|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Anja Danmark
10-09-2012, 22:21
CITAT (PMK @ 10-09-2012, 19:33)  Är det någon här som har en uppfattning om hur viktigt det är att beskära rötterna och sätta plantan i en mindre kruka, inför en övervintring?
Jag har nämligen två plantor som varit inomhus sedan de såddes för att minska risken för ohyra, och de står i 6 liters krukor. Jag har klippt ner dem lite pga att bladen var ganska skruttiga här och där, men planerar att ha dem kvar i sina krukor.
Nackdelar med det? Jeg klipper rødderne på mine af to årsager - det sparer plads, og man kommer ikke så let til at overvande en lille krukke  Mine planter bliver klippet helt ned, får klippet rødder og bliver plantet i frisk jord i 1 - 1½ l krukker i løbet af efteråret. Efter at de er klippet ned og inden jeg tager dem ind, bliver de sprøjtet med Neem-olie eller insektsæbe nogle gange, så jeg er helt sikker på, at de ikke har skadedyr med ind.
AromaJohanna
10-09-2012, 22:37
Min Hot lemon som är inne på sin 3:e säsong tror jag och numera stormtrivs sen den fick en rejält mycket större kruka trots att min son misshandlade den rejält med sax vid två tillfällen, har kontinueligt gett lite frukt sedan före våren började men hade en lite mer rejäl omgång i juni - juli. Fotot är taget 17:e juni då den var full med mogen frukt.,,. Den står inne och har alltid stått inne. Den ger fortfarande frukt då och då, jag penslar i blommorna och får några frukter mogna i veckan nu ibland mer. Sen en bild på en Aji panca med frukter som håller på att mogna, från juni tror jag att det var... Sist en bild på nyplockade Orange Scotch bonnet-frukter (till vänster) och Datil-frukter (till höger) från i juli tror jag att det var...
ingaröbo
10-09-2012, 22:41
CITAT (skogsmulle101 @ 10-09-2012, 11:30)  Har fått ohyra på chillisar. Dom är vita, som små löss, hur får jag bort dom? Tack för er hjälp! Vita flygare (mjöllus), flyger dom? Ullöss? Har du foto på de rackarna?
Chili Linkan
11-09-2012, 12:12
Fina plantor Johanna! Har tänkt mig att försöka odla lite inomhus efter ett par riktigt dåliga säsonger. Och ser ju onekligen bra ut ditt exempel, har du den bara vid ett söder-fönster?
NiklasTyreso
12-09-2012, 08:06
CITAT (Chili Linkan @ 11-09-2012, 13:12)  Har tänkt mig att försöka odla lite inomhus efter ett par riktigt dåliga säsonger. Efter den kalla sommaren med massor med bladlöss på balkongen satte jag nya frön inne. Nu är de ca 2 dm alla utom en som planterades inne i våras som är metern. Inne har jag: Mexikansk ”Japone”, C frutescens Dedo de moca, C baccatum Cheirio de Recieffe, C chinense Paloma, C annum Den är 1 meter hög och sätter knoppar. Cascabell, C annum
skogsmulle101
18-09-2012, 07:30
CITAT (ingaröbo @ 10-09-2012, 23:41)  Vita flygare (mjöllus), flyger dom? Ullöss? Har du foto på de rackarna? Det verkade inte alls flyga, satt stilla, var kladdiga, jag slängde de plantor som stod därute. kladdiga & vita var dom iaf.
AromaJohanna
18-09-2012, 07:57
CITAT (Chili Linkan @ 11-09-2012, 13:12)  Fina plantor Johanna! Har tänkt mig att försöka odla lite inomhus efter ett par riktigt dåliga säsonger. Och ser ju onekligen bra ut ditt exempel, har du den bara vid ett söder-fönster? Tack!  De står vid ett fönster med eftermiddags- och kvällssol (eftermiddag tills solen går ner) och det verkar fungera riktigt bra. Har flera plantor där. Min Aji panca står i köket där det tyvärr bara är sol på morgon - förmiddag. Har en massa plantor utomhus på min kolonilott men de flesta av dem är i riktigt dåligt skick tyvärr, det är första året jag har försökt odla chili där ute så jag har fått lära mig en del läxor... Var på tok för sen med att plantera om och flytta ut dem för att jag inte hade någon som kunde hjälpa mig att köra ut plantorna till koloniområdet (väldigt många plantor) i början av sommaren och nästa år måste jag skydda plantorna mot sniglar... De har gått hårt åt mina plantor, kanske var det något annat också som ät på deras blad, det vet jag inte... Min Aji panca var våren förra året den enda av tre st plantor jag hade av just den sorten som hade överlevt vintern och den var i riktigt dåligt skick, nästan död och hade förlorat i princip alla blad när jag som ett sista försök att rädda den tog ut den till kolonilotten och ställde den i mitt växthus. Där tog den sig till min förvåning och glädje och växte till sig igen och hann ge lite frukt innan den hösten kom och det var dags att ta hem den igen. Det var den enda chiliplanta jag hade ute förra året. Nästa säsong har jag tänkt göra i ordning lite bättre åt chilisarna... Planerar att täcka några land med markduk och täckbark för att ställa hinkarna med chiliplantor där. Har läst att sniglarna inte kryper på täckbark, hoppas att det stämmer! Sedan ska jag göra såna där bågar av såna där elrör av plast och täcka med såndär fiberduk (eller plast?) för att skydda dem lite mot väder o vind... Blir lite som miniväxthus alltså. Grejen är att jag inte får bygga ut mitt lilla växthus eller ha någon annan byggnad (förutom min stuga) eller ett till växthus som är högre än en meter så då blir såna hemmabyggda lite högre "växttunnlar" ett bra alternativ. Funderar också på att ha några såna där pallkrageväxthus för de chiliplantor jag vill spara frön ifrån.
Rebecca
13-10-2012, 16:03
Så har jag äntligen planterat om de fyra sorter som ska få växa i köksfönstret i vinter: Red Moruga, Trinidad Scorpion, Trinidad Congo Black och Trinidad Douglah. De har vuxit fint sen jag satte fröna i slutet av juli och nu var det dags för en omplantering. Jag har dessutom gjort lite plats så de ska få stå ensamma i köksfönstret.
Har vid tidigare inomhusodling av chili fått trips och vill verkligen göra allt för en optimal växtplats nu. Har ni tips? Hur ofta bör jag duscha med vatten?
Jag har också en växtlampa ovanför som införskaffades förra vintern. Den är nu förberedd för när det blir lite mörkare... hur mycket ljus behöver chili för att inte gå in i en vilofas? Jag vill att de ska växa hela vintern igenom. Tänker mig tolv timmar - känns det rimligt tror ni...?
Anja Danmark
14-10-2012, 06:49
Du skriver ikke, hvad det er for lys, du har købt - men uanset hvad, så vil 16 timer være mere passende end 12, hvis du vil have dem til at gro så godt som muligt  Jeg tror ikke, at dine 4 sorter er de letteste at få til at give frugt indendørs, men hvis den del ikke lykkes, vil du i hvert fald kunne få tidlige frugter til næste år!
Rebecca
14-10-2012, 09:51
CITAT (Anja Danmark @ 14-10-2012, 07:49)  Du skriver ikke, hvad det er for lys, du har købt - men uanset hvad, så vil 16 timer være mere passende end 12, hvis du vil have dem til at gro så godt som muligt  Jeg tror ikke, at dine 4 sorter er de letteste at få til at give frugt indendørs, men hvis den del ikke lykkes, vil du i hvert fald kunne få tidlige frugter til næste år! Tack för svaret! Jag har en växtlampa som är anpassat speciellt till växter, jag har alltså inte plockat ihop ett eget kit utan köpt ett färdigt kit med armatur och en lampa. Såhär ser den ut: http://lightclub.inkclub.com/ProductView.a...3&PriceGr=0Lampan som sitter i heter w1215p. Här är lite mer info om den: http://www.hk.megaman.cc/en/products/cfl/p...P/?voltage=220vDet funkade jättebra förra vintern till att driva upp både chili och tomater så jag tvivlar inte alls på dess effektivitet. Det gör inte så mycket om jag inte hinner få frukt i vinter - huvudsaken är att NÅT växer inne under sommaren. Det gör mig så glad och jag behöver det där, spirande liv i fönstrena...
tommot123
17-10-2012, 19:28
CITAT (Rebecca @ 13-10-2012, 17:03)  Så har jag äntligen planterat om de fyra sorter som ska få växa i köksfönstret i vinter: Red Moruga, Trinidad Scorpion, Trinidad Congo Black och Trinidad Douglah. De har vuxit fint sen jag satte fröna i slutet av juli och nu var det dags för en omplantering. Jag har dessutom gjort lite plats så de ska få stå ensamma i köksfönstret.
Har vid tidigare inomhusodling av chili fått trips och vill verkligen göra allt för en optimal växtplats nu. Har ni tips? Hur ofta bör jag duscha med vatten?
Jag har också en växtlampa ovanför som införskaffades förra vintern. Den är nu förberedd för när det blir lite mörkare... hur mycket ljus behöver chili för att inte gå in i en vilofas? Jag vill att de ska växa hela vintern igenom. Tänker mig tolv timmar - känns det rimligt tror ni...? Är inte Trinidad Douglah samma som 7Pod Douglah? Du har inga foton på dina Chili? Vore kul att se dem!/Tommy!
Rebecca
17-10-2012, 19:53
CITAT (tommot123 @ 17-10-2012, 20:28)  Är inte Trinidad Douglah samma som 7Pod Douglah? Du har inga foton på dina Chili? Vore kul att se dem!/Tommy! Jo det kan det säkert vara! Jag tycker det är lite förvirrande med namnen, har googlat en del och spanat runt men det var dessa namn som jag fick av personen jag fick fröerna av. Jag trodde till exempel att Red Moruga inte hade nån koppling till Trinidad Scorpion, men den verkar ju vara en sorts Trinidad Scorpion! Lurigt det här. Såhär ser de ut nu! Red Moruga: [attachment=72903:C_233.jpg] Trinidad Scorpion: [attachment=72904:C_231.jpg] Trinidad Congo Black: [attachment=72905:C_232.jpg] Douglah: [attachment=72906:C_229.jpg]
tommot123
17-10-2012, 20:29
CITAT (Rebecca @ 17-10-2012, 20:53)  Jo det kan det säkert vara! Jag tycker det är lite förvirrande med namnen, har googlat en del och spanat runt men det var dessa namn som jag fick av personen jag fick fröerna av. Jag trodde till exempel att Red Moruga inte hade nån koppling till Trinidad Scorpion, men den verkar ju vara en sorts Trinidad Scorpion! Lurigt det här. Såhär ser de ut nu! Red Moruga: [attachment=72903:C_233.jpg] Trinidad Scorpion: [attachment=72904:C_231.jpg] Trinidad Congo Black: [attachment=72905:C_232.jpg] Douglah: [attachment=72906:C_229.jpg] ser fina ut!Tommy!
Rebecca
25-10-2012, 10:54
Nu har jag märkt att det redan börjat dyka upp knoppar i en del av plantorna! Ska dessa knipsas bort eller kan jag låta de stanna kvar? Egentligen vill jag inte ha plantorna FÖR stora så det kanske inte gör så mycket om de får sitta tänker jag...? Vad tror ni?
tommot123
25-10-2012, 12:36
CITAT (Rebecca @ 25-10-2012, 11:54)  Nu har jag märkt att det redan börjat dyka upp knoppar i en del av plantorna! Ska dessa knipsas bort eller kan jag låta de stanna kvar? Egentligen vill jag inte ha plantorna FÖR stora så det kanske inte gör så mycket om de får sitta tänker jag...? Vad tror ni? De snor energi men ta bort frukterna så räcker det nog. Har inte sått så tidigt men det bromsar upp plantorna kan tänka.
Hej Här är några heta favoriter från i år.  Red Fatalii, PI 238047 och 7 Pot Primo  Red Fatalii(Chris) visade sig ge riktigt bra.  7 Pot Primo Kolla gärna in min blogg där jag uppdaterar ofta nu med bilder från året Patrik
Rebecca
08-11-2012, 11:49
Så har första knoppen äntligen slagit ut, det är min Red Moruga som startar tidigt... [attachment=73359:0191.jpg]
Anja Danmark
08-11-2012, 22:29
Der er kommet en helt ny chilisort på markedet, som I kan læse om her, hvor man også kan købe frø: http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_p...3085b266d5af1daJeg har ikke smagt den endnu, da frøene endnu ikke er dukket op af jorden, men den skulle være stærk og have en rigtig fin smag
Chili Linkan
08-11-2012, 23:17
Pata: Det var mig en fin skörd! Hur är smaken på Fatalii? Är själv sugen att testa dessa då de verkar ge bra skörd för många nordbor. Rebecca: Grattis till knopparna!  Sådde själv mina första plantor för säsongen för några dagar sen om nån vecka kanske dem första tittat upp. Aldrig fel med nya sorter Anja! Speciellt inte när dem kommer från ett nordiskt land.
Anja Danmark
18-11-2012, 09:02
Så er der gang i den nye sæson  Måske skal der oprettes en 2013-tråd? Jeg såede forskellige Chinenser d. 1. oktober - de ser sådan ud nu: [attachment=73564:Chilipla...12_lille.jpg] Det er Habanero Dulce, Vicente's Sweet Habanero, Chocolate Scotch Bonnet, CGN 21500 og Cheiro do Norte. Et par nærbilleder - først CGN 21500: [attachment=73565:CGN_2150...12_lille.jpg] Habanero Dulce: [attachment=73566:Habanero...12_lille.jpg] Og de første fire er taget ind til overvintring - læg især mærke til Rocotoen med den flotte stamme. Den skal overvintres for anden gang  : [attachment=73567:overvint...ille_fil.jpg]
tufflah
19-11-2012, 13:50
Hej Jag sätte lite frön den 12 oktober och såhär ser de nu ur. Men jag blir lite fundersam på min caenne long slim och min poblano som sitter i den svarta nedre raden mot vänster. även de är planterade 12 oktober och har inte blivit större än sådär. Va kan detta bero på? gammla frön? Övriga har även de planterats i sånna svarta krukor men planterades om i fredags. chili/paprikaplantor till 2013
tommot123
19-11-2012, 16:18
CITAT (tufflah @ 19-11-2012, 14:50)  Hej Va kan detta bero på? gammla frön? Övriga har även de planterats i sånna svarta krukor men planterades om i fredags. Det är bara bra om de växer långsamt i början! Hellre knubbiga än rangliga! Mvh Tommy! chili/paprikaplantor till 2013
tufflah
19-11-2012, 17:16
CITAT (tufflah @ 19-11-2012, 13:50)  Hej Jag sätte lite frön den 12 oktober och såhär ser de nu ur. Men jag blir lite fundersam på min caenne long slim och min poblano som sitter i den svarta nedre raden mot vänster. även de är planterade 12 oktober och har inte blivit större än sådär. Va kan detta bero på? gammla frön? Övriga har även de planterats i sånna svarta krukor men planterades om i fredags. chili/paprikaplantor till 2013haha ja fast de växer ju knappt alls.
CITAT (Chili Linkan @ 09-11-2012, 00:17)  Pata: Det var mig en fin skörd! Hur är smaken på Fatalii? Är själv sugen att testa dessa då de verkar ge bra skörd för många nordbor. Rebecca: Grattis till knopparna!  Sådde själv mina första plantor för säsongen för några dagar sen om nån vecka kanske dem första tittat upp. Aldrig fel med nya sorter Anja! Speciellt inte när dem kommer från ett nordiskt land.  Hej! Just denna variant av den röd Fataliin hade trevlig smak och även den vanliga gula är mycket odlingsvärd. Det finns en till röd variant också som är lite knubbigare. mvh Patrik
mattias__o
25-11-2012, 22:54
Kul att se att så många redan är igång med sina odlingar. Man blir ju grymt sugen på att sätta igång. Själv håller jag på att planera för fullt men kommer inte att börja så förrän nästa år.
Chili Linkan
01-12-2012, 19:07
Ja kul är det, och ju tidigare man startar desto bättre chanser har man enligt min lilla erfarenhet. Gav min sådder nytt hem idag under 2x36w lysrör i min garderob. Sådde totalt 36 frön den 1nov (6 av dem ett par veckor senare) Och totalt har 33 av dem grott. Här kommer några bilder: [attachment=73733:Bhut_Jol...__5_mini.jpg] Yellow Bhut Jolokia[attachment=73734:Black_Sc..._3__mini.jpg] Black Scorpion Tongue[attachment=73735:Fatalii_...__3_mini.jpg] Fatalii Yellow[attachment=73736:Fish_Pep...__4_mini.jpg] Fish Pepper[attachment=73737:Habanero...__2_mini.jpg] Chocolate Habanero[attachment=73738:Paprika_...__2_mini.jpg] Paprika "Marco Rosso" - Har inte gett mina chili någon som helst näring, denna ser dock ut att lida av näringsbränna, eller är det någonting annat? [attachment=73739:Red_Squashmini.jpg] Red Squash - Säkerheten först! Hjälm på!  Kan ju även nämna att jag grott dessa vid temperatur mellan 15-19grader. För mig verkar värmematta bara vara slöseri med pengar och energi!
Micke32
02-12-2012, 01:51
Ser mkt nice ut Linkan.
Hur många olika sorter har du satt?
Chili Linkan
02-12-2012, 06:55
Tack ska du ha! Har för närvarande 14 olika sorter. Kommer att bli några fler tror jag. I år ska inte en dålig sommar få stoppa mig.
Nepenthexx
04-12-2012, 11:31
Fick här om dagen en trevlig överraskning när jag satt och åt vid köksbordet och tittade på min Habanero Orange som jag placerat i köksfönstret över vintern. Den jäkeln har ju kämpat och producerat en frukt till min förvåning. Plantan är årets planta, blev sådd i juli, dvs. ganska sent och har ej haft några frukter ännu i år.
Det som förvånar mig är att den har stått nu ganska många månader i ett fönster mot norr och får inte många timmar ljus alls om dagarna, har ej inga extra lampor och bor i grannlandet vid en nivå som skulle motsvara som ert norrland. Frukten är ju inte helt liten heller, normal storlek för habanero orange.
Får se om den orkar mogna också, men är lite skeptisk faktiskt.
[attachment=73786:Habanero_i_nov_dec.jpg]
Chili Linkan
04-12-2012, 12:56
När frukten kommit sådär långt är dett sällan den släpper enligt min erfarenhet. Jag skulle inte bli förvånad om den till slut mognar för dig!  Plantan ser frisk och fin ut!
Nepenthexx
04-12-2012, 16:59
Får hoppas den mognar då, skulle vara trevligt med en frukt nu på vintern också
Chili Linkan
05-12-2012, 00:02
Jo men exakt! Det är ju inte alls fel.
Rebecca
05-12-2012, 10:09
Åh men titta vad roligt! Nu blev jag lite avundsjuk  Jag hoppas den mognar fint för dig och att den ska smaka! Min Red Moruga blommar och blommar men tappar varje blomma.. är det ett tecken på att den trots allt inte är riktigt redo för att sätta frukt? 14 timmar ljus om dagen och regelbunden vattning får den ju... vad tror chilipanelen?
Chili Linkan
05-12-2012, 11:08
När plantor står inomhus speciellt vintertid är det dåligt med insekter som pollinerar dina blommor, tag en liten fin pensel eller dylikt och "gno" med den lite lätt i centret på en blomma. Gå sen vidare och upprepa på varje blomma.
Edit: Obs om du har flera plantor kan du korsbefrukta eller akta dig för det beroende på vad du vill ha för frön. Vill du ha sortäkta frön mixa inte pollen med en annan planta, vill du däremot pröva göra en korsning kan man göra det.
Rebecca
05-12-2012, 11:48
Det där har jag koll på. Jag går med en tops på blommorna och har gjort ända sen jag började med chili-odlandet 2010  Har dessutom varsin egen tops till varje blomma för att vara säker på sorterna. Blommorna trillar av ändå. Jag är extemt försiktig när jag topsar så jag tror inte att det är problemet.
Chili Linkan
05-12-2012, 12:24
Ja okej, då kanske dem står för kallt?
Nepenthexx
05-12-2012, 21:52
Återkommer med bild när (om) den mognat till sig  Angående Rebeccas problem med blommorna.. Blommorna brukar väl trilla av pga plantan inte har tillräckligt med värme och ljus (+vatten +näring!!)? Kan hända att jag är helt ute och cyklar, men det är vad jag har för mig åtminstone. Den borde väl inte tappa i lång tid om det bara var för att den inte är "redo" ännu.. något annat måste ju vara fel isåfall =/ Jag har en stor och fin Naga Morich planta, årets, som har mer blommor än jag någonsin har haft på någon av mina chiliplantor (har haft en del). Dessa blommor trillar dock av hela tiden, pga det är varken värme eller ljus här vid denna årstid och jag inte har någon extra belysning. Förväntar mig inte att dessa blommor ska hållas kvar och producera frukt dvs. Habaneron min är dock en annan story, något av ett specialfall antar jag
Rebecca
06-12-2012, 09:17
Hm... det skulle vara om de står för kallt då. Har ju dom i köksfönstret. Men jag har alltid tänkt att elementet under värmer på fint och skapar någon slags balans gentemot fönstrets kyla. Har såklart aldrig växterna i fönstret när det är öppet. Jag ska fundera lite på om jag kan lösa detta på nåt annat sätt..
Nepenthexx
06-12-2012, 09:55
Jag vet ju inte hur varmt du har det åt dina plantor, men jag gissar att kyla kan vara problemet.
Det går ju att experimentera lite och se om det blir någon förbättring.
Rebecca
06-12-2012, 19:54
Ska se om jag inte kan mäta temperaturen på nåt sätt. Vad tror ni är optimal temp? Bor ganska så trångt så jag har inte jättemånga alternativ att ställa de på... ska ju dessutom funka med extrabelysningen också. Kanske går att sätta upp nåt längs fönsterkanten där så de inte blir så kalla av fönstret...  Edit: Nu har jag kollat och det ligger runt 22 grader där växterna står. Inte räknas väl det som för kallt?
Nepenthexx
07-12-2012, 10:08
Jag har ingen aning om vilken max temperatur det rör sig om, eller exakta ideala temperaturen då jag själv som sagt inte har någon extra värme att tillgå. Måste själv alltid akta mig för att inte gå under den nedre gränsen istället.
Sökte runt lite dock och hittade att den max. temp. för att plantan ska må som den ska vid fruktproducering skulle enligt nedan vara 35 grader och min temp. 18 grader. Idealistiska borde ju vara knappt 30 grader då kanske.
Möjliga orsaker för att en plantan fäller blommorna hela tiden:
1. Day temp too high >95F / 35C 2. Night temp too low <65F / 18C 3. Too much nitrogen fertilizer 4. Too much water 5. Low light levels (reduces fertility). 6. Very low humidity (reduces fertility) 7. Poor air circulation (air circulation contributes to pollination). 8. Lack of pollinating insects. 9. Size of pot 10. Too much mineral in feedwater.
Edit: Ni med extra belysning o värme, vad vid vilken temperatur håller ni era plantor?
Chili Linkan
07-12-2012, 11:38
Vad har du för belysning Rebecca? Tänker mest om den värmer något, så blir det ju kallare på natten. Samt vid fönstret styr även vädret ute en del, speciellt om man har äldre lite dragiga fönster.
Har en Bhut Jolokia som står runt 15grader och har börjat knoppa, återstår att se om den vill behålla dem eller ej.
Rebecca
07-12-2012, 11:55
CITAT (Chili Linkan @ 07-12-2012, 11:38)  Vad har du för belysning Rebecca? Tänker mest om den värmer något, så blir det ju kallare på natten. Samt vid fönstret styr även vädret ute en del, speciellt om man har äldre lite dragiga fönster.
Har en Bhut Jolokia som står runt 15grader och har börjat knoppa, återstår att se om den vill behålla dem eller ej. Mitt lampkit ser ut såhär: Armatur: http://lightclub.inkclub.com/ProductView.a...3&PriceGr=0Lampa: http://www.hk.megaman.cc/en/products/cfl/p...P/?voltage=220v
Nepenthexx
17-12-2012, 12:24
Hur går det med plantorna, Rebecca? Hos mig händer det grejer  [attachment=73957:IMG_3161_habenro.jpg]
Rebecca
19-12-2012, 08:51
Åh titta där, vad roligt! Vilken är det?  Här blommar fortfarande Red Moruga och den jag fått lära känna som Trinidad Douglah (7 Pot Douglah?), men inga frukter än så länge...
Nepenthexx
20-12-2012, 11:35
Samma planta som jag nämnde förut, Habanero Orange-plantan vid köksfönstret i norr som har börjat få färg o mogna Okej, får hoppas det dyker upp någon frukt snart då! Har du gjort några ändringar?
Rebecca
09-01-2013, 11:26
Nej, det blev aldrig av. Jag tänker att blommorna slutar trilla av när växterna är redo för att bära frukt. För att vara ärlig har det ju gått väldigt fort med uppdrivningen.
Chili Linkan
11-01-2013, 17:47
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|