Full version: Grott!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
kerstin z5-6
Dionysia

jättekinkig sak -tydligen -nu har jag ett vad på gång igen smile.gif
Floppy
Det har dykt upp en Lewisia och en Eldkrona...*jippi äntligen*.... tongue.gif wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 21-02-2006, 14:13)
....... Eldkrona...*jippi äntligen*....

Hur lång tid tog det för den att gro?
sad.gif "har väntat läääänge nu"..................
Storåtjejen
CITAT (Hamilton @ 21-02-2006, 14:21)

Här är en till som undrar samma sak. Har också väntat länge unsure.gif
Floppy
CITAT (Storåtjejen @ 21-02-2006, 15:52)
CITAT (Hamilton @ 21-02-2006, 14:21)

Här är en till som undrar samma sak. Har också väntat länge unsure.gif

Eldkrona sådde ja 4:e januari...och jag tror faktiskt att den dök upp igår...kollade inte förens idag nämligen om det hade hänt nått och då var den redan 3 cm och i förrgår kom den inte för då kollade jag...

Men det har bara dykt upp en....så jag hoppas att det dyker upp fler...har flyttat sådden så att den står under lysrör....

Den stod på akvarierampen...tillsammans med änglatrumpeterna...så jag hoppas att det även ska dyka upp nått där inom kort... smile.gif

När sådde ni era då?
Maggan H
CITAT (Hamilton @ 21-02-2006, 08:27)
smile.gif Nu har mina Törnrosas kjortel grott!

Har dom? ohmy.gif Hur lång tid tog det? Av mina syns inte ett spår! wink.gif
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 21-02-2006, 16:13)
När sådde ni era då?.........

06-01-28 sad.gif Så då får jag vänta 24 dagar till då..............minst.........
Lady Hamilton
CITAT (Margareta Hansson @ 21-02-2006, 16:17)

smile.gif 17 dagar.......Undervärme...........
Floppy
CITAT (Hamilton @ 21-02-2006, 16:17)

06-01-28 sad.gif Så då får jag vänta 24 dagar till då..............minst.........

Liiiiider med dig/er.... sad.gif ...vet hur det känns...man tror ju nästan att man har misslyckat...men så plötsligt.... ohmy.gif ...händer det nått... tongue.gif ....

....så känner jag fortfarande eftersom jag väntar på både änglatrumpeten och mini änglatrumpeten ska gro...varför ska allt ta sån tid...*suck*.... tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 21-02-2006, 16:26)
....mini änglatrumpeten ska gro..........

smile.gif 10 dagar tog den Blå "minin"
sad.gif Den vita har inte synts till än (19 dar)
Maggan H
CITAT (Hamilton @ 21-02-2006, 16:18)

smile.gif 17 dagar.......Undervärme...........

Sådde mina 23 januari, har stått utan undervärme fast i rumstemp och viss värme från spotlightsen i köket smile.gif Tänkte ett tag på att köra diskmaskinen konstant-non stop för att få undervärme, fast där drog jag ändå gränsen, annars hade maken garanterat gjort det! biggrin.gif wink.gif Underliga tankar man kan få i skallen så fort det gäller frösådder.... Vad heter en sån matta med värme i? unsure.gif
Lady Hamilton
Värme matta

Wexthuset

Finns även på Willab Garden
kerstin z5-6
Vilken temp står det att den ska ha ?
Maggan H
CITAT (Hamilton @ 21-02-2006, 17:14)
Värme matta

Wexthuset

Finns även på Willab Garden

tongue.gif Jaså var det så enkelt! tongue.gif
Floppy
CITAT (Hamilton @ 21-02-2006, 16:50)
smile.gif 10 dagar tog den Blå "minin"

...okej...jag sådde mina den 16:e alltså i torsdags....så jag får nog vänta omkring helgen innan det händer nått...

Du råkar inte ha en bild på de små liven som de ser ut nu?
Berit
Jag såg någon som har Lewisia som hade grott. Har du haft fröna i kylskåp och i så fall hur lång tid. unsure.gif

Har mina Lewisiafrön i kylskåp där dom har varit sedan 28/1, alltså 23 dagar (3 veckor). Funderar om dom behöver 1 vecka till i kylskåp eller om jag kan börja rycka i dem nu.
rolleyes.gif
Storåtjejen
CITAT (Hamilton @ 21-02-2006, 16:17)

Oups! Hade så för mig att det var länge sedan jag sådde Eldkronan, men det var den 15/2 så jag lär nog få vänta ett tag till laugh.gif
Miniänglatrumpet (blå) sådde jag den 5/2 så den kanske kan komma snart wub.gif
Floppy
CITAT (Berit @ 21-02-2006, 19:47)
Jag såg någon som har Lewisia som hade grott. Har du haft fröna i kylskåp och i så fall hur lång tid. unsure.gif

Har mina Lewisiafrön i kylskåp där dom har varit sedan 28/1, alltså 23 dagar (3 veckor). Funderar om dom behöver 1 vecka till i kylskåp eller om jag kan börja rycka i dem nu.
rolleyes.gif

Få se nu hur var det... *funderar och bläddrar i kalendern*... wink.gif

Sådde: 5/1, kylen: 26/1.
Plockade ut den ur kylen 19/2, efter att jag såg att den hade grott ca 3 cm,
jag antar att den hade börjat gro redan dagen innan...

Är lite osäker på datumen men du får ett ca iaf... smile.gif
Berit
Tack för ditt svar, Floppy.

Så din Lewisia visade sig redan i kylskåpet, lika som Bergsvallmon gör. Går genast till kylskåpet och tittar efter. tongue.gif . Här har det också grott, en liten grodd tittar upp biggrin.gif .
Kerstins fröer är det sprutt i laugh.gif laugh.gif laugh.gif . Får stå kvar i kylskåpet någon dag till.

Tittade in i ditt album, Vilken gosig hund du har wub.gif .
Men ack så mycket snö. Tack för titten.
Floppy
CITAT (Berit @ 22-02-2006, 05:27)
Tack för ditt svar, Floppy.

Så din Lewisia visade sig redan i kylskåpet, lika som Bergsvallmon gör. Går genast till kylskåpet och tittar efter. tongue.gif . Här har det också grott, en liten grodd tittar upp biggrin.gif .
Kerstins fröer är det sprutt i laugh.gif laugh.gif laugh.gif . Får stå kvar i kylskåpet någon dag till.

Tittade in i ditt album, Vilken gosig hund du har wub.gif .
Men ack så mycket snö. Tack för titten.

Vad kul att det hade grott även i ditt kylskåp... smile.gif

Ja han är min 'lillbäbis'...har ju inga barn så han får bli mitt substitut.... wub.gif

Som tur är så har nästan allt snöat bort...det där var snö rekord i landet 1 m i centrala Hudiksvall...där jag bor, ca 1 mil utanför stan, kom det nästan 1 ½ meter... nu regnar det och är +2,6 C och vi har ca 3-4 dm kvar...mätt på baksidan...där det är orört... smile.gif ...så det kanske blir vår här .... tongue.gif
kerstin z5-6
ta ut Lewisian du smile.gif
Så här ser mitt senaste groddat ut :
KALL
Abronia fragrans 4v kallt därefter grott 7 dag
Dryas octopetala 4v kallt därefter grott 7 dag
Varm-
Lewisia cotyleydon "sunset strain" grott 10 dag
Rodgersia podophylla grott 5 dag
Mertensia maritima ssp asiatica grott 5-15 dag
Delpinium oxycephalum grott 4 dag
Stacys byzantina silky fleece 5-6 dag
Dionysia -6-7 dagar
Veronica ornata 10 dagar
gunnelö
Även hos mig har en liten Lewisia kommit upp. Fast bara en och nästa vecka har jag tänkt ställa ut sådden under snön. Det är väl bara att offra den lilla antar jag. Den är nog för liten att fiska upp och plantera om och ställa under lampan.

Hur skulle ni göra? Dra upp och slänga, alternativt självdö? Ställa hela sådden under lampan och se om den hinner växa till på en vecka? Försöka plantera om?

(Hm det slår mig att det kanske kan vara något annat, ett ogräs? Jag har aldrig sått Lewisia förut och vet inte hur de ska se ut).

Gunnel Ö
Berit
Jag har ställt hela sådden under belysning idag, fast det bara är en grodd som syns smile.gif .Det är första gången för mig med att så Lewisia så jag får prova mig fram. smile.gif
kerstin z5-6
ähum .. lewisia behöver INGEN kylperiod , men gror ojämt -en och en -det är naturligt .. det blir saker av de små gröna kryssen -jag lovar -inte offra eller ställa ut behövs smile.gif
BjursBerit
En liten rapport från gentianer jag sått.Jag har behandlat alla med GA-3 en del 2 gånger eftersom första blandningen var alldeles för svag,andra gången så satte jag inte sååå stark dos.Alla har jag haft ljusgroende och jag har försökt att hålla hög fuktighet.

Gentiana affinis sådd 9/2 kom 14/2
Gentiana cruciata sådd 1/2 kom 8/2
Gentiana kuroo sådd 4/2 kom 14/2
Gentiana makinoi sådd 1/2 kom 22/2
Gentiana paradoxa sådd 1/2 kom 8/2
Gentiana rocheliana sådd 4/2 kom 9/2
Gentiana rochelii sådd 1/2 kom 20/2
Gentiana tibetica sådd 1/2 kom 13/2

men dessa har inte visat nåt än
Gentiana calypso v. asepala sådd 9/2 så den kan komma.

Gentiana punctata och Gentiana purpurea har jag sått 1/2 och dom har fortfarande inte visat något tecken....Dom stirrar jag på varje dag och säger gro,gro men icke att dom lyder mig....och just purpurea har jag sått flera gånger och inte fått upp en enda, innan jag fick veta att dom ska gro varmt, så i år tänkte jag att dom SKULLE gro
Jag har mer frön så jag har funderat på att så om dom, för dom var bland dom där som fick för svag dos första gången....det var ju Helens apoteksdos:))
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif
Det är lika kul fortfarande
gunnelö
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-02-2006, 22:29)
ähum .. lewisia behöver INGEN kylperiod , men gror ojämt -en och en -det är naturligt ..

Jaså, ingen kylperiod? Jag har följt anvisningarna i Jelittos katalog som säger att det är kallgroende frön som efter ska stå i rumstemperatur några veckor och sedan ha en temperatur mellan -4 till +4.

Menar du Kerstin att de kan stå kvar i rumstemperatur hela tiden?

Gunnel Ö
Floppy
Samma här...

Enligt så instruktionerna på Impecta så ska de in i kylen efter att stått i rumsvärme ett tag...

Då behövs alltså inte det????
kerstin z5-6
Nej Lewisia från jelitto eller annorstädes behöver oftast ingen kylperiod alls ...
Om man ska kyla gör man det efter 24 timmar
Men .. de kommer ändå en o en långsamt men säkert -har ni fått grodd vet ni att det fungerar och behöver således inte göra annat än vänta på nästa
jelitto har bra råd, men efter Lewisia sådder i stort sett varje år kan jag säja att -det går lika bra i rumsvärme

har ingen visat sig -ingen smile.gif ..inom en månad-kyl då i stället laugh.gif
Floppy
Super duper tack...

Hos mig har det dykt upp en när den stod i kylen...tog genast fram den och ställde den under lysrör...men jag behåller locket på och tittar till den lite då och då så att det inte blir för blött eller varmt och att det inte möglar....luftar en stund på dagen...
gunnelö
Tack

Då blir det lysröret på direkten! rolleyes.gif

Gunnel Ö
Floppy
Nu har även mina paprikor dykt upp... köpte en gul paprika å satte fröna 15/2
Sen så har mina blå mini änglatrumpeter spruckigt upp och det syns nån millimeter... tongue.gif

Hoppas bara att mina vanliga trumpeter behagar å titta upp snart...sådde dem 4/1...
katah
min jordmandel har tittat ut smile.gif , men jag väääääntar på ängla trumpet och chile-klockan...
Elisabeth P
Mina riddar sporrar gror fortfarande inte, 11 dagar sedan sådd sad.gif .
Fick jellitokatalogen idag smile.gif , jättehärlig. I den stod det att de flesta riddarsporrar vill gro riktigt varmt, gärna upp mot 30 grader.
Hur gör ni?
Har ni dem mörkt?

Lisa
Anki V
Jag sådde mina 11/2. och täckte dom lätt eftersom jag fått veta av Kerstin att dom var "mörkergroende".
1:a grodden såg jag 18/2 och idag så har alla frön grott. Jag hade dom på badrummsgolvet, med golvvärme tills jag sett första grodden då flyttade jag in de/den underlysrör.

På påsen stod det 35 frön men jag har 47 små Riddare i såkärlet rolleyes.gif

I badrummet är det ju mörkt hela tiden utom de korta stunder "någon är där" laugh.gif och jag har ordentligt varmt, både golvvärme och värmeelement.

/Anki
Elisabeth P
Hmmmm.............vet inte om det går att trolla fram några små .
Är det idé att efter så här lång tid experimentera med att ställa de varmare typ över element, då får den väl iof sig få en svart påse med hål över sig eftersom de är mörkergroende unsure.gif / Lisa
kerstin z5-6
Nog är det bra om det är varmt , men de kan ta 30 dagar på sig -tålamod Lisa tålamod ...
själv har jag uselt med det o gockar i mina sådder 10 ggr om dan om jag är hemma ....
Men idag ! mina damer o herrar har jag öppnat växthuset smile.gif
mitt nya smile.gif
Fläkten o växterna är inte där än -men snart så..
katah
rolleyes.gif biggrin.gif rolleyes.gif jeee!

Ett nytt växthus öppnar man inte varje dag! grattis!

Men du har väl en meter snö runtomkring just nu blink.gif ?

Vilken temperatur ska du ha där nu feb-mars?

Hur många växthus har du egentligen?

Jag har städat idag lite i mitt växthus och har en värmefläckt där på nu dygnet runt.
Jag flyttade dit mina små ( ett år gamla ) granatäpplen och
" kiwi/sharonfrukt" ( petade ner frön av den ena eller andra, och kan inte komma på vilken... tror mest på sharon...)bland övervintrade pelargonier.

skickar bilder sedan när det kommer några blad efter vintern, kanske någon kan identifiera den! huh.gif smile.gif
kerstin z5-6
ja det där var en bild från bygget i augusti ... jag tänker ha min temp + 6

Jag har 3 st ...ett mini detta och ett åretruntvarmt smile.gif
Elisabeth P
Tålamod, jo det var just det jag har så gott om tongue.gif , nåväl det blir till att vänta ett tag till.
Jättefint växthus förrästen. Grattis.
Skulle själv gärna vilja ha ett, men inser att det blir bäst att vänta några år till. Min pojk är fotbollsfantast och tomten inte jättestor, så den plats som finns över just nu är hans "fotbollsplan"

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
GRATTIS Kerstin till invigningen av ditt nya växthus rolleyes.gif lyllo du /Helen
Berit
Idag har det kommit upp två små rudbeckior "white swan", sådd 15/2 (10 dagar alltså), resten åkte in i ett varmt och mörkt utrymme såsom Anki V gjort med sina riddarsporrar, rätta mig om jag gör fel. smile.gif .

Penstemon sådde jag i förrgår, hoppas det inte är för sent. Läser lite olika hur placering skall vara, ute eller inne.

Penstemon hirsutus pygmaeus, glaber och sp.

Grattis Kerstin till ditt nya fina växthus
wub.gif
kerstin z5-6
Penstemon hirsutus pygmaeus, glaber och sp. all out smile.gif
Sätt ut rubbet i 6v minst
Maggan H

Jippie! Idag syns en liten liten grodd på Törnrosan! biggrin.gif tongue.gif biggrin.gif Väntar, väntar, nu på Brugmansian och Daturan... bl.a. ... rolleyes.gif
katah
jordnöt tittar ut!
Magdis
Idag har det tittat upp lite grönt bland mina Digitalisar! Grodde på 5 dagar. smile.gif
gunnelö
Jaha nu har den bruna taggpimpinellen gjort precis som lewisian. Struntat i odlingsanvisningarna från Jelitto och grott innan de skulle ner i källarkylan. Då är det väl bara att köra in dem också under lysröret.

Om det nu inte är ogräs alltså!?! Hur vet man?

Apropå att gro snabbt så har jag aldrig sett maken. Jag köpte en påse kattgräs i Italien i söndags, (man få ju så stora fröpåsar så billigt där)sådde i tisdags och igår, fredag kväll hade stråna inte bara grott utan var en dm höga. (Att sen katten fortfarande föredrar krukväxterna är ju en annan sak).

Gunnel Ö
Lady Hamilton
laugh.gif Jaaaa!!! Äntligen!!!
Mina Vita "mini" Änglatrumpeter har grott i dag, medans jag sov........
Sedan har även mina Pepino frön som jag fått av Maggan Hansson
(wub.gif Tack Maggan!)
Magdis
Det går så himla segt med groningen här, har mest en massa byttor med jord sad.gif
gunnelö
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-02-2006, 14:12)
Det går så himla segt med groningen här, har mest en massa byttor med jord sad.gif

Så kattgräs! biggrin.gif

Nej jag skojar bara. Jag vet hur det känns. Och kommer det något så är det så ynkligt smått att man behöver förstoringsglas.

Gunnel Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon