|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Mina lupiner, två sorter, grodde dagen efter sådd. (minns jag att det gått så fort?) Penséerna, palettbladen, hibiskus, klockmalva gror. Sen råkade jag sätta ngt i en av raderna men kastade påsen så vad det är som spirar där kommer som en riktig överraskning. *skrattar* Rheum, den röda flikrabarbern har kikat upp o Hostorna ser man små korviga groddar på så de är väl också på väg upp. Det enda som inte syns är Heuchera, o några andra sorter jag nyss satt men gror gör det. *ler*
Slutar inte att förvånas.. limefärgat Zinnia grodde på knappt två dagar! Sådde den på fredags och flera plantor tittade ut redan i morse! Glädjande med något som gror, vissa tycks har somnat där under jorden
Jag har varit i stugan i två dagar och när jag kom hem var det som julafton. Lilium philadelphicum, alla frön, har grott. Lindelofian, lilium nanum, mertensia och codonopsis hade grott  Sen såg jag ännu fler pyttesmå groddar av anemonopsisen som tittar upp. Ibland är det kul att komma hem för nu tycker jag det har grott lite trögt ett tag innan. /Åsa
Äntligen gror bananpaprika "sweet banana" Capsicum annuum L.
Jag hade redan nästan gett upp!
ewa zon 3
27-02-2006, 21:23
CITAT (Hamilton @ 26-02-2006, 13:56)  Jaaaa!!! Äntligen!!! Mina Vita "mini" Änglatrumpeter har grott i dag, medans jag sov........ Sedan har även mina Pepino frön som jag fått av Maggan Hansson (  Tack Maggan!) Vad kul!:D Hur lång tog det för den att gro? Jag går i väntans tider, sådde Brugmansia arborea 15 feb borde det inte hända något snart? /Ewa
Lady Hamilton
27-02-2006, 21:29
Inte grott men väl Rotat sig..................... Har nu alla mina sticklingar som jag har använt Odlingskuber till. Root Riot Dessa kuber är helt suveräna, men en aningen dyrt att köpa.
Lady Hamilton
27-02-2006, 21:30
CITAT (ewa zon 3 @ 27-02-2006, 21:23) Vad kul!:D Hur lång tog det för den att gro? Jag går i väntans tider, sådde Brugmansia arborea 15 feb borde det inte hända något snart? /Ewa Det tog 14 dagar för mig med undervärme
skulle min änglatrumpetblandning och chileklocka också må bra av lite "värmepannabehandling" ?
Det händer ingenting
lika så är det tyst på passiflora och dvärg-granatäpple-byttorna,
fast de två kanske tar lite mer tid på sig.
Jag har nu inte datumet framför mig, men tror att jag har väntat snart 3 veckor!
ewa zon 3
27-02-2006, 22:03
Mina änglatrumetfrön står ovanpå värmepannan och gottar sig men ändå vägrar de att gro Kanske jag ska ta fram arga rösten Mina jätteverbena har i alla fall grott snällt efter en månad i kylen De hamnade i Pluggboxen med frön som skulle köldbehandlas för där fanns det plats. /Ewa
Åsa, mälardalen zon 2
27-02-2006, 22:09
Det är normalt att det ibland kan ta upp till ett par månader för Brugmansiafröer att gro så man får ha en del tålamod och inte ge upp för snabbt.
ewa zon 3
27-02-2006, 22:20
Ok tack, lite mer tålamod alltså. Ska de stå kvar på värmepannan hela tiden? Har mätt jortemperaturen 22-25 C. Rädd att jorden börjar mögla.
/Ewa
kerstin z5-6
27-02-2006, 22:25
Ja, jag tycker att jag är sååå duktig...*klappar mig själv lite grann på axeln*... Jag sådde mina änglatrumpetfröer den 4/1... å ja väntar otåligt fortfarande...
Lady Hamilton
28-02-2006, 09:52
CITAT (ewa zon 3 @ 27-02-2006, 22:20) Ok tack, lite mer tålamod alltså. Ska de stå kvar på värmepannan hela tiden? Har mätt jortemperaturen 22-25 C. Rädd att jorden börjar mögla.
/Ewa Varför skulle jorden börja mögla?? Däremot får man passa fuktigheten eftersom jorden lättare torkar ut när det är varmt. Mögel upplever jag oftast om det är fuktigt o svalt i kombination med avsaknad av luftning
Åsa, mälardalen zon 2
28-02-2006, 11:12
Har man plast över sådden avdunstar det dock nästan ingenting så då kan man ställa till större skada om man går och duschar ofta med duschflaskan, det räcker om det är fuktigt där fröerna ligger. Det var det första misstaget jag gkorde som nybörjare, jag gick och duschade varje dag trots att plasten på sådden hindrade att det avdunstade så mycket, så sådderna blev bara blötare och blötare och tillsist ruttnade fröer och småplantor dog.
ewa zon 3
28-02-2006, 12:39
Tack för tipset, kan nog bli lite för ivrig med dushflaskan  Men hittills har jag inte lyckats ha ihjäl något. Det är väl bara en tidsfråga /Ewa
små myggor kan man få bort med följande tips: ett glas med saft /honungsvatten, lite vinegär och några droppar diskmedel. De kan inte motstå detta och med hjälp av att diskmedlet tar bor ytspänningen så drunknar dom.
Idag tittar det upp en liten paprikagrodd hos mig! Buskpaprikan Red skin som jag fått av Gurkan här på Odla.  Mera mera, vill att det ska gro mera!!
Usch, precis som jag förutspådde för någon månad sedan börjar jag bli lite smått less på alla små plantor  Dags att lägga ut bevattningsmattor, så att jag kan ta lite "ledigt" ibland och inte behöva passa krukorna varenda dag  En till organiseringsrunda skulle kanske också hjälpa, just nu käns det bara kaotiskt med små plastkrukor överallt  Jag vill inte ens tänka på hur mycket jobb det blir om någon månad eller så när allt det där behöver omplanteras
kerstin z5-6
28-02-2006, 19:03
Tänk , för mej är det tvärtom -jag vill inte ha underbevattning utan vattna alla individuellt själv .Då har jag full koll på vad som händer med alla plantor dag från dag , och större katastrofer kan undvikas From växthussäongens start - vet familjen att jag vare sig svarar på tilltal eller i tel när jag är i växthuset o vattnar -total ro bland det gröna ... tror det är därför jag sår så många sorter ..
Maggan H
28-02-2006, 19:29
CITAT (Hamilton @ 26-02-2006, 13:56)  Jaaaa!!! Äntligen!!! Mina Vita "mini" Änglatrumpeter har grott i dag, medans jag sov........ Sedan har även mina Pepino frön som jag fått av Maggan Hansson (  Tack Maggan!) Varsågod, bra dom kom till nytta! Hur många grodde? Av mina 3 av 5.  Idag grodde min första taggreva, efter att ha kommit in för 6 dar sen.
traaaalllaaallaa min strelitzia nicolai har grott idag, efter bara lite mer än en månad
Maggan H
01-03-2006, 12:01
Lite olika sorter har precis blivit omskolade:  Bl a himmelsblomma, kantlobelia, basilika, pepino.  De andra får vänta lite... Hoppas alla perennerna gror snart så jag kan sätta dom i växthuset med värmefläkt, jag BEHÖVER PLATSEN...under lysrören. Den blå veronikan vann i alla fall perenngroningsjakten!
mina "konstiga" chili-frön som skulle först kyl-behandlas 3 veckor fick först komma in i stugan och sedan har det varit några dagar på värmepannan.
I dag började 2 av 3 sorter att titta ut!
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-02-2006, 19:03) Tänk , för mej är det tvärtom -jag vill inte ha underbevattning utan vattna alla individuellt själv .Då har jag full koll på vad som händer med alla plantor dag från dag , och större katastrofer kan undvikas From växthussäongens start - vet familjen att jag vare sig svarar på tilltal eller i tel när jag är i växthuset o vattnar -total ro bland det gröna ... tror det är därför jag sår så många sorter ..  Jag har svårt att hålla mig helt till ett intresse  Det går i perioder, och just nu är min "pyssla-med-växter-period" på väg att mattas av. För några veckor sedan var det väldigt avslappnande att pyssla om växterna, men just nu är det mest lite frustrerande. Det kommer tillbaka så småningom, men för tillfället skulle jag behöva göra något annat en stund. Tyvär kan man ju inte lämna plantorna helt åt sitt öde, som man sår får man sköta
att dom är vackra ricin-fröer, de ser ut som små flamingos, de gror så fort , vackra, vackra, vackra Bilder kommer senare, ska gå och lägga mig och i morgon händer det lite sjukhushistorier med ett av barnen ( iget allvarligt, men tar hela dagen!) så under helgen försöker jag...
Mera paprika har grott här och chilipeppar + Blåsvingel.
CITAT (katah @ 01-03-2006, 13:05) mina "konstiga" chili-frön som skulle först kyl-behandlas 3 veckor fick först komma in i stugan och sedan har det varit några dagar på värmepannan.
I dag började 2 av 3 sorter att titta ut! Vad var det för chilifrön som skulle kylbehandlas ??? *nyfiken i en strut* Här gror det för fullt idag, physalis svämmar över, dahlior i massor, den första omgången tomater leker tittutleken och massor av chili och paprika står och skriker som små fågelungar, med gapande näbbar, i sålådorna otåligt väntande på omskolning. Ute vräker snön ner ... suck. HJÄLP !
CITAT (Gurkan @ 03-03-2006, 14:51) Här gror det för fullt idag, physalis svämmar över, Ha ha vad lustigt...när jag pratade med dig nyss så sa jag ju att Physalisen inte hade grott och det var över en månad sen jag sådde den så jag tänkte kasta sådden. Den måste ha hört vad jag sa för när jag tittade nu så stack det upp ett förskrämt huvud i krukan!
Anna Maria
03-03-2006, 18:54
Och här har mina violverbenor äntligen behagat visa sig efter kylning i två omgångar och nu några dagar i värmeväxthuset. En stor sandlilja har kommit upp, men bara två svartögon tyvärr. Och pyttesmå vaniljbasilikor! Nu väntar jag närmast på rosenroten som jag sådde idag. Den ska visst vara lite tjurig.
Maria utanför Enköping
pärlhirsen(heter den så på svenska, panicum miliaceum 'violaceum') har grott och jag har kastat ut jätteverbena på kylning, i det här vädret borde den få tillräckligt av den varan nu vill jag ha våååår....
CITAT (katah @ 02-03-2006, 23:01) att dom är vackra ricin-fröer, de ser ut som små flamingos, de gror så fort , vackra, vackra, vackra  :wub: :wub: Bilder kommer senare, ska gå och lägga mig och i morgon händer det lite sjukhushistorier med ett av barnen ( iget allvarligt, men tar hela dagen!) så under helgen försöker jag... Ricin, gror fort ? Inte mina, sådde den 19/2 och det syns absolut ingenting
Åsa, mälardalen zon 2
03-03-2006, 22:20
Men 19/2 var väl ganska nyligen, fort tycker jag att frön gror ifall de gror inom någon månad. De som tar lång tid kan ju ta 1-2år på sig att gro.
bikiv, ruggade du ytan på ricinfrön? jag tror att de ville även blötläggas...
om inte, så tror jag att de kommer att gro men att det kommer att ta längre tid....
jag sådde någon perenn som skulle ta 3-24 månader att gro, jag kommer att tappa tron att ett frö ska gro väldigt snabbt , så det är ett evigt tur att de varnar på påsen om 24 månader....
Jag tror att min änglatrumpet har börjat gro.... ojojoj..
Hjälp! Bergsvallmon dör en efter en, nu har jag bara 8 kvar. Ett tiotal har dött. Står nattetid mörkt i 15 grader och dagtid 18-20 grader under lysrör utan huv. Skall huvan vara på någon del av dygnet? Inte tycker jag att dom växer något nämnvärt heller, har vanlig såjord (Hasselfors). Lewisian visade sig för 10 dagar sedan 1 st, nu har det kommit 1 till. Dessa har jag bredsått, skall jag pilla ut dessa två som tittat fram eller kan de fortsätta att stå under huv.
kerstin z5-6
04-03-2006, 10:24
Skola ut dina bergvallmo genast -har de två blad så kör ! Detta är bergvallmons problem -de är näringskrävande efter grodd o vill ha svalare än 15 nattetid .. Använd verktyg -pennspets liknande så du kan frigöra den lilla rot som finns .. god plantjord Håller tumme
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-03-2006, 17:33) CITAT (Gurkan @ 03-03-2006, 14:51) Här gror det för fullt idag, physalis svämmar över, Ha ha vad lustigt...när jag pratade med dig nyss så sa jag ju att Physalisen inte hade grott och det var över en månad sen jag sådde den så jag tänkte kasta sådden. Den måste ha hört vad jag sa för när jag tittade nu så stack det upp ett förskrämt huvud i krukan!  Det är nån slags omvänd psykologi det där, ju mer man tjatar på fröna desto mindre benägna är dom att gro. Om man försummar dem ett tag ... ja se då smyger dom fram. Tur att du inte hade städat ut hela lådan som du tänkte. Grattis förresten !
Datura metel har grott 1:a fröet av 10, precis 3 veckor tog det. Nu är det bara att hoppas att fler gror.  Minst tre plantor har jag sett fram emot och planerat för.  ' /Anki
Här kommer en bild om ricinplantan, mer finns på min sida!
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-03-2006, 10:24) Skola ut dina bergvallmo genast -har de två blad så kör ! Detta är bergvallmons problem -de är näringskrävande efter grodd o vill ha svalare än 15 nattetid .. Använd verktyg -pennspets liknande så du kan frigöra den lilla rot som finns .. god plantjord Håller tumme Yes, jag har två blad, men vilken jord vill dom ha, god jord vad är det? dom får vad dom vill bara dom växer  Passar dom ständigt och jämt och snart reser jag bort, måste jag ta med dem till södra Sverige eller lämna dem till något dagis  :
kerstin z5-6
04-03-2006, 16:46
Jag skulle också vilja ha ett Bergvallmodagis i min kommun!  Förra årets misstag med dem var alltså antagligen att jag inte skolade om dem trots att de inte växt nånting. Det ska jag göra i år...om de gror nån gång!  Jag tog ut dem ur kylen ett dygn för att ge dem lite tempväxling, vi får väl se om det händer nåt snart. Den allra finaste jord som går att köpa för pengar ska de få sen!
Lady Hamilton
04-03-2006, 17:51
Ja lite på sidan av är det väll men............... Jag "fick" lökar från ett "mindre seriöst" företag i mitten på November och då gick det naturligtvis inte att plantera nere i jorden här där jag bor, så jag planterade dem i stora krukor som stått på golvet i vinterträdgården mot ytterväggen. Så såg jag att det började gro i krukorna så jag började vattna. Så här om dagen kände jag att det doftade så gott............ Såg då att dessa blommade! Hade ingen aning om att Narcisser doftade så gott 
Det händer ingenting med mina funkior! Ska jag langa in dem i kylen ett tag eller? Hur länge brukar det dröja innan de gror?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-03-2006, 20:04) Det händer ingenting med mina funkior! Ska jag langa in dem i kylen ett tag eller? Hur länge brukar det dröja innan de gror? Nej inte till kylen! Jag har samma problem med mina som inte gror och frågade då i ett annat forum. Kerstin i z 5-6 svarade då att de ska stå varmt, gärna med lite undervärme och fuktigt. (Gladpack över med lufthål kanske??). Ibland gror de fort men ibland kan det tydligen ta lite tid. Lycka till till oss båda! Cacki
kerstin z5-6
04-03-2006, 23:03
japp , gror de inte varmt är det nåt knas med fröna .. men undervärme brukar fixa det
Tack så mycket för svaren, vilken tur att jag frågade för jag hade fått för mig att de skulle kylas. Tror det stod på påsen till och med, men kan ha blandat ihop det. Då ska de få flytta till fönsterbänken vips. Blir det inget så sår jag en ny omgång, har kvar frön.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-03-2006, 20:04) Det händer ingenting med mina funkior! Ska jag langa in dem i kylen ett tag eller? Hur länge brukar det dröja innan de gror? Hota med att slänga ut dem också !!! Det borde funkia ... funka !
CITAT (Gurkan @ 05-03-2006, 01:58) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-03-2006, 20:04) Det händer ingenting med mina funkior! Ska jag langa in dem i kylen ett tag eller? Hur länge brukar det dröja innan de gror? Hota med att slänga ut dem också !!! Det borde funkia ... funka !  Fast om jag slänger ut dem i kylan så kanske de får Hosta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|