Full version: GERBILTRÅDEN
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Meriona
Inget dödsfall, alla är med. smile.gif Fast några surar för att de har burarrest. Flyttat är det, men klart? Nja, det ser ut som kriget. ohmy.gif
Meriona
Nu är det tungt. Om en timme måste jag åka och ta bort två av gerbilerna. sad.gif
Maja är jättedålig och hennes make Algol har aldrig riktigt återhämtat sig heller, så de får fortsätta sin kärleksresa tillsammans till de andra i råtthimlen. -cry-.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 15-09-2011, 09:47) *
Nu är det tungt. Om en timme måste jag åka och ta bort två av gerbilerna. sad.gif
Maja är jättedålig och hennes make Algol har aldrig riktigt återhämtat sig heller, så de får fortsätta sin kärleksresa tillsammans till de andra i råtthimlen. -cry-.gif

trostar.gif
Styrka Meriona, styrka! smiley_small_hug.gif

Men vad hände? Klarade dom inte flytten?
Myosotis
CITAT (Meriona @ 15-09-2011, 09:47) *

Men va!... Så plötsligt? Vad hemskt! De slipper ju sakna varandra på så sätt, men för dig blir det sorgligt, du hann ju knappt lära känna dem ordentligt. -cry-.gif Skickar tröstekramar: smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Meriona
CITAT (Biggan_ @ 15-09-2011, 09:54) *
trostar.gif
Styrka Meriona, styrka! smiley_small_hug.gif

Men vad hände? Klarade dom inte flytten?

Jodå flytten klarade de galant. Men de återhämtade sig aldrig helt och hållet sedan de var sjuka och det sista dygnet har Maja blivit akutdålig, haft jobbigt att andas och samlat på sig vätska i buken, med andra ord helt säkert hjärtsvikt. Och eftersom Algol varit lite skruttig ända sedan han kom så kändes det bara som djurplågeri att göra honom till änkling dessutom. Nu är de tillsammans som alltid.

CITAT (Myosotis @ 15-09-2011, 09:56) *
Men va!... Så plötsligt? Vad hemskt! De slipper ju sakna varandra på så sätt, men för dig blir det sorgligt, du hann ju knappt lära känna dem ordentligt. -cry-.gif Skickar tröstekramar: smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Tyvärr hann jag lära känna de här små rackarna riktigt bra eftersom jag medicinerade dem ett par veckor två gånger per dag och då ingår gullande. De var jättemysiga och så söta ihop. Jag tror att de myser ihop nu också, fast utan plågor.

Så tårarna har allt trillat idag också, även om det inte blir begravning. Av olika anledningar blir det kremering den här gången.

Men inget ont som inte har nåt gott med sig, nu är det Ulla och Qnuts tur att få den stora härliga gallerburen. Som sonen sa i morse: Vi har iallafall gett dem ett bra liv den här tiden hos oss, det får du tänka på mamma. blush.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 15-09-2011, 12:58) *
Jodå flytten klarade de galant. Men de återhämtade sig aldrig helt och hållet sedan de var sjuka och det sista dygnet har Maja blivit akutdålig, haft jobbigt att andas och samlat på sig vätska i buken, med andra ord helt säkert hjärtsvikt. Och eftersom Algol varit lite skruttig ända sedan han kom så kändes det bara som djurplågeri att göra honom till änkling dessutom. Nu är de tillsammans som alltid.

smiley_small_hug.gif Fanns ju inte mycket att välja på, ansvarsfull som vanligt tummenupp.gif men ändå sorgligt och jobbigt för dig trostar.gif kompiskram.gif

CITAT (Meriona @ 15-09-2011, 13:02) *
Tyvärr hann jag lära känna de här små rackarna riktigt bra...

Men det var väl bra. Fast du är ledsen nu hade du i alla fall förmånen att lära känna dem.

CITAT (Meriona @ 15-09-2011, 13:02) *
Vi har iallafall gett dem ett bra liv den här tiden hos oss, det får du tänka på mamma.

tummenupp.gif Klok son! Och visst är det så att ni har gett dem ett bra liv.
Meriona
Tack det var gulligt sagt. kram1.gif Ikväll ska jag till min rara faster som har tre påsar gnag till mig. Det är inte alla 91-åringar som samlar kartonger till råttor med liv och lust. Man får vara glad över sånt. smile.gif
ninnisky
Skickar massor av styrkekramar och tröst och faktiskt gråter jag lite med dig trostar.gif
Meriona
tack Ninnisky! wub.gif Faktiskt är det märkligt hur så pyttesmå djur kan orsaka så mycket glädje och sorg.
Wilmer
Meriona, jag fällde också en liten tår över dina gnagare smiley_small_hug.gif Men som din kloke son sa, oj så bra de fick det sin sista tid. Och att du är så ansvarsfull att du ger dem ett värdigt avslut.

Som bonus har jag två påsar i bilen åt dig, en från mig, en från mamma kompiskram.gif

Ps.. Jag minns att en vän ringde lite olämpligt när jag satt och storbölade när Molly var dålig (fast sedan levde hon fem år till) och jag pep "hur kan man bli så ledsen över 750 gram??" (Molly var en liten dam).
omk
De båda har inte bott med dig så länge, men ändå känns det säkert som om ni levt ihop ett bra tag.
Husdjuren griper liksom tag i en bit av hjärtat, nästan meddetsamma de flyttar in.

Tänk på din sons ord och försök njuta av de små rackarna som finns kvar !

smiley_small_hug.gif
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 15-09-2011, 22:44) *
"hur kan man bli så ledsen över 750 gram??"

Jag känner igen det där, jag kunde inte heller fatta hur undulaterna kunde få hjärtat att värka så fast de själva var mindre än hjärtat. För att inte tala om min tama ladusvala som jag fortfarande saknar efter alla dessa år -cry-.gif
Anki på Öland
CITAT (Meriona @ 15-09-2011, 20:37) *
.............märkligt hur så pyttesmå djur kan orsaka så mycket glädje och sorg.

Som med så mycket annat, det är inte storleken som är det avgörande......
Så tråkigt med dina små!!
*Stintan*
sad.gif trostar.gif
Meriona
Så gulliga ni är. wub.gif

Myosotis
smiley_small_hug.gif
silos
smiley_small_hug.gif
Meriona
Igår kväll fick Ulla och Qnut flytta in i den stora buren som nu blev ledig. De verkar jättenöjda. wub.gif
Myosotis
Va bra! Och när du nu snart har flyttat klart kommer vi att kräva bildbevis!!
Meriona
Jajamen, ska försöka hitta kameran först bara. ohmy.gif
Myosotis
Längst ner i en flyttkartong? Eller har du kollat i frysen?
Meriona
Hihi nä jag hittade den idag, den låg i en tygkasse. tongue.gif
Meriona
Binki
I brist på egna bilder så får ni njuta av allas idol. En på miljonen-gerbilen Binki! yaay.gif wub.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 24-09-2011, 22:44) *
Binki
I brist på egna bilder så får ni njuta av allas idol. En på miljonen-gerbilen Binki! yaay.gif wub.gif

Oj, vad duktig den är! tummenupp.gif ...och söt! wub.gif

Du får börja att sätta upp hinder innan matskålen, så blir dina kanske också stjärnor! smile.gif
Meriona
Nej. Tro mig, Binki är en på miljonen, det GÅR inte att få gerbiler att göra sånt här. Ungefär lika fantastiskt som att få hundar att skjuta med pistol. ohmy.gif
Myosotis
ohmy.gif Vilken fart!! Och vad många olika hinder efter varandra den klarar, fantastiskt! Måste verkligen ha varit ett geni. Men har du testat att klickerträna dem? Det kanske är någon av dina som klarar ett hinder eller så.
Meriona
HIhi, nej klicker tror jag inte funkar, men... nå vem vet. En del gerbiler är smartare än andra, så är det bara. Hur många timmar fick man inte sitta uppe innan FINA lockades in i buren? wub.gif Har fortfarande kvar röret med texen FINAS FIL som jag skrev en natt när klockan började närma sig 03 och hon forfarande vägrade låta sig luras. tongue.gif

xlxl67
CITAT (Meriona @ 24-09-2011, 22:44) *
Binki

Underbar film! Vad är det som gör henne så unik?
Meriona
Ja du xl, det vet jag inte faktiskt. Men naturligtvis tycker hon/han att det är kul. Annars hade hon/han gjort som mina, lekt Godzilla. laugh.gif
Meriona
Idag fyller Ferdinand 1 år -GRATTIS! yaay.gif
Igår fyllde Ebbe, Elvis och Enar 1 år. hbd.gif
Det är kalas nästan jämt. giggle.gif
Flemming
Grattis alla småttingar ! hbd.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 04-10-2011, 14:56) *
Idag fyller Ferdinand 1 år -GRATTIS! yaay.gif
Igår fyllde Ebbe, Elvis och Enar 1 år. hbd.gif
Det är kalas nästan jämt. giggle.gif

Grattis alla fyra! yaay.gif

Myosotis
Grattis! [attachment=65318:Gebtorte.gif]
Meriona
De tackar er allihop! wub.gif idag fick de en stor kasse gnag från Wilmer och en från en annan kompis, det var bra. För de hopvikta vykorten de fått som nödgnag har inte så lång livslängd. smile.gif
Myosotis
Dum fråga, vad gnager de på i naturen egentligen?
Meriona
De får slita avsevärt mer för att få i sig föda nog till överlevnad, så det löser sig liksom av sig självt.
Wilmer
fear.gif Menar du att ingen matar Gerbilerna med fröer, majs, ärtor, mandelflarn i naturen???? Stackars krakar giggle.gif
Meriona
Tur de inte bor i samma världsdel som marsvin, då hade nog det varit gerbilernas stapelföda. crazy.gif angel_not.gif
Myosotis
Men varför kan man inte ge dem det som är mer naturligt för dem?
Meriona
Du menar frön och fruktämnen? Men det gör man. Det är däremot svårt att efterlikna naturen i sättet det serveras. Man gömmer i spånet osv, det är väl så nära man kan komma.
Myosotis
Jag tänkte det som sliper tänderna på dem naturligt.
Meriona
Det är nog svårt att åstadkomma tyvärr. Att göra maten mer oåtkomlig då eftersom de normalt måste gnaga av rötter och hundratals strån för att nå ett frö i varannat osv, nä det gör sig nog inte.
Myosotis
Jaha okej, så det är mer vägen till maten än själva maten som sliter på tänderna, då är jag med.
Wilmer
Odla lite skog hemma, blomsteäng? Är det verkligen omöjligt crazy.gif Jag har nu börjat trimma mina kollegor att slänga i rätt kasse på jobbet giggle.gif De tycker nog att det är lite knäppt, men de fogar sig...
Meriona
Gulledej, Wilmer! wub.gif Just nu är tillochmed nödgnaget på upphällningen. sad.gif

Men ikväll blir det fest, 20 st ägg-kräcker är inköpta och ska portioneras ut till de små liven. w00t.gif
Meriona
Sådär, förutom ägg-fest har här varit flyttkalas idag. Det börjar kyla på ute och kallraset från köksfläkten gör sig gällande. Så idag har Ebbe & ELvis och Chili-mannen fått flytta in till de andra i vardagsrummet. smile.gif

Nu får de se till att fixa detta med kyligheten, för det är trevligt att kunna äta vid matsalsbordet ibland. smile.gif

Biggan_
CITAT (Meriona @ 13-10-2011, 21:19) *
Sådär, förutom ägg-fest har här varit flyttkalas idag. Det börjar kyla på ute och kallraset från köksfläkten gör sig gällande. Så idag har Ebbe & ELvis och Chili-mannen fått flytta in till de andra i vardagsrummet. smile.gif

Nu får de se till att fixa detta med kyligheten, för det är trevligt att kunna äta vid matsalsbordet ibland. smile.gif

Inte alla gerbiler som får äta vid matsalsbordet! w00t.gif
Meriona
Hihi nej det är såklart bara de allra finaste. biggrin.gif
Wilmer
NÖDGNAG igen?? Jisses.. Ska vi åka till jobbet i helgen alltså tongue.gif de är dåliga på att äta köpemat bara tyvärr, så det finns inte så mycket att ta av!
Meriona
Sluta vara så hempysslig Wilmer och köp varsin Dafgårds till middag varje dag! biggrin.gif
Här är bläigt så det förslår. sad.gif Igår var jag hemma snabbt för att byta om till firmakalaset, hittade blodig Gösta. sad.gif Kvartetten har alltså varit i storbråk igen, Qåre hade igenmurat öga och medan jag var hemma var det storstirr mellan Gösta och Ferdinand. Tur att jag ens åkte hem emellan som jag inte hade tänkt alltså. Fick tryckt ner alla 4 i en transportbox så nu får de sitta där och ha tråkigt nån vecka igen. sad.gif
Idag har iallafall skråmorna läkt hyfsat på Gösta. Qåres öga är okej igen och allt utan några medikamenter behövt användas. De sover i hög nu alla fyra, så det är ett gott tecken. Dumma pojkar! nono.gif
Och vad mina arbetskamrater tyckte igår när jag susade hem från grannbyn och tillbaka för kolla till bebisarna mellan golfen och maten, det skiter jag i. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon