|
Full version: JÄVLA HUND!
ja nu jävlar e jag förbannad på den där jävla hunden *massa svordomar* när jag idag kom hem från jobbet efter inte speciellt många timmar vad tror ni jag hittar?? Jo mina fröer som jag beställt från odla.nu har kommit... och max har öppnat kuvertet, dragit ut påsarna och slitit dem i småbitar.. normalt rör han aldrig posten men nu.... hittade en del fröer utspridda i hallen som jag samlade upp och hoppas kunna plantera ändå men jag är rädd att jag måste göra det nästan på en gång för att det ska bli något av dem då jag inte har något som är bra att förvara dem i... genom mitt huvud flög tanken "fröer för 250 spänn borta" och ni kan ju förstå hur glad jag blev..... eller inte.... som tur är har han "bara" demolerat 3 påsar utav 13 men ändå.. vad händer om jag inte är hemma när lökarna som jag beställt kommer?? eller de kanske måste hämtas ut på posten?? fan vad besviken jag blev på honom
Snöflinga
15-02-2007, 17:30
Han hade väl tråkigt  du får skaffa en korg att sätta under brevinkastet ....
han brukar sova på dagrna och få långpromisar på kvällarna.. han har alltid tuggben och leksak att tillgå.. och som sagt rör han ju aldrig nånsin posten annars.... på den här dörren kan jag inte sätta någon korg eftersom vi än så länge inte har vår egen lägenhet utan så att säga är inneboende hos någon som aldrig är hemma... men vi flyttar snart till vår alldeles egen lägenhet och då åker tamejtusan brevkorg upp på direkten! nu har vi precis blivit sams igen men usch vad arg jag var! om det någonsin varit tur för max att jag inte slår mina djur så var det idag när jag kom hem.. men en rejäl utskällning fick han... har aldrig varit så arg på honom någonsin tidigare.. tur för honom att han är så söt
Oj oj vissa dagar är nog hunden pest. Det är tur att känslan nog försvinner ganska snart. Han försökte nog hjälpa till med sådden
haha ja jag kanske skulle plantera hans "gödsel" sen och se om det växer något
Förstår att du blev arg... men tänk att du har en liten trädgårdsmästare till hund!
haha jag kanske skulle vara stolt så här i efterhand när ilskan lagt sig
CITAT (sudden @ 15-02-2007, 17:36) han brukar sova på dagrna och få långpromisar på kvällarna.. han har alltid tuggben och leksak att tillgå.. och som sagt rör han ju aldrig nånsin posten annars.... på den här dörren kan jag inte sätta någon korg eftersom vi än så länge inte har vår egen lägenhet utan så att säga är inneboende hos någon som aldrig är hemma... men vi flyttar snart till vår alldeles egen lägenhet och då åker tamejtusan brevkorg upp på direkten! nu har vi precis blivit sams igen men usch vad arg jag var! om det någonsin varit tur för max att jag inte slår mina djur så var det idag när jag kom hem.. men en rejäl utskällning fick han... har aldrig varit så arg på honom någonsin tidigare.. tur för honom att han är så söt  Trist på fröerna, men tyvärr har nog inte din utskällning gjort nån skillnad. Han har förmodligen inte en susning om varför matte är arg. Hundar lever i nuet och om du inte hade möjlighet att korrigera honom i samma sekund som han begick sitt "illdåd" så gör det nog ingen nytta. Han tror nog tyvärr att "bestraffningen" var för det han gjorde just när du var arg, vad nu det kan ha varit. Kanske bara satt och tittade på dig? Brevkorgar är jättebra för hundar som gärna hitta på lite egna sysselsättningar
CITAT (sudden @ 15-02-2007, 17:36) nu har vi precis blivit sams igen men usch vad arg jag var! om det någonsin varit tur för max att jag inte slår mina djur så var det idag när jag kom hem.. men en rejäl utskällning fick han... har aldrig varit så arg på honom någonsin tidigare.. Stackarn........  han har ingen aning om varför du skäller på honom flera timmar efter att det hänt. Precis som Anita skriver, hundar lever här och nu.
Mmm, han fattar inte vad det handlar om efteråt som några säger här. Han kanske blev ledsen på dig för att det tog flera månader innan han fick veterinärhjälp... men du har "råd" att beställa fröer för 250 kr precis när erbjudandet kommer... Mvh Fenja
lilla mamma
15-02-2007, 20:40
Hmmm, lugn lugn Fenja.
Det är ju egentligen bara fröer och en hund. Skulle inte du Sudden bli nyfiken och vilja öppna nåt som damp ned precis framför näsan. bara en hund.
herkules
15-02-2007, 22:12
sorry men jag kan inte begripa hur du kan bli arg! hur 17 ska hunden veta att han inte får öppna och lukta på fröpåsarna?
ditt misstag - inte hundens.
CITAT (Fenja @ 15-02-2007, 20:14) Han kanske blev ledsen på dig för att det tog flera månader innan han fick veterinärhjälp... Inte tror jag att en hund resonerar på det viset.
Miss_Berggren
15-02-2007, 23:16
Som sagt, hundar lever i nuet...
CITAT (Scrollan @ 15-02-2007, 22:26) CITAT (Fenja @ 15-02-2007, 20:14) Han kanske blev ledsen på dig för att det tog flera månader innan han fick veterinärhjälp... Inte tror jag att en hund resonerar på det viset.  Så klart den inte gör.... var ju bara ett till försök att provocera och få till bråk..
Monchichii
16-02-2007, 01:00
Jag har aldrig sätt att vår hund "öppna" brev. Men vi har aldrig beställt hem något genom "luckan" som kan lukta gott. Andra saker kan hon få tag i som hon tycker smakar gott eller luktar gott. Somsagt man ska säga NEJ när det händer, inte senare, för då kommer de inte förstå.
Såklart. Han blev ju bara glad över ett mellanmål Matte tänker på mig när jag är ensam hemma och skickar in mellanmål i brevinkastet
3 fröpåsar var väl inte mycket. Tar mig friheten att länka till mitt eget inlägg: min lilla "älskling"
CITAT (Ewa L @ 16-02-2007, 10:23) 3 fröpåsar var väl inte mycket.  :lol: Tar mig friheten att länka till mitt eget inlägg: min lilla "älskling"Ja jäklar i min lilla låda ... Det var minsann en riktig "pysselstund"
Stefan_S
16-02-2007, 14:15
Vad är man för hundägare om man signalerar "jävla hund" till sin älskade livskamrat? Tro mig, Sudden, din vovve känner av ditt förakt gentemot honom.
CITAT (Stefan_S @ 16-02-2007, 14:15) Vad är man för hundägare om man signalerar "jävla hund" till sin älskade livskamrat? Tro mig, Sudden, din vovve känner av ditt förakt gentemot honom. Nu blir jag nog tvungen att skriva ett sånt där hålla-med-om-inlägg
CITAT (AnitaGg @ 16-02-2007, 14:29) CITAT (Stefan_S @ 16-02-2007, 14:15) Vad är man för hundägare om man signalerar "jävla hund" till sin älskade livskamrat? Tro mig, Sudden, din vovve känner av ditt förakt gentemot honom. Nu blir jag nog tvungen att skriva ett sånt där hålla-med-om-inlägg  Ibland när hunden beter sig illa kan man tänka jävla hund och mer där till, säga det högt också. Mina älsklingar är intelligenta nog att förstå även när mattes sinnestämning gentemot dem ändrats och matte inte är arg längre. För min del har tanken "jävla hund" inte något med förakt att göra. Snarare ren ilska och det går fort över.
CITAT (Anne R @ 16-02-2007, 15:34) CITAT (AnitaGg @ 16-02-2007, 14:29) CITAT (Stefan_S @ 16-02-2007, 14:15) Vad är man för hundägare om man signalerar "jävla hund" till sin älskade livskamrat? Tro mig, Sudden, din vovve känner av ditt förakt gentemot honom. Nu blir jag nog tvungen att skriva ett sånt där hålla-med-om-inlägg  Ibland när hunden beter sig illa kan man tänka jävla hund och mer där till, säga det högt också. Mina älsklingar är intelligenta nog att förstå även när mattes sinnestämning gentemot dem ändrats och matte inte är arg längre. För min del har tanken "jävla hund" inte något med förakt att göra. Snarare ren ilska och det går fort över. kallar nog mina för en hel del jag med när dom hittar på ofog, men försöker undvika att höja rösten om jag inte tar dom på bar gärning...med nosen i kattlådan typ funderar på att rea ut dom mellan varven också...men det går snabbt över
jag kan börja med att tala om att jag har livslång erfarenhet av hundar och vet att de "lever i nuet" och allt sådant men jag kan tala om att hundar är smartare än somliga tror. Jag tittade ner på röran på golvet och trodde att allt var borta och sa bara "men vad i......." jag avslutade aldrig meningen och jag lät inte arg utan då bara chockad. och vad gör max? jo han tittar ner på röran och inser vad det handlar om och visar det tydligt genom att sjunka ihop och försöka smyga därifrån. han vet precis vad han har gjort och att han inte får det. Jag får vara glad att han inte åt upp alla sladdar till allting  Min hund är inte rädd av sig som många nu förmodligen tänkte. han beter sig bara så när han gjort något som han vet att han inte får. det är inte mkt jag blir arg på honom för men när det gäller saker som kan riskera hans hälsa då är jag benhård på en del punkter. t.ex. att man inte ska äta på allt som går att äta bara för att det luktar om det. det KAN vara farligt att äta!! och i den situationen blir man arg säger vad man tycker om det och sen går det över. Ingen kan påstå att jag hyser förakt mot min hund! och tro mig det tror inte han heller. idag när jag kom hem var han lika glad som vanligt. inga livsmen på min stackars lilla bräckliga hund för att jag blev lite arg på honom igår. Jag skällde ju inte ut honom i timmar heller utan det var en snabb förklaring om att jag tyckte att han gjort fel och därefter började jag städa röran. Jag upptäckte att det som sagt bara var 3 påsar som gått åt helvete och inte alla. när jag städat klart röran så hade max och jag en liten stund då vi blev "sams" och gosade och därefter dagens promenad. och som sagt ekonomin förändras just nu och bara för att jag inte hade pengar före jul betyder det att jag inte har det nu heller?? Jag har börjat på ett till jobb som jag varvar med mitt jobb på s-blommor och arbetar vissa dagar på blommorna och vissa dagar på det nya jobbet. därav blev plötsligt ekonomin lite bättre och jag har nu både råd att köpa frön för 250 kr OCH hör och häpna - ta min hund till vet om han nu skulle behöva det igen! Men SÅ mkt mer pengar har jag inte att jag har lust att lägga 250 spänn på något jag inte kan använda. Nu kan ni skrika på mig precis hur mkt ni vill! jag anser inte att hunden är gjord av glas och har IQ noll. och nu ska jag ut och promenera med max i skogen.
CITAT (sudden @ 16-02-2007, 17:16) Nu kan ni skrika på mig precis hur mkt ni vill! jag anser inte att hunden är gjord av glas och har IQ noll. Äsch...tappa humöret gör vi alla på våra älsklingar ingen djurägare är ofelbar...
CITAT (sudden @ 16-02-2007, 17:16) jag kan börja med att tala om att jag har livslång erfarenhet av hundar och vet att de "lever i nuet" och allt sådant men jag kan tala om att hundar är smartare än somliga tror.
Jag tittade ner på röran på golvet och trodde att allt var borta och sa bara "men vad i......." jag avslutade aldrig meningen och jag lät inte arg utan då bara chockad. och vad gör max? jo han tittar ner på röran och inser vad det handlar om och visar det tydligt genom att sjunka ihop och försöka smyga därifrån. han vet precis vad han har gjort och att han inte får det. Jag har också funderat på hur det kommer sig att en hund som inte vet att han gjort fel ändå visar tecken på att den visst vet att den gjort fel innan man själv sett röran. I somras hade min lilla älskling tuggat på en kudde när han var ensam. Han brukar alltid möta oss med glädje i dörren, denna gången visade han huvudet från sovrumsdörren och tittade under lugg. Då hade jag inte sett den trasiga kudden i soffan ännu, så han kan ju inte ha läst in någon ilska i mitt beteende. Jag kallade på honom och han kröp fram till mig, då förstog jag att nåt var galet och såg mig omkring. Tog två steg mot soffan medan hunden sprang och la sig på sin plats... såg kudden och sa fyyyy vad är detta?? Han småviftade på svansen och sa med blicken: förlåt matte, men den såg ju såååå god ut! Det blev inte mer skäll än så den gången, han har heller inte bitit sönder något sedan dess.
Stefan_S
16-02-2007, 18:13
CITAT (sudden @ 16-02-2007, 17:16) jag kan börja med att tala om att jag har livslång erfarenhet av hundar och vet att de "lever i nuet" och allt sådant men jag kan tala om att hundar är smartare än somliga tror. Jag tittade ner på röran på golvet och trodde att allt var borta och sa bara "men vad i......." jag avslutade aldrig meningen och jag lät inte arg utan då bara chockad. och vad gör max? jo han tittar ner på röran och inser vad det handlar om och visar det tydligt genom att sjunka ihop och försöka smyga därifrån. han vet precis vad han har gjort och att han inte får det. Jag får vara glad att han inte åt upp alla sladdar till allting  Min hund är inte rädd av sig som många nu förmodligen tänkte. han beter sig bara så när han gjort något som han vet att han inte får. det är inte mkt jag blir arg på honom för men när det gäller saker som kan riskera hans hälsa då är jag benhård på en del punkter. t.ex. att man inte ska äta på allt som går att äta bara för att det luktar om det. det KAN vara farligt att äta!! och i den situationen blir man arg säger vad man tycker om det och sen går det över. Ingen kan påstå att jag hyser förakt mot min hund! och tro mig det tror inte han heller. idag när jag kom hem var han lika glad som vanligt. inga livsmen på min stackars lilla bräckliga hund för att jag blev lite arg på honom igår. Jag skällde ju inte ut honom i timmar heller utan det var en snabb förklaring om att jag tyckte att han gjort fel och därefter började jag städa röran. Jag upptäckte att det som sagt bara var 3 påsar som gått åt helvete och inte alla. när jag städat klart röran så hade max och jag en liten stund då vi blev "sams" och gosade och därefter dagens promenad. och som sagt ekonomin förändras just nu och bara för att jag inte hade pengar före jul betyder det att jag inte har det nu heller?? Jag har börjat på ett till jobb som jag varvar med mitt jobb på s-blommor och arbetar vissa dagar på blommorna och vissa dagar på det nya jobbet. därav blev plötsligt ekonomin lite bättre och jag har nu både råd att köpa frön för 250 kr OCH hör och häpna - ta min hund till vet om han nu skulle behöva det igen! Men SÅ mkt mer pengar har jag inte att jag har lust att lägga 250 spänn på något jag inte kan använda. Nu kan ni skrika på mig precis hur mkt ni vill! jag anser inte att hunden är gjord av glas och har IQ noll. och nu ska jag ut och promenera med max i skogen.  Ingen av oss har varit där då det hände utan vi gör våra tolkningar utifrån det du beskriver. Jag gissar att om du hade skrivit såhär på en gång, så hade du förmodligen fått andra svar än de du nu fick.
CITAT (sudden @ 16-02-2007, 17:16) Jag tittade ner på röran på golvet och trodde att allt var borta och sa bara "men vad i......." jag avslutade aldrig meningen och jag lät inte arg utan då bara chockad. och vad gör max? jo han tittar ner på röran och inser vad det handlar om och visar det tydligt genom att sjunka ihop och försöka smyga därifrån. han vet precis vad han har gjort och att han inte får det. Om du tittar på golvet och samtidigt skäller på hunden, så är det ganska naturligt att hunden också tittar på golvet. Att du är arg är det ju ingen tvekan om för hans del. Att han då sjunker ihop och vill gå därifrån är helt naturligt. Vem skulle inte vilja göra det? Men det du skriver att han "inser vad det handlar om" .... nej, det gör han inte. Och eftersom du har livslång erfarenhet av hundar, så tror jag att du vet det innerst inne också.
CITAT (AnitaGg @ 16-02-2007, 17:26) CITAT (sudden @ 16-02-2007, 17:16) Jag tittade ner på röran på golvet och trodde att allt var borta och sa bara "men vad i......." jag avslutade aldrig meningen och jag lät inte arg utan då bara chockad. och vad gör max? jo han tittar ner på röran och inser vad det handlar om och visar det tydligt genom att sjunka ihop och försöka smyga därifrån. han vet precis vad han har gjort och att han inte får det. Om du tittar på golvet och samtidigt skäller på hunden, så är det ganska naturligt att hunden också tittar på golvet. Att du är arg är det ju ingen tvekan om för hans del. Att han då sjunker ihop och vill gå därifrån är helt naturligt. Vem skulle inte vilja göra det? Men det du skriver att han "inser vad det handlar om" .... nej, det gör han inte. Och eftersom du har livslång erfarenhet av hundar, så tror jag att du vet det innerst inne också. som sagt tittar han ner på röran och visar skämsbeteende INNAN jag skäller ens det minsta lilla. jag stog som sagt bara småchockad och försökte få ihop situationen och det var när det gick upp för mig att det var mina fröer han varit på DÅ blev jag arg och då hade han redan visat att han visste att jag skulle bli det.
Jag är ledsen, men jag får inte ihop ditt resonemang. I ena stunden skriver du att du vet att hundar lever i nuet. I nästa stund skriver du att han vet flera timmar senare varför du är arg. Sen skriver du att du har livslång erfarenhet av hundar (vilken typ av erfarenhet?), men då borde du ju veta att hundar i huvudsak inte använder ord att kommunicera med. Dom läser situationer utifrån den energi du sänder ut och det kroppsspråk du har.
Nämen damer och herrar - nu är det helg och vi ska vara glada.
herkules
16-02-2007, 19:02
CITAT (AnitaGg @ 16-02-2007, 18:45) Dom läser situationer utifrån den energi du sänder ut och det kroppsspråk du har. amen!
CITAT (askar @ 15-02-2007, 23:18) Så klart den inte gör.... var ju bara ett till försök att provocera och få till bråk..  Nej, det är INTE ett försök att få till bråk, jag säger vad jag tycker om det Sudden berättat för oss här och det står jag för. Om du inte har något vettigare att tillföra, än att hacka på det jag skriver. tycker jag att du kan bespara dig bokstäverna. Mvh Fenja
Lady Hamilton
16-02-2007, 19:48
CITAT (Fenja @ 16-02-2007, 19:46) ......... tycker jag att du kan bespara dig bokstäverna.........  Det kunde även du gjort...............
CITAT (herkules @ 16-02-2007, 18:02) CITAT (AnitaGg @ 16-02-2007, 18:45) Dom läser situationer utifrån den energi du sänder ut och det kroppsspråk du har. amen! jag hade inte ens hunnit bli arg när han började visa skämsbeteende! då kan jag ju inte sprida negativa energier!? jo jag vet att hundar så att säga lever i nuet men jag har flera gånger sett ett beteende hos hundar som påvisar att de flera timmar senare visst vet att de gjort fel - innan man ens hunnit bli arg och säga nånting, flera gånger innan man ens sett vad de gjort... alla hundar är olika - vissa lever mer i nuet än andra. och den saken kan diskuteras till leda.
CITAT (Hamilton @ 16-02-2007, 19:48) CITAT (Fenja @ 16-02-2007, 19:46) ......... tycker jag att du kan bespara dig bokstäverna.........  Det kunde även du gjort............... Jag diskuterar det tråden handlar om, även om jag inte tycker som de flesta övriga, så torde jag ha rätt att säga vad jag tycker jag med. Jag har inte gett mig in i trådem enbart efter en enskild medlem och anklagat den för att provosera som Askar gör. Vet man lite om hundar så kan man i stort sett få vilken hund som helst att krypa i hop och skämmas genom mimik och hårda ord och det har INGENTING med att hunden förstår vad man håller på med. Den förstår bara de signaler man sänder ut JUST DÅ. Mvh Fenja
CITAT (sudden @ 16-02-2007, 19:50) jag hade inte ens hunnit bli arg när han började visa skämsbeteende! då kan jag ju inte sprida negativa energier!?
jo jag vet att hundar så att säga lever i nuet men jag har flera gånger sett ett beteende hos hundar som påvisar att de flera timmar senare visst vet att de gjort fel - innan man ens hunnit bli arg och säga nånting, flera gånger innan man ens sett vad de gjort...
alla hundar är olika - vissa lever mer i nuet än andra. och den saken kan diskuteras till leda. Inte behöver du ha dåligt samvete för att du blev arg på hunden. Hur många ggr blir man inte arg på barnen och ryter till. Iaf så har jag gjort det, men inte har de blivit störda på nåt vis. Man kan ryta till antingen de gjort något olovligt eller något som var farligt. Faktiskt så tror jag inte att någon enda förälder hundraprocent ärligt kan säga att de aldrig brusat upp gentemot barnen. Lika lite tror jag att någon enda hundägare aldrig någonsin rytit till.
CITAT (askar @ 16-02-2007, 20:12) Hur många ggr blir man inte arg på barnen och ryter till. Iaf så har jag gjort det, men inte har de blivit störda på nåt vis. Man kan ryta till antingen de gjort något olovligt eller något som var farligt. Faktiskt så tror jag inte att någon enda förälder hundraprocent ärligt kan säga att de aldrig brusat upp gentemot barnen. Lika lite tror jag att någon enda hundägare aldrig någonsin rytit till. precis sen får vi sitta där med våra misstag....
Snälla ni - sluta upp med att anklaga Sudden. Vad än hon skriver är ju fel. Askar du kom med ett klokt inlägg och låt det bli sista ordet.
Diskussionen kommer inte att leda till något. Avsluta här och nu.
zaaritha
16-02-2007, 22:38
Men; lever de alltid "i nuet"? Visst har de minnen kvar av så´nt som hänt? Tessi blev ju misshandlad av förre ägaren--i somras när vi åkte förbi där-- så blev hon totalt vild! Gnällde, morrade, kröp ihop i baksätet.........
herkules
16-02-2007, 23:45
CITAT (zaaritha @ 16-02-2007, 22:38) Men; lever de alltid "i nuet"? Visst har de minnen kvar av så´nt som hänt? Tessi blev ju misshandlad av förre ägaren--i somras när vi åkte förbi där-- så blev hon totalt vild! Gnällde, morrade, kröp ihop i baksätet......... visst har hundar minne av att blivit misshandlade. att banna en hund för något den gjort flera timmar tidigare leder dock inte till att hunden "lär" sig något då den faktiskt inte vet varför den blir bannad. och som någon skrev tidigare, man kan med kroppspråk och energi få i stort sett vilken hund som helst att krypa ihop och se skamsen ut. tappar man humör och det går ut över någon som inte kan försvara sig är man ute och cyklar. dessutom tycker jag det är fult att kalla människans bästa vän för "jävla hund".
CITAT (zaaritha @ 16-02-2007, 22:38) Men; lever de alltid "i nuet"? Visst har de minnen kvar av så´nt som hänt? Tessi blev ju misshandlad av förre ägaren--i somras när vi åkte förbi där-- så blev hon totalt vild! Gnällde, morrade, kröp ihop i baksätet......... minne har dom av vad dom varit med om...men inte vad dom gjort för fel för en timma sedan när man skriker på dom men dom läser både kroppspråk och puls, så visst kryper dom ihop men att skälla då, gör ingen nytta, även om man bara är människa och gör det när hjärnan brinner
Oj så många inlägg det blev men det var intressant att läsa en del av dem för mig som är nybliven ägare till Sigge en gårdshund som är fem månader.
Max lilla slarv minner mig om när jag var litet barn och var ensam hemma när min mor var ute en stund. När hon kom hem blev hon arg på mig för att jag hade klippt sönder kaffe- och matkuponger. Det var krigsårens ransoneringkort som jag lekte med. Men det var väl hennes fel att sax och kuponger var tillgängliga för mig?
herkules
17-02-2007, 09:24
CITAT (uno @ 17-02-2007, 04:34) Oj så många inlägg det blev men det var intressant att läsa en del av dem för mig som är nybliven ägare till Sigge en gårdshund som är fem månader.
Max lilla slarv minner mig om när jag var litet barn och var ensam hemma när min mor var ute en stund. När hon kom hem blev hon arg på mig för att jag hade klippt sönder kaffe- och matkuponger. Det var krigsårens ransoneringkort som jag lekte med. Men det var väl hennes fel att sax och kuponger var tillgängliga för mig? vet inte om man kan jämföra människor och hundar på det sättet - vi tänker liksom inte likadant.
som sagt kan den här diskussionen hållas igång så länge som det finns liv på jorden...
visst kommer en hund ihåg om den blir misshandlad. den kommer även ihåg var bollen låg sist när man för två månader sen var och hälsade på hos mattes kompis.... så jag tror nog iaf att en hund kan minnas att den bitit sönder något som inte var en leksak = gjort något dumt.
som sagt är vi inget annat än människor och man blir arg om en hund eller ett barn gör saker de inte får. Max blev som sagt inte märkt för livet av min utskällning och kryper inte ihop varje gång jag nu kommer hem från jobbet utan han är precis lika glad som vanligt.
och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis??
och jag undrar fortfarande hur jag kan skicka ilskna signaler innan jag ens hunnit reagera på vad som hänt innan jag kom hem?
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27) som sagt kan den här diskussionen hållas igång så länge som det finns liv på jorden...
visst kommer en hund ihåg om den blir misshandlad. den kommer även ihåg var bollen låg sist när man för två månader sen var och hälsade på hos mattes kompis.... så jag tror nog iaf att en hund kan minnas att den bitit sönder något som inte var en leksak = gjort något dumt.
som sagt är vi inget annat än människor och man blir arg om en hund eller ett barn gör saker de inte får. Max blev som sagt inte märkt för livet av min utskällning och kryper inte ihop varje gång jag nu kommer hem från jobbet utan han är precis lika glad som vanligt.
och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis??
och jag undrar fortfarande hur jag kan skicka ilskna signaler innan jag ens hunnit reagera på vad som hänt innan jag kom hem? Nu är det ju iofs skillnad på att "komma ihåg om man blivit misshandlad" eller "veta varför man blir bestraffad". Sen håller jag i princip med om att det inte spelar nån roll om man säger "jävla hund", eftersom hunden inte kan svenska. Däremot reagerar jag på din attityd mot hunden. Att ha hund är ju ett fritt val vi gör, och när vi gör det valet så tar vi också på oss ett ansvar. Läste en gång om en person som brukade ha en ihoprullad tidning liggande på köksbänken. När hunden gjorde nåt den inte fick, så tog han tidningen och slog sig själv i huvudet och sa "dumma hundägare". Vi kan aldrig utkräva ansvar av en hund, vad som än händer. Det är alltid människan som har ansvar. Förstår att du gärna avslutar diskussionen. Tror inte du fått den reaktion du väntat dig. Max har inte lärt sig ett dugg, men jag hoppas att du har gjort det
Min attityd tycker jag inte det är något fel på. Jag ser hunden som en rätt smart levande varelse som gör rätt och fel precis som vi, är en egen personlighet precis som vi och faktiskt kan ta skällning när den gör fel - precis som vi. nu är det inte så att jag alltid gapar och skriker på min hund och att han är hemskt olycklig. jag höjer inte rösten i onödan, inte alls! jag undviker att skälla på honom öht men ibland blir det som det blir. jag tycker att du ärligt ska tala om för mig att du aldrig bannat vovven. har du inte gjort det - med handen på hjärtat - så kan du fortsätta att nedvärdera mig och min reaktion. men råkar det vara så att du själv "råkat" banna den olydiga vovven så tycker jag att du kan fundera lite över varför du sitter och klagar på mig. jag var inte ute efter medhåll eller reaktion av något slag. jag skrev av mig och förväntade mig ingenting eftersom jag vet att reagerar man som en vanlig människa så får man kritik. jag lägger inte heller så mkt vikt vid att folk blir upprörda över småsaker - de har ju ändå inga värre saker att bli upprörda om. seså hit me again med hur dålig jag är som råkade bli arg när jag trodde hunden tuggat i sig 250 spänn... jag kommer ju trots allt ihåg vad jag gjorde för fel när du skäller på mig.
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 17:46) Min attityd tycker jag inte det är något fel på. Jag ser hunden som en rätt smart levande varelse som gör rätt och fel precis som vi, är en egen personlighet precis som vi och faktiskt kan ta skällning när den gör fel - precis som vi.
nu är det inte så att jag alltid gapar och skriker på min hund och att han är hemskt olycklig. jag höjer inte rösten i onödan, inte alls! jag undviker att skälla på honom öht men ibland blir det som det blir.
jag tycker att du ärligt ska tala om för mig att du aldrig bannat vovven. har du inte gjort det - med handen på hjärtat - så kan du fortsätta att nedvärdera mig och min reaktion. men råkar det vara så att du själv "råkat" banna den olydiga vovven så tycker jag att du kan fundera lite över varför du sitter och klagar på mig. jag var inte ute efter medhåll eller reaktion av något slag. jag skrev av mig och förväntade mig ingenting eftersom jag vet att reagerar man som en vanlig människa så får man kritik. jag lägger inte heller så mkt vikt vid att folk blir upprörda över småsaker - de har ju ändå inga värre saker att bli upprörda om.
seså hit me again med hur dålig jag är som råkade bli arg när jag trodde hunden tuggat i sig 250 spänn... jag kommer ju trots allt ihåg vad jag gjorde för fel när du skäller på mig. :wub: Det är jobbigt att bli kritiserad. Jag vet. Tror att alla tycker det. Trist dock att du hävdar att du gjorde rätt. Det är en sak att göra misstag (för det gör vi ju alla) och sen inse att man gjort ett misstag. Såklart har jag bannat nån av hundarna nån gång, men hittills så har jag i alla fall gjort det i rätt ögonblick. Men gör jag det misstaget nån gång så hoppas jag också att jag har stake nog att erkänna det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|