Full version: Dagens favorit
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
AnnammA
Rosa Mundi - ännu en randig ros i vår trädgård. Tyvärr har värmeböljan som drog över oss, för ett tag sedan, gjort att den bleknat i färgen i år.
Rosa Mundi2.JPG

Rosa Mundi.JPG

Hälsn

AnnA

Kajsa
Ja, Rosa Mundi är en måste ros.

Här mossrosen Nuits de Young, inte frisk hos mig får mjöldagg varje år
men blommorna är så vackra så den får vara kvar

Mary Rose, Austinros efter regnet

Alain Blanchard, gallica ros den är prickig, så maffig.
*Humlan*
John Davis... Andra året hos mig och har överrumplat mig alldeles med sin växtkraft! Att man inte läser på innan man köper en ros... Den närmar sig stadigt två meter hög och det mitt i en rabatt... Fast det gör inget, jag bygger en wigwam av armeringsjärn till den istället...
[attachment=4311:John_Dav...15__juni.jpg]

cato
Här kommer min absoluta favorit. Flora Danica. Den blommar nu.
Tack Åsa!
AnnammA
Här kommer en av våra äldste rosor(förutom vår "Flammentanz" som enligt grannarna blev planterad ngn gång på 60-talet, då huset byggdes...):"Ghislaine de Fèligonde". En helt fantastisk ros! Över 2 m i höjden och säkert över 1 m i bredden.Kan blomma här i Skåne ända fram till jul, vid milda höstar/ vintrar; och doftar gott!

Ghislain.JPG

Kalle Stropp.JPG

Hälsn

AnnA
Kajsa
Åh vad fina rosor ni lagt in här.
Några dagsbilder

Chicago Peace

Austinrosen Mary Rose

John Cabot, Kanadaros
Kajsa
En ny Portlandsros som blommar första ggn.

Pergolése blir ca 1.5 m och zon 5

Gallican, Tricolore de Flandre, blommar en ggn och blir knappt 1 m, zon 5

Austinrosen, Constance Spry en hög klätterros, zon 5
AnnammA
Jag har en Constance Spry, planterad förra året, så vi får se hur det blir med blomningen i år.Tills dess, en fransman från början av förra seklet: Francois Juranville:
Franc J2.JPG

Franc J.JPG

Hälsn

AnnA

Betty
Oj vad det blommar mycket hos er alla söderöver redan! ohmy.gif Här uppe hos mig i zon 6 blommar bara en enda ros ännu, den är bara dryga metern hög ännu men den är ändå inte "så bara" tycker jag...
[attachment=4410:Finlands...ta_ros_1.jpg]
Rosa pimpinellifolia 'Plena'
titti49zon6
Hos mig blommar Begsrosen,Rosa pendulina

Häck av Begsros och Aronia

och Tornedalsrosen Rosa Majalis

Tornedalsros Rosa majalis Blommor i massor

Tornedalsros Rosa majalis ca 2m vid och1,5m hög

men Finlands vita kommer om nån vecka med tusentals blommor

AnnammA
Jo, det är faktiskt lite kris med rosevenemang här söderöver, eftersom rosorna blommar minst 2 veckor tidigare i år...Det var värmeböljan för några veckor sedan som satte i gång blomningen i förtid...Så ikväll skall jag ut och klippa en del överblommade remontanter.
Dagens ros; ja, vad sägs om en Alchymist? På två år har min rosenbuske vuxit rejält, får jag då säga!
Alch.JPG

Alch3.JPG

Alch2.JPG

Alchymist är en rikblommande(engångs) kläng/buskros med doft.

Hälsn

AnnA
Kajsa
Den är för läcker Anna rose.gif
Här lite nya bilder

Hansaland, en rugosa med vacker röd färg. Tuff fryser inte ner.

Paula Vapelle en ny Pimpinellifolia hos mig som remonterar

Constance Spry Austinros klätterros, frös inget i vinter, zon 5
AnnammA
"Constance Spry" blev planterad förra hösten, så den har inte kommit igång än, men som jag ser är den väl värd att vänta på! wub.gif Och till dess en annan dam: nämligen "Felicia", en myskroshybrid, doftande och mycket romantiskt utseende.
Felicia2.JPG

Felicia.JPG

Hälsn

AnnA
*Humlan*
Vilka vackra rosor ni har! Constance Spry & Alchymist står på inköpslistan i år, dessutom så har jag spanat in Ghislaine de Fèligonde...
Ja, rosorna började blomma tidigt här i Skåne i år. Tänkte åka på Rosdagarna på Fredriksdal som är i helgen, jag kan tänka mig att en del engångsblommande är på slutspurten nu. Det är mina här i trädgården i alla fall och det skiljer ju bara en halv mil så det borde vara samma där...
AnnammA
CITAT (*Humlan* @ 27-06-2007, 18:02) *
Vilka vackra rosor ni har! Constance Spry & Alchymist står på inköpslistan i år, dessutom så har jag spanat in Ghislaine de Fèligonde...
Ja, rosorna började blomma tidigt här i Skåne i år. Tänkte åka på Rosdagarna på Fredriksdal som är i helgen, jag kan tänka mig att en del engångsblommande är på slutspurten nu. Det är mina här i trädgården i alla fall och det skiljer ju bara en halv mil så det borde vara samma där...

Ghislaine de Féligonde är en fantastisk ros! Hos mig är den över 2m på höjden och 1,5 m på bredden och helt översållad med blommor,trots min elaka(?) beskärning detta året.

Hälsn

AnnA
Ariel
CITAT (*Humlan* @ 27-06-2007, 18:02) *

Och så har jag "Felicite Parmentier" och "Fantin-Latour" på listan, tur att jag fick lön idag yes.gif
*Humlan*
Ja man skulle varit kommun-"kärring" här i stan, då hade man lyft ut en sisådär 40 fräscha... Det hade blivit många rosor när lönen trillade in. Men nu är man "uska" och då blir det en eller på sin höjd två rosor vid löning. Men jag ska inte klaga, bättre två än inga alls!!
Måste visa min New Dawn som svingar sig upp i mitt gamla plommonträd!
[attachment=4548:070624_New_Dawn.JPG]
Idag hade jag valt en annan ros till att klättra i mitt gamla fruktträd men New Dawn sköter sin uppgift med klart godkänt måste jag säga!
kerstin z5-6

Nostalgi

Louise Bugnet
Kajsa
Ja Nostalgie är väl för grann både blomma och de rödaktiga bladen.

Clair Renaissance, en modern buskros men den blir inte så buskig här ca 1.5 m

Austinrosen Jubilé Celebration, svår och kinkig trots bästa läget i söder.

Ingrid Bergman, stor och grann, ser ut som sammet.
AnnammA
Också uska(med ingen höjdarlön,heller) men ändå; en av mina önskerosor sedan några år sedan, blev hittad och inköpt i våras, och nu har hon börjat blomma. Såå vacker! wub.gif Och vilken doft sedan! Sägs vara kräsen, men vi får se... Här är hon:

Mrs John Laing!
Mrs John Laing.JPG

Mrs J.L..JPG

Mrs J.L.2.JPG

Hälsn

AnnA

CITAT (AnnammA @ 27-06-2007, 18:17) *
Ghislaine de Féligonde är en fantastisk ros! Hos mig är den över 2m på höjden och 1,5 m på bredden och helt översållad med blommor,trots min elaka(?) beskärning detta året.

Hälsn

AnnA

Och så lite nytagna bilder på trädgårdens Ghislain de Féligonde:

Ghislain4.JPG

Ghislain3.JPG

Hälsn

AnnA
renate
Så fina bilder ni visar här,har inte hunnit att lägger in rosbilder här,men har gjort ett rosalbum nu.Här kommer gårdagens ros.
[attachment=4665:PICT6357.JPG]Comtesse de Lacépède en av de nyplanterade rosor från Rosenposten.
Kajsa
Nej så läcker renate, måste genast leta på Rosenposten vad det är för ros.
Lite Söndagsrosor

Etude

Feurwerk, modern buskros ca 1.5 m och zon 5, en tuff ros

Graham Thomas Austinros som klarar sig bra mot söderväggen

Poulen´s Pearl ros från 1948 en klar favorit zon 4-5 blir ca 1 m.
Kajsa
Anna glömde fråga dig i farten, din Mrs John Laing hur stor är den ? Köpte den av Cedergrens i våras och undrar just om den ska klara sig här ?? Din Ghislaine de Feligonde ser ut att närma sig klätterros modell, jag är nöjd med min buske här.
Anki V
Jag orkar inte med den här tråden längre…….no.gif Att se alla era vackra rosor wub.gif Ändå kan jag som den värsta självplågaren inte låta bli

Hjärtevännen är på fjällmarch och jag är här hemma i sta´n. -cry-.gif

I sommarstugan så står både Aicha, Yellow Persian, Morden Bluch, Louise Bugnet, Hansa och säkert några till och blommar i sin ensamhet. De hade jättestora stora knoppar när jag for därifrån förra söndagen

I år så skulle Hansan och den knallorange jättevallmon som växer mitt i Hansan ha blommat samtidigt och jag blir så himla glad av den kombinationen yahoo.gif . Ett verkligt omaka par som utan min vetskap blivit ”sambor”. rotfl.gif

Hoppas bara nu att vallmon inte blommat ut till nästa helg.

Här i sta´n har det inte riktigt börjat ännu men snart……….. bravo.gif

Europeana har aldrig haft så mycket knoppar tidigare
[attachment=4689:Sylarna_064.jpg]

Peace har jätteknoppar
[attachment=4690:Sylarna_065.jpg]

Nostalgi som alltid väcker uppmärksamhet
[attachment=4691:Sylarna_066.jpg]

/Anki
renate
Min dagens ros är honungsrosen,hon sprider doft och glädje i trädgården.Det blev inte fler bilder,batteriet tog slut.Hade tagit en massa bilder av mina barnbarn när vi var i skogen.

[attachment=4696:PICT6390.JPG] [attachment=4697:PICT6388.JPG]
Mme Hardy,lätt regnskadat Helenae hybrida monsterrosen
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 01-07-2007, 16:59) *
Anna glömde fråga dig i farten, din Mrs John Laing hur stor är den ? Köpte den av Cedergrens i våras och undrar just om den ska klara sig här ?? Din Ghislaine de Feligonde ser ut att närma sig klätterros modell, jag är nöjd med min buske här.

"Mrs John Laing" blev inköpt och planterad i våras, och är nu c:a 50 cm hög.(Inte på Cedergrens.Här finns en lokal handelsträdgård/plantskola med en rosfantast på plantskoleavd, och han säger det att han vill erbjuda sina kunder lite mera speciella rosor, och har i år helt uteslutet t ex "Nina Weibull") Eftersom jag bor i zon 1-2, ska den ju zonmässigt klara sig här hos mig, däremot har jag hört att den kan vara lite kinkig med att vilja ha extra gödsel mm...
Min "Ghislain de Feligonde" är planterad i lä, och har väl snart 10 år på nacken, därav storleken, tror jag...Och om jag inte minns fel var det så att jag råkade köpa "fel" ros när den blev inköpt. Tänk, så rätt det blev ändå! wub.gif
Hälsn
AnnA

mamamaggan
kajsa , var har du fått tag på Poulsens Pearl ? Föll för den direkt !
*Humlan*
Min Dagens Favorit, finns inte hemma i min trädgård, tyvärr, utan den här skönheten växer utan för Flora Linnea vid Fredriksal Friluftsmuseum (det var ju Rosdagarna i helgen och jag var så klart där!), jag tappade andan fullständigt av dess skönhet. Och känner samtidigt att det var tur att jag inte valde den här rosen till att klättra i mitt plommonträd, trädet hade aldrig orkat med en sån växtkraft tror jag... Hur som helst, här är "American Pillar";

och en lite närmre titt;
Kajsa
Oj Humlan vilken skönhet American Pillar. Ska försöka komma dit ner och se Fredriksdal vid tillfälle.

Anna, ja min Mrs John Laing är en putte, tvivlar på blommor i sommar.

mamamaggan, du kan hitta Poulsen´s Pearl hos Hortogreen, tittade just.
Du kan beställa rosor i höst, inte nu. Den blir buskig, fyllig och zon 4 -5.
Själv hittade jag min här på Åsby Trädgård.
anilin
Min favorit är Little Mischief som jag köpte i våras från Hortogreen, nu slår de ut och där är mängder med knoppar!
Mvh anilin
mamamaggan
CITAT (Kajsa @ 02-07-2007, 14:15) *
mamamaggan, du kan hitta Poulsen´s Pearl hos Hortogreen, tittade just.
Du kan beställa rosor i höst, inte nu. Den blir buskig, fyllig och zon 4 -5.
Själv hittade jag min här på Åsby Trädgård.

OK thanks.gif . Hur hög blir den ? Läste någonstans att det var en rabattros men jag tänkte kanske ha den som buskros. Åsby , i Hallstahammar ?
TantGredelin
Jag bara MÅSTE bidra med ännu en honungsros, fyller just nu hela vår vindskyddade trädgård med sin underbara doft.

DSC01478.JPG

Kajsa
Oh så vacker honungsros, den bara väller fram. rose.gif
Poulsen´s Pearl blir ca 1 m, liten buskros. Jo, Åsby i Hallstahammar, men det var förra våren jag köpte den.
Azola
rose.gif Vilka underbara rosor ni har!!! ... ser nya favoriter i ett kör, så jag vet sannerligen inte vilka jag ska köpa i framtiden.
Ps! vet ni om det finns ros-lån på banken att ta till...det är massor jag vill ha! w00t.gif laugh.gif wink.gif
Kajsa
Klart man får roslån rolleyes.gif
Lite nya dagsrosor här

Linnaeus, en ny liten Poulsen ros som kom i vår, 300 års minnet av Linné i år.
Den är frisk, mörka blad och masor av knoppar nu, väntar på att få en hel buske blommande.
Rosen blir ca 1 m. Gulorange, den glöder, fler foto kommer.

Golden Celebration, Austinros, ganska svårflirtad ros.

Golden Eye, Easy Elegance ros, rotäkta ny för i år, riktigt stora blommor, ca 1 m hög.

Här en gammal ros från 1935, Betty Prior den är så fin, zon 4 ca 1 m
Finns hos Rosenposten. Titta på dom lustiga knopparna.
AnnammA
Vår trädgårds gamling:"Flammentanz", och enl. grannarna redan planterad ngn gång på 60-talet, kring åren då huset var nybyggt. Jag håller efter den rätt så mycket, nybeskär mm, och den verkar trivas. I år var det kanske inte såå många blommor som vanligt, men jag är nöjd ändå.
Flamment.JPG

Flamment2.JPG

Hälsn

AnnA

Kakaduan
Några av mina blommor wub.gif . Foton från igår. Livet är underbart ibland smiley_small_hug.gif !

Great Western

Great Western 1.jpg

Constance Spry

Constance Spry 1.jpg

Charles de Milles

Charles de Milles 2.jpg

Kakaduan

*Humlan*
Åhh, Constance Spry är bara så underbar! Till hösten ska jag plantera en sån intill en rosbåge tänkte jag...
Kakaduan
Ja, Constance är fantastisk. Vi har planterat "henne" vid ett äppelträd. Några decimeter från stammen tryckte vi ner en avkapad vattentuna i grön plast (för att äppelträdets rötter inte skulle få för sig att sno näring och vatten) som vi planerade busken i. I år har grenarna börjat luta sig mot äppelträdet och det är så många rosor på dem att de knappt håller sig uppe. Helt fantastiskt.

Skall jag säga något negativt om sorten är det att blommorna blommar över fort och att den bara blommar en gång per sommar, men det kan man nästan leva med när man ser överdådet och känner doften!

Kakaduan
Kajsa
Här var det rosigt värre, ljuvligt rose.gif

Sekel, är en norsk ros av Arne Lundstad, rabattros ca 1 m zon 4, köpt bara för de vackra färgerna.

Charles Austin, den blir ca 1.5 m kraftig ros, klarade vintern bra, zon 4

Freja Balsgårdsros, rotäkta en tuffis 3 m och fryser inte ett dugg, zon 5 säkert

Alain Blanchard, Gallica ros, blommar tre veckor, ca 1 m zon 5
titti49zon6
Så många vackra rosor tummenupp.gif önskar att jag kunde ha alla vackra men klimatet sätter stopp
men några har jag iallafall, just nu blommar dessa

Lac Majeau Knoppen har inslag av mörkrosa och blomman är helvit

Officinalis? Stor buske 2x2m full med knoppar, detta är blomman

Patioros namn okänt

Finlands vita ros-Rosa plena Denna är den andra rosen som blommar hos mig ca 3m vid och drygt 2 m hög, luktar gott

Tornedalsrosen Den allra första rosen att blomma

Häck av Begsros och Aronia

Kajsa, Sekel är bara helt ljuvlig i färgerna

Erika i Sandviken
Hur visar man bilder då ?
Jag fick bara upp min i bif fil (tror jag)

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=po...=28&t=53203
Kajsa
titti, så maffiga rosor i zon 6 rose.gif Erika, Nostalgie är väl allas vår favorit, köpte till en i höstas.

Lite dagens foto

Day Breaker, som jag har i kruka, köpt för läckra färger.

Edelweiss, ser ut som mandelglass, ljuvlig ca 1 m

Sweet Cover, gillar alla rosorna i den serien, miniatyrros. ( Tommelise bakom )

Salet, mossros blir en liten buske ca 1.20, zon 5, stark doft

Henri Martin också en mossros ca 1.5 m zon 5, stark doft
renate
Det blev bara en ros idag..................Charles de Mills
AnnammA
Rosor, det är något speciellt med denna blomma!!! smiley_small_hug.gif
I helgen ska vi på rosfest, som det brukar bli varje år i juli, om man är med i Rosensällskapet(Skåne), och jag vill beställa fint väder!
Då träffas rosfantaster, pratar och tittar på rosor, ev klädd i hatt med ros på, tävlar med olika rosenarrangemang, äter och dricker gott, och har möjlighet att köpa med en ros med sig hem från t ex Raskarums Plantskola.
Och det finns alltid plats för någon ros till i vår trädgård!(Just nu önskar jag mig rosen "Rhapsody in Blue"...)
Förra året hade min dotter gjort detta arrangemang med rosor, som hon tävlade med:

Pot.JPG
Hälsn
AnnA

renate
Wow vilket arrangemang,verkligen vackert.Rosenfest låter bra,fast jag är medlem i rosensällskapet kan jag inte vara med.Min son ska ha födesedagskalas i Skåne.
Men jag hopps att jag får tillfället att titta på några rosor då jag ska vara där hela veckan.
Någon rosbild blir det inte idag,har inte tagit rosbilder idag.
Kajsa
Oj, Anna så fint du lagt ihop alla rosor rose.gif
Lite från dagen

Christopher Marlowe, ny Austinros 2002, chockrosa med gult i

Lucia, Modern buskros, ca 1.5 m och zon 4
har 3 st av Lucia, gillar den

Rhapsody in Blue, Modern buskros, zon 4

Tricolore de Flandre, liten Gallica ros, zon 4
Betty
Man blir ju sjukt rosgalen av den här tråden! sweatingbullets.gif
Hos mig blommar nu bl.a. hurdalsrosen, köpte den förra våren och den har klarat den konstiga vintern med glans och har växt jättemycket. biggrin.gif

[attachment=4802:rosa_Hurdal.jpg]
renate
Tja det blev en rosbild i alla fall idag,efter regnet gick jag ut och kollade Mrs John Laing som bor i en kruka denna sommaren,joda hon mår bra och har börjat blommar.Här kommer hon.

AnnammA
En Austinros, nyförvärv denna säsongen, för tillfället i kruka: "Queen of Sweden".
Queen of Sw.JPG

Hälsn
AnnA

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon