|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Gossen Ruda
16-06-2011, 19:55
Vet man inget eller mycket lite är det lätt att kläcka ur sig vad som helst.
ja tyvärr lever vargen farligt. En enda attack från en varg skulle troligen utlösa en hämndaktion mot hela vargbeståndet. Vilken annan djurart resoneras det så om tro. Eller vilket annat land har den inställningen till landets rovdjur. Sverige verkar vara ett u-land när det gäller inställningen till våra rovdjur. Kanske vi har en del att lära av u-länderna.
Red Top
16-06-2011, 23:10
CITAT (gnon49 @ 16-06-2011, 23:23)  ja tyvärr lever vargen farligt. En enda attack från en varg skulle troligen utlösa en hämndaktion mot hela vargbeståndet. Vilken annan djurart resoneras det så om tro. Eller vilket annat land har den inställningen till landets rovdjur. Sverige verkar vara ett u-land när det gäller inställningen till våra rovdjur. Kanske vi har en del att lära av u-länderna.
Gossen Ruda
17-06-2011, 06:48
Vi förhåller oss nog inte till rovdjuren på annat sätt än vad andra länder och folk gör. Man accepterar allt utom konkurrens om maten och säkerheten. Ingen bryr sig om järven mer än samerna eftesom den tar deras renar. Lodjuret är nog ingen rädd för även om något barn faktiskt blivit angripen. Knappast björnen heller. Den skyr oftast människor som pesten pga jakten så bara man låter den veta om vår närvaro ser man inte röken av den.
Det är lite skillnad med vargen. Dels så har den varit försvunnen i 150 år från den tätbefolkade delen av landet och varit nästan borta i resten. Man kan knappast tala om återinplantering, snarare nyintroduktion. Vi har ingen vana vid varg, det är ett nytt element i naturen. Ett element som fullt kapabel till det mesta. Sen kvittar det om det är myter eller sanning, rädsla skall man inte förakta. Vad vi gör i Sverige nu är ett litet experiment som jag tror inte förekommer någon annanstans i världen, man försöker få vargen och människan att samexistera på samma yta. Om man som nu daltar med vargen, ingen jakt och inga försök att skrämma dem, är jag rädd för att det kommer att sluta illa. Trots att det finns få vargar är antalet incidenter med orädda vargar många gånger fler än med den mycket större stammen av björn.
sparvuggla
17-06-2011, 14:50
CITAT (*Stintan* @ 16-06-2011, 19:08)  Tyvärr ser inte vargen skillnad på en jakthund och en vanlig sällskapshund. Har Dahla rätt i sitt påstående att om en varg en gång tagit en hund så kommer den att göra det igen så får ju jakt med hundar konsekvenser även för vanligt hundfolk. Man kanske kan skylla en del vargattacker mot sällskapshundar på jägarna som har jakthundar springade lösa i markerna. Bara en fundering. Kanske även jakt med lösa hundar borde regleras hårdare på något vis. Jägarna får själva ta risken och för mig är det obegripligt att man jagar med hund i vargreviren om nu hunden är jägarens bästa vän.
Du får gärna kalla mig dum om du vill men jag tycker inte att man säga som du gör eftersom det inte bara är jakthundar som stryker med. Du förenklar problematiken och resonerar väldigt ensidigt tyvärr. Dom flesta hundar som tagits har varit jakthundar. Du har helt rätt i dina funderingar att jakt med lösa hundar borde regleras, jag tror Sverige är nästan enda landet där löshundsjakt är fortfarande tillåtet. Dessa löshundar kan gå hårt åt all levande smådjur, men det bryr sig jägarna inte om. Jag kallar dig inte dum, men dom flesta allt från forskare till vanliga människor (förutom jägare) är överens att vi får acceptera att några jakthundar blir tagna, släpper dom sina hundar lösa i vegrevir får dom skylla sig själva. Eller le brett och lyfta 10 000:- cash . Det är klart att vargen inte kan skilja på jakt- och sällskapshundar som du skriver, men folk med sällskapshundar brukar ha mycket bättre uppsikt över sina älsklingar. Den omskrivna händelsen i Riiala där vargen tog en hund, har visat sig att hunden var en jakthund och den sprang 100 meter ifrån sin ägare!!!
CITAT (sparvuggla @ 17-06-2011, 15:50)  Dom flesta hundar som tagits har varit jakthundar. Du har helt rätt i dina funderingar att jakt med lösa hundar borde regleras, jag tror Sverige är nästan enda landet där löshundsjakt är fortfarande tillåtet. Dessa löshundar kan gå hårt åt all levande smådjur, men det bryr sig jägarna inte om.
Jag kallar dig inte dum, men dom flesta allt från forskare till vanliga människor (förutom jägare) är överens att vi får acceptera att några jakthundar blir tagna, släpper dom sina hundar lösa i vegrevir får dom skylla sig själva. Eller le brett och lyfta 10 000:- cash .
Det är klart att vargen inte kan skilja på jakt- och sällskapshundar som du skriver, men folk med sällskapshundar brukar ha mycket bättre uppsikt över sina älsklingar. Den omskrivna händelsen i Riiala där vargen tog en hund, har visat sig att hunden var en jakthund och den sprang 100 meter ifrån sin ägare!!! 100% FALSKT!!!
herkules
17-06-2011, 16:21
visst är det falskt - 80 meter är det rätta avståndet.
Gossen Ruda
17-06-2011, 21:20
CITAT (sparvuggla @ 17-06-2011, 15:50)  Dom flesta hundar som tagits har varit jakthundar. Du har helt rätt i dina funderingar att jakt med lösa hundar borde regleras, jag tror Sverige är nästan enda landet där löshundsjakt är fortfarande tillåtet. Dessa löshundar kan gå hårt åt all levande smådjur, men det bryr sig jägarna inte om.
Jag kallar dig inte dum, men dom flesta allt från forskare till vanliga människor (förutom jägare) är överens att vi får acceptera att några jakthundar blir tagna, släpper dom sina hundar lösa i vegrevir får dom skylla sig själva. Eller le brett och lyfta 10 000:- cash .
Det är klart att vargen inte kan skilja på jakt- och sällskapshundar som du skriver, men folk med sällskapshundar brukar ha mycket bättre uppsikt över sina älsklingar. Den omskrivna händelsen i Riiala där vargen tog en hund, har visat sig att hunden var en jakthund och den sprang 100 meter ifrån sin ägare!!! Bara en fråga, sparvis. Hittar du alla stolligheter på nätet eller sitter du hemma och ljuger ihop det alldeles själv?
herkules
17-06-2011, 22:16
sluta med dina jävla personangrepp nu Ruda eller jag ska se till så du blir avstängd från forumet!
Gossen Ruda
18-06-2011, 07:28
CITAT (herkules @ 17-06-2011, 23:16)  sluta med dina jävla personangrepp nu Ruda eller jag ska se till så du blir avstängd från forumet! Då får du att göra.  Risken är att du själv åker ut först. Bara för att du och sparvis har samma åsikter om jägare och vargar så måste du nog öppna dina sinnen lite mer och se hans brister och inte acceptera allt. Jag märkte samma svaghet hos dig när det gällde vitavargen. Men nu tycker jag att vi fortsätter med vargarna. Vaktelhundeln som angreps är trots namnet ingen jakthund utan en sällskapshund.
Även om man jagar med väldigt många hundar här i Sverige så är det ändå väldigt få hundar som är rena jakthundar... dom flesta hundarna är rena familjemedlemmar och sällskapshundar som har ett tiotal jaktdagar i skogen per år. Så jag ställer mig ganska frågande till det här med att det är jakthundar som drabbas... kan tänka mig att det finns ett 20-tal yrkesjägare i Sverige som har jakten som enda inkomst... dom har absolut jakthundar eftersom dom jagar mer än 250 dagar per år. Resten är glada amatörer, och även som amatör kan man vara duktig på mycket.
*Stintan*
18-06-2011, 08:58
CITAT (dahla @ 18-06-2011, 09:11)  Även om man jagar med väldigt många hundar här i Sverige så är det ändå väldigt få hundar som är rena jakthundar... dom flesta hundarna är rena familjemedlemmar och sällskapshundar som har ett tiotal jaktdagar i skogen per år. Så jag ställer mig ganska frågande till det här med att det är jakthundar som drabbas... kan tänka mig att det finns ett 20-tal yrkesjägare i Sverige som har jakten som enda inkomst... dom har absolut jakthundar eftersom dom jagar mer än 250 dagar per år. Resten är glada amatörer, och även som amatör kan man vara duktig på mycket. Förhoppningsvis är även dessa hundar som endast har ett tiotal jaktdagar per år tränade jakthundar och personligen räknar jag in alla hundar som används vid jakt som jakthundar. Antar att även försäkringsbolagen räknat in dom när dom gjort statistiken. Förhoppningsvis får alla hundar vara sällskapshundar när dom inte utför arbete dom är utbildade för. Som bekant så delas hundar in i olika grupper och där är jakthundar och sällskapshundar olika grupper. En ren sällskapshund används aldrig till jakt men sen om det råkar finnas hundar av jakthundsras som aldrig används till jakt är en anna sak.
CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2011, 15:49)  Vilken kategori tillhör jag då? Jag har sett en vild varg på 15 meters avstånd knata nedför gatan i mitt villaområde. Jag är inte rädd för vargen men känner skepsis inför vargfrågan. Halaj! Oj! Jisses! En varg knatade fram längs Stålhandskegatan! Den var ju verkligen på fel plats! Vad gjorde den där? kanske var det en gammelvarg som inte varit där på länge och gick vilse för att de gjort om där sen Lundbytunneln byggdes? Nu är jag ju sent ute men kunde du inte bara harklat dig lite försynt och sen du fått dess uppmärksamhet hänvisat den till spårvagnshållplatsen på Eketrägatan? Nu berättar du ju inte vilket håll den gick, men man vill ju inte att den skall förvirra sig in på Biskops-och Länsmansgården! Det är ju inga trevliga grannskap, precis. Mycket droger och så. Det kan ju gå riktigt illa... //T
Gossen Ruda
18-06-2011, 13:05
CITAT (Tapio @ 18-06-2011, 11:15)  Halaj!
Oj! Jisses! En varg knatade fram längs Stålhandskegatan! Den var ju verkligen på fel plats! Vad gjorde den där? kanske var det en gammelvarg som inte varit där på länge och gick vilse för att de gjort om där sen Lundbytunneln byggdes? Nu är jag ju sent ute men kunde du inte bara harklat dig lite försynt och sen du fått dess uppmärksamhet hänvisat den till spårvagnshållplatsen på Eketrägatan? Nu berättar du ju inte vilket håll den gick, men man vill ju inte att den skall förvirra sig in på Biskops-och Länsmansgården! Det är ju inga trevliga grannskap, precis. Mycket droger och så. Det kan ju gå riktigt illa...
//T Fel gata men rätt område. Det var förmodligen en hane som fått lämna sin flock sen han blivit vuxen och nu letade efter en hona. Den hade synts flera gånger i Göteborgsområdet, min svägerska hade sett den eller en annan i Angered några veckor innan när hon cyklade till jobbet. Dessa kringströvande hanar utan revir gör inte så mycket väsen av sig, det är bara när de skrämmer upp folk som det blir tidningsrubriker. Det var 5-10 år sen, jag skrev inte upp i almanackan när det var.
sparvuggla
18-06-2011, 15:02
CITAT (herkules @ 17-06-2011, 23:16)  sluta med dina jävla personangrepp nu Ruda eller jag ska se till så du blir avstängd från forumet! Sanningen gör ont ibland. Och det märks verkligen här.
CITAT (sparvuggla @ 18-06-2011, 16:02)  Sanningen gör ont ibland. Och det märks verkligen här.  Det smärtar dig att läsa sanningen varje dag här va? För du kommer inte med mycket som innehåller någon sanning... när jag ber dig komma med saklig källhänvisning försvinner du några dagar och låtsas som om det regnar.
Gossen Ruda
18-06-2011, 17:41
CITAT (sparvuggla @ 18-06-2011, 16:02)  Sanningen gör ont ibland. Och det märks verkligen här.  Ett märkligt inlägg, kan du utveckla? Och berätta gärna det som jag frågade om tidigare, dina källor?
CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2011, 14:05)  Fel gata men rätt område. Det var förmodligen en hane som fått lämna sin flock sen han blivit vuxen och nu letade efter en hona. Den hade synts flera gånger i Göteborgsområdet, min svägerska hade sett den eller en annan i Angered några veckor innan när hon cyklade till jobbet. Dessa kringströvande hanar utan revir gör inte så mycket väsen av sig, det är bara när de skrämmer upp folk som det blir tidningsrubriker. Det var 5-10 år sen, jag skrev inte upp i almanackan när det var. Halaj! Jo, jag har en koppling till området eftersom det var där jag hade mitt första egna boende. Därför fastnade det (ofrivilligt) i min hjärnbark, när du nämnde nåt i nån tråd, för länge sen, om att du bodde därikring; jag har inte stalkat dig. Men allvarligt; att möta en varg i det området är ungefär lika sannolikt som att möta en rosa elefant med två huvuden. Vargar bor i skogen. Det finns ingen skog där. Får en varg vittring på folk drar den snabbare än en bov som känner lukten av mässing. Det området ligger kilometervis från vad som ens liknar dess naturliga habitat. //T
Gossen Ruda
18-06-2011, 18:01
CITAT (Tapio @ 18-06-2011, 18:52)  Halaj!
Jo, jag har en koppling till området eftersom det var där jag hade mitt första egna boende. Därför fastnade det (ofrivilligt) i min hjärnbark, när du nämnde nåt i nån tråd, för länge sen, om att du bodde därikring; jag har inte stalkat dig.
Men allvarligt; att möta en varg i det området är ungefär lika sannolikt som att möta en rosa elefant med två huvuden. Vargar bor i skogen. Det finns ingen skog där. Får en varg vittring på folk drar den snabbare än en bov som känner lukten av mässing. Det området ligger kilometervis från vad som ens liknar dess naturliga habitat.
//T Indeed. Fast en förutsättning för att en varg skall känna rädsla för en människa är att den förknippar människan med fara. Så sker inte när man daltar och skyddar vargarna. Hetsjakter med överlevande vargar är rätt medicin. Jag funderar mest på hur den kommit dit och därifrån. Simmat över älven eller gått över en bro?
*Stintan*
18-06-2011, 18:19
Gått över broar (eller simmat) och traskat genom bebyggelse har ju vargar gjort på flera håll bl.a. i Sthlm för bara några år sedan.
Halaj!
Den tog naturligtvis 40-bussen över Angeredsbron. Over and out.
//T
Att skydda vargen betyder ju inte att man skall klia den bakom örat eller ge den en blöt puss. Vargen har ju en naturlig skygghet som inte övervinns i första taget. En ren överlevnadsinstinkt som allt annat i naturen. Vilda djur är just vilda. Det behöver man inte lära dom. Sedan är det väl med vargen som med andra hundar, man måste ge dom en näsbränna när "brottet" sker. Annars har det ingen som helst verkan utan kan ge motsatt verkan istället.
Huggorm
18-06-2011, 20:39
Vi borde skicka ut en jägararmé beväpnade med luftgevär i skogarna, och lära vargarna att människor svider.
Gossen Ruda
18-06-2011, 20:41
Enligt min mening finns det ingen naturlig skygghet men jag orkar inte utveckla resonemanget nu, är för trött i kväll. Återkommer i frågan.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2011, 21:41)  Enligt min mening finns det ingen naturlig skygghet men jag orkar inte utveckla resonemanget nu, är för trött i kväll. Återkommer i frågan. Må vargflocken hemsöka dig i dina drömmar.
herkules
19-06-2011, 08:25
varghatarna sprider inte bara osaklig och fördummande propaganda, de sätter även ut olagliga fällor och ägnar sig åt tjyvjakt i rialadistriktet. tur det finns uppmärksamma och äkta naturmänniskor som larmar polisen om vidrigheterna. CITAT (gnon49 @ 18-06-2011, 21:14)  Att skydda vargen betyder ju inte att man skall klia den bakom örat eller ge den en blöt puss. Vargen har ju en naturlig skygghet som inte övervinns i första taget. En ren överlevnadsinstinkt som allt annat i naturen. Vilda djur är just vilda. Det behöver man inte lära dom. Sedan är det väl med vargen som med andra hundar, man måste ge dom en näsbränna när "brottet" sker. Annars har det ingen som helst verkan utan kan ge motsatt verkan istället. man behöver inte ge en hund en näsbränna, vad du nu menar med det iofs, det räcker med att ignorera den om den gör fel. CITAT (sparvuggla @ 18-06-2011, 16:02)  Sanningen gör ont ibland. Och det märks verkligen här.  människor som slår vilt omkring sig när de upptäcker hur det egentligen är, måste ha det jobbigt. trist. alla hundar av jakthundsras räknas som jakthundar, ni vet de där stackarna som får sitta i hundgård hela året förutom 10 dagar då de ska prestera som fan.  CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2011, 08:28)  Då får du att göra.  Risken är att du själv åker ut först. Bara för att du och sparvis har samma åsikter om jägare och vargar så måste du nog öppna dina sinnen lite mer och se hans brister och inte acceptera allt. Jag märkte samma svaghet hos dig när det gällde vitavargen. Men nu tycker jag att vi fortsätter med vargarna. Vaktelhundeln som angreps är trots namnet ingen jakthund utan en sällskapshund. tror den risken är tämligen liten. men du lär bli varse.
Gossen Ruda
19-06-2011, 09:04
Inser att detta kommer att bli långt.  Mina tankar om djurens interaktion med människan. Jag anser att djuren normalt delar in omgivningen grovt sett i följande områden: Vän, fiende/hot, mat, konkurrent, ointressant. Vän behöver knappast någon närmare kommentar. Beträffande fiende/hot så är den normala reaktionen flykt. Det är faktiskt sällsynt att ett djur som normalt kan angripa andra djur går till angepp. Det finns undantag, honor med ungar exempelvis. En björnhona med ungar bör undvikas men även älg med ungar. Mat behöver inte förklaras, åtminstone mat som uppför sig normalt. Jag återkommer till detta. Konkurrenter angrips oftast om de inte är för starka. Vargar angriper hunder om de har ett revir att försvara, delfiner dödar tumlare, lejon dödar gepardungar mm. Den ointressanta gruppen är intressant och där anser jag att människan normalt befinner sig. Nu är läget normalt inte normalt, människan har under årtusendena satt sig i respekt så för det mesta är vi fiende/hot. Det är dock en inlärd kunskap som fort försvinner om kunskapen inte inlärs från vuxen till unge. Kommer människan till en plats där vi inte har varit på lång tid eller aldrig är djuren helt oskygga. Vi är ointressanta. Gäller oftast ödemarker och ensligt belägna öar. Även om vi från början betraktas som fiende eller hot kan vi snabbt byta kategori vilket man kan se på djur i djurparker. Att få bort stämpeln mat är lite svårare så därför ser man sällan folk som gullar med lejon som man gör med vargar. Då tar vi förhållandet till vargen. Jag anser att vi ursprungligen tillhör kategorin ointressanta. Rovdjur upplever sällan omgivningen som ett hot men det kan snabbt ändras så därför är vi oftast fiende/hot. Den normala reaktionen är som jag skrivit ovan flykt är då hot. Det sker dock inga angrepp även om människan tar sig in i lyan till ungarna. Om en varg blir trängd kan den kanske gå till angrepp för att kunna fly men sen sticker den. Det är dock sällan vi betraktas som mat även om det skett. Hur man sen skall försöka få en varg att förstå att även en 1-åring som kryper omkring på alla fyra och ser ut som en griskulting egentligen är en människa som kan stå på två ben och är två meter lång kan vara lite knepigt. Sen har vi förhållandet med hund + människa. Hunden upplevs som en konkurrent och angrips även om ointressanta människor finns i närheten som i Riala men även inne bland hus. Vad som händer om en kopplad hund skall angripas och det finns en människa i andra änden är en öppen fråga. Om människan försvarar hunden kan effekten bli att vi betraktas antingen som ointresseanta, fiende/hot eller konkurrent. Jag vet inte, kanske får vi svaret så småningom. Beträffande mat som inte uppför sig normalt. Jag tänker på en episod där Jim Corbett förföljde den människoätande tigern i Champawhat, osäker på stavningen. Den hade nyss dödat en människa och Jim förföljde den in i djungeln. Trots att tigern var en van maneater, den hade dödat och ätit flera hundra, så flydde den undan med sitt senaste byte. Det var helt på det klara med att den var förföljd av en människa, missnöjda rytanden exempelvis, men ändå så gick den inte till angrepp, utom möjligen ett tveksamt försök. Maten uppträdde inte som mat utan blev ett hot. Det normala är att tigern går ur vägen för människan. Då kom inte Jim i skottläge men till slut lyckades han fälla den. Det finns en del om detta på nätet, jag har dock läst om det i en bok. Nu är jag färdig. Kommentera gärna men bara med konstruktiv kritik. Jag har inte tagit upp hämnd för jag anser att hämnd bara finns hos djur med högre själsförmögenheter som människa eller elefant.
Du har rätt i mångt o mycket, det erkänner jag. Var det intye på Galapalosöarna en del djurarter var helt orädda för människor? När det gäller utfodring till hotade rovdjur så har jag för mig att det skall ske så att inte rovdjuret förknippar "människa=mat".
sparvuggla
19-06-2011, 16:17
CITAT (dahla @ 18-06-2011, 16:24)  Det smärtar dig att läsa sanningen varje dag här va? För du kommer inte med mycket som innehåller någon sanning... när jag ber dig komma med saklig källhänvisning försvinner du några dagar och låtsas som om det regnar. Tyvärr kan jag inte hänga här dygnet runt som gossen gör och kommentera allt och alla. Jag har ett liv även utanför Odla som jag måste sköta. Samt att jag vill uppleva naturen på riktigt. Alla dofterna , ljuden, djuren, fåglarna och blommorna. Men jag hjälper till även här ibland . Vill du ha svar inom ett par minuter får du lita dig till gossen, tyvärr. http://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=9&oid=2643
CITAT Sameby får skyddsjaga varg
Idre nya sameby beviljas skyddsjakt på en varg som befinner sig inom samebyns område. Vargen, som är av skandinaviskt uprsprung, har dödat minst två renar och det finns en uppenbar risk att den orsakar ytterligare skador. Därför beviljar länsstyrelsen i Dalarna skyddsjakt på vargen. Helikopter kommer att användas vid avlivningen. KällaJag kan nog tycka att det är lite märkligt att vissa får hjälp så fort två djur har dödats och då ställer staten upp med helikopter och personal som avlivar djuret medans andra ombedes flytta när vargen kommer... Jag hörde att FN har uttalat sig om vargfrågan i Sverige. FN anser tydligen att Sverige inte ska ha några vargar alls på grund av traditioner och folkgrupper i minoritet som arbetar med renskötsel och fädbobruk... undrar vem som har mest att säga till om vad gäller FN vs EU...
herkules
23-06-2011, 11:43
det daltas åt helvete för mycket ...
Ja, vad gör det att en minoritet får lida lite, dom kan väl gå på socialbidrag istället...
Gossen Ruda
23-06-2011, 12:04
CITAT (herkules @ 23-06-2011, 12:43)  det daltas åt helvete för mycket ... Med vargar eller samer?
herkules
23-06-2011, 13:47
CITAT (Gossen Ruda @ 23-06-2011, 13:04)  Med vargar eller samer? du får gissa vilka jag avser och du får tycka vad du tycker. CITAT (dahla @ 23-06-2011, 13:01)  Ja, vad gör det att en minoritet får lida lite, dom kan väl gå på socialbidrag istället... bidrag som bidrag ..
Anders zon 1
29-06-2011, 00:12
CITAT (dahla @ 23-06-2011, 12:35)  KällaJag kan nog tycka att det är lite märkligt att vissa får hjälp så fort två djur har dödats och då ställer staten upp med helikopter och personal som avlivar djuret medans andra ombedes flytta när vargen kommer... Jag hörde att FN har uttalat sig om vargfrågan i Sverige. FN anser tydligen att Sverige inte ska ha några vargar alls på grund av traditioner och folkgrupper i minoritet som arbetar med renskötsel och fädbobruk... undrar vem som har mest att säga till om vad gäller FN vs EU... På tal om källhänvisning som du efterfrågat tidigare - var hörde du detta om FN? Angående vem som har mesta att säga till om så finns det ett tydligt svar på det: EU. FN har ingen som helst laglig makt, vilket däremot EU har i Sverige eftersom vi är en medlem i unionen. EU:s habitatdirektiv, där vargen är listad som strikt skyddad, fungerar i realiteten som en EU-lag som Sverige måste följa (eller för att vara exakt så måste Sverige skapa lagar eller andra styrmedel som leder till att de mål som anges i direktivet uppnås - görs inte detta så kan EU-kommissionen besluta om kännbara sanktioner). Antar dessutom att FN nog inte bara har en åsikt i den här frågan (om de nu alls har någon åsikt om det). FN består av flera olika organ som var för sig har olika mål som ibland faktiskt kan krocka. Om uttalandet du hänvisar till verkligen finns i sinnevärlden så förmodar jag att det är något organ som har med mänskliga rättigheter att göra som yttrat sig i något sammanhang, t ex UNHCR (United Nations Council of Human Rights). Misstänker att UNEP (United Nations Environment Programme) kanske inte skulle hålla med.
Hörsägen är svårt att källhänvisa till... men bland annat i den här artikeln finns en liten blänkare om det hela. CITAT Sweden has recently been criticized by the Human Rights Office of the UN because of the already high levels of predation on reindeer. Opening up this area to wolves, as suggested by Commissioner Potocnik, would clearly violate the recommendations of the HRO. " Klälla"
Då har det hänt igen :-( CITAT Hund dödad av varg
En mindre sällskapshund dödades sent på onsdag eftermiddag av en varg vid Kedjeåsen, cirka 15 kilometer norr om Karlskoga. Sällskapshunden var lös i skogen cirka 30 meter bakom familjens hus när den angreps. Hundägaren kunde skrämma bort vargen men hunden kunde inte räddas, enligt Länsstyrelsen som besiktat hunden. Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4580487Skygg och rädd för människan... jo... eller hur... vargen borde sky människans bostäder och hålla sig långt ifrån oss ifall den var minsta lilla rädd för oss.
Red Top
01-07-2011, 07:51
Och även denna gång var det ett lösspringande exemplar av människans bästa vän.
CITAT (Red Top @ 01-07-2011, 08:51)  Och även denna gång var det ett lösspringande exemplar av människans bästa vän. Vad har det med saken att göra???
Gossen Ruda
01-07-2011, 09:18
Vad hade kunnat hända om hunden stod bunden vid kojan inne på tomten?
*Stintan*
01-07-2011, 09:23
Vad hade hänt om matte stått 2 meter ifrån sin hund och haft koppel på den?
herkules
01-07-2011, 09:52
CITAT (*Stintan* @ 01-07-2011, 10:23)  Vad hade hänt om matte stått 2 meter ifrån sin hund och haft koppel på den? en frisk varg hade vänt och gått därifrån. hunden var lös = vargen utan skuld, hunden blev ett byte. än så länge skyr ff varg människor.
Gossen Ruda
01-07-2011, 10:07
CITAT (herkules @ 01-07-2011, 10:52)  en frisk varg hade vänt och gått därifrån. hunden var lös = vargen utan skuld, hunden blev ett byte. än så länge skyr ff varg människor. "Än så länge" ja, tur att du skrev så. Fast min uppfattning är nog att en frisk varg hade hållit sig långt från huset, kilometervis.
*Stintan*
01-07-2011, 10:19
CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2011, 11:07)  "Än så länge" ja, tur att du skrev så. Fast min uppfattning är nog att en frisk varg hade hållit sig långt från huset, kilometervis. Vargen bryr sig inte om vad du har för uppfattning om var den får gå omkring.
herkules
01-07-2011, 10:19
CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2011, 11:07)  "Än så länge" ja, tur att du skrev så. Fast min uppfattning är nog att en frisk varg hade hållit sig långt från huset, kilometervis. det är nog inte så lätt att hålla sig kilometervis ifrån ett hus idag.
Gossen Ruda
01-07-2011, 12:49
CITAT (herkules @ 01-07-2011, 11:19)  det är nog inte så lätt att hålla sig kilometervis ifrån ett hus idag. Just, och det är därför jag anser att det inte finns plats för varg i södra Sverige. Landet har förändrats för mycket på 150 år. CITAT (*Stintan* @ 01-07-2011, 11:19)  Vargen bryr sig inte om vad du har för uppfattning om var den får gå omkring. Du kanske skulle läsa lite bättre vad jag skriver. Jag har aldrig försökt tala om för vargen eller något annat djur var det skall gå.
Till skillnad från Ruda så anser jag att vi SKA ha varg i södra Sverige... jag anser även att vi ska ha varg i alla län i Sverige och då även på gotland... men det räcker med ett revir per län då. Vargar som uppehåller sig i närheten av människors boningar bör jagas, vargar som tar tamdjur bör jagas. Det är för mig aldrig bra eller okej på något vis att tamdjur eller människor skadas eller dödas av några vilda djur när människan arbetar eller utövar en djupt rotad livsstil. Om vi ska ha lika många vargar som för 200 år sedan kan vi ju lika gärna införa fattigstugan och ättestupan igen också...
*Stintan*
01-07-2011, 13:28
CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2011, 13:49)  Du kanske skulle läsa lite bättre vad jag skriver. Jag har aldrig försökt tala om för vargen eller något annat djur var det skall gå. Tack detsamma!
Hundar som attackerar människor har visst ökat dramatiskt. Och så fokuseras det på vargen och dess s.k farlighet. Javisst, varg tar hundar då o då. tråkigt för den drabbade men sådant är livet. Man kan inte förutse allt eller ta bort alla faror. Förbjuda hundar är det väl ingen som vill, så varför är just vargen så på tapeten så fort det händer något tro. Ropen på varg blir allt mera ihåliga.
sparvuggla
01-07-2011, 15:42
CITAT (dahla @ 01-07-2011, 14:24)  Till skillnad från Ruda så anser jag att vi SKA ha varg i södra Sverige... jag anser även att vi ska ha varg i alla län i Sverige och då även på gotland... men det räcker med ett revir per län då. Vargar som uppehåller sig i närheten av människors boningar bör jagas, vargar som tar tamdjur bör jagas. Det är för mig aldrig bra eller okej på något vis att tamdjur eller människor skadas eller dödas av några vilda djur när människan arbetar eller utövar en djupt rotad livsstil. Om vi ska ha lika många vargar som för 200 år sedan kan vi ju lika gärna införa fattigstugan och ättestupan igen också... Ska vi börja bränna kvinnor (=häxor) i bål också? Bara du får ladda alla dina jaktgevär som du har hemma och jaga alla skogens djur är du nöjd. Men älgen behöver inte vara skygg, du måste ju få den i gevärssiktet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|