|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Lady Hamilton
10-02-2006, 14:57
CITAT (Margareta Hansson @ 10-02-2006, 14:29) .......Är blommorna verkligen så små, små?  .........  Jag VET inte utan jag bara säger vad som stod i "beskrivningen" av växten. Men Helen i Piteå beskrev dem som "väldigt" små.......utan att ge någon mått anvisning........
Helen i Piteå Zon 5
10-02-2006, 15:38
Blommorna är ca. 3cm. klockformad, inte mycket större i alla fall.  / Helen
wolkenkrabber
10-02-2006, 16:10
Eucalyptus Sargentii & Phenax har grott än så länge!
Nu börjar det dyka upp lite i jordhögarna...*äntligen*... Bl a: *Busktomat 'Tiny Tim' *Aubrietia både 'Blue Cascade' och 'Red Cascade' *Hedvignejlika 'Black and White Chianti' *Klockmalva *Lejongap 'La Bella Red and White' *Kantlobelia 'Chrystal Palace' *Praktpetunia 'Wonderwave Purple' *Sommarflox både 'Afrikan Sunset' och 'Chanal' *Svavelnejlika 'Yellow Harmony' ...och inte att förglömma mina söta små mini julgranar...som kommer att bli såååå stora å fina till nästa jul... Finns lite bilder i mitt album om ni vill se de små liven...en del bilder vart lite suddiga men det går att se att det är grönt... Sår många sorter men inte så många utav varje pga platsbrist...och sen vet jag inte hur det ser ut under snötäcket i rabatterna...han inte å se hur det såg ut innan snön kom...flyttade in i november...
Så här ser mina Blå salvia ut:  Ska det se ut så här? Jag blev lite orolig för jag tycker att dom ser så "rangliga" ut. Man kan på en del av dom se att det kommer karaktärsblad och dom kommer nerifrån (så att säga), se den röda ringen. Sedan har det grott i sålådan med Silverrisp (Limonium platyphyllum). I morse såg jag en grodd och nu har jag fem. /Anki
kerstin z5-6
12-02-2006, 12:47
hihi och snart har du fem -hundra  Blåsalvian ser fullständigt normal ut
Skönt att höra! Fröna till Blå salvia har jag "knyckt" och jag har inte en aning om hur dom ska "uppföra sig". Jag vet inte ens om dom kommer att se ut som sin "mamma". När det gäller Silverrispen så var jag klok (hmm)  nog att bara så ungefär 50 frön. Jag ville ha lite kvar om det av någon anledning skulle gå åt pipan. 50 plantor är mer än nog /Anki
Jag har nu varit i väg en vecka och nosat på brorsonen (1 månad). och sedan har jag haft fullt upp med att börja så!! Så här ser det ut hos mig ( bilder kommer senare...): 13/1 placerade jag ute i kylan symphyandra pendula,kaukasisk elfenbensklocka tropaeolum speciosum,Eldkrasse primula denticulata, Bollviva pulsatilla vulgaris, backsippa fritillameleagris, kungsängslilja campanula punctata, prickklocka aguilegia vulgaris, "william guinnes" Akleja allium ursinum, ramslök leucojum vernum, snöklocka geranum pratense, ängsnäva vitis coignetiae, rostvin Frågan: jag bor i zon 2 och det är fortfarande lite snö ute och lite minusgrader, men allt kan försvinna på en vacker vårdag. Ska jag låta dom stå där ute hela våren ,eller kan jag blocka in alla eller några av dom till mitt sval ( 4-7 på natten och upp till +25 på dagen) växthus för att påskynda .... jag har kvar helloborus-påsen för på den står det att de ska ha + 22 grader först och sedan något annat. Ni andra verkar slänga dom ut i kylan på en gång. Hur ska jag göra nu med dom? 5/2 sådde jag: pepper sheepnose pimento pepper tequila sunrise pepper healty ¨ de ska tillbringa 3 veckor vid 4-7 grader.... hittills har det varit bra i växthuset, men nu blir det tok för varmt där på dagarna... +14 är inte ovanligt.... vad ska jag göra.... till garaget ,men utan ljus....? 5/2 geranium bullseye salmon F1 pelargon -tillbringade några dagar på pannan och 4 av kanske 10 från grodde 26/2 och ska omskolas nu... Ska jag skicka resten av sådden tillbaks på pannans värme? på pannan står det även från 5/2 digitalis mertonensis (fingerborgsblomma) hosta decorative mix och de ska enligt råden stå där några veckor till... sen till den stora skaran gott och blandat, som inte är så "krävande": 6/2 gyllenbär har börjat gro lite 13/1 påfågelblomman och pensen från egna frön grodde fint och omskolades 10/2 6/2 tagetes erecta moonligt grott 8/2 tagetes minulta mexikanskt grott 10/2 tagetes marigold harlequin grott 8/2 tomato golden cherry grott 11/2 tomato nebraska wedding tomato alaska fancy tomat solanum lycopersikum gror lite 11/2 lobelia, häng egna frön gror 10/2 hjuuuu vad Mycket! påfågelplomman gazania egna frön gror massor 10/2 ( säkert 150 plantor på en glasbytta!!) bananpaprika capsicum annuum sesamum orientale sockerplantan sparrisböna 8/2 calendula stor ringblomma gror 10/2 mer pense... paprika från egna frön maurandia från egna frön chilean bells ( lapageria rosea) står i skuggan! änglatrumpet mix " datura angel" chilipeppar hungarian yellow Wax Hot Abutilon hybridum , klockmalva följande fick bada först två dygn och såddes 10/2 passionblomman passiflora quadrangularis jordmandel punica granatum "nana" dvärggranatäpple Hur kan man bli så riktigt glad av just de frön man har blockat själv från fjolårets blommor..... man känner sig som en "mamma " till dom eller något åt de hållet Alla råd och tips angående min odling tar jag tacksamt emot!
idag har min hardenbergia grott!
kerstin z5-6
12-02-2006, 21:44
Hej Katah -Självklart ska du utnyttja ditt växthus till förodlingen av perenner -det håller ju perfekta temp -men se till att det som gror inte torkar ut och inte bränns av solen medan de är pyttar -fiberduk är bra Intressanta sorter och växtval Lycka till K
Helen i Piteå Zon 5
14-02-2006, 20:46
Idag har fröna av Berlandiera lyrata grott. Det är en ny växt för mig, vet igentligen bara att den ska dofta choklad, men visst är den fin? / Helen
Elisabeth P
14-02-2006, 21:14
 Nu gror det hos mig med Nattljus, krokardblomster och ängssalvia har tittat upp idag. Det är så kul när man lyckas  , nu får jag vårda dem ömt så de tar sigordentligt  / Lisa
Idag har en grodd av baptisian tittat upp  Kan det vara för att jag klagade i en annan tråd igår /Åsa
Helen i Piteå Zon 5
15-02-2006, 09:46
En sort till från fröna köpta hos Alplains har grott idag, Ligularia holmii, bara nya bekantskaper för mig.../Helen Ange en titel på hemsidan
Elisabeth P
15-02-2006, 19:38
Det är helt otroligt vad fort det kommer när det väl sätter igång I går var det endast ett par som tittat upp och idag när jag kom ifrån jobbet hade det dykt upp ganska många till De jag fortfarande väntar på är physalis, jakobs stege och riddarsporren, men de kanske tar lite tid på sig. Sådde ju i lördags så än finns det nog hopp Lisa
Phisalisen tar nog lite längre tid, den tar lång tid på sig i allt. Det är väl därför man ska så den tidigt för att kunna skörda. Åtminstonde är det så med mina...Dom andra har jag inte provat på..än
HamiltonHur går det med dina Blå änglatrumpeter? Hur gjorde du när du sådde? Jag och pisanggoreng har precis fått våra frön som vi vann på Tradera och vi visste inte riktigt hur vi skulle så. Jag la en del av mina frön i vatten över natten och sen sådde. Pisanggoreng sådde sina på en gång. Berätta lite om hur du gjorde och hur det går för dig. Gärna någon bild...
Lady Hamilton
17-02-2006, 08:16
 Hej! Det går sisådär  ................ Jag sådde både vit o blå den1/2 och de blå började gro 10/2 de vita har inte visat sig än.............(Har sått en omgång till) Jag har sått direkt o använt undervärme. Fröna är ju så små så jag "blöt-la" dem inte. Sedan har jag sått mina "Englandsfrön" 12/2 o de har inte grott än.......  MEN fröerna såg olika ut "tradera"/"England" men de hade gemensamt att de är små.
Okej...ska så ett par stycken till direkt i såjord och strunta i vatten...så kanske det blir nått iaf....  ... Du får betätta eftersom hur det går för dig...jag berättar jag me hur det går....
Elisabeth P
17-02-2006, 09:08
Någon som har efarenhet av hur lång tid riddarsporren (Delphinium Elatum 'Percival') tar på sig att gro? Jag sådde den 11/2, men än har den inte tittat upp. Den står nu i rumsvärme inne i ett skåp i mörker.
Berätta gärna om era erfarenheter av denna./ Lisa
Helen i Piteå Zon 5
17-02-2006, 10:15
Kollade mina anteckningar och mina Riddarsporrar tog 13 dagar på sig att gro, så du får nog vänta lite till.  /Helen
Elisabeth P
17-02-2006, 10:30
Tack Helene Då kan jag vara lugn och vänta ett tag till När man är nybörjare är det skönt att ha er erfarna att fråga, alltid är det någon som vet  / Lisa
Tack från mig också, jag stod och funderade över mina i morse och dom är sådda 11/2. Jag tyckte mig se att det var början på lite "mögel" på jordytan så mina fick flytta upp från golvvärmen /Anki
kerstin z5-6
18-02-2006, 00:25
Delpinium oxycephalum tre dagar ... rekord tror jag
Mina månadssmultron har grott! Hade glömt dem inne i sovrummet, de skulle ju gro mörkt, och idag tittar de upp en bra bit. Tog bara drygt en vecka att gro alltså.
Första grodden på Azurriddarsporre syntes i morse  , 7 dygn. /Anki
BjursBerit
18-02-2006, 12:51
Även hos mig gror det.... Barbarea vulgaris ’variegata’,Boykinia aconitifolia,Campanula chombodahlis,Campanula formanekiana,Campanula incurva,Campanula cochleariifolia ”Bavaria White”,Campanula Van-Houttei,Carex ’Frosted Curls’,Carex tenuculmi ”Bronzina”,Carex pendula ,Centaurea nigra,Chaenorrhinum glareosum,Codonopsis ovata,Cortusa matthioli ‘Alba’,Dalea purpurea,Dispacus chinensis,Dodecatheon conjugens,Echinacea purpurea‘Baby Swan White’,Echium russicum,Galega officinalis ,Gentiana affinis,Gentiana kuroo,Gentiana rochelii,Gentiana tibetica,Gentiana paradoxa,Geum triflorum,Geum chiloense ‘Mrs Bradshaw’,Globularia nudicaulis,Globularia punctata,Lychnis arkwrightii "Orange zwerg" ,Mentzelia decapetala,Mertensia primuloides,Minutaria recurva,Mitella diphylla,Oxytropis campestris,Oxytropis sericea,Penstemon strictus,Penstemon x mexicale ‘Sunburst Ruby’,Penstemon X mexicale ’Sunburst Amethust’,Petalostemon purpureum,Phyteuma charmelii,Phyteuma cordatum,Phyteuma humile,Phyteuma orbiculare,Platycodon grandiflorus pink,Potentilla apennina,Potentilla atrosanguinea var. Argyrophylla,Primula florindae,Primula capitata ‘Noverna deep Blue’,Rheum kialense,Salvia lyrata ‘Purple volcano’,Scabiosa alpina ’Blue diamant’Scabiosa japonica v.alpina,Scabiosa Ochroleuca,Symphyandra cretica,Veronica spicata alba, Zigadeus elegans ,Mimulus lewisii och lite till:)) Faktiskt så gjorde jag ett litet expriment med Trollius ’Alabaster’, jag GA-3 behandlade dom 2 gånger,först med en svag dos:))och dom har böjat gro inne!!
Ostronört (Martensia Maritima) har grott  . Två groddar har kommit upp efter 7 dygn i värme (och 5 v i kylskåpet).  /Anki
kerstin z5-6
18-02-2006, 15:02
Tusen tack! Det var bra att jag fick veta detta  iof så är jag försiktig med att göda det som finns i krukor och speciellt det som är nyplanterat. Först brukar jag tänka att den näring som finns i jorden räcker ett tag och sedan glömmer jag bort det. När det börjar se "magert och tanigt" ut brukar jag komma på att det kanske behövs näring. Det är enklare med det som växer fritt ute. Dom ger jag koskit i slutet av maj och vid midsommar. Jag har delat upp den nya sådden av Limonium i två olika såkärl för att inte "lägga alla ägg i samma korg". I den första sådden finns det fortfarande hopp för 10-12 st. /Anki
ewa zon 3
18-02-2006, 19:16
CITAT (BjursBerit @ 18-02-2006, 12:51) Även hos mig gror det.... Barbarea vulgaris ’variegata’,Boykinia aconitifolia,Campanula chombodahlis,Campanula formanekiana,Campanula incurva,Campanula cochleariifolia ”Bavaria White”,Campanula Van-Houttei,Carex ’Frosted Curls’,Carex tenuculmi ”Bronzina”,Carex pendula ,Centaurea nigra,Chaenorrhinum glareosum,Codonopsis ovata,Cortusa matthioli ‘Alba’,Dalea purpurea,Dispacus chinensis,Dodecatheon conjugens,Echinacea purpurea‘Baby Swan White’,Echium russicum,Galega officinalis ,Gentiana affinis,Gentiana kuroo,Gentiana rochelii,Gentiana tibetica,Gentiana paradoxa,Geum triflorum,Geum chiloense ‘Mrs Bradshaw’,Globularia nudicaulis,Globularia punctata,Lychnis arkwrightii "Orange zwerg" ,Mentzelia decapetala,Mertensia primuloides,Minutaria recurva,Mitella diphylla,Oxytropis campestris,Oxytropis sericea,Penstemon strictus,Penstemon x mexicale ‘Sunburst Ruby’,Penstemon X mexicale ’Sunburst Amethust’,Petalostemon purpureum,Phyteuma charmelii,Phyteuma cordatum,Phyteuma humile,Phyteuma orbiculare,Platycodon grandiflorus pink,Potentilla apennina,Potentilla atrosanguinea var. Argyrophylla,Primula florindae,Primula capitata ‘Noverna deep Blue’,Rheum kialense,Salvia lyrata ‘Purple volcano’,Scabiosa alpina ’Blue diamant’Scabiosa japonica v.alpina,Scabiosa Ochroleuca,Symphyandra cretica,Veronica spicata alba, Zigadeus elegans ,Mimulus lewisii och lite till:)) Faktiskt så gjorde jag ett litet expriment med Trollius ’Alabaster’, jag GA-3 behandlade dom 2 gånger,först med en svag dos:))och dom har böjat gro inne!!  :huh: Puh! det verkar gro så det ryker hos dig Jag som var lite glad imorse för att Heucheramixen börjat gro. Äh, det är jag fortfarande. Kul att läsa om allt som gror och spirar i små lådor, kylskåp mm /Ewa
Jag blir perplex när jag läser om alla era sådder !!!!! Men ni har väl stora trädgårdar där ni sätter dom...eller ni kanske ger bort en del
Lady Hamilton
19-02-2006, 10:21
Nu har min Physalis grott (7 dagar) Frö från "köpe frukt"
Äntligen, efter 3-4 års försök med Bergsvallmo så ser jag 3 groddar i kylskåpet  . (Kerstins frö) Hur gör jag nu? Skall sådden stå kvar i kylskåpet tills det visar sig fler groddar?  Och hur länge i så fall?
kerstin z5-6
19-02-2006, 11:16
heja heja -Låt ett par till komma -sen under lysrör o svalt på nätterna  Alla behöver inte gro somliga kommer även under ljus i högre värme -men låt två till komma -sen flyttar du De ska skolas ut snabbare än andra- så fort de fått ett blad till -utom hjärtbladet övervattna inte men torka inte ut heller Nu får vi ju hoppas att de inte parat sig med alla möjliga så de blir knallblå o inte ljusblå bara ..  Lycka till
Grattis Berit  . Hur lång tid tog det? Jag väntar fortfarande ivrigt på mina. Fråga: Hur gör man med de mörkergroende sådderna? I byttan med Riddarsporrar har 7 små groddar visat sig. Ska jag ta fram dom i ljuset nu eller ska jag vänta på att fler ska gro? Om jag väntar finns det inte risk då att dom 7 "pionjärerna" blir "rankiga"? Mvh/Anki
Tack Kerstin och Anki  . Efter sådd fick dom stå mörkt och varmt, 22 grader (jag har ett mörkt utrymme som är varmt) i 3 dygn, sedan in i kylskåp där dom har stått i 2 veckor och 4 dagar. Känner mig jätteglad, fröer som gror snällt är bättre än "lyckopiller"
kerstin z5-6
19-02-2006, 12:32
Sätt riddarna under ljus -jag täcker bara fröna när jag sår sen gror de under ljus hela tiden Jo jag har rätt stort , men sår man så mycket som jag kan man inte plantera alla ändå -147 riddarsporrar är ju snyggt men att göra stora rabatter är lite arbetskrävande-men vi byter o säljer på växtmarknader och ger bort
BjursBerit
19-02-2006, 14:56
Detta med alla mina frösådder är väl att jag är drabbad av den mycket kända sjukdomen bland trädgårdsfolk......fröalkoholik Visst har jag en stor trädgård där det finns mycket obruten mark kvar, men jag gör som Kerstin.... byter,säljer och ger bort Sen brukar jag ha lite visningar av min trädgård och då ryker det lite till Jag har inte sått mina heucherafrön än..har tänkt gå ner nu i källaren och göra det
johanna_zon3
19-02-2006, 20:09
Äntligen har en av mina fröer grott.  Det är en Spansk peppar (röd) som som kommit upp ur pluggboxen. Nu börjar det - och det är så spännande - Johanna
Kerstin, nu har det kommit några till, har ställt dem under lysrör nu. "Svalt på nätterna" säger du, betyder det att dom skall in i kylskåpet på nätterna
kerstin z5-6
20-02-2006, 08:20
Det räcker eg med svalare temp , minns inte hur du har det -sår du inne och det är öcer 20 + ställ dem svalare på natten -i ett svalt fönster räcker +15-17 grader tex Blir ju svalare under lysrören när de inte är tända med
Helen i Piteå Zon 5
20-02-2006, 21:43
Aconitum vulparia, Corydalis sp. AGS, Allium narcissiflorum, Meconopsis delavayi och Saxifraga cuneifolia (Slöjbräcka) har börjat visa sig  Det gror allt eftersom nu  kul! / Helen
För kännedom: Martensia Maritima (Ostronörten) så har alla 5 fröna grott Men trots att den stått rel. svalt och under "högkvalitetlysrör" hela tiden så har den rännt iväg. Stjälken på den längsta (den som grodde först) är säkert 3 cm och sedan kommer det två pyttesmå hjärtblad. Är det normalt?  Kommer det att "fixa till sig" när jag kan skola om den? /Anki
kerstin z5-6
20-02-2006, 21:53
Ja den är långhalsad av naturen Som sagt grott : Dionysia !:) Snart ska nån få äta upp en hatt !
Tack Kerstin, skönt att höra att det är ett normalt beteende /Anki
Elisabeth P
20-02-2006, 22:11
Nu gror mina physalis 4 st  / Lisa
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-02-2006, 21:53) Som sagt grott : Dionysia !:) Snart ska nån få äta upp en hatt !  Vad är Dionysia för växt? Jag blir bara så nyfiken på grund av namnet eftersom jag har släktforskningspapper hemma och hittade en släkting som hette just Dionysia.
 till kerstins dionysia. Hocken ere ta´eck som ha vorte på sytta? Nu kan jag inte komma med mina anemonopsis längre Här har idag tittat upp en melanthium virginicum, och jag som var så väntanslös igår. Men av liljefröerna syns ännu inte ett spår /Åsa
Lady Hamilton
21-02-2006, 08:27
 Nu har mina Törnrosas kjortel grott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|