|
Full version: Dagens favorit
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
fruberglund
10-05-2007, 19:23
Ahhh, ja den är ju vacker. Doftar den nåt?
Ewa smålänska höglandet
11-05-2007, 08:02
Knoppar
Det har kommit en ny rosbok i vår av Fraziska Kröll " Rosor för förnuft och känsla " tar upp 200 sorter, författaren som drivit Flora Linnea har under varje ros skrivit exakt vad varje ros doftar. Dofter är jättesvårt, men detta ska Louise Bugnet dofta enligt expertisen " medelstark kryddig doft, citron, potatis, blommigt " Det jag själv minns är det kryddiga, vad säger du ewa minns du doften ? Boken nämner också att rosen ofta har fel namn, Louise efter en dotter, inte Louis.
fruberglund
11-05-2007, 20:40
Ja, visst ska det vara Louis? Fick för mig det men sen såg jag Louise på en namnlapp och trodde jag hade fattat fel men då hade jag rätt då? Att det är ett killnamn för en gångs skull. Vad bra att den doftar, då vet jag exakt vart jag ska ha den
Louise ska det vara efter en av G. Bugnet döttrar  Det kommer väl alltid bli fel runt det här namnet.
CITAT (Kajsa @ 30-04-2007, 16:00)  Vacker renate, blir det något vildskott över tar jag gärna emot. Dagens blir en ros jag haft i kruka många år, den är troligen för ömtålig i min trädgård för att grävas ner, en gammal ros från 1879 ur Sempervirensgruppen, eller Medelhavsrosor. Little White Pet ska var skuggtålig, zon 3 och blir ganska bred 70-80 cm hög, doftar gott, frisk, få taggar.  Little White Pet, som har röda knoppar, sedan vit. Jag ha nog en del skott från den rosen så vill du ha kan du få ett.
Så gulligt av dig renate, tar gärna ett skott, min pappa var från Halland så därför kan det kännas lite extra roligt. Hoppas den överlever detta lite tuffare läget. Meijlar min adress Har du visat rosen/ bilderna på Rosforum ? Kan det vara någon där som vet mera, tänker också på den där POM inventeringen av rosor, där borde rosen komma med ?
AnnammA
24-05-2007, 01:25
Korg.JPG Lite mixat från i somras... Mvh AnnA
Så vackert med alla rosor i korgen, berätta vilka sorter AnnammA. Tar en Gallica ros idag, en grupp där alla blommar en ggn.  Cardinal de Richelieu, blir ca 1.20 x 0.9 och zon 5 Blommar över på 2-3 veckor i Juli så det gäller att vara hemma då.  Underbart är kort, doftar starkt.
AnnammA
26-05-2007, 15:45
CITAT (Kajsa @ 26-05-2007, 12:57)  Så vackert med alla rosor i korgen, berätta vilka sorter AnnammA. Tar en Gallica ros idag, en grupp där alla blommar en ggn.  Cardinal de Richelieu, blir ca 1.20 x 0.9 och zon 5 Blommar över på 2-3 veckor i Juli så det gäller att vara hemma då.  Underbart är kort, doftar starkt. Det är bl a den hallonrosa "Wrams Gunnarstorpsrosen"(en yppig klätterros med doft; kan återblomma), den randiga remontantrosen "Commendant Beaurepair" , den vitrosa "Mme Alfred Carriére"(återblommande klängros med doft) och den lilla rosa är en "Bonica". Hälsn AnnA Så här långt har "Wrams Gunnarstorpsrosen" kommit i dag - i knoppstadie och säkert 2 m i höjden. Wramsknopp.JPG Hälsn AnnA
[attachment=3291:PICT0005.JPG] Vet inte om jag visade min fyllda kanelros,tror nästan det.Den har jag i kruka för den sprider sig så förskräckligt. Nu står snart Finlands vita ros ii full blom. [attachment=3292:PICT0006.JPG]
Den är ljuvlig renate, men hade jag haft en mycket större trädgård, sommarställe hade jag köpt den. Har tittat på en massa bilder av den, så fin.
Biggan_
29-05-2007, 22:32
Den här slog ut hos mej idag. Jag vet inte vad det är för sort, men jag tycker den är söt och den doftar ljuvligt. Jag har den i en jättekruka som jag drar intill husväggen på vintern. Massor av små rosor på långa stammar fulla med törnen.
[attachment=3411:002.jpg] [attachment=3412:087.jpg]
[attachment=3413:001.jpg]
Kanske någon vet namnet på den?
*Humlan*
30-05-2007, 08:35
Min Therese Bugnet slog ut i dagarna. Tycker den är underbar, synd att den inte doftar nåt nämnvärt...  Ser nu att den är lite lilatonad i färgen på kortet, det är den ju inte egentligen, men jag tog kort när det var lite knepigt ljus...
Isabell10
31-05-2007, 09:55
Ingrid Bergman rosen älskar jag. Har tre st av denna underbara ros. Mina är ny planterade så dom blommar inte men jag hittade denna underbara bild.
[attachment=3493:images.jpeg]
förresten när kommer ny planterade rosor att blomma? Jag tror inte det har kommit knoppar än men är osäker blad finns det gott om. Köpte dom på coop stod i hög kruka.
Här har Pimpinellifolia öppnat nästan alla knoppar och dofren är underbar. 
fruberglund
31-05-2007, 21:13
CITAT (Isabell10 @ 31-05-2007, 10:55)  Ingrid Bergman rosen älskar jag. Har tre st av denna underbara ros. Mina är ny planterade så dom blommar inte men jag hittade denna underbara bild.
[attachment=3493:images.jpeg]
förresten när kommer ny planterade rosor att blomma? Jag tror inte det har kommit knoppar än men är osäker blad finns det gott om. Köpte dom på coop stod i hög kruka. Min Ingrid Bergman...ja visst är det en underbar ros   En annan favorit, klätterrosen Veilchenblau. Växer i en buske och i år är den lika hög som busken, ca 2½ meter. Ska bli kul att se den blomma i år. Tanken är att den ska kika fram mellan grenarna men vi får väl se hur det går med det. Blommorna är ju inte så stora men ååååh så vackra. 
nilssontherese
02-06-2007, 11:07
CITAT (Kajsa @ 30-04-2007, 16:00)  Vacker renate, blir det något vildskott över tar jag gärna emot. Dagens blir en ros jag haft i kruka många år, den är troligen för ömtålig i min trädgård för att grävas ner, en gammal ros från 1879 ur Sempervirensgruppen, eller Medelhavsrosor. Little White Pet ska var skuggtålig, zon 3 och blir ganska bred 70-80 cm hög, doftar gott, frisk, få taggar.  Little White Pet, som har röda knoppar, sedan vit. Åhhhh jag dör!!!!! vilken otroligt snygg ros!!! Vackraste jag nånsin sett, något i min smak ABSOLUT!! Ingen som har att sälja
Det är svårt få till rötter på sticklingar och det tar år att få till en hyfsad storlek. Den finns på Rosenposten på nätet. Här kommer min första ros som blommar i år, en pimpinell  Mary Queen of Scots
AnnammA
04-06-2007, 08:29
Jag kunde bara inte motstå denna lilla stamros, som dessutom doftar! Ministam.JPGHälsn AnnA
AnnammA är det Mandarin tro ? Har fotat idag nu ligger dom på rad rosorna.  Nevada  Aicha, dom växer intill varandra och är lika höga.
AnnammA
09-06-2007, 00:15
CITAT (AnnammA @ 04-06-2007, 09:29)  Jag kunde bara inte motstå denna lilla stamros, som dessutom doftar! Ministam.JPGHälsn AnnA Jovisst, ser den ut som det, men på etiketten står det "Topolina orange miniros" Hälsn AnnA
AnnammA
09-06-2007, 00:24
Peaceros på stam, friväxande i rabatten året runt. Maffigt va? Peacestam.JPG Hälsn AnnA
 Här bilder på Marguerite Hilling, en stor buskros som har ett huvudflor nu sedan mer enstaka blommor, zon 6. Frisk ros med mycket stora blommor. Systerros till Nevada.
AnnammA
11-06-2007, 23:58
Jag gillar randiga blommor, och har en del rosor i randigt. Föst ut är denna: "Commendant Beaurepair", en gammaldags remontantros, kan bli rätt så hög(min är minst 1.50)och är taggig. Commendant BR.JPG Hälsn AnnA
Ja, visst är den underbar, gillar också randiga rosor. Här kommer en ros jag hotat med att gräva upp, den är rotäkta och dom växer så sakta så tålamodet går i taket, men nu på tredje året så kom äntligen första blommorna.  Wasagaming, en Kanadaros.  Wasagaming doftar strarkt, så nu blev jag glad.
annchen
12-06-2007, 10:17
Kajsa - den är helt underbar! Kan man inte få in doft i forumet också? Anna
AnnammA
12-06-2007, 23:35
...och så en mossros: Salet, som i motsats till många andra mossrosor faktiskt remonterar. Salet.JPG Hälsn AnnA CITAT (Kajsa @ 11-06-2007, 08:33)   Här bilder på Marguerite Hilling, en stor buskros som har ett huvudflor nu sedan mer enstaka blommor, zon 6. Frisk ros med mycket stora blommor. Systerros till Nevada.  Intressant ros! Och begäret och planeringen i hjärnan på var är i gång.... Hälsn AnnA
Jo den får du skaffa Anna, finns hos Rosenposten och säkert Flora Linnea. Här en en ggn blommande liten Centifolia ros, blir bara 1 x 1 m och zon 4.  Rose de Meaux  Så liten så den passar i framkanten.
Jag är lite lat idag så jag skicka hela rosalbum,det är inte så många bilder än,men blomningen har kommit igång nu. Rosor
Åh, så många fina rosor du visade Renate  Portlandsrosen Mme Knorr blir bara ca 1 m, köpt i våras.  Maigold, Pimpinellifolia, remonterar svagt  Blir en stor buskros, här andra året.
Sagosessa
14-06-2007, 12:26
Kajsa, jag köpte 5 st Wasagaming ifrån Flora Linnea nu i vår. Fick dem levererade ganska sent (maj) men de växer och frodas fint. Läste ditt inlägg om att de växer långsamt och att de blommat först efter 3 (!) år. Till min stora lycka  har jag redan knoppar på plantorna  . Hoppas det betyder att de inte växer långsamt hos mig. Jag är nämligen (som så många andra) otåligt lagd
kerstin z5-6
14-06-2007, 14:28
Jag tror Kajsa har en måndagsex av Wasagaming  -min blommade år ett och alla år sedan dess -nu är den 2m hög 
Får jag fresta med ännu fler rosor? tog en liten fotorunda i förmiddag.Upptäckte att bambit hat ätit upp alla knoppar på min nyplanterade Leda,de andra nya rosor har klarat sig ännu alla har knoppar förutom Mme Zöetmans.Är mycket nöjd med Rosenposten. [attachment=4057:Maidens_...a_blomma.JPG] [attachment=4058:Hanne.JPG] Första blomman på Maidens Blush Hanne,min ända rabattros
[attachment=4059:Närbild_...rins_ros.JPG] [attachment=4060:Roshäcke...ot_gatan.JPG] Kan detta vara Minette??? Roshäck mot gatan,mina namnlösa
[attachment=4062:Princess..._blommor.JPG] [attachment=4063:Lichterk...in_Lucia.JPG] Princess de Lamballs renvita blommor Lichterkönigin Lucia
Vad tjusigt ni kan lägga in rosorna i dubbla rader, antar det måste vara i nya albumet. Får ta det i höst. Renate vad är nu Princess de Lambells för skönhet ? Minns inte jag hört namnet ? Här kommer min älsklingsros som jag har många av runt om i trädgården.  Morden Centennial och pion Festiva maxima.  William Baffin slår i taknocken i år. Båda är Kanadarosor, dom kan man lita på.
AnnammA
15-06-2007, 16:42
CITAT (AnnammA @ 10-05-2007, 09:15)  Surbrunnsgatan heter så, för att när den äldre Cedergren på plantskolan Cedergrens&c:o (i Råå, Helsingborg) började återinföra gammaldags rosor i rosensortimentet(ett tag var det ju helt ute med gammaldags rosor...) var han ute på och letade rätt på gamla vackra härdiga rossorter runt omkring i (södra?) Sverige, och Surbrunnsgatan är just en sådan okänd ros, som fick namnet efter gatan den växte på. Detta har jag hört på en föreläsning som den yngre generationen Cedergren höll i. Mycket intressant!
Mvh,
AnnA Apropå rosen "Surbrunnsgatan"... Surbrunnsgatan.JPG Surbrunnsgatan2.JPG Den är inte så stor än så länge, för den blev flyttad från ett sämre läge till detta bättre läge. Hälsn AnnA
kerstin z5-6
16-06-2007, 15:37
åh -en surbrunnsgatan skule man ha .. cedergrens kanske har den ..  Här kommer äntligen några av mina rosor BIg purple -sanslös färg o storlek -man blir glad av den  Purple Tiger -en favorit  David Thomson -en hårdför kanadensare
Härligt Kerstin Big Purple var åh så grann. Anna rosen Surbrunnsgatan var ljuvlig, beställde rosor av Cedergrens i våras och klurade på den, det får nog bli den med tiden.
mrsgreen
16-06-2007, 17:38
Jag har blivit med ros igen   Två Golden Climber ska stoltsera bredvid altaningången. Nu väntar jag bara på att de ska växa massor och kanske blomma i sommar
[attachment=4162:Mme_Hard...varandra.JPG] [attachment=4161:Liten_bu..._blommor.JPG] Här minglas det,Mme Hardy och en pion ................. Den här lilla skönheten fick jag som skott vet ej namnet på den. [attachment=4157:Apotekerrosen_nr1.JPG] [attachment=4160:Lichterk...mar_fint.JPG] Apotekerrosen nr 1................... Lichterkönigin Lucia [attachment=4158:En_sida_...osgången.JPG] Den ena sida av min rosgång, i förgrunden Gipsy Boy....
Ah vad ni varit flitigt med vackra rosbilder. Kajsa,princess de Lamball är en Albaros,helt underbart med renvita blommor.Äntligen regnar det här så jag har tid och sitter vid datorn och pysslar med bilderna.Var ute på fotorundan innan regnet kom.
AnnammA
16-06-2007, 20:01
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-06-2007, 16:37)  åh -en surbrunnsgatan skule man ha .. cedergrens kanske har den ..  Här kommer äntligen några av mina rosor BIg purple -sanslös färg o storlek -man blir glad av den  Purple Tiger -en favorit  David Thomson -en hårdför kanadensare  Mycket riktigt, Surbrunnsgatan är köpt på Cedergrens för några år sedan. Hälsn AnnA Röd Peace på stam, friväxande i rabatten. Övervintras med kronan/ympen täckt/ombunden av säckväv. Röd Peace stam.JPG Röd Peace2.JPG Röd Peace.JPG Hälsn AnnA PS! Rosen som som skymtas lite i bakgrunden är en klängros, som heter Calypso.(Ännu en av mina randiga rosor.)DS.
AnnammA
17-06-2007, 08:42
Här är en bild på "Calypso" Calypso.JPG hälsn AnnA
Vad bor du i för zon, i Roslistan står den som ev. härdig i zon 3 ? Blir det en klätterrros hos dig ? Läcker.
Irene_L
17-06-2007, 11:28
Här kommer en bild på en okänd ros i min trädgård. Jag tycker att den är väldigt vacker. rosa ros.JPG Okänd rosa ros. rosa ros nära.JPG En okänd rosa ros.
*Humlan*
17-06-2007, 14:32
Jag måste bara få visa upp min Aimeble Amie som blommar så vackert nu och vilken doft sen!!  Sen har vi ju min Austinros; Queen of Sweden, helt bedårende vacker!
Åååh  Queen of sweden är mitt nyaste tillskott! några knoppar är det på den men inga blommor än. Helt underbar bild!
AnnammA
18-06-2007, 00:43
CITAT (Kajsa @ 17-06-2007, 12:13)  Vad bor du i för zon, i Roslistan står den som ev. härdig i zon 3 ? Blir det en klätterrros hos dig ? Läcker. Jag bor i zon 1-2. Min Calypso har bara några år på nacken, och har börjat växa till sig på sistone. Den växer också i hörnan mot en vägg, alltså relativt skyddat läge.(Mina stamrosor är också friväxande året runt, men är planterade i skyddade lägen. Jag täcker också kronan/ympen på vintern.) hälsn AnnA
Lyckliga dig som bor i zon 1-2, allt kan du köpa i rosväg. Så fina bilder Humlan  Knopp av Macy´s Pride  Liten stamros, Toledo en Patio ros från Poulsen  William 111 Pimpinellifolia kom barrota i våras, nu är den lilla busken full av knopp. Dom är inte så pjoskiga dessa rosor.
Dagens rosor  Irma Balsgårdsros, min älsklingsros  Louise Odier, Bourbonros blir stor med åren.
Mina har ju knappt börjat blomma  men min favorit är nog ändå min Claude Monet just nu [attachment=4252:P6170124.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|