Full version: JÄVLA HUND!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Reserv
CITAT (Ophelia @ 18-02-2007, 20:05)
CITAT (pejori @ 18-02-2007, 20:02)
CITAT (Ophelia @ 18-02-2007, 19:15)

Jag vet inte vad ni tycker om "Mannen som kunde tala med hundar" men han får mig nästan att själv sitta fint i soffan  biggrin.gif  biggrin.gif

precis smile.gif laugh.gif

Han är bara såååååå stilig wub.gif

aha rolleyes.gif tongue.gif förstod att orsaken låg åt det hållet laugh.gif laugh.gif
Ophelia
CITAT (Bodenblomman @ 18-02-2007, 20:10)
CITAT (Bodenblomman @ 18-02-2007, 19:52)
Det är sant men bara om det som skrivs är i välmening. Det är så lätt i sådana här situationer att det går över i elakhet och påhopp och vad vinner vi på det?

/ Susanne

Upplever du att vi som skriver nu är elaka eller utövar påhopp?? Kanske då kan vara lämpligt med ett förtydligande.

Absolut ej, jag tänkte på delar av hela tråden.

/Susanne

Ok. Ja så kan det bli ibland och så är det ju i livet.
herkules

Jag vet inte vad ni tycker om "Mannen som kunde tala med hundar" men han får mig nästan att själv sitta fint i soffan  :D  :D

cesar millan är en duktig hundmänniska - synd bara att han tar genvägar ibland för att få hundarna dit han vill. de halsband han använder (som går upp precis bakom öronen på hundarna) är vansinnigt obehagliga för hunden och gör den så klart medgörlig, allt för att komma ifrån obehaget. men det ska väl gå snabbt när man gör tv förmodar jag.

men jag tror ändå att han har en känsla för hundar som få har.
Ophelia
CITAT (Reserv @ 18-02-2007, 20:14)

Jag vet inte vad ni tycker om "Mannen som kunde tala med hundar" men han får mig nästan att själv sitta fint i soffan  biggrin.gif  biggrin.gif

aha rolleyes.gif tongue.gif förstod att orsaken låg åt det hållet laugh.gif laugh.gif

Herregud...jag var på väg att skriva "men håller du inte med om att han är så snygg" laugh.gif

Det är väl aldrig fel att titta på en stilig man som är, i mitt tycke av det jag ser, duktig att handskas med djur biggrin.gif biggrin.gif
Reserv
CITAT (Ophelia @ 18-02-2007, 20:17)

Herregud...jag var på väg att skriva "men håller du inte med om att han är så snygg" laugh.gif

Det är väl aldrig fel att titta på en stilig man som är, i mitt tycke av det jag ser, duktig att handskas med djur biggrin.gif biggrin.gif

Du är härlig du biggrin.gif ärligt talat har jag inte sett ett enda avsnitt, men även jag kan se om en man är attraktiv eller inte, likaväl som ni kan se om en kvinna är det, man är juh inte blind rolleyes.gif
Ophelia
CITAT (Reserv @ 18-02-2007, 20:19)

Du är härlig du biggrin.gif ärligt talat har jag inte sett ett enda avsnitt, men även jag kan se om en man är attraktiv eller inte, likaväl som ni kan se om en kvinna är det, man är juh inte blind rolleyes.gif

Men jag antar att du inte sitter och himlar med ögonen och suckar hänfört när han ler laugh.gif
Bodenblomman
CITAT (pejori @ 18-02-2007, 19:01)
det är väl alltid bra att man kan fortsätta i sansad ton och diskutera? smile.gif  :)
vi har ju olika sätt att se saker utifrån våra egna erfarenheter...dom skilljer sig som tur är, precis som med hundar smile.gif  :)
vissa är skotträdda...andra är barnagressiva...dom är som vi är ..olika , så man kan intre göra lika med allla...man får prova sig fram wub.gif  :wub:
sen finns det grundregler...visst...men som sagts tidigare...man är bara mäniska och man gör misstag ...sånt är livet smile.gif
man får försöka så gott det går att mildra skadeverkningarna av sina misstag, både mellan mäniskor och djur smile.gif

Det låter som att skillnaden i sig inte är så stor mellan hästar och hundar....konsekvent uppfostran och tydlighet samt att man som ägare lär sig språket och inte tror att djuren tänker som vi. Sedan är det individbasis...vissa är lättare än andra beroende på kön, ålder och personlighet samt var de befinner sig i rang smile.gif

Jag vet inte vad ni tycker om "Mannen som kunde tala med hundar" men han får mig nästan att själv sitta fint i soffan biggrin.gif biggrin.gif

Vad har jag missat? Vem är mannen som kunde tala med hundar? tongue.gif tongue.gif tongue.gif

/ Susanne
Ophelia
CITAT (Bodenblomman @ 18-02-2007, 20:21)
Du har missat något! Vad har jag missat? Vem är mannen som kunde tala med hundar?  :P  :P  :P

/ Susanne

Du har missat något! Ett program från LA om en man som tar sig an hundar som är lite si och så (men det visar sig att det någ är mattarna och hussarna som inte har koll på läget). Sängs på TV4+ i morgon kl. 20.00.

Han har ett leende som kan få isberg att smälta och han får hundarna att coola ner och följa honom som de aldrig hade gjort något annat. Själv sitter jag i soffan och är så lydig så biggrin.gif

Han heter Cesar Millan.
Bodenblomman
CITAT (Ophelia @ 18-02-2007, 20:28)
CITAT (Bodenblomman @ 18-02-2007, 20:21)
Du har missat något! Vad har jag missat? Vem är mannen som kunde tala med hundar?  tongue.gif  tongue.gif  tongue.gif

/ Susanne

Du har missat något! Ett program från LA om en man som tar sig an hundar som är lite si och så (men det visar sig att det någ är mattarna och hussarna som inte har koll på läget). Sängs på TV4+ i morgon kl. 20.00.

Han har ett leende som kan få isberg att smälta och han får hundarna att coola ner och följa honom som de aldrig hade gjort något annat. Själv sitter jag i soffan och är så lydig så biggrin.gif

Han heter Cesar Millan.

Tack för det, jag ska memorera tiden.

/ Susanne

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Reserv
CITAT (Ophelia @ 18-02-2007, 20:21)

Men jag antar att du inte sitter och himlar med ögonen och suckar hänfört när han ler laugh.gif

Näe, tror jag inte ens jag gör mot en leende kvinna tongue.gif Men jag förstår att man kan göra det biggrin.gif
Ophelia
CITAT (Reserv @ 18-02-2007, 20:51)
CITAT (Ophelia @ 18-02-2007, 20:21)

Näe, tror jag inte ens jag gör mot en leende kvinna tongue.gif Men jag förstår att man kan göra det biggrin.gif

Du får göra det i smyg...när ingen ser biggrin.gif

(Alltså åt en leende kvinna menar jag biggrin.gif )
sudden
CITAT (Fenja @ 18-02-2007, 19:13)
Jag tycker att man redan på hur någon talar OM sitt/sina djur, i verkligheten eller i skrift, kan få reda på en hel del om deras inbördes relation. Att en kort berättelse inte tar med samma variabler som om man var närvarande och såg på, vill jag tro att de flesta här inser.
Jag tycker att det kommit många bra råd i den här tråden och från flera som verkligen har erfarenhet av andra djur eller hundar. Man kan lära sig en massa i de allra flesta situationer om man är öppen och funderar över sin egen roll och sitt eget agerande. Det är bara när man direkt intar en försvarsposition som det är bortkastat för då har man slutat att lyssna.
Mvh
Fenja

du får inte reda på nånting om min och max relation genom mitt ursprungsinlägg.

du får reda på att han gjorde något som han inte fick och som faktiskt kunde ha varit farligt för honom och att jag blev arg och skällde på honom.

resten vet du inte nånting om öht och kan inte uttala dig om alls.

att han sover i sängen om nätterna, att han alltid ska ligga och gosa i knät i soffan, att han tröstar om jag är ledsen, att han vet var han har mig som ledare, att jag klipper hans klor och hans päls, att jag borstar honom, kelar med honom, att jag tränar med honom, att jag nästan skämmer bort honom ibland... det får du inte reda på alls.

som jag sa - jag och max har en underbar relation även om jag blir arg när han gör som han gjorde oavsett när det hände och han har inte blivit osäker pga det. inte på något vis.

att överskriften är "jävla hund" är för att uttrycka vad inlägget handlar om - att jag blev arg och upprörd för att han hade gjort som han hade. precis som folk säger "jävla unge" när 5-åringen klippt sönder finbyxorna...... bara för att jag skrev det på internet betyder det inte att jag inte kan något om hundar, avskyr min hund eller att vi har en dålig realtion och att han skulle vara osäker eller en problemhund.

att jag sen inte tycker som "experterna" betyder inte att jag inte kan ta råd från andra.

tycker inte du ska uttala dig om saker du inte vet någonting om.
Fenja
VAR exakt har jag specifikt uttalat mig om din och Max relation?! DU kanske skulle roa dig med att läsa vad jag skriver innan du går till anfall och anklagar mig för en massa saker som jag varken uttalat mig om eller berört i mina inlägg?
Ser du spöken? Jag tror du skulle må bra av en god natt sömn!
Mvh
Fenja
sudden
CITAT (Fenja @ 18-02-2007, 23:05)
VAR exakt har jag specifikt uttalat mig om din och Max relation?! DU kanske skulle roa dig med att läsa vad jag skriver innan du går till anfall och anklagar mig för en massa saker som jag varken uttalat mig om eller berört i mina inlägg?
Mvh
Fenja

här --> CITAT (Fenja @ 18-02-2007, 19:13)
Jag tycker att man redan på hur någon talar OM sitt/sina djur, i verkligheten eller i skrift, kan få reda på en hel del om deras inbördes relation.

du säger det ganska uttryckligen oxå.
Reserv
CITAT (sudden @ 19-02-2007, 05:45)
Mvh
Fenja

Jag tycker att man redan på hur någon talar OM sitt/sina djur, i verkligheten eller i skrift, kan få reda på en hel del om deras inbördes relation.

Det är här som man inser hur olika vi tolkar det skrivna ordet..... unsure.gif Du Sudden läser att Fenja skriver får reda på.....själv läser jag det Fenja faktiskt skrev, man kan få reda på.....det är skillnad det huh.gif
Fenja
CITAT (Reserv @ 19-02-2007, 06:52)
Mvh
Fenja

Det är här som man inser hur olika vi tolkar det skrivna ordet..... unsure.gif Du Sudden läser att Fenja skriver får reda på.....själv läser jag det Fenja faktiskt skrev, man kan få reda på.....det är skillnad det huh.gif

Tack Reserv! Dessutom skriver jag NÅGON Sudden, om du läser det som om det handlar om dig så är det upp till dig. Det jag uttryckligen har har sagt om/till dig, är att du verkar ha en väldigt tråkig attityd och inställning till din hund. Det tycker jag fortfarande. Men läs inte in mer än just det är du snäll.
Mvh
Fenja
Ophelia
CITAT (herkules @ 18-02-2007, 20:17)

cesar millan är en duktig hundmänniska - synd bara att han tar genvägar ibland för att få hundarna dit han vill. de halsband han använder (som går upp precis bakom öronen på hundarna) är vansinnigt obehagliga för hunden och gör den så klart medgörlig, allt för att komma ifrån obehaget. men det ska väl gå snabbt när man gör tv förmodar jag.

men jag tror ändå att han har en känsla för hundar som få har.

Jag har faktiskt haft en liten fundering om det där med halsbanden och dess inverkan samt att han får hundarna att vara så medgörliga. Svårt att veta när man inte hållt i ett sådant och känt efter hur det fungerar (har faktiskt i ärlighetens namn aldrig sett ett halsband som går upp vid öronen, kanske är något amerikanskt, till min systers hund används ett vanligt strypkoppel och det går han så snällt i).

För att förstå applicerar jag det till hästar och allt som finns för dem i bett, huvudlagsväg och annat som ska få en häst att uppmärksamma sin ryttare (vilket inte alltid får effekt för en längre stund eller skapar mer irritation).
Lärde mig en sak gällande hästar "det finns inga genvägar, bara senvägar". Kanske även gäller hundar..... smile.gif
herkules
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 17:35)
Jag har faktiskt haft en liten fundering om det där med halsbanden och dess inverkan samt att han får hundarna att vara så medgörliga. Svårt att veta när man inte hållt i ett sådant och känt efter hur det fungerar (har faktiskt i ärlighetens namn aldrig sett ett halsband som går upp vid öronen, kanske är något amerikanskt, till min systers hund används ett vanligt strypkoppel och det går han så snällt i).
För att förstå applicerar jag det till hästar och allt som finns för dem i bett, huvudlagsväg och annat som ska få en häst att uppmärksamma sin ryttare (vilket inte alltid får effekt för en längre stund eller skapar mer irritation).
Lärde mig en sak gällande hästar "det finns inga genvägar, bara senvägar". Kanske även gäller hundar..... smile.gif

jag kan inte säga exakt hur halsbanden funkar (finns i alla fall att köpa på internet precis som elhalsband, stackel och annat otyg som folk som inte kan något använder) men jag har hört att de trycker på någon kräkreflex(?) som hunden så klart tycker är jätteobehagligt.
som sagt - jag vet inte hur det fungerar, men det ser illa ut.
AnitaO
Glöm inte Cecar klockan 8 i kväll tongue.gif

Herkules:
Jag tror inte att det är nåt annat med halsbandet än att det sitter högt upp på halsen där hunden är känsligare för en korrigering.
Han använder bara det halsbandet på hundar som mer eller mindre drar omkull sina ägare.
Har märkt att han inte alltid använder det.
herkules
CITAT (AnitaGg @ 19-02-2007, 18:08)
Glöm inte Cecar klockan 8 i kväll tongue.gif

Herkules:
Jag tror inte att det är nåt annat med halsbandet än att det sitter högt upp på halsen där hunden är känsligare för en korrigering.
Han använder bara det halsbandet på hundar som mer eller mindre drar omkull sina ägare.
Har märkt att han inte alltid använder det.

kanske det, det är iaf inga halsband man ser ute på stan till vardags sådär ..
pejori
CITAT (herkules @ 19-02-2007, 17:47)
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 17:35)

jag kan inte säga exakt hur halsbanden funkar (finns i alla fall att köpa på internet precis som elhalsband, stackel och annat otyg som folk som inte kan något använder) men jag har hört att de trycker på någon kräkreflex(?) som hunden så klart tycker är jätteobehagligt.
som sagt - jag vet inte hur det fungerar, men det ser illa ut.

vad jag har förstått, får du samma effekt på ett vanligt dresyrhalsband(stryp) om du sätter det där uppe wub.gif
det trycker på luftstrupen och hunden får inte luft...sitter det "normalt" drar hunden emot med nackmusklerna och där har vi människor inte en chans att hålla emot smile.gif
Ophelia
Letade rätt på ordet stackel, elhalsband kan jag ju fantisera ganska väl om hur det fungerar. Är det verkligen nödvändigt? sad.gif

Är som sagt ingen hundkännare (men är mycket kär i bullfastiffar wub.gif ). Kan bara tänka mig att det eventuellt är medel som tas till som "absolut sista utväg" och att hundens liv/hälsa kan stå på spel. Hur ser ni hundkännare på detta?

Inom hästeriet har det och förekommer bl a barrering för att få hästarna att vara mer aktsamma om sina ben. Metoderna har varit mer eller mindre rumsrena mad.gif
Anma
På tal om haslband som sitter högt. Har ni inte sett greyhoundhalsbanden? De sitter precis bakom öronen och är breda, 5cm kanske. Detta på grund av Greyhoundens långa hals som är jättebred ner till och smal upptill, och huvudformen. Ett vanligt halsband kryper de ur utan problem, inga öron som tar emot. På Kalle satte vi alltid halsbandet lite löst, det ska sitta lite högre ändå:

herkules
CITAT (Anne R @ 19-02-2007, 18:36)
På tal om haslband som sitter högt. Har ni inte sett greyhoundhalsbanden? De sitter precis bakom öronen och är breda, 5cm kanske. Detta på grund av Greyhoundens långa hals som är jättebred ner till och smal upptill, och huvudformen. Ett vanligt halsband kryper de ur utan problem, inga öron som tar emot. På Kalle satte vi alltid halsbandet lite löst, det ska sitta lite högre ändå:

fast ett greyhoundhalsband är ändå annorlunda, det sitter på något sätt inte så hårt åt precis bakom öronen.

han den där skåningen som hade hundskola på tv (kommer inte ihåg vad han heter) han använde ju riktig kräksnara till hundar som skulle fostras. jag tycker man är fel ute när det korrigeras så hunden mår fysiskt dåligt.
men det är jag det.
Anma
CITAT (herkules @ 19-02-2007, 18:43)

fast ett greyhoundhalsband är ändå annorlunda, det sitter på något sätt inte så hårt åt precis bakom öronen.

han den där skåningen som hade hundskola på tv (kommer inte ihåg vad han heter) han använde ju riktig kräksnara till hundar som skulle fostras. jag tycker man är fel ute när det korrigeras så hunden mår fysiskt dåligt.
men det är jag det.

Ja, det är väl bredden som skiljer, det breda gör att det inte blir samma tryck på halsen.
herkules
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 18:33)
Letade rätt på ordet stackel, elhalsband kan jag ju fantisera ganska väl om hur det fungerar. Är det verkligen nödvändigt?  :(

Är som sagt ingen hundkännare (men är mycket kär i bullfastiffar  :wub: ). Kan bara tänka mig att det eventuellt är medel som tas till som "absolut sista utväg" och att hundens liv/hälsa kan stå på spel. Hur ser ni hundkännare på detta?

Inom hästeriet har det och förekommer bl a barrering för att få hästarna att vara mer aktsamma om sina ben. Metoderna har varit mer eller mindre rumsrena  :angry:

polisen tycker att elhalsband är nödvändigt - de söker dispens för att få använda det på sina hundar. rätta mig gärna om jag har fel - så gick diskussionerna i alla fall på ett hundforum för inte så länge sedan.

elhalsband är - så vitt jag vet - förbjudet att använda men det säljs på internet.

stackel används också - de går ju så fint i kopplet då... sad.gif

tyvärr är det ju så att när djur ska dresseras så finns det alltid folk som ska gå till överdrift.
herkules
CITAT (Anne R @ 19-02-2007, 18:47)
CITAT (herkules @ 19-02-2007, 18:43)

men det är jag det.

Ja, det är väl bredden som skiljer, det breda gör att det inte blir samma tryck på halsen.

på tal om halsband till greyhounds, har du sådana där breda med tofsar? det finns så fina! smile.gif
ingrid fuxwall
Att Ni orkar!
Tycker flertalet borde så lite frön och studera hur de frodas istället för detta bråk, eller är det bara jag som missuppfattat saken och fått för mig att odlas egentliga inriktning är växter wub.gif
Inga från Närke
CITAT (herkules @ 19-02-2007, 18:51)
polisen tycker att elhalsband är nödvändigt - de söker dispens för att få använda det på sina hundar. rätta mig gärna om jag har fel - så gick diskussionerna i alla fall på ett hundforum för inte så länge sedan.

elhalsband är - så vitt jag vet - förbjudet att använda men det säljs på internet.

stackel används också - de går ju så fint i kopplet då... sad.gif

tyvärr är det ju så att när djur ska dresseras så finns det alltid folk som ska gå till överdrift.

Fick detta på mejl idag från nyheter@mailbox.se som jag är med i.

Brukshundsklubben varnar för elhalsband
De senaste dagarna har det dykt upp annonser i ett antal lokaltidningar där man säljer förbjudna elhalsband. Dessa används för att arbeta bort oönskade beteenden hos hundar. Den som tränar hunden har en fjärrkontroll, och när hunden handlar på ett sätt som tränaren inte önskar, får den en stöt.
- Svenska Brukshundklubben har en dressyrpolicy som säger att man inte får tillfoga hunden smärta, utan istället ska arbeta med positiv inlärning, säger Peter Rimsby, generalsekreterare för Svenska Brukshundklubben. (FL-Net)

även detta fanns med

Billig hundmat nästan lika bra
Det går att spara runt 3.500 kronor per år på att köpa lite billigare men tillräckligt bra hundmat. Tidningen Göteborgsposten har låtit ett företag analysera hundmaten utifrån näringsinnehållet och konstaterar att Purina Pro Plan är mest näringsrikt. Prislappen för ett års mat till en vuxen hund är 5.100 kronor. Hundmaten är den näst dyraste i testet. Men det går att spara mycket på att köpa hundmat som får ett lite lägre betyg på näringsinnehållet. Pedigree Complete och Willys är nästan lika bra men kostar bara 1.900 respektive 1.500 kronor. (FL-Net)

och detta

Hundpromenader var sjätte timme
Nu har djurskyddsmyndigheten i Skara kommit med riktlinjer som gäller alla hund- och kattägare. Enligt myndigheten så ska hundar rastas minst var sjätte timme under dagtid och katter ska ha tillsyn minst två gånger per dygn. Orsaken till de nya reglerna är att de nu gällande bestämmelserna under många år fått kritik för att vara otydliga. (FL-Net)
sudden
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 09:40)
CITAT (Reserv @ 19-02-2007, 06:52)
Mvh
Fenja

Tack Reserv! Dessutom skriver jag NÅGON Sudden, om du läser det som om det handlar om dig så är det upp till dig. Det jag uttryckligen har har sagt om/till dig, är att du verkar ha en väldigt tråkig attityd och inställning till din hund. Det tycker jag fortfarande. Men läs inte in mer än just det är du snäll.
Mvh
Fenja

oki vi säger så här då: Fenja skriver att man KAN få reda på NÅGONS relation till sitt/sina djur genom vad som skrivs/sägs.

och jag säger då att det beror lite på vad man skriver. man KAN INTE få reda på nånting om just min och max relation genom mitt ursprungsinlägg. eller har vi nu breddat diskussionen till att handla om allt och alla??

angående diskussionen om halsband är jag själv inget fan av elhalsband och stackel men jag använder själv t.ex. nosgrimma på max då han är så fruktansvärt glad i människor och vill hälsa på allt och alla när vi åker tåg eller buss. på vanliga promenader använder jag vanligt strypkoppel.
pejori
Letade rätt på ordet stackel, elhalsband kan jag ju fantisera ganska väl om hur det fungerar. Är det verkligen nödvändigt? sad.gif

Är som sagt ingen hundkännare (men är mycket kär i bullfastiffar wub.gif ). Kan bara tänka mig att det eventuellt är medel som tas till som "absolut sista utväg" och att hundens liv/hälsa kan stå på spel. Hur ser ni hundkännare på detta?

Inom hästeriet har det och förekommer bl a barrering för att få hästarna att vara mer aktsamma om sina ben. Metoderna har varit mer eller mindre rumsrena mad.gif

skulle alldrig använda stackel eller el-halsband på mina hundar mad.gif mad.gif
då kan mAN LIKA GÄRNA PISKA DOM TILL LYDNAD... mad.gif mad.gif
dresyr(stryp)halsband använder jag vid behov sleep.gif
normal uppfostran (konsekvens) och mycket beröm ger glada och lydiga hundar som vill vara tillags wub.gif
barrering är ett otyg som också går bort här...är emot våld av alla slag inom djurhållningen wub.gif
Ophelia
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 19:11)
Att Ni orkar!
Tycker flertalet borde så lite frön och studera hur de frodas istället för detta bråk, eller är det bara jag som missuppfattat saken och fått för mig att odlas egentliga inriktning är växter  :wub:

Men är det inte viktigt att någon som exempelvis jag får en möjlighet att kunna lära mig lite mer om hundar och vad som pågår? Jag tycker varjefall att det är mycket nyttigt. Vi samtalar ju om husdhur och jag är ganska säker på att vi faktiskt för samtalet i "rätt" forum.
sudden
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 18:32)
Letade rätt på ordet stackel, elhalsband kan jag ju fantisera ganska väl om hur det fungerar. Är det verkligen nödvändigt?  :(

Är som sagt ingen hundkännare (men är mycket kär i bullfastiffar  :wub: ). Kan bara tänka mig att det eventuellt är medel som tas till som "absolut sista utväg" och att hundens liv/hälsa kan stå på spel. Hur ser ni hundkännare på detta?

Inom hästeriet har det och förekommer bl a barrering för att få hästarna att vara mer aktsamma om sina ben. Metoderna har varit mer eller mindre rumsrena  :angry:

skulle alldrig använda stackel eller el-halsband på mina hundar mad.gif mad.gif
då kan mAN LIKA GÄRNA PISKA DOM TILL LYDNAD... mad.gif mad.gif
dresyr(stryp)halsband använder jag vid behov sleep.gif
normal uppfostran (konsekvens) och mycket beröm ger glada och lydiga hundar som vill vara tillags wub.gif
barrering är ett otyg som också går bort här...är emot våld av alla slag inom djurhållningen wub.gif

jag håller med som sagt angående elhalsband och stackel.
max är en sån där vovve som alltid ska nosa på allt så fort som möjligt och gärna blockerar sig ute om det finns mkt dofter runtomkring så jag använder stryphalsband till vardags och nosgrimma bland mkt folk. nosgrimma är på intet vis något som gör hunden illa men den har en förmåga att "dämpa" hunden lite granna.

jag skulle aldrig medvetet göra min hund illa för att han ska lyda mig men jag kan använda mig av "hundspråk" om det behövs. kroppsspråk är som sagt det språk som hunden verkligen förstår.
pejori
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 19:44)
Att Ni orkar!
Tycker flertalet borde så lite frön och studera hur de frodas istället för detta bråk, eller är det bara jag som missuppfattat saken och fått för mig att odlas egentliga inriktning är växter  wub.gif

Men är det inte viktigt att någon som exempelvis jag får en möjlighet att kunna lära mig lite mer om hundar och vad som pågår? Jag tycker varjefall att det är mycket nyttigt. Vi samtalar ju om husdhur och jag är ganska säker på att vi faktiskt för samtalet i "rätt" forum.

tror jag med...det är inte jobbigare med tolv sidor hund än med tolv sidor frön smile.gif smile.gif
alltid lär man sig nått wub.gif
Fenja
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 19:55)
Att Ni orkar!
Tycker flertalet borde så lite frön och studera hur de frodas istället för detta bråk, eller är det bara jag som missuppfattat saken och fått för mig att odlas egentliga inriktning är växter  wub.gif

tror jag med...det är inte jobbigare med tolv sidor hund än med tolv sidor frön smile.gif smile.gif
alltid lär man sig nått wub.gif

Om ni som inte orkar bara låter bli att skriva och läsa så kan väl vi som får ut något av den få fortsätta?
Är barrering tillåtet? För många år sedan när jag höll på med hästar så var det förbjudet tror jag, eller ansågs i alla fall inte rumsrent nog för att talas om högt och dagsljus.
Det här med elkoppel och stackel är hemskt. Synd att förbudet är svårt att verkställa med alla inköpsmöjligheter på nätet och så. Kan man inte hålla ordning på sin hund i ett ordinärt stypkoppel så tycker jag att man ska söka hjälp på brukshundklubben eller annan hundkunnig.
Mvh
Fenja
pejori
tror barrering är förbjudet ja, men det används ändå fortfarande av mer ljusskygga tränare tyvärr sad.gif
Ophelia
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 20:02)
Om ni som inte orkar bara låter bli att skriva och läsa så kan väl vi som får ut något av den få fortsätta?
Är barrering tillåtet? För många år sedan när jag höll på med hästar så var det förbjudet tror jag, eller ansågs i alla fall inte rumsrent nog för att talas om högt och dagsljus.
Det här med elkoppel och stackel är hemskt. Synd att förbudet är svårt att verkställa med alla inköpsmöjligheter på nätet och så. Kan man inte hålla ordning på sin hund i ett ordinärt stypkoppel så tycker jag att man ska söka hjälp på brukshundklubben eller annan hundkunnig.
Mvh
Fenja

Nej barrering är inte tillåtet. Jag befann mig i Tyskland när Paul Schockermöhle åkte dit för barrering, det var mycket diskussioner då minns jag (var där strax innan OS i Barcelona i ett stall ganska nära Schockemöhle).

Barrering kan ske på olika sätt. Ett sätt är att man ställer samman hinderstöden ordentligt och har tyngre bommar. En känslig häst märker tydligt av islagen. Sedan finns det barrering som blir tuffare och tuffare (typ damasker med allehanda vassa ting i eller tidigare blistring av ben som gjorde benen mycket känsliga).

Jag kan inget annat än hålla med dig. Klarar man inte själv av uppfostran av en hund, bör man ta hjälp av experter. Det finns ju brukshundsklubbar och välutbildat folk överallt som man borde kunna prata med om man är ett problem (som jag antar att man i de allra flesta fall är gentemot hunden). Jag skulle tycka att den kunskapen vore guld värd att få om jag hade hund. Om/när jag skaffar hund ska jag se till att ha etablerat bra kontakt med min klubb och be om råd.
rabalder
Skaffa en dagmatte åt din jävla hund..
Hundar som folk tror sover hela dagarna gör inte det. Var glad att han inte åt upp dina stolar tex. Långpromenader på kvällarna räcker inte åt en hund. Den behöver ha sällskap och bli aktiverad. Kan du inte ställa upp med det så tycker jag att du ska ägna dig åt fröer istället för en levande hund! mad.gif
sudden
CITAT (rabalder @ 19-02-2007, 19:28)
Hundar som folk tror sover hela dagarna gör inte det. Var glad att han inte åt upp dina stolar tex. Långpromenader på kvällarna räcker inte åt en hund. Den behöver ha sällskap och bli aktiverad. Kan du inte ställa upp med det så tycker jag att du ska ägna dig åt fröer istället för en levande hund! mad.gif

då kan jag tala om för dig att mina arbetstider ligger på ca 4-5 timmar om dagen 3 dagar i veckan så det där med dagmatte åt min jävla hund är inte aktuellt. dessutom är det inte bara en promenad på kvällen utan träning efter jobbet och därefter kvällspromenad ett par timmar senare.

knip om saker du inte vet något om som sagt.
rabalder
CITAT (sudden @ 19-02-2007, 20:37)
CITAT (rabalder @ 19-02-2007, 19:28)

då kan jag tala om för dig att mina arbetstider ligger på ca 4-5 timmar om dagen 3 dagar i veckan så det där med dagmatte åt min jävla hund är inte aktuellt. dessutom är det inte bara en promenad på kvällen utan träning efter jobbet och därefter kvällspromenad ett par timmar senare.

knip om saker du inte vet något om som sagt.

Oj då! tur att man inte är hund.. jobbar du som du säger så är det ingen fara
AnitaO
Det vore roligt att prata vidare lite om olika fostringsmetoder oavsett om det gäller hundar eller hästar.
Är det OK med övriga om vi startar en ny tråd för det så kan dom som eventuellt vill prata vidare om Max göra det i denna tråd smile.gif
Ophelia
CITAT (AnitaGg @ 19-02-2007, 21:03)
Det vore roligt att prata vidare lite om olika fostringsmetoder oavsett om det gäller hundar eller hästar.
Är det OK med övriga om vi startar en ny tråd för det så kan dom som eventuellt vill prata vidare om Max göra det i denna tråd smile.gif

Jag tycker det låter bra. Är mycket intresserad av att lära mig om hundar, bra och dåliga metoder.
Bodenblomman
Japp då har man kikat på den "omtalade" cesar millan. Såg trevlig ut och hade en underbar syn på hunduppfostran tycker jag efter att ha sett detta program i alla fall. Kul var han också det faller jag för. HIHI Jag och min sambo skrattade gott åt hans små jokes.

/ Susanne
pejori
helt okay tycker jag med
Ophelia
CITAT (Bodenblomman @ 19-02-2007, 21:08)
Japp då har man kikat på den "omtalade" cesar millan. Såg trevlig ut och hade en underbar syn på hunduppfostran tycker jag efter att ha sett detta program i alla fall. Kul var han också det faller jag för. HIHI Jag och min sambo skrattade gott åt hans små jokes.

/ Susanne

Jag hoppas verkligen att ni hundkunniga tycker han är bra och har vettiga åsikter. Det är lätt att förledas och tro att allt som sägs är det rätta.

Att han sedan har en charmant framtoning gör ju det hela roligare biggrin.gif
pejori

/ Susanne

är väl lite skeptisk till "släpphalsbanden" han använder wink.gif wink.gif
dom bör användas sparsamt och bara i speciella fall tycker jag smile.gif
Bodenblomman
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 21:12)

/ Susanne

Jag hoppas verkligen att ni hundkunniga tycker han är bra och har vettiga åsikter. Det är lätt att förledas och tro att allt som sägs är det rätta.

Jag tycker absolut av det jag sett att han är duktig. Han utgår från varje individ och dess matte/husses behov och skapar bra situationer därefter. Varje "ekipage" är olika och kräver också en anpassad träning därefter.

Vad var det som skrevs angående halsbanden? Var det cesar millan det handlade om?

/ Susanne
AnitaO
CITAT (Bodenblomman @ 19-02-2007, 21:21)
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 21:12)

/ Susanne

Jag tycker absolut av det jag sett att han är duktig. Han utgår från varje individ och dess matte/husses behov och skapar bra situationer därefter. Varje "ekipage" är olika och kräver också en anpassad träning därefter.

Vad var det som skrevs angående halsbanden? Var det cesar millan det handlade om?

/ Susanne

Det var nog Herkules.
Jag startade en ny tråd eftersom det blev väldigt mycket OT i denna tråd.
Vore kul om vi kunde fortsätta i den.
Det finns mycket intressant att prata om när det gäller Cecar Milan tycker jag smile.gif
Bodenblomman
Ses där!

/ Susanne
ingrid fuxwall
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 21:02)
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 19:55)
Att Ni orkar!
äxter  wub.gif

Fenja

Så Fenja är av åsikten att man inte får ha åsikt på att saker spårar ur, vilket jag anser denna tråd gjorde för bra länge sedan.

Undrar vad Fenja får för utbyte av att man jagar en person, som i och för sig bjuder in till det.

Som sagt själv har jag haft hund fler år än vad de flesta här inne är gamla och titt som tätt tittar jag de nuvarande stint i ögonen och säger "Jävla hund"
Enda skillnaden är att jag inte erkänner det inför Er som vet och kan allt om allt.

ingrid som vet att det är dumt att säga så - till hunden, och säger jag det till en mänsklig varelse ... sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon