CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 22:25)
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 21:02)
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 19:55)
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 19:44)
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 19:11)
Att Ni orkar!
äxter
äxter

Om ni som inte orkar bara låter bli att skriva och läsa så kan väl vi som får ut något av den få fortsätta?
Fenja
Så Fenja är av åsikten att man inte får ha åsikt på att saker spårar ur, vilket jag anser denna tråd gjorde för bra länge sedan.
Undrar vad Fenja får för utbyte av att man jagar en person, som i och för sig bjuder in till det.
Som sagt själv har jag haft hund fler år än vad de flesta här inne är gamla och titt som tätt tittar jag de nuvarande stint i ögonen och säger "Jävla hund"
Enda skillnaden är att jag inte erkänner det inför Er som vet och kan allt om allt.
ingrid som vet att det är dumt att säga så - till hunden, och säger jag det till en mänsklig varelse ...

Du behöver inte tilltala mig i tredjeperson, jag vet vad jag kallar mig här, tack!
Du får ha vilka åsikter du vill, du får framföra dem hur ofta och när du vill vad mig anbelangar! Men att sitta och läsa en tråd som man inte tycker om verkar vara slöseri med både tid och energi.
Jag, inte man, utan jag, har sagt vad jag tycker om Suddens inställning/attityd till sin hund. Jag har inga djupt kända bevekelsegrunder för min disposition i denna fråga utan jag säger vad jag tycker som många andra gissar jag. Det utbyte jag hoppas på är väl möjligen att Sudden kanske tänker till lite på hur hon ser på hunden och hur hon uttrycker sig.
Jag bryr mig inte om att Sudden svär åt sin hund överhuvudtaget! Men sammantaget med det som framgick i tråden om att inte ha råd att gå till veterinären med ett sjukt djur, så tycker jag att hennes inställning lämnar mycket övrigt att önska.
Vad får du ut av att försöka ställa just mig till svars i en tråd där det finns många fler som säger samma sak? Du kanske ska ta ett djupt andetag och försöka ha lite proportioner på tillvaron?
Mvh
Fenja
som sagt tidigare hade jag det svajjigt en stund i ekonomin och mådde dåligt över att jag inte kunde ta max till vet på stört.
Men jag pratade med vet många gånger under tiden och så länge de inte trodde att det var någon fara att vänta lite med ett besök så väntade jag men höll fortfarande kontakt med vet.
du vet ingenting om min syn på min hund eller min inställning till denne så det kan du inte uttala dig om. Max och katterna är det viktigaste som finns för mig och du ska inte komma och säga något annat bara för att du tolkar det jag skriver på ett snedvridet sätt.
Men jag pratade med vet många gånger under tiden och så länge de inte trodde att det var någon fara att vänta lite med ett besök så väntade jag men höll fortfarande kontakt med vet.
du vet ingenting om min syn på min hund eller min inställning till denne så det kan du inte uttala dig om. Max och katterna är det viktigaste som finns för mig och du ska inte komma och säga något annat bara för att du tolkar det jag skriver på ett snedvridet sätt.
Om man har husdjur bör man kanske spara ihop en liten buffert så att man har pengar om något akut inträffar?

Suck så många besserwissrar det finns

CITAT (faith @ 19-02-2007, 22:59)
Om man har husdjur bör man kanske spara ihop en liten buffert så att man har pengar om något akut inträffar? 

det kan ju hända att bufferten tar slut. att man är under arbetsbyte och därför inte har så mkt pengar. man får överraskande utgifter..
det svajjar för alla nån gång.
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 22:39)
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 22:25)
Så Fenja är av åsikten att man inte får ha åsikt på att saker spårar ur, vilket jag anser denna tråd gjorde för bra länge sedan.
Undrar vad Fenja får för utbyte av att man jagar en person, som i och för sig bjuder in till det.
Som sagt själv har jag haft hund fler år än vad de flesta här inne är gamla och titt som tätt tittar jag de nuvarande stint i ögonen och säger "Jävla hund"
Enda skillnaden är att jag inte erkänner det inför Er som vet och kan allt om allt.
ingrid som vet att det är dumt att säga så - till hunden, och säger jag det till en mänsklig varelse ... -_-
ingrid som vet att det är dumt att säga så - till hunden, och säger jag det till en mänsklig varelse ... -_-
Du behöver inte tilltala mig i tredjeperson, jag vet vad jag kallar mig här, tack!
Du får ha vilka åsikter du vill, du får framföra dem hur ofta och när du vill vad mig anbelangar! Men att sitta och läsa en tråd som man inte tycker om verkar vara slöseri med både tid och energi.
Jag, inte man, utan jag, har sagt vad jag tycker om Suddens inställning/attityd till sin hund. Jag har inga djupt kända bevekelsegrunder för min disposition i denna fråga utan jag säger vad jag tycker som många andra gissar jag. Det utbyte jag hoppas på är väl möjligen att Sudden kanske tänker till lite på hur hon ser på hunden och hur hon uttrycker sig.
Jag bryr mig inte om att Sudden svär åt sin hund överhuvudtaget! Men sammantaget med det som framgick i tråden om att inte ha råd att gå till veterinären med ett sjukt djur, så tycker jag att hennes inställning lämnar mycket övrigt att önska.
Vad får du ut av att försöka ställa just mig till svars i en tråd där det finns många fler som säger samma sak? Du kanske ska ta ett djupt andetag och försöka ha lite proportioner på tillvaron?
Mvh
Fenja
Det vore ju en sak att delta i själva diskussionen, men en helt annan sak att kliva in i en tråd på sidan 12 bara för att läxa upp folk och sucka "hur orkar ni" ... nja, då kan man nog lika gärna fortsätta vara tyst.
För dom flesta (inklusive mig) så handlar inte detta om att ha uttalat orden "jävla hund", utan det handlar om attityden och själva agerandet i den situationen som beskrevs från början.
Och Fenja har helt rätt i att i "bagaget" finns också det faktum att Max var väldigt sjuk och hade svårt att andas utan att han togs till en veterinär.
Sånt ger inte särskilt höga poäng hos djurvänner.
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 06:32)
För dom flesta (inklusive mig) så handlar inte detta om att ha uttalat orden "jävla hund", utan det handlar om attityden och själva agerandet i den situationen som beskrevs från början.
det är jag som tycker det är fult att säga jävla hund.
struntsamma - tycker också det är trams att kliva in och tala om för folk att de ska plantera frön.
Jag har undvikit denna tråd, men känner att jag ska erkänna att jag har svurit över att Dino har bitit sönder saker. Jag gormar och svär däremot inte åt/mot honom, det anser jag vara bortkastat. Förbannar mer mig själv att jag har varit så jä**a korkad så jag har lämnat vissa saker framme.
CITAT (Leia @ 20-02-2007, 11:05)
Jag har undvikit denna tråd, men känner att jag ska erkänna att jag har svurit över att Dino har bitit sönder saker. Jag gormar och svär däremot inte åt/mot honom, det anser jag vara bortkastat. Förbannar mer mig själv att jag har varit så jä**a korkad så jag har lämnat vissa saker framme.
vem har inte gjort det nångång?

endast den som inte har hund eller som vägrar att erkänna att dom kan göra fel

CITAT (pejori @ 20-02-2007, 11:10)

Samma här också, va´som gör att åtminstånde jag reagerar på trådtiteln är den långa väntan hundstackarn hade när han va´sjuk och Sudden inte tog honom till veterinär

CITAT (Reserv @ 20-02-2007, 11:22)
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 11:10)

Samma här också, va´som gör att åtminstånde jag reagerar på trådtiteln är den långa väntan hundstackarn hade när han va´sjuk och Sudden inte tog honom till veterinär

precis...har tre stycken som blir jätteglada när jag kallar dom allehanda ting som inte är lämpat i tryck

dom viftar på svansarna och tycker det är jätteroligt att matte "pratar fort och viftar" med händerna mellan varven

angående det där om när max var sjuk - han hade inte andningssvårigheter. Han blev ANDFÅDD när han sprang och var det länge efter att vi kommit hem igen. men han hade ALDRIG svårt att andas. hade han haft det hade jag absolut inte väntat med ett vetbesök oavsett vad jag skulle behöva göra för att få tag i pengarna.
: Hur kunde en veterinär genom telefonen avgöra om man ska avvakta eller inte?
Klart att en vetrinär kan det, det är väl inte märkligare än att du kan få rådet att avvakta när du ringer sjukvårdsupplysningen (för människor).
Gita
-Oj då, lever denna tråd än!
Jag gör mig inte besväret att läsa alla inlägg, så följande bidrag kan mycket väl vara en upprepning.
Om du har flera hundar, och någon av dem gör något fel och fyar den hunden genom att säga namn fyy, eller liknande så tar oftast alla, eller fler än en, av hundarna åt sig. Alltså förstår de inte sammanhanget i meningen, och inte heller vad man syftar på för händelse.
Om du kommer hem och en hund har gjort något den inte får kan den mycket väl förstå att den gjort något som den inte borde. Däremot har jag mycket svårt att tror att den, när du fyar den, kan sätta det i samband med den som inträffade tidigare.
Jag gör mig inte besväret att läsa alla inlägg, så följande bidrag kan mycket väl vara en upprepning.
Om du har flera hundar, och någon av dem gör något fel och fyar den hunden genom att säga namn fyy, eller liknande så tar oftast alla, eller fler än en, av hundarna åt sig. Alltså förstår de inte sammanhanget i meningen, och inte heller vad man syftar på för händelse.
Om du kommer hem och en hund har gjort något den inte får kan den mycket väl förstå att den gjort något som den inte borde. Däremot har jag mycket svårt att tror att den, när du fyar den, kan sätta det i samband med den som inträffade tidigare.
CITAT (Gita @ 20-02-2007, 16:40)
: Hur kunde en veterinär genom telefonen avgöra om man ska avvakta eller inte?
Klart att en vetrinär kan det, det är väl inte märkligare än att du kan få rådet att avvakta när du ringer sjukvårdsupplysningen (för människor).
Gita
Jag tvivlar på att varken min läkare eller djurens veterinär skulle be mig avvakta i nära 5 månader!!!!

CITAT (Reserv @ 20-02-2007, 17:26)
Jag tvivlar på att varken min läkare eller djurens veterinär skulle be mig avvakta i nära 5 månader!!!! 

Hade tänkt låta bli att skriva nåt alls i den här tråden, men måste bara säga en enda sak..."Assumption is the mother of all fuck ups."
CITAT (Betty @ 20-02-2007, 17:48)

Hade tänkt låta bli att skriva nåt alls i den här tråden, men måste bara säga en enda sak..."Assumption is the mother of all fuck ups."

Men sluta nu, ingen utom Sudden vet hur hennes hund mådde och hon säger sig ha haft veterinärkontakt ett flertal gånger under tiden.
Reserv du kallar din hund för "det förbannade aset" vid ett flertal tillfällen och alla rusar till och tröstar och har förståelse för dej.
Är det skillnad på folk o folk här eller? Jag tycker det verkar som om det hela tiden ska finnas någon att hacka på och det tycker jag är urtrist.
Reserv du kallar din hund för "det förbannade aset" vid ett flertal tillfällen och alla rusar till och tröstar och har förståelse för dej.
Är det skillnad på folk o folk här eller? Jag tycker det verkar som om det hela tiden ska finnas någon att hacka på och det tycker jag är urtrist.
CITAT (Betty @ 20-02-2007, 17:48)

Och där fick jag lära mig ett nytt engelskt ord, blev tvungen att slå upp vad det betydde.

CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 18:03)
Men sluta nu, ingen utom Sudden vet hur hennes hund mådde och hon säger sig ha haft veterinärkontakt ett flertal gånger under tiden.
Det som vi vet är det som skrevs i den ursprungliga tråden när Max var sjuk.
"Efter en halvmils promenad är han helt utslagen... om man kastat en pinne bara ett par gånger så slår hjärtat hårt och alldeles för fort..."
Om jag ringde veterinären och hade en hund med dom symtomen och han tyckte att det var okej att vänta flera månader, då skulle jag nog faktiskt byta veterinär.
Hade jag inga pengar så skulle jag sälja min sista knäckebrödskiva och ta hunden till nån veterinär. Många erbjuder dessutom avbetalning.
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 18:03)
Om du anser att det förbannade och det stora betyder samma sak så har du mycket rätt där, men jag har aldrig någonsin avvaktat att besöka en veterinär närapå 5 månader, och näe, ingen mer än Sudden vet egentligen hur illa däran hennes hund va´eller inte, men som det lät på henne den 11/9 redan så hade han vart dålig ett tag och hon verkade uppriktigt orolig för hunden. oron bytte senare objekt till plånboken och ekonomin, med förnyade tider till veterinären som inte vart av av en av en eller annan anledning. Om det nu inte va´nåt större fel på hunden......varför ens skriva att man är orolig att han är så sjuk så hon inte skulle ha råd att bekosta veterinärvården utan skulle behöva avliva honom???

CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 18:11)
Det som vi vet är det som skrevs i den ursprungliga tråden när Max var sjuk.
Jag hade inte läst den tråden förut, men läste den för en liten stund sedan. Och jag blev bestört.

En hund kan ju inte gå till veterinären själv, som vi människor kan göra. Vi som ägare har ansvaret, en hund är helt i våra händer. Att låta den gå sjuk i flera månader är oacceptabelt.
Kan väl hålla med till viss del o själv hade jag såklart fixat så jag kunde åka till veterinär men går det inte att tänka sig att Sudden kanske lärt sig något av allt som skrivits? Varför älta gammalt. Tjejen är ung och har mycket att lära men vem skulle inte sätta sig på tvären om man bara får mothugg. Inbillar mig att ett vänligt bemötande tar bäst men det verkar som om man hela tiden måste ha någon att hacka på och det övergår mitt förstånd
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 18:26)
Kan väl hålla med till viss del o själv hade jag såklart fixat så jag kunde åka till veterinär men går det inte att tänka sig att Sudden kanske lärt sig något av allt som skrivits? Varför älta gammalt. Tjejen är ung och har mycket att lära men vem skulle inte sätta sig på tvären om man bara får mothugg. Inbillar mig att ett vänligt bemötande tar bäst men det verkar som om man hela tiden måste ha någon att hacka på och det övergår mitt förstånd
Inte då....läs den ursprungliga tråden igen då....där är det idel vänlighet hon får från alla som tycker synd om både henne och hundstackarn...ända tills den ena månaden efter den andra kommer o hon inte pallrar sig iväg p.g.a. ekonomin...då först surnade dom flesta till. Vi är rätt många hund och djurägare här som hängt med trådarna från början och följt stackars Max

Jodå jag följde också den tråden så jag vet hur det var men jag undrar ändå vad det är för mening med att se bakåt. Alla gör vi fel ibland, somliga brister har man överseende med andra inte. Men själv har jag lite svårt att vara så fördömande när jag inte har alla fakta.
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 18:47)
Jodå jag följde också den tråden så jag vet hur det var men jag undrar ändå vad det är för mening med att se bakåt. Alla gör vi fel ibland, somliga brister har man överseende med andra inte. Men själv har jag lite svårt att vara så fördömande när jag inte har alla fakta.
Är det inte tillräcklig fakta att ägaren väntar i 5 månader innan ägaren tar hunden till veterinär?

Självklart tyckte jag också att det var oacceptabelt men jag väljer att blicka framåt och hoppas att människor lär sig något av sina misstag.
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 20:24)
Självklart tyckte jag också att det var oacceptabelt men jag väljer att blicka framåt och hoppas att människor lär sig något av sina misstag.
sant...man lär sig väl så länge man lever

CITAT (pejori @ 20-02-2007, 20:32)
...man lär sig väl så länge man lever 

Visst är det så.

CITAT (Scrollan @ 20-02-2007, 20:49)

Visst är det så.

Kan man verkligen vara säker på det?

Mvh
Fenja
CITAT (Fenja @ 20-02-2007, 20:50)
CITAT (Scrollan @ 20-02-2007, 20:49)

Visst är det så.

Kan man verkligen vara säker på det?

Mvh
Fenja
Näää....kanske inte alltid.

Hur kan ni som vet bäst vara så säkra på att just ni har rätt hela tiden?
Själv kan jag bara utgå från min egen erfarenhet från förhållandena med mina djur.
Själv kan jag bara utgå från min egen erfarenhet från förhållandena med mina djur.
CITAT (Berith @ 21-02-2007, 07:59)
Det tror jag att alla gör.
Nån annan utgångspunkt har man ju sällan.
CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 08:09)
Fast det låter ju inte så när ni läxar upp dom som inte tycker som ni.
CITAT (Berith @ 21-02-2007, 08:12)
är det inte så att man läser det som skrivs, försöker sätta sig in i situationen och sedan skriver utefter vad man själv tycker, skulle ha gjort osv? och vad man själv tycker /skulle ha gjort baseras ju nästan alltid på egna erfarenheter.
CITAT (herkules @ 21-02-2007, 08:16)
är det inte så att man läser det som skrivs, försöker sätta sig in i situationen och sedan skriver utefter vad man själv tycker, skulle ha gjort osv? och vad man själv tycker /skulle ha gjort baseras ju nästan alltid på egna erfarenheter.
Så då kanske det är så att även om en person har fel så har inte alla andra automatiskt rätt?
CITAT (Berith @ 21-02-2007, 08:28)
CITAT (herkules @ 21-02-2007, 08:16)
Så då kanske det är så att även om en person har fel så har inte alla andra automatiskt rätt?
det kanske kan vara så som du skriver men troligtvis så är det inte det, om många människor tycker samma sak i en fråga så kan man nog nästan utgå från att det tyckandet är det som är riktigast för stunden.
men vem kan bestämma vad som är rätt och vad som är fel? det som är fel för mig kanske är rätt för dig och tvärtom. en filosofisk fråga det där som kan ta många timmar att stöta och blöta.
Synd om du uppfattar det så.
Jag argumenterar för det jag tror på och det som är min övertygelse.
Vissa grejer (t.ex. att bestraffa en hund i efterskott) är väl mer kanske betraktat som allmän "vetenskap".
Tror inte att det finns nån som förespråkar det t.ex.
CITAT (herkules @ 21-02-2007, 08:39)
det kanske kan vara så som du skriver men troligtvis så är det inte det, om många människor tycker samma sak i en fråga så kan man nog nästan utgå från att det tyckandet är det som är riktigast för stunden.
men vem kan bestämma vad som är rätt och vad som är fel? det som är fel för mig kanske är rätt för dig och tvärtom. en filosofisk fråga det där som kan ta många timmar att stöta och blöta.
"om många människor tycker samma sak i en fråga så kan man nog nästan utgå från att det tyckandet är det som är riktigast för stunden" - det där låter lite farligt tycker jag.

CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 08:40)
Vissa grejer (t.ex. att bestraffa en hund i efterskott) är väl mer kanske betraktat som allmän "vetenskap".
Jaa jag uppfattar det så.

CITAT (Berith @ 21-02-2007, 08:55)

Du har nog till viss del rätt också

Erkänner att jag blir upprörd när jag läser vissa saker om djur.
Särskilt när dom inte behandlas väl

CITAT (Berith @ 21-02-2007, 08:48)
CITAT (herkules @ 21-02-2007, 08:39)
"om många människor tycker samma sak i en fråga så kan man nog nästan utgå från att det tyckandet är det som är riktigast för stunden" - det där låter lite farligt tycker jag.

äh - farligt...

själv är jag mera rädd för kylan just nu, hundarna fryser om tassarna..
CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 08:59)
CITAT (Berith @ 21-02-2007, 08:55)

Du har nog till viss del rätt också

Erkänner att jag blir upprörd när jag läser vissa saker om djur.
Särskilt när dom inte behandlas väl

Ja jag blir natuligtvis också upprörd om nåt djur far illa, oavsett om det gäller verbalt eller rent handgripligen.
Blir förvånad många gånger när jag ser hur en del hundar har det i programmen med Ceasar M. Det verkar som om en del hundägare har missat hundens behov, att den ska motioneras och sysslesättas t.ex.
CITAT (herkules @ 21-02-2007, 09:17)
Dino har legat ute hela morgonen och njutit av kylan i snön.

CITAT (Leia @ 21-02-2007, 09:42)
Dino har legat ute hela morgonen och njutit av kylan i snön.

och han är sååå fin din Dino

äh - farligt...
det finns värre saker att vara rädd för. det jag skriver är väl inte vad som gäller, det är ju vad jag tänker och tycker.

Ja usch, vi har 10 minus nu. Tog en skogspromenad igår, hade två hästar med som tycker det är helmysigt i skogen. Fast dom fryser ju inte om fötterna.

inte mina heller verkar det som
dom är överlyckliga över den nya snön och blåsten

dom är överlyckliga över den nya snön och blåsten

mina hundar får som köldkramp i tassarna så jag måste stanna hela tiden och värma dem.
det har blivit värre ju äldre de blivit - de är som en annan, tänker ofta att jag börjar bli gammal då jag säger "jag fryser om ryggen"
det har blivit värre ju äldre de blivit - de är som en annan, tänker ofta att jag börjar bli gammal då jag säger "jag fryser om ryggen"

CITAT (herkules @ 21-02-2007, 10:16)
mina hundar får som köldkramp i tassarna så jag måste stanna hela tiden och värma dem.

Smeta in tassarna med Försvarets hudsalva innan du går ut

Alltså hundarnas tassar då

CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:17)
CITAT (herkules @ 21-02-2007, 10:16)
:lol:

Smeta in tassarna med Försvarets hudsalva innan du går ut

Alltså hundarnas tassar då

fryser inte det då?
jag brukar smörja hundarnas tassar kvällen innan (med tassalva) just för att det inte ska frysa. men jag kanske gör fel. sen klipper jag ju bort päls mellan trampdynorna för att det inte ska bli isklumpar och göra ont.
äsch - ska inte gnälla, det är ju ändå ganska få dagar om året som vi har den här kylan.