|
Full version: Dagens favorit
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Mariann
09-07-2007, 06:37
Mitt bidrag... Balsgårdsrosen ANNA
AnnammA
10-07-2007, 09:33
Pigromantik Pigt2.JPG Hälsn AnnA
Vad pyssligt Anna, snyggt, vad du har jobbat  Lions Rose, testad i Wij trädgård i zon 5, köpte 2 st i våras och dessa ska väl inte frysa bort då, blir ca 80 cm.  Carl Philip, Floribunda ca 80 cm, köpt för den ska vara härdig, zon 4  Mystic Fairy, Easy Elegance ros och rotäkta, nya i vår  Bonica Cl. ser exakt ut som rabattrosen Bonica 82 frös inte ner ett dugg i vinter, nu 2 m, zon 5 bladen ser polerade ut, otroligt nöjd med denna.
Fotade min nya stamros igår, köpt av Hortogreen i vår  Amber Queen  Wisby Slottsros, ny i vår vi får se om den är med nästa vår osäker om zon 4 stämmer, ca 80 cm  Heritage, Austinros
Monarda
11-07-2007, 16:41
Den här rosen tog jag hem från Riga förra sommaren som ett semesterminne, inhandlad på torget av en liten gumma. Nu är den helt utslagen och ca 12 cm i diameter, riktigt maffig. Tyvärr verkar det som det bara blev en blomma och något namn på den har jag inte. P1010834a.jpg
AnnammA
11-07-2007, 21:58
CITAT (Kajsa @ 11-07-2007, 14:48)  Fotade min nya stamros igår, köpt av Hortogreen i vår  Amber Queen  Wisby Slottsros, ny i vår vi får se om den är med nästa vår osäker om zon 4 stämmer, ca 80 cm  Heritage, Austinros Vad fin Amber Queen var som stamros! Hälsn AnnA
AnnammA
11-07-2007, 22:10
New Dawn, en gammal säker favorit!(Trots att en del tycker att den skräpar ned, när blommorna vissnat...) Vi hade faktiskt den som stamros för några år sedan, direktväxande i rabatten. Den överlevde där ett par år, men så blev det väl ett år med knepig väderlek, som tog kål på den, även om vi hade täckt den. Sedan dess har jag inte hittat New Dawn som stamros, för den var tjusig! NewD.JPG Hälsn AnnA PS! Den vi har nu är en ordinär klättrande. Och jag önskar hitta New Dawns "lillasyster" Awakening, som sägs vara en New Dawn med dubbel blomma, rosenfantast som man är... DS.
Awakening köpte jag i våras av Rosenposten, ja den är mera fylld än New Dawn, min New Dawn har jag inge bra fart på, så jag har börjat om med en ny av den i sommar, så får vi se.  James Veitch, en mossros blir ca 1.20, zon 4 med god doft  Mossiga knoppar, mycket glad i mossrosor dom är lite udda
Här lite nya rosor  Wild Edric, Austin rugosa med en stark underbar doft, blir ca 1.20 - 1.5 m Frös inte ner i vinter, ny ros från 2005. Blanka blad, frisk. Zon ? 5 kanske ?  Lavender Pinocchio, Floribunda ros från 1948, köpt för den ovanliga färgen, zon 2 ros, har den i kruka. Doftar starkt av kryddor, samlarros.  Charming Cover, miniatyrros för framkanten, zon 4  Linnaeus, nya Poulsen rosen för i år och en av mina favoriter i sommar. Mörka blanka blad, ljuvlig färg, ca 1 m hög, frisk, zon 4
AnnammA
20-07-2007, 12:19
"Lavender Pinochio" - den var ju häftig!!! ( Jag tror inte jag sett den ute ngnstans än. Flora Linnea har kanske den?Vi har inte varit ditåt än i sommar. Däremot var vi på Raskarums Rosenplantskola nu i juli. Det blev en "Eiffel Tower" och en "Erfurth" inköpta.) Hälsn AnnA
Anna, du hittar Lavender Pinocchio hos Rosenposten, ja visst är den en ros för oss rostokar   James Galway, Austinros blir 2 m, mycket växtkraft, frös ner helt i vinter, men det är en stor ros igen och 1.5 nu, zon 4  Lavender Dream, Modern buskros, ca 1 m eller mer, zon 4, ljuslila  Little Mischief, Easy Elegance ros och rotäkta. Zon 4 ev. mer helt ny. Blir ca 70 cm hög och bred liten buske.  Pink Robusta, en rugosa hybrid med blanka blad, blir ca 2 m. Den frös ner i vinter men var snabbt uppe i vår, zon 4
Jag måste få visa min favorit hittills i år [attachment=5330:John_Davis__Large_.jpg] John Davis frös inte ett dugg i vintras och har växt upp till en buske på ca 1,3 m som blommar hela vägen nerifrån och upp. Han verkar totalt okänslig för regn och har hundratals knoppar på gång. /Anki
AnnammA
23-07-2007, 00:22
En av mina rearosor har börjat visa sig: "Paul Mc Cartney". Paul Mc.JPG Hälsn AnnA CITAT (Kajsa @ 20-07-2007, 14:44)  Anna, du hittar Lavender Pinocchio hos Rosenposten, ja visst är den en ros för oss rostokar  James Galway, Austinros blir 2 m, mycket växtkraft, frös ner helt i vinter, men det är en stor ros igen och 1.5 nu, zon 4  Lavender Dream, Modern buskros, ca 1 m eller mer, zon 4, ljuslila  Little Mischief, Easy Elegance ros och rotäkta. Zon 4 ev. mer helt ny. Blir ca 70 cm hög och bred liten buske.  Pink Robusta, en rugosa hybrid med blanka blad, blir ca 2 m. Den frös ner i vinter men var snabbt uppe i vår, zon 4 Jo, jag har kommit på att jag kanske får kolla runt lite där, och se vad som bjuds ut... Hälsn AnnA
sqrulan
23-07-2007, 00:35
Jag redigerade pga att det går segt som kola forumet.
Eva 33c
23-07-2007, 18:31
Jag har inte så där jättemycket rosor, och alla blir inte lika fina. Men den här vill jag gärna visa. Varje vår är den ful som stryk, det som legat ovanför snön är oftast dött och den ser allmänt risig ut. Det är en sk ramblerros, så den växer lite hur som helst. Men visst är den söt när den blommar, invävd i växtligheten så här. Blommorna är som små skålar och tål en hel del regn. Den heter Raubitter. [attachment=5418:Rosa_Raubitter1.jpg][attachment=5419:Rosa_Raubitter2.jpg] [attachment=5420:Rosa_Raubitter3.jpg]
Raubritter, är väldigt snygg Eva, får sätta upp den på listan.  Hebe´s Lip, Damascena ros, blommar 1 ggn ca 1.20 och zon 4  A Shropshire Lad, Austinros ca 1.5 m zon 3-4  Diamond Border, Polyantha ros som blir en buske ca 1.5 m andra året och zon 4 En favorit ros som jag har 5 st av eller mer, mörka blad, frisk.  Smarty, söt enkel ros 1.20 och zon 4. Modern buskros från 1977.
kerstin z5-6
24-07-2007, 21:25
Morden Blush
Här två Warnerrosor som kommer från England, framtagna för små utrymmen, balkonger, uterum, krukor, eller bara den lilla trädgården   Anita M. zon 3 eller 4 ? 1.20 hög, små blommor.  Scented Carpet, liten bred buske. zon 4
kerstin z5-6
28-07-2007, 11:33
Gruss an Treplitz -doftbomb  Martin Frobishier
Kan du berätta mer om Gruss an treplitz? Den var jättefin! Höjd, bredd, zon?
kerstin z5-6
28-07-2007, 16:04
Zon 4 -så milt läge behövs -blir stor om den trivs,och i lägre zoner -har en frösådd av den som ser lovande ut med -kanske 60x50 i kall zon ..fina blåskimrande blad
Tack! Ska ha den i bakhuvet om jag hittar ett riktigt bra läge
AnnammA
01-08-2007, 23:16
Nytaget på Westerlandrosen(innan rådjuren var där och tog...en tugga, som tidigare i somras.) Westerl.JPG Westerl2.JPG Westerl3.JPG Hälsn AnnA PS! Det är förtorkade Allium som blivit naturliga blomsterstöd. DS:
Ja visst är Westerland underbar. Här lite nya bilder  Hansa, rugosa som blir stor, alltid frisk, inget krångel. Passar bra i tomtgränsen som häck.  Rosenholm, ny klätterros i år, zon 4  Triple, ny Poulsen ros -04, blir bara 30-50 cm hög, passar utmärkt i kruka gravar, balkonglådor. Har min i kruka, zon 3 ev mer ?  Leander, Austinros, den är lite tuffare zon 4 Den var en av mina första Austinrosor.
AnnammA
04-08-2007, 00:10
Cornelia, en av dessa tacksamma myskroshybrider! Cornelia2.JPG Cornelia.JPG Har väldigt fina rosenknoppar, tycker jag! (Ser kanske lite slarvig ut när blommorna håller på att vissna, men jag tycker ändå det är en viss charm med det slarviga, eller?) Hos mig har Cornelia börjat dra uppåt mot c:a 1.40 och blvit rätt så bred. Har vackra rödtonade grenar, också , tycker jag. Hälsn AnnA
AnnammA
05-08-2007, 00:56
Dottern till Ingrid B.: Isabella Rossellini: Isabella RossilliniHälsn AnnA
Två snygga klenisar där Anna Här en tuff Pimpinell som kommer med enstaka blommor nu lite senare  Maigold, blir ca 2 m , frisk, blanka blad, zon 4  Färgen just underbar och rosen doftar starkt.
Potentilla
05-08-2007, 21:28
Första året med min nya kärlek Rosa mundi.
Min nyinköpta ros, Yolande d´Aragon, som jag blev helt kär i när jag såg på plantskolan och var tvungen att köpa
 Pink Robusta, rugosa hybrid blir ca 2 m, zon 4 och frös ner i vinter men är snabbt uppe på våren.  Rosarium Uetersen, blir nog ingen klätterros här, zon 3 och frös i botten i vinter, blommar först nu.  Gärtnerfreude, en liten tuffis zon 5 och blir bara 0.5 m för framkanten, gravar, krukor, ingen doft. Kordesros från -99
Pink robusta är ju en hel bukett bara i sig själv!
ewa zon 3
08-08-2007, 16:21
Tror jag svimmar av alla vackra bilder på rosor ni lagt in här sedan jag tittade in sist Här kommer ett blygsamt bidrag från mig. Austinrosen 'Mortimer Sackler' Nyplanterad förra höten och blommar redan vackert och rikligt. Behaglig rosdoft. /Ewa [attachment=6073:Kopia_av...ackler__.JPG]
Söt Austinros ewa Här något från dag  Lilla Butterflies, köpt hos Hortogreen, minibuske, zon 4  En ny Austinros, Summer Song, knalligt orange, zon vet ej ?  Sekel, tror jag visat den förut men idag var den så ljuvlig, så ni får den i repris en norsk ros av Arne Lundstad, modern buskros  Lilla Bassino, bara 30 - 40 cm hög zon 4 från Kordes -88
AnnammA
10-08-2007, 14:14
Du har många rosor, du Kajsa! Hälsn AnnA
AnnammA
10-08-2007, 15:15
"Mme Pierre Oger", en remonterande gammaldags, sport till "Reine de Victoria". Hon blommar bättre nu än tidigare i sommar. Mme P5.JPG Mme P4.JPG Mme P2.JPG Mme P.JPG Hälsn AnnA
Men Mme Pierre Oger har jag inte, ser i Roslistan att den ska klara zon 4 men får mycket svartfläck, stämmer det Anna ?  Jubilee Celebration Austinros som börjar buska till sig lite efter flera år annars en riktigt kinkig ros, växer varmt, skyddat och i söderläge.  Gråsten, Floribunda ros ny i år, verkar inte så blomrik ännu. Vita rosor har jag mest för att dämpa färgkrockar i rabatterna.  Queen of Sweden, Austin ros och ännu en kinkig dam, ny i år och växer klent, behöver lite tid på sig kanske ?
AnnammA
11-08-2007, 23:46
CITAT (Kajsa @ 11-08-2007, 19:40)  Men Mme Pierre Oger har jag inte, ser i Roslistan att den ska klara zon 4 men får mycket svartfläck, stämmer det Anna ?  Jubilee Celebration Austinros som börjar buska till sig lite efter flera år annars en riktigt kinkig ros, växer varmt, skyddat och i söderläge.  Gråsten, Floribunda ros ny i år, verkar inte så blomrik ännu. Vita rosor har jag mest för att dämpa färgkrockar i rabatterna.  Queen of Sweden, Austin ros och ännu en kinkig dam, ny i år och växer klent, behöver lite tid på sig kanske ? Förtillfället ser mina(jag har 2) Mme Pierre Oger friska ut - det är andra rosor i rabatterna som fått en dos svartfläck här&där. Det myckna regnandet här i Skåne i sommar... Hälsn AnnA
AnnammA
12-08-2007, 00:22
Denna ros har fått namn efter en fransk sångerska: Sylvie Vartan. Nykomling hos mig för i år, och en av vårens rearosor, som tagit sig bra... Sylvie V.JPG Härlig rosa färg, och än så länge ingen svartfläck el dyl...Står i kruka tills jag hittat växtplats till den... Hälsn AnnA
Susanne i Linköping
12-08-2007, 10:29
Mmmm, vilka härliga rosor! Den här rosen kan jag inte låta bli att visa, bilden är tagen i Tartu, Estland, och jag vet inte vad den heter (Jazz stod det på skylten men antingen var det fel eller också har estländarna egna namn på vissa rosor för den vanliga Jazz är det ju inte). Den är rätt lik Rumba, att döma av bilder jag sett, och doftar gott. Om någon vet vad den heter skulle jag bli jätteglad.
kerstin z5-6
14-08-2007, 10:28
 Jans Wedding -kanadick Morden fireglow i grus  Gruss An Treiplitz  Osiria
Åh vad snygg Osiria är och Jans Wedding, vilka rosor.  Baron Girod de l`Ain, en fransk ros från 1800 talet, har den i kruka en remontantros, blir ganska hög. Stark doft.  Hyde Hall, Austinros från 2004, en hög ros som kan bli 2 m. En ros med växtkraft för längre bak i rabatten.  Claude Monet, Delbardros har jag grävt ner i rabatten efter två år i kruka och den tog ett glädjeskutt och har växt mycket, klarade vintern men var vältäckt.
AnnammA
17-08-2007, 01:03
Baronen har funnits med på min önskelista ett tag, men har inte blivit inköpt.(Önskelistan brukar fyllas på och bockas av...Ja, ni vet...  ) Här en engelsk, inköpt till min dotter: "Sophy's Rose". Blommar om just nu, liksom en del andra remontanter i vår trädgård. Sophy.JPG Sophy2.JPG Hälsn AnnA
AnnammA
18-08-2007, 13:47
En nyinköpt för i år. Vacker färg&form och härlig doft, mer är svårt att bedöma än så länge om "Eiffel Tower". Eiffel3.JPG Eiffel2.JPG Hälsn AnnA
AnnammA
19-08-2007, 16:01
En repris, eftersom att hon blommar om: "Mrs John Laing": Mrs John Laing2.JPG Hälsn AnnA
Vacker Anna, jag måste gå och kika på min, den har försvunnit bakom någon större ros ?  Kathleen Harrop, Bourbonros, nyss köpt på Zetas i brist på annat kul där. En klenis, zon 3  Winchester Cathedral, Austinros, en mindre buske blir det, ingen större favorit.  Carl Philip, Floribunda gr. minns ej om jag visat den, en bra och frisk ros, ca 1 m  Tommelise, miniatyrros som jag har några av, i sommar visade rosen att den kan dra på höjden, här 1.20 hög.
AnnammA
21-08-2007, 10:11
"Kathleen Harrop", är inte det en sport till "Zepherine Drohin"(ursäkta om det är felstavat)?Och "Winchester Cathedral" en sport till "Mary Rose"? Vad fin din "Tummelisa" var! Min(a) har inte vuxit så bra i sommar. Jag har sett "Tummelisa" som stamros också - mycket söt! Här en nygammal:"Lill Lindfors"(som jag tror också heter "Egeskov")Jag har två plantor, som har vuxit på bra i sommar, och blommar rikligt, remonterar, men så mycket doft är det inte! Lill.JPG Hälsn AnnA
Det stämmer bra, snygg färg på Lill Lindfors  Nevada, blommar om mer än vanligt nu i augusti med sina jätteblommor.  Gertrude Jekyll, en bra Austinros som tål kyla, blir 1.5 m här.  Ballerina, Myskros som i sommar blivit stor och yvig ca 1.20 hög den ser ut att klara sig här, även om den fryser ner, troligen zon 4  Wild Edric, Austin rugosa inte så vanligt jag kan inte sluta fota den mycket stark doft, en av mina stora favoriter i sommar. Helt frisk. Köp den på Rosenposten ca 1.20 hög ev. mer ? Tål en massa kyla, vet att Kerstin har den.
AnnammA
23-08-2007, 10:57
Jaha du, Kajsa. Är det därför min Gertrude Jekyll tagit ett sådant skutt i sommar. Jag trodde inte hon blev så hög. Leonardo Da Vinci. Vacker ros, men tyvärr ingen doft. Leonardo5.JPG Leonardo2.JPG Hälsn AnnA
CITAT (Kajsa @ 20-08-2007, 22:01)   Winchester Cathedral, Austinros, en mindre buske blir det, ingen större favorit. Varför gillar du inte Winchester Cathedral, Kajsa? Jag har funderat på att skaffa en om den nu har lika fint växtsätt som mor sin, Mary Rose.
Den går inte och jämnföra med Mary Rose som blir en stor buskros ca 1.5 m här zon 3 - 4 och den fryser aldrig ner. Winchester Cathedral blir kanske 70 cm ev 80 en liten klen buske, blommar inte alls så mycket, det enda som är kul med W. C är att den får rosa fält i kronbladen ibland efter mamman då. Jag har 2 ex. i soliga lägen.  Mary Rose
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|