| |
Full version: Dagens favorit
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Mariann
30-09-2007, 09:27
CITAT (Kajsa @ 21-09-2007, 15:49)  Mariann, Rosa Mundi är ett måste för oss rostokar, den bara måste man ha, har 2 st så jag kan se den ena vid uteplatsen. Anna, Felicia är just så där vacker som alla myskrosor, men kanske för klen för Västmanland, tyvärr ? Underbara rosor du har! Min trädgård är i nyanläggning... hade ju en gammal (16 år) som lämnades med mängder av rosor... Här bidrar jag med två nytagna bilder av rosor från Birgitta klostret i Assisi, Italien som jag nyssens är hemkommen ifrån!! [attachment=7821:Assisi_2..._2007054.jpg] [attachment=7822:Assisi_2..._2007055.jpg]
Mariann
30-09-2007, 09:33
Förlåt att jag smyger in en bild på Klostret... rosorna är längst gången... [attachment=7823:Assisi_2..._2007133.jpg] Suore di Santa Brigida di Svezia
Så vackert Mariann från Italien. Det måste vara hemskt att flytta från en trädgård med massor av rosor, bävar för den dagen.  Samlarrosen Lavender Pinocchio, doftar starkt av kryddor, zon 2, så den har jag i kruka. Blommar om nu på hösten. Ros från 1948  Bourbonrosen Kathleen Harrop, var så vacker idag dom sista blommorna för i år.  Macy´s Pride, Easy Elegance ros och rotäkta frisk och läcker, zon 4 troligen, ev. 1.5 m men det blev den inte i sommar.
Mariann
01-10-2007, 05:58
Joo det kändes lite... men jag gillar å vara kreativ och den trädgården var "färdig", det fanns också stora begränsningar med den. Denna nya är ju i skapande! Gillar jag  . Får snart ihop ett gäng rosor till  . Alla här har ju underbara rosor, man får ju oerhört många tips om läckra rosor som man ju bara måste ha!
Mariann
01-10-2007, 08:30
Idag är det LEANDER som blommar vackrast... [attachment=7888:Höstrosor_07__6_.jpg]
AnnammA
02-10-2007, 16:25
CITAT (Mariann @ 01-10-2007, 09:30)  Idag är det LEANDER som blommar vackrast... [attachment=7888:Höstrosor_07__6_.jpg] Åh, vad vacker! (Och den har jag ju inte...Hm.) Hälsn AnnA
Mariann
03-10-2007, 06:37
Åå du som har så många vackra rosor, men inte Leander... Då kanske den hamnar på din önskelista då?! Den är jätte vacker och är nog den som blommar finast längst. hade den i min gamla trädgård och det var den jag köpte först nu, jag har 3 st planterad tätt ihop så det med tiden blir en fet buske, hoppas jag.
AnnammA
03-10-2007, 07:42
CITAT (Mariann @ 03-10-2007, 07:37)  Åå du som har så många vackra rosor, men inte Leander... Då kanske den hamnar på din önskelista då?! Den är jätte vacker och är nog den som blommar finast längst. hade den i min gamla trädgård och det var den jag köpte först nu, jag har 3 st planterad tätt ihop så det med tiden blir en fet buske, hoppas jag.  Jo, det är väl så man ska plantera bl a engelska rosor: två och två, eller ännu hellre tre och tre. (Det står bl a i David Austins rosbok/katalog, som man iallafall för några år sedan kunde få gratis hemskickad via nätet.) Och "Leander" finns med på önskelista, men det är mer planteringsplats, jag måste fundera på... Nu har jag rosorna från Odla som skall ner i dag, plus några andra som är krukade(köpta sådana) eller som jag odlat i kruka denna sommaren. Men jag har utsett platserna, så det är bara grävmomentet kvar... Inte så bara... Hälsn AnnA
Mariann
04-10-2007, 07:58
Joo... här blir grävning av också... taget nyssens Kommer Pat Austin orka slå ut tro? [attachment=8020:Höst_rosor__5_.jpg]
Ghislaine De Feligonde blommar skapligt... [attachment=8023:Höst_rosor__3_.jpg]
Mariann
05-10-2007, 17:07
LEANDERN är utsökt som halvutslagen idag... [attachment=8079:IMG_1140.jpg]
AnnammA
06-10-2007, 09:32
...det är möjligt att det finns plats för en "Leander" med...
hälsn
AnnA
Mariann
06-10-2007, 14:08
Jaa.. det gör det nog, visst förundras man över vad man kan skapa plats för? Jag ska ha ner 5 rosor till, de 3 som planterades igår fick knös ner, fler köp som inspirerats från denna tråd
AnnammA
06-10-2007, 18:23
Måste bara berätta om min konstellation, innan jag loggar ut och lördagsmyser.
Alltså, jag frigjorde(=grävde upp och tog bort en del perenner) en hörna i min rabatt, där det bl a växer en gammal och rätt så stor "Mme Alfred Carriére" som klänger kring en rosenbåge. Där växer också en rosavit perenn fuchsia. Mot ett plank har jag planterat en "Gloire de Dijon" med en lilarandig Clematis(ngn general tror jag det var...köpt till halva priset i dag, iallafall) intill, och ytterst står Odlas "Rhapsody in Blue" Dessa två rosor har jag tänkt ska möta min maffiga "Ghislaine de Féligonde", som står på andra sidan planket och väller över. Framför dessa har jag sedan planterat "Queen of Sweden", "Jacqueline de Pré" och "Lady Hillingdon" tillsammans med en "The Pilgrim" som stod där förut. Främst i kanten flyttade jag dit min "Baby Fareux" med lila lavendel intill. Som kronan på verket hittade jag i dag liljor som heter "Tango Cappuccino", vita med brunrött i kanterna... Hm... Resultatet får man ju skåda till nästa sommar.
Hälsn
AnnA
PS! Clematisen heter "Captain Thuilleaux", alltså ingen general...Det var ÖSAB(i Everöd) som hade 50% rabatt på vissa av sina Clematis, och eftersom de brukar vara billiga med dem till ordinarie pris, gick clematisen på under 50-lappen...Sådana affärer är roliga att göra, tycker jag...DS
Mariann
06-10-2007, 20:04
Den bilden ser jag fram emot!!
AnnammA
07-10-2007, 10:21
CITAT (Mariann @ 06-10-2007, 21:04)  Den bilden ser jag fram emot!! Ja, det blir något att se fram emot till nästa år, och ev kan det också då finnas plats för en "Leander" , om jag bråkar lite till med perenner och annat i den delen av rabatten... Jag gillar att möblera om i rabatterna!!! Hälsn AnnA
 Leander Klart du måste ha plats för den Anna, tar ingen större plats.
AnnammA
07-10-2007, 11:04
CITAT (Kajsa @ 07-10-2007, 11:47)   Leander Klart du måste ha plats för den Anna, tar ingen större plats. Jo, röja bort lite till där i den där rabatthörnan, ev ta en tur till Flora Linnea,(=ta en tur till Helsingör i höst) och sen är det klart!... Idag ska jag jobba på att få ner en "Little White Pet" och lite rosa rosor av olika sorter...Det är en bit av gräsmattan som ryker, men vad gör det??? Hälsn AnnA
Erika i Sandviken
07-10-2007, 14:58
Själv har gubben och jag idag smaskat ner Ghislaine de feligonde,Robin Hood,Softly-Softly,Charles Austin och en Willestrup (Edensrose 88). Har kvar att plantera Gråsten,Katharina Zeimeth,och INgrid Bergman..Ska ha en ny rabatt som går i rött och vitt,den kommer att innehålla Oklahoma,Lavaglut,Barcarole,Ingrid Bergman,Karen Blixen samt Gråsten.Ska inhandla någon mer vit skönhet...tror det får bli en Pascali.
Nybörjar-Linda
07-10-2007, 15:10
[attachment=8195:IMG_1300.JPG]
Pink Sommerwind (såldes den som på platskolan). Har blommat konstant hela sommaren.
AnnammA
07-10-2007, 21:38
Härlig färg, tycker jag! Den ordinära "Summerwind" är mera ljusrosa. Gbgp.JPG Gbg3.JPG Hälsn AnnA
Mariann
11-10-2007, 11:03
Nytagna foton! Leanderknoppen är nu utslagen... så vacker... [attachment=8340:IMG_1171.jpg]
Pat Austin längre påväg... [attachment=8341:IMG_1164.jpg]
Crown Princess Margareta inte heller fel och också påväg att slå ut...
[attachment=8342:IMG_1167.jpg]
svennis
11-10-2007, 17:50
Hej alla gamla ROSkompisar. Nu har jag hittat hit och läser vad ni skriver. svennis Kan inte sätta in bilder men det komme nog. Får börja någonstans.
Välkommen Svennis  vi har väntat på dig vi från Rosforum. Hoppas du ska trivas, man kan du ha båda dessa Forum.
Erika i Sandviken
11-10-2007, 17:58
Jag har inte heller orkat gör något album här ännu,men ska AoT fortsätta krångla (kommer fortfarande inte in) så kanske man får tänka om.
AnnammA
12-10-2007, 08:18
...och så en myskroshybrid. Lite ovanligare kanske? Växer på egen rot, och heter Walferdange: Walferdange.JPG Hälsn AnnA PS! Återblommande&doftande. DS
noranettan
12-10-2007, 08:54
Usch och fy på mig, men jag måste gnälla lite!!!! Varför har vi den här oändligt långa tråden? Vore det inte bättre att skapa en ny - det här är oöverskådligt! Jag älskar att titta på folks favoritrosor, det brukar bli nya för mig med då...men det här är bara för jobbigt! Snälla - kan inte nästa favoritros få bli i en ny tråd?  Anette
Lång blev den. Alla bilder jag länkat från albumet i Rosforum syns inte längre nu, bara vita rutor med kryss ( allt strul med AOT )ska lägga in nya här när jag fått över bilderna i nya Odla/albumet, kopierar så jag har huvudvärk. Men det är väl bara skriva en ny tråd Anette, du kan väl visa lite av alla dina godbitar.  Walferdange, Anna aldrig hört namnet ska leta i Roslistan, snygg
Kan vi inte göra flera trådar med favoritrosor, typ en rabattrosor, en klätterrosor, en gammeldags buskrosor, en moderna busk osv? Kajsa, kanske kommer dina bilder från Aot att synas igen när de får ordning på allt? fast kanske länkadresserna ändrat sig.
Det är klart att man inte ska går igenom hela tråden,klicka på sista sidan så kommer bara dagens rosor upp.Men så klar kan det blir en ny tråd ändå jag gillar inte heller dessa vansinnigt långa tråder. Jag gjorde ett nytt litet rosalbum ned några få rosor.Remonterande rosor.Ha inte så många för jag tycker bäst om gammla engångsblommande rosor. Frostnupen Hanne Hanne har fortfarande knoppar trots 2 frostnätter. Miniros Miniros med iskristaller. Stanwell Perpetual Den ständigt blommande rosen,den hör till mina absoluta favoriter.Det har varit frost i natt men S P är vacker ändå. Stanwell P med rimfrost Lite rimfrost på mössan gör inte S P något den är strålande vacker när solen kommer fram.
Mariann
13-10-2007, 17:40
Mmmmmmmmmm.... vad vackert med dessa frostkristallspetsar....
AnnammA
16-10-2007, 17:22
CITAT (Mariann @ 13-10-2007, 18:40)  Mmmmmmmmmm.... vad vackert med dessa frostkristallspetsar.... Ja, härligt med frostade rosor! Hälsn AnnA
Jättevackra frusna rosor, så vemodigt. Hur ska vi orka hela vintern ?
Vilka fina bilder Renate! Hösten har sin charm trots allt. Speciellt om man hinner fånga den så där.
Mariann
17-10-2007, 19:42
I eftermiddags plockade jag in de sista(?) rosorna... Leander o Crown Princess Margareta [attachment=8543:IMG_1243.jpg]
noranettan
18-10-2007, 07:31
Så vackert Marianne! Mmmmmmm./Anette
AnnammA
21-10-2007, 20:57
...vi får inte glömma bort att nyponen är en andra blommning... Här en ros i det vilda med stranden som bakgrund... Nyp.JPG
Så vackert Anna. Här kommer en sen rosbild som jag inte visat förut, då mitt nya album inte var klart.   Awakening, en sport av New Dawn, mera fylld blomma. Fick bara några blommor i höst, köpt i våras, sedan ångrade jag platsen och grävde om den, så den blev helt liten i år, men åh vad fin den var.
ewa zon 3
22-10-2007, 15:40
Renate dina frostade rosor är vemodigt vackra och Kajsas 'Awakening' sparar jag bland favoriter. Läste på lite om den och blomman, färgen och doften verkar vara något för mig
/Ewa
anna_rispan
22-10-2007, 17:16
CITAT (Mariann @ 17-10-2007, 20:42)  I eftermiddags plockade jag in de sista(?) rosorna... Leander o Crown Princess Margareta [attachment=8543:IMG_1243.jpg] vilken fin kompostion. det är kul att titta in här nere bland rosorna. jag sniffade på en ros i går. en aprikosfärgad. härlig doft
noranettan
22-10-2007, 17:19
Annamma!!!! Jag småsamlar lite på myskrosor och Walferdange finns på listan. Var har du hittat den???  Anette
AnnammA
22-10-2007, 23:25
CITAT (noranettan @ 22-10-2007, 18:19)  Annamma!!!! Jag småsamlar lite på myskrosor och Walferdange finns på listan. Var har du hittat den???  Anette Egentligen vann jag den för x antal år sedan, på ett lotteri genom Rosensällskapet Skåne. Men "Roskraft" i Borrby i Sydöstra Skåne/Österlenhållet har haft den till försäljning.(Roskraft har specialicerat sig på att sälja rotäkta rosor. Hemsida finns.) Hoppas detta är dig till ngn hjälp. CITAT (Kajsa @ 22-10-2007, 13:16)  Awakening, en sport av New Dawn, mera fylld blomma. Fick bara några blommor i höst, köpt i våras, sedan ångrade jag platsen och grävde om den, så den blev helt liten i år, men åh vad fin den var. Finns på min lista bland önskerosor...
När jag har flyttat alla mina rosbilder till nya albumet här och på AOT blev hela denna spalt full av vita rutor från mig, mängder av rosbilder. Nu är mitt album klart här, så ikväll har jag suttit en massa tid här och redigerat tillbaka bilderna i spalterna, kom till sidan 10. Om ni undrar varför det står redigerat under alla mina inlägg. Fortsätter väl lite till vid senare tillfälle. AOT vågar jag inte länka ifrån, bilderna ligger i oordning sedan dom gjorde om, så det måste jag arbeta med vid tid. Vilken höst man blir helt slut  har suttit klistrad här en vecka. Kerstin jag ser att du också har massor av vita rutor här nu, så jag antar du sliter för fullt med att lägga över bilderna i nya albumet.
noranettan
23-10-2007, 08:03
Hur gör man när man citerar???? Behöver handfast vägledning!! Vad bra att den finns hos Roskraft. Då ska jag kolla om Else har den kvar nästa gång jag besöker Roskraft. Jag har köpt många av mina myskrosor där - ja andra med!  Anette
CITAT (noranettan @ 23-10-2007, 09:03)  Hur gör man när man citerar???? Behöver handfast vägledning!! Vad bra att den finns hos Roskraft. Då ska jag kolla om Else har den kvar nästa gång jag besöker Roskraft. Jag har köpt många av mina myskrosor där - ja andra med!  Anette KLicka på citera längst ner till höger i det inlägg du vill citera
noranettan
23-10-2007, 09:10
CITAT (Tosan @ 23-10-2007, 09:18)  KLicka på citera längst ner till höger i det inlägg du vill citera Testar - jippi, det gick! TACK!
AnnammA
25-10-2007, 07:57
CITAT (noranettan @ 23-10-2007, 09:03)  Vad bra att den finns hos Roskraft. Då ska jag kolla om Else har den kvar nästa gång jag besöker Roskraft. Jag har köpt många av mina myskrosor där - ja andra med!  Anette Jag samlar nog också på myskroshybrider, för jag har ett gäng, förutom Walferdange. Det är "Buff Beauty"(min ena är från -93, min allra första),Cornelia, Mozart(jag har 2 st av den med),Thisbe,Felicia, Moonlight, Erfurt(inköpt i somras på Rosensällskapets "Rose Fair")Prosberity(inköpt i veckan på rosrea=halva priset) och min favorit och ett jätteex: Ghislaine de Féligonde, 12 år gammal. Men där finns ju en del kvar att komplimentera upp med... Kalle Stropp.JPG Ghislain.JPG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|