Full version: Dagens favorit
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Betty
Ingen "dagens favorit" idag...? unsure.gif
Nåja, här kommer mitt bidrag i alla fall då...

Kanadarosen 'Martin Frobisher' , planterade den våren -05. Blommar hela sommaren, härdig och frisk.
Anki V
Europeana, ca 60 cm hög, blommar i massor och fullt frisk.
Inte minsta lilla svartfläck eller rost. Förra sommaren var inte ens lössen intresserade. Enda nackdelen är att den har lits svag hals och vill gärna nicka lite vid "tung" blomning

/Anki
kerstin z5-6
L`Eveque

Gillar färgen smile.gif blommar på gammal och nyare ved -klarar klimatet hyfsat-fryser ner ibland
Anki V
Nu kommer favoriten "alla kategorier"

Champlain, blommar så det nästan är oanständigt, underbar ros med "frilliga" kanter på kronbladen.

/Anki
Betty
En riktigt taggig en... men den doftar ju så gott och blommar ju så länge - så den är förlåten... rolleyes.gif

Gamla hederliga Rosa pimpinellifolia 'Stanwell Perpetual' biggrin.gif
Kajsa
Stanwell Perpetual är en pärla Betty, blommar om och härdig.

Tar också en tuffis, en Kanadaros som inte är så vanlig

Marie Bugnet, ros från 1963, doftar och blommar om.

En bild från november. Om storleken finns olika uppgifter. Flora Linnea skriver
1.80 andra att den blir mycket lägre, den växer sakta, vi får se ?
Merlin

Rose de Rescht är en favorit!!! Blommar snällt men jag gillar den för blombladens skull, det blir bl a rossocker och rosgele av dom whistling.gif Har blivit rossocker-beroende giggle.gif Kanderade rosblad är fina dom med, eller ett underbart bad mitt under vintern men en handfull torkade Rose de Rescht i, det är lycka rose.gif
ewa zon 3
Rose de Recht har jag för säkerhetsskull 15 st av. Bara älskar doften 000.gif

/Ewa

stina
Min Rose de Recht har inte alls den där ljust röda färgen, den är ganska i mina ögon dystert mörkröd faktiskt...
Kajsa
Oj ewa har du 15 st av Rose de Rescht, har du en häck av rosen ? Min är ny från förra våren då en ympros förstörde den andra året innan. Gillar att den blommar om, zon 5 tuff, doftar. Har glömt kika hur den klarat vintern men det borde inte vara problem om det är en zon 5 ros.

Rose de Rescht, färgen går mot lila också.
ewa zon 3
CITAT (stina @ 19-03-2007, 14:49) *
Min Rose de Recht har inte alls den där ljust röda färgen, den är ganska i mina ögon dystert mörkröd faktiskt...

Inte bästa färgåtergivningen på den bilden kanske, bättre på Kajsas men dystert mörkröd g.gif
Och häck är det väl inte egentligen utan mer en "slinga" bland gräs och perenner.
Den har hittills blivit högre för varje år och om inte vårfrosten tar grenarna så håller den sig kring 1 meter.

/Ewa
Merlin
Jag har tyvärr bara 4 Rose de Rescht så dom får inte behålla sina blommor särskilt länge förrän jag plockar dom rolleyes.gif Blommorna är hos mig cerise-lila, färgen är svår att beskriva tycker jag. Dom blommar hos mig i två omgångar - en gång ganska tidigt på säsongen och får sen ett andra flor under augusti med nya blommor fram till frosten. En frisk ros som jag har i en rabatt med bl a akleja, brudslöja, fjädernejlikor, rosenmalva, stäppsalvia, friesia (rosor), blådaggig ros, perenn solros, röd solhatt magnus, kantnepeta, fagertrav m fl
stina
Jag tror helt enkelt jag placerat min Rose de Recht lite fel - ganska långt in i en stor rosenrabatt där rosorna runt omkring har betydligt kraftfullare färger. Det är nog därför jag tycker den ser lite "intetsägande" ut... sad.gif Och den sitter så långt in så jag känner inte doften. En rejäl miss alltså - flytt kanske....
Kajsa
Vi tar en Alba ros idag Celestial som betyder himmelsk.

Den blommar som Alba rosorna gör bara 1 ggn

Den blir ca 2 m hög, gallrar lite ibland då den blir stor
Zon 6 ros, bladen har en blågrön färg.
stina
Åh vad fin Kajsa - himmelsk var väl ett bra namn!
Agneta z5-6
jag ville bara visa en vacker ros[attachment=729:PICT0024.JPG]Denna är från Kapstaden
Kajsa
Vad är det för ros Agneta, jag hittar den inte ? Har du den i kruka ?

Idag tar vi två randiga och båda grävde jag ner i rabatten i höstas
då jag haft dom i kruka, jag begravde dom fullständigt under jordhögar
och så löv över det. Och dom lever jag har krafsat lite i högen.

Papageno, en tehybrid från 1990, köpt från Rosenposten ca 1 m
och

Claude Monet Delbardros från 1992, tehybrid. Köpt hos Flora Linnea.
Rosenposten har i vår tagit in en massa Delbardrosor i randigt.
Dom är perfekta i krukor, denna blir stor och kraftig över 1 m.
Agneta z5-6
CITAT (Kajsa @ 27-03-2007, 10:19) *
Vad är det för ros Agneta, jag hittar den inte ? Har du den i kruka ?

Idag tar vi två randiga och båda grävde jag ner i rabatten i höstas
då jag haft dom i kruka, jag begravde dom fullständigt under jordhögar
och så löv över det. Och dom lever jag har krafsat lite i högen.

Papageno, en tehybrid från 1990, köpt från Rosenposten ca 1 m
och

Claude Monet Delbardros från 1992, tehybrid. Köpt hos Flora Linnea.
Rosenposten har i vår tagit in en massa Delbardrosor i randigt.
Dom är perfekta i krukor, denna blir stor och kraftig över 1 m.

Ville verkligen inte luras,som det stod på kortet - tog jag bilden i Kapstaden,men visst är färgen underbar???? Den där Claude Monet ...... var verkligen intressant.
renate

Det får bli Great Western idag,den var inte så stor förra sommaren men växte sig stor senare,hoppas på en riklig blomning i år.Jag har den i en rabatt för enbart röda rosor.
Henri Martin var mycket ljusare förra sommaren,var det värmen?
Kajsa
Snygg renate, har kikat på den ibland.

Tar en omtyckt Alba ros igen, Mme Plantier ros från 1835, blir ca 2 m hög
och ganska bred, blommar en ggn i början av juli. Rosen är ganska
tunn i grenarna, måste pinnas upp när den blommar.
Doftar starkt och sött, rosa knoppar sedan vit.
renate
Älskar Mme Plantier,har två st,som är gröna och friska.Mina buskar är inte riktigt så stora som dina.
renate
Här en bild från en av mina Pimpinellifolia Plena,den står på tomtgränsen tillsammans med vresrosorna.Klippte ner de nästan radikalt förra hösten,hoppas den kommer igen,men den var för risigt.
Kajsa
Ser stor och generös ut, hur har dina rosor klarat sig i vinter ? Har dom frusit mycket, ja vi har ungefär samma zon ???
renate
Gick en inspektionsrunda dag,alla mina rosor har klarat sig hyfsat bra utom Boule de Neige,där var allt svart,klippte ner den totalt vet ej om den lever.Buskrosorna behöver jag inte klipper mycket på de är gröna och fina tack och lov.Klippte en av mina två Maidens Blush i dag,tog några brova grenar som var gammal och halvdöd,den behövde föryngras.Passade på och ta vara på en del sticklingar som jag stack i dag i växthuset.
kerstin z5-6

Waasagaming rugosa , Rotäkta
R. rugosa x bourbonrosen Gruss an Teplitz - Frank Skinner är förädlaren.
Kajsa
Ja vi får se om min Wasagaming tar fart i sommar Kerstin ?

Tar en av de första Austinrosorna idag som kom 1961, Constance Spry.

Den blommar en ggn mitt i sommaren, den tål lite mager jord och är inte så
pjoskig som övriga Austin. Var orolig att den frusit ner i vinter men den har klarat
sig bra, skjöt 2 m långa skott förra året. Doftar myrra och blir ca 2-3 m hög. Zon 4

Skålformad stor blomma.
kerstin z5-6
Nicolas -ny kanadensare -som klippt med uddsax smile.gif

Blommade oupphörligt -Explorerserien därmed mycket härdig
Kajsa
Är glad i Mossrosor och har beställt 5 st i vår, här en vanlig " Red Moss "

Knoppen så härlig på Henri Martin. Blir en ganska stor ros ca 1.5 m

Blommar bara en ggn, karminröd och stark doft. Trivs utmärkt i vår
sandiga jord, inte så pjoskig med jorden, en stor fördel. Zon 5, frisk.
kerstin z5-6

persiana -blommar tidigt fin gul färg rödbruna grenar
Kajsa
Vi tar en Austinros idag Golden Celebration en av de största gula rosorna från 1992.

de första två åren hade jag rosen i kruka och det går utmärkt.
Men grävde sedan ner den och den har klarat tre vintrar bra nu
fryser ner men kommer igen bra. Blir ca 1.20 hög, zon 3-4

Namnet på rosen, Golden Celebration kommer av att paret Austin firade guldbröllop.
Som alla Austinrosor har den en god doft.
Azola
Ljuvliga rosor ...mer ..mer smile.gif
kerstin z5-6
Oratam hoppas jag mycket på i sommar , den är ny för mej
ewa zon 3
w00t.gif oj vilken härlig färg. Hoppas den blir så vacker hos dig Kerstin yes.gif
Kollade runt lite och undrar nu var du fått tag på den?

/Ewa
Kajsa
Kerstin, du får allt berätta om rosen Oratam ? Zon, storlek, till kruka eller ?

Vi tar en ros som jag köpte för kruka förra våren av Rosenposten

Papageno, en tehybrid från 1990, ca 1 m

men i höstas fick jag för mig att gräva ner den och täckte den enligt
alla konstens regler och den klarade vintern i rabatten med dessa
extra omsorger, en zon 3 ros.
Annars var den perfekt i kruka.
Hannifer
CITAT (fruberglund @ 03-03-2007, 14:43) *
Vilken underbar bild på Aicha Anki yes.gif

Här kommer mitt bidrag för idag, en av mina favoriter, Amber Queen

Ååååh! Jag älskar också Amber Queen! Den har allt! wub.gif
kerstin z5-6
Oratam -har jag velat ha ett tag har fått tag i den via en rosvän som köpt den i Frankrike
Damascenaros
förädlare: Jacobus
1939
Kraftig doft , orangerosagul
Höjd : 150-200 cm Blommar en gång , men som de flesta Dam. länge- hela juli hos mej

Kajsa
Tittade på Help me Find och såg att den var från 1939, va synd att vi inte kan köpa Oratam här, ljuvlig färg.
Roligt ha en sådan härlig ros. rose.gif
Kajsa
Dagens blir en lite ovanlig Bourbonros, det tog två år innan första blomman kom.

Champion of the world, som doftar starkt, en zon 4 ros ( en stark 4 )
tuffare än jag väntat, har inte frusit ner ett dugg i vinter.

Rosen blir ca 1.5 m och ska blomma om och blomma på nya grenar.
Men den blommade inte om förra sommaren, vi får se i år ?

kerstin z5-6
Dagens är en gåva från Svennis -Bilden får ni titta på i länk
Kean -en underbar gallica som nu växer fort i mitt växthus
Svennis Kean
Kajsa
Kerstin, Åh vilken underbar ros du fått av Svennis rose.gif så avundsjuk. Är det en egen ros han fått fram ??

Vi tar en stor Austinros idag, James Galway

Den växte raskt första sommaren när jag köpte den för 4 år sedan så
jag flyttade den första hösten när jag förstog kraften. En klätterros i
England men den visade dom takterna även hos mig.

I oktober 2 m, men gröna skott i jan. full vinter i feb. fungerar inte på rosor
så i år börjar den om nerifrån, ska bli spännande och se hur hög den blir i år ?
renate
Kean var bara för vacker,den vill jag ha.
Min dagens blir min namnlösa ros,den är väldigt vanligt här i Halland men ingen vet namnet på den.Den blommar efter midsommar och några veckor frammåt.Jag fick ett rotskott av min granne en gång,nu har jag många.De är härdiga och anspråkslös.Den på bilden är nästan en klängros,de andra håller jag lägre som häck mot gatan.

Kajsa
Vacker renate, blir det något vildskott över tar jag gärna emot.

Dagens blir en ros jag haft i kruka många år, den är troligen för ömtålig i min trädgård för att grävas ner, en gammal ros från 1879 ur Sempervirensgruppen, eller Medelhavsrosor. Little White Pet ska var skuggtålig, zon 3 och blir ganska bred 70-80 cm hög, doftar gott, frisk, få taggar.

Little White Pet, som har röda knoppar, sedan vit.
Sagosessa
Little White Pet har jag i rabatten. Den har morgonsol (fram till förmiddagen) men sedan skugga resten av dagen.
Den har klarat sig alldeles utmärkt i min växtzon (3-4, med betoning på 4 snarare än 3) och kommer fint efter varje vinter.
Även vintern 2005/2006 när det var urkallt under en lång period och haren dessutom käkade på rosorna ... angry.gif

Att jag sedan inte är överförtjust i rosen beror väl egentligen inte på rosen, utan på damen i handelsträdgården som sålde den till mig. Jag var på jakt efter en ganska hög (kring metern) vitblommande ros med doft.
Mitt lilla vita husdjur blir mer bred än hög och doftar i n g e n t i n g nono.gif

Lever, frodas och blommar lääänge gör den i alla fall rolleyes.gif
Kajsa
Så din klarar sig ute, vi har väl samma zon, men jag är så glad i den så den får vara kvar i krukan, jag flyttar runt den ibland på sommaren, den har en stor kruka och blommar mycket, men visst doftar den, måste kollas igen i sommar.
Sagosessa
Det skiljer kanske mellan olika rosor, men mitt vita husdjur doftar (tyvärr!!) ingenting. Jag har verkligen ansträngt mig för att känna doft. Borrat ner näsan, dragit djupa andetag - men icke! Rosen doftar ingenting hos mig. Kan det bero på att den får nöja sig med skugga stor del av dagen?

För att poängtera att det inte beror på min näsa sleep.gif har jag andra rosor som doftar, Rose de Rescht, Lichtkönigin Lucia och Mme Boll. Där kan man inte missta sig på rosdoften yahoo.gif
Kajsa
Idag tar vi en äldre gladros från 1958, Floribundaros, zon 4

Rumba som är gul, orange och rosa
Glad som jag är i den har jag den lite runt om, den fryser ner men är snart på banan.

Rumba doftar lite kryddigt. 70 cm - 1 m hög
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 09-03-2007, 15:46) *
Nej visst finns det hemska rosnamn Kerstin, som Surbrunnsgatan ?? Leverkusen får mig att tänka på lever luncher i skolan, äckligt. sick.gif Men i boken " Rosor " av Gudrun Manell står att läsa att tyska staden Leverkusen är känd för sina stora färgindustrier och då blir namnet inte lika fult.

Quadra, kan det vara en stad i Kanada, har inte den rosen. Kerstin, visst var det din favorit.
Varför det namnet ? Låter också lite mysko, kvack, kvack.

Surbrunnsgatan heter så, för att när den äldre Cedergren på plantskolan Cedergrens&c:o (i Råå, Helsingborg) började återinföra gammaldags rosor i rosensortimentet(ett tag var det ju helt ute med gammaldags rosor...) var han ute på och letade rätt på gamla vackra härdiga rossorter runt omkring i (södra?) Sverige, och Surbrunnsgatan är just en sådan okänd ros, som fick namnet efter gatan den växte på.
Detta har jag hört på en föreläsning som den yngre generationen Cedergren höll i. Mycket intressant!

Mvh,

AnnA
Kajsa
Jag tackar för den upplysningen, jo jag har väl anat att det var gatan rosen hittades på.

Irma, Balsgårdsros
En ros som klarar mycket, även denna svåra vinter, har inte frusit ner ett dugg.
Rotäkta svensk ros. Blomman är stor, blir ca 2 m, frisk. Älsklingsros.
Men den har stora taggar.
fruberglund
Nån som har en fin bild på Louise Bugnet? Har hört att det ska vara en bra vit ros, frisk och härdig osv.
Kajsa

Louise Bugnet

Här den typiska rödvioletta kanten
Fryser aldrig ner, frisk ca 2 m hög, rugosa från Kanada.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon