|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Hur klarar ni utan växthus er egentligen där ute i Sverige? För mig är ''råttet mågat'' redan. Chili, utomhus, där och så som jag bor fungerar helt enkelt inte som jag vill. Trött på skiten nu.
Kan ni hjälpa mig lite med chilin och paprikor?
Jag har odlat olika sorter flera år, ibland övervintrat några, men aldig blivit riktigt kloka på dom.
Jag börjar januari/ februari och har fina plantor fram till mars-april. De ser finfina ut efter första omplanteringen till 5-6cm krukor. Jag brukar blocka bort de första blommorna, men i år lämnade jag rätt många kvar....
Verkar inte vara så klockt av mig.
Jag läste förut att paprika/ chili vill inte har för stora krukor så jag har väntat med omplanteringar. När jag har tittat på rötterna verkar det inte finnas några... nästan. Plantan kan vara 30cm hög och fin och blommande, men rötterna är helt obefintliga. Märkligt!
Jag omplanterade allihopa i början av maj till 1 liters krukor och tänkte att de skulle bli glada av lite extra näring i den nya jorden, men nej, bladen blir bara tråkigare och tråkigare. Plantor ( ca. 40 st) ser inte döende ut, men inte levande och frodiga heller. Några blommar, vissa har rätt stora frukter.
Så vad ska jag göra nu, och även framtida vårar för att göra mina paprikor /chilisar gladare? Mycket näring/ lite näring? Mycket jord /lite jord? Sandblandat jord/ vanlig ekojord? Omplantera så lite som möjligt? Vilken näring saknas då när rötterna utvecklas sakta och bladen ser trågiga ut?
Hjälper jag plantor om jag blockar bort nu de omogna frukter? Blir det bättre då lite senare?
Goda råd... någon pleace...
merlin68
14-06-2012, 21:35
CITAT (PMK @ 10-06-2012, 13:18)  Hur klarar ni utan växthus er egentligen där ute i Sverige? För mig är ''råttet mågat'' redan. Chili, utomhus, där och så som jag bor fungerar helt enkelt inte som jag vill. Trött på skiten nu. ' Ge inte upp utan bygg ett slags växthus av fiberduk och pinnar. Borde vara lätt att fixa  Innan jag hade växthus (och det var långt innan chili-vågen drabbade sverige, på den tiden visste folk knappt vad chili var för nåt än mindre åt de chili  ) odlade jag alltid under fiberduk så det vet jag att det funkar i a f där jag bor i zon 3-4. Kanske kan du fixa ett vindskydd samtidigt så att de inte kan knäckas av vindarna. Allt går att lösa
Anja Danmark
15-06-2012, 09:02
Lidt billeder?
skogsmulle101
20-06-2012, 06:49
Om mina Jalapenos är märkt gröna, gnaska stora, dagrs att skörda. Dom är inte så mjuka men inte hårda heller, Jamaican Bell undrar jag lite över med, vilken fär g de ska ha när man skördar dom.
Tack.
merlin68
26-06-2012, 13:54
Bidrar med en liten bild på årets chili på tork bland kryddörter  Tycker att årets chiliskörd är mycket bättre än förra året, ingen aning vad det kan bero på för jag odlar alltid på sammas sätt i växthus. [attachment=70948:DSC_0661.JPG]
Va gör du med den torkade chilin sen? Förutom att mala pulver har jag inte använt min till nått, har ett gäng snustorra här i mitt rum som hänger fortfarande. Både hela och utan kärnor.
merlin68
26-06-2012, 18:52
CITAT (PMK @ 26-06-2012, 18:45)  Va gör du med den torkade chilin sen? Förutom att mala pulver har jag inte använt min till nått, har ett gäng snustorra här i mitt rum som hänger fortfarande. Både hela och utan kärnor. Så här gör jag: Vi änvänder per vecka i genomsnitt 7-9 chilisar varav 2 extra starka. Detta gör att vi gör av med säg 400 chilisar per år. Jag odlar inte så många sorter utan har hittat favoriter som jag odlar år efter år och så tar jag ibland någon ny sort som jag testar. När chilisarna är torra förvarar jag dem i en stor glasburk. Jag blandar sorterna för jag känner igen dem även i torkat tillstånd  Chilisen mortlas, jag mal dem inte. Ofta använder jag hela chilis i grytor och soppor som jag fiskar upp innan serviering (fast ibland har jag glömt det, häromsistens råkade maken svälja en extra het "Birds Eye" stackaren  . ) Sen gör jag liniment/salva på bivax och chili som är jättebra om man har muskelvärk eller kramp i en muskel eller har förfrusit sig. Man kan använda chili i princip i allt, t ex gör jag ett päronmos med chili som serveras som lyxig marmelad till ostar  Du kan ju ge bort chili och chiliprodukter i present till kompisar, släktingar, grannar, arbetskamrater.... Ibland när jag har jättemycket överskott ställer jag ut mitt överskott av grönsaker och frukt utanför huset med en skylt "Var så god och ta". På chilisen lägger jag en liten lapp hur stark den är.. Brukar vara tomt på bordet när dagen är slut  Odlar du jättemängder kan du säkert sälja på lokala marknader också  edit: såg att mitt svar blev alldeles för utförligt. Sorry
mattias__o
28-06-2012, 16:27
Skördade årets första paprika igår. Sorten är Ukrain Sweet och är precis som namnet antyder söt och mycket god. [attachment=71022:paprika.jpg]
merlin68
28-06-2012, 20:10
CITAT (mattias__o @ 28-06-2012, 17:27)  Skördade årets första paprika igår. Sorten är Ukrain Sweet och är precis som namnet antyder söt och mycket god. [attachment=71022:paprika.jpg] Mmmmm den ser god ut!!!
mattias__o
29-06-2012, 09:55
CITAT (merlin68 @ 28-06-2012, 21:10)  Mmmmm den ser god ut!!! Det var den också. Hoppas på stor skörd i sommar.
I år har jag bla sått Rocoto Canario från Örtagården. Allt utom dessa frodas och trivs medans rocotoplantorna har en svampsjukdom som leder till att bladen så småningom gulnar och ramlar av. Nu visar det sig att även de plantor jag gett bort har samma sjukdom. Min slutsats är att detta torde bero på infekterade frön. Efter att hört mig för på flashbacks chilitråd visar det sig att åtminstone ytterligare en köpt dessa fröer och hade samma problem. Någon här?
buffelfred
30-06-2012, 11:59
Hej alla! Jag undrar om det är någon mer än jag som odlar 7pod Brain strain eller Trinidad Scorpion (från Tummelsta chili), och i så fall, hur går det? Själv har jag två plantor Brain strain med sammanlagt en frukt  Den ena står i 7.5 liters kruka och har tappat alla blommor och verkar inte sugen på att sätta nya heller, medan den i 3.5 l har en frukt och sätter någon enstaka blomma då och då. Skorpionerna tappade både blommor och blad i rasande fart och har nu sammanlagt en!!! blomma på två plantor. De får Biobact tomatnäring regelbundet. Jag har handpollinerat och märkt att de har lite eller inget pollen, då har jag försökt korspollinera med pollen från andra sorter men det har heller inte fungerat. Resten av odlingen bär gott om frukt och vissa strains är inne på andra eller tredje generationen frukter. För övrigt ser odlingen ut som följer: 7pod Brain Strain 7pod Jonah Gul Trinidad Scorpion Naga Morich Bhut Jolokia Habanero Chocolate Habanero Kukulkan Fatalii SAFI Scotch Bonnet Hot Lemon Thai Cayenne Hungarian Hot Wax Jalapeno Big Jim Poblano Holy Mole Pasilla Chiluacle Negro Mvh Buffelfred
Stoooch
30-06-2012, 18:29
Har nästan samma problem. Jag har en habanero som är planterad i en självvattnande kruka. Sedan jag planterade om den har den tappat alla blommor strax efter att de blivit pollinerade (det går att se att en frukt börjat växa i blommorna). Vad kan det bero på? Är det självvattningen?
Om självvattningen håller krukan konstant fuktig/blöt så ja, det är ej bra.
CITAT (buffelfred @ 30-06-2012, 12:59)  Hej alla! Jag undrar om det är någon mer än jag som odlar 7pod Brain strain eller Trinidad Scorpion (från Tummelsta chili), och i så fall, hur går det? Själv har jag två plantor Brain strain med sammanlagt en frukt  Den ena står i 7.5 liters kruka och har tappat alla blommor och verkar inte sugen på att sätta nya heller, medan den i 3.5 l har en frukt och sätter någon enstaka blomma då och då. Skorpionerna tappade både blommor och blad i rasande fart och har nu sammanlagt en!!! blomma på två plantor. De får Biobact tomatnäring regelbundet. Jag har handpollinerat och märkt att de har lite eller inget pollen, då har jag försökt korspollinera med pollen från andra sorter men det har heller inte fungerat. Resten av odlingen bär gott om frukt och vissa strains är inne på andra eller tredje generationen frukter. För övrigt ser odlingen ut som följer: 7pod Brain Strain 7pod Jonah Gul Trinidad Scorpion Naga Morich Bhut Jolokia Habanero Chocolate Habanero Kukulkan Fatalii SAFI Scotch Bonnet Hot Lemon Thai Cayenne Hungarian Hot Wax Jalapeno Big Jim Poblano Holy Mole Pasilla Chiluacle Negro Mvh Buffelfred Jag odlar Trinidad Scorpion och jag har skördat 2 omgångar redan och är inne på tredje gången i år men då övervintrade jag den från i fjol så den har givit mig massor av frukt..... ( ska se om jag kan fixa en bild )
Hej på er. Var ett par månader sedan jag var här senast. Kul att se att det växer och frodas för dom flesta.
Ska tvärtemot dom flesta inte rapportera om dom chilis jag har i växthuset utan inne. Tycker det känns tomt inne efter att ha burit ut allt i växthuset så i söndags påbörjade jag 2013 års säsong. Ja jag vet, rätt tidigt men det kändes så tomt. Kommer garanterat att så mer framåt vintern. Har iaf sått följande:
Nepal Snakebite Fireworks Hungarian Black Peruwian Purple Black Piquin Vit Habanero Bolivian Rainbow Trinidad Bush Short Yellow Tabasco Atomic Heart Lombardo Cajamarca Blondie
Ett par sorter till som jag inte minns just nu.
malin88
07-07-2012, 21:44
Min habaneroplanta som jag köpte på Blomsterlandet visade sig vara en japaleno/paprika, snacka om besvikelse... Men inte mycket att göra åt nu  . Min Bhut Jolokia får blommor men vägrar att ge pollen och den och några andra har fått lite ohyra. De flesta verkar ha stannat i växten men kan ha att göra med att de fick bo ute ett bra tag i väder och vind efter att myrorna invaderade växthuset och lade ägg och sånt i vissa krukor så fick sanera ganska rejält... En del plantor fick rensas från all jord och dränkas för att få bort alla myrägg  . Så ja vissa dagar känner jag mest för att slänga dem eller överge dem... Tålamodskrävande speciellt när man lagt så mycket tid på dem men nu har jag skördat 2 lila (ser snarare svarta ut!) jalapenos, en golden cayenne och en grön jalapeno/paprika (smaktestet kommer bli intressant på den) så kanske muntrar upp lite och om inte annat så har jag min salladslök i alla fall som jag tröstar mig med de dar när allt går fel med chilin haha  .
Har samma problem med både Bhut och Bih Jolokia. Satte dom i september så dom är stora och fina samt blommar bra men avger ingen pollen. Någon som vet vad det kan bero på?
Planterade som sagt i söndags. Idag såg dom första plantorna dagen ljus. Säg till om jag borde starta en 2013 tråd?
2 st Fireworks 1 st Nepal Snakebite 2 st Hungarian Black 2 st Short Yellow Tabasco 1 st Surprise Chile Mix (som namnet antyder vet jag inte vad det är. Kommer från www.fatalii.net. Nej det är inte reklam. Har inget att göra med företaget ifråga.)
Kul dock när dom små börjar se dagens ljus. Det var ett tag sedan man fick känna den glädjen.
Kände att jag inte skulle kunna somna ikväll så jag började sortera fröer. Har ett antal fröer som jag sått och fått nya fröer av eller som har frukter som håller på att mogna. Tycker det känns onödigt att behålla dom fröer som är köpta/bytta/som jag fått som jag ändå har från egna plantor. Ingen av fröerna har varit i min ägo mer än 1 år.
Här är fröerna
Chili
2 st Blue Christmas 24 st Ciliegia Piccante 7 st Early Jalapeno 6 st Espelette 16 st Habanero Lemon 9 st Hungarian Hot Wax 3 st Hungarian Yellow Hot Wax 11 st Sibirisk Huspeppear 26 st Lombardo
paprika
11 st Sweet Banana 13 st Ukrain Sweet
Skickas utan kostnad till den som först anmäler sitt intresse i tråden. Fröernas ursprung eller andra frågor meddelas till den som får fröerna.
Robbanp
08-07-2012, 07:23
Ja tack, gärna! Jag har börjat fuska lite inom chilliodlingens magiska värld i år och skulle gärna prova lite fler sorter. Förhoppningsvis hinner ett växthus komma på plats dessutom. Alla fröna behöver jag inte men jag kan ju skicka vidare det som blir över om någon vill ha.
PM:ar adress.
En chili-relaterad fråga - hur vet man när en chili är mogen att plockas? Jag menar, vissa slår ju om från grönt till rött, eller lila till rött, men Hungarian Yellow hot wax? Den är gul och gul???? Eller Lava caribe, som är ljusgul och slår om till?
Finns det några "regler" eller riktlinjer???
AnniiPannii
10-07-2012, 12:08
Har haft ute mina sen i maj. De klarar sig fin fint! Snart kan jag skörda första cayennen
malin88
10-07-2012, 18:37
Har tillslut tagit mig tid till att plantera om några av chiliplantorna idag, vissa står fortfarande i för små krukor men kände att det var bättre att åtminstone få planterat om några än inga. Började försöka pollinera Bhut Jolokian med pollen från andra plantor och tror jag ser en början till en frukt  ! Det ramlar fortfarande av blommor men det känns lite mer hoppfullt nu ^^ (trots ohyran på plantorna..). Dock har jag ett problem med min Hot Lemon, innan var den hängig och hade ljusa blad så jag testade att vattna mer sällan men det gjorde det värre så jag började vattna oftare och ge lite mer näring. Nu har bladfärgen förbättrats och bladen känns inte lika hängiga men topparna på plantan ser fortfarande hängiga ut och är böjda snarare än växer rakt upp. Någon som har en aning om varför den gör så? Den har lite spinnkvalster som de andra plantorna men ingen av de andra ser ut som den gör vilket har gjort mig lite konfunderad. Angående mognadsfrågan har jag väl inget jättebra svar men en sak jag har märkt är att när frukten är riktigt mogen börjar den mjukna lite och inte vara lika styv.
Anja Danmark
11-07-2012, 06:15
CITAT (malin88 @ 10-07-2012, 19:37)  Började försöka pollinera Bhut Jolokian med pollen från andra plantor och tror jag ser en början till en frukt  ! Det ramlar fortfarande av blommor men det känns lite mer hoppfullt nu ^^ (trots ohyran på plantorna..). Dock har jag ett problem med min Hot Lemon, innan var den hängig och hade ljusa blad så jag testade att vattna mer sällan men det gjorde det värre så jag började vattna oftare och ge lite mer näring. Nu har bladfärgen förbättrats och bladen känns inte lika hängiga men topparna på plantan ser fortfarande hängiga ut och är böjda snarare än växer rakt upp. Någon som har en aning om varför den gör så? Den har lite spinnkvalster som de andra plantorna men ingen av de andra ser ut som den gör vilket har gjort mig lite konfunderad. Hej Malin - Chiliblomster er selvbestøvende, så der skal ikke pollen fra andre planter til at bestøve dem. Du kan bare ryste/skaka planten let, så pollenet frigives. Det er dog ikke nødvendigt, hvis den står ude eller i drivhus, hvor insekter og vind tager sig af det. Jeg vil tro, at din Hot Lemon/Lemon Drop/Aji Limon/citronchili har et svagt rodsystem, muligvis på grund af for meget vand, så pas på, at den ikke får får meget nu. Både de lyse blade og det "hängiga" kan være symptomer på overvanding. mvh Anja
Passar på att spamma tråden med några nya chilis som sett dagens ljus. Lika kul som alltid.
3 st peruwian purple 3 st lombardo 2 st surprise chili mix 1 st short yellow tabasco 1 st nepal snakebite 1 st atomic heart 1 st trinidad bush
Robbanp
11-07-2012, 19:17
Idag trillade det ner ett kuvert med intressant utbuktning i brevlådan. Tack för det RB, fint uppmärkt och allt. Menar du att du har sått nästa års plantor redan nu eller är det nån slags mellansådd? Om du ändå ska övervintra en massa plantor kunde du väl lika bra behållt årets plantor, eller?
Varsågod Robban.
Svaret är både ja och nej.
Har en förkärlek för nya sorter så jag odlar inomhus året om. Kommer att låta en av varje sort få frukt så fort som möjligt för att bygga upp fröbanken. Resten kommer jag att låta växa utan att få blommor och sedan behålla en av varje av dom jag tyckte om. Kommer också att övervintra sommarens favoriter samt plantera nya sorter nån gång vid jul.
NiklasTyreso
19-07-2012, 19:33
CITAT (AnniiPannii @ 10-07-2012, 13:08)  Har haft ute mina sen i maj. De klarar sig fin fint! Snart kan jag skörda första cayennen  Mina plantor på balkongen lider av den kalla sommaren, blåst och bladlöss (kör såpvatten). Flera sorter kommer nog inte bära frukt. Hittils har jag fått riktigt goda frukter av "Dedo de Moca" (C. baccatum), "Japone" (C. frutescens) och den ganska köldtåliga "Peruvian Orange" (C. baccatum). Jag ska så de två första sorterna igen för att ha inne under höst och vinter.
gräslig
27-07-2012, 15:39
En positiv sak får man ju säga att det finns med det här ganska bedrövliga sommarvädret; Jag har inte sett till en enda bladlus i mina chiliplantor i år! Får hoppas att jag inte har åkallat dom nu genom att säga det dock..
För övrigt har jag en planta, jag tror typen kallas för Spanish Tapas Padron, som är nästan två meter hög. Det växer inte en enda frukt på den, men den ser ganska imponerande ut ändå.
Hej alla, tack för alla fina tips som nu finns här på forumet. Jag är en nybliven chiliodlare i Uppsala. Odlar de flesta på balkongen vilket verkar gå bra då fruktsättningen är imponerande.(för mig) De sorter jag har är De Cayenne, Early Jalapeno, Sweet banana, Lombardo och Hot lemon. Lombardo och Hot lemon är nu fina buskar med mycket frukt, de andra är sådda lite senare och ännu inte kommit till blommning, så de kanske får flytta in till hösten. Jag odlar även mycket annat på en odlingslott. Mer om den på min trädgårdsbloggNågra rekommendationer på bra sorter? Fun derar på att försöka odla chili året runt med kall ljusrör 36 watt i köksfönster, några råd? / Janne [attachment=71713:SANY0356.JPG] Vårens första småttingar.
mattias__o
02-08-2012, 11:05
Nu börjar det hända saker. Piment de Espelette och Habaneron börjar mogna. Det verkar dessutom som om plantorna kommit in i andra andningen. De börjar sätta jättemycket frukt. Hoppas på en varm och lång höst.
[attachment=71738:namnl_st_3.jpg]
[attachment=71739:namnl_st_4.jpg]
gräslig
03-08-2012, 14:37
Ja, mina plantor har också fått enormt mycket knoppar nu dom senaste två veckorna, men dom verkar tyvärr inte så pigga på att börja slå ut än... så man får som sagt hoppas på att värmen (den lilla vi har) hänger kvar länge i höst.
Är det någon som odlar, har odlat eller ens hört talas om ''Mini bellpeppers''? Alltså, små paprikor som smakar som stora. Mini paprikor på svenska då.
Jag kände att det inte riktigt passade mig att odla normalt stora, då jag fick en eller max två frukter per planta och säsong då. Känns roligare att ha chans till fler, även om de är mindre.
PMK- I år har jag en sort som heter chokladpaprika. Den ser ut och smakar som en vanlig paprika bara det att frukterna är mindre och chokladfärgade. Jag har redan plockat flera stycken och har fortfarande paprikor kvar!
ingaröbo
05-08-2012, 23:02
CITAT (PMK @ 05-08-2012, 20:06)  Är det någon som odlar, har odlat eller ens hört talas om ''Mini bellpeppers''? Alltså, små paprikor som smakar som stora. Mini paprikor på svenska då.
Jag kände att det inte riktigt passade mig att odla normalt stora, då jag fick en eller max två frukter per planta och säsong då. Känns roligare att ha chans till fler, även om de är mindre. Jag odlar för första gången "Orange Baby", dom är små, för tidigt att säga hur stor skörden blir mn det är fler knopp på gång, se fotota nedan. [attachment=71809:orange_b...nnat_039.jpg] [attachment=71810:orange_b...nnat_038.jpg]
tufflah
10-08-2012, 23:02
hej alla chiliodlare.
när brukar ni ta in era plantor som ni ska övervintra. Är det dax redan nu eller kan man ha dom ute på hösten?
vi har bara 9 grader just nu så blir lite orolig för dom.
Är det nån som vet var man kan kolla för att ha mer koll på när det väntas frost?
mvh Tufflah
Har inte koll då det är min första sommar i växthus men funderar på att ställa ut kupévärmare och köra den med timer.
Igår när jag körde hem från jobbet var det bara 6 grader ute så jag antar att det börjar vara dags att göra något åt saken.
Har plats inne under lysrör men det tar emot att flytta in plantorna redan i början/mitten av augusti. Dessutom vill jag ha så mycket plats som möjligt för det jag odlar inför nästa säsong. Ja jag vet att jag är tidigt ute men jag vill ha så mycket frukter som möjligt.
tufflah
11-08-2012, 09:22
jag har också växthus men upplever att de inte är speciellt värmeisolerat. va tror ni är bäst att isolera med fiberduk eller bubbelplast? jag har massa tomatplantor som har massor med gröna tomater på sig där inne som är för stor för att ta in så lär ju göra nått även om jag tar in de jag vill spara till nästa år. Känns ju dumt å odla nått å så hinner de inte mogna för de är piss väder både på sommaren och hösten.
robertgoulet
13-08-2012, 21:52
CITAT (gräslig @ 27-07-2012, 16:39)  En positiv sak får man ju säga att det finns med det här ganska bedrövliga sommarvädret; Jag har inte sett till en enda bladlus i mina chiliplantor i år! Får hoppas att jag inte har åkallat dom nu genom att säga det dock..
För övrigt har jag en planta, jag tror typen kallas för Spanish Tapas Padron, som är nästan två meter hög. Det växer inte en enda frukt på den, men den ser ganska imponerande ut ändå. Intressant att den inte har satt några frukter. Tror att det finns några olika varianter, men mina Padronchiliplantor har satt frukt förhållandevis tidigt. Några hade jag inte ens plats att plantera ut och de har börjat ge frukt, trots att de står i små innerkrukor i ett plasttråg. De jag planterade ut i växthuset växer så det knakar och ger en massa frukt. Ingen av dem är dock i närheten av två meter... :-)
RullRull
15-08-2012, 22:33
Förlåt att jag inte orkar läsa hela tråden då jag säkert fått svar på min fråga! Men varför får jag ingen hetta i mina Cayenne" de är milda som grön paprika???? Mina fishpeppper är så små och jag har ännu rE kunnat smaka dem, är det den kalla sommaren som ställe r till det? /RullRull
tufflah
17-08-2012, 23:08
Hur illa är det att äta en habanero frukt rakt av. Jag har en jätte fin habanero planta som jag tycker jätte mycket om men har 3 små barn och efter att ha sätt en film på youtube när en vuxen karl äter en habanero känns det inte så vettigt att odla dessa ifall barnen skulle få för sig att smaka. jag har tyvärr inte nån möjlighet att ställa undan den så risken är helt utesluten. om jag väljer att ha kvar den hur pass mycket hjälper vitt bröd och mjölk? tror ni det är farligt för dom ifall de skulle äta en? många frågor blev det men fick lite knutar i magen av den där filmen. ifall nån är nyfiken på va det är för film jag pratar om så är det denna: http://www.youtube.com/watch?v=r7FO5cyjkjs...feature=related
Anja Danmark
19-08-2012, 07:12
Det vil ikke være farligt, for de når formentlig ikke at spise så meget  Men masser af fed mælk eller fløde hjælper hurtigt... Brød gør ingen forskel - det er capsaicinet, der skal opløses, og her er mælkefedt fantastisk effektivt. Endelig ikke vand, der bare vil sprede det endnu mere i munden! Du kan nok være ret sikkert på, at de kun gør det én gang, og du må jo bare gøre rigtig meget ud af at fortælle dem, hvorfor de ikke må spise af dem  mvh Anja - medarrangør af Chilfestival 2012: http://www.chilifestival.dk/?Velkommen
tufflah
19-08-2012, 18:21
tack så mycket anja. mjölk å grädde har vi alltid hemma så då törs jag nog ha kvar plantan.
mattias__o
03-09-2012, 19:40
CITAT (robertgoulet @ 13-08-2012, 22:52)  Intressant att den inte har satt några frukter. Tror att det finns några olika varianter, men mina Padronchiliplantor har satt frukt förhållandevis tidigt. Några hade jag inte ens plats att plantera ut och de har börjat ge frukt, trots att de står i små innerkrukor i ett plasttråg. De jag planterade ut i växthuset växer så det knakar och ger en massa frukt. Ingen av dem är dock i närheten av två meter... :-) Mina padronplantor är inte mer än en halvmeter höga men har gett mycket frukt ändå. De var nog en av de tidigaste sorterna i år med att bilda frukt.
gräslig
05-09-2012, 20:17
CITAT (robertgoulet @ 13-08-2012, 22:52)  Intressant att den inte har satt några frukter. Tror att det finns några olika varianter, men mina Padronchiliplantor har satt frukt förhållandevis tidigt. Några hade jag inte ens plats att plantera ut och de har börjat ge frukt, trots att de står i små innerkrukor i ett plasttråg. De jag planterade ut i växthuset växer så det knakar och ger en massa frukt. Ingen av dem är dock i närheten av två meter... :-) Just det, jag upptäckte ju att det inte alls var en Padron. Det är en Tabascoplanta! Jag är lite dålig på det här med att märka upp mina plantor på ett tydligt sätt.. :-) Men nu har den faktiskt satt några frukter till slut, men inte direkt några imponerande mängder.
skogsmulle101
10-09-2012, 10:30
Har fått ohyra på chillisar. Dom är vita, som små löss, hur får jag bort dom? Tack för er hjälp!
Är det någon här som har en uppfattning om hur viktigt det är att beskära rötterna och sätta plantan i en mindre kruka, inför en övervintring?
Jag har nämligen två plantor som varit inomhus sedan de såddes för att minska risken för ohyra, och de står i 6 liters krukor. Jag har klippt ner dem lite pga att bladen var ganska skruttiga här och där, men planerar att ha dem kvar i sina krukor.
Nackdelar med det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|