Full version: Grott!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
kerstin z5-6
Mertensia! Mertensia maritima ssp asiatica - Gror utan kylning så nu får jag revidera det rådet smile.gif
Tog bara 2v under ljus
Gror det hos er ?
Anki V
Det var väl sådana jag fick av dig?

Mina står i kylskåpet sedan 6/1, ska jag ta fram dom?

/Anki V
kerstin z5-6
Nää du då blommar de väl i februari hos dej i lol.. kyl dem du -detta är ett experiment .. jag vill se om all gror samtidigt och bara nån enstaka har vaknat än ..
Jag VET att de gror bra efter 4v i kylen smile.gif laugh.gif
detta betyder i alla fall att du har fått levande frö av mej -alltid nåt smile.gif
Anki V
Tack, jag blev riktigt orolig.

Jag måste åka på en konferens några dagar i början på februari och då vill jag inte ha "smått" att oroa mig över. wub.gif
/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Jag har frösått Mertensia pterocarpa och M.primuloides idag och dom gror utan problem i värme, det brukar gro på ca. 1v. Men idag såg jag att en sorts Liatris har grott, även Plectranthus har visat sig för några dar sedan. Kul då det börjar hända något i krukorna som man har inne rolleyes.gif / Helen
bikiv
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2006, 18:21)
Gror det hos er ?

Jo, tack!

Den 8/1 kunde jag inte hålla mig utan sådde lite Purpurklätt, vit och rosa. Framför allt den vita har kommit upp ca. 2 cm. Nu har jag ju inte fått riktig klart med mina hyllor och lysrör ännu så sådden har fått "bo" i köket under lysrörsrampen.

Men jag tycker att dom vuxit lite för fort! Stjälkarna ser lite smala och taniga ut! Var det kanske för tidigt att börja med denna sort?
Helen i Piteå Zon 5
Njaaaa, du får försöka ställa plantorna på någon sval plats. Jag hade nog väntat med frösådden av klätten till början på feb. / Helen
Zazu
Gror det hos er ?

jodå! wub.gif
här har det grott:
pelargonium grossularoides
pelargonium crassicaule
salvia patens 'blue angel'
hibiscus radiatus
passiflora mollissima
bixa orellana
callistemon pallidus
callistemon citrinus
datura
pelargonium 'mr. sparky F2'
hemerocallis mix från holland
gerbera jamesonii-hybrid
chili, 10 sorter
cobaea scandens
och mer är på gång! laugh.gif

mvh zazu
bikiv
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 18-01-2006, 20:02)
Njaaaa, du får försöka ställa plantorna på någon sval plats. Jag hade nog väntat med frösådden av klätten till början på feb.   / Helen

Tur att jag inte sått allt frö! Får försöka med en ny omgång i februari då! För någon sval plats har jag inte i min lägenhet! sad.gif
Helen i Piteå Zon 5
Du får dra ner värmen i något av rummen och ha plantorna där smile.gif /Helen
pisanggoreng
Gror det hos er ?

Här gror:

* ett antal chilisorter
* strandveronika
* penséer
* kardinallobelia
* solbrud
* och någon yucca-palm jag inte har namnet på här just nu.

smile.gif

(dessutom överlever allt jag har på vinterförvaring än så länge- det hade jag inte räknat med..!)

Tillägg: två sorters basilika har också grott...
kerstin z5-6
KUL , nu är det grönt i lådorna -ni fotar väl när sådderna blir lite större så man får se dem smile.gif
Zazu
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2006, 20:58)
ni fotar väl när sådderna blir lite större så man får se dem  :)

här kommer en bild på callistemon pallidus, "pinnen" i hörnet är en tandpetare laugh.gif pyttesmå plantor ohmy.gif
kerstin z5-6
Jisses, men liten blir stor smile.gif
Lady Hamilton
Hos mig växer penseé plantorna så sakteliga under lysrör det kommer att bli riktiga "tjockisar" tror jag laugh.gif
Sedan har fuchia och petunierna börjat gro, och även så är "rev fria" jordgubbar på gång
Maggan H
Jag blir så himla sugen på att så allt jag har när jag läser era inlägg, men jisses det är bara januari än! Var ska man ha allt när de vuxit ur sig såkrukorna?? laugh.gif laugh.gif ohmy.gif laugh.gif laugh.gif Det slutar väl med att plantorna bor inne i huset, där tempen är sänkt till 15 grader, och vi mänskor trängs ute i boden, sovandes stående bland krukor och krattor....Hm, kanske är det inte nån dum idé?? rolleyes.gif laugh.gif rolleyes.gif Fast det förslaget faller nog inte i god jord... wacko.gif
Ullet
Tycker du verkar ha kinkiga medmänniskor, klart man ska sova ute i den friska luften, det finns bra sovsäckar o kläder nu för tiden. laugh.gif Ut med folket bara, klart dom små pytteliven ska sova inomhus (sådderna alltså)
Gåsis
Man kan faktiskt vänja en familj med nästan vad som helst. Här sitter dottern och chattar i fingervantar och helly-hansen för datorn står i samma rum som frösådderna. Så visst går det, men det kostar kanske en del laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
sånt kink .. det bryr inte vi oss om .. är väl bra med svala rum smile.gif
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki V
Här i Sundsvall får jag nog snarare öka värmen när frösådderna ska gro. laugh.gif

17-18 grader har jag som mest under vintern (frivilligt). Centralvärme är ett otyg både när det gäller människor och växter. På mig sväller slemhinnorna med andnöd som följd och växterna mår också dåligt i ljusbristen. Hjärtevännen har utrustats med fleeströja och fårskinnstoffor.

Phalehopsisarna får en naturlig kylperiod laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
Anki .. jag tror jag har blandat ihop dej och Åsa ... glöm vad jag sa om att så tidigt -för visst var det Åsa som hade blommande ipomoea i mars inne -o inte du .. smile.gif
Anki V
Jag har aldrig haft något som "blommar tidigt" laugh.gif

Mest beroende på att det är första gången jag försöker så perenner (hoppas jag)

/Anki
kerstin z5-6
blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

kanske du får uppleva det nu då smile.gif biggrin.gif
Gåsis
Det är trevligt att ha impomea som krukväxt till påsk - snart ny trend. Fast det skymmer sikten ut wacko.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif

Men inte avskräckte det, nu sår jag igen och för tidigt fast kanske inte just impomea. Förra året var det väl en campanula som blommade i april. Spännande att se vad det blir i år laugh.gif

/Åsa
Ewa L
CITAT (Anki V @ 18-01-2006, 22:47)
17-18 grader har jag som mest under vintern (frivilligt). Centralvärme är ett otyg både när det gäller människor och växter.

Jag är också en äkta viking. laugh.gif
Allt över 17°C är bara pjolt.
(Ger stödvärme med täljstenskaminen.)

I det rummet på övervåningen som jag överlåtit åt mina frösådder har jag däremot ingen värme på och upptäcke igår att min andedräkt syntes i rummet. Antagligen för kallt. laugh.gif biggrin.gif Får nog investera i en termometer.

Än så länge har jag bara börjat med de som står i det uppvärmda miniväxthuset, men stackars små liv när de skall ut ur kuvösen. sad.gif
kerstin z5-6
ja där var du kanske liiite på gränsen smile.gifsmile.gifsmile.gif
Numer slipper jag plåga min omgivning , men idag har vi -30 ute ... bläää.....
man fryser ihop direkt ...
Lady Hamilton
Jag fick en hink med lökar av syrran från Bakkers ( blink.gif inget favorit företag) Den hade levererats i November o kostat 1:- inkl. hink.
Och eftersom hon bor i lägenhet hade hon ingenstans att plantera lökarna.
Jag var ju inte heller så "överförtjust" över gåvan. Men jag "slängde ner lökarna" i 2 stora vida krukor och ställde de på golvet lite undanskymt i uterummet, nu börjar de att komma upp. Och jag har nu ställt de ljust, innanför glas dörren. Så vi får väll se om det "blir något"
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-01-2006, 11:54)
ja där var du kanske liiite på gränsen smile.gifsmile.gifsmile.gif
Numer slipper jag plåga min omgivning , men idag har vi -30 ute ... bläää.....
man fryser ihop direkt ...

Oj har ni så kallt?! Här är det bara -10....att det kan vara sån skillnad! Det är inte så långt mellan Piteå och där du bor väl? Blåser det också?

Jag måste ha varmt inne annars fryser jag ihjäl. Plantorna får flytta ut i garaget istället. tongue.gif
pisanggoreng
Här gror citrongräs idag! smile.gif
manon
Hos mig gror passiflora edulis, diverse suckulenter (blandpåse från Impecta) samt indisk banan (också Impecta).

biggrin.gif
noora
Här gror ingenting ännu sad.gif Chilin sådde jag för en vecka sedan, det tar nog några dagar till innan de första gror. Resten av fröerna för årets sådd är beställda men har inte kommit än. Det är tråkigt att bara kunna sitta och vänta sad.gif
Lady Hamilton
CITAT (noora @ 23-01-2006, 15:00)
Här gror ingenting ännu sad.gif Chilin sådde jag för en vecka sedan, det tar nog några dagar till innan de första gror. Resten av fröerna för årets sådd är beställda men har inte kommit än. Det är tråkigt att bara kunna sitta och vänta sad.gif

laugh.gif Inget är som väntans tider!
Och när det gror! wub.gif Vilken LYCKO känsla!
Så hav tålamod, frögroningen är väl värd att vänta på
kerstin z5-6
Clematis -en av de esländska -kylde fröna i oktober -så nu har de varit inne två v ... bara som ett test , med ett par frö -alla har grott-kan inte vänta ni vet
här är mammaplantan:)
pisanggoreng
Vilken snygging!

Idag har Lampborste grott här. smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (pisanggoreng @ 23-01-2006, 21:37)

smile.gif Då håller jag tummarna för dig att plantorna klarar sig!
sad.gif Mina grodde, men sedan vissnade de ner och dog.
Men jag hade gett mig "katten" på att jag ville HA LAMPBORSTE!!!
så jag köpte helt sonicka 2 färdiga plantor på Älvsjömässan i fjol
Magdis
Jag längtar tills det ska börja gro här! Jag lär nog få vänta ett tag eftersom det tidigaste jag sådde var 6 januari, Blå Bergvallmo. Det tar väl åtminstone 4 veckor innan de gror? De andra jag sått är också såna som tar ganska lång tid, stod 1-3 månader på påsarna så jag tänkte att det var bäst att vara ute i god tid. rolleyes.gif Mycket roligare att sköta om små plantor än en bytta med naken jord ju!
Floppy
pisanggoreng:

Du skrev i ett tidigare inlägg om att du sått kardinallobelia...

Hur ser de ut och vart kan jag hitta de...är ganska ny på detta med blommor å så...gillar lobelia nämligen

rolleyes.gif
Annlo
Här gror ingenting!! ....sitter nämligen fortfarande på mina händer för att inte hasta iväg o så för tidigt tongue.gif laugh.gif
Odlade en djungel i källaren förra våren.... wacko.gif
men SNART kommer jag ifatt er, vänta bara! smile.gif sleep.gif
noora
CITAT (Hamilton @ 23-01-2006, 15:08)
CITAT (noora @ 23-01-2006, 15:00)

laugh.gif Inget är som väntans tider!
Och när det gror! wub.gif Vilken LYCKO känsla!
Så hav tålamod, frögroningen är väl värd att vänta på

Jag satte fyra vitlöksklyftor i en kruka i förrgår. De har börjat skjuta blast nu, så nu har jag något att pyssla om tills chilin börjar gro, och något att krydda smörgåsarna med tills det är dags för färska örter wub.gif
noora
Aha! Jag ser dem! Två små "bågar" som håller på och bryter igenom jordytan i chilisådden. Early Jalapeño vinner chiliracet i år igen wub.gif
kerstin z5-6

Så här ser Lobelia cardinalis ut -kan bli 1m hög perenn som gillar fuktigt
Floppy
ÅÅÅÅHHHH...va fin...

Ska försöka att hålla mina fingrar i styr *sitter på händerna* nu när det gäller frököp...

Har precis beställt mer fast jag inte ska...*suck*...men den är hemskt fin... wacko.gif
Magdis
Och förra året inbillade jag mig att jag inte skulle skaffa lika många sorter i år, hur tror ni det blev med det? rolleyes.gif
Sen inbillade jag mig att jag bara skulle så några exemplar av varje sort, hur tror ni det blev med det? rolleyes.gif
laugh.gif
Anki V
Ha ha, laugh.gif laugh.gif

Jag sådde några Basilikafrön i lördags, bara för att jag inte kunde hålla mig längre.
I dag har dom tittat upp wub.gif wub.gif

Just nu står dom uppallade på arbetsbänken för att komma nära lysröret. I morgon reser jag bort i tre dagar så jag måste nog ta fram "odlingsbänken" och ställa in timern.

Så mycket för en liten tomatask med basilikagroddar biggrin.gif
Jämars, va kul det här är laugh.gif laugh.gif

Här kan ni se mina "småttingar"

Anki
pisanggoreng
CITAT (Hamilton @ 23-01-2006, 21:41)
CITAT (pisanggoreng @ 23-01-2006, 21:37)

smile.gif Då håller jag tummarna för dig att plantorna klarar sig!
sad.gif Mina grodde, men sedan vissnade de ner och dog.
Men jag hade gett mig "katten" på att jag ville HA LAMPBORSTE!!!
så jag köpte helt sonicka 2 färdiga plantor på Älvsjömässan i fjol

Ops, då får man se upp..! Vet du vad som gick snett?
pisanggoreng
CITAT (Floppy @ 24-01-2006, 09:18)
pisanggoreng:

Du skrev i ett tidigare inlägg om att du sått kardinallobelia...

Hur ser de ut och vart kan jag hitta de...är ganska ny på detta med blommor å så...gillar lobelia nämligen

rolleyes.gif

Kerstin har redan hunnit svara...

Frön finns nog lite varstans- jag köpte mina på Jungleseeds.
Eva 33c
Kerstin skrev:
CITAT
Så här ser Lobelia cardinalis ut -kan bli 1m hög perenn som gillar fuktigt

Är Lobelia cardinalis perenn hos dig?
katah
här gror gazania , " påfågelblomma"
Anna Maria
Här har två vildpelargoner grott, p. Cotyledonis och p. Reniforme. Plus de senaste dagarna: två änglatrumpeter, violer, Maximilians solros (perenn), vallmo Royal Wedding, Nattljus, rudbeckia Green Wizzard och Franskt Kungsljus. Mums!

Maria utanför Enköping
gunnelö
Hej
Du kan köpa frön till Kardinallobelia här på odla.nu. Nedsatt pris 19 kr påsen. Se förstasidan till höger.

Gunnel Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon