Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
case214
Någon som har koll på lämpligheten att använda vedaska som tillskott i odlingen?
krafth
Jag brukar köra med vanlig p-jord för omplanteringen för mina chili. Finns det annan jord som ni rekomenderar som är bättre för chilin?
Ann i Göteborg
Vilka odlingar ni har!!

Jag skulle vilja prova odla paprika, sonen är storkonsument...
Finns det någon frösort som trivs i varmt läge utomhus i zon 1-2? (Det är inte säkert att växthuset kommer på plats i år heller.)

Vad rekommenderar ni erfarna?
Bock
Varför inte prova denna sort Capsicum annuum L. 'California Wonder' och sätta vid en södervägg....
Inez
CITAT (Nepenthexx @ 11-03-2012, 17:36) *
Vad snabba dina övervintrare verkar vara! Hur har du gjort för att få de att växta så pass fort å få massor av blommor redan?

Finns det någon chans att få se en bild av dessa övervintrare? smile.gif

Jag har faktiskt inte gjort någonting. Dessa är mina första försök från att jag tryckte ica chilins fröer i jord. Eftersom de odlas på fönsterbräden ränner de iväg lite i värmen så efter att jag skördat de sista frukterna klippte jag bort alla långa grenar och behöll bara den förvedade stammen med lite blad så klart.

Sen lät jag de bara stå i ett söderfönster i sina krukor. De har försökt blomma hela vintern men jag har envist knipt bort blommorna eftersom jag har varit rädd för att plantorna skulle dö så jag ville att de skulle spara på sina krafter men de har varit lyckliga hela vintern faktiskt.

Bild känns väldigt svårt dock så du får klara dig utan hehe
mattias__o
CITAT (Ann i Göteborg @ 12-03-2012, 09:14) *
Vilka odlingar ni har!!

Jag skulle vilja prova odla paprika, sonen är storkonsument...
Finns det någon frösort som trivs i varmt läge utomhus i zon 1-2? (Det är inte säkert att växthuset kommer på plats i år heller.)

Vad rekommenderar ni erfarna?

Förra året testade jag en sort som heter Ukrain Sweet. Jag hade den och alla chiliplantor på en uteplats i söderläge. Paprikan var mycket söt och god. I år har jag tre plantor av samma sort smile.gif

[attachment=68513:2011_07_29_006.jpg]
Hellmark
Nu har jag kollat runt på era mycket vackra chili plantor och ställer återigen frågan: Hur får ni dom att växa så snabbt? Såg bilder från någon som planterade en chili i mitten av januari och fått en rejäl planta. Är gödsel att föredra framföra ica näringen?

Mvh Hellmark
Anja Danmark
Der skal meget lidt gødning til - men den rigtige temperatur og masser af lys får dem til at vokse hurtigt smile.gif

Mine får ikke gødning, før de er omkring et par måneder gamle. De bliver plantet om første gang, når de er 3-4 uger, og da plantejorden indeholder gødning til 3-4 uger, er det ikke nødvendigt at give dem noget, før de har brugt det.

Her er et par planter fra sidst i november - det er Chinenser, som vokser relativt langsomt, men det er fine planter, der står i 3 l krukker:

[attachment=68514:Choc_sco..._Fatalii.jpg]
Ann i Göteborg
CITAT (mattias__o @ 13-03-2012, 22:52) *
Förra året testade jag en sort som heter Ukrain Sweet. Jag hade den och alla chiliplantor på en uteplats i söderläge. Paprikan var mycket söt och god. I år har jag tre plantor av samma sort smile.gif

[attachment=68513:2011_07_29_006.jpg]

Blir det för sent att så paprikafröer nu?
Brukar man kunna köpa små plantor i plantskolan?
Eller var finns det sticklingar att köpa?

Både Californian Wonder och Ukrain Sweet verkar ju kanon!
PMK
Kan bara fylla i att även jag tyckte att Ukrain Sweet va himla god!

[attachment=68545:IMG_3241.JPG]

Såhär i efterhand hade jag nog själv gärna haft mycket större kruka och helst ett växthus, för att få nån skörd att tala om!
Iren
CITAT (Ann i Göteborg @ 16-03-2012, 11:12) *
Brukar man kunna köpa små plantor i plantskolan?
Eller var finns det sticklingar att köpa?

Både Californian Wonder och Ukrain Sweet verkar ju kanon!

Nu har jag inte precis dom men många andra som jag har två av då jag alltid sår dubbelt, pm:a mig om du vill ha lista. Är i Gbg med jämna mellanrum, vi kan mötas och så får du se lite av vad jag har :-)

Här är lite av mina som jag har flera av; Shishito, Schotch Bonnet chocolate, Arizona, Egyptisk Chili, Bhavnagori, Sweet Banana, Sibirisk huspeppar, Currychili, Purple Tiger, Sweet Wrinkled old men, Cayenne Golden, Purple Flash, Calico.

Sticklingar, småplantor; Aji Chrystal, Bolivian Rainbow, Sweet Chocolate, Golden Greek Pepperoncini, Jamaican Bell.
Iren
CITAT (PMK @ 16-03-2012, 13:43) *
Kan bara fylla i att även jag tyckte att Ukrain Sweet va himla god!

[attachment=68545:IMG_3241.JPG]

Såhär i efterhand hade jag nog själv gärna haft mycket större kruka och helst ett växthus, för att få nån skörd att tala om!

Kul med åsikt om Ukraina Sweet, satte den i år men bara en som kom upp... då får jag vårda den alltså ;-))
mattias__o
CITAT (Hellmark @ 13-03-2012, 23:25) *
Nu har jag kollat runt på era mycket vackra chili plantor och ställer återigen frågan: Hur får ni dom att växa så snabbt? Såg bilder från någon som planterade en chili i mitten av januari och fått en rejäl planta. Är gödsel att föredra framföra ica näringen?

Mvh Hellmark

Mycket ljus och bra jord. Som Anja säger klarar sig plantorna utan extra näring i några veckor efter omplantering. I år har jag börjat med näring tidigare än vad jag gjort andra år men det är för att jag har mycket bättre ljus än tidigare och vill utnyttja det maximalt.

Jag har dessutom sått tidigare än andra år och kommer på grund av platsbrist inte kunna plantera om så tidigt som jag hade velat. Därför ger jag dom extra näring regelbundet för att kompensera att plantorna får stå i mindre krukor längre tid.

Jag använder Biobact som är en flytande näring som man blandar ut med vatten.
Natrix
Finns här någon sydväst Skåne som har ett par rocotos (vilken som helst av C. pubescens blir bra) till övers? Jag hade lite missöden med sådden så det blev inga pubescens alls verkar det som. Däremot har jag ett större gäng chinense. PMa mig gärna om ni vill dela med er!
malin88
Något verkar fel på mina plantor sad.gif, vissa av plantorna har lite missformade blad, några verkar ha som lite fluff eller kristallakrigt på undersidan bladen varav en planta har som prickar på. Vad kan det vara?

http://imageshack.us/photo/my-images/543/dscf1995z.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/819/dscf1997j.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/818/dscf1994w.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/191/dscf1996t.jpg/
Anja Danmark
Det er en lille smule ødemer, som kommer af enten for meget vand, for meget gødning eller begge dele smile.gif

Så hvis du har mulighed for at regulere lidt på det, vil det gå over igen, når der kommer nye blade.

Det betyder ikke noget for plantens udvikling, hvis du får det reguleret nu...

PMK
11 Mars:

[attachment=68672:IMG_3904_copy_copy.jpg]

21 Mars:

[attachment=68671:IMG_3911_copy.jpg]

''Ohh happy daaays..'' tummenupp.gif

EDIT: malin88; Jag har detsamma på några av mina plantor, och hade även förra året. Tror mina fått lite chock efter att stått i mager såjord, till kraftig P-jord med en gång. Men det skadade aldrig mina plantor ifjol vad jag märkte, och jag oroar mig inte i år! smile.gif
malin88
Ah tack Anja och PMK smile.gif, jag hoppades på att det skulle vara något sådant då skadedjur är så svåra att få bukt med.

Nu kan jag slappna av lite biggrin.gif.

Väldigt fin utveckling btw PMK på dina plantor!
Rebecca
Börjar bli trångt här i lägenheten, vill flytta ut chilisarna på balkongen så fort som möjligt. Vet att det inte är dags riktigt ännu - men vad ska medeltemperaturen ligga på när de kan få flytta ut?
Pata
Hej,

Så här års låter jag plantorna ibland få luftas lite snabbt. Man vill ju så gärna få ut plantorna - men det gäller nog att vänta någon vecka in i Juni om man ska vara säker (Stockholm). Men jag brukar dock ställa ut dem tidigare (i maj) är vädret tillåter och tar in dem vid kalla nätter. Observera att värmeälskande sorter som tillhör arterna capsicum chinense och capsicum frutescens vill helst inte ha det kallare än 15 grader på natten.

Några capsicum chinense får snabbt känna på uteluften.
skogsmulle101
Några tips på Habanero?

Jag sådde några i slutet av maj 2011, utan lampa, men blå korn (sätter fart på det mesta) - inte habanero

Nu har jag fått den första klockan från en av dessa övervintrare. Hur ska man göra med dom?Vad jag redan vetär att habanero växer långsamt, gillar värme, men hur ska jag göra för att få fler & att blommorna inte ramlar av innan det blir frukt. de vita blommorna kommer upp men rmalar av.

bara några tips på habanero alltså. annars fortsätter jag som innan, har ju som sagt fått fram en & början på en liten frukt till som det är just nu.

tavkar för tipsen.
Inez
CITAT (Ann i Göteborg @ 16-03-2012, 11:12) *

Det är i senaste laget men om du har bestämt dig för en viss sort så tryck ner fröerna i jorden! Om man läser den här tråden är det kanske lätt att tro att man måste så i december i ett specialinrett chilirum och köpa lampor för tusentals kronor. Men sånt är ju för de riktiga nördarna, det går ju jättebra att så på våren och odla chili i en fönsterkarm enbart med naturligt ljus.

Gillar du plantorna du sår nu kan du ju övervintra dem och ha dem i många år, se det är inte onödigt att så nu, bättre att så lite sent och få sorten man vill ha. Jag tryckte ner fröer från en sort som inte grott innan och odlar enbart i fönsterkarm, det funkar fint och jag får mycket chili smile.gif

skogsmulle; min erfarenhet är att chilin släpper lite blommor. jag brukar ruska mina chilis eller blåsa på blommorna så att de bli pollinerade men de släpper ändå alltid lite blommor, handlar nog om att plantorna inte har ork att skapa frukt från alla blommor.

Hur stor kruka har du?
sofia75
Mitt växthus håller en lägsta temp på 11 grader under natten med värmefläkt. Tomaterna växer och frodas där. Men chiliplantorna har jag inte vågat ta ut än. Vid vilken temp brukar ni ta ut era plantor? Tycker ni jag ska vänta lite till?
PMK
CITAT (skogsmulle101 @ 22-03-2012, 07:08) *
Några tips på Habanero?

Jag sådde några i slutet av maj 2011, utan lampa, men blå korn (sätter fart på det mesta) - inte habanero

Nu har jag fått den första klockan från en av dessa övervintrare. Hur ska man göra med dom?Vad jag redan vetär att habanero växer långsamt, gillar värme, men hur ska jag göra för att få fler & att blommorna inte ramlar av innan det blir frukt. de vita blommorna kommer upp men rmalar av.

bara några tips på habanero alltså. annars fortsätter jag som innan, har ju som sagt fått fram en & början på en liten frukt till som det är just nu.

tavkar för tipsen.

Hej! Fokusera på mycket och rätt ljus istället för näring och blå korn och grejer. Känns som att det generellt är rätta melodin för chili av alla dess slag. Utsätt dem inte för kallt väder, det gjorde jag ifjol och knoppar och blommor bara rasade av. Så massor med ljus och varmt, då kommer det nog blomma.

Upptäckte förresten precis i morse att nästan alla mina under lysrören börjar få knoppar nu. Sådda kring 8 Februari. Nu fattas bara sommaren! biggrin.gif
Micke32
Nån som odlat C.rhomboideum ?
Bock
CITAT (sofia75 @ 24-03-2012, 08:55) *
Mitt växthus håller en lägsta temp på 11 grader under natten med värmefläkt. Tomaterna växer och frodas där. Men chiliplantorna har jag inte vågat ta ut än. Vid vilken temp brukar ni ta ut era plantor? Tycker ni jag ska vänta lite till?

Vad jag har märkt så bör man inte gå under 15 grader under en längre tid och för mycket vatten ! Har en thailändare på jobbet och jag frågade om hur det var i Thailand vädermässigt och han sa som jag befarade.

Eftersom jag provade att övervintra mina chilisar 2010 och klippte ner dem och hade frostfritt så dog dem ändå. Så 2011 har jag snittat ca 22 grader hela vinter och så här är resultatet.

20120203 Är bilden tagen ( kanske fixar lite nya bilder senare idag )
[attachment=68722:Vinterf_..._xter_01.JPG]
sofia75
Tack för svaret. Då väntar jag ett par veckor till. Att man ska vara så otålig hela tiden då! :-)
Iren
CITAT (Bock @ 25-03-2012, 02:38) *
Vad jag har märkt så bör man inte gå under 15 grader under en längre tid och för mycket vatten ! Har en thailändare på jobbet och jag frågade om hur det var i Thailand vädermässigt och han sa som jag befarade.

Eftersom jag provade att övervintra mina chilisar 2010 och klippte ner dem och hade frostfritt så dog dem ändå. Så 2011 har jag snittat ca 22 grader hela vinter och så här är resultatet.

20120203 Är bilden tagen ( kanske fixar lite nya bilder senare idag )
[attachment=68722:Vinterf_..._xter_01.JPG]

Har samma erfarenhet med övervintrare o värme. Så fina plantor OCH vilket växthus! Där kan du ju nästan bo ju :-) "lite" avundsjuk bara whistling.gif
KRT
Nu har jag iofs bara övervintrat Jamaican Bell, men de trivs YPPERLIGT i min tvättstuga, där det är 15-18 grader under vintern och där de får lite extraljus. Jag brukar hålla dem ganska torrt, och ofta tappar de bladen. Fram emot våren, börjar jag vattna lite mer och ger dem lite gödning och då brukar de få fart igen. I år övervintrade jag Choklad paprika och Snack paprika på samma sätt och jag har faktiskt både frukt och blommor redan.....
Tror det är ljuset i kombination med rätt temperatur som gör att de mår bra!
mattias__o
I helgen påbörjades den andra omskolningen av chiliplantorna. Jorden var rejält genomrotad så det var verkligen dags.

[attachment=68740:IMG_4297_3.jpg]
Iren
Fina plantor Mattias :-)
Bock
CITAT (Iren @ 25-03-2012, 10:45) *
Har samma erfarenhet med övervintrare o värme. Så fina plantor OCH vilket växthus! Där kan du ju nästan bo ju :-) "lite" avundsjuk bara whistling.gif

Jag ska försöka ta lite bilder senare idag ( kom hem från jobbet precis ) de när ju nästan 2 månader gamla.
PMK
Shit va fort knopparna kommer! Missar man att titta till plantorna ett par dagar har de alltid hänt grejer! ^^

Efterfrågar mer bilder på alla era odlingar! Alltid kul att se!

[attachment=68750:IMG_3926_copy.jpg]

DaniPoo
Jag är rätt ny på det har med chili men jag har några på g. Började odla i höstas och har satsat på att få små fönster plantor genom att inte skaffa så jätte stora krukor. Så jag lägger upp like bilder.
Vissa av dem är... tragiska...

Hängig Hungarian yellow wax. Den här stackaren ska jag skaffa större kruka till för han orkar typ inte lyfta upp sin frukt! haha

IMG_0513.jpg

Habanero bebis, liten fin planta

IMG_0500.jpg

Bhut Jolokia. Big boss! Ska ut och sola i sommar

Bhut Jolokia

Har fler plantor jag inte tagit kort på. Kan lägga upp fler bilder sen.
Och ha precis beställt en massa Trinidad Moruga Scorpion fröer. Någon av er som har skötselråd för den typen av chili?

Nepenthexx
Jäklar vilken fin Bhut Jolokia planta du har, DaniPoo! Riktigt snygg! Hur gammal är den?
DaniPoo
CITAT (Nepenthexx @ 26-03-2012, 16:04) *
Jäklar vilken fin Bhut Jolokia planta du har, DaniPoo! Riktigt snygg! Hur gammal är den?

Tack smile.gif
Jag har för mig jag fick mina fröer i September 2011, så han har några månader på nacken.
Hoppas jag får mycket frukt på den
lizarnold
Hej alla!

Sitter och surfar i jakt på den ultimata chilin för mig att odla.
Och nu misstänker jag att alla på det här forumet har bättre koll än jag, så jag kanske kan fråga er?

Jag gillar inläggningsrecept och pickles, och jag älskar Ridderheims chili i olja. Den chilin är inte jättehet och lite sötaktig i smaken, det är åt det hållet jag vill. Den med vitlöksfärskost i, mumma.

Den här sajten verkar ha bäst utbud;
http://www.bh-froe.com/
men jag vet inte om jag fattar beskrivningarna helt. Står inget om scoville eller om någon är söt i smaken. So far tycker jag att Bishop's Crown och Brazilian Starfish kanske kan vara åt rätt håll...

Jag har alldeles nyss fått en lite jordlott på tre kvadratmeter som jag ska sätta igång och påta hejvilt i, och jag tänkte mig tre eller fyra chilisorter.

Är det någon som har något vist att inflika? Någon som vet precis vad jag borde köpa? smile.gif

Tack på förhand,
Lisa i Göteborg
DaniPoo
CITAT (lizarnold @ 26-03-2012, 17:07) *
Hej alla!

Sitter och surfar i jakt på den ultimata chilin för mig att odla.
Och nu misstänker jag att alla på det här forumet har bättre koll än jag, så jag kanske kan fråga er?

Jag gillar inläggningsrecept och pickles, och jag älskar Ridderheims chili i olja. Den chilin är inte jättehet och lite sötaktig i smaken, det är åt det hållet jag vill. Den med vitlöksfärskost i, mumma.

Den här sajten verkar ha bäst utbud;
http://www.bh-froe.com/
men jag vet inte om jag fattar beskrivningarna helt. Står inget om scoville eller om någon är söt i smaken. So far tycker jag att Bishop's Crown och Brazilian Starfish kanske kan vara åt rätt håll...

Jag har alldeles nyss fått en lite jordlott på tre kvadratmeter som jag ska sätta igång och påta hejvilt i, och jag tänkte mig tre eller fyra chilisorter.

Är det någon som har något vist att inflika? Någon som vet precis vad jag borde köpa? smile.gif

Tack på förhand,
Lisa i Göteborg

Du kan spana in hungarian yellow wax, finns en bild lite längre upp i tråden. Den blir ungefär lika stark som en jalapeno och om det får mogna så blir den sötare i smaken och får en ljusröd färg. Den får stora frukter med tjockt skin och ska tydligen passa mycket fint att stoppa saker i eller lägga in på olika sätt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_wax_peppert
http://www.chillifarm.com/chilli_pepper_se..._yellow_wax.asp
PMK
CITAT (DaniPoo @ 26-03-2012, 12:29) *
Jag är rätt ny på det har med chili men jag har några på g. Började odla i höstas och har satsat på att få små fönster plantor genom att inte skaffa så jätte stora krukor. Så jag lägger upp like bilder.
Vissa av dem är... tragiska...

Hängig Hungarian yellow wax. Den här stackaren ska jag skaffa större kruka till för han orkar typ inte lyfta upp sin frukt! haha

IMG_0513.jpg

Habanero bebis, liten fin planta

IMG_0500.jpg

Bhut Jolokia. Big boss! Ska ut och sola i sommar

Bhut Jolokia

Har fler plantor jag inte tagit kort på. Kan lägga upp fler bilder sen.
Och ha precis beställt en massa Trinidad Moruga Scorpion fröer. Någon av er som har skötselråd för den typen av chili?

Hej!

Du verkar göra riktigt bra ifrån dig i alla fall, väldigt väldigt fin Jolokia! smile.gif Snygg!

Kan varmt rekommendera ett par blompinnar, och att du använder dessa till att ställa upp din Hot Wax! wink.gif
sroman
skall man toppa cilli plantorna eller

mvh/porter
Bock
Tog en snabb bild i växthuset idag....

20120326

[attachment=68752:P3260035.JPG]

Måste städa lite grann efter omplanteringarna....
DaniPoo
Funderar på att skaffa peter pepper. smile.gif
Dem är ju så festliga! biggrin.gif

Nepenthexx
CITAT (DaniPoo @ 27-03-2012, 06:44) *
Funderar på att skaffa peter pepper. smile.gif
Dem är ju så festliga! biggrin.gif

Hade en peter pepper förra sommaren.. formen på frukterna blev dock inte lika fina som bilderna man kan hitta på internet, även om de kringlade sig lite speciellt wink.gif Tror dock inte den är en av årets vinteröverlevare, kanske blir att lägga nya frön. Spännande sort iallafall, mest kanske pga utseéndet biggrin.gif
mattias__o
CITAT (Nepenthexx @ 27-03-2012, 20:39) *
Hade en peter pepper förra sommaren.. formen på frukterna blev dock inte lika fina som bilderna man kan hitta på internet, även om de kringlade sig lite speciellt wink.gif Tror dock inte den är en av årets vinteröverlevare, kanske blir att lägga nya frön. Spännande sort iallafall, mest kanske pga utseéndet biggrin.gif

Har för mig att jag läst någonstans att det inte är förrän andra året som den får sitt karakteristiska utseende. Vet dock inte sanningshalten i påståendet. Jag har inte själv odlat den sorten.
lizarnold
Tack för tips! Blev Romanian Sweet, Ubatuba, Numex Suave Orange, Hungarian Yellow Wax - Sweet, Brazilian Starfish och Bishops crown. Jag föredrar "ambitiös" snarare än "förköpte mig", hähä.
Bock
CITAT (mattias__o @ 27-03-2012, 21:46) *
Har för mig att jag läst någonstans att det inte är förrän andra året som den får sitt karakteristiska utseende. Vet dock inte sanningshalten i påståendet. Jag har inte själv odlat den sorten.

Denna har jag övervintrat i år ---> Capsicum annuum 'Peter Pepper Yellow' <--- Hoppas att det stämmer som du säger.... Det finns en röd också som jag har men den ska jag ge bort ( har inte plats ).
Nepenthexx
CITAT (mattias__o @ 27-03-2012, 20:46) *

Ajdå, då hoppas jag verkligen att min Peter P. är en av vinteröverlevarna, ser dåligt ut dock. Blir väl att lägga nya nu och försöka hålla den/de vid liv så man får se de "rättformade" frukterna på riktigt tongue.gif
DaniPoo
Undrar om man som kille kommer få ångest när det är dags att göra mat av Peter Pepper tongue.gif haha
Nepenthexx
CITAT (DaniPoo @ 28-03-2012, 13:36) *
Undrar om man som kille kommer få ångest när det är dags att göra mat av Peter Pepper tongue.gif haha

Haha jadu, återkom sen när du vet svaret biggrin.gif
Rebecca
[attachment=68784:Chili_Pe...n_Purple.jpg]

Nu blommar Peruvian Purple... så vacker! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon