Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Anja Danmark
CITAT (Pata @ 08-01-2012, 09:12) *
Hej!

Jag provar själv detta i år, på några av mina sådder. Jag har hört att många tycker 29 grader fungerar bra men vid 30 grader och uppåt finns en ökad risk för mögeltillväxt. Så du får hålla sådden under uppsikt.

Bare temperaturen ikke kommer over 30 grader, så går det fint. Nogle af de rigtig stærke vil gerne have 28-30 grader for at spire - men den optimale temperatur ligger på mellem 21-28 grader for de fleste chilier...

Prøv at læse her - det er en super side om chilier, godt nok på dansk: http://dyrkchili.weebly.com/dyrkning.html

blomkronan
CITAT (RB9310 @ 07-01-2012, 23:16) *
Önskar jag kunde förstora chilis bilder. Kan tyvärr bara se den förminskade bilden.

Det var konstigt, det kanske beror på mina inställningar då? om du kan se h*ns bilder i mini och jag får upp dom maxade! jag bara ser en fjärdedel i taget och måste skrålla för att se hela...

CITAT (Bock @ 08-01-2012, 01:33) *
Vad jag har fått lärt mig är att chiliplantor mår inte bra om de är under 15 grader varmt ( så var det för mig förra året då jag försökte övervintra ett gäng plantor ) men i år har jag legat runt 20 grader hela tiden och det växer som bara den....

Som detta exempel...

slap.gif du har så rätt... under 15 grader ska dom ju inte ha, jag har så mycket i mitt huvud att allt jag lär mig sitter inte kvar! Det har jag ju hört förut... teflonminne, jag kanske kan lära av mina misstag och inte göra om det nästa år blush.gif Nuhar jag tagit in de "överlevande" får se om dom fixar temperatur skillnaden. just nu står dom i karantän i badrummet och där kan det bli varmt dom hade en massa ohyra som jag inte vill få på dom andra... som jag äntligen har fått rena biggrin.gif Jag köpte Pravado pinnar och stack ner i alla krukor, jag tror det hjälpte... innan hade jag sprutat med såpa vatten och dom gav sig inte! Även vita flygarna minskade, nu är det inte många kvar smile.gif
CITAT (Pata @ 08-01-2012, 09:12) *
Hej!

Jag provar själv detta i år, på några av mina sådder. Jag har hört att många tycker 29 grader fungerar bra men vid 30 grader och uppåt finns en ökad risk för mögeltillväxt. Så du får hålla sådden under uppsikt.

Vad skönt att man har vänner som kan hjälpa en i nöden... för det här vill man ju INTE misslyckas med bara för man får en massa nya idéer. Förra året var det en hel del frön som inte grodde, så nu tänkte jag att jag skulle ge dom lite undervärme. Jag tog av kuvösens huva och ställde pluggboxen i bara lådan, då blev det 28 grader. men som du säger jag ska vara försiktig så dom inte ruttnar sad.gif

Så... nu ska jag fortsätta att välja ut vilka jag ska så... i år SKA jag begränsa mig och bara sätta... ja vi får se biggrin.gif
I dag ska C.baccatum och C. Chinense få komma i jorden. Tänker jag rätt? Dom är väll tröga i starten? C Annuum får vänta till mars.
mattias__o
Efter nio dagar har mina första fröer grott. Det är två Piment de Padron och en Habanero. Nu är det bara att hoppas att de resterande 16 gror.

Bifogar en bild på en Padron
[attachment=67128:IMG_4125.jpg]
Pata
CITAT (blomkronan @ 08-01-2012, 18:16) *
Det var konstigt, det kanske beror på mina inställningar då? om du kan se h*ns bilder i mini och jag får upp dom maxade! jag bara ser en fjärdedel i taget och måste skrålla för att se hela...
slap.gif du har så rätt... under 15 grader ska dom ju inte ha, jag har så mycket i mitt huvud att allt jag lär mig sitter inte kvar! Det har jag ju hört förut... teflonminne, jag kanske kan lära av mina misstag och inte göra om det nästa år blush.gif Nuhar jag tagit in de "överlevande" får se om dom fixar temperatur skillnaden. just nu står dom i karantän i badrummet och där kan det bli varmt dom hade en massa ohyra som jag inte vill få på dom andra... som jag äntligen har fått rena biggrin.gif Jag köpte Pravado pinnar och stack ner i alla krukor, jag tror det hjälpte... innan hade jag sprutat med såpa vatten och dom gav sig inte! Även vita flygarna minskade, nu är det inte många kvar smile.gif

Vad skönt att man har vänner som kan hjälpa en i nöden... för det här vill man ju INTE misslyckas med bara för man får en massa nya idéer. Förra året var det en hel del frön som inte grodde, så nu tänkte jag att jag skulle ge dom lite undervärme. Jag tog av kuvösens huva och ställde pluggboxen i bara lådan, då blev det 28 grader. men som du säger jag ska vara försiktig så dom inte ruttnar sad.gif

Så... nu ska jag fortsätta att välja ut vilka jag ska så... i år SKA jag begränsa mig och bara sätta... ja vi får se biggrin.gif
I dag ska C.baccatum och C. Chinense få komma i jorden. Tänker jag rätt? Dom är väll tröga i starten? C Annuum får vänta till mars.

Min erfarenhet är att chinense är betydligt mer långsamväxande än både baccatum och annuum. Min eftarenhet är att baccatum kan växa lika fort som annuum i början. Men nu har du väl redan sått.

Lycka till
blomkronan
CITAT (Pata @ 08-01-2012, 21:43) *
Min erfarenhet är att chinense är betydligt mer långsamväxande än både baccatum och annuum. Min eftarenhet är att baccatum kan växa lika fort som annuum i början. Men nu har du väl redan sått.

Lycka till

smile.gif.. NÄ jag hann inte så allt och jag börja med chinense tummenupp.gif kanon... då ska jag vänta med baccatum
Tack Pata
Anja Danmark
Jeg synes nu, at det er meget sent at starte i marts - den første halvdel af februar vil give dig en tidligere høst/skörd...

PMK
CITAT (mattias__o @ 08-01-2012, 20:25) *
Efter nio dagar har mina första fröer grott. Det är två Piment de Padron och en Habanero. Nu är det bara att hoppas att de resterande 16 gror.

Bifogar en bild på en Padron

Coolt! smile.gif Ska själv så den sorten iår, verkar spännande och god! ;D Kul med en tjuvkik på hur den ser ut!
ingaröbo
Hur var det med belysning av chili, var köper jag något bra, någon som har tips?
Vill helst inte hänga upp en lampa utan vill att den ska vara flyttbar, gärna lysrörsmodell eller annan bra med golvstativ eller bordsmodell.
Tacksam för svar
CH1L1
CITAT (ingaröbo @ 09-01-2012, 18:10) *
Hur var det med belysning av chili, var köper jag något bra, någon som har tips?
Vill helst inte hänga upp en lampa utan vill att den ska vara flyttbar, gärna lysrörsmodell eller annan bra med golvstativ eller bordsmodell.
Tacksam för svar

http://www.hydrogarden.se/ljus/lagenergi/

Tror jag ska köpa nåt sånt i framtiden
tommot123
CITAT (blomkronan @ 07-01-2012, 20:14) *
@CH1L1 Det är kul att se andras bilder men jag har svårt att se dina sad.gif dom är lite för stora. jag vet inte hur du lyckas få dina så stora mina blir automatiks förminskade då jag lägger upp dom på odla.

Sen måste jag kolla med er alla... jag har lärt mig att en minimum temperatur vid chilisådd är 20-25 grader, men vad är maximum?? Jag får runt 30 grader då jag ställer min pluggbox i min kuvös.
Vad tror ni om det? fungerar det?

27-29 graders undervärme för chinense funkar fint!
CH1L1
tror ni dessa röda chili's är redo för förtärning? confused.gif
PMK
Ser ut som Aurora? smile.gif

Jag brukade klämma lite på dem, och tog dem när dem va en aaaning mjukare än de omogna i annan färg? Kanske inte heller är rätt men funka bra för mig!

Vänta inte tills dem blir för mjuka bara, då är dem övermogna! Men ja, dem kan du säkert ta, ser inte varför inte?
blomkronan
CITAT (Anja Danmark @ 09-01-2012, 08:08) *
Jeg synes nu, at det er meget sent at starte i marts - den første halvdel af februar vil give dig en tidligere høst/skörd...

Jo, jag kan hålla med dig i det, mars kan vara sent om man vill ha frukt. men jag satte alldeles för många och tidigt förra året att jag hann ledsna på dom i april sad.gif.
DEt vill jag inte göra om. Sen gjorde jag en "test" jag satte några frön i mars och dom växte ikapp dom jag hade satt i januari. Så därför tänkte jag sätta i mars.
men det är klart... om jag kan "tygla mig" och inte så så mycket i år då kanske orken räcker smile.gif. Nu när jag satte mina första frön, satte jag bara två av varje... och det var med tanke på att om man sätter flera, kan man inte kasta, och gror inte alla, så får jag automatiskt färre plantor. Man måste "känna sig själv" väll (har jag lärt mig nu!) om man ska orka med och vara chiliodlare giggle.gif

CITAT (tommot123 @ 10-01-2012, 19:53) *
27-29 graders undervärme för chinense funkar fint!

tummenupp.gif Tack Tommy, temperaturen pendlar mellan 25-29 nu smile.gif.

@PMK jag har varit in på din blogg flera gånger, men inte kunnat kommentera... jätte tråkigt. Men det är kul att du är igång igen smile.gif

@CH1L1 Nu var din bild "normal" stor tummenupp.gif Härlig planta, och så mycket frukt du hade nu!
Bock
Nu verkar alla chiliodlare komma ut ur sina garderober hehe.. Är man inte här på en dag eller två så svisch så har det kommit en ny sida till... Man vill ju inte missa några tips eller ....

Ha det !
PMK
Blomkronan: Märkligt! Jag fick en kommentar senast för några minuter sedan så själva bloggen och kommentarsystemet lär fungera i alla fall.. ska kika på de iaf! smile.gif
Pata
CITAT (ingaröbo @ 09-01-2012, 17:10) *
Tacksam för svar

Biltema har mycket bra lysrör och lampor tillväldigt bra pris. Bra om man bor på Ingarö.
ingaröbo
Tack för tips Pata, jag åker och kollar där idag.
mattias__o
Nu efter två veckor har 14 av 20 frön grott. Det har grott från alla sorter utom en. Det är Chocolate Scotch Bonnet som är lite långsammare än de övriga. Här är en bild från miniväxthuset.

[attachment=67221:IMG_4152.jpg]
Anja Danmark
De ser fine ud - men pas på at de får lys nok og ikke står for varmt. De er lige ved at blive lidt lange i det smile.gif
blomkronan
CITAT (mattias__o @ 12-01-2012, 22:40) *
Nu efter två veckor har 14 av 20 frön grott. Det har grott från alla sorter utom en. Det är Chocolate Scotch Bonnet som är lite långsammare än de övriga. Här är en bild från miniväxthuset.

[attachment=67221:IMG_4152.jpg]

Det är såååå härligt när dom tittar upp... jag går och kollar mina hela tiden biggrin.gif
mattias__o
CITAT (Anja Danmark @ 12-01-2012, 22:44) *
De ser fine ud - men pas på at de får lys nok og ikke står for varmt. De er lige ved at blive lidt lange i det smile.gif

De står under en 17W ProPlant6 med klass 1 XPE Cree Hi. Power LED som jag har på 12h. Värmen kan jag inte påverka så jag hoppas de inte tycker det är för varmt. jag har 22-23 grader i det rummet.
Anja Danmark
CITAT (mattias__o @ 12-01-2012, 23:10) *
De står under en 17W ProPlant6 med klass 1 XPE Cree Hi. Power LED som jag har på 12h. Värmen kan jag inte påverka så jag hoppas de inte tycker det är för varmt. jag har 22-23 grader i det rummet.

Super - det er en god lampe, som jeg også bruger! Og temperaturen er også fin, selv om det sagtens kunne være et par grader køligere uden problemer smile.gif

Så skal de nok blive fine - måske har de bare stået i spirekassen et par timer for meget, inden de kom under LED-lyset? Men de kan jo plantes dybt, når de skal plantes om, så ingen problemer der!

Birre77
Någon som tror att dessa kan funka?
http://www.marsku.com/home/proddetails/2957/0.html
Eller är det att slänga pengarna i sjön?
Billiga va dom ju iaf, om dom funkar vill säga. Annars är det ju dyrt. wink.gif
Anja Danmark
CITAT (Birre77 @ 14-01-2012, 21:04) *
Någon som tror att dessa kan funka?
http://www.marsku.com/home/proddetails/2957/0.html
Eller är det att slänga pengarna i sjön?
Billiga va dom ju iaf, om dom funkar vill säga. Annars är det ju dyrt. wink.gif

Jeg ville ikke bruge penge på dem - hvis du skal have noget LED, som er godt for planterne, så skal lyset have de rigtige bølgelængder (rødt og blåt lys) - disse bølgelængder er formentlig også til stede i de hvide pærer her, men i så små mængder, at det kan være lige meget sad.gif

Prøv at google efter LED growlight - så får du nogle mere brugbare muligheder!

Disse to planter blev sået i november og har ikke fået andet end LED-lys. Først rent blåt og så rødt/blåt:

[attachment=67253:star_fla...d_130112.jpg]
Birre77
CITAT (Anja Danmark @ 14-01-2012, 22:14) *
Jeg ville ikke bruge penge på dem - hvis du skal have noget LED, som er godt for planterne, så skal lyset have de rigtige bølgelængder (rødt og blåt lys) - disse bølgelængder er formentlig også til stede i de hvide pærer her, men i så små mængder, at det kan være lige meget sad.gif

Prøv at google efter LED growlight - så får du nogle mere brugbare muligheder!

Disse to planter blev sået i november og har ikke fået andet end LED-lys. Først rent blåt og så rødt/blåt:

Tack.
Då håller jag mej nog till lysrör och LE.
LED Growght blir för dyrt tycker jag.
mattias__o
I helgen roade jag mig med att sätta ihop ett bildspel med bilder från chiliodlingen 2011. Ett kul sätt att ta till vara på de biler man tar under året. Jag kommer säkert göra det med årets odling också.

Om ni vill titta på bildspelet så hittar ni det på youtube.
Iren
Men så fint o proffsigt det såg ut! Duktigt mattias! Tack för titten:-)
Bock
Håller med tidigare talare mycket snyggt gjort.....
mattias__o
@Iren och Bock.

Tack! Kul att ni gillade det.
Birre77
Ojojoj!
Vilka tokfina färger!
En annan hade fått sitta flera månader i photoshop får att få snyggat till sina bilder och ändå inte vart i närheten...

Läckert!
tudi
Verkligen vackert Mattias! tummenupp.gif
En liten uppdate, nu blommar alla sorter förutom chineserna som är lite långsammare..
FruKärlek
Ni som odlar Bhut Jolokia, vad gör ni med frukterna? Går de överhuvudtaget att äta, eller odlar ni den bara just för sakens skull? Just för att det är världens starkaste chilisort, menar jag. Använder ni den till annat? Tillverkar egen pepparspray? Berätta!

*Nyfiken*
Birre77
CITAT (tudi @ 19-01-2012, 09:56) *
En liten uppdate, nu blommar alla sorter förutom chineserna som är lite långsammare..

Oj!
När sattes dessa? Ser ju jättefint ut!

CITAT (FruKärlek @ 19-01-2012, 13:07) *
Ni som odlar Bhut Jolokia, vad gör ni med frukterna? Går de överhuvudtaget att äta, eller odlar ni den bara just för sakens skull? Just för att det är världens starkaste chilisort, menar jag. Använder ni den till annat? Tillverkar egen pepparspray? Berätta!

*Nyfiken*

Dom är kalas att ha i grytor, köttfärssås osv.
De flesta har jag torkat och malt ned till pulver och kryddar det mesta av maten med. Enklare att dosera då.

Bhuten ligger ju efter en massa på världsrankingen men det är jättefin smak på den.
tommot123

*Nyfiken*

Smaken som är en riktig höjdare tummenupp.gif tummenupp.gif
RB9310
CITAT (tudi @ 19-01-2012, 09:56) *

Måste vara ett jättejobb att vattna dom. Tycker det är riktigt jobbigt och då tar mina inte ens i varandra.

*Nyfiken*

Odlar både Bih och Bhut Jolokia. Vet inte vad jag ska göra med dom när frukten kommer. Båda har börjat blomma.

Är som många säkert vet nybörjare. När jag beställde fröer valde jag en blandning av dom jag tyckte så snygga ut, dom som var riktigt starka samt att jag gick på dom vars namn jag gillade. Antar att nästa beställning kommer att se helt annorlunda ut.

Btw, snyggt filmat Mattias. Törs knappt lägga upp bilder efter att ha sett din film.

Nybörjare som jag är så är jag på jakt efter starkare sorter än Jolokia. Någon som har att sälja/vill byta fröer eller kan tipsa om en svensk pålitlig sida som säljer? Är fortfarande efter 15 år med internet skeptisk mot utländska sidor.
CH1L1
Har lite tråkigt så jag lägger upp en bild såhär i skördetider
[attachment=67352:umpf.jpg]

RB9310
Borde göra det jag med.

Har lite mer Hungarian Hot Wax på G. Dom har varit färdigt röda i 1-2 dar. Undrar när jag kan skörda dom med tanke fröerna? Tog mina tidigare frukter lite för tidigt (antar jag). Är rädd för att dom inte var klara för plantering. Provade plantera fröerna men inget har hänt efter ca en vecka. Orginalfröerna kom upp efter 4-5 dar.
CH1L1
CITAT (RB9310 @ 20-01-2012, 00:07) *
Borde göra det jag med.

Har lite mer Hungarian Hot Wax på G. Dom har varit färdigt röda i 1-2 dar. Undrar när jag kan skörda dom med tanke fröerna? Tog mina tidigare frukter lite för tidigt (antar jag). Är rädd för att dom inte var klara för plantering. Provade plantera fröerna men inget har hänt efter ca en vecka. Orginalfröerna kom upp efter 4-5 dar.

4-5 dagar låter i mina öron verkligen snabbt! När jag satte min första odling tog det ca 2-3 veckor då hade jag mellan 20-25 grader, nu ser det värre ut med min andra sådd, endast 4-5 har grott efter en månad g.gif
Men jag har också 25-30grader nu som bäst i min lilla hydda, så värmen kan spela ganska stor roll. Eller så är det bara att dom olika sorterna vill ha olika lång tid på sig att börja gro
RB9310
Ja jag har märkt att det skiljer väldigt mkt mellan olika sorter. Dock så kom 11 av 12 Hungarian (köpes) inom 5 dagar. Tänkte att mina frön kanske skulle komma lika snabbt.

Väntar alltid 5 veckor innan jag ger upp så hoppet finns ju kvar fyra veckor till. Var egentligen mest nyfiken på hur länge jag behöver vänta innan jag skördar. Vill inte förstöra dom enda frukter jag har just nu genom att låta dom bli övermogna.

Nej bäst att krama kudden. ska upp kl 05.
Bock
Jag vet att man kan gnugga fröet med sandpapper så att det ruggas lätt för att får en bättre start ( vissa habanerosorter ) så kan det vara med de svårare Chinense....

Detta har fungerat för mig....

Sen angående de starkare sorterna så blir det bara pulver här ! Lättare att slänga i ett par nypor så alla i familjen kan äta....
ingaröbo
CITAT (ingaröbo @ 12-01-2012, 10:29) *
Tack för tips Pata, jag åker och kollar där idag.

Åkte till Biltema. Dom hade några lysrör men ingen visste om det skulle passa bra som växtbelysning och dom hade inga armaturer så jag gick tomhänt därifrån.
Åkte till Willab istället och köpte det jag ville ha. Ganska dyrt blev det men jag tänker att jag ska använda det i många år så då gör det inte så mycket tycker jag.
Monarda
Mina första chilisar har grott! Sådde förra helgen och upp har kommit hittills: Aji Amarillo, Czechoslovakian Black och Purple Tiger.
Fröna har jag fått av snälla odlaiter! thanks.gif
Rebecca
Idag ska jag plantera om mina chilisar. Mysigt att det känns vårigt inne när det är snökaos utanför rutan. wub.gif
case214
Efter 6 dagar i jorden har följande frösorter kommit upp under natten:

Habanero lemon
Kung Pao
Hinkelhatz
Aji amarillo
Numex jalmundo

Här är en bild som egentligen kanske inte är särskilt upphetsande...smile.gif

-----------------------------------------------------------------------------
Dogo/Presa canario
Monarda
CITAT (case214 @ 21-01-2012, 16:39) *
Här är en bild som egentligen kanske inte är särskilt upphetsande...smile.gif

-----------------------------------------------------------------------------
Dogo/Presa canario

Det är just en sådan här upplevelse som som får hjärtat att klappa snabbare. Man kollar femtioelva gånger om dagen.......och det här är precis det man vill se.
Chili Linkan
Ja visst är det sånt man vill se! Spännande minst sagt!

Kom igång lite sent, har inte sått allt ännu heller men det ska nog gå bra.
Kan dela med mig av vad jag har och ska så!

Chocolate Habanero
Yellow Bhut Jolokia
Fish Pepper
Early Yalapeno
Tabasco
Birds Eye
De Arbol
Och några överaskningar på väg på posten, sen har jag sått en okänd sort som jag köpt på ica.
RB9310
Ska snart så det som ska vara i växthuset i sommar. Borde även posta lite bilder på mina chilis som precis börjat sätta frukt. Är riktigt nöjd även om dom egentligen är för små för frukt. Odlar dom som jag tidigare skrivit enbart för att få fram frön så jag kan ta att dom är små och får få frukter smile.gif

Anja Danmark
CITAT (RB9310 @ 22-01-2012, 00:05) *
Ska snart så det som ska vara i växthuset i sommar. Borde även posta lite bilder på mina chilis som precis börjat sätta frukt. Är riktigt nöjd även om dom egentligen är för små för frukt. Odlar dom som jag tidigare skrivit enbart för att få fram frön så jag kan ta att dom är små och får få frukter smile.gif

Det er nok en god idé at tage frø fra de første indendørs frugter - de må vel være helt fri for krydsbestøvning, mon ikke?

mallinpallin
En av mina små chiliplantor är alldeles ljusgul, som om det saknar klorofyll.
Vad kan det bero på och skall jag spara plantan, eller är den inte livsduglig?
ingaröbo
Kan man ta skott från chiliplantor?
Klippte ner en Piri Piri och har nu provat att sätta 10 skott, går det så går det tänkte jag. Frukterna som var 10 st och redan torkade tog jag hand om så klart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon