Full version: Regeringsbildningen?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
sparvuggla
CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2019, 09:20) *
du tror att alla arbetare röstar på S eller V, men du kanske får bättre uppfattning i frågan när du växer upp och dina vyer vidgas? Det pågår framför allt en stor överströmning av väljare från S till SD.

Jag hoppas du läser lite bättre i framtiden fast du är så gammal. Det har jag aldrig sagt. Lika lite tror jag att alla miljardärer röstar på M. Det finns alltid dom som tycker olika.

Däremot har jag ifrågasatt dom arbetare som röstar på tex. M eller SD. Dom vet nog inte sitt eget bästa.
Men vi har demokrati i Sverige tack och lov. Och nu har vi demokratiskt vald regering av våra folkvalda.
Mjärden
CITAT (sparvuggla @ 22-01-2019, 14:55) *
Däremot har jag ifrågasatt dom arbetare som röstar på tex. M eller SD. Dom vet nog inte sitt eget bästa.
Men vi har demokrati i Sverige tack och lov. Och nu har vi demokratiskt vald regering av våra folkvalda.

Att arbetare skulle vara ett obildat proletariat som inte vet sitt eget bästa tror jag inte på. Till detta val breddade SD sitt partipogram från enfrågenivån och där fanns punkter som riktade sig till "vanligt folk" eller arbetare om du så vill.

Även om SD rensat kraftigt bland sina politiker finns det tydligen rötägg kvar. Otroligt osmakligt att blanda in Christer Pettersson i statsministerutnämningen och han åkte givetvis ut från partiet. Personligen tycker jag bra om Stefan Löfven även om han nu har halkat lite väl långt åt höger samt inför förhandlingen med C stämde in i Lööfs hatkampanj mot SD.
Gossen Ruda
Vi får se hur långt åt höger han gått. Det kan vara en spel för galleriet också. På papperet har C och L fått igenom mycket men en stor del kommer att begravas i utredningar. Sen ligger åtminstone L dåligt till i opinionen och det kommer troligen att gå ännu sämre i framtiden. Det kan mycket väl bli så att Löfven sakta svänger tillbaka mot vänster och vad skall C och L göra då? Fälla regeringen med ett extraval som då väntar? C och L står ju utanför regeringen och kan inte påverka besluten inifrån.
Huggorm
Ja, jag tror att mycket på centerns lista kommer förbli ogjort. C och L kommer ångra sig stenhårt att de gick med på detta.
Mjärden
CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2019, 22:44) *
Vi får se hur långt åt höger han gått. Det kan vara en spel för galleriet också. På papperet har C och L fått igenom mycket men en stor del kommer att begravas i utredningar. Sen ligger åtminstone L dåligt till i opinionen och det kommer troligen att gå ännu sämre i framtiden. Det kan mycket väl bli så att Löfven sakta svänger tillbaka mot vänster och vad skall C och L göra då? Fälla regeringen med ett extraval som då väntar? C och L står ju utanför regeringen och kan inte påverka besluten inifrån.

Det ligger en hel del i vad du säger. L som ligger med huvudet på stupstocken lär ju inte fälla regeringen och Löfven försöker trixa bort en del punkter i överenskommelsen och frågan är om C:s mandat räcker för att fälla regeringen ensam. Intressant blir om hyresregleringen och turordningsreglerna kommer upp på dagordningen, även om V röstar emot så hjälper det inte mycket. Hur troligt är att M-KD-SD gör gemensam sak med V i det här fallet och räcket det i så fall för att fälla regeringen ?
johnny_j
Fälla regeringen? Varför vill ni det? Den är inte optimal i många aspekter men det är vad vi har fått. Gör det bästa av situationen och acceptera det vi har.
Svetsarn är inget hot mot Sverige, ibland är han till och med vettig!

Gilla läget! Lid ut denna period. Krångla inte till det!

Mjärden
CITAT (johnny_j @ 26-01-2019, 16:48) *
Fälla regeringen? Varför vill ni det? Den är inte optimal i många aspekter men det är vad vi har fått. Gör det bästa av situationen och acceptera det vi har.
Svetsarn är inget hot mot Sverige, ibland är han till och med vettig!

Gilla läget! Lid ut denna period. Krångla inte till det!

Vi bara spekulerar lite om vad som skulle kunna hända och inte hända vid olika scenarior, vilket inte är detsamma som att vi vill fälla regeringen. Det enda vi kan göra är att vara åskådare till den politiska scenen, påverka kan vi inte i det här läget.
johnny_j
Ok, vad skulle hända om M+KD+SD fick makten?
andersen
CITAT (johnny_j @ 29-01-2019, 16:58) *
Ok, vad skulle hända om M+KD+SD fick makten?

Tror att det skulle bli som det blev när Kurt Waldhiem fick makten i Österrike, ingen gjorde affärer med Österrike.Och vi som är så exportberoende får då stora problem.
johnny_j
Så Bofors skulle gå i konkurs? Tror jag inte. SKF? Ericsson? Nääh
andersen
Det har jag inte sagt, får väl kopiera mej själv,Tror att det skulle bli som det blev när Kurt Waldhiem fick makten i Österrike, ingen gjorde affärer med Österrike.Och vi som är så exportberoende får då stora problem. Ser du att jag började meningen med Tror. smile.gif Dom bolagen som du räknar upp är ju lite speciella, SKF har ju hur många fabriker som helst i hela världen, Bofors är ju uppköpt, och Ericsson är ju ett globalt ägt företag. så om dom skulle bli drabbade kanske vet ej,utan jag tänkte nog mera på våran tillgångar så som gruvnäringen och skogen, det är ju lätt att köpa malm och virke, från andra.
johnny_j
CITAT (andersen @ 29-01-2019, 19:16) *
Tror att det skulle bli som det blev när Kurt Waldhiem fick makten i Österrike.

Österrike? Vad exporterar de? Opera?
Huggorm
CITAT (johnny_j @ 29-01-2019, 19:23) *
Österrike? Vad exporterar de? Opera?
Wienerschnitzel.

För övrigt tror jag inget land skulle sluta handla av oss för att SD kom till makten tillsammans med M och KD. Jämför med Norge där Fremskrittspartiet suttit i regering länge, till och med det överdrivet känsliga Sverige fortsätter handla med dom om som om ingenting hänt. Och konstigt vore det annars när man utan vidare handlar med länder som tex. Saudiarabien.
johnny_j
CITAT (Huggorm @ 29-01-2019, 19:44) *
Och konstigt vore det annars när man utan vidare handlar med länder som tex. Saudiarabien.

Det är Riktigt Inte konstigt utan SKRÄMMANDE.
Vart är vi på väg?
Bengalow
Blanda nu inte ihop moral med affärer - dom har aldrig gått hand i hand
Mjärden
Ang Saudarabien tror jag att om utländska företag kan etablera sig i landet ökar det influensen utifrån och ökar chansen till gradvis förbättring om än i små steg. Total isolering tror jag inte är rätt väg att gå.
johnny_j
Mjärden skrev: Total isolering tror jag inte är rätt väg att gå.
Nej, till och med Nordkorea börjar inse det nu. Vill motvilligt och eventuellt erkänna det till Trump. Det kanske bara låg rätt i tiden?
Huggorm
Men att isolera SD, det blir bra och effektivt rolleyes.gif
gimpsson
Tycker att det är spännande med den nya bildningen där jag tror att det kommer att ske många radikala förändringar, tror att folket kommer att rösta lite annorlunda nästa gång
johnny_j
CITAT (Huggorm @ 30-01-2019, 20:03) *
Men att isolera SD, det blir bra och effektivt rolleyes.gif

Naturligtvis inte, som att isolera 1/5 av svenska folket. De "finns inte".
Bengalow
Demokrati innebär majoritetens rätt, att bestämma (över minoriteten)...antingen man uppfattar det som "isolering" eller "utestängning". Om 80 % vill si, och 20 % så, så är det bara att finna sig i det.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 31-01-2019, 18:51) *
Demokrati innebär majoritetens rätt, att bestämma (över minoriteten)...antingen man uppfattar det som "isolering" eller "utestängning". Om 80 % vill si, och 20 % så, så är det bara att finna sig i det.
Absolut. Och det samma gäller när två vargar och ett får skall rösta om vad man skall ha till middag.
johnny_j
CITAT (Huggorm @ 31-01-2019, 19:01) *
Absolut. Och det samma gäller när två vargar och ett får skall rösta om vad man skall ha till middag.

Vad händer om det är en varg och ett får?
Bengalow
CITAT (Huggorm @ 31-01-2019, 19:01) *

Nu är du jäkligt tramsig. Du agiterar som en dålig stå-upp-komiker, t.ex. Jesper Rönndahl - med självpåhittade vitsar. Jag gissar att du skrattar åt det själv.
johnny_j
Nja, den starkaste vinner. Ibland är det orättvist. Det är demokrati. Ibland ...
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 31-01-2019, 19:30) *
Nu är du jäkligt tramsig. Du agiterar som en dålig stå-upp-komiker, t.ex. Jesper Rönndahl - med självpåhittade vitsar. Jag gissar att du skrattar åt det själv.
Det är inte jag som hittat på den, det är en klassiker som alltid kommer på tal när man diskuterar demokratins förträfflighet. Och jag tycker inte det är trams, det visar på ett förenklat sätt ett av problemen med demokrati.
Bengalow
Vad skulle så vara en lösning på detta "demokratins problem"? Att minoriteten inte godtar det? Då blir det anarki, inte demokrati...ett mindretal är alltid ett mindre antal. Tänk om man skulle införa sådan anarki i sport: "-Jag vann, för jag tycker att jag var bäst!". Jimmie Åkessons miljon, är inte större de andras 4 miljoner, alltså har han inget att säga till om, även om han är varg.
Huggorm
Alla är så rädda för Åkesson att vänsterpartiet, miljöpartiet och socialdemokraterna driver politik mer höger än alliansen. Det är egentligen lite komiskt. C och L med tillsammans 14% bestämmer därmed att vi skall ha en liberal politik trots att 86% inte vill det. Där har du din "demokrati".
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 31-01-2019, 21:18) *
Alla är så rädda för Åkesson att vänsterpartiet, miljöpartiet och socialdemokraterna driver politik mer höger än alliansen. Det är egentligen lite komiskt. C och L med tillsammans 14% bestämmer därmed att vi skall ha en liberal politik trots att 86% inte vill det. Där har du din "demokrati".

Sluta vara så bitter. Inse fakta nu. Bittra människor dör i förtid.
Bengalow
CITAT (Huggorm @ 31-01-2019, 21:18) *

Tja, det är din uppfattning. Jag tror inte det stämmer ett dugg med den allmänna synen på regeringsbildningen! Och du... statistik är ett område som du skall trampa väldigt varsamt på, annars riskerar du att få "bevisa" dina teser, och det tåler dom inte.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 01-02-2019, 10:04) *
Tja, det är din uppfattning. Jag tror inte det stämmer ett dugg med den allmänna synen på regeringsbildningen! Och du... statistik är ett område som du skall trampa väldigt varsamt på, annars riskerar du att få "bevisa" dina teser, och det tåler dom inte.
Vad är det för statistik du pratar om?

CITAT (sparvuggla @ 01-02-2019, 06:30) *
Sluta vara så bitter. Inse fakta nu. Bittra människor dör i förtid.
Det är intressant att så många vänstermänniskor verkar nöjda med den politik vi skall ha de nästa fyra åren. Hade alliansen genomfört samma politik hade man skrikit sig fördärvade.
sparvuggla
Ja, och för övrigt verkar vi ha fått rätt statsminister att leda landet nu. Överlägset störst förtroende i nya mätningen! Noterbart att U Kristersson tappar hela 6 %, och trots att partiet är större än V har J Sjöstedt samma 26 %, det är imponerande!

Och mp:s båda språkrör får man rimligen lägga ihop, då får dom också 25% , imponerande, men Det var ett väldigt fint visionärt tal som Gustav Fridolin gjorde i partiledardebatten, jag fick nästan tårar i ögonen.

Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 01-02-2019, 11:43) *
Och mp:s båda språkrör får man rimligen lägga ihop, då får dom också 25% , imponerande, men Det var ett väldigt fint visionärt tal som Gustav Fridolin gjorde i partiledardebatten, jag fick nästan tårar i ögonen.
giggle.gif Så fungerar det inte. Prova med genomsnittet mellan dom istället. Fridolin har inget som helst förtroende och att han inte avgick samtidigt som Romson har nog sänkt MP ytterligare
Mjärden
Jag tycker att Jonas Sjöstedt var lysande i sin debatt med Annie Lööf om vad det innebär att slopa hyresregleringen och införa marknadshyror. Det tycks inte gå in i Lööfs huvud att det inte hjälper att bygga en massa hyreslägenheter om de är så dyra att ingen har råd att bo i dem eller har hon tänkt att de nyanlända skall bo där och kommunen skall betala hyran ?
Huggorm
CITAT (Mjärden @ 02-02-2019, 00:26) *
Jag tycker att Jonas Sjöstedt var lysande i sin debatt med Annie Lööf om vad det innebär att slopa hyresregleringen och införa marknadshyror. Det tycks inte gå in i Lööfs huvud att det inte hjälper att bygga en massa hyreslägenheter om de är så dyra att ingen har råd att bo i dem eller har hon tänkt att de nyanlända skall bo där och kommunen skall betala hyran ?
Det är ju vad som kommer ske med marknadshyror, vanligt folk kommer inte ha råd att bo där så kommunen får lediga bostäder åt diverse behövande. Kommunerna har visserligen budgetar att hålla men att bryta dom verkar sällan vara något problem. Och när folk blir hemlösa kommer kommunen få hyra bostad åt dom också - från det fritt prissatta utbudet. Det kommer således sluta med massiva kostnader för samhället. Men Löfven är nöjd, han skall ha makten kosta vad det kosta vill. Politiken är underställd maktbehovet.
Gunilla T
Räck upp handen alla ni som gärna röstar på en politiker som saknar maktambitioner wink.gif
Bengalow
CITAT (Mjärden @ 02-02-2019, 00:26) *
Det tycks inte gå in i Lööfs huvud att det inte hjälper att bygga en massa hyreslägenheter om de är så dyra att ingen har råd att bo i dem eller har hon tänkt att de nyanlända skall bo där och kommunen skall betala hyran ?

Jag vet inte, om det kommer att bli så, för det finns ju något som heter tillgång och efterfrågan. Om ingen har råd, så är det ju fastighetsägaren som förlorar mest, och då måste man anpassa hyrorna efter "marknaden". Har folk råd att köpa smink för 10-20000.- kr/liter, så...
johnny_j
Huggorm skrev: Politiken är underställd maktbehovet
Precis vad jag alltid har sagt i detta forum men fått reaktionen "så kan det väl inte vara?"
Bengalow
Det skriver han alltid, när inte hans "eget" parti sitter vid makten. Han berömde t.o.m. Maud Olofsson som näringsminister...
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 02-02-2019, 19:59) *
Det skriver han alltid, när inte hans "eget" parti sitter vid makten. Han berömde t.o.m. Maud Olofsson som näringsminister...
Om man inte räknar med Nuon-affären var hon inte så illa. Hundra gånger bättre än nuvarande partiledaren Annie quisling Lööf
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 02-02-2019, 21:10) *
Om man inte räknar med Nuon-affären var hon inte så illa. Hundra gånger bättre än nuvarande partiledaren Annie quisling Lööf

Ja, Lööf har verkligen gjort ett lappkast och vänt kappan efter vinden.
Bengalow
Säg mig, varför skall man inte räkna med den sämsta affär ett statligt bolag någonsin gjort (NUON-affären)...? Berätta gärna för mig, och andra, vad hon gjorde, som du räknar till "inte så illa".

Och du, håll dig för god för sådana tillmälen som KD slänger sig med. I sin besvikelse skymtar vi deras janusansikten.
Huggorm
KD seglar upp som ett allt mera intressant alternativ, och numera är dom ju inte ens ett kristet parti längre. Det närmaste konservatism vi har i Sverige.
Gossen Ruda
Beträffande KD så anser jag att Thor är en elak sak som är ute efter makt.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2019, 21:51) *
Ja som sagt, makthungern är stor bland ledande politiker rolleyes.gif
Bengalow
Strategin inför valet var tydlig: ju mer man gapar och skriker, desto högre valresultat. Detta har man fortsatt med, och fått med sig de högljudda och TV's journalister, som älskar bråk. Undras när dom upptäcker, att dom själva blivit överröstade av sin egen pöbel?
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2019, 21:51) *

Ingen empatisk kristen precis....
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 02-02-2019, 21:10) *

Efter såna uttalanden är man verkligen glad att M+KD med nassarna inte kom till makten!!!
andersen
CITAT (sparvuggla @ 03-02-2019, 07:40) *
Efter såna uttalanden är man verkligen glad att M+KD med nassarna inte kom till makten!!!

Håller med.
johnny_j
Bengalow skrev: Har folk råd att köpa smink för 10-20000.- kr/liter, så...
Låt oss basera Basbeloppet på denna aktivitet ... cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon