Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
merlin68
Har övervintrat några favoriter och de både blommar och ger frukt men de står under en ljusramp. Sedan har jag sått ytterligare några sorter som har börjat komma upp. Skulle vilja odla många sorters chili men de ger ju så många frukter att man inte kan göra av med allt på ett år.
ingaröbo
CITAT (merlin68 @ 22-01-2012, 21:49) *
Har övervintrat några favoriter och de både blommar och ger frukt men de står under en ljusramp. Sedan har jag sått ytterligare några sorter som har börjat komma upp. Skulle vilja odla många sorters chili men de ger ju så många frukter att man inte kan göra av med allt på ett år.

Ja, problemet är att ju att man vill prova många sorter. Jag började med att så 7 sorter och veckan senare sådde jag 10 till, alltså 17 olika sorter.
Det är ju nästan så att jag önskar att alla inte gror för jag kan ändå inte ha alla kvar, totalt har jag satt 87 fröer rolleyes.gif Detta blir min första säsong med så många olika sorter, förra året hade jag bara 2.
case214
Jag har planterat ca. 40 olika sorters chili och har pysslat med detta några år nu.

Detta året tänkte jag lägga ner extra tid och kärlek på mina Rocotos. Har tyvärr inte lyckats särskilt bra tidigare år med dessa och undrar om någon har något bra tips.

Följande pubescens har kommit upp ur jorden nu och de älskar verkligen sin UFO ledlampa.

Rocoto aji largo
Rocoto brown
Rocoto canario
Rocoto cap 217
Rocoto red
Rocoto turbopube
Bock
CITAT (case214 @ 25-01-2012, 09:09) *
Jag har planterat ca. 40 olika sorters chili och har pysslat med detta några år nu.

Detta året tänkte jag lägga ner extra tid och kärlek på mina Rocotos. Har tyvärr inte lyckats särskilt bra tidigare år med dessa och undrar om någon har något bra tips.

Följande pubescens har kommit upp ur jorden nu och de älskar verkligen sin UFO ledlampa.

Rocoto aji largo
Rocoto brown
Rocoto canario
Rocoto cap 217
Rocoto red
Rocoto turbopube

Jag har haft samma problem som du fast då misslyckades jag med ( Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano Yellow' ) Och ( Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano Orange' ) Brown & Red har jag gjort som med de andra chilisarna som jag odlar och det fungerar bra....
RB9310
Var förbi Blomsterlandet idag och kunde inte hålla mig från att köpa några nya sorter.

Chili

Jamaican Bell
Cayenne Long Slim
Chiluacle Negro
Carribean Antillais

Paprika

Redskin F1
California Wonder

Behövde väl inga fler men det är svårt att låta bli när det är sorter jag inte testat innan.
Iren
Jamaican Bell är ju så snygg och fräsch smak, lite extra tycker jag allt. Men roliga sorter hursom helst! Lycka till:-)

RB9310
Tack. Är alltid ute efter nya sorter trots allt jag redan odlar. Visst det går ju att beställa allt från t ex Örtagården men jag tycker mycket av charmen är att det ramlar in nya sorter då och då.

Höll tidigare på med whisky (gör det fortfarande men inte i samma utsträckning) och det kändes riktigt bra att prova nya sorter i början men när jag passerat 250 provade whiskies var det inte riktigt samma aha upplevelse.
case214
Det händer lite här nu...Två veckor sedan sådd har allt utom Black Nagaland kommit upp!

tummelstachili
En artikel om oss tänkte den kunde passa in här dock är det bara cirka 1/3 av hela då man måste köpa tidningen för att läsa allt.

För övrigt växer det så det knakar även 2 st 300w LED paneler är beställda.
Kommer lite bilder senare.

innocent.gif

Här kommer länken: http://sormlandsbygden.se/2012/01/%C2%BBju...att-odla%C2%AB/
zippoo
Tänkte bara säga att länken inte fungerar (för mig i alla fall) men jag är ganska säker på att man hittar den artikeln du menar om man söker på "chili"
Anja Danmark
CITAT (tummelstachili @ 31-01-2012, 00:30) *
En artikel om oss tänkte den kunde passa in här dock är det bara cirka 1/3 av hela då man måste köpa tidningen för att läsa allt.

För övrigt växer det så det knakar även 2 st 300w LED paneler är beställda.
Kommer lite bilder senare.

innocent.gif
Här kommer länken: http://sormlandsbygden.se/2012/01/%C2%BBju...att-odla%C2%AB/

600 W - hvor mange planter skal du lave, siden du mener, at det er nødvendigt med så meget?

zippoo
CITAT (Anja Danmark @ 31-01-2012, 07:15) *
600 W - hvor mange planter skal du lave, siden du mener, at det er nødvendigt med så meget?

Det står i artikeln att han räknar med att ha ca 170 olika sorter i år och 2-3 plantor av varje sort. Då kan jag förstå att det behövs lite ljus tongue.gif
Iren
Kul att se Tummelstachili, förstår du har fullt upp:-))
Anja Danmark
CITAT (zippoo @ 31-01-2012, 11:38) *
Det står i artikeln att han räknar med att ha ca 170 olika sorter i år och 2-3 plantor av varje sort. Då kan jag förstå att det behövs lite ljus tongue.gif

Det er stadig ikke nødvendigt med 600 W LED smile.gif

Jeg lavede 150 planter under 45 W sidste år - og brugte 90 W i alt, da de var meget store...

zippoo
CITAT (Anja Danmark @ 31-01-2012, 18:38) *

Jeg lavede 150 planter under 45 W sidste år - og brugte 90 W i alt, da de var meget store...

Och han ska ha ca 340-510 plantor så jag tror inte att det är överdrivet alls. Man kan aldrig ha för mycket ljus, ju mer desto bättre

EDIT: Om det behövs eller inte kan man väl diskutera men har man råd så ska man ju köpa så mycket belysning man kan
blomkronan
CITAT (mallinpallin @ 22-01-2012, 13:43) *
En av mina små chiliplantor är alldeles ljusgul, som om det saknar klorofyll.
Vad kan det bero på och skall jag spara plantan, eller är den inte livsduglig?

Vilken jord har du använt? En vän till mig köpte icas ekologiska jord och den gjorde alla hennes planter gula!
Byt jord och ge näring... det kan vara lösningen.
När plantorna saknar klorofyll blir dom vita.
Anja Danmark
CITAT (blomkronan @ 02-02-2012, 00:10) *
Vilken jord har du använt? En vän till mig köpte icas ekologiska jord och den gjorde alla hennes planter gula!
Byt jord och ge näring... det kan vara lösningen.
När plantorna saknar klorofyll blir dom vita.

Hvis det kun er en enkelt plante, er det vel snarere frøet, der har været noget galt med?

Hvis jorden havde været problemet, burde alle planterne jo være gule smile.gif

blomkronan
CITAT (Anja Danmark @ 02-02-2012, 07:40) *
Hvis det kun er en enkelt plante, er det vel snarere frøet, der har været noget galt med?

Hvis jorden havde været problemet, burde alle planterne jo være gule smile.gif

Du har så rätt Anja.
Jag såg nu att Malinpallin skrev "en planta" jag läste "Alla plantor" duh.gif

@Malinpallin
Hur gick det med plantan, det har ju gått några dagar... har den klarat sig?
mallinpallin
CITAT (blomkronan @ 02-02-2012, 08:08) *
Du har så rätt Anja.
Jag såg nu att Malinpallin skrev "en planta" jag läste "Alla plantor" duh.gif

@Malinpallin
Hur gick det med plantan, det har ju gått några dagar... har den klarat sig?

Den vissande, den utvecklade sig inte efter hjärtbladen och sen vissnade den ihop.
Det var bara den plantan som blev gul så det var nog något fel på fröet.
tantGröön
Hej
Mina chiliplantor har precis slutat ge frukt.
Ska de klippas ner nu, och i så fall hur mycket?

Peruvian purple och Bhut jolokia.

Chili Linkan
Sådär nu har jag precis sått 149st frön! 10st var av dessa sorter, utom Brainstrain som bara blev 9. smile.gif

Black Scorpion Tongue
Birds Eye
Brainstrain
Chocolate Habanero
De Arbol
Early Jalapeno
Fish Pepper
Hungarian Yellow Wax Hot
Paprika "Marconi Rosso"
Red Bhut Jolokia
Yellow Bhut Jolokia
Red Squash
Tabasco
Yellow 7pod
Yellow Fatalli

Nu är det bara den långa väntan på livstecken kvar! biggrin.gif
Iren
Kul sorter du har hittat! Några jag inte hört talas om alls... Lycka till!
CrilleK
Att man kan ha koll och hinna med så många sorter, härligt! rolleyes.gif

Är själv helt nybörjare på chiliodling men satte några frö av sorten Jalastar för några dagar sedan.
Någon som vet om det är en bra sort för nybörjare? Eller generellt om Jalapeno är svårare, enklare än andra sorter?
Chili Linkan
Nej du behöver inte oroa dig för det, dem kommer nog trivas bra på din balkong! smile.gif Absolut inte svårare än nå andra sorter rent generellt...
Jalepeno är en bra sort som är väldigt allround, god färsk, i matlagning, inläggningar och salsa m.m.

Börja förgro fröna igår som sagt, börjar redan bli otålig på resultat... Hehe smile.gif
mattias__o
Det växer bra hemma hos mig. Jag sådde 30 December och jag har snart omskolat att plantorna en gång. Här är bilder på två av plantorna

Habanero orange
[attachment=67715:IMG_4190.jpg]

Piment de Padron
[attachment=67714:IMG_4195.jpg]
tummelstachili
CITAT (Anja Danmark @ 31-01-2012, 18:38) *

Kör ett litet test och vill se hur pass bra dessa lampor är. Så länge plantorna är små så är 2x300w överdrivet kan nog driva alla med min 90w UFO led lampa men om 1 månad kommer dom vara betydligt större och då vill jag nog täcka upp med en till panel. Jag har panelerna cirka 50cm ovanför. Kör Triband på dessa Röd,orange,blå.

Just nu på lamp fronten har jag 2x 300w LED, 1x UFO 90w, 1x 600w HPS, 10x T8 lysrör, 1x Lågenergi lampa 200w.

Ska försöka att enbart använda mig av LED i år verkligen ge det en vettig chans. Funkar det ej med 300w paneler så lär det inte heller fungera med 90w. Tror att LED är bra, men jag tror att avstånden man måste ha dom på bör vara under 1M. Fabriken där jag köpt dom ifrån testodlar just nu på tomater och dom har dessa 30cm ifrån.

Glömde säga dessa 300w led är med 3w diodrar inte dom äldre 1w.

Håller även på att testa skillanden mellan plantera från pluggboxen direkt till en 13x13x23cm kruka vs 4x4x4 cm kruka. Om det verkligen blir så mycket bättre i dessa 4x4x4 eller om det går att gå direkt på mellan krukan på 3L. En känsla jag har är att dom i 3L krukorna kommer växa bättre.

Precis omplanterade detta är bara superhots. 7pot av olika slag, Trinidad scorpion av olika slag. Bhut jolokias av olika slag etc.

[attachment=67720:IMG_6378_800x533.jpg]

Och här kommer en liten close up:

[attachment=67721:IMG_6380_800x533.jpg]

Även några andra på gång under ufon:

[attachment=67722:IMG_6375_800x533.jpg]
tudi
woow! tummenupp.gif det där kommer bli roligt att följa..
blomkronan
CITAT (CrilleK @ 04-02-2012, 20:16) *
Att man kan ha koll och hinna med så många sorter, härligt! rolleyes.gif

Är själv helt nybörjare på chiliodling men satte några frö av sorten Jalastar för några dagar sedan.
Någon som vet om det är en bra sort för nybörjare? Eller generellt om Jalapeno är svårare, enklare än andra sorter?

Hej! kul med nya chiliodlare. Alla chilisorter är bra för nybörjare smile.gif chili är en så lätt odlad växt. Det värsta är att det går inte att "bara" odla EN!!
När man botaniserar ialla frön man kan få tag på så blir det LÄTT förmånga!!
Frågan är vad du vill få ut av odlingen... frukten eller plantan? Själv odlar jag för plantan skull, det finns så många fina sorter =).
Sen får jag HA bejär om jag hör att en är ovanlig naughty.gif idag köpte jag frön till brun rocoto (har röd sedan tidigare) Nu saknar jag bara den vita/gula.
Favoriterna är dom med mörka- och brokiga-bladen.

Som Fish pepper
[attachment=67726:Fish_pepper.JPG]
och Purple tiger
[attachment=67727:Purple_tiger.JPG]

Sen är det dom vilda sorterna som lockar....

Är det någon som kanske har någon vilding hemma? och kan tänka sig att byta frön med mig???

Anja Danmark
CITAT (tummelstachili @ 05-02-2012, 22:03) *
Kör ett litet test och vill se hur pass bra dessa lampor är. Så länge plantorna är små så är 2x300w överdrivet kan nog driva alla med min 90w UFO led lampa men om 1 månad kommer dom vara betydligt större och då vill jag nog täcka upp med en till panel. Jag har panelerna cirka 50cm ovanför. Kör Triband på dessa Röd,orange,blå.

Just nu på lamp fronten har jag 2x 300w LED, 1x UFO 90w, 1x 600w HPS, 10x T8 lysrör, 1x Lågenergi lampa 200w.

Ska försöka att enbart använda mig av LED i år verkligen ge det en vettig chans. Funkar det ej med 300w paneler så lär det inte heller fungera med 90w. Tror att LED är bra, men jag tror att avstånden man måste ha dom på bör vara under 1M. Fabriken där jag köpt dom ifrån testodlar just nu på tomater och dom har dessa 30cm ifrån.

Glömde säga dessa 300w led är med 3w diodrar inte dom äldre 1w.

Håller även på att testa skillanden mellan plantera från pluggboxen direkt till en 13x13x23cm kruka vs 4x4x4 cm kruka. Om det verkligen blir så mycket bättre i dessa 4x4x4 eller om det går att gå direkt på mellan krukan på 3L. En känsla jag har är att dom i 3L krukorna kommer växa bättre.
Precis omplanterade detta är bara superhots. 7pot av olika slag, Trinidad scorpion av olika slag. Bhut jolokias av olika slag etc.

Min erfaring med LED (har ikke brugt andet i tre sæsoner) er, at de sagtens kan hænge op til 1 m fra planterne, både med 1½ og 3 W dioder. Og med de større paneler/UFO'er ville jeg ikke have noget problem med at hænge dem endnu højere og forsøge at bruge så lidt el som muligt af miljøhensyn.

Jeg kan dække 90 x 90 cm effektivt med 17 W 60-70 cm over planterne, og planterne er superflotte og får helt klart det lys, som de skal.

Mgt. potter/krukor så skal du være meget forsigtig med vandingen af dem i de store potter. Der er jo rigtig meget jord i forhold til rødder, og de rådner let smile.gif Udover pladshensyn er det min primære grund til at omplante flere gange - det er alt for let at få givet dem for meget vand...
Birre77
CITAT (tummelstachili @ 05-02-2012, 22:03) *

Vad har du för avstång på din 200W LE till småttingarna?
Jag läste på någon amerikansk sidan att de rekomenderade 60-75 cm. Jag har fått för mej att ju närmare destå bättre.
När jag hade lysrör förra året va plantorna 2-3cm från och så höjde jag lampan eftersom.

Blir det bättre av att ha en bit ifrån?

To close?
[attachment=67731:5image5odla75.jpeg]

BTW....din uppsättning ser ju riktigt nice ut!
krafth
tummenupp.gif Kul att se att så många är igång!

Iår kör jag dessa:

Bhut Jolokia Red
De Arbol
Aji Cristal
Aji Amarillo
CAP 220
Cayenne
Early Jalapeno
Habanero Orange

case214
CrilleK
CITAT (blomkronan @ 05-02-2012, 23:34) *
Hej! kul med nya chiliodlare. Alla chilisorter är bra för nybörjare smile.gif chili är en så lätt odlad växt. Det värsta är att det går inte att "bara" odla EN!!

Skönt att höra! happy.gif Nej det kanske lätt drar iväg med fler plantor när man väl börjar få koll vad man håller på med.. cool.gif
malin88
Jag har kommit igång med sådden nyligen, sådde 40 frön den siste januari och väntar ivrigt på att de ska titta upp smile.gif. Sådde 10 frön vardera av Apache, Monkeyface, Golden Cayenne och Purple Jalapeno.

Tänkte kika till våren vad det finns för färdiga plantor att köpa också så att jag kan få någon extra sort, förmodligen en habanero eller något liknande.
Claw
Idag hade två av tre sådda Cajamarca tittat upp i pluggboxen. Sådde dem 1 Februari.

Har även satt:
Kali mirch
Black scorpion tounge
Numex twilight
Numex bailey piquin
Hot lemon
Jamaican bell
Blondie
Bird pepper
Dorset naga

Får se när resten kommer upp
Iren
Hjälp! Nu har jag gjort det igen... Satte ca 40 olika sorter och två av varje som reserv o sen kan jag ju inte slänga dom då dom ska skolas om.... Blir mycket till slut, tur om det blir en Surte trädgårdsmarknad igen till våren:-):-)
tummelstachili
För dom som är intresserade av vilken som är den hetaste chilin just nu så spana in detta:

http://www.facebook.com/pages/Tummelsta-chili

Finns en artikel där om Trinidad scorpion Moruga Blend (röd) som ligger på över 2 milj SHU.

Står även lite om andra heta chilisar som dom provat bl.a 7 pot brown som låg på 1.8 milj shu.

Tur att man har en 5st på gång under lampan. naughty.gif
zippoo
kommer du få in mer Morouga Blend eller blir det inte förrän efter denna säsong?
CH1L1
[attachment=67796:IMG_0484.jpg]

Närmast i bild bolivian rainbow som jag klippte om lite efter att den blommat hela december januari och gett chilis,den såg jättetrasig ut och hade tappat 80% av alla blad men, dom 2 följande är naga morich som verkligen har har skjutit iväg sen jag placerade dem i fönstret
Monarda
Nu börjar det bli dags för omskolning. Min undran är om man kan sätta ner plantorna lite djupare i jorden eller måste man hålla samma nivå som dom haft tidigare?
Anja Danmark
De kan godt plantes dybt - f.eks. op til de nederste blade smile.gif

Monarda
Tak så meget, Anja! smile.gif
tummelstachili
CITAT (zippoo @ 08-02-2012, 09:18) *
kommer du få in mer Morouga Blend eller blir det inte förrän efter denna säsong?

Har lite kvar dock är dom oisolerade så inget jag vill sälja.
Men kan slänga med dom som bonus på en order. innocent.gif
zippoo
CITAT (tummelstachili @ 08-02-2012, 20:43) *
Har lite kvar dock är dom oisolerade så inget jag vill sälja.
Men kan slänga med dom som bonus på en order. innocent.gif

Hehe ok, hur oisolerade är de då tongue.gif ? Har de stått väldigt tätt i ett stort hav med andra sorter eller är det med störta sannolikhet sortäkta?

Säker kan man ju aldrig vara med fröer som inte är isolerade men det kan ju vara större eller mindre risk för korsning smile.gif
Anja Danmark
CITAT (Monarda @ 08-02-2012, 19:00) *
Tak så meget, Anja! smile.gif

tummenupp.gif
CrilleK
Har en fråga angående belysning. Läser i tråden om olika lampor..
CITAT (mattias__o @ 12-01-2012, 23:10) *
..De står under en 17W ProPlant6 med klass 1 XPE Cree Hi. Power LED som jag har på 12h..

CITAT (case214 @ 25-01-2012, 09:09) *
..Följande pubescens har kommit upp ur jorden nu och de älskar verkligen sin UFO ledlampa.

CITAT (tummelstachili @ 31-01-2012, 00:30) *
..För övrigt växer det så det knakar även 2 st 300w LED paneler är beställda.

Detta är för mig rena Grekiskan. happy.gif

Går det bra att ha plantorna under vanliga kökslysrör? Eller krävs det åtminstone ett par lågenergilampor för hyggligt resultat? Ska ju ställa ut plantorna på balkongen i maj är det tänkt.
mattias__o
CITAT (CrilleK @ 09-02-2012, 17:38) *

Går det bra att ha plantorna under vanliga kökslysrör? Eller krävs det åtminstone ett par lågenergilampor för hyggligt resultat? Ska ju ställa ut plantorna på balkongen i maj är det tänkt.

Det går bra att använda lysrör men det ska vara den sorten som ger ett kallvitt ljus. Jag hade det förra säsongen. Det är kanske inte de mest effektiva belysningen men det funkar. I år har jag valt att satsa på LED. De är dyra men det känns som om det ger mycket ljus för pengarna.
AromaJohanna
Ska vara kallvitt starkt ljus på lysrören. Akvariumlysrör (är bra för växter) i ett tomt akvarium fungerar bra, eller starka kallvita lågenergilampor som extra belysning...
Jag köper såna lampor till ett av mina akvarium och har testat att ha det till chiliplantorna med. Är ju ett alternativ om man inte har råd att lägga ut en massa pengar på "riktiga" växtlampor så att säga...
Birre77
CITAT (CrilleK @ 09-02-2012, 17:38) *

Skall du ha lysrör såså finns det växtlysrör på 6500k hos biltema för 27kr.
Som hittat!
AromaJohanna
CITAT (Birre77 @ 09-02-2012, 21:03) *
Skall du ha lysrör såså finns det växtlysrör på 6500k hos biltema för 27kr.
Som hittat!

Nice! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon