Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
*Stintan*
CITAT (Orkidétjuven @ 27-05-2011, 12:57) *
Som djurvårdare och bakgrund att ha jobbat på flera zoologiska parker har jag aldrig sett en sådan skylt på jobbet oavsett djurart. Skulle det nu ngt sådant stå, så skulle det nu vara så bakom dörren där det står endast personal. Och där ska inte obehöriga vara.
Så vart har du sett ngt sådant? För så som du beskriver hur forskning bedrivs, kritiserar, och frågar varför... så har nog du nog ingenting bakom den dörren att göra.

När var du i en djurpark senast? Jag har sett varningsskyltar utanför massor av hägn i djurparker.
gnon49
Men i en djurpark måste det ju vara omöjligt för allmänheten att ta sig in på djurens område. Och vise versa. Lyckas man hoppa ner i varggropen så får man väl stå sitt kast. Det är ju lika urbota dumt som att lämna bilen under safarituren på Kolmården vilket någon gjorde har jag för mig.
dahla
CITAT (herkules @ 27-05-2011, 11:36) *
de flesta vilda vargar i sverige skyggar fortfarande för människor.
jägarlobbyn vill ha det till att de inte är skygga och ska därför jagas så de blir skygga/rädda för människor.
allt för att roa en liten klick skjutgalna människor.

Nej!
sparvuggla
CITAT (herkules @ 27-05-2011, 11:36) *
de flesta vilda vargar i sverige skyggar fortfarande för människor.
jägarlobbyn vill ha det till att de inte är skygga och ska därför jagas så de blir skygga/rädda för människor.
allt för att roa en liten klick skjutgalna människor.

Ja, så är det.

Som bekant, en varg har aldrig anfallit människa i Sverige i modern tid.
Det är helt fantastiskt.

Så om jag hade kommit på dom här affischerna som varghatare satt upp, hade jag personligen låtit dom vara kvar, för 99;99 % av Sveriges befolkning inser vad som finns bakom och syftet bakom affischerna, det är bara bra att fler får upp ögonen på dom här extremisterna.

Men att anmäla är ju helt OK som Smuleborg gjorde, detta är ingen kritik mot det!
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 27-05-2011, 16:41) *
Men i en djurpark måste det ju vara omöjligt för allmänheten att ta sig in på djurens område. Och vise versa. Lyckas man hoppa ner i varggropen så får man väl stå sitt kast. Det är ju lika urbota dumt som att lämna bilen under safarituren på Kolmården vilket någon gjorde har jag för mig.

Vet du vad en varggrop är för något? Såna använde man förr för att fånga vargar. I djurparker går vargarna i hägn.

CITAT (sparvuggla @ 27-05-2011, 17:01) *
Ja, så är det.

Det är helt fantastiskt.

Så om jag hade kommit på dom här affischerna som varghatare satt upp, hade jag personligen låtit dom vara kvar, för 99;99 % av Sveriges befolkning inser vad som finns bakom och syftet bakom affischerna, det är bara bra att fler får upp ögonen på dom här extremisterna.

Men att anmäla är ju helt OK som Smuleborg gjorde, detta är ingen kritik mot det!

Men hur sjutton kan du veta att det inte är en vanlig människa som är rädd för vargar som satt upp dom? Du kanske är ute i helt ogjhort väder med dina påståenden.
dahla
CITAT (sparvuggla @ 27-05-2011, 17:01) *
Det är helt fantastiskt.

Nej, och som bekant, i modern tid har vi inte haft några vargar att tala om i Sverige förens för tio år sedan då de verkligen började föröka sig... från tre individer på 70-tal till över 400 nu på cirka 40 år...

Sannolikheten är knepig att förstå... och det som aldrig kan hända förstår sig inte på sannorlikhet...

Sannolikhet

KRT
CITAT (dahla @ 27-05-2011, 17:14) *
Nej, och som bekant, i modern tid har vi inte haft några vargar att tala om i Sverige förens för tio år sedan då de verkligen började föröka sig... från tre individer på 70-tal till över 400 nu på cirka 40 år...

Sannolikheten är knepig att förstå... och det som aldrig kan hända förstår sig inte på sannorlikhet...

Sannolikhet

Skulle du vänligen kunna upplysa mig och andra om varifrån din siffra 400 vargar i Sverige kommer ifrån?
I alla källor jag sett anges en ungefärlig siffra på 200. Vilket är en ganska stor skillnad....

Och vad räknar du som modern tid? De siffror jag sett anger de senaste 200 åren som modern tid, och enl wwf skjöts över 500 vargar om året 1827-39, vilket torde innebära att det fanns ganska många vargar i Svetige vid den tiden.... Då fanns det dessutom varg i alla landskap utom Gotland Och ÄNDÅ inga attacker!!!
dahla
Antalet 400 är ju ganska enkelt att ta fram eftersom naturvårdsverket räknade med att vi hade dryga 200 vargar innan årets jakt och att det var närmare 30 föryngringar i landet nu i våras. Jag minns faktiskt inte exakt vart jag har läst siffran 400 men jag tror att det var på naturvårdsverkets websida.

Om du nu ska svänga dig med historia så varför inte dra hela historien om vargen i Sverige?

Vargen har en fantastisk förmåga att anpassa sig till olika naturtyper och har tidigare funnits över hela den Skandinaviska halvön. Redan på 1200-talet fanns det bestämmelser i de svenska landskapslagarna som krävde att bönderna höll sig med olika hjälpmedel såsom vargtyg, vargnät och varggård för att fånga varg.
Torpare och bönder var också ofta beordrade att delta i så kallade vargskall, där stora drevkedjor med upp till flera tusen personer gick genom skogarna i jakten på varg. Den som uteblev från dessa vargskall fick böta. 1647 infördes skottpengar på varg upp till ett tusen kr per varg. Trots det fanns det under 1700-talet antagligen ännu flera tusen vargar i Sverige. Men i och med att bönderna fick lagstadgad jakttid 1789, och därmed rätt att jaga älg, hjort, vildsvin och rådjur på sina egna marker, så minskade vargens favoritbytesdjur kraftigt. På 1840-talet fanns rådjur till slut bara kvar på några enstaka gods i Skåne! Detta i kombination med att människan hade fler och fler tamdjur i skogen bidrog till innebar att vargen fick det allt svårare att försörja sig på viltkött och den började därför intressera sig mer för tamdjuren än tidigare. Enstaka familjer drabbades hårt av vargangrepp på sin boskap och svenskarna beslutade sig på allvar för att utrota vargen helt och hållet. Med hjälp av gift, fällor, kulor och krut fick man ganska snabbt bort vargarna från södra Sverige. 1827-1839 fälldes 6 790 vargar i Sverige, varav 271 bara i Stockholms län. Minskande skogs ytor på grund av uppodling, i kombination med olika djursjukdomar försämrade vargens livs möjligheter ytterligare. Vargarna trängdes undan allt mer norrut och till sist fanns där i stort sett bara kvar enstaka, spridda djur, uppe i fjällkedjan.
KRT
http://www.viltskadecenter.se/images/stori...n_2009_2010.pdf

Bara för att det skedde 28 säkra förökningar i Sverige betyder det INTE att det har tillkommit 150 eller 180 vargar till den Svenska stammen. Alla får inte 5-6 ungar per kull, vissa ungar dör t.ex. En hel del individer blir påkörda, tjuvskjutna och legalt skjutna. En del individer dör av sjukdom och andra av ålder. Grundläggande ekologiska principer.... Visst har stammen ökat, men knappast dubblats!

Vad gäller vargens historia så kan man väl bara säga att historien är som den är, vilken beydelse man tillmäter den, och huruvida man tycker det som skett är bra eller dåligt. Vad du tycker är fullkomligt klart och jag tänker bara konstatera att jag inte delar din uppfattning. Däremot anser jag det vara viktigt med korrekta data och fakta! Ska man debattera och slänga sig med data måste den data vara underbyggd....

Föreslår någon av rapporterna från Viltskadecenter, tex den jag postat länken till ovan.
Red Top
Dessvärre har den osakliga informationen, både vissa jägares och flygbladstillverkarens, nu lett till att Länsstyrelsen överväger att tillåta skyddsjakt på vargarna i Riala. De låter Naturvårdsverkets tjänstemän avgöra frågan.

Se artikel i SvD. Länsstyrelsen öppnar för skyddsjakt på Rialavargen

Ska vi plötsligt börja skjuta vargar bara för att människor sett dem på avstånd? De flesta kan ju, som det visat sig genom åren, inte ens skilja en varg från en gråhund eller en schäfer.

Att man trots att det är känt, att vargar etablerat sig trakten, släpper lös sin hund, talar mer om hundägarens intelligens, än om vargens farlighet för människan. thumbdown.gif

gnon49
CITAT (*Stintan* @ 27-05-2011, 17:10) *
Vet du vad en varggrop är för något? Såna använde man förr för att fånga vargar. I djurparker går vargarna i hägn.
Men hur sjutton kan du veta att det inte är en vanlig människa som är rädd för vargar som satt upp dom? Du kanske är ute i helt ogjhort väder med dina påståenden.

Visst heter det hägn. Men på Nordens Ark ser man ju ner på vargarna likt en grop. Eller det var så när jag besökte det sist.
sqrulan
CITAT (herkules @ 23-05-2011, 22:20) *
klart man inte ska reta en varg, inte heller gå i vägen för dem, de är vilda djur!
fattar inte varför människor ska in och tafsa på allt sad.gif

Det var precis mina ord! TACK!!! Djävlas inte med dom vilda djuren för att sen komma och beklaga nåt!!!

CITAT (herkules @ 25-05-2011, 08:24) *
jag tror att vargen fortfarande är väldigt skeptisk mot människor och även om en varg kan stå och titta så vänder den och lommar iväg efter ett tag.
tidningar blåser upp möten och får det att låta som att vargen är på väg att angripa.
håller man sin hund nära sig i vargmarker så skrämmer nog människan mer än hunden lockar.
jag ser en stor skillnad på en vild varg och en galen hund i samma storlek och vet precis vad jag skulle vilja möta.
rädslan för det okända skrämmer skiten ur människor och jägarlobbyn/tidningarna är inte sena att utnyttja människors rädsla/okunskap.

tummenupp.gif
dahla
CITAT (Red Top @ 27-05-2011, 19:03) *
Dessvärre har den osakliga informationen, både vissa jägares och flygbladstillverkarens, nu lett till att Länsstyrelsen överväger att tillåta skyddsjakt på vargarna i Riala. De låter Naturvårdsverkets tjänstemän avgöra frågan.

Se artikel i SvD. Länsstyrelsen öppnar för skyddsjakt på Rialavargen

Ska vi plötsligt börja skjuta vargar bara för att människor sett dem på avstånd? De flesta kan ju, som det visat sig genom åren, inte ens skilja en varg från en gråhund eller en schäfer.

Att man trots att det är känt, att vargar etablerat sig trakten, släpper lös sin hund, talar mer om hundägarens intelligens, än om vargens farlighet för människan. thumbdown.gif

Nu är ju vargarna faktiskt inne på folks tomter och i hästhagar... ska vi stalla hästar, kor och får dygnet runt nu i hela norrtälje? Nu till semestern räknar man med att folk kommer flytta ut med över 20 000 hundar i områdets alla sommarstugor... lycka till säger jag! Jag hoppas verkligen att det INTE händer någonting hemskt där i sommar.
herkules
har man valt att bosätta sig/ha sommarnöje i vargmarker får man ta seden dit man kommer, vilda djur vet inte att mark är "någons tomt"
KRT
CITAT (dahla @ 27-05-2011, 23:36) *
Nu är ju vargarna faktiskt inne på folks tomter och i hästhagar... ska vi stalla hästar, kor och får dygnet runt nu i hela norrtälje? Nu till semestern räknar man med att folk kommer flytta ut med över 20 000 hundar i områdets alla sommarstugor... lycka till säger jag! Jag hoppas verkligen att det INTE händer någonting hemskt där i sommar.

En stilla fundering - hur mycket förstörelse kommer dessa 20000 hundar ställa till m i naturen? När deras ägare inte har dem kopplade och de drar efter vilt, fåglar och tamdjur? En lösspringande hund blir ett rovdjur....
Eller det saknar betydelse i sammanhanget???
Huggorm
CITAT (herkules @ 28-05-2011, 09:08) *
har man valt att bosätta sig/ha sommarnöje i vargmarker får man ta seden dit man kommer, vilda djur vet inte att mark är "någons tomt"

Det var nog inte vargmarker på den tiden då folk bosatte sig...
dahla
CITAT (KRT @ 28-05-2011, 09:24) *
En stilla fundering - hur mycket förstörelse kommer dessa 20000 hundar ställa till m i naturen? När deras ägare inte har dem kopplade och de drar efter vilt, fåglar och tamdjur? En lösspringande hund blir ett rovdjur....
Eller det saknar betydelse i sammanhanget???

Det saknar absolut inte betydelse... MEN det är INTE hundarna och katterna som gör fel i så fall...

Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
I jaktlagen (1987:259) finns särskilda bestämmelser om vad som skall iakttas för att hindra hundar från att driva eller förfölja vilt. Lag (1987:260).

2 § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är betryggande inhägnat och till vilket utomstående ej äga tillträde. Hållas får ute i trakten, skall vad nu är sagt gälla även beträffande hund som visat benägenhet att driva får.

3 § Eftersätts tillsynen över hund, får polismyndigheten meddela det beslut som omständigheterna kräver, såsom att hunden skall vara försedd med munkorg eller hållas bunden eller instängd. Beslutet skall delges hundens ägare eller den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande.
Är det fråga om en hund som avses i 2 §, får polismyndigheten besluta att hunden skall omhändertas genom myndighetens försorg. Sedan hunden omhändertagits får ägaren inte förfoga över hunden utan tillstånd av polismyndigheten. Polismyndigheten skall efter värdering låta sälja eller avliva hunden eller ta hand om hunden tills vidare. För omhändertagande gäller i övrigt 35 § djurskyddslagen (1988:534). Innan en hund avlivas skall dock polismyndigheten inhämta yttrande från veterinär, om det ej är uppenbart obehövligt eller fara i dröjsmål.
Anträffas en hund som avses i 2 § lös på område där hemdjur finns, får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren. Den som sålunda dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.
Beslut enligt första eller andra stycket gäller omedelbart, om inte något annat förordnas. Lag (1988:535).
4 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd, skall i stället polismyndigheten i orten underrättas.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten låta döda hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Lag (1987:260).

5 § Den som vill återfå en hund som har tagits om hand enligt 4 § är skyldig att betala ersättning för hundens föda och de övriga kostnader som omhändertagandet har medfört.
Har inte ägaren eller innehavaren, mot ersättning enligt första stycket, återtagit hunden inom en vecka efter det att han underrättades om omhändertagandet eller inom två veckor efter det att polismyndigheten underrättades, får jakträttshavaren behålla hunden. Lag (1987:260).
6 § Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den som har vållat skadan.
Vad nu stadgats om ägare till hund gälle ock den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte för skada som orsakas av en tjänstehund när en polisman använder den i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit påkallat att ingripa mot honom.
Vid tillämpningen av tredje stycket skall med polisman likställas sådan vaktpost eller annan som vid försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning. Lag (1992:268).
7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Lag (1987:260).

8 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 2 §, 3 § tredje stycket andra meningen eller 7 § andra meningen eller mot beslut som har meddelats med stöd av 3 § första stycket, döms till böter.
Den som försummar att lämna underrättelse enligt 4 § första stycket döms till penningböter. Lag (1991:261).
9 § Polismyndighetens beslut enligt denna lag får överklagas hos länsstyrelsen. Länsstyrelsens beslut får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten. Lag (1995:1684).
Huggorm
Tjuvjagandet av varg är vår tids dackeuppror, böndernas sätt att resa sig mot löjliga påbud från hufvudstaden, avlägsen på mer än ett sätt.
dahla

Flertalet av traktens sommarstugor är byggda efter att vargen utrotades en gång i tiden... om nu någon har byggt en sommarstuga där under det senaste året så skulle ju inte jag tro att dom hade mördarsniglar, ormar, råttor fästingar eller vargar i åtanke...

Det är väl ganska självklart att vilda djur inte förstår någonting om tomtgränser... men vilda djur ska vara vilda och vargar ska absolut sky människan och inte vilja vistas i områden där det doftar människa. Det här gäller även andra djur så som rådjur, vildsvin och älg... förr i tiden tog markägaren till bössan så snart ett vilt djur närmade sig bostaden... vissa djur gick att äta och vissa djur var man tvungen att skydda sin boskap mot... på den tiden lärde sig de vilda djuren att det var farligt att närma sig människans "revir". Så är fallet inte idag och då kommer problemen som ett brev på posten.

På det här forumet är det enligt vissa helt okej att klippa sönder sniglar med sax, skjuta vildsvin med paintball eller soft airgun och sprida råttgift... men att freda sig mot ett "gulligt" djur som vargen är totaltabu... Hellre en död varg än en dödad familjemedlem för min del.

Och ja, jag jagar... men nej, jag vill INTE utrota alla vargar i Sverige... jag VILL ha varg i hela Sverige... jag vill dock inte ha det som det är idag med för täta stammar i ett fåtal län... Två familjegrupper i varje län, från skåne till lappland anser jag är helt rätt och riktigt och då även på gotland... HELA Sverige ska få ta del av vargen och hela Sverige ska få föda och betala priset. Men vi måste få skydda oss och få vargen att sky människan totalt...
dahla
CITAT (Huggorm @ 28-05-2011, 10:22) *
Tjuvjagandet av varg är vår tids dackeuppror, böndernas sätt att resa sig mot löjliga påbud från hufvudstaden, avlägsen på mer än ett sätt.

Det tror inte jag på alls.

Oavsett vilken grupp vi pratar om så kommer det alltid finnas ett visst antal kriminella individer i varje enskild grupp. Ta trädgårdsodlarna som ett exempel... merparten vill odla ekologiskt med så få giftiga ämnen som möjligt, de flesta värnar om djuren som kommer in på tomten även om djuren förstör... man sätter upp staket och pinnar med blodmjöl för att hålla djuren borta... men sen finns det faktiskt några som använder gift och olagliga fällor för att ta kol på djuren...

Inom den motorburna världen finns det många med ett brinnande intresse för snabba fordon... fordon som endast är ämnade för banan där tävlingar arrangeras och prispengar förekommer... men även där finns det dom som måste trots lagen och köra sina race på gatan...

Det här gäller givetvis inom jägarkåren också... merparten är etiska och vill göra rätt för sig i skog och mark. Merparten har lagliga vapen, lagliga optiska riktmedel (sikten) och lagliga ljuddämpare för att minska buller, för egen del, för hundens skull och även för omgivningen. Sen finns det givetvis människor som inte kan eller vill hålla sig inom lagens riktmärken... man skaffar ljusförstärkande mörkersikten för att lyckas fälla ett vildsvin mitt i natten... vildsvinen är ju nattaktiva till största del och därför ganska svårjagade utan bra hundar. Det finns dom som har möjlighet att bygga egna ljuddämpare och därför gör det... en ljuddämpare på ett jaktvapen tar INTE bort ljudet helt som i James Bond eller liknande filmer... Det finns en svart marknad för hudar, ägg och hela djur där ett fåtal kan tjäna stora pengar. Men att tro att det är ett bondeuppror eller jägaruppror anser jag vara lite tokigt...

Lagen om medeltal faller in överallt... en viss del av befolkningen är och förblir kriminell och det är knappast den breda massan av odlare som ska lastas för att ett fåtal odlare använder olagliga metoder lika lite som jägarkåren ska lastas för det som ett fåtal kriminella pysslar med.
KRT
Dahla: Det är klart att det inte är hundarnas och katternas "fel" att de jagar. De är djur och glr vad djur gör. MEN vargen är också ett djur som bara följer sina instinkter. Den har lika lite moraliskt ansvar för sina handlingar som en katt eller hund. Och oavsett vad det står i lagen är det visat genom prejudicerande fall att det tillhör kattens "natur" att springa fritt och jaga vad den vill.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker och menar i fråga om vargen. Menar du att mänskligheten har någon slags moraliskt ansvar att se till att vargar inte skadar mänsklig egendom? Borde inte detta i så fall gälla ALLA vilda djur? Tex vildsvin flrstör enormt här nere i Skåne, de dödar och skadar hundar och orsakar stor skada i trafiken. De har dessutom jagat människor, även om detta tack och lov är sällsynt. Ska vi tillämpa samma principer i detta fallet borde vi alltså "utrota" alla vildsvin som lever i närheten av någon mäbsklig bebyggelse - för ingen kan ju garantera att de inte stöter ihop m människor på något sätt och då kan det gå precis hur som helst inkl dödade barn eller vad det nu stod på affischerna i början av tråden.

Faktum är att älgar också kan vara livsfarliga, och jag hade en bekant som blev svårt riven i ansiktet av en råbock....

Till alla, oavsett åsikter; Varför inte bara erkänna att det handlar om käbslor mer än fakta! Vargen väcker känslor som inte alla kan kontrollera, förmodligen för att det handlar om primitivaoch djupt liggande känslor.
sqrulan

tummenupp.gif Så är det!
dahla
CITAT (KRT @ 28-05-2011, 11:20) *
Och oavsett vad det står i lagen är det visat genom prejudicerande fall att det tillhör kattens "natur" att springa fritt och jaga vad den vill.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker och menar i fråga om vargen. Menar du att mänskligheten har någon slags moraliskt ansvar att se till att vargar inte skadar mänsklig egendom? Borde inte detta i så fall gälla ALLA vilda djur? Tex vildsvin flrstör enormt här nere i Skåne, de dödar och skadar hundar och orsakar stor skada i trafiken. De har dessutom jagat människor, även om detta tack och lov är sällsynt. Ska vi tillämpa samma principer i detta fallet borde vi alltså "utrota" alla vildsvin som lever i närheten av någon mäbsklig bebyggelse - för ingen kan ju garantera att de inte stöter ihop m människor på något sätt och då kan det gå precis hur som helst inkl dödade barn eller vad det nu stod på affischerna i början av tråden.

Det prejudikatet skulle jag vilja se ang katter.

Jag vet inte om jag vill kalla det för moraliskt ansar... men nog måste människan skydda sig och sina tamdjur mot rovdjur... det måste du väl ändå hålla med mig om?

Självklart gäller det alla vilda djur och som det är nu betalar vissa bönder jägare för att skyddsjaga vid exempelvis mjölkmogen säd där vildsvin gör ganska stor skada. Jaga djuren där dom inte ska vara, anlägg viltåkrar och fodra djuren där dom ska vara.

Det är skitenkelt att sitta i en lägenhet med en balkongodling eller i en villträdgård i ett samhälle och där bestämma över hur människor på landet ska leva med djuren i naturen.
sqrulan
Jag har alltid bott i en liten by på landet så sättet att bo på har väl ingen betydelse tycker jag!
Jag håller med alla som är på djurens sida! Dom har lika stor rätt som vi människor att vara här på jorden!

Förstår att katter kan vara jobbiga i tätbebyggt område men man måste ju också se vilken nytta dom gör, här på landet behövs det verkligen katter.
dahla
Enligt lagen om tillsyn över hund och katt, skall katter likväl som hundar hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter (§1). Förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd säger i § 36 att husdjur och andra djur som hålles i fångenskap skall förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer.

Nu finns det sedan år 2002 en dom i miljödomstolen som säger att man som kattägare ej kan ställas till svars för om deras katt uträttar sina behov i grannars trädgårdar och rabatter. Miljööverdomstolen tog inte upp frågan till prövning vilket medför att prejudikat har uppstått. Det här innebär nu att det är upp till var och en att skydda sin trädgård och uteplatser. Myndigheterna kan inte få till stånd en ändring med föreläggande eller förbud.

Prejudikatet kan jag dock inte finna någonstans i ren text... oavsett vilket så anser ju jag att kattägare som låter sina katter springa ute vind för våg skadar mer än alla landets hundägare även om det nu inte har med tråden att göra.

Jag anser att vargen är farlig för människan och människans tamdjur, människor och tamdjur måste få skyddas och detsamma gäller för människors egendom.

CITAT (sqrulan @ 28-05-2011, 11:49) *
Jag håller med alla som är på djurens sida! Dom har lika stor rätt som vi människor att vara här på jorden!

Absolut, jag håller med dig till 100% men jag vill ändå inte ha en flock vildsvin på tomten... eller en flock vargar på tomten... djuren hör som sagt hemma i naturen där människan kommer på besök för att plocka bär, svamp, blommor eller kanske jaga... vilda djur hör inte hemma i direkt närhet till människan för då börjar tyvärr djuren bli lite för tama.
Huggorm
Jag har alltid bott i en liten by på landet så sättet att bo på har väl ingen betydelse tycker jag!

Förstår att katter kan vara jobbiga i tätbebyggt område men man måste ju också se vilken nytta dom gör, här på landet behövs det verkligen katter.

Tyvärr kan de vara rätt hårda på småfågelstammen också, så de gör inte bara nytta. Men kan få tag på en katt som föredrar gnagare skall man vara rädd om den.
sqrulan
smiley_small_hug.gif Men djuren är ju i naturen? Dom kanske inte heller vill ha en flock människor i sin natur! flirting.gif

Huggorm: katter jagar både fåglar och annat, dom tar to.m ekorrar, visst är det hemskt det håller jag med om!
dahla

Du menar att katterna gör ett bra jobb med att ta fåglar och råttor på landet då antar jag? Tamkatterna tar ju oftast smådjur enbart för att jakten ligger i dess natur... det är väl inte speciellt många katter som sen äter upp det dom släpar hem till husse och matte... en räv eller en uggla har däremot mycket större nytta av den födan som tamkatterna tar ur naturen.

Eller hur menar du?
Huggorm
CITAT (dahla @ 28-05-2011, 12:14) *
Du menar att katterna gör ett bra jobb med att ta fåglar och råttor på landet då antar jag? Tamkatterna tar ju oftast smådjur enbart för att jakten ligger i dess natur... det är väl inte speciellt många katter som sen äter upp det dom släpar hem till husse och matte... en räv eller en uggla har däremot mycket större nytta av den födan som tamkatterna tar ur naturen.

Eller hur menar du?

Katter erbjuder ju sitt jaktbyte till andra när de själv är mätta. Tar inte denne emot så blir det liggande till katten blir hungrig igen, och då äts det upp. Om nu inte den oförstående ägaren kastat bytet i soporna eller liknande. Undantaget är näbbmöss, de äter ju inte katten så de jagas väll mest för skojs skull. Och för att lära ungarna jaga och döda.
sqrulan
CITAT (dahla @ 28-05-2011, 12:14) *

Eller hur menar du?

Denna vår har man verkligen fått se vilken stor betydelse katter har för vi har haft ett hemskt sorkår, dagligen släpar dom hem sorkar för att bjuda mej på mat! giggle.gif Vissa dagra
är det 5-6 sorkar och dom äter inte upp alla det ser jag men någon fågel har dom inte tagit ännu men jag vet att dom kommer att göra det. Antalet fåglar som dom tar är inte
stort och det är jag ju glad för, det finns nog inget gott här i världen som inte har nåt ont med sig.
Jag är glad för mina katter, dom gör ett bra jobb för sorkarna kan verkligen förstöra mycket och det har dom gjort i vinter.
ja vi kan diskutera detta i oändlighet. kompiskram.gif
dahla
Sorkar är hemska djur, dom ska dödas till varje pris med katter, gift och fällor! crazy.gif
sqrulan
CITAT (dahla @ 28-05-2011, 12:24) *
Sorkar är hemska djur, dom ska dödas till varje pris med katter, gift och fällor! crazy.gif

tummenupp.gif Ha ha ha....
KRT
Dahla; eftersom du inte vet ett smack om mig (och de flesta/alla andras) bakgrund eller övr levnadsomständigheter skulle jag vara lite försiktig med den typen av kategoriska påståenden.

Jag anser att man som människa inte kan förutsätta att man ska kunna göra vad man vill/hur man vill i naturen utan måste ANPASSA sig efter den. Det gäller oavsett som det handlar om att bygga nya vägar, nya broar eller nya hus. Varför skulle det vara en mänsklig rättighet att släppa sina får eller kor på lösdrift i skogen? Varför skulle det vara en mänsklig rättighet att jaga med löshund? Varför ska det vara en mänsklig rättighet att utrota djur man är rädd för?

Det är inte SÅ svårt att hålla tex får innanför elstängsel anpassat mot vargar (om man bor i sådana trakter). Inte heller att jaga m hund i lina. Däremot är jag övertygad
om att många inte VILL ta hänsyn och anpassa sig till naturen. Klart att man vill göra som man alltid gjort.

Vad gäller vargens farlighet är jag betydligt mer rädd att stöta på en flock vildsvin eller en björn, än varg. Och när jag hade hund på jakt skulle jag aldrig komma på tanken att jaga m lös hund i vargtrakter!

Däremot tror jag alla ör överens om att vargar akdrig får bli orädda för människor och inte får förlora respekten. Exakt hur man ordnar det kan diskuteras, men den typen av allmän jakt som bedrivs i dagsläget anser jag vara förkastlig. Noggrann och metodisk skyddsjakt av specifika individer hade variet ett utomordentligt bättre alternativ!

.....
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2011, 08:59) *
Tänkvärt. Jag har inte kopplat samman forskarnas närvaro med vargens alltmer orädda uppträdande men bitarna faller på plats. Risken är uppenbar att vargen mer betraktar människan som en jämlike och då kan det hetta till när det kommer till revirstrider. Vargen skall jagas så den blir rädd för människan, det är ingen gullig hundvalp vi talar om.

tummenupp.gif
sqrulan
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2011, 08:59) *
Tänkvärt. Jag har inte kopplat samman forskarnas närvaro med vargens alltmer orädda uppträdande men bitarna faller på plats. Risken är uppenbar att vargen mer betraktar människan som en jämlike och då kan det hetta till när det kommer till revirstrider. Vargen skall jagas så den blir rädd för människan, det är ingen gullig hundvalp vi talar om.

thumbdown.gif Näe, vilket struntprat!!! Ingen varg kommer att skada en människa om dom bara får vara ifred! Du kan väl ändå inte tro att vagen ser oss som jämlika? Den vill bara
vara och leva sitt eget liv och därför ska vi låta dom göra det! Tycker jag!
Läste nånstans om vargen som flyttades, den kom tillbaks till sitt revir! wub.gif Låt djuren vara, det är vi som inkräktar på deras mark anser jag! Jag vill inte bråka om detta
utan vill bara tala om hur jag tycker!
*Stintan*
CITAT (sqrulan @ 28-05-2011, 14:35) *
thumbdown.gif Näe, vilket struntprat!!! Ingen varg kommer att skada en människa om dom bara får vara ifred! Du kan väl ändå inte tro att vagen ser oss som jämlika? Den vill bara
vara och leva sitt eget liv och därför ska vi låta dom göra det! Tycker jag!
Läste nånstans om vargen som flyttades, den kom tillbaks till sitt revir! wub.gif Låt djuren vara, det är vi som inkräktar på deras mark anser jag! Jag vill inte bråka om detta
utan vill bara tala om hur jag tycker!

Ibland undrar jag hur man kan tolka det andra skriver så olika blink.gif

Vargen som flyttades och sen återvände fick ju inte leva så länge tyvärr men den fick några veckors respit genom flytten.
KRT
Tror inte heller en varg skulle se en människa som en jämnlike! Det är helt olika arter, vi talar inte ens samma språk....

Däremot vill jag inte helt avfärda teorin om att vargar vänjer sig vid att människor är ofarliga och fredliga. Å andra sidan, med tanke på de senaste årens legala jakt och tidigare års legala jak tvivlar jag på att vargar tror människor i allmänhet är snälla och menlösa. Men visst kan det finnas enstaka individer som missförstått situationen. På dessa djur kan man ju använda samma skrämselmetoder man använder på björnar i vissa delar av Klippiga bergen. Man skrämmer dem och lär dem att människor är dumma. Endast som en sista utväg skjuts björnen. Tror aldrig man ens provat detta i Sverige! Varför vet jag inte?
sqrulan
CITAT (*Stintan* @ 28-05-2011, 14:55) *
Ibland undrar jag hur man kan tolka det andra skriver så olika blink.gif

Vargen som flyttades och sen återvände fick ju inte leva så länge tyvärr men den fick några veckors respit genom flytten.

Det gör inte mej nåt om du skulle tycka att det jag skriver är konstigt flirting.gif jag skriver då bara som jag tänker och har ingen som helst vetenskap
som jag lutar mej mot!
Jasså, den varg stackaren tog dom död på! mad.gif
jag tycker inte om att människan lägger sig i djurens normala liv, i vissa lägen kan det ju vara ofrånkomligt men ibland görs det saker helt i onödan
tycker jag.
Jag såg på tv hur dom väckte och grävde upp en björn ur sitt ide bara för att få veta hur den kunde ligga i dvala så länge utan mat! Vi är ganska egoistiska
tycker jag! -cry-.gif

edit: Självklart är jag ju glad om nån tycker om mina tankar och jag gillar ju dej Stintan, men tycka ska man! smile.gif)
dahla
CITAT (sqrulan @ 28-05-2011, 15:04) *
Jag såg på tv hur dom väckte och grävde upp en björn ur sitt ide bara för att få veta hur den kunde ligga i dvala så länge utan mat! Vi är ganska egoistiska
tycker jag! -cry-.gif

Var det inte för att se hur dom kunde sänka hjärtrytmen? Det hade väl någonting med vår sjukvård efter hjärtoperationer eller liknande att göra? Kan man komma på bättre sätt att läka en trasig människa så är det väl inte hela världen om man nu väcker en björn i sitt ide kan ju jag tycka... björnen fick väl ändå inte sätta livet till?
sqrulan
CITAT (dahla @ 28-05-2011, 15:12) *
Var det inte för att se hur dom kunde sänka hjärtrytmen? Det hade väl någonting med vår sjukvård efter hjärtoperationer eller liknande att göra? Kan man komma på bättre sätt att läka en trasig människa så är det väl inte hela världen om man nu väcker en björn i sitt ide kan ju jag tycka... björnen fick väl ändå inte sätta livet till?

g.gif Ja hur gick det för björnen????
KRT
CITAT (dahla @ 28-05-2011, 15:12) *

Oavsett syfte låter det oetiskt och jag tvivlar starkt på att man skulle få/ att de hade etiskt tillstånd för det (vilket man MÅSTE ha då msn bedriver forskning på ryggradsdjur!).
Finns enklare, bättre och säkrare sätt att studera sådant! Och mer reproducerbara sätt dessutom....

*Stintan*
CITAT (sqrulan @ 28-05-2011, 15:04) *
Det gör inte mej nåt om du skulle tycka att det jag skriver är konstigt flirting.gif jag skriver då bara som jag tänker och har ingen som helst vetenskap
som jag lutar mej mot!
Jasså, den varg stackaren tog dom död på! mad.gif
jag tycker inte om att människan lägger sig i djurens normala liv, i vissa lägen kan det ju vara ofrånkomligt men ibland görs det saker helt i onödan
tycker jag.
tycker jag! -cry-.gif

edit: Självklart är jag ju glad om nån tycker om mina tankar och jag gillar ju dej Stintan, men tycka ska man! smile.gif )

Oj, jag tyckte inte det du skrev var ett dugg konstigt för jag håller med till viss del. Självklart ska man tycka! kram2.gif
sqrulan
CITAT (*Stintan* @ 28-05-2011, 15:46) *
Oj, jag tyckte inte det du skrev var ett dugg konstigt för jag håller med till viss del. Självklart ska man tycka! kram2.gif

kompiskram.gif Det lät ju bra!
sqrulan
Hittade detta!
http://svt.se/2.108068/1.2425208/den_flyende_bjornen_mar_bra
herkules
CITAT (Huggorm @ 28-05-2011, 09:44) *
Det var nog inte vargmarker på den tiden då folk bosatte sig...

jodå, det fanns nog varg där innan den utrotades. nu är den tillbaka - bra där.

CITAT (Huggorm @ 28-05-2011, 10:22) *

japp, alltid trist att vara beroende av andra.
Gossen Ruda
Herkules får ursäkta men detta var det dummaste jag läst i den här debatten.

Som redan påpekats har ingen nu levande människa bosatt sig i vargmarker, för det har inte funnits varg i större delen av Sverige på över 100 år. Vargen är ur den synpunkten ett nytt djur här nere. Av samma enkla anledning har inte heller någon människa dödats eller skadats. Inte sen en människouppfödd varg släpptes ut utan att den kunde jaga för snart 200 år sen. Hur detta nutida experiment kommer att avlöpa får vi se, risken är att det blir ett blodigt slut. Läs om alla barn som vargdödats i Indien.
herkules
ja, du får tycka att det jag skriver är hur dumt som helst, det finns nog inget jag bryr mig mindre om. jag skrev också att vargen varit utrotad. men man läser det man vill läsa. det finns varg nu, lev med det eller flytta.
smuleborg
Varit i London några dagar, hemma igen! Ser i e-postinkorgen.

Min anmälan till Polisen är registrerad och vidarebefordrad till Roslagens brottssamordningssektion.

Länsstyrelsen i Stockholms län har meddelat att ärendet är skickat vidare till berörd enhet.

Svenska Naturskyddsföreningen har meddelat:
"Det är nog dessvärre inte ovanligt med sådan här typ av hets mot vargarna.
Jag tycker du kan skicka det till de lokala tidningarna också. Här i Österåker är det Mitti Roslagen, Kanalen och tidningen Skärgården.
Det är bra att man offentliggör denna typ av lögner och osaklighet om våra rovdjur."

Håller med någon som skrev något i stil med "Jag är mer rädd för vildsvin...".

Ja, kanske skulle vi låtit "flygbladen" sitta kvar, folk förstår det "absurda". Förmodligen finns fler flygblad som vi inte såg.

Attacken på hund i Riala; hunden var inte kopplad. Det råder kopplingstvång på hundar under rätt stor del av året; det går givetvis att hålla hunden kopplad resten av året också.

Har bekanta som (på hästrygg) sett varg på nära håll, hästarna stod blickstilla. Efter ett par-tre ögonblick lommade vargen iväg. Ja, det hör väl inte hit (läste i SVD-länken om hästägaren i Varg-Riala-artikeln).
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 29-05-2011, 19:44) *
ja, du får tycka att det jag skriver är hur dumt som helst, det finns nog inget jag bryr mig mindre om. jag skrev också att vargen varit utrotad. men man läser det man vill läsa. det finns varg nu, lev med det eller flytta.

Eller återställ vargfriheten. Det finns flera olika lösningar på ett problem. rolleyes.gif
Överbölingen
Om ulven skrivs det nästan ockulta saker men sorkjävlarna vill ni ha ihjäl. (förlåt det drastiska tonfallet).

Eftersom man inte får stänga hundens bur under natten så händeföljande. Jag kom nerlullande i trappan från sovkammaren på övervåningen i förrgår morse. På mattan i hallen låg en uppspydd mus (osedevanligt stor och hel!). Taxnuckan hade bara varit inne och på kontrollerad promenad, men suttit i snöre och solat på altanen en stund. Det tog sedan en kvart att trassla fram henne under altanen. Gissningsvis var det där hon knipit musen.
Satte en musbur gillrad med en bit (liten )västerbotten.
I morse så var det bråttom ut och jag satte damen på lina.hon gickgenasttill"vanligastället" och sedan kokade jag kaffe. Då hörde jag ett för taxen extremt vasst skall. När jag kom ut lågen mus i buren. Stendöd.

Men! Det förvånar mig inte. Ett flertal gånger har jag bara stampat i golvet eller i marken och musen har fått hjärtslag och kolavippat på direkten. Skallet ändade nog den stackars krakens liv innan jag hade dränkt den.

Men jagtar gärna emot tipps om sorkavdagatagning. Kors, kors: Ett naturens missfoster.
Men å andra sidan har det visat sig mycket mer haraongan och gråfågel så det handlar ju om balans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon