Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Farbror Blå
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 18:57)
CITAT (Rossi @ 14-01-2006, 18:50)
Fast det är en myt att man kan träna på ett visst sätt för att få musklerna att bli långa och seniga. Det är genetiskt. Musklerna kan aldrig ändra form, bara bli större.

Jaha, säger du det? Jag har lärt mig annorlunda men jag har hursomhelst nog tur då för jag har rätt avlånga muskler.

Jag läste det i en bok jag lånat som heter "Gå upp i vikt". smile.gif Det stod också att man har olika typer av muskelfibrer som bestämmer hur stora musklerna kan bli.

Jag tror att de flesta kvinnor ändå har den där avlånga typen av muskler. Jag har också det. Jag har absolut ingen förutsättning i världen att få några jättestora bulliga muskler om jag så skulle träna varenda dag och äta kosttillskott. Och det är lika bra det. smile.gif

jag skulle i alla fall vilja ha bulligare muskler ... unsure.gif
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 14-01-2006, 18:59)
[

Det är bara att kämpa på farbrorn! Hoppas att den här tråden kan inspirera dig lite! Lycka till! smile.gif
Magdis
CITAT (Rossi @ 14-01-2006, 18:58)
Magdis och Agneta! Jag skulle ALDRIG, ALDRIG fälla en sån kommentar till en annan människa: att han/hon var ful, fet eller mager.

Nej det tror jag verkligen inte du skulle! wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Rossi @ 14-01-2006, 18:58)
Magdis och Agneta! Jag skulle ALDRIG, ALDRIG fälla en sån kommentar till en annan människa: att han/hon var ful, fet eller mager.

Men om jag skriver här att jag tyckte att en för mig och er helt okänd kille var ful så gör inte det mig till en elak människa. Jag hade lika gärna kunnat skriva att någon var snygg, gullig, läcker etc.

Det känns som om vissa här hela tiden lägger orden i min mun och försöker förvrida det jag skriver.

Nej det var inte min mening att påstå att du är elak eller skulle säga så direkt till någon och jag har väl ändå inte lagt ord i varken din eller någon annans mun.

Kanske kan du lättare förstå varför jag reagerade... om du jämför med hur du reagerade i "småbarnsföräldrartråden" smile.gif
Magdis

Det har du ju och de skulle säkert snabbt bli ännu bulligare om du började träna igen. smile.gif Du är ju jättepeppad nu ju så det står väl inte på förrän du också blitt världens träningsfreak!
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 14-01-2006, 19:00)
[
jag skulle i alla fall vilja ha bulligare muskler ...  :unsure:

Det är bara att kämpa på farbrorn! Hoppas att den här tråden kan inspirera dig lite! Lycka till! smile.gif

Tack, det hoppas jag med=)
KUl att det finns så många entusiaster som kan sporra en=)
stina
CITAT (Rossi @ 14-01-2006, 18:27)
Jag tänkte på er tjejer, Stina och Magdis, när jag var där med tanke på allt som har diskuterats i tråden här!  :)

Och jag kommer tänka på er imorgon för då ska jag iväg och "lyfta lite skrot" innan jag ska till Årsta på Rosensällskapets föreläsning "Rosor som toktrivs" kl 13.00!!! Blir en bingosöndag imorgon! rolleyes.gif
stina
Ni som tränar styrketräning, jag som är relativt ny har en fundering som ni kanske kan svara på: Jag fick alltså en genomgång och ett program av en tränare 1:a gången. Enligt hennes program ska jag köra 3x12 repetitioner med en kort vila mellan seten. Diskuterade med ett par killar på jobbet som också tränar och dom sa: Nej, nej, vi kör bara 1 set på varje maskin. Det har vi lärt oss av "Nautilusmetoden". Hur kör ni???? När jag kört 1:a setet är jag lite trött, 2:a halvtrött och efter 3:e orkar jag inte mer (måste säga att tränaren var en hejare på att bedöma vad jag orkar men hon har iofs sett mig på gruppstyrkepassen under lång tid...)

Alltså kör ni 1 eller flera set?????? unsure.gif unsure.gif unsure.gif

/Stina
yenny
CITAT (stina @ 14-01-2006, 21:18)
Ni som tränar styrketräning, jag som är relativt ny har en fundering som ni kanske kan svara på: Jag fick alltså en genomgång och ett program av en tränare 1:a gången. Enligt hennes program ska jag köra 3x12 repetitioner med en kort vila mellan seten. Diskuterade med ett par killar på jobbet som också tränar och dom sa: Nej, nej, vi kör bara 1 set på varje maskin. Det har vi lärt oss av "Nautilusmetoden". Hur kör ni???? När jag kört 1:a setet är jag lite trött, 2:a halvtrött och efter 3:e orkar jag inte mer (måste säga att tränaren var en hejare på att bedöma vad jag orkar men hon har iofs sett mig på gruppstyrkepassen under lång tid...)

Alltså kör ni 1 eller flera set?????? unsure.gif unsure.gif unsure.gif

/Stina

jag kör precis så du beskrev... alltså 3 x 12
Rossi
Jag har fått lära mig 2 X 12 repetitioner. Kort paus emellan. Funkar bra för mig.
babba
Hej Råse-Marie

Jag kan rekomendera dej att prova stavgång! Du rör hela kroppen och du kommer i en rytm o takt som nästan blir som meditation samtidigt.
Och du får även en rak hållning när du går. Du kommer också ut i naturen och nu när vi går mot ljusare tider med fågelsång o allt blir det ännu bättre.
Själv råkade jag få en fraktur på axeln när jag ramlade i en häftig buggdans i maj förra året. Efter sjukgymnasik blev axeln bättre. Men med hjälp av stavgång
så har axeln blivit mycket bättre igen.
Ett tips till är att börja dansa, gammaldans, bugg eller nåt sånt. Det är jätteroligt, då kommer verkligen livsandarna till liv. Du går med ett leende på
läpparna nästa dag också.
Hälsningar Babba
Magdis
3x15 kör jag. Jag tror att det är "spännisarna" som främst är ute efter att snabbt bygga muskler som kör färre antal upprepningar men istället så tungt att de nätt och jämt klarar av dessa upprepningar.
Farbror Blå
När jag tränade intesivt, så körde jag tre set, 25+ 20 + 15
Varannan träning ökade jag dessutom vikterna mellan varje set så det blev riktigt tungt sista setet.

3x 12 är annars bra, som Rossi sa med vila mellan ( 30 sekunder till en minut)

Ingen idë att överbelasta sej med tyngre vikter än att man klarar 3x 12, då har man för tungt. Muskler tränas genom repetitioner av lagoma rörelser inte av att spännas till bristningsgränsen...
stina
Tack snälla ni för svaret om repetitioner! Känns mer sunt att inte lassa på så otroligt mycket utan att istället köra lite fler repetitioner. Litar fullständigt på er eftersom ni i andra sammanhang visat prov på stor klokhet!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Tjingeling från Stina!
Rossi
Ja, och tänk på att ha en kontrollerad, jämn rörelse hela vägen igenom. Det är inte lönt att explodera ena halvan för att sedan ryckas tillbaka till utgångsläget. Jämnt och fint hela vägen. Låt inte belastningsvikterna nudda vid de andra när du närmar dig utgångsläget. Det är du som ska ha kontroll över rörelsen.
Magdis
Om man vill att musklerna ska byggas upp och bli större så krävs det att man tröttar ut dem till max. Om man utan att bli trött kan göra en serie på 3x15 så har man för lätta vikter. Det kan i så fall vara bättre att ta tyngre och klara av att upprepa 7-12 gånger (men aldrig rycka, kränga eller gunga upp vikten) Om man vill träla på med lätta vikter tills man tröttar ut sig så tar det ju ganska lång tid och ett styrkepass bör inte vara längre än 45 minuter + uppvärmning och stretch.
Farbror Blå
Håller inte riktigt med om att usklerna skall tröttas till max, då uppstår bara risken för bristningar..
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 15-01-2006, 12:45)
Håller inte riktigt med om att usklerna skall tröttas till max, då uppstår bara risken för bristningar..

Om man ska bygga muskler så är det så man gör iallafall. Jag menar inte att man ska ta i så att det gör ont naturligtvis, men om man inte tröttar ut muskeln totalt så når man inte resultat. Musklerna bryts ner under träningen och efteråt byggs de upp igen...då gäller det att vila och äta tillräckligt, annars blir resultatet iallafall = 0
Farbror Blå
Jaså det är så det är? Ja bäst man viker sej för expertisen då, ni verkar ju veta bäst. Å med dom armmusklerna är det väl bäst att passa sej wink.gif
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 15-01-2006, 13:49)
Jaså det är så det är? Ja bäst man viker sej för expertisen då, ni verkar ju veta bäst. Å med dom armmusklerna är det väl bäst att passa sej wink.gif

Å inte behöver du "nia" mig inte! Jag är bara en person såvitt jag vet! tongue.gif
Farbror Blå
Nje, men man är ju försiktig med folk som tränar mycket laugh.gif
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 15-01-2006, 13:52)
Nje, men man är ju försiktig med folk som tränar mycket laugh.gif

Vilken tur att du inte har träffat mig på riktigt för då skulle din bild av mig som superhjälte antagligen spricka! laugh.gif laugh.gif
Magdis
Kommer just hem efter ett styrkepass och kom på fler tips att dela med mig av! Om man vill att rörelsen ska bli riktigt effektiv så lägger man extra betoning på den negativa fasen, d.v.s när man sänker vikten.

Det satt uppe en lapp om att det skulle starta en Kids club för 4-6 åringar och jag anmälde genast Caroline! Det blir antagligen nån form av aerobics för barn, dans och lek-liknande. När jag berättade det för henne så jublade hon! Hon har varit med mig på gymet en gång och varit i lekrummet, testat att gå lite på löpbandet och lyft en 1-kiloshantel med stor möda! biggrin.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-01-2006, 10:59)
Om man vill att musklerna ska byggas upp och bli större så krävs det att man tröttar ut dem till max. Om man utan att bli trött kan göra en serie på 3x15 så har man för lätta vikter. Det kan i så fall vara bättre att ta tyngre och klara av att upprepa 7-12 gånger (men aldrig rycka, kränga eller gunga upp vikten) Om man vill träla på med lätta vikter tills man tröttar ut sig så tar det ju ganska lång tid och ett styrkepass bör inte vara längre än 45 minuter + uppvärmning och stretch.

Men jag är helt slut när jag kört mina 3x12???? Är det för lätt ändå menar du? Mitt pass tar ca 45 min, men sen lägger jag på ca 15 min i någon konditionsmaskin på slutet... Men inte hinner jag vila något speciellt mellan dom olika maskinerna om jag ska hålla tiden och det måste jag eftersom jag i regel tränar på lunchen...
Magdis
CITAT (stina @ 15-01-2006, 17:35)
Men jag är helt slut när jag kört mina 3x12???? Är det för lätt ändå menar du? Mitt pass tar ca 45 min, men sen lägger jag på ca 15 min i någon konditionsmaskin på slutet... Men inte hinner jag vila något speciellt mellan dom olika maskinerna om jag ska hålla tiden och det måste jag eftersom jag i regel tränar på lunchen...

Nej om du är helt slut när du kört 3x12 så har du antagligen haft precis lagom tungt. Däremot om du inte alls hade varit trött, då hade det kanske varit för lätt. Fast det beror ju på vad man vill uppnå också, om det handlar om att underhålla de muskler man har så behöver man ju inte ta i så tungt.

Jag vilar inte heller särskilt länge mellan, jag är alldeles för otålig! tongue.gif
stina
Jag har precis som du Magdis varit och tränat idag. En sak som jag tänkte på när jag gick därifrån var att jag måste säga att jag känner mej mer slut efter ett grupp-pass än efter styrketräningen. Precis när jag tränat en muskel är jag helt slut i den, men när jag går hem känns det inte så himlans mycket. Förmodligen skulle det kännas rejät om jag försökte mej på något tungt, men jag känner mej inte så där helslut i hela kroppen som jag gör efter grupp-passen. Det känns lite hattigt också med alla olika korta övningar.... Men det kanske bara är en vanesak? Kände du så i böjan också eller???

Å förresten, jag vill ha MERA muskler!!!! rolleyes.gif
Magdis
CITAT (stina @ 15-01-2006, 17:49)
Jag har precis som du Magdis varit och tränat idag. En sak som jag tänkte på när jag gick därifrån var att jag måste säga att jag känner mej mer slut efter ett grupp-pass än efter styrketräningen. Precis när jag tränat en muskel är jag helt slut i den, men när jag går hem känns det inte så himlans mycket. Förmodligen skulle det kännas rejät om jag försökte mej på något tungt, men jag känner mej inte så där helslut i hela kroppen som jag gör efter grupp-passen. Det känns lite hattigt också med alla olika korta övningar.... Men det kanske bara är en vanesak? Kände du så i böjan också eller???

Jag är inte heller trött efter styrketräningen. Blir bara ännu piggare efter träning och känner mig som om jag ska orka hur mycket som helst. biggrin.gif Jag måste säga att jag blev mer utröttad av aerobics men även efter det hade jag kunnat göra mer. Men det känns skönt i kroppen iallafall.

Jag vill också ha mer muskler!! laugh.gif
Farbror Blå
CITAT (stina @ 15-01-2006, 17:49)

hehe fler tjejer som vill ha muskler laugh.gif
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 15-01-2006, 19:04)

Dags att passa sig snart? laugh.gif
Farbror Blå
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-01-2006, 19:18)
CITAT (Farbror Blå @ 15-01-2006, 19:04)

Dags att passa sig snart? laugh.gif

Nje du säjer ju att du inte är såå sor å farlig å säkert inte Stina heller=)
Men kul att det blitt sån fart på forumfolket=)
Rossi
Och jag har skadat handen! sad.gif Jag stod och tränade golf igår och på ett slag bar det sig inte bättre än att jag slog klubben med full fart rätt i gräset och det gjorde ooooooooont!!! Men jag tror i alla fall inte att något är brutet.

Idag ska jag ha en vilodag och sen imorgon blir det styrketräning och på onsdag bowling-träning (vilket är mycket jobbigare än vad folk i allmänhet tror - om man gör rätt, vill säga).
stina
CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 07:23)
Och jag har skadat handen! sad.gif Jag stod och tränade golf igår och på ett slag bar det sig inte bättre än att jag slog klubben med full fart rätt i gräset och det gjorde ooooooooont!!! Men jag tror i alla fall inte att något är brutet.

Idag ska jag ha en vilodag och sen imorgon blir det styrketräning och på onsdag bowling-träning (vilket är mycket jobbigare än vad folk i allmänhet tror - om man gör rätt, vill säga).

Oj, stora skräcken när man gör sig illa/blir förkyld!!! Ingen träning kanske.... Alltid första tanken hos mej: J-ar hur blir det med träningen?? tongue.gif tongue.gif

Skrev i mitt tidigare inlägg att jag inte är trött i kroppen efter styrketräningen - det tar jag tillbaka idag!!! Armar och ben känns som tegelstenar och ryggmusklerna ömmar - fast det är bara jätteskönt! Ska på dansaerobics på lunchen idag, kommer väl trilla i hoppen! biggrin.gif Fast det är så himla kul så det missar jag icke för allt smör i småland!

Tisdag blir det styrkepass å sen kommer min vilodag!

Jo tack Rossi, jag har provat bowling och häcken ömmade rejält efteråt! Nu är jag en katastrof så fort jag håller på med någonting med bollform så jag spände mej rejält hela tiden, förmodligen därför min ädlare del blev så uttröttad.... tongue.gif tongue.gif
Farbror Blå

Aj det lät ont!
Bäst att skippa styrketräningen om handen gör ont? huh.gif
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 16-01-2006, 10:50)
Och jag har skadat handen!  :(  Jag stod och tränade golf igår och på ett slag bar det sig inte bättre än att jag slog klubben med full fart rätt i gräset och det gjorde ooooooooont!!! Men jag tror i alla fall inte att något är brutet.

Aj det lät ont!

Det går nog fort över ska du se! Man är väl ingen mes! sleep.gif
Farbror Blå
CITAT (stina @ 16-01-2006, 08:34)
Och jag har skadat handen!  :(  Jag stod och tränade golf igår och på ett slag bar det sig inte bättre än att jag slog klubben med full fart rätt i gräset och det gjorde ooooooooont!!! Men jag tror i alla fall inte att något är brutet.

Oj, stora skräcken när man gör sig illa/blir förkyld!!! Ingen träning kanske.... Alltid första tanken hos mej: J-ar hur blir det med träningen?? tongue.gif tongue.gif

Skrev i mitt tidigare inlägg att jag inte är trött i kroppen efter styrketräningen - det tar jag tillbaka idag!!! Armar och ben känns som tegelstenar och ryggmusklerna ömmar - fast det är bara jätteskönt! Ska på dansaerobics på lunchen idag, kommer väl trilla i hoppen! biggrin.gif Fast det är så himla kul så det missar jag icke för allt smör i småland!

Tisdag blir det styrkepass å sen kommer min vilodag!

Jo tack Rossi, jag har provat bowling och häcken ömmade rejält efteråt! Nu är jag en katastrof så fort jag håller på med någonting med bollform så jag spände mej rejält hela tiden, förmodligen därför min ädlare del blev så uttröttad.... tongue.gif tongue.gif

Visst är det skönt att vara sådär lagomt utsliten i musklerna?=)
den känslan är faktiskt inte så dum.

Saknar den där riktiga träningsvärken som jag hade ibland efter ett pass.
Snart har ni lyckats få mej till gymmet igen efter flera års "avhållsamhet"

laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif wink.gif
Rossi
Det låter bra farbrorn! Vi avvaktar rapport!
stina
CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 10:55)
CITAT (Farbror Blå @ 16-01-2006, 10:50)
Och jag har skadat handen!  sad.gif  Jag stod och tränade golf igår och på ett slag bar det sig inte bättre än att jag slog klubben med full fart rätt i gräset och det gjorde ooooooooont!!! Men jag tror i alla fall inte att något är brutet.

Aj det lät ont!

Det går nog fort över ska du se! Man är väl ingen mes! sleep.gif

Absolut! Det som inte dödar härdar, eller hur!!! wink.gif wink.gif tongue.gif
Magdis
Jag undrar om någon av er har lyckats komma åt magmusklerna så att ni känner av dem efteråt? Jag lyckas nämligen inte, hur hårt jag än tar i, att få några känningar. Jag trodde att coren skulle göra sitt, men inte ens då hade jag nån träningsvärk.

Däremot är jag öm i bröstmusklerna efter bara 3x15 "flies" med 7 kg. laugh.gif Jag har inte fått några bröstövningar än egentligen för min PT säger att man måste stärka ryggmuskulaturen ordentligt först.

Stackars din hand Rossi, bäst att du låter den vila lite då kanske. Du kan ju köra hårdare med benen ett tag istället.

Farbror Blå, nu kommer du inte undan utan nu ska vi ha rapport från gymet den här veckan! laugh.gif Jag kommer att bli såååå avundsjuk på din träningsvärk, särskiltom du får i magen! laugh.gif
Rossi
Magdis!

Magmusklerna har jag lärt mig att man ska träna som sista övning eftersom de tar så mycket kraft.

Jag använder den maskinen där man har händerna bakom sig uppe vid öronen och så fäller man kroppen framåt som en fällkniv. Den är jättehärlig att göra och det känns i min mage. Kanske har du för lite vikter?

Flies är jätteskön att göra och man märker snabbt resultat. Jag har 25 kilo på mina flies och det ömmar skönt i bröstmusklerna!
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 11:06)

Hehe vad vill du har för rapport? Vikter, serier eller muskelbild? laugh.gif wink.gif
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 12:16)
Magdis!

Magmusklerna har jag lärt mig att man ska träna som sista övning eftersom de tar så mycket kraft.

Jag använder den maskinen där man har händerna bakom sig uppe vid öronen och så fäller man kroppen framåt som en fällkniv. Den är jättehärlig att göra och det känns i min mage. Kanske har du för lite vikter?

Flies är jätteskön att göra och man märker snabbt resultat. Jag har 25 kilo på mina flies och det ömmar skönt i bröstmusklerna!

25 kilo på flies låter starkt!
Biggan_
CITAT (Farbror Blå @ 16-01-2006, 12:17)

Hehe vad vill du har för rapport? Vikter, serier eller muskelbild? laugh.gif wink.gif

För min del så är jag nöjd med en muskelbild laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Farbror Blå
CITAT (Birgitta P @ 16-01-2006, 12:19)

Nu var du snabb laugh.gif laugh.gif wink.gif
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 16-01-2006, 12:18)
CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 12:16)
Magdis!

25 kilo på flies låter starkt!

Ja, jag hoppas att jag inte ljuger nu. Får kolla imorgon!
Rossi
Farbrorn! Du kan ju lägga ut en förebild - om ni ursäktar ordvitsen - och sedan en efterbild när du har tränat upp dig lite! laugh.gif
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 12:21)
Farbrorn! Du kan ju lägga ut en förebild - om ni ursäktar ordvitsen - och sedan en efterbild när du har tränat upp dig lite! laugh.gif

hehe, kanske det. Men ska jag bli den enda då? orättvist ju rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (Farbror Blå @ 16-01-2006, 12:20)

Det gäller att hålla sig framme när tillfälle bjuds laugh.gif
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 16-01-2006, 12:22)
CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 12:21)
Farbrorn! Du kan ju lägga ut en förebild - om ni ursäktar ordvitsen - och sedan en efterbild när du har tränat upp dig lite!  :lol:

Men vi andra är ju redan så vältränade! tongue.gif
Farbror Blå
CITAT (Birgitta P @ 16-01-2006, 12:22)
CITAT (Farbror Blå @ 16-01-2006, 12:20)

Det gäller att hålla sig framme när tillfälle bjuds laugh.gif

Haha BP du är för kul biggrin.gif
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 16-01-2006, 12:22)

Nu är du lite elak tycker jag! Ignorera på det där viset att jag faktiskt redan lagt ut två muskelbilder här! *fnys*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon