|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
stennie
05-03-2006, 12:44
Eva i Skåne
05-03-2006, 14:28
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-03-2006, 04:23) CITAT (Gurkan @ 05-03-2006, 01:58) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-03-2006, 20:04) Det händer ingenting med mina funkior! Ska jag langa in dem i kylen ett tag eller? Hur länge brukar det dröja innan de gror? Hota med att slänga ut dem också !!! Det borde funkia ... funka !  Fast om jag slänger ut dem i kylan så kanske de får Hosta!  oj, vad man kan skoja till det
CITAT (Gurkan @ 03-03-2006, 14:51) CITAT (katah @ 01-03-2006, 13:05) mina "konstiga" chili-frön som skulle först kyl-behandlas 3 veckor fick först komma in i stugan och sedan har det varit några dagar på värmepannan.
I dag började 2 av 3 sorter att titta ut! Vad var det för chilifrön som skulle kylbehandlas ??? *nyfiken i en strut* Jo, här kommer förklaringen: pepper sheepnose pimento pepper tequila sunrise pepper healthy jag köpte dessa från Rockdala och de skulle skötas efter odlingsanvisning B. På själva fråpåsar står det på engelsaka att de ska till värme för att gro och sedan svalare, men på deras separata odlingsanvisningar står det förljande. B groningen är ojämn och sådden bör stå i 4-7 grader under 3 veckor. Därefter flyttas sådden till 27 grader i ytterligare 3 veckor- Täck med sålock ex. en glasskiva. jag som aldrig har odlat chili förut, undrade lite för jag tyckte att de skulle fungera som paprika, men gjorde snällt som man ska... ut till kylan 3 veckor och sedan på värmepannan, det tog faktiskt bara några dagar när de grodde och de står och växer nu fint under värmelampan inomhus. Men jag tror att jag kommer att så några till nu under mars och skicka dom direkt till värmen utan kylbehandlingen....
Lady Hamilton
05-03-2006, 15:39
Mera lökar
Tack för ditt svar katah. Jag har precis de sorterna och har varit missnöjd med groningen framförallt på "Tequila sunrise". Dom andra två har tittat upp men det tog ganska lång tid (nästan 3 v). TS har bara kommit upp ett par tre stycken av 15 frön. Har två andra som vägra gro också, Brazil och Omni Color från Örtagårdens, dom skickade jag in i kylen nu så får vi se om det hjälper. ... tur att nån läser instruktionerna. Inte är det jag iaf.
ewa zon 3
05-03-2006, 16:08
CITAT (Hamilton @ 05-03-2006, 15:39) Mera lökar :wub:  Fint med vår inne nu när våren känns långt borta ute. Men vad är det för fin lite citrusväxt som skymtar i bakgrunden? /Ewa
CITAT (Gurkan @ 05-03-2006, 15:45) Har två andra som vägra gro också, Brazil och Omni Color från Örtagårdens, dom skickade jag in i kylen nu så får vi se om det hjälper. Var det inte Brazil jag fick? De har grott allesammans utan någon kyl.
Helen i Piteå Zon 5
05-03-2006, 17:27
kerstin z5-6
05-03-2006, 19:02
Åhhh Zigadenus .. mina vill inte gro än 
Helen i Piteå Zon 5
05-03-2006, 19:43
Angående Zigadenus har jag även frösått Z.fremontii och Z.glaberrimus, köpte fröna från STA:s frölista...kul att testa även dom. Båda sorterna har grott med några få strån, men en planta av varje får man då att pröva. /Helen
Lady Hamilton
05-03-2006, 19:54
CITAT (ewa zon 3 @ 05-03-2006, 16:08) ...Men vad är det för fin lite citrusväxt som skymtar i bakgrunden?  ........... /Ewa Det är en vanlig "fortunella-sort" som kan köpas lite varstans
Maggan H
05-03-2006, 20:11
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 05-03-2006, 17:27) Har du nån närbild på Törnrosan? En av mina har grott men jag är osäker på om det verkligen är den som grott, kan vara ett litet frö som 'hoppat över'.
Helen i Piteå Zon 5
05-03-2006, 20:36
Maggan H
05-03-2006, 20:52
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 05-03-2006, 20:36) Hm, jag får nog vänta tills nästa bladpar har kommit, bara hjärtblad än och de liknar nog de flesta sorter....Fast jag tycker den har stannat, växer inget.  Tack för bilden!
min kudzu har grott hoppas den överlever, det gjorde den inte förra gången jag sådde den BILDciterar från sidan: CITAT Kudzu (Pueraria lobata), listed by the World Conservation Union as one of the World's Worst Invaders
Helen i Piteå Zon 5
05-03-2006, 22:14
Ikväll har jag fyllt på lite i mitt album med sorter som har grott, det finns här ifall ni vill se http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...3&albumid=10529
CITAT (Zazu @ 05-03-2006, 22:04) min kudzu har grott hoppas den överlever, det gjorde den inte förra gången jag sådde den BILDciterar från sidan: CITAT Kudzu (Pueraria lobata), listed by the World Conservation Union as one of the World's Worst Invaders vad i hela värden? ???? Vad är detta för en växt? Någon klättrare som tar över gamla trästammar eller ser hela växten ut som ett spöke-monster!! berätta, intressant!
den tar över allt! används mot alkoholism i kinesisk medicin om jag inte minns fel... klättrare med enorm växtkraft, man måste tydligen stänga fönstren på natten och kolla till bilen, annars syns de snart inte längre det var en liten artikel om kudzu i ett AoT-nummer för ett tag sedan, hittar dock inte just det numret, handlade lite om orkideer och vildpelargoner också så den är lite av ett monster
Idag ser jag lite grönt i en av Ricinkrukorna!
Nu läste jag på Funkiapåsen och det stod mycket riktigt att om de inte grott inom 2 veckor kunde man lägga dem i kylen i 2 veckor och sen i rumstemp igen. Jag tror jag testar det iallafall och så sår jag dessutom en ny omgång frön. Lika bra som att kasta den gamla sådden kan den ju få stå i kylskåpet ett tag!
ewa zon 3
06-03-2006, 12:00
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 05-03-2006, 22:14) Ikväll har jag fyllt på lite i mitt album med sorter som har grott, det finns här ifall ni vill se :rolleyes: http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...3&albumid=10529Tack för att du delar med dig av hur du gör med dina frösådder. Som en instruktionsbok för mig som är nybörjare på perennsådd Kollade även in dina andra frösåddsbilder på AoT Frösådd 05, 216 olika sorter /Ewa
kerstin z5-6
06-03-2006, 13:19
De flesta som sår Hosta funkia varmt har groddar inom tre veckor , några rapporterar även ingen grodd alls , på vissa sådder -det händer ju ibland -De tar ingen skada av att du kyler -men jag är tveksam till resultat Å andra sidan har du ju inga groddar än -så testa !
Här har Linaria purpurea grott på 11 dagar, NS. Och Geranium pyrenaicum även den på 11 dar, NS. Är lite sen i starten i år med fröerna.
CITAT (Margareta Hansson @ 05-03-2006, 20:11) Har du nån närbild på Törnrosan? En av mina har grott men jag är osäker på om det verkligen är den som grott, kan vara ett litet frö som 'hoppat över'.  Lånar en bild från Stennie som visade nyss sin sådd av Törnrosas k. Kanske dina är i detta stadie?
Maggan H
06-03-2006, 14:24
CITAT (estet @ 06-03-2006, 14:09) CITAT (Margareta Hansson @ 05-03-2006, 20:11) Har du nån närbild på Törnrosan? En av mina har grott men jag är osäker på om det verkligen är den som grott, kan vara ett litet frö som 'hoppat över'.  Lånar en bild från Stennie som visade nyss sin sådd av Törnrosas k. Kanske dina är i detta stadie?  Ja, visst liknar de varann??  Yes, det är nog en kjortel i alla fall! Tack alla för hjälpen! Så här ser min ut:
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-03-2006, 13:19) De flesta som sår Hosta funkia varmt har groddar inom tre veckor , några rapporterar även ingen grodd alls , på vissa sådder -det händer ju ibland -De tar ingen skada av att du kyler -men jag är tveksam till resultat Å andra sidan har du ju inga groddar än -så testa ! Jag ska så en ny omgång nu, har varit och köpt 60 nya såkrukor så nu har jag lite att pyssla med.  Kanske att fröna har ruttnat eller nåt, det blir gärna lite för blött i mina krukor eftersom jag är så rädd att de ska torka ut. Vi har så erbarmligt torr luft inne så jorden i alla krukor som inte är täckta torkar ut på ett par timmar.
virrevarv
06-03-2006, 15:30
Idag hade mina Månadssmultron grott men hur gör jag med de som inte grott i byttan? Kanske en fånig fråga men jag måste ju sätta de små groddarna i ljus men hur går det då för de andra fröna, de är väl mörkgroende? Även mina Riddarsporrar hade grott och ikväll ska jag skola om mina Cymbalblommor. Tänk vad lite som kan värma en odlarsjäl när snön virvlar utanför fönstret?! I fredags beställde jag katalog från Jelitto, kunde inte hitta ett formulär för det så jag mailade. Hoppas dom förstår min mycket knackiga engelska.. Ha det gott alla!
Lady Hamilton
06-03-2006, 15:33
CITAT (virrevarv @ 06-03-2006, 15:30) .......Idag hade mina Månadssmultron grott men hur gör jag med de som inte grott i byttan? Kanske en fånig fråga men jag måste ju sätta de små groddarna i ljus men hur går det då för de andra fröna, de är väl mörkgroende?......  Ställ dem ljust, det kommer att gå bra.
virrevarv
06-03-2006, 18:49
Tack för svaret Hamilton, vill så gärna ha smultron som kantväxt...
Vad avis jag är på alla er vars "kjolar" som har grott.. Mina sådde jag i början på februari och ännu inget tecken på liv, likadant är det med "Änglarna"... Jag får väl ha ännu mer tålamod förmodar jag...
Ha det gott!!
Min änglar vill inte gro ,men sedan slängde jag alla byttor med ogrodda frön på värmepannan och schwich... på ettpar dagar gror chilin och ett par änglor.... däremot dvärggranatåpplen och chileklockan har inte visat sig och de är sådda i början av februari... hmmm...
Hur många fröer sätter ni i varje kruka?  . Jag ser väldigt många groddar i era byttor. För min del sätter jag 3-4 frön i varje bytta, det är kanske lite snålt  undrar jag.
Nu har alla mina primulas grott, stockrosorna lyser med sin frånvaro o Hostan har kikat upp lite försiktigt ur byttan. Satte många frön men inte mkt har kommit upp.  Nåja! Spansk körvel in i kylen idag, få se hur länge dom tar för att bli möra. *ler*
En snabb fråga? Sådde Cymbalblomma den 10:e februari i 4 krukor...den 14:e kom det upp i 3 krukor men inte i den fjärde....nu är det väl kanske dax att sluta hoppas...jag behöver ju inte fler... ....men tänkte väl att min bäste vän kunde få lite mer än en...hon vart mamma i går till en liten kille  ...så hon har inte haft tid med att så...så jag lova att hon skulle få allt som jag inte behövde....och hjälpa henne i sin trädgård....
kerstin z5-6
07-03-2006, 11:01
Angående antal frö så bredsår jag allt i en större bytta -hela påsen -de ska ju ändå skolas ut och det blir bara en låda att rymma och hålla reda på i början ...
Sår man bara tre -fyra frö ur en påse med 50 st är risken att inget av just de 4 gror ....
Då har jag haft tur. Inte för att alla har grott men 1- 2 av 4 har lyckats titta fram iaf Har ni lysrör på 24 timmar om dygnet  ? Eller skall groddarna vila några timmar?
Helen i Piteå Zon 5
08-03-2006, 07:25
CITAT (Berit @ 08-03-2006, 07:14) Då har jag haft tur. Inte för att alla har grott men 1- 2 av 4 har lyckats titta fram iaf Har ni lysrör på 24 timmar om dygnet  ? Eller skall groddarna vila några timmar? Lysröret är tänt hos mig i ca. 14tim/dygn. plantorna måste få vila lite  /Helen
nu har några fler pelargoner från Gertie grott, den otydliga längst bak blir nog en stjärna, den i mitten en vanlig zonal och den närmaste har riktigt häftiga blad, den har dessutom tre hjärtblad:
fruberglund
08-03-2006, 17:14
Hos mig gror nu purjo, jordgubbar, sommarkungsljus och ett fåtal av aklejorna. Väntar fortfarande på Cordonopsorna eller vad de nu heter  De verkar lite segare men de kommer nog snart. Kungsljusen fick flytta in under lysrören igår, resten ska jag vänta tills några fler frön grott. Kul att det börjar hända nåt nu, har köpt pallkragar genom blocket idag så jag har lite till kökslandet jag ska göra i sommar
I sålådan där det strödes ut "fådda" Bergvalmofrön har det idag visat sig en liten grön grodd Hoppas att det är vad jag tror det kan vara  och att den får lite sällskap där i kylskåpet. /Anki
kerstin z5-6
08-03-2006, 18:29
CITAT (Anki V @ 08-03-2006, 17:54) I sålådan där det strödes ut "fådda" Bergvalmofrön har det idag visat sig en liten grön grodd :lol: :lol: Hoppas att det är vad jag tror det kan vara  och att den får lite sällskap där i kylskåpet. /Anki En till i morse /Anki
Ska pionvallmo vara långsamt? De vill inte gro, såddes för flera veckor sedan  Inte för att jag egentligen vill ha någon pionvallmo, fröerna fick jag gratis och de slank ner i såjorden av bara farten.
Ett par små Stockrosor har tittat upp här!
Efter all läsning här var jag tvungen och gå å kika...igen. Yes, Grönliljan, Zigadenus elegans har kikat upp (mickroskopiskt) men ändå!  Grott på 14 dar.
AndreasBlomquist
09-03-2006, 23:58
Jag tänkte dela med mig lite utav mina grodder. De har vuxit till sig lite nu sen jag planterade dem. Här är en överblick över mina chilisar, de blev planterade den 24 januari och såg den 9 februari ut såhär:  De stod under hela groningsprocessen och fram till omskolning i ett miniväxthus med undervärme och underbevattning. Omskolning skedde exakt en månad efter att fröna hade petats ner i jorden, och numera ser de ut såhär:  Jag vet inte riktigt varför den är mörk i bladen. Den var grön och fin när vi åkte iväg till Kanarieöarna men alla bladen var mörka när vi kom hem. Förutom missfärgningen så verkar dock bladen helt friska. Detta är en Hot Cheyenne förresten. Har ju även en annan sort, Tropical Heat, som ser ut såhär:  Jag har även planterat Gyllenbär eller Kapkrusbär, vilken det nu är som är luddig samt buskpaprikan Redskin F1. För bilder på dessa får du gärna kolla in min trädgårdsblogg.
En del chili blir lite mörka om bladen. Jag vet inte varför, men det har inte skadat dem heller vad jag har märkt. Det är när dom gulnar som man ska bli orolig, för det kan betyda spinnkvalster eller övervattning. Övervattning är inte lika illa som spinnkvalster, men kan fördröja skörden flera veckor  Mina chili är inte så där stora än, trots att jag sådde ungefär samtidigt. Det är nog för att de har stått i garaget med en temperatur på 12-15 grader. I förrgår planterade jag om de sex största i större kruka och ställde i köksfönstret under en växtlampa. Förhoppningsvis tar de fart nu
Sådde en massa i förrgår bl a Sanvitalia procumbens 'Husarknappar'.... å förstå  det har redan dykt upp småttingar.... har försökt hitta nån info om hur fort det ska ta för dem att gro men inte hittat nått....så det är väl normalt då... kul iaf...
"I förrgår planterade jag om de sex största i större kruka och ställde i köksfönstret under en växtlampa. Förhoppningsvis tar de fart nu "
vill chili har varmt sedan den har växt lite ?
CITAT (katah @ 10-03-2006, 13:00) vill chili har varmt sedan den har växt lite ? Förra året hade jag chilin i värme hela tiden, då växte de snabbare än nu när jag ställde dem svalare efter att de hade grott. De verkar växa i 12-15 grader också, men långsammare. Däremot ska man se till att ha extraljus om man ställer dem varmt, annars blir de bara långa och rangliga. I år ställde jag ner dem i garaget för att köksfönstret (det enda fönster där jag har extraljus, förutom garaget) var fullt med annat
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-03-2006, 19:51) Ett par små Stockrosor har tittat upp här!  Syskonen är här !!! Några av dem har iaf. vågat sig fram ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|