|
Full version: JÄVLA HUND!
Jag sa aldrig någonsin att det var rätt gjort av mig. bara att jag tror att han vet vad det handlade om när det hände.
Stefan_S
17-02-2007, 18:09
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27) och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis?? Ja, visst är det illa. Det kan jag hålla med om. Därför undrar jag hur det kommer sig att du kallar din hund för "jävla hund"?
CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:09) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27) och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis?? Ja, visst är det illa. Det kan jag hålla med om. Därför undrar jag hur det kommer sig att du kallar din hund för "jävla hund"? jag sa det för att uttrycka att jag var lite arg just då. jag kallar inte min hund jävla hund så att han hör trots att han ändå inte skulle förstå vad jag sa. det är helt enkelt bara nåt man säger när man är upprörd. så jävla farligt är det faktiskt inte att tänka det eller skriva det på internet. jag tror inte min hund mår dåligt för det.
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 17:58) Jag sa aldrig någonsin att det var rätt gjort av mig. bara att jag tror att han vet vad det handlade om när det hände. Är inte det ungefär samma sak? Du tror fortfarande att man kan bestraffa en hund flera timmar i efterskott. Förvånad är jag måste jag erkänna. Vad består din livslånga erfarenhet av hundar av för sorts erfarenhet?
Stefan_S
17-02-2007, 18:28
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:24) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:09) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27) och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis?? Ja, visst är det illa. Det kan jag hålla med om. Därför undrar jag hur det kommer sig att du kallar din hund för "jävla hund"? jag sa det för att uttrycka att jag var lite arg just då. jag kallar inte min hund jävla hund så att han hör trots att han ändå inte skulle förstå vad jag sa. det är helt enkelt bara nåt man säger när man är upprörd. så jävla farligt är det faktiskt inte att tänka det eller skriva det på internet. jag tror inte min hund mår dåligt för det. Vilket språk och vilken attityd! Jag hoppas verkligen att din attityd inte avspeglar sig på din lilla hund!
CITAT (AnitaGg @ 17-02-2007, 17:26) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 17:58) Jag sa aldrig någonsin att det var rätt gjort av mig. bara att jag tror att han vet vad det handlade om när det hände. Är inte det ungefär samma sak? Du tror fortfarande att man kan bestraffa en hund flera timmar i efterskott. Förvånad är jag måste jag erkänna. Vad består din livslånga erfarenhet av hundar av för sorts erfarenhet? den erfarenheten består av egna och andras hundar under min uppväxt. jag brukar inte skälla på max flera timmar efter att han gjort fel - han brukar inte göra dumheter som jag blir upprörd över medans jag inte är hemma. denna gången handlade det om en hel del pengar plus att det kunde ha varit nånting skadligt för honom som han tuggat i sig. jag blev då upprörd och arg och skällde på honom - dumma mig. att jag tror att han var medveten om vad jag skällde om är inte samma sak som att säga att jag tror att det var rätt av mig. bara att han inte fick men för livet för att han fick skäll i efterhand. för att förtydliga: Var det fel av mig att skälla på min hund långt efter händelsen? Svar JA! Visste han vad han fick skäll för? Svar JA!
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:31) Visste han vad han fick skäll för? Svar JA! Att ha levt i samma hus eller lägenhet som en hund är tyvärr inte liktydigt med erfarenhet. Erfarenhet skaffar man sig när man går kurser, engagerar sig, läser böcker, deltar i diskussioner .... o.s.v. Om du fortfarande tror att han visste vad han fått skäll för, så har du dessvärre väldigt lite erfarenhet. Det är synd om hundar som hamnar i såna situationer. Dom blir olyckliga och förstår inte situationer som denna. Dom har inte valt oss, utan vi har valt dom och det är våran skyldighet att sätta oss in i hundens värld och sätt att fungera när vi skaffar en.
CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:28) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:24) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:09) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27) och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis?? Ja, visst är det illa. Det kan jag hålla med om. Därför undrar jag hur det kommer sig att du kallar din hund för "jävla hund"? jag sa det för att uttrycka att jag var lite arg just då. jag kallar inte min hund jävla hund så att han hör trots att han ändå inte skulle förstå vad jag sa. det är helt enkelt bara nåt man säger när man är upprörd. så jävla farligt är det faktiskt inte att tänka det eller skriva det på internet. jag tror inte min hund mår dåligt för det. Vilket språk och vilken attityd! Jag hoppas verkligen att din attityd inte avspeglar sig på din lilla hund! ja usch vilken elak häxa jag är. må draken piska mig tusenfaldigt med sin taggiga svans som straff!! och min lilla hund - han som älskar allt och alla, aldrig visat upp ett argt beteende någonsin under sitt liv och alltid är lika glad? nej han har inte tagit skada av mitt hemska språk och min fruktansvärda attityd....
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:40) ja usch vilken elak häxa jag är.
må draken piska mig tusenfaldigt med sin taggiga svans som straff!! Moget Du har definitivt ett attitydproblem i största allmänhet.
CITAT (AnitaGg @ 17-02-2007, 17:37) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:31) Visste han vad han fick skäll för? Svar JA! Att ha levt i samma hus eller lägenhet som en hund är tyvärr inte liktydigt med erfarenhet. Erfarenhet skaffar man sig när man går kurser, engagerar sig, läser böcker, deltar i diskussioner .... o.s.v. Om du fortfarande tror att han visste vad han fått skäll för, så har du dessvärre väldigt lite erfarenhet. Det är synd om hundar som hamnar i såna situationer. Dom blir olyckliga och förstår inte situationer som denna. Dom har inte valt oss, utan vi har valt dom och det är våran skyldighet att sätta oss in i hundens värld och sätt att fungera när vi skaffar en. jodå jag har gått kurser både privat och i grupp. jag har även pysslat med lydnad och utställning och har varit väldigt aktiv med min hund vad det gäller träning. jag har även hjälpt en del vänner att lösa mindre problem som de har haft med sina hundar. dessutom så har max - efter valpstadiet - varit bästa vän med en hanhund som var osäker på andra hanar och inte kunde leka med hanar när de blivit för gamla. så lite erfarenhet har jag nog.
CITAT (AnitaGg @ 17-02-2007, 17:43) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:40) ja usch vilken elak häxa jag är.
må draken piska mig tusenfaldigt med sin taggiga svans som straff!! Moget Du har definitivt ett attitydproblem i största allmänhet. nej det har jag inte men den här helt onödiga diskussionen där jag svarar samma sak hela tiden gör ju att man kan bli lite lätt dryg sådär.
Stefan_S
17-02-2007, 18:49
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:40) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:28) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:24) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:09) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27) och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis?? Ja, visst är det illa. Det kan jag hålla med om. Därför undrar jag hur det kommer sig att du kallar din hund för "jävla hund"? jag sa det för att uttrycka att jag var lite arg just då. jag kallar inte min hund jävla hund så att han hör trots att han ändå inte skulle förstå vad jag sa. det är helt enkelt bara nåt man säger när man är upprörd. så jävla farligt är det faktiskt inte att tänka det eller skriva det på internet. jag tror inte min hund mår dåligt för det. Vilket språk och vilken attityd! Jag hoppas verkligen att din attityd inte avspeglar sig på din lilla hund! ja usch vilken elak häxa jag är. må draken piska mig tusenfaldigt med sin taggiga svans som straff!! och min lilla hund - han som älskar allt och alla, aldrig visat upp ett argt beteende någonsin under sitt liv och alltid är lika glad? nej han har inte tagit skada av mitt hemska språk och min fruktansvärda attityd.... Vet du Sudden, när svordomar tränger sig in i talet så är det tecken på att ordförrådet tryter. Vill du bemötas med respekt, så föreslår jag att du skippar svordomarna. Arrogant attityd kan vara tecken på flera saker....i det här fallet ser det ut som om du har vissa svårigheter att bemöta kritik från hundvana människor.
CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:49) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:40) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:28) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:24) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:09) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27) och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis?? Ja, visst är det illa. Det kan jag hålla med om. Därför undrar jag hur det kommer sig att du kallar din hund för "jävla hund"? jag sa det för att uttrycka att jag var lite arg just då. jag kallar inte min hund jävla hund så att han hör trots att han ändå inte skulle förstå vad jag sa. det är helt enkelt bara nåt man säger när man är upprörd. så jävla farligt är det faktiskt inte att tänka det eller skriva det på internet. jag tror inte min hund mår dåligt för det. Vilket språk och vilken attityd! Jag hoppas verkligen att din attityd inte avspeglar sig på din lilla hund! ja usch vilken elak häxa jag är. må draken piska mig tusenfaldigt med sin taggiga svans som straff!! och min lilla hund - han som älskar allt och alla, aldrig visat upp ett argt beteende någonsin under sitt liv och alltid är lika glad? nej han har inte tagit skada av mitt hemska språk och min fruktansvärda attityd.... Vet du Sudden, när svordomar tränger sig in i talet så är det tecken på att ordförrådet tryter. Vill du bemötas med respekt, så föreslår jag att du skippar svordomarna. Arrogant attityd kan vara tecken på flera saker....i det här fallet ser det ut som om du har vissa svårigheter att bemöta kritik från hundvana människor. vill du ha ett städat ordval för att du ska kunna ta mig seriöst? då tycker jag att du ska se över dina attitydproblem! att jag använder en svordom ska ju inte påverka hur pass det var ett hemskt farligt fel det jag gjorde eller inte.. eller är jag ute och cyklar nu? jag är hundvan och som sagt har jag gått kurser och är omgiven av hundvana människor. jag kan ta kritik absolut - men inte av människor som tycker att svordomar är det största problemet i livet. jag har fått mycket kritik som jag har tagit till mig då det varit relevant kritik och inte ramaskri om en struntsak. Det är ju uppenbart att vi inte delar uppfattning och åsikt om vad som är viktigt här i livet. tur att inte alla är lika. nu ska iaf jag gå ut på kvällens långpromenad i skogen.
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:59) Jag kan ta kritik absolut - men inte av människor som tycker att svordomar är det största problemet i livet. Skitsnack ärligt talat. Svordommar kom på tal på sidan 5 i den här tråden. Att du inte kan ta kritik har du visat långt tidigare än det. Tyvärr ger du inte intryck av att ha tagit till dig särskilt mycket på dom kurser du har gått. Och att ta på dig ansvar att hjälpa andra hundägare med problem tycker jag ärligt talat att du ska avstå från fortsättningsvis. Väx upp själv först innan du börjar fostra andra individer.
Det jag och andra reagerar på är din attityd, din inställning till din hund. I första tråden var det synd om DIG som inte hade pengar att kunna gå till veterinären. När sedan flera började att reagera på hur det drog ut på tiden och skärpte tonen mot dig så slutade du helt enkelt att skriva. Jag och säkert andra skulle i ett sådant läge ha tagit matpengarna till ett veterinärbesök, för när man skaffar ett djur så ingår man ett kontrakt med djuret och ger ett löfte om att ta hand om det på bästa sätt. Men hela den tråden byggde på hur DU mådde och kände dig. Det ger en lite ful bild av din inställning till hunden. Sedan kommer den här rubriken JÄVLA HUND! och den ger också en ful bild av din inställning till hunden. Det låter som om det är första gången det händer och då undrar jag hur i himmelns frid du ens kan bli så arg som du beskriver? Jag skulle ha kollat vad som blivit förstört och när jag konstaterat att bara 3 fröpåsar var skadade så skulle jag ha låtit saken bero. Men du fortsätter att rasa över att det kunde ha varit fröer för 250 kr och bannar hunden i alla fall... För att avreagera dig själv? Människor med stor hundvana brukar vara begåvade med någonsorts ödmjukhet och klokskap inför djuren och deras beteende, men återigen så blir det en lite ful bild av din inställning till hunden. Det kanske bara är så att du uttrycker dig illa och att vi får helt fel bild av dig här på forumet. Jag hoppas att det är så för din hunds skull. Mvh Fenja
Stefan_S
17-02-2007, 19:23
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:59) vill du ha ett städat ordval för att du ska kunna ta mig seriöst? då tycker jag att du ska se över dina attitydproblem! att jag använder en svordom ska ju inte påverka hur pass det var ett hemskt farligt fel det jag gjorde eller inte.. eller är jag ute och cyklar nu? Det är du som väljer hur du vill bli bemött, inte jag. Det är du som kallar din hund för "jävla hund", inte jag. Det är du som bemöter kritik genom att fortsätta svära, inte jag. Kan du peka på var jag har mina attitydproblem, tack.
Stefan_S
17-02-2007, 19:31
CITAT (Fenja @ 17-02-2007, 19:21) Det jag och andra reagerar på är din attityd, din inställning till din hund. I första tråden var det synd om DIG som inte hade pengar att kunna gå till veterinären. När sedan flera började att reagera på hur det drog ut på tiden och skärpte tonen mot dig så slutade du helt enkelt att skriva. Jag och säkert andra skulle i ett sådant läge ha tagit matpengarna till ett veterinärbesök, för när man skaffar ett djur så ingår man ett kontrakt med djuret och ger ett löfte om att ta hand om det på bästa sätt. Men hela den tråden byggde på hur DU mådde och kände dig. Det ger en lite ful bild av din inställning till hunden. Sedan kommer den här rubriken JÄVLA HUND! och den ger också en ful bild av din inställning till hunden. Det låter som om det är första gången det händer och då undrar jag hur i himmelns frid du ens kan bli så arg som du beskriver? Jag skulle ha kollat vad som blivit förstört och när jag konstaterat att bara 3 fröpåsar var skadade så skulle jag ha låtit saken bero. Men du fortsätter att rasa över att det kunde ha varit fröer för 250 kr och bannar hunden i alla fall... För att avreagera dig själv? Människor med stor hundvana brukar vara begåvade med någonsorts ödmjukhet och klokskap inför djuren och deras beteende, men återigen så blir det en lite ful bild av din inställning till hunden. Det kanske bara är så att du uttrycker dig illa och att vi får helt fel bild av dig här på forumet. Jag hoppas att det är så för din hunds skull. Mvh Fenja Klokt och samlat inlägg.
CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 19:31) CITAT (Fenja @ 17-02-2007, 19:21) Det jag och andra reagerar på är din attityd, din inställning till din hund. I första tråden var det synd om DIG som inte hade pengar att kunna gå till veterinären. När sedan flera började att reagera på hur det drog ut på tiden och skärpte tonen mot dig så slutade du helt enkelt att skriva. Jag och säkert andra skulle i ett sådant läge ha tagit matpengarna till ett veterinärbesök, för när man skaffar ett djur så ingår man ett kontrakt med djuret och ger ett löfte om att ta hand om det på bästa sätt. Men hela den tråden byggde på hur DU mådde och kände dig. Det ger en lite ful bild av din inställning till hunden. Sedan kommer den här rubriken JÄVLA HUND! och den ger också en ful bild av din inställning till hunden. Det låter som om det är första gången det händer och då undrar jag hur i himmelns frid du ens kan bli så arg som du beskriver? Jag skulle ha kollat vad som blivit förstört och när jag konstaterat att bara 3 fröpåsar var skadade så skulle jag ha låtit saken bero. Men du fortsätter att rasa över att det kunde ha varit fröer för 250 kr och bannar hunden i alla fall... För att avreagera dig själv? Människor med stor hundvana brukar vara begåvade med någonsorts ödmjukhet och klokskap inför djuren och deras beteende, men återigen så blir det en lite ful bild av din inställning till hunden. Det kanske bara är så att du uttrycker dig illa och att vi får helt fel bild av dig här på forumet. Jag hoppas att det är så för din hunds skull. Mvh Fenja Klokt och samlat inlägg. instämmer till fullo  djuren i första hand...alltid
CITAT (pejori @ 17-02-2007, 19:41) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 19:31) CITAT (Fenja @ 17-02-2007, 19:21) Det jag och andra reagerar på är din attityd, din inställning till din hund. I första tråden var det synd om DIG som inte hade pengar att kunna gå till veterinären. När sedan flera började att reagera på hur det drog ut på tiden och skärpte tonen mot dig så slutade du helt enkelt att skriva. Jag och säkert andra skulle i ett sådant läge ha tagit matpengarna till ett veterinärbesök, för när man skaffar ett djur så ingår man ett kontrakt med djuret och ger ett löfte om att ta hand om det på bästa sätt. Men hela den tråden byggde på hur DU mådde och kände dig. Det ger en lite ful bild av din inställning till hunden. Sedan kommer den här rubriken JÄVLA HUND! och den ger också en ful bild av din inställning till hunden. Det låter som om det är första gången det händer och då undrar jag hur i himmelns frid du ens kan bli så arg som du beskriver? Jag skulle ha kollat vad som blivit förstört och när jag konstaterat att bara 3 fröpåsar var skadade så skulle jag ha låtit saken bero. Men du fortsätter att rasa över att det kunde ha varit fröer för 250 kr och bannar hunden i alla fall... För att avreagera dig själv? Människor med stor hundvana brukar vara begåvade med någonsorts ödmjukhet och klokskap inför djuren och deras beteende, men återigen så blir det en lite ful bild av din inställning till hunden. Det kanske bara är så att du uttrycker dig illa och att vi får helt fel bild av dig här på forumet. Jag hoppas att det är så för din hunds skull. Mvh Fenja Klokt och samlat inlägg. instämmer till fullo  Så även jag!
lilla mamma
17-02-2007, 19:53
Det mest konstiga är att det gick från hund beteende till människo beteende med väldigt nära kkontakt till påhopp. Och nu så sade jag inte vem som hoppade på vem.
Snälla, fortsätt hundpsykologin ni var inne på. Nångång kanske jag förstår vad min uppkäftiga 11 år gamla spets gör när han visar sitt hat mot speciellt svarta hundar och golden retrievers, och släpp agget
CITAT (Fenja @ 17-02-2007, 19:21) Det jag och andra reagerar på är din attityd, din inställning till din hund. I första tråden var det synd om DIG som inte hade pengar att kunna gå till veterinären. När sedan flera började att reagera på hur det drog ut på tiden och skärpte tonen mot dig så slutade du helt enkelt att skriva. Jag och säkert andra skulle i ett sådant läge ha tagit matpengarna till ett veterinärbesök, för när man skaffar ett djur så ingår man ett kontrakt med djuret och ger ett löfte om att ta hand om det på bästa sätt. Men hela den tråden byggde på hur DU mådde och kände dig. Det ger en lite ful bild av din inställning till hunden. Sedan kommer den här rubriken JÄVLA HUND! och den ger också en ful bild av din inställning till hunden. Det låter som om det är första gången det händer och då undrar jag hur i himmelns frid du ens kan bli så arg som du beskriver? Jag skulle ha kollat vad som blivit förstört och när jag konstaterat att bara 3 fröpåsar var skadade så skulle jag ha låtit saken bero. Men du fortsätter att rasa över att det kunde ha varit fröer för 250 kr och bannar hunden i alla fall... För att avreagera dig själv? Människor med stor hundvana brukar vara begåvade med någonsorts ödmjukhet och klokskap inför djuren och deras beteende, men återigen så blir det en lite ful bild av din inställning till hunden. Det kanske bara är så att du uttrycker dig illa och att vi får helt fel bild av dig här på forumet. Jag hoppas att det är så för din hunds skull. Mvh Fenja Exakt. Så sjuk som Max var då så finns bara inga hinder för att ta hunden till en veterinär. Om jag så skulle sälja min sista pryl och vara utan mat, så fick det bli så. Vill gärna citera Anders Hallgrens kloka ord: Han ger dig sköna, avkopplande promenader Han ger dig sällskap Han ger dig kärlek och glädje Han överger dig inte så länge han lever Han ger dig trygghet
Vad ger DU?
Inga från Närke
17-02-2007, 20:00
Nu är ni hårda mot Sudden tycker jag ang. det eventuella språket hon använder. I denna tråd var det ingen som reagera fast det tydligt och klart framgick ungefär samma ordförråd fast om en katt. http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...b3511aae48eb390Tror inte Sudden menar det men som sagt i hettans iver vräker man ur sig en del det gör man även till människor ibland. Var det inte en tråd på småprat ang. ungar som förstpr och där förekom det också svordomar.
CITAT (Inga från Närke @ 17-02-2007, 20:00) Nu är ni hårda mot Sudden tycker jag ang. det eventuella språket hon använder. I denna tråd var det ingen som reagera fast det tydligt och klart framgick ungefär samma ordförråd fast om en katt. http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...b3511aae48eb390Tror inte Sudden menar det men som sagt i hettans iver vräker man ur sig en del det gör man även till människor ibland. Var det inte en tråd på småprat ang. ungar som förstpr och där förekom det också svordomar. Det är ett citat skrivet av min dotter som är 21 år. Du kan vara säker på att jag försöker vägleda henne på bästa sätt. Hon hävdar inte heller någon "livslång" djurkunskap dessbättre, och ännu mindre tar hon på sig uppdrag att "utbilda" andra. Oerhört löjligt av dig att blanda in detta i den här diskussionen. Kan du vara snäll att quota var jag tagit upp språkbruket. Stefan_S har kritiserat det, men det var ju inte honom du ville trycka till med detta inlägget.
CITAT (Anne R @ 16-02-2007, 18:11) Jag har också funderat på hur det kommer sig att en hund som inte vet att han gjort fel ändå visar tecken på att den visst vet att den gjort fel innan man själv sett röran. I somras hade min lilla älskling tuggat på en kudde när han var ensam. Han brukar alltid möta oss med glädje i dörren, denna gången visade han huvudet från sovrumsdörren och tittade under lugg. Då hade jag inte sett den trasiga kudden i soffan ännu, så han kan ju inte ha läst in någon ilska i mitt beteende. Jag kallade på honom och han kröp fram till mig, då förstog jag att nåt var galet och såg mig omkring. Tog två steg mot soffan medan hunden sprang och la sig på sin plats... såg kudden och sa fyyyy vad är detta?? Han småviftade på svansen och sa med blicken: förlåt matte, men den såg ju såååå god ut! Det blev inte mer skäll än så den gången, han har heller inte bitit sönder något sedan dess. Citerar mig själv, väntar på att någon kan hjälpa mig att tolka detta beteende hos Gibbe i somras.... HUR visste han att han hade gjort fel INNAN jag sett vad han gjort och kunde reagera på det? För övrigt tror jag att Suddens hund har en alldeles normal matte som varken är perfekt eller urkass. Jag tycker ni är lite väl hårda och elaka mot henne, vissa av er. ALLA blir arga ibland, och låter ilskan rinna över innan man hunnit tänka sig för. Jag tror (och vet att det är så av erfarenhet, iallafall vad det gäller mina hundar) att om man någon gång blir arg på hunden utan att den förstått varför har inte hela förtroendet raserad för det. Om det sker ofta ja, men inte om det är en engångsgrej. Även om jag numer praktiserar mer "du har gjort fel, alltså ignorerar jag dig" metoden.
CITAT (Anne R @ 17-02-2007, 20:23) ALLA blir arga ibland, och låter ilskan rinna över innan man hunnit tänka sig för. Det tror jag också. Däremot tror jag inte alla fortsätter att försvara sina fel och brister. Det är ju trots allt bättre om man kan se att man gjort fel och försöka lära sig av det.
CITAT (Anne R @ 17-02-2007, 20:23) CITAT (Anne R @ 16-02-2007, 18:11) Jag har också funderat på hur det kommer sig att en hund som inte vet att han gjort fel ändå visar tecken på att den visst vet att den gjort fel innan man själv sett röran. I somras hade min lilla älskling tuggat på en kudde när han var ensam. Han brukar alltid möta oss med glädje i dörren, denna gången visade han huvudet från sovrumsdörren och tittade under lugg. Då hade jag inte sett den trasiga kudden i soffan ännu, så han kan ju inte ha läst in någon ilska i mitt beteende. Jag kallade på honom och han kröp fram till mig, då förstog jag att nåt var galet och såg mig omkring. Tog två steg mot soffan medan hunden sprang och la sig på sin plats... såg kudden och sa fyyyy vad är detta?? Han småviftade på svansen och sa med blicken: förlåt matte, men den såg ju såååå god ut! Det blev inte mer skäll än så den gången, han har heller inte bitit sönder något sedan dess.
Citerar mig själv, väntar på att någon kan hjälpa mig att tolka detta beteende hos Gibbe i somras.... HUR visste han att han hade gjort fel INNAN jag sett vad han gjort och kunde reagera på det?  Jag har ingen direkt erfarenhet av terriers sätt att fungera, och har ingen spontan teori .... ska fundera lite.
CITAT (lilla mamma @ 17-02-2007, 19:53) Det mest konstiga är att det gick från hund beteende till människo beteende med väldigt nära kkontakt till påhopp. Och nu så sade jag inte vem som hoppade på vem.
Snälla, fortsätt hundpsykologin ni var inne på. Nångång kanske jag förstår vad min uppkäftiga 11 år gamla spets gör när han visar sitt hat mot speciellt svarta hundar och golden retrievers, och släpp agget Ofta bottnar sådant där i en negativ upplevelse i tidig ålder med berörda hundraser eller färger. Det kan också vara så att det inträffar något i en känslig period, under någon av trotsåldrarna eller så. Det kan också vara så att ägaren gjort något som förstärkt rädslan, kanske lyft upp eller slitit i kopplet eller så. Det är jättesvårt att veta eller gissa. Ibland kan det också bli fel: Min morbrors valp öppnade garderoben och åt skor, de hade verkligen testat med "allt" och till slut gillrades en 10 liters röd vattenhink upp (med vatten) som rasade ner när dörren öppnades.... De hade i alla år en hund som älskade att äta skor men som var LIVRÄDD för röda plasthinkar! Som äldre nöjde han sig med de skor han fick och slutade att stjäla dem. När jag växte upp hade vi en new foundlandstik som kom från hundstallet i stockholm, hon hatade bubblor = volkswagen och karlar i blåställ. Vi lyckades aldrig få reda på vad det grundade sig på men hon hade dessa två agg livet ut. Mvh Fenja
CITAT (AnitaGg @ 17-02-2007, 20:30) CITAT (Anne R @ 17-02-2007, 20:23) CITAT (Anne R @ 16-02-2007, 18:11) Jag har också funderat på hur det kommer sig att en hund som inte vet att han gjort fel ändå visar tecken på att den visst vet att den gjort fel innan man själv sett röran. I somras hade min lilla älskling tuggat på en kudde när han var ensam. Han brukar alltid möta oss med glädje i dörren, denna gången visade han huvudet från sovrumsdörren och tittade under lugg. Då hade jag inte sett den trasiga kudden i soffan ännu, så han kan ju inte ha läst in någon ilska i mitt beteende. Jag kallade på honom och han kröp fram till mig, då förstog jag att nåt var galet och såg mig omkring. Tog två steg mot soffan medan hunden sprang och la sig på sin plats... såg kudden och sa fyyyy vad är detta?? Han småviftade på svansen och sa med blicken: förlåt matte, men den såg ju såååå god ut! Det blev inte mer skäll än så den gången, han har heller inte bitit sönder något sedan dess.
Citerar mig själv, väntar på att någon kan hjälpa mig att tolka detta beteende hos Gibbe i somras.... HUR visste han att han hade gjort fel INNAN jag sett vad han gjort och kunde reagera på det?  Jag har ingen direkt erfarenhet av terriers sätt att fungera, och har ingen spontan teori .... ska fundera lite. Gör det du, men fundera inte på terrier i detta fallet, han är greyhound/dobermann. Det är lilltösen som är terrier även om hon sällan visar de egenskaperna.
CITAT (Anne R @ 17-02-2007, 20:36) Gör det du, men fundera inte på terrier i detta fallet, han är greyhound/dobermann. Det är lilltösen som är terrier även om hon sällan visar de egenskaperna. Noll koll
Irene_L
17-02-2007, 20:45
CITAT (lilla mamma @ 17-02-2007, 19:53) Det mest konstiga är att det gick från hund beteende till människo beteende med väldigt nära kkontakt till påhopp. Och nu så sade jag inte vem som hoppade på vem.
Snälla, fortsätt hundpsykologin ni var inne på. Nångång kanske jag förstår vad min uppkäftiga 11 år gamla spets gör när han visar sitt hat mot speciellt svarta hundar och golden retrievers, och släpp agget Jag hade också en hund som inte gillade svarta hundar. Det hade aldrig hänt något särskilt men han gjorde utfall direkt mot dom. Jag fick då förklarat att hundar har svårt att läsa av de svarta hundarna. Det syns inte eftersom de är så mörka. mvh Irene
CITAT (AnitaGg @ 17-02-2007, 20:14) CITAT (Inga från Närke @ 17-02-2007, 20:00) Nu är ni hårda mot Sudden tycker jag ang. det eventuella språket hon använder. I denna tråd var det ingen som reagera fast det tydligt och klart framgick ungefär samma ordförråd fast om en katt. http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...b3511aae48eb390Tror inte Sudden menar det men som sagt i hettans iver vräker man ur sig en del det gör man även till människor ibland. Var det inte en tråd på småprat ang. ungar som förstpr och där förekom det också svordomar. Det är ett citat skrivet av min dotter som är 21 år. Du kan vara säker på att jag försöker vägleda henne på bästa sätt. Hon hävdar inte heller någon "livslång" djurkunskap dessbättre, och ännu mindre tar hon på sig uppdrag att "utbilda" andra. Oerhört löjligt av dig att blanda in detta i den här diskussionen. Kan du vara snäll att quota var jag tagit upp språkbruket. Stefan_S har kritiserat det, men det var ju inte honom du ville trycka till med detta inlägget. Jag förstår vad Inga vill säga
CITAT (AnitaGg @ 17-02-2007, 20:43) CITAT (Anne R @ 17-02-2007, 20:36) Gör det du, men fundera inte på terrier i detta fallet, han är greyhound/dobermann. Det är lilltösen som är terrier även om hon sällan visar de egenskaperna. Noll koll  Har en egen teori... han kanske precis hade tuggat på kudden och när han hörde oss komma kom han på att oj! Nu gör jag något otillåtet!! Eller så mindes han hur arg jag blev på honom och hans mamma när jag kom på dem med dunkuddeslakt i sovrummet när han var valp?  Skrattade inte då, ska ni veta, och då hette dom både Jävla hund och lite annat också... alldeles för fula ord för att användas på ett städat forum som denna...
angående vad jag gjort för att hjälpa mina vänner med olika mindre problem som de haft med sina hundar vad är det för farligt med det? ena hunden var rädd för allt. det är den inte längre utan är nu riktigt tuff. en annan hade en hund som var "döv" dvs lyssnade aldrig. numera är den riktigt duktig på att lyssna och att göra som man säger och samtidigt ä den glad så den är inte förstörd pga min dåliga hjälp heller.. jag känner mina begränsningar nä det gäller hunduppfostran och kan avgöra när mina kunskaper inte räcker till. för övrigt är jag 22 år gammal och använder det språk som faller mig i smaken. men din dotter på 21 kanske är ett undantag gentemot mig? hunderfarenhet har inte med språk att göra. Sen så handlade min förra tråd inte om hur synd det var om mig utan tvärtom hur synd det var om max och att jag mådde dåligt för det. sen hände det väldigt mkt runtomkring bla utreddes max och under den tiden var jag öht inte aktiv på internet. och det var ju inte så att han låg och flämtade hela tiden för vore det så akut hade jag inte skytt några medel för att få honom till veterinär. men nu var det bara när han sprang och tiden hemma var han lika kry och busig som vanligt. även vet tyckte att jag kunde vänta tills jag fick ihop pengar utan att det skulle vara nån fara för hans liv. och som sagt när vi sen kom till vet var det ju inget annat än ett extremt seglivat virus som inte ville gå över. och det handlade inte om hur synd det var om mig utan om max som sagt. Denna gången handlar det om att jag blev arg i efterhand ja. det kunde ha varit nånting farligt han tuggade i sig! vem vet om någon bestämde sig för att lämna tillbaka en film eller nånting annat som denne kanske lånat och vill lämna tillbaka när denne ändå är i krokarna och när jag inte är hemma så släpper personen det i brevlådan eftersom personen inte tänker på att max skulle kunna tugga i sig det.. det är inte en omöjlig situation. Och när man öppnar dörren och ser röran så brinner det till och man skäller. jag har aldrig sagt att det är rätt men det är en reaktion och jag hävdar fortfarande att jag tror att han är medveten om att det var för att han tuggat sönder något som han inte får tugga sönder. om han minns var han lämnade bollen hemma hos en kompis för 2 månader sen så kan han allt minnas att han åt upp en massa påsar med frön för en timme sen... det behöver inte ens ha hänt flera timmar innan jag kom hem. som sagt var bara 3 påsar trasiga och max befann sig i hallen när jag öppnade dörren eftersom han visade skambeteende innan jag ens hunnit bli arg. Jag KAN ju faktiskt ha klivit in mitt i alltihopa men det var det ingen av er som reflekterade över för en sekund utan ni antog allihopa att det hände flera timmar innan jag kom hem. och jag är en hemsk människa som säger "jävla hund" fyyyy på mig!! normalt sett äter max upp allt han kommer över som är ätbart när han kommer över det. men han brukar som sagt veta vad han får äta och inte. självklart är det inte första gången jag blir arg på max men jag har aldrig blivit SÅ arg som då. Jag tror på att man måste sätta gränser även för hundar likväl som för barn. och talar man då inte om för dem när de gjort något riktigt fel så vet de ju inga gränser..... och nej jag bannar inte max hela dagarna för allt. man kan sätta gränser på många sätt men i just den här situationen ser jag inget annat sätt att markera gränsen. som sagt han som normalt äter upp allt om han väl börjat äta på det - det var bara 3 påsar trasiga och han stog i hallen när jag klev in....
Öht så fattar jag inte hur den här tråden kunnat fortsätta och i sådan omfattning. Inte för att katt och hund är samma ... men nog tycker jag att det var lite skillnad på gensvar. Säger som jag sa tidigt i tråden. Sudden ska inte ha dåligt samvete.
herkules
17-02-2007, 21:50
CITAT (Fenja @ 17-02-2007, 20:34) Ibland kan det också bli fel: Min morbrors valp öppnade garderoben och åt skor, de hade verkligen testat med "allt" och till slut gillrades en 10 liters röd vattenhink upp (med vatten) som rasade ner när dörren öppnades.... De hade i alla år en hund som älskade att äta skor men som var LIVRÄDD för röda plasthinkar! Som äldre nöjde han sig med de skor han fick och slutade att stjäla dem. på tal om skor: vi hade skorna på hatthyllan i 5 års tid
Stefan_S
17-02-2007, 22:10
CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 19:23) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:59) vill du ha ett städat ordval för att du ska kunna ta mig seriöst? då tycker jag att du ska se över dina attitydproblem! att jag använder en svordom ska ju inte påverka hur pass det var ett hemskt farligt fel det jag gjorde eller inte.. eller är jag ute och cyklar nu?
Det är du som väljer hur du vill bli bemött, inte jag. Det är du som kallar din hund för "jävla hund", inte jag. Det är du som bemöter kritik genom att fortsätta svära, inte jag. Kan du peka på var jag har mina attitydproblem, tack. Vore tacksamt om du ville svara på min fråga, Sudden.
CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 21:10) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 19:23) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:59) vill du ha ett städat ordval för att du ska kunna ta mig seriöst? då tycker jag att du ska se över dina attitydproblem! att jag använder en svordom ska ju inte påverka hur pass det var ett hemskt farligt fel det jag gjorde eller inte.. eller är jag ute och cyklar nu?
Det är du som väljer hur du vill bli bemött, inte jag. Det är du som kallar din hund för "jävla hund", inte jag. Det är du som bemöter kritik genom att fortsätta svära, inte jag. Kan du peka på var jag har mina attitydproblem, tack. Vore tacksamt om du ville svara på min fråga, Sudden. ditt attitydproblem handlar om att du hänger upp dig på och gnäller om ovesäntligheter som t.ex. mitt språk. vad spelar det för roll att jag skriver jävla hund på internet för att uttrycka att jag är arg och upprörd på hunden? eller att jag skriver jävlar när jag blir irriterad på folk som bara lyssnar på hälften? det är inte orden man ska läsa utan meningen.
Stefan_S
17-02-2007, 22:25
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 22:14) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 21:10) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 19:23) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:59) vill du ha ett städat ordval för att du ska kunna ta mig seriöst? då tycker jag att du ska se över dina attitydproblem! att jag använder en svordom ska ju inte påverka hur pass det var ett hemskt farligt fel det jag gjorde eller inte.. eller är jag ute och cyklar nu?
Det är du som väljer hur du vill bli bemött, inte jag. Det är du som kallar din hund för "jävla hund", inte jag. Det är du som bemöter kritik genom att fortsätta svära, inte jag. Kan du peka på var jag har mina attitydproblem, tack. Vore tacksamt om du ville svara på min fråga, Sudden. ditt attitydproblem handlar om att du hänger upp dig på och gnäller om ovesäntligheter som t.ex. mitt språk. vad spelar det för roll att jag skriver jävla hund på internet för att uttrycka att jag är arg och upprörd på hunden? eller att jag skriver jävlar när jag blir irriterad på folk som bara lyssnar på hälften? det är inte orden man ska läsa utan meningen. Nej, jag gnäller inte över ditt språk. Jag säger att du förmodligen skulle bli respekterad om du valde bort dina svordomar. Det är fortfarande du som väljer hur du vill bli bemött och med ditt val av språk så får du nog räkna med de svar som redan uppkommit. Det är tråkigt att du hänger upp dig på ordet "jävla hund" - men vi kan ta det en gång till; Jag citerar Fenjas inlägg, som var klokt skrivet: CITAT Skickat den: 17-02-2007, 19:21
Det jag och andra reagerar på är din attityd, din inställning till din hund. I första tråden var det synd om DIG som inte hade pengar att kunna gå till veterinären. När sedan flera började att reagera på hur det drog ut på tiden och skärpte tonen mot dig så slutade du helt enkelt att skriva. Jag och säkert andra skulle i ett sådant läge ha tagit matpengarna till ett veterinärbesök, för när man skaffar ett djur så ingår man ett kontrakt med djuret och ger ett löfte om att ta hand om det på bästa sätt. Men hela den tråden byggde på hur DU mådde och kände dig. Det ger en lite ful bild av din inställning till hunden. Sedan kommer den här rubriken JÄVLA HUND! och den ger också en ful bild av din inställning till hunden. Det låter som om det är första gången det händer och då undrar jag hur i himmelns frid du ens kan bli så arg som du beskriver? Jag skulle ha kollat vad som blivit förstört och när jag konstaterat att bara 3 fröpåsar var skadade så skulle jag ha låtit saken bero. Men du fortsätter att rasa över att det kunde ha varit fröer för 250 kr och bannar hunden i alla fall... För att avreagera dig själv? Människor med stor hundvana brukar vara begåvade med någonsorts ödmjukhet och klokskap inför djuren och deras beteende, men återigen så blir det en lite ful bild av din inställning till hunden. Det kanske bara är så att du uttrycker dig illa och att vi får helt fel bild av dig här på forumet. Jag hoppas att det är så för din hunds skull. Mvh Fenja
Stefan_S
17-02-2007, 22:26
Lycka Till med din hund, Sudden! Hoppas allt går bra.
och på det svarar jag IGEN att min första tråd handlade om att jag mådde dåligt för att det var synd om max inte om mig. denna gången handlade det om att jag var upprörd över att han gjorde något som kunde ha varit farligt för honom inte att jag inte tycker om honom. du måste lära dig att läsa meningen av det jag skriver och inte orden som sagt.
CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 22:26) Lycka Till med din hund, Sudden! Hoppas allt går bra. Alltså... Hur ids du?
CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 21:26) Lycka Till med din hund, Sudden! Hoppas allt går bra. rätt nedlåtande om du frågar mig. vem var det som pratade om bemötande?
Stefan_S
17-02-2007, 22:32
CITAT (askar @ 17-02-2007, 22:28) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 22:26) Lycka Till med din hund, Sudden! Hoppas allt går bra. Alltså... Hur ids du? edit: väljer att inte ens fundera över hur du tänker med din kommentar. Jag vet nämligen vad jag menade med min; se nedan svar till Sudden.
Stefan_S
17-02-2007, 22:34
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 22:32) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 21:26) Lycka Till med din hund, Sudden! Hoppas allt går bra. rätt nedlåtande om du frågar mig. vem var det som pratade om bemötande? En välgångsönskning i all välmening. Om du tolkar det som nedlåtande, så vet jag inte riktigt vad jag ska tro om dig. Nåväl. Härmed kliver jag ur denna tråd.
CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 21:34) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 22:32) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 21:26) Lycka Till med din hund, Sudden! Hoppas allt går bra. rätt nedlåtande om du frågar mig. vem var det som pratade om bemötande? En välgångsönskning i all välmening. Om du tolkar det som nedlåtande, så vet jag inte riktigt vad jag ska tro om dig. Nåväl. Härmed kliver jag ur denna tråd. hur tycker du att jag ska tolka det efter dina inlägg? du väljer själv hur man ska tolka dina inlägg. vad är det som ska gå bra med min hund? inga problem med honom nu. han är frisk och incidenten häromdagen är sedan länge glömd min hund och mig emellan. så vad var det du menade egentligen?
CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 22:32) CITAT (askar @ 17-02-2007, 22:28) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 22:26) Lycka Till med din hund, Sudden! Hoppas allt går bra. Alltså... Hur ids du? ???????? Fundera du på det en stund.
ingrid fuxwall
17-02-2007, 22:55
Har en känsla av att Sudden lärt sig att i fortsättningen inte skriva om sin hund här på odla.
ingrid
ja här ska man tydligen inte skriva om något såvida det inte växer i rabatt eller kruka
zaaritha
18-02-2007, 00:03
Hmmm! Husdjur växer tyvärr ej i kruka............
CITAT (Alba @ 17-02-2007, 20:54) CITAT (AnitaGg @ 17-02-2007, 20:14) CITAT (Inga från Närke @ 17-02-2007, 20:00) Nu är ni hårda mot Sudden tycker jag ang. det eventuella språket hon använder. I denna tråd var det ingen som reagera fast det tydligt och klart framgick ungefär samma ordförråd fast om en katt. http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...b3511aae48eb390Tror inte Sudden menar det men som sagt i hettans iver vräker man ur sig en del det gör man även till människor ibland. Var det inte en tråd på småprat ang. ungar som förstpr och där förekom det också svordomar. Det är ett citat skrivet av min dotter som är 21 år. Du kan vara säker på att jag försöker vägleda henne på bästa sätt. Hon hävdar inte heller någon "livslång" djurkunskap dessbättre, och ännu mindre tar hon på sig uppdrag att "utbilda" andra. Oerhört löjligt av dig att blanda in detta i den här diskussionen. Kan du vara snäll att quota var jag tagit upp språkbruket. Stefan_S har kritiserat det, men det var ju inte honom du ville trycka till med detta inlägget. Jag förstår vad Inga vill säga  Så bra. Berätta gärna det för mig då. Vi är flera som kritiserat Sudden i tråden. Inte till en början, men längre fram när hon envist och kaxigt fortsatte att hävda sin ståndpunkt. Den enda som också tagit upp hennes språk är Stefan_S. Han var inte ens medlem på forumet när jag skrev det inlägget som Inga rotat fram. Så för att han ska ha rätt att kritisera någons språk måste han då rota igenom hela forumet för att hitta fler exempel på dåligt språkbruk? Så det blir nån slag "rättvisa" ... eller? Är det det som är syftet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|