Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Gossen Ruda
Sparvugglan har talat och knappast någon fattade. laugh.gif

CITAT (dahla @ 01-07-2011, 14:24) *
Till skillnad från Ruda så anser jag att vi SKA ha varg i södra Sverige... jag anser även att vi ska ha varg i alla län i Sverige och då även på gotland... men det räcker med ett revir per län då. Vargar som uppehåller sig i närheten av människors boningar bör jagas, vargar som tar tamdjur bör jagas. Det är för mig aldrig bra eller okej på något vis att tamdjur eller människor skadas eller dödas av några vilda djur när människan arbetar eller utövar en djupt rotad livsstil. Om vi ska ha lika många vargar som för 200 år sedan kan vi ju lika gärna införa fattigstugan och ättestupan igen också...

Tror inte det fungerar. Det finns län där människans boningar ligger för tätt. men en bra tanke är det. Samtidigt kan man införa detta i alla EU-länder eftersom EU vill skydda vargen.
dahla
CITAT (gnon49 @ 01-07-2011, 15:56) *
Hundar som attackerar människor har visst ökat dramatiskt. Och så fokuseras det på vargen och dess s.k farlighet. Javisst, varg tar hundar då o då. tråkigt för den drabbade men sådant är livet. Man kan inte förutse allt eller ta bort alla faror. Förbjuda hundar är det väl ingen som vill, så varför är just vargen så på tapeten så fort det händer något tro. Ropen på varg blir allt mera ihåliga.

Inför en typ av "körkort" för att få ha hand om husdjur där hunden givetvis ingår som en del i det hela... det är åt helvete för många dårar som inte ska ha djur hemma över huvud taget.

CITAT (sparvuggla @ 01-07-2011, 16:42) *
Ska vi börja bränna kvinnor (=häxor) i bål också?

Bara du får ladda alla dina jaktgevär som du har hemma och jaga alla skogens djur är du nöjd.
Men älgen behöver inte vara skygg, du måste ju få den i gevärssiktet.

Ditt skrivande verkar spegla ditt förstånd ganska väl.
gnon49
CITAT (dahla @ 01-07-2011, 17:21) *
Inför en typ av "körkort" för att få ha hand om husdjur där hunden givetvis ingår som en del i det hela... det är åt helvete för många dårar som inte ska ha djur hemma över huvud taget.
Ditt skrivande verkar spegla ditt förstånd ganska väl.

Ja givetvis är det inte hundens fel, utan ägaren, när en hund blir aggresiv. Sedan kan det ju alltid uppstå en situation där hunden agerar, på grund av att hunden just är en hund. Det får man leva med. Men tyvärr finns det nog många otrygga o rädda hundar med fel ägare.
sparvuggla
Dahla tog upp förståndet och intelligensen. Här finns en bild då jägare samlats för ett varghatarmöte i Äppelbo. Man riktigt ser hur intelligenta och förståndiga dessa jägare är.
Malte Sandström, Sveriges varghatare nr.1 som i alla sina offentliga uppträdanden har gett upphov till många goda skratt, till höger på bilden.

http://webnews.textalk.com/upload/article/...elbomotet_s.jpg

Det här jägargänget har gjort även en video. Konstigt att den inte toppar topplistorna i Sverige, så intelligent och förståndig som den är. Var så god och njut av intelligenta jägare:

http://www.youtube.com/watch?v=6CZuQa4nll0
dahla
Bara genom att påstå att utseendet speglar intelligensen säger ju allt om vad du har innanför pannbenet...
Gossen Ruda
Kan vi få se en nytagen bild på sparvugglan för att kunna göra ett intelligenstest?
dahla
CITAT
Vargattack mot får i Östergötland

En fårbonde på Vikbolandet fick i helgen åtta av sina får dödade, av vad som tros vara en varg.

Detta är den tredje misstänkta vargattacken i området i år. Lasse Larsson, besiktningsman för rovdjursskador på Länsstyrelsen, tror att östgötarna bör förbereda sig på att ett vargrevir är på gång i länet.

- Det är trångt i Mellansverige, vilket gör att vargen vandrar söderut för att hitta nya revir, säger han till Norrköpings Tidningar.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vargatta...and_6291942.svd

Det här tycker jag är bra även fast jag bara bor några mil från den drabbade fårfarmen. En spridning av vargen till hela Sverige så alla får njuta av dess närvaro. yahoo.gif
herkules
det är förmodligen hundar som dödar fåren, människor verkar ha svårt att skilja på hundar och vargar.
dahla
CITAT (herkules @ 04-07-2011, 23:35) *
det är förmodligen hundar som dödar fåren, människor verkar ha svårt att skilja på hundar och vargar.

Du har säkert rätt i ditt antagande... besiktningsmannen för rovdjursskador på Länsstyrelsen har troligtvis fel.
sparvuggla
Dahla glömmer verkligheten igen, pecis som vanligt. Jakthundar är dom riktiga skadegörare. Dom dödar många många fler tamdjur än vargen!!
Men så är Dahla en jägare, kanske en gråhund som sin bästa (och enda?) kompis. Varghatet lyser igenom, men tjuvjakt, jakthundars härjningar och såna saker blundar han för.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tva-hund...far_6289760.svd

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5304714

http://www.nsd.se/nyheter/haparanda/artike...ticleID=6255092
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 05-07-2011, 07:55) *
Dahla glömmer verkligheten igen, pecis som vanligt. Jakthundar är dom riktiga skadegörare. Dom dödar många många fler tamdjur än vargen!!
Men så är Dahla en jägare, kanske en gråhund som sin bästa (och enda?) kompis. Varghatet lyser igenom, men tjuvjakt, jakthundars härjningar och såna saker blundar han för.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tva-hund...far_6289760.svd

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5304714

http://www.nsd.se/nyheter/haparanda/artike...ticleID=6255092

Du är både okunnig och enormt tröttsam med ditt jägarhat. Det nämndes om en schäfer. VEM jagar med en schäfer??? Skaffa dig lite kunskap. Jägare håller ordning på sina hundar, detta var oansvariga vanliga hundägare.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2011, 08:45) *
Du är både okunnig och enormt tröttsam med ditt jägarhat. Det nämndes om en schäfer. VEM jagar med en schäfer??? Skaffa dig lite kunskap. Jägare håller ordning på sina hundar, detta var oansvariga vanliga hundägare.

oansvariga vanliga hundägare som i sådana som låter sina hundar gå lösa där de vet det finns varg?

CITAT (dahla @ 05-07-2011, 00:02) *
Du har säkert rätt i ditt antagande... besiktningsmannen för rovdjursskador på Länsstyrelsen har troligtvis fel.

än så länge så tror han - det är inte samma sak som att veta.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 05-07-2011, 08:53) *
oansvariga vanliga hundägare som i sådana som låter sina hundar gå lösa där de vet det finns varg?

Finns det varg i Kalix-trakten? Om inte så förstår jag inte kommentaren.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2011, 09:00) *
Finns det varg i Kalix-trakten? Om inte så förstår jag inte kommentaren.

jag förstår att du inte förstår
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 05-07-2011, 09:18) *
jag förstår att du inte förstår

Då är vi överens, det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Även om vi inte sällan har olika uppfattning så tycker jag att du ofta har vettiga åsikter men när det gäller vargen förstår jag dig inte. Sänk dig inte till sparvugglans nivå med att skylla all världens ondska på jägarna och höja vargen till skyarna. Det intrycket får jag ofta av dina inlägg i frågan.
dahla
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark...pland/1.7700943

Vargen för sin egen talan igen... jag undrar också vad som hade hänt ifall det var någon tjej eller kille som hade försökt springa ifrån vargarna... hemska tanke.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2011, 09:25) *
Då är vi överens, det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Även om vi inte sällan har olika uppfattning så tycker jag att du ofta har vettiga åsikter men när det gäller vargen förstår jag dig inte. Sänk dig inte till sparvugglans nivå med att skylla all världens ondska på jägarna och höja vargen till skyarna. Det intrycket får jag ofta av dina inlägg i frågan.

jag gillar sparvis och förstår att han brinner för vargen.
människor är dumma i huvudet om de vill jaga varg på det sätt som görs nu.
det finns så mycket annat man kan göra för att skydda boskap och tamhundar än att döda.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 05-07-2011, 10:40) *
jag gillar sparvis och förstår att han brinner för vargen.
människor är dumma i huvudet om de vill jaga varg på det sätt som görs nu.
det finns så mycket annat man kan göra för att skydda boskap och tamhundar än att döda.

Vi har helt uppenbart olika åsikter om sparvis. Som han går på nu gör han bara sig själv och alla andra vargförespråkare en björntjänst. Att koppla ihop ett par lösspringande sällskapshundar med jägare är helt sjukt. Något måste ha slagit slint totalt.

CITAT (dahla @ 05-07-2011, 10:38) *
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark...pland/1.7700943

Vargen för sin egen talan igen... jag undrar också vad som hade hänt ifall det var någon tjej eller kille som hade försökt springa ifrån vargarna... hemska tanke.

Förr eller senare smäller det till, dessa vargar är inte normala.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2011, 11:50) *
Förr eller senare smäller det till, dessa vargar är inte normala.

Det verkar som om det är både din och Dahlas högsta önskan ohmy.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 05-07-2011, 11:57) *

För min del är det min största fruktan.
dahla

Fattar du inte att det är just det jag vill slippa läsa om??? Åter igen... jag VILL ha varg i Sverige... i HELA Sverige men vargen SKA vara rädd för och SKY människan... fan va trött jag blir på folk som inte kan fatta.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2011, 12:04) *

Lite svinn får man väl räkna med eller hur va det nu? devil.gif
herkules

yes.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2011, 12:04) *

varför? smäller det så blir det storjakt på varg - en del jägare (och andras) våtaste dröm.
med tanke på att varghatare inte gör ett skit för att få det att funka med varg i sverige så är det väl dithän det drivs.
gnon49
Är väl inte fel att skjuta av en problemvarg bara man sätter tydliga gränser på vad som just är problem. Vargen som art är ju inget problem så varför jaga.
Att ta ut problemen i förskott är inte en bra framförhållning när det gäller vargstammen. Såvida man inte vill skapa opponion mot vargen i största allmänhet.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2011, 11:50) *
Vi har helt uppenbart olika åsikter om sparvis. Som han går på nu gör han bara sig själv och alla andra vargförespråkare en björntjänst. Att koppla ihop ett par lösspringande sällskapshundar med jägare är helt sjukt. Något måste ha slagit slint totalt.
/.../

jag hajar tänket, lös hund som lös hund, även jakthundar retar vargen (springer tom efter och jagar varg) det spelar liksom ingen roll om det pratas om sällskapsjyckar eller jaktdito, det är alltid vargen som får betala.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 05-07-2011, 12:09) *
Fattar du inte att det är just det jag vill slippa läsa om??? Åter igen... jag VILL ha varg i Sverige... i HELA Sverige men vargen SKA vara rädd för och SKY människan... fan va trött jag blir på folk som inte kan fatta.

Fattar nog mer än du tror, men på vilket sätt skulle ditt snack gagna vargstammen? Du är ju med och bygger upp folks vargskräck genom ditt snack. Du går ju bara där och väntar på att något ska hända så att du sen kan säga "vad var det jag sa". Dubbla budskap är sällan lyckat!
Jag håller med gnon49 och citerar därför "Att ta ut problemen i förskott är inte en bra framförhållning när det gäller vargstammen. Såvida man inte vill skapa opponion mot vargen i största allmänhet"

Kan det möjligen vara så att du inte själv ser hur du diskuterar?
smuleborg
CITAT (smuleborg @ 24-05-2011, 20:04) *
Hur som helst mejlade alldeles nyss, till Polisen Stockholm. Och för några minuter sedan, nästan samma mejl till Länstyrelsen Stockholm. Båda mejl med kopia till Naturskyddsföreningen. Bifogade det foto av flygbladet som jag bifogade här. Har originalet.

Mejlrubrik till Polisen: Ett inkommande Ärende: Otillåten affischering?

Ett inkommande ärende ska, enligt grundlag, handläggas skyndsamt smile.gif .
"När vi i söndags cyklade runt i Södra Roslagen, såg vi bifogade flygblad på några ställen runt Brollsta golfbana. Osmakligt, tycker vi. Jag är osäker på om det kan rubriceras som olaglig affischering? Ja, vi slet ner de flygblad vi såg, hoppas vi inte "handlat illegalt".

Förra året: Flygblad om att vargar sprider dvärgbandmask, och nu....

Jag har, denna dag, skickat liknande mejl till Länstyrelsen/Stockholm med kopia till Svenska Naturskyddsföreningen."

Ett inkommande ska skyndsamt handläggas. Ärendet har inte handlagts. Brott mot grundlagen, om man ska vara petig. Vet inte om jag vill vara petig.

smuleborg
oj. puff.
sparvuggla

http://arbetarbladet.se/nyheter/ockelbo/1....en-och-licenser

Dom där två sprider iaf. ingen falsk propaganda på ett tag efter att domen fallit yes.gif

I ditt fall är det inga småpojkar heller, som någon mycket naiv människa trodde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon