Full version: Dagens favorit
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
renate
Min dagens favritros är Frühlingsduft,den blommade inte i våras hotade med komposten,men nu blommar hon,inte många blommor så här sent män jag är glad.

[attachment=6678:PICT6916__Medium_.JPG] [attachment=6679:PICT6915__Medium_.JPG]

[attachment=6680:PICT6917__Medium_.JPG]
Bee
CITAT (Kajsa @ 23-08-2007, 18:55) *
Den går inte och jämnföra med Mary Rose som blir en stor buskros ca 1.5 m här zon 3 - 4 och den fryser aldrig ner. Winchester Cathedral blir kanske 70 cm ev 80 en liten klen buske, blommar inte alls så mycket, det enda som är kul med W. C är att den får rosa fält i kronbladen ibland efter mamman då. Jag har 2 ex. i soliga lägen.

Mary Rose

Tack Kajsa. Då skall jag titta på någon annan. Mary Rose är ljuvlig och det hade varit kul med en likadan fast vit.
anilin
Little Mischief, satt i våras. Blir ca i m hög
anilin
Kajsa
Ja Easy Elegance rosorna gillade jag med, troligen tuffa, nya i år.

Austinrosen Charles Austin, som blir en hög ros,
fryser i backen varje vinter, men är snabbt på banan på våren.

Jazz, en mindre klätterros i min zon 3 - 4 frös ner hårt i vinter
men blommar senare på nya skott. Blommorna är underbara.

Nevada, som blommar om mycket i år, kan blomma lite dåligt
så här sent i augusti, brukar vara några enstaka blommor annars.
Blir 3 m hög och zon 6
AnnammA
Salet, en av de få mossrosorna som blommar om. Härlig doft, men tyvärr kan blommorna bli ihopklistrade av för mycket regnande.
Salet.JPG

Salet2.JPG

Hälsn

AnnA

titti49zon6
favoriter som ännu blommar hos mig

[attachment=6795:IMG_2410.JPG]Prairie Dawn[attachment=6796:IMG_2411.JPG]Prairie Dawn
[attachment=6797:IMG_2412.JPG]storfavoriten Jans Wedding[attachment=6798:IMG_2184.JPG]Jans Wedding[attachment=6799:IMG_2202.JPG]Lichterloh
Kajsa
Jans Wedding är så fin, får du svartfläcksjuka på Lichterloh ?

H.C Andersen, blommar som finast nu

Morden Snowbeauty, Kanadaros ny i år här, jättesöt liten buske.

Twist, en klätterros som inte blir annat än en buskros här efter 3 år, roligt randig.

Tricolore de Flandre, gallica rosen som inte uppför sig som en gallica och blommar 1 ggn.
Bilden togs igår 26 aug. och den har blommat lite hela sommaren.
Då blir den extra värdefull, vi får se nästa sommar om det fortsätter så ?

Super Star, Tehybrid som doftar hallon, äldre ros från 1960, stilig.
titti49zon6
Åh, du har så vackra rosor Kajsa liksom AnnammA tummenupp.gif
mina Lichterloh har jag inte sett nån svarfläcksjuka på men det har jag iofs inte sett på några rosor hos mig
kanske det beror på klimatet
Nu har Tornedalsrosen börjat blomma så smått igen
kerstin z5-6
samma här remonterande tornedalsros smile.gif Ja jag har Wild eric ..men är lagom imponerad ...tycker den är en dubbelkusin till Hansa smile.gif
är mer imponerad av Parkfeuer -som visserligen inte blommat ,men är 2,4 m hög nu -likaså CF Mayer
skogstroll
Vilka fina rosor! Min favvo är Tummelisa den är bra söt i sin enkelhet smile.gif fast jag har ingen bild just nu

titti49zon6
Ja, Kerstin CF Mayer är en otroligt fin ros och växer bra här hos mig tummenupp.gif tack för att du fick mig att köpa den naughty.gif

[attachment=6851:IMG_2396.JPG]

Eva 33c
Väldigt inspirerande tråd det här! Jag tittar i den varje gång jag är inne på forumet. Kul att se "privata" bilder på rosor.
Jag tänkte lämna två bidrag till. Följande ros, Jaquelin de Pré, är inte den pampigaste i trädgården precis, men har skänkt mig stor glädje i år (den planterades förra våren) pga
1. Den behagade överleva trots zon 5. (Den var märkt zon 3-4 på de flesta ställen)
2. Den blommar på årsskotten, så det gjorde inget att den frusit tillbaka hårt.
3. Den doftar!

rosa-Jaquelin-de-pre.jpg

Den andra rosen är Adelaide Hoodless. Den planterades också förra våren, efter rekomendation från er på forumet. Den blommar fortfarane med stora "buketter" av rosor och har nya knoppar på gång. Bilden togs i början av säsongen. Nu är "buketterna" ännu mer omfångsrika.
Rosa-Adelaide-Hoodless.jpg
AnnammA
En gammal favorit, planterad i början på 90-talet och hon sägs vara döpt efter en fransk dansös. Hon har lite dåligt rykte pga svampsjd, men hos mig har hon klarat sig rätt så bra, även denna sommar då en del andra rosor blivit drabbade. Och namnet är "Louise Odier":
LouiseO3.JPG

LouiseO2.JPG

Hälsn

AnnA

Kajsa
Louise Odier är frisk här också, planterad rakt i söder mot en vägg och nu 3 m hög, men vattnar mycket vid värme.
Eva, J. du Pré har klarat 2 vintrar här i Västmanland, så den är kanske tuffare än vi läst, man måste ju testa själv.

Här en ny klätterros som jag inte vet så mycket om, köpte 3 nya höga Kordes rosor i våras

Jasmina, ros från 2004, ca 2 m vilket den inte blev första sommaren, zon 3 men det vet man inte än ?
Den kan frysa bort, eller klara sig bra ?

Mme Knorr, Portlandsros som blommar om i augusti, liten ros bara ca 1 m

Lavender Cover, har lite blomfnatt nu, blir ganska stor av dom i cover serien ca 1.20
står i ett blåshörn sedan flera år, men klarar det galant, säkert en zon 4 ros.

Abraham Darby, Austinros rosen har hängt med många år nu, en säker zon 4, så jag köpte till en i sommar.
AnnammA
Lavender Cover!!! :wub:Får kanske en plats på min önskelista...Var på "Trädgårdens Dag" på Bäckaskogs slott(i Skåne) i helgen, och där hittade jag en "Christopher Columbus", som kommer att hamna i min lilla samling av rosor inspirerade av familjens namn.(Någon som vet ngn Daniel eller Rolandros? Liza eller Gizmo?)

Hälsn

AnnA

PS! Apropå Louise Odier, i en gammal "Allt om Trädgård"-tidning, hade man gjort en liten rosenbåge mitt i rabatten och låtit den rosen klänga där...Det var ett rätt så fint arr. tyckte jag, så vi får se hur jag kanske kan göra med den idén med min ros...DS
renate
Åååååååååå så vackra rosbilder.Jaqueline de Pre hade jag beställt på Rosenposten i våras men fick troligen fel ros.
Mitt bidrag idag är den enda storblommig ros jag har.hanne,klippte av blomman när det varnades för frost och satt i vas.
Jag gillar egentligen inte rabattrosor men de med doft kan jag tänker mig att ha några för sensommarblomningens skull.
Sylvi
Så mange vakre roser å se her. Min ønskeliste blir lang etter å ha tittet på alle bildene her. Jeg har ikke så mange roser ennå, men sender noen rosebilder fra Norge

Buskrose 'Julia Renaissance' fra Poulsen

Buskrose 'Claire Renaissance' fra Poulsen

Goldstern (Tantau 1966) klatrerose

Duftwolke stilkrose

Ukjent rose

Samme ukjente rose. Noen som kan hjelpe meg med navn på denne?

Klatrerose Penny Lane

Kajsa
Härliga rosor Sylví, hur klarar sig Penny Lane i Norge ? Fryser den ner hårt ? Min frös i botten i vinter.

Blue Parfume, en tehybrid som är ömtålig för svartfläcksjuka men mår bättre nergrävd än i krukan,
tycker inte färgen är särskilt blå heller, ganska mosig lila färg.

Mary Rose, Austinros och en av mina stora älsklingar blommar nu tredje ggn.

Hansaland, Rugosahybrid blommar också om nu, blir en stor ljuvlig buske.

James Galway
ZaraP
Kajsa!
(Vet inte hur jag svarar direkt på någons inlägg och med bild och allt - så
därför blir det så här......) slap.gif oteknisk som man e....

(Kajsas text:)
"....Claude Monet, Delbardros har jag grävt ner i rabatten efter två år i kruka och den
tog ett glädjeskutt och har växt mycket, klarade vintern men var vältäckt. ..."

Jag är så nyfiken på den här, på dina bilder verkar färgerna så milda men i
roskataloger är de ofta mycket starkare i färgerna, nästan lite grälla... vilket tycker
du stämmer mest? Var har du köpt din ros? Är den svårskött? *dräggel*... wub.gif

Mvh Zara
Kajsa
Det där med färgerna vet jag inte riktigt, men visst kan färger bli både åt ena och det andra hållet, har en bra Nikon kamera i alla fall som jag är nöjd med. Titta gärna i Roslistan där vi är många som lägger in bilder på samma rosor då kan man kanske få en sann bild.
Claude Monet har jag köpt hos Flora Linnea i Helsingborg titta här på deras sida. Rosenposten i Danmark har i år också tagit in många Delbardrosor, leta under buskrosor där, har beställt Alfred Sisley nu för kruka.
Claude Monet är stor och kraftig det är mycket krut i den rosen. Bor i zon 3 - 4 så den är på gränsen här, ska täckas noga annars går det åt skogen, men jag brukar lessna efter ett par år med rosorna i kruka, så chansar jag lite och gräver ner dom och köper nya.
Claude Monet fodrar en stor kruka om du ska ha den så, rosjord eller U-jord blir bäst.
Sylvi
Kajsa:
"Härliga rosor Sylví, hur klarar sig Penny Lane i Norge ? Fryser den ner hårt ? Min frös i botten i vinter."

Mine Penny Lane er plantet i år, så jeg vet ikke hvordan de klarer vinteren. Har plantet dem ved en rosebue, så jeg håper at de overlever vinteren og kan begynne og klatre oppover rosebuen neste år.
Kajsa
Kupa Penny Lane ordentligt, den är inte så härdig, tror inte på att det är en zon 4 ros som det stog först, den växer ganska försiktigt också.
Här några bilder från igår.

Kanadarosen Henry Kelsey, 2 m buske och ganska yvig

Golden Celebration, Austin blommar sent varje år

Morden Blush Kanadaros, älsklingsros så fin ca 1.20 hög, blommar tredje ggn nu

Louise Odier, en 3 m hög klätterros efter många år.
AnnammA
Ja, Louise Odier är en favvisros!!! Jag ska nog spaljera upp mitt ex kring ngon rosbåge. Den växer mitt i en rabatt, och i år är där rätt så många höga växtslingor från den.
Jag har inte så många kanadensare, förutom Therese B. Jag har hört att de kanadensiska trivs bättre norröver än här i zon 1-2.

Hälsn

AnnA
Eva 33c
CITAT (Kajsa @ 07-09-2007, 10:34) *

Ååååh, Morden Blush måste jag skaffa! Jag har tittat på den förut och din bild Kajsa är verkligen förförande.
Jaquelin och Louise har jag, men båda fungerar som "rabattrosor" hos mig. Dvs de fryser ner helt varje vinter ( Jaquelin har jag förståss bara haft 1 vinter än...) och börjar om och blommar sent på årsskotten. Men det är ju fint det med. Likadant gör Pink Robusta.
Men Morden Blush hoppas jag ska bli en buske även hos mig, eller vad tror ni?
Kajsa
Morden Blush lär vara flitigt använd i brudbuketter i Kanada, det kan man förstå. Morden Blush enligt Flora Linnea zon 7 vet ej om det stämmer, men Kerstin har den säkert och kan svara på det. Mina ex är ca 1.20 busklika och fryser aldrig ner i zon 3 - 4

Morden Blush
Kajsa
Här från igår, en av sommarens stora favoriter som blommar om

Betty Prior, en Floribunda ros från 1935

Blommorna svävar som tefat, blir ganska buskigt med 2 ex. ihop
Zon 4 och 1 - 1.20 hög, finns hos Rosenposten
Roligt med en så gammal rabattros som hänger med ännu.
Kajsa
Två Söndagsbilder

Louise Bugnet, Kanadaros blir en 2 m buske med åren, alltid frisk

Leonardo da Vinci, en mycket vacker floribunda ros ca 1 m eller mer, zon
AnnammA
Har inga bilder att visa idag, Kajsa(och ni andra) men jag kan inte låta bli att tala om att jag nu strukit två stycken från min önskelista: "Little White Pet" och "Ferdinand Pichard"(ännu en randig ros...). Det var Trädgårdens Dag på den lokala plantskolan och man fick två krukodlade rosor för 139 penningar. Och då hittade jag dessa... Bra val, eller?

Det är ju lite plantrea både på perenner och annat just nu, och då får man passa på, eller?
Killen som står för rosorna&perennerna -ja hela utemarknaden - har själv ett stort intresse av rosor och han tar hem lite annorlunda rosor och sådana som man inte alltid kan få tag på utan att handla hos Cedergrens eller Flora Linnea, här i Skåne. Bra exemplar och krukodlat, och jämförelsevis bra priser. Ibland nedsatta priser på rosor som är överblommade mm, och det tycker jag är fullt OK att köpa till.

Förresten, fortfarande ingen som vet ngn ros med nammnet Daniel eller Roland??? (Alltså det kan vara en författare eller kändis med förnamnet...)

Hälsn

AnnA
Tosan
TittaHÄR

Hoppsan, han hetter roland, inte robert... men leta där så ser du om det finns
kerstin z5-6
Mordens Blush är nog max z5 utan större åtgärder -den fryser som de flesta i Morden serien en hel del -men kupar man o lägger solskydd klarar den nog z7 den med

max 50 cm i z5-7
fruberglund
Louise Bugnet är en favorit, den måste jag bara ha sen!

Var till plantskolan förra veckan och fick äntligen tag på två stora jättefina exemplar av Constance Spry tummenupp.gif Den har jag stora förhoppningar om och i helgen blev de nergottade i rosjord blandad med min alldeles förträffliga lerjord och lite benmjöl i botten. Ska bli roligt att se hur den blir nästa år blomma.gif

Nån som förresten har erfarenhet av att rosor blir "urblekta" av allt regn som varit? Min Ingrid Bergman som brukar vara så sammetsröd och fin är nu på höstkanten mer mörkrosablaskig. Passar inte alls i min röd/orange/gula rabatt som jag trodde den skulle göra. Samma vädersträck som tidigare har den även om den flyttades i våras och sån här har den aldrig varit förut. Nån som vet vad det kan bero på om det inte är regnet?

Ser fram emot fler rosbilder och ska försöka orka sätta mig och fixa till några bilder att visa framöver jag också. Just nu är jag sjuk så jag orkar inte.
AnnammA
CITAT (Tosan @ 10-09-2007, 11:04) *
TittaHÄR

Hoppsan, han hetter roland, inte robert... men leta där så ser du om det finns

Jodå, där fanns en Mme Roland och en Daniel Philip...Var man nu kan köpa dem ngnstans?

Hälsn
AnnA
Eva 33c
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-09-2007, 13:47) *
Mordens Blush är nog max z5 utan större åtgärder -den fryser som de flesta i Morden serien en hel del -men kupar man o lägger solskydd klarar den nog z7 den med

max 50 cm i z5-7

En följdfråga: Blommar den på årsskotten eller blir man utan blomning om den fryser tillbaka helt?
Kajsa
Morden Blush blommar på nya skott, skar ner hela mina ena buske förra hösten för stritar, den har blommar för fullt.
Lena du får krya på dig, så roligt att Constance Spry är i jorden, jo visst kan rosorna bli lite urvattnade av regn.

Här några Tisdagsbilder

Winnipeg Parks, Kanadarosen med stora blommor och doft.

Leonardo da Vinci, som visat i sommar att den kan bli hög 1.20, zon 4 ros

Mary Rose, bästa Austinrosen

Indigo, Portlandsros riktigt blöt här, buskros ca 1.20
Eva 33c
CITAT (Kajsa @ 11-09-2007, 13:59) *
Morden Blush blommar på nya skott, skar ner hela mina ena buske förra hösten för stritar, den har blommar för fullt.

Tack för den upplysningen! tummenupp.gif
fruberglund
CITAT (Kajsa @ 11-09-2007, 13:59) *
Lena du får krya på dig, så roligt att Constance Spry är i jorden, jo visst kan rosorna bli lite urvattnade av regn.

Tack, är redan bättre så imorgon blir det att gå till jobbet igen. Ja visst är det roligt att rosorna kommit ner men idag så blev jag vansinnig på lille sonen!

Han vet mycket väl att han inte får vara i rabatterna men idag gick han fram till ena nyplanterade Constance Spry och ställde sig precis brevid. Lyfte bort honom och sa att han inte får vara där för han kan ha sönder rosen. Vi går därifrån och en stund senare står han där igen och bara illflinar och lyfter ena foten... devil.gif sos.gif nono.gif Självklart hann jag inte dit innan han knäckt en gren...MED FLIT! Gissa om mamma blev arg!!! ranting.gif
Oj vad skäll han fick och skämdes gjorde han men det är nog inte sista gången han gör nåt sånt...de vet vilka knappar de ska trycka på. Att så små ungar (1 år och 9 månader nu) vet så mycket är nästan skrämmande.

Nåväl, här kommer ett litet bidrag. Landora som såg ut så här förra året efter att ha stått helt fel (rötterna hade växt uppåt).

I år efter att ha blivit flyttad och beskuren såg den ut så här och hade varit ännu finare om inte sonen haft av en gren på den också (dock inte med flit den gången) biggrin.gif

[attachment=7278:landora.jpg]

Ska bli roligt att följa denna ros, den har så fin gul färg som inte bleknar av solen.

Kajsa
Vad de kan de små liven Lena, men Constance Spry är en tuff ros som får en massa grenar så den lär överleva sonens tilltag, det där hör till, mina ungar gjorde också bus i trädgården när dom var små.

Några dagsrosor

New Dawn, en ny i år, den förra blev helt övervuxen av den ryska klematisen Summer Snow.

Astrid Lindgren, impulsköp från Plantagen, den är frisk måsta man säga i sommar när mycket
rosor har fått svartfläcksjuka.

Hyde Hall, ny Austin från -04, en högre ros, ca 2 m, min är 1.5 efter sommaren.

Mary Rose, jag har visat den flera ggr, min älsklings Austin. Fotar den ständigt. Zon 5
fruberglund
Jo jag vet att många fler grenar kommer sen Kajsa biggrin.gif Och såna hyss får man självklart räkna med när man har småbarn men det gör en ju inte mindre arg just då ranting:

Vad hette förresten den rosen du hade som var så frisk och hade så fräscha blad. Den blommade inte när vi var hos dig men bladverket var så fint så jag skulle kunna ha den bara för det. Är det den som heter Wild Edric? Det är den till vänster här som inte blommar än på bilden. Den stod i rabatten vid björkarna nästan längst till höger. Den måste jag bara ha!!! (+ en massa andra superfina du hade såklart)

[attachment=7448:kajsasros.jpg]

Kajsa
Lena, det är Wild Edric, det ser ut som det är två olika rosor på ditt foto, men det är samma ros. Den blir fyllig, doftar himmelskt gott, varit frisk hela tiden, blommar ännu. Finns hos Rosenposten under Rugosa rosor, det är en Austinros.

Wild Edric, ca 1.20 ev. lite högre, zon 5 ?? Så ny, men frös inte ett dugg här i vinter.
En av mina bästa i sommar.
Mariann
Detta är min favorit Austin ros (just nu)
[attachment=7469:IMG_0880.jpg]
Pat Austin.

Har en beställning hos Flora Linnea på en
Äppelros, Lady Emma Hamilton, Gärtnerfreunde, Kanadaros Nicolas, Marguerite Hilling och en Pat Austin till blush.gif
AnnammA
Min Mme Isaac Perreire planterad i början på 90-talet, blommar om nu i min hösthallonperennrabatt(...). Jag tänkte att hallonrosa och hallon kunde vara ngt, eller???(Den doftar härligt! Och hallonen är goda!)

Hallonrabatt2.JPG

Mme Isaac.JPG

Hälsn

AnnA
Kajsa
Åh så vacker Bourbonros Anna, stora blommor. Vill genast ha, men den är väl på gränsen här rose.gif

Bournonville, mini klätterros som jag har i kruka, varit helt frisk, fotad idag och bladen är ännu blanka.
Blir ca 1.5 m ska övervintra i garaget, har ingen bra plats nu, zon 3, Poulsenros

Kathleen Harrop, här en klen Bourbonros. Går denna Anna här ska jag köpa din ovan.
K. Harrop är köpt i sommar på Zetas, osäkert om den överlever ? Zon 3 ingen frysmarginal alltså.
AnnammA

[quote name='Kajsa' date='18-09-2007, 15:50' post='669258']
Åh så vacker Bourbonros Anna, stora blommor. Vill genast ha, men den är väl på gränsen här rose.gif

Alltså, bara för att jag bor i zon 1-2, så är det inte alltid en garanti att klimatet håller för "klenisar". Jag brukar jordtäcka(usch, jag tappade rätt ord) mina rosor när marken frusit till och senare ev lägga på lite granruskor mm. Klimatet här är ju så lurigt mellan varven och temperaturen växlar väldeliga under vintermånaden.
Men jag tycker du ska prova med Mme Isaac Perreire, för det är en underbar gammaldags ros om den trivs.Bra läge och täckning, så kan det ju gå.

Hälsn AnnA
Mariann
Den ena underbara rosen efter den andra får man se i denna tråd blush.gif

Gör ett försök med en annan älskling, Polkagrisrosen Rosa Mundi. (Fast inte blommar den nu inte sleep.gif )

[attachment=7566:2_053.jpg]
AnnammA
Felicia, en myskroshybrid, blommar om just nu. God doft och söt utstrålning, tycker jag.
Felicia.JPG

Felicia2.JPG

Hälsn

AnnA

Kajsa
Mariann, Rosa Mundi är ett måste för oss rostokar, den bara måste man ha, har 2 st så jag kan se den ena vid uteplatsen.
Anna, Felicia är just så där vacker som alla myskrosor, men kanske för klen för Västmanland, tyvärr ?

Några bilder

Golden Celebration, Austinros med Rudbeckian Goldsturm

Katharina Zeimet, blommar överdådigt nu, en ros jag har 25 st av, en zon 5 ros
polyanta ros från 1901, den doftar, blir ca 80 cm hög. Blommar 2 ggr.

J.P Conell, Kanada ros

Marguerite Hilling, Moyesii ros

Abraham Darby, Austin ros blommar mycket så här på hösten, ca 1.20 hög, zon 4
renate
Just nu har jag ine mycket at kommer med,det är bara New Dawn Louise Bugnet och Stanwell Perpetual som blommar nu.De andra har tydligen gett upp,rådjuren har varit på besök medan jag var bortrest och ätit en del knoppar,men det är nya på gång.

[attachment=7650:PICT7039.jpg] Louise Bugnet

[attachment=7651:PICT7048.jpg] Louise Odier

[attachment=7648:PICT0003_1.jpg] Stanwell P

[attachment=7649:PICT7198.jpg] New Dawn

Kajsa
Vackra bilder renate, ja nu är det snart slut med rosbilder för i år, det sjunger på sista versen.
Tog dessa i måndags

Linnaeus, buskros ny i år

Lions Rose, känns extra värdefull då det är en mycket tjusig rabattros som klarar zon 5, testad i Wij

Golden Wings blommar först nu tror jag, ca 2 m i höst

Henry Hudson, en ljuvlig rugosa/Kanadaros. Blir en bred och lagom hög buske.
Malva15
En nästan utslagen Rose de Resht från min rabatt. Doftar så gott och blommar så länge.
zaaritha
Lions rose: Waoow!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon