Full version: Regeringsbildningen?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Bengalow
Det kallar jag inte reformer. Det är motorsågen jäms med fotknölarna på dom som tjänar ihop miljonerna åt bolagsdirektörerna...
Gossen Ruda
Man kan nog se Lövfvens prat om arbetsrätten som ett utspel för att kolla opinionen.
Aqvakul
Om han ger Annie ett finger, är det stor risk att hon inte ger sig förrän hon tar hela handen...
sparvuggla
Aqvakul
laugh.gif
Huggorm
Så ja, nu verkar S i princip vara redo att acceptera centerns kravlista, bara för att få fortsätta regera. Helt otroligt.
johnny_j
CITAT (Huggorm @ 03-01-2019, 16:27) *
Så ja, nu verkar S i princip vara redo att acceptera centerns kravlista, bara för att få fortsätta regera. Helt otroligt.

Nja, kanske inte alls "otroligt". Makt gör saker med människor. Har inte provat själv men det är nog svårt att nedgradera frivilligt. Svetsaren hänger kvar så länge det går.
Gossen Ruda
Vi får väl se. Annars läste jag en insändare om Lööf, hur hon skulle slippa att släppa fram V eller SD. Genom att avgå. Enkelt inte sant.
johnny_j
För enkelt. Ingen finess!
Gossen Ruda
Vad beträffar uppgiften om att S går med på alla C-krav hittar jag bara den hos Expressen och Aftonbladet så det ger jag inte mycket för.
johnny_j
CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2019, 18:27) *
Vad beträffar uppgiften om att S går med på alla C-krav hittar jag bara den hos Expressen och Aftonbladet så det ger jag inte mycket för.

Ok. Ändå har du nämnt det två gånger nu ...
Bengalow
Det står bara, att Löfwen vill titta över lagtexten - inte ett ord om, att han går med på Lööfs kravlista. Regeringar genom långa tider har alltid låtit arbetsmarknaden själv styra detta - "den svenska modellen"...
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2019, 18:27) *
Det är inte ovanligt att politiker släpper ut lite rykten före dom går ut officiellt med kontroversiella beslut
Mjärden
Hoppas Löfven inte är så regeringssugen att han går med på Lööfs kravlista - rena dödsstöten för S på sikt och ett svek mot alla de som röstat rött och får en politik som ligger till höger om M.
Huggorm
Ja, detta lär ruska om väljarbalansen en hel del. Om det blir på detta vis lär valet till EU-parlamentet i maj bli ännu mera spännande.
johnny_j
CITAT (Mjärden @ 03-01-2019, 22:47) *
Hoppas Löfven inte är så regeringssugen att han går med på Lööfs kravlista - rena dödsstöten för S på sikt och ett svek mot alla de som röstat rött och får en politik som ligger till höger om M.

Jo, men maktsuget hos politiker är större än sunt förnuft och större än vad som är bra för Sverige.
Tänk om man kunde koppla in AI här och säga: Gör vad som är bäst för Sverige. Prioriteringen blir dock lite svårare ...
Bengalow
Undras hur du kommit över all den kunskap om politiker? Egen erfarenhet? Här i södern kallar vi sådana, med dylika uttalanden, för "tramsebyxa"...
Gossen Ruda
CITAT (Bengalow @ 04-01-2019, 19:34) *
Undras hur du kommit över all den kunskap om politiker? Egen erfarenhet? Här i södern kallar vi sådana, med dylika uttalanden, för "tramsebyxa"...

Jag kan bara instämma. Jag väntar lugnt och ser vad som händer.
Mjärden
Än verkar inte faran vara över att Löfven sänker sig till Lööf-nivå. crying.gif
johnny_j
CITAT (Mjärden @ 05-01-2019, 18:33) *
Än verkar inte faran vara över att Löfven sänker sig till Lööf-nivå. crying.gif

Här i norr kallar vi er kommunister. Ta från de fattiga och ge till er, eliten no.gif
Bengalow
Härnere, som SD och Högern är störst, är det lika dant, fast vi kallar dom inte kommunister, fastmer utplundrare.
johnny_j
Ja, ni sitter ju närmare alla "fiender" som kommer och tar våra jobb som ingen vill ha ... hualia vilken "logik" ...

btw: det stavas likadant, precis som det uttalas, det är ingen paus mellan lika och dant
Bengalow
Det är snarare din s.k. "logik", som tar kullerbyttor - någon relevans i ditt svar finns inte. Tack för mig. Nu kan du jollra på bäst du vill, men se till att inte tappa nappen!
johnny_j
Din "napp" finns ju kvar. Det finns enbart dålig svenska in ditt svar. Har du aldrig sett en skola från insidan kanske? Bra att du avgår.
Lite barnsligt skrivet kanske men du är ju så aggressiv.
Mjärden
Lite mer ödmjukhet efterlyses i debatten !

Fö vet jag inte vad mitt inlägg om att jag inte vill att Löfven skall samarbeta med Lööf har med "kommunister" att göra ?
Gossen Ruda
Ja, det finns ingen anledning att komma med politiskt tjafs här och nu. Tids nog får vi veta, allt innan dess får nog sägas vara munväder.
Mjärden
Fö har Liberalerna suttit med både Löfven och Kristersson, men de var mycket förtegna med vad de kommit fram till och ville tydligen diskutera läget internt, innan de gav offentlig kommentar. Har inte hört något än, såvida inte något framkom i inledningen av Rapport.
Huggorm
Jaha, nu säger ryktet att det blir en C+L+S+MP-regering trots allt. Skall bli intressant att få veta exakt vad de kommit överens om. Synd dom blåser oss på extravalet men vi får ju ett EU-val i maj istället som en liten opinionsprognos, det kan dom inte ta ifrån oss.
Gossen Ruda
Egentligen blir det en S+MP-regering med stöd av C+L, OM uppgörelsen går igenom. Allt hänger på V nu.
sparvuggla
CITAT (sparvuggla @ 21-12-2018, 17:22) *
Vad tror ni då, vilken regering får vi eller blir det nyval? Ert tips?
Mitt tips är S-regering med stöd av C och L.
Motivering: Det krävs kompromisser, men man kommer överens. Löfven ger efter ännu ett par saker. Kristensson hittar inget alternativ som inte är beroende av naz..... SD.

Vad var det jag sa.... rolleyes.gif
Skönt att slippa den stora kostnaden om extra val som ändå inte skulle göra nån skillnad! Och flygskatten blir kvar nu! SD hålls utanför! Toppen.Och alliansen då, vilka partier ingår i den ni som vet............

Allt förutsatt att v också ger sdin försignelse till uppgörelsen, vilket jag inte håller för alldeles säkert. Nu har dom fått ett dilemma. Vi får se.
Huggorm
Och Annie Lööf som menade att hon hellre skulle äta upp sin ena sko än att bli ett stödhjul åt socialdemokraterna...
Aqvakul
Vi ser fram emot den måltiden.. crazy.gif
Uggi
CITAT (Huggorm @ 12-01-2019, 09:12) *
Och Annie Lööf som menade att hon hellre skulle äta upp sin ena sko än att bli ett stödhjul åt socialdemokraterna...

Smaklig måltid! naughty.gif
Gossen Ruda
Direkt efter valet målade en del in sig i sina hörn men nu tycks färgen ha torkat.
andersen
Jag tror inte att Vänsterpartiet röstar ja till den lösningen.
sparvuggla
CITAT (andersen @ 12-01-2019, 16:18) *
Jag tror inte att Vänsterpartiet röstar ja till den lösningen.

Ja, men röstar dom ja så har dom kanske bättre möjligheter att utnyttja situationen under regeringsperioden och se till att alltför tokiga förslag stoppas.
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 12-01-2019, 16:46) *
Ja, men röstar dom ja så har dom kanske bättre möjligheter att utnyttja situationen under regeringsperioden och se till att alltför tokiga förslag stoppas.

Bara dom inte stoppar centerns krav på marknadshyror i nyproduktion, upplättning av anställningsvillkor och annat, för då faller uppgörelsen rtfm.gif Jag tror det kommer bli en underhållande mandatperiod.
Mjärden
Jag är mycket besviken på Löfven, som sålt ut delar av Socialdemokraternas politik till C och L för att få fortsätta att regera. Om det inte har någon betydelse hur man röstar, S eller Allians, så är det ju ingen mening att rösta.. eller rösta på Sverigedemokraterna i ren protest !
Huggorm
Nu ryktas det i media att V inte kommer stödja de vänsterliberala. Frågan är bara hur långt det går, kommer de rösta emot eller lägger de bara ner sina röster?
andersen
För mej är det ju självklar att Vänsterpartiet säjer nej, annars så röstar dom ju bort sig själva från det politiska kartan i Sverige.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 13-01-2019, 16:12) *
För mej är det ju självklar att Vänsterpartiet säjer nej, annars så röstar dom ju bort sig själva från det politiska kartan i Sverige.

Jo, med de skrivningar som finns i överenskommelsen är det helt klart med ett nej. Lite hybris från C och L stjälpte hela paketet. Men även om de lägger ner rösterna nu kan deras nej ändå fälla regeringen senare så det är nog bäst att säga nej redan nu.

Edit: En sak slog mig nu. Det har ju varit klagomål från många håll att S gått med på för mycket eftergifter för att få med L och C men det kanske bara var ett spel för S visste att V skulle säga nej.
Aqvakul
Jag tror att v, motvilligt, kommer att rösta ja. Alternativet, att bli syndabock för en högerregering eller ett nyval är ännu mindre attraktivt.
Huggorm
Undrar om något parti egentligen kommer ur den här röran stärkt, utom möjligtvis KD och SD. Resterande partier tror jag kommer tappa väljare på grund av att de måste vara med och ansvara för andra partiers politik.
Mjärden
Sista hoppet är att Vänsterpartiet säger nej och det skulle vara högst befogat, då man inskrivit i överenskommelsen att V skall lämnas utan inflytande . Jag förstår inte detta, då jag anser att Socialdemokraterna har mer gemensamt med Vänsterpartiet än de högerliberala C och L.
Jag ser med spänning fram emot morgondagen, då Vänsterpartiet skall ge besked om sitt ställningstagande, håller tummarna för ett nej.
Gossen Ruda
Som jag väntade säger V nej. Extravalet rycker närmare.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2019, 13:13) *
Som jag väntade säger V nej. Extravalet rycker närmare.

Tror nog att det blir ett "avstår" från V på fredag. Stefan får kasta åt Jonas några köttben, som han kan visa upp för sina partivänner.
Gossen Ruda
Min tro är att det blir ett nej. V är förbannade över skrivningen att de skall hållas utanför allt riksdagsarbete, ett par köttben räcker inte. Lööf tror att det är hon som bestämmer, dags att hon sätts på plats. Hon säger att det är dags att V hängs av men det är V som förmodligen fäller hela uppgörelsen. Vi får se hur det går.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2019, 17:02) *
Min tro är att det blir ett nej. V är förbannade över skrivningen att de skall hållas utanför allt riksdagsarbete, ett par köttben räcker inte. Lööf tror att det är hon som bestämmer, dags att hon sätts på plats. Hon säger att det är dags att V hängs av men det är V som förmodligen fäller hela uppgörelsen. Vi får se hur det går.

Håller helt med dej.
Huggorm
Om nu inte V är tillräckligt oroliga över en allians-SD-regering att de ändå biter i det sura äpplet.
Mjärden
CITAT (Huggorm @ 14-01-2019, 19:32) *
Om nu inte V är tillräckligt oroliga över en allians-SD-regering att de ändå biter i det sura äpplet.

Jag tyckte det lyste igenom att Löfven tänkte tala Jonas tillrätta och det blir nog att 'V släpper fram Löfven i slutändan. Löfven hade kunnat komma undan med hedern i behåll efter det första nejet från C och riktat in sig på extraval med en tillströmning av väljare till S, men i det här läget kan han inte backa utan att förlora i opinionen.
Undrar vad Åkesson tänker på sin kant, han hoppas väl att V skall stoppa Löfven och att det sen blir ett extraval.
Om nu Alliansen mot förmodan skulle återuppstå vid ett nej, skulle nog SD sänka den konstellationen, endast en M-Kd-regering är väl deras enda alternativ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon