|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2011, 09:57)  polisen brukar dock vara motståndare till medborgargarden för att de ibland går för långt i sin iver att skydda vad som skyddas skall. Anser du att Grannsamverkan Mot Brott är medborgargarden? De gör exakt det APU enligt hemsidan ämnar göra, dvs att genom närvaro avskräcka brottslingar, och anmäla observerade brott till polisen. CITAT det framgår lätt vilka som är vargkramare och vilka som inte är det.  "Vargkramare"? Står det inte nåt om dem i din signatur? Det vore faktiskt intressant att se en riktig samhällsekonomisk uträkning av effekterna av varg i sverige. Färre dödade och skadade per år i viltolyckor, minskade skogsskador av älg, minskade skador på grödor och trädgårdar av älg och rådjur, möjligen ökade turistintäkter, vägt mot minskad älgköttsproduktion, minskad rådjursköttsproduktion, och ökad mängd rovdjursdödade tamdjur.
*Stintan*
14-06-2011, 09:41
CITAT (Azur @ 14-06-2011, 10:28)  "Vargkramare"? Står det inte nåt om dem i din signatur?
CITAT (Azur @ 14-06-2011, 10:28)  Det vore faktiskt intressant att se en riktig samhällsekonomisk uträkning av effekterna av varg i sverige Ja, naturvårdsverket beställde en utredning/undersökning om det från ett av våra universitet i Sverige. Man valde dock att inte offentliggöra resultatet och säger att man behöver mer tid för att analysera uppgifterna. Det finns siffror som visar att vargen enbart i renbetsland kostar skattebetalarna 100 miljoner svenska kronor. I renbetsland finns det som bekant inte ens några vargrevir... i Östergötland och Sörmland finns runt 90% av Sveriges får... det ska bli spännande att se vad det kommer kosta skattebetalarna när vi får etablerade revir i dom länen och fårägarna står i kö för ersättning för förlorad inkomst. Dom här pengarna tycker nog jag att man kunde lägga på barn, skola, sjukvård, omsorg och äldrevård istället.
Gossen Ruda
14-06-2011, 09:54
CITAT (Azur @ 14-06-2011, 10:28)  Anser du att Grannsamverkan Mot Brott är medborgargarden? De gör exakt det APU enligt hemsidan ämnar göra, dvs att genom närvaro avskräcka brottslingar, och anmäla observerade brott till polisen.
"Vargkramare"? Står det inte nåt om dem i din signatur?
Det vore faktiskt intressant att se en riktig samhällsekonomisk uträkning av effekterna av varg i sverige. Färre dödade och skadade per år i viltolyckor, minskade skogsskador av älg, minskade skador på grödor och trädgårdar av älg och rådjur, möjligen ökade turistintäkter, vägt mot minskad älgköttsproduktion, minskad rådjursköttsproduktion, och ökad mängd rovdjursdödade tamdjur. Grannsamverkan verkar bara runt husen genom att hålla uppsikt och prata. Åtminstone hos mig. I det här fallet förutsätter jag att man måste ut i markerna och spana och spionera. Något helt annat. Vad är det för fel med "vargkramare"? Tycker det är ganska neutralt men föreslå gärna något annat enkelt ord. En grundlig belysning av vargen vore att föredra. För och emot. Minskade viltskador av olika typer tror jag inte på, en livskraftig vargstam kräver också en livskraftig viltstam. Vill man ha mindre klövvilt är det enklare att skjuta av mer. Det är bara snack att det krävs varg för att hålla nere stammarna av klövvilt. Man borde först ställa sig frågen om det öht går att ha en livskraftig vargstam i sydsverige så som landet ser ut nu, och inte för 150 år sen. Högljudda personer för och emot bör förpassas åt sidan för att få en sansad debatt.
*Stintan*
14-06-2011, 10:09
http://lagmansnatursida.se/Vargstudier%20reviderad.pdfHär talas det inte om sådana summor när det gäller vad vargen åsamkar för skador på ren utan siffrorna gäller ersättning för vad rovdjur skadar och då är det främst lo, järv och björn som är "bovarna". Varför ska vargen få klä skott för vad andra djur gör för skador?
Helt galet hur man prioriterar skattepengarna... CITAT Polis patrullerar skogsbilvägar i Gävleborg 14 juni, 2011 Polisen och länsstyrelsen i Gävleborgs län förstärker sitt samarbete för att förebygga brott i naturen. Till exempel patrullerar man längs länets skogsbilvägar för att förebygga och försöka avslöja eventuell illegal jakt på varg. Flera personer uppger för Svensk Jakt att de observerat polisens patrull- och civilbilar längs skogsbilvägarna i byn Galven vid ett flertal tillfällen. – Det finns inget som tyder på att det bedrivs någon tjuvjakt på varg inom Galvenreviret. Men samtidigt vet vi att det i det här länet avlivats en varg vid sjön Fansen och dessutom har vi en karl i Nordhälsingland som samlat 13 000 fåglar och fågelägg illegalt. Det vore blåögt att tro att ingenting händer i våra skogar, säger Sven Lind vid polismyndigheten i Gävleborgs län. Han är samtidigt noga att poängtera att polisen inte enbart åker inom vargrevir. – Det är inte bara vargen som är intressant. Tvärt om vill vi få människor mer uppmärksamma på alla sorters faunakriminalitet, säger Sven Lind. Polis och länsstyrelse delar också ut flygblad som handlar om att se och motverka faunakriminalitet. Till exempel sätter man fast flygbladen på parkerade bilar längs skogsbilvägarna.
Lek med skattepengar? Flera privatpersoner som varit i kontakt med tidningen tycker att polisen bara leker med skattepengar när de åker skogsbilvägar istället för att vara bland folk på stan. – På fredagskvällen var till exempel polis och länsstyrelse ute och patrullerade. Det var 25 grader varmt, student och massor av folk ute och festade. Naturligtvis blev det även en hel del bråk och skadegörelse. Jag är helt emot illegal jakt, men det är sjukt att polisen prioriterar djur före människor, berättar en observatör för Svensk Jakt. ”Känslig tid på året” Polisen menar att folk alltid går före fä. Men Sven Lind kan verifiera att fredagskvällen var vikt åt spaning i naturen. – Det stämmer. Jag var själv ute och åkte på fredagsnatten tillsammans med naturbevakare från länsstyrelsen. Jag är glad att folk har sett oss. Det är en känslig tid på året i naturen just nu och det är viktigt att vi gör vad vi kan för att skydda vår fauna, säger Sven Lind. Källa
Då borde det väl vara precis lika för jakthatande poliser kanske... CITAT Poliser som jagar ska inte få utreda jaktbrott 14 juni, 2011 Poliser som jagar ska inte utreda jaktbrott som sker inom hemorten. Det föreslår förre överåklagaren Sven-Erik Alhem, numera rovdjursansvarig i Djurskyddet Sverige, till P4 Radio Sörmland. Tidigare i år kom den förre överåklagaren, som numera alltså är verksam inom föreningen Djurskyddet Sverige, med ett utspel som gick ut på att poliser inte skulle få ingå i jaktlag. Nu har Sven-Erik Alhem slagit till igen. För de idag gällande reglerna rörande jäv – vilka innebär att poliser inte ska utreda brott där anhöriga eller vänner är inblandade – räcker inte, enligt Alhem. Han vill att poliser ska förbjudas att utreda jaktbrott som ägt rum på orten där de bor. – Framförallt när det gäller känsliga utredningar som handlar om till exempel jaktbrott mot varg. Då är det viktigt att den polis som ska utreda den typen av brott kommer utifrån och inte har någon nära koppling till orten där det misstänkta brottet är begånget, säger Sven-Erik Alhem till P4 Radio Sörmland. – I nästan alla andra brottssammanhang så har man en beredvillighet att vilja tala om vem som ligger bakom. Men så är det inte när det gäller varg, säger Sven-Erik Alhem. Källa
CITAT Den svenska vildsvinsstammen växer explosionsartat. Dagens stam på närmare 150.000 djur kan fördubblas på bara tre år, enligt forskarna. Nu hittar de tunga djuren in i städerna.
Hittills har kommunen haft vildsvin i exempelvis skogsområdena i Högdalen och Skarpnäck och i Brommas ytterkanter. Förra året hittade man spår även i Mälarhöjden, Bredäng och Sätra.
– Det är stora djur och de kan bli oskygga. Därför ser vi ingen fördel med att de sprids i stadsmiljö, säger Göran Bergqvist, viltexpert på Svenska Jägareförbundet.
I Stockholm har vildsvinen dykt upp i flera skogsområden, som Högdalen, Skarpnäck och Bromma.
Förra året hittade man spår även i Mälarhöjden, Bredäng och Sätra.
– Vi gör vad vi kan för att de inte ska sprida sig mer. Det är nollvision som gäller i Stockholm, säger Tommy Tuvunger, viltvårdare i Stockholms stad.
Djuren kan väga 200 kilo och för husägare kan de vålla stor skada. Vildsvinens förökningstakt syns tydligast i statistiken över trafikolyckor. År 2003 inträffade 755 olyckor i trafiken med vildsvin. Förra året var den siffran uppe i nästan 2.500 olyckor.
– Det är som att köra in i en bergvägg. De är oerhört kompakta och maskinskadorna blir ofta väldigt omfattande, säger Göran Bergqvist.
Ändå var det en viss nedgång jämfört med året innan, troligen en följd av att utvecklingen bromsats upp av de senaste två årens ovanligt hårda vintrar. Även jaktsiffror talar sitt tydliga språk.
– Avskjutningskurvan går spikrakt uppåt, och det speglar vildsvinens populationsutveckling, säger Göran Bergqvist.
Trots att jägarkåren sköt närmare 70.000 vildsvin förra säsongen, vilket var rekordmånga, är ännu mer jakt det enda som kan hindra utvecklingen.
– Vi har svårt att hinna. De har så otroligt snabb förökningstakt, säger Göran Bergqvist.
För jägare och markägare betyder vildsvin ofta ett välkommet tillskott på jaktbart vilt. Men för lantbrukare och enskilda husägare kan grisarna vålla stor skada. Det är i dag en källa till konflikter, och lantbruket kan förlora mycket pengar där vildsvinen härjar.
Men enligt Gunnar Jansson, forskare vid Grimsö viltforskningsstation, hänger det också ihop med att de är en ny företeelse.
– Vi har inte riktigt lärt oss att hantera den här situationen ännu. Det går till exempel inte att odla majs i närheten av vildsvin, säger Gunnar Jansson.
Vildsvinen är nattaktiva och den mesta jakten sker genom att jägarna sitter vid ett matställe och väntar på att grisarna ska dyka upp.
– Det är en ganska jobbig jakt. Där de nyligen etablerat sig tycker jägarna att det är spännande, men i Götaland vill inte ens jägarna ha fler vildsvin, säger Göran Bergqvist.
Vildsvinen var tidigare utrotade i Sverige, men på 70-talet rymde några djur från ett hägn i Trosa och det är härifrån dagens vildsvinsstam härstammar. I dag finns vildsvin i hela södra Sverige ända upp till Dalälven.
– De kommer att fylla upp hela södra Sverige, kanske även längs Norrlandskusten. Det är ingen tvekan om det, säger Göran Bergqvist. KällaMen vi på landsbyggden ska ha varg. Viktigare att era gräsmattor är fina, än våra barn tamdjur och jakthundar. Så fort stadsbor drabbas så ska det daltas, medan man samtidigt sitter i städerna och dikterar livsvillkoren för folket på landsbyggden. Hycklare! Men asch... det är ju bara för dom att flytta om dom upplever vildsvinen som problem... eller sätt upp elstängsel kring trädgårdarna som man måste göra på landsbygden...
sparvuggla
14-06-2011, 15:01
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2011, 10:54)  Högljudda personer för och emot bör förpassas åt sidan för att få en sansad debatt. Hahaahha DEN var rolig alltså.... kommer från rätt person. Jättekul! 13824 inlägg nu, tala om forumtroll!
sparvuggla
14-06-2011, 15:09
CITAT (herkules @ 14-06-2011, 08:02)  APU är en positiv och hjälpande grupp som vill förebygga tjuvjakt på hotade djur, främst vargarna i Roslagen. Vi förebygger tjuvjakt genom att hitta faror som fällor, förgiftningar och tjuvjägare och skapa ett nätverk av seende människor. Vi är fredliga, vänliga, starka och observerande. Vi syns, observerar, dokumenterar och samverkar med alla på ett positivt sätt. Vi står för en rättvis och långsiktig hållbar natursyn där vi lever i harmoni med människor, djur och miljö. Vår förebild finns i Afrika där man har organiserat sig för att skydda de utrotningshotade djuren mot tjuvjakt.
detta låter väl som en grupp alldeles osedvanligt förståndiga människor? inga jag skulle ha några som helst problem att stöta ihop med i skogen. att förebygga tjyvjakt torde vara varje naturmänniskas plikt.
Kan man stödja dom ekonomiskt? Någon som vet? Verkar vara någonting som vi verkligen behöver, är personligen beredd att ge ekonomiska bidrag.
*Stintan*
14-06-2011, 15:11
CITAT (sparvuggla @ 14-06-2011, 16:01)  Hahaahha DEN var rolig alltså.... kommer från rätt person. Jättekul! 13824 inlägg nu, tala om forumtroll! Så antalet inlägg avgör om man är ett forumtroll eller ej  Tror faktiskt inte att vi har några sådana på forumet just. Varför sänker du dig till samma nivå?
andersen
14-06-2011, 16:15
CITAT (sparvuggla @ 14-06-2011, 16:01)  Hahaahha DEN var rolig alltså.... kommer från rätt person. Jättekul! 13824 inlägg nu, tala om forumtroll! Lågt riktigt lågt, bara för att man inte har samma åsikt så skall man inte kalla varandra för troll. Ser nu att det kanske handlar om en vendetta.. hämd?
Gossen Ruda
14-06-2011, 16:55
CITAT (andersen @ 14-06-2011, 17:15)  Lågt riktigt lågt, bara för att man inte har samma åsikt så skall man inte kalla varandra för troll. Ser nu att det kanske handlar om en vendetta.. hämd?Möjligen, fast samtidigt talar han klart om att jag hade rätt.  Det var det där med foten och klaveret.
herkules
15-06-2011, 07:05
Försök till jaktbrott blir olagligtFörberedelse och försök till grovt jaktbrott och grovt jakthäleri blir straffbart. Det beslutade riksdagen i mitten av maj. Syftet med kriminaliseringen är att ge polis och åklagare rätt att ingripa innan ett grovt jaktbrott hunnit bli ett faktum. Framför allt handlar det om att öka möjligheten att begränsa tjyvjakten på fredade rovdjur, främst varg. Lagändringen träder i kraft den 1 juli 2011.så snart kanske till och med de som sprider osaklig propaganda kan få en sväng på kåken också!
CITAT (herkules @ 15-06-2011, 08:05)  Försök till jaktbrott blir olagligtFörberedelse och försök till grovt jaktbrott och grovt jakthäleri blir straffbart. Det beslutade riksdagen i mitten av maj. Syftet med kriminaliseringen är att ge polis och åklagare rätt att ingripa innan ett grovt jaktbrott hunnit bli ett faktum. Framför allt handlar det om att öka möjligheten att begränsa tjyvjakten på fredade rovdjur, främst varg. Lagändringen träder i kraft den 1 juli 2011.så snart kanske till och med de som sprider osaklig propaganda kan få en sväng på kåken också!  Försök till alla brott borde väl vara olagligt... Och om det nu skulle bli olagligt att sprida osaklig propaganda lär väl du sitta inne lite nu och då  By the way så hörde jag att ett par dokument som liknar det här som startade den här tråden har tydligen hittats i en papperskorg på polisstationen i norrtälje...
herkules
15-06-2011, 07:40
korkade poliser om de lappar sitt eget område med påståenden om att varg dödar barn.
Red Top
15-06-2011, 08:15
CITAT (dahla @ 15-06-2011, 08:21)  Försök till alla brott borde väl vara olagligt... Och om det nu skulle bli olagligt att sprida osaklig propaganda lär väl du sitta inne lite nu och då  By the way så hörde jag att ett par dokument som liknar det här som startade den här tråden har tydligen hittats i en papperskorg på polisstationen i norrtälje... Om lapparna låg i papperskorgen, berodde det väl snarare på att poliserna slängt de lappar de rivit ner,än att det var poliserna , som satt upp dem.
Jag förstod det som att det var papper som låg i kopieringsrummet men jag kan absolut ha förstått det hela fel. Oavsett vilket så är uppsättandet av lapparna löjligt... det är ungefär som att SJ sätter upp tidtabeller som om dom verkligen skulle stämma överens med verkligheten
sparvuggla
15-06-2011, 13:29
CITAT (dahla @ 15-06-2011, 11:53)  Jag förstod det som att det var papper som låg i kopieringsrummet men jag kan absolut ha förstått det hela fel. Oavsett vilket så är uppsättandet av lapparna löjligt... det är ungefär som att SJ sätter upp tidtabeller som om dom verkligen skulle stämma överens med verkligheten  För en gångs skull har du rätt, (inte många som tror att vargen äter småbarn) och nu handlar tråden igen det som hon som startade tråden ville.  Här är en bra nyhet som har gjort världen lite lite bättre igen: http://op.se/lanet/stromsund/1.3540118-pol...-skadeskjutningEn (skicklig och viltvårdande?) jägare mindre igen!
CITAT (sparvuggla @ 15-06-2011, 14:29)  En (skicklig och viltvårdande?) jägare mindre igen!  Om det nu inte visar sig vara den mannen som är skyldig så får han tillbaka sina vapen och en ursäkt...
Gossen Ruda
15-06-2011, 14:25
Det fanns lite lustiga kommentarer, bl.a. om "tangentbordsekologer". Det finns några sådana här på forumet också. En börjar på S, men ingen på G eller R.
Red Top
15-06-2011, 20:15
Nu har Naturvårdsverket sagt sitt. Det blir ingen skyddsjakt på varg i Riala! Pressmeddelande från Naturvårdsverket[attachment=61746:smiley_happy093.gif]
CITAT (Red Top @ 15-06-2011, 21:15)  Nu har Naturvårdsverket sagt sitt. Det blir ingen skyddsjakt på varg i Riala! Pressmeddelande från Naturvårdsverket[attachment=61746:smiley_happy093.gif] Nej, dom där vargarna ska väl få bli riktigt tama och äta sig mätta på hundar i sommar
Red Top
15-06-2011, 23:14
Folk kan ju lära sig att koppla hundarna.
Det var ju bara lösspringande hundar som skadats.
Du har inga tamdjur eller barn va?
Red Top
15-06-2011, 23:22
En ovanligt töntig fråga. Har du slut på argument?
Du kunde lika gärna ha frågat om jag är rädd om min gamla mormor.
*Stintan*
15-06-2011, 23:28
CITAT (dahla @ 16-06-2011, 00:18)  Du har inga tamdjur eller barn va? Är du rädd för vargar?
CITAT (Red Top @ 16-06-2011, 00:22)  En ovanligt töntig fråga. Har du slut på argument?
Du kunde lika gärna ha frågat om jag är rädd om min gamla mormor. Nää... det handlade ju "bara" om några lösa hundar och dom kan ju gott få gå som föda till vargen... Men det kanske är så... man värnar endast om de nära och kära men när det drabbar någon annan så får dom skylla sig själva.
CITAT (*Stintan* @ 16-06-2011, 00:28)  Är du rädd för vargar? Nej, men jag har full respekt för vilda vargar precis som jag har för hundar jag inte känner när jag träffar dom första gången. Jag är inte rädd för åskan heller... men jag har respekt för åskan och drar ur datorn, tv och telefon när åskan kommer nära... rädsla och respekt är två helt olika saker... rädsla kan man inte rå för...
*Stintan*
16-06-2011, 05:24
CITAT (dahla @ 16-06-2011, 00:57)  Nej, men jag har full respekt för vilda vargar precis som jag har för hundar jag inte känner när jag träffar dom första gången. Jag är inte rädd för åskan heller... men jag har respekt för åskan och drar ur datorn, tv och telefon när åskan kommer nära... rädsla och respekt är två helt olika saker... rädsla kan man inte rå för... Vad menade du då med detta "Nej, dom där vargarna ska väl få bli riktigt tama och äta sig mätta på hundar i sommar" ? Jag tolkade det som att du tycker naturvårdsverket fattat ett felaktigt beslut. Har jag rätt så undrar jag varför du tycker det?
Hur många hundar ska en varg få ta livet av?
Vargen är tydligen värd mycket mer än människans bästa vän. För mig är ett liv lika mycket värt som ett annat men familjemedlemmar betyder mer för mig än vad vilda djur gör ändå.
Gossen Ruda
16-06-2011, 07:19
En liten fundering kan vara att om nu vargarna lärt sig att det är ofarligt att döda lösspringande hundar kommer de då till slut att respektera ett koppel? För en varg är en lös och en kopplad hund ingen större skillnad. De har redan visat att de inte bryr sig om närvaron av människor. Om människan som håller i kopplet försöker försvara sin hund, vad händer då?
Red Top
16-06-2011, 07:25
Om nu hunden är din bästa vän; varför inte hålla den kopplad i vargrevir? Lösspringande är den en konkurrent/fara för vargen och dess ungar, kopplad en förlängning av människan, som inte är något omedelbart hot.
Jag har aldrig låtit mina hundar eller småbarn springa lösa i ett känt vargrevir. Som hundägare och småbarnsförälder måste man tänka längre än näsan räcker.
Och du; sagan om vargen och rödluvan är bara just det, en Saga.
Jag ställer mig bakom Naturvårdsverkets beslut.
Naturen är till för alla djurarter, såväl varg som människa. Som en logiskt tänkande varelse måste människan alltid vara steget före i alla situationer. Vi har ju förmågan att föreställa oss konsekvenserna av vårt handlande.
Ergo:
Vi håller våra hundar kopplade och vår tamboskap inhägnad och vi lämnar aldrig våra barn utan tillsyn.
herkules
16-06-2011, 07:27
hur många hundar ska en bil få ta livet av? bilen är tydligen värd mycket mer än människans bästa vän.så kan man ju också skriva om man vill. vilket jävla gnäll, jag tycker vi ska vara glada att naturvårdsverket gjorde en korrekt bedömning av situationen och att de tänker längre än vad en (jägar)näsa räcker. CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2011, 08:19)  En liten fundering kan vara att om nu vargarna lärt sig att det är ofarligt att döda lösspringande hundar kommer de då till slut att respektera ett koppel? För en varg är en lös och en kopplad hund ingen större skillnad. De har redan visat att de inte bryr sig om närvaron av människor. Om människan som håller i kopplet försöker försvara sin hund, vad händer då? klart att en varg bryr sig om närvaron av människan, var har du fått det ifrån att den inte skulle göra det? dumheter.
Gossen Ruda
16-06-2011, 08:15
CITAT (herkules @ 16-06-2011, 08:27)  klart att en varg bryr sig om närvaron av människan, var har du fått det ifrån att den inte skulle göra det? dumheter. Incidenten med vaktelhunden visar att människan i sammanhanget inte hade någon betydelse. Jag tycker nog att det är du som pratar dumheter. Du tycks ha en romantiserad bild av vargen som oskyldigt offer för förtal och helt oskyldig. Du har glömt att det är ett rovdjur som lever på att döda andra djur. Det finns inget bindande avtal mellan varg och människa om angreppsbefrielse. Det bara är så just nu, men sånt kan ändras.
CITAT (Red Top @ 16-06-2011, 08:25)  Om nu hunden är din bästa vän; varför inte hålla den kopplad i vargrevir? Lösspringande är den en konkurrent/fara för vargen och dess ungar, kopplad en förlängning av människan, som inte är något omedelbart hot.
Jag har aldrig låtit mina hundar eller småbarn springa lösa i ett känt vargrevir. Som hundägare och småbarnsförälder måste man tänka längre än näsan räcker.
Och du; sagan om vargen och rödluvan är bara just det, en Saga.
Jag ställer mig bakom Naturvårdsverkets beslut.
Naturen är till för alla djurarter, såväl varg som människa. Som en logiskt tänkande varelse måste människan alltid vara steget före i alla situationer. Vi har ju förmågan att föreställa oss konsekvenserna av vårt handlande.
Ergo:
Vi håller våra hundar kopplade och vår tamboskap inhägnad och vi lämnar aldrig våra barn utan tillsyn. Jag har min hund kopplad från den 1:a mars fram till den 20:e augusti på marken där jag jagar... på annas mark har jag alltid min hund kopplad. CITAT 1 mars - 20 augusti ska du hålla din hund under sådan tillsyn att den hindras från att springa lös där det kan finnas vilt. Under resten av året ska du hålla uppsikt över hunden och hindra den från att driva eller förfölja vilt, när hunden inte används vid jakt. Tiderna då jakt med lös hund är tillåtet finns i Jaktförordningen (1987:905). I vissa områden, som till exempel i naturreservat, kan det finnas striktare koppeltvång för hundar. Att hundar och barn ger sig ut på egna äventyr då och då händer och man är väl jävligt perfekt som människa om man nu lyckas ha koll hela tiden... andra människor kan öppna en grind till en tomt... barn öppnar grindar till hundgårdar... hundar smiter ut genom dörren... alla hundar släpps inte ut i naturen för att ägaren vill att hunden ska springa lös. Varför låter du inte barnen vara lösa i vargrevir nu då? Vargen är ju inte farlig för männisor... Vargarna i Riala är i skrivande stund för året värda mer än en kalv och fyra hundar... för man räknar tydligen bara hur många djur dom tar per år... nästa år står deras konto därför på noll hos NVV. §28 i jaktförordningen kommer nog användas mer än tidigare.
Efter flera års stadig minskning ökade antalet lösta jaktkort under jaktåret 2010–2011, enligt siffror från Naturvårdsverkets jaktkortsregister. För jaktåret 2010–2011 hade per den 9 maj 276 327 jaktkort betalats, enligt uppgifter från Naturvårdsverkets jaktkortsregister. Det innebär en klar ökning av antalet lösta jaktkort jämfört med föregående jaktår. 2009–2010 löstes 262 634 jaktkort.
En stor grupp som har ökat markant är jägarna från andra länder än Sverige och ökningen bland dom är en bit över 14 000. Intresset för jakt på "exotiska" djur är tydligen stort från andra länder.
Jag kan ju inte påstå att jag är glad över det ökade antalet ickesvenska jägarna som inte tillför viltvården någonting men jag tycker det är riktigt kul att fler och fler tar jägarexamen och betalar viltvårdsavgiften. Jag hoppas att alla nya får goda chanser till att äta riktigt ekologiskt kött med många och härliga vistelser i naturen. Mer jägare i naturen innebär fler ögon som kan bidra till minskad kriminalitet gällande äggtjuvar och tjuvskyttar som inte hör hemma i naturen.
Går man ut i skogen är ju skogen i sig självt den största riskfaktorn, inte dess invånare. Ett bortsprunget barn eller hund kan råka ut för mycket i skogen. Vi kan ju trots allt inte hugga ner alla träd. Livet är fullt av risker och att försöka eliminera alla är nog som att skjuta sig i foten.
*Stintan*
16-06-2011, 12:04
CITAT (dahla @ 16-06-2011, 07:22)  Hur många hundar ska en varg få ta livet av?
Vargen är tydligen värd mycket mer än människans bästa vän. För mig är ett liv lika mycket värt som ett annat men familjemedlemmar betyder mer för mig än vad vilda djur gör ändå. Det där är ju en ganska dum fråga. Vem har sagt att vargen är mer värd än människans bästa vän? Familjemedlemmar betyder mer för mig också än vad vilda djur gör men för den skull kan vi ju inte utrota allt som kan utgöra potentiell fara. Isåfall skulle vi utrota jägarna liksom också bilar, vissa hundraser och annat som kan ta livet av våra kära hundar. Hörde om en havsörn som tog en liten hund för några år sedan. Hur kan man som jägare medvetet vilja utsätta sin bästa vän för alla de faror som finns i samband med jakt? Massor av jakthundar får sätta livet till varje år bara för att en massa gubbar är ute och leker matcho. Kanske är det så att tragiken blir större för oss som "bara" har vår hund som vår bästa vän om det händer den något eftersom vi aldrig skulle utsätta våra hundar för sådana risker som jakt innebär. För mig ligger ansvaret på människan att se till att inget händer genom förebyggande åtgärder. Där ingår inte att utrota andra levande varelser. Jag frågar mig när folk ska lära sig att tillvaron är full av faror och lära sig hur man ska bete sig för att skydda sig mot dom. När blev t.ex. en kopplad hund senast anfallen av en hund? Visst händer det olyckor men även sådana skulle säkert kunna minska om människor lärde sig tänka ett steg längre. Här finns lite statistik: http://www.vargreviret.com/2400_jakthundar_.htm som kan vara intressant i sammanhanget även om det bara handlar om jakthundar. Lite till om jakthundar: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...rna-i-trafiken/Lägg till alla olyckor som drabbar övriga hundar. Jag förstår inte denna överdrivna hets mot just vargar. Det är ju som att sila mygg och svälja kameler.
CITAT (*Stintan* @ 16-06-2011, 13:04)  Här finns lite statistik: http://www.vargreviret.com/2400_jakthundar_.htm som kan vara intressant i sammanhanget även om det bara handlar om jakthundar. Lite till om jakthundar: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...rna-i-trafiken/Och om man ska tro den senaste statistiken som agria har sammanställt så dödar numera vargen fler hundar än vad som vådaskjuts sista året... statistik är väl en jävla lögn dessvärre... Om en varg lär sig att det är ofarligt att döda en hund så lär den göra det igen... avliva den vargen i så fall. Jag säger inte att man ska UTROTA vargen eller något annat djur för den delen (förutom fästingar) men vissa individer som gör om samma sak flera gånger är inte bra för någon sida. När en varg tar några renar för samerna så skickar länstyrelsen upp en helikopter några timmar efter dådet för att avliva vargen... när det drabbar andra djurhållare än samerna så ska man dra ut på besluten i flera veckor...
*Stintan*
16-06-2011, 12:31
CITAT (dahla @ 16-06-2011, 13:19)  Och om man ska tro den senaste statistiken som agria har sammanställt så dödar numera vargen fler hundar än vad som vådaskjuts sista året... statistik är väl en jävla lögn dessvärre...
Om en varg lär sig att det är ofarligt att döda en hund så lär den göra det igen... avliva den vargen i så fall.
Jag säger inte att man ska UTROTA vargen eller något annat djur för den delen (förutom fästingar) men vissa individer som gör om samma sak flera gånger är inte bra för någon sida. När en varg tar några renar för samerna så skickar länstyrelsen upp en helikopter några timmar efter dådet för att avliva vargen... när det drabbar andra djurhållare än samerna så ska man dra ut på besluten i flera veckor... Hur vet du att den lärt sig att det är ofarligt efter att ha dödat en hund och att det är samma varg nästa gång en hund dödas? Tror du att en varg ger sig på en kopplad hund nästa gång bara för att den tagit en lösspringande en gång?
herkules
16-06-2011, 14:27
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2011, 09:15)  Incidenten med vaktelhunden visar att människan i sammanhanget inte hade någon betydelse. Jag tycker nog att det är du som pratar dumheter. Du tycks ha en romantiserad bild av vargen som oskyldigt offer för förtal och helt oskyldig. Du har glömt att det är ett rovdjur som lever på att döda andra djur. Det finns inget bindande avtal mellan varg och människa om angreppsbefrielse. Det bara är så just nu, men sånt kan ändras. du har inte en aning om vad jag har för bild av varg och om jag har glömt något, lär dig det, blixtsnabbt.
sparvuggla
16-06-2011, 14:45
CITAT (dahla @ 16-06-2011, 07:22)  Hur många hundar ska en varg få ta livet av?
Vargen är tydligen värd mycket mer än människans bästa vän. För mig är ett liv lika mycket värt som ett annat men familjemedlemmar betyder mer för mig än vad vilda djur gör ändå. Tänk till lite nu. Vargen är utrotningshotad i Sverige. (endast ca 230 st) Det är inte hunden. (Möjligen jakthundar på sikt, jägarkåren blir allt fåtaligare som bekant, stenåldern var såååå längesen)
*Stintan*
16-06-2011, 15:00
CITAT (sparvuggla @ 16-06-2011, 15:45)  Tänk till lite nu. Vargen är utrotningshotad i Sverige. (endast ca 230 st) Det är inte hunden. (Möjligen jakthundar på sikt, jägarkåren blir allt fåtaligare som bekant, stenåldern var såååå längesen)  Det där var väl iallafall ett väldigt dumt uttalande. Jisses du får det att låta som om det är OK att vargen tar några hundar då och då eftersom hunden inte är utrotningshotad. Dags att du själv börjar tänka till lite innan du klickar på skickaknappen. Varifrån har du fått att jägarkåren minskar?
Gossen Ruda
16-06-2011, 16:23
Så var det myten om vargens status som utrotningshotad. Det är INTE sant men ibland har sanningen svårt att nå ut och in i skallen på en del.
sparvuggla
16-06-2011, 17:33
CITAT (*Stintan* @ 16-06-2011, 16:00)  Det där var väl iallafall ett väldigt dumt uttalande. Jisses du får det att låta som om det är OK att vargen tar några hundar då och då eftersom hunden inte är utrotningshotad. Dags att du själv börjar tänka till lite innan du klickar på skickaknappen.
Varifrån har du fått att jägarkåren minskar? Nej nu är det du som är dum. Får vi behålla den biologiska mångfalden inklusive vargen får vi acceptera att några lösspringande jägarhundar stryker med. Så är det! Som dessutom ibland släpps med avsikt, bara får att få bärga 10 000:- cash, hunden som dom ändå hade tänkt spola eller skjuta själv. Kom till verkligheten nu. Alla människor är inte så goda och snälla som jag (och du?) är! Att jägare blir färre för varje år kan man läsa i statistiken. Man kan inte begära att alla ska inse att vargen är utrotningshotad i Sverige (inte globalt) , och har skärskild bevarandestatus i Sverige. Regeringens rovdjursutredare föreslog siffran minst 450 härom veckan. Idag har EU skrivit till regeringen, som nu har sin sista möjlighet att svara och motivera vargjakten. Allt pekar i dagsläget att det bir domstol och fällande dom, och därmed ingen mer vargjakt. Samt att EU vill att inget tak ska finnas hur många vargar det ska vara i Sverige. Tack EU !
Gossen Ruda
16-06-2011, 17:43
Även efter en fällande dom kan vargjakten fortsätta, så stor makt har inte EU. Lite böter bara. Fö är det helt huvudlöst att kalla en art med 20%-ig ökningstakt per år för utrotningshotad. Utrotningshotad blir den nog efter att den första människan blivit vargdödad eller skall man acceptera det svinnet också?
*Stintan*
16-06-2011, 18:08
Tyvärr ser inte vargen skillnad på en jakthund och en vanlig sällskapshund. Har Dahla rätt i sitt påstående att om en varg en gång tagit en hund så kommer den att göra det igen så får ju jakt med hundar konsekvenser även för vanligt hundfolk. Man kanske kan skylla en del vargattacker mot sällskapshundar på jägarna som har jakthundar springade lösa i markerna. Bara en fundering. Kanske även jakt med lösa hundar borde regleras hårdare på något vis. Jägarna får själva ta risken och för mig är det obegripligt att man jagar med hund i vargreviren om nu hunden är jägarens bästa vän.
Du får gärna kalla mig dum om du vill men jag tycker inte att man säga som du gör eftersom det inte bara är jakthundar som stryker med. Du förenklar problematiken och resonerar väldigt ensidigt tyvärr.
CITAT (sparvuggla @ 16-06-2011, 15:45)  Tänk till lite nu. Vargen är utrotningshotad i Sverige. (endast ca 230 st) Det är inte hunden. (Möjligen jakthundar på sikt, jägarkåren blir allt fåtaligare som bekant, stenåldern var såååå längesen)  Säkert utrotningshotad med tanke på att det föds runt 100 valpar om året nu... och jägarkåren växer... både vad gäller hur många som återigen tar jägarexamen och hur många som löser jaktkort... bra va :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|