Full version: Dagens favorit
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Kajsa
Vad säger ni Kerstin och alla ni andra rosvänner att visa lite godbitar varje dag
så vi står ut till våren, blanda alla möjliga rosor, gamla som nya. En om dagen.

Louise Odier en Bourbonros som blommar långt in på hösten

Efter 6 år en klätterros, den är tuff tål kyla, en zon 5 ros.
Har den mot en södervägg där jag har tomaterna så den får mycket
vatten och näring på sommaren. Doftar starkt, ros från 1851.
En del säger att rosen får mycket mjöldagg/svartfläckssjuka
andra har fått ex som är helt friska, har tur för mitt ex är friskt.
Den fryser normalt inte ner ett dugg i grenarna och vad jag sett
i år är den grön, men säker är man inte förän i vår.
Lena i Torslanda
James Galway blev en ny favorit förra året. Växte enormt och blommade med läckert fyllda blommor i rosa toner.
[attachment=131:galway.jpg]

Måste också visa min Louise Odier som verkligen är en underbar ros.
[attachment=132:louise.jpg]
Betty

William Baffin - en fantastisk kanadensare!
Första året stod min WB intill en rosenbåge, den växte till sig bra och blommade rikligt trots sin ungdom. Andra året (i fjol) blev jag tvungen att gräva upp den vid midsommar p.g.a. en vattenledningsläcka som krävde stor insats med grävmaskin. Länk Den fick stå krukad hela sommaren men blommade i massor ändå. I slutet av augusti fick den äntligen komma i jord igen, med ny adress - intill min nya pergola. William Baffin verkar vara en både frisk och tålig ros, växer både snabbt och snyggt - en riktig höjdare. wub.gif
Kajsa

Ja visst Betty är William Baffin en höjdare, gillar den skarpt.
kerstin z5-6
China town
Doftar underbart och har kraftigt växtsätt
Margith
Oj så svårt att välja... men Morden Sunrise tycker jag absolut är en favorit.
Fryser tillbaka till hälften på vintern (zon 6) men kommer tappert iaf.

[attachment=150:Morden_S...2_060708.jpg]
Anki V
Aicha.
Ooh vilka ögonfransar den tjejen har! blushing.gif

/Anki
Ophelia
Jag skulle bli så glad om någon har en bild på den vackra rosen Wrams Gunnarstorp blush.gif

Är ofta inne och tittar i era album hos er rosenfantaster...så roligt att få se allt det vackra wub.gif
mulle
[attachment=160:CIMG0685.JPG]

Jag vet att Glaucan anses sjuklig och knepig men jag har inte haft några problem med min och jag älskar färgkombinationen blågrågrönt och rosa!

Ophelia, vill du ha en bild av en ros som växer hos en forumist eller bara i allmänhet en bild av Wrams Gunnarstorp? Den finns bilder på den på AoT:s roslista, hos Rosenposten och hos Flora Linnea.

Mulle
ewa zon 3
CITAT (Anki V @ 02-03-2007, 16:35) *
Aicha.

Håller med och oj oj vad jag längtar nu tills Aicha blommar. Glömde helt bort att ta foton i somras
Tur att man kan gå in här och njuta lite wub.gif

/Ewa
Ophelia
CITAT (Ophelia @ 02-03-2007, 17:03) *
Jag skulle bli så glad om någon har en bild på den vackra rosen Wrams Gunnarstorp blush.gif

Är ofta inne och tittar i era album hos er rosenfantaster...så roligt att få se allt det vackra wub.gif

Gärna hos en forumist. Har redan letat reda på de andra bilderna biggrin.gif
Anki V
Morden Centennial, blommade rikligt, mycket och vackert. En klar favorit! blushing.gif

/Anki
fruberglund
CITAT (Anki V @ 02-03-2007, 16:35) *
Aicha.

/Anki

Vilken underbar bild på Aicha Anki yes.gif

Här kommer mitt bidrag för idag, en av mina favoriter, Amber Queen

Anki V
Ytterligare en "favis"......Robin Hood som jag måste ha fler av.

/Anki
Anki V
Jag fortsätter i den här tråden laugh.gif

Vem kunde tro att jag skulle bli så förtjust i de enkla rosorna. Mozart är en chansning. Kanske zonen (5) är för tuff och det är bara att hålla alla tummar.

/Anki
Lena i Torslanda
Idag blir det en Nostalgi-tripp

[attachment=216:nostalgie.jpg]
Anki V
CITAT (Lena i Torslanda @ 05-03-2007, 08:47) *
Idag blir det en Nostalgi-tripp

Mmmmm..... vad fin den är! wub.gif

Min står i "fel zon" så tummar hålls för den också. I fjol, när den var aldeles ny så var den väl inte så där väldigt "blomvillig" men de blommor som kom var sagolika.

/Anki
Betty
Ja visst är Nostalgie sagolikt vacker! Här en bild på mitt exemplar:

Definitivt fel zon hos mig med, men jag håller tummarna hårt och hoppas att den klarar vintern här uppe i zon 6...

En annan av mina favoriter är Prairie Joy - och den klarar zonen utan några som helst problem.

Blommar rikligt hela sommaren, frisk och fräsch!
kerstin z5-6
oookeyy för oss som gillar Nostalgi
kompiskram.gif

doften .. mmm
Anki V
Ja, då får väl jag visa min också blushing.gif ......även om jag inte är helt nöjd med fotot. sleep.gif

/Anki
Kajsa

Och bladen som ser polerade ut, blomman doftar starkt. Grenarna är frusna såg jag, men den kommer väl igen ändå.
Vilken ros, köpte till en av Horto Green i höstas.
Anki V
Alexander Mackenzie, växte på höjden men hade fantastiskt vackert formade blommor wub.gif . Jag håller tummarna för att han ska "buska till sig" lite mer i år. Jag tror att han kommer att göra sig fantastiskt bra mot båthusväggen. blush.gif

/Anki
renate
Trevligt med rosfavorittråd,man varför två likadana? Nåväl,här måste jag bara visa min honungsros som srider glädje och en ubderbar doft i trädgården.
Jag är lite avi på era fina Louise Odier,mina är gammal men inte på långa väger så stora som era,den ene flyttade jag i höstas till en lite soligar plats.
kerstin z5-6
Vilken snygging -hoppas min snart blir sådär fin!:)
Anki V
Min känns som en riktig liten baby när man ser sådana praktexemplar men det är väl inte att förvänta sig mer heller. Förhoppningsvis så ska den väl blomma första gången till sommaren.

Jag blir så imponerad över att ni får dom att växa så snyggt. bravo.gif
Det lilla min hann växa i fjol fick den bara att se ”spretig” ut. ohmy.gif

Jag återkommer för att få lektioner i hur man formar/beskär för att få snygga rosenbuskar help.gif

/Anki
Kajsa
RENATE, varför det är två rostrådar " Dagens Favorit " jag var lite för snabb när jag skrev här, på Rosforum har vi kört dessa trådar hela vintern och där har vi inte så här modernt Forum, utan tråden försvinner för varje dag och kan inte plockas upp, jag satt i tankarna på Rosforum, därför blev det två trådar. Spelar ingen roll vilken vi tar no.gif
Anki V
Den lilla ljuvliga M Bluch kom till mig som en liten rotäkta pinne i början på juni wub.gif . Den började blomma i början av juli, knappt en tvärhand hög och blommade sedan hela sommaren. Den lilla raringen fick stödjas för att inte helt tyngas ner av alla blommor

M Bluch

/Anki

Edit: Bilden ville inte visas så jag lade in en länk i stället confused.gif
Betty
CITAT (Anki V @ 07-03-2007, 06:56) *
Den lilla ljuvliga M Bluch kom till mig som en liten rotäkta pinne i början på juni wub.gif . Den började blomma i början av juli, knappt en tvärhand hög och blommade sedan hela sommaren. Den lilla raringen fick stödjas för att inte helt tyngas ner av alla blommor

M Bluch

Så ljuvlig! Maidens Blush finns på min önskelista. smile.gif Här är en till som finns på önskelistan, bilden tog jag för ett par somrar sen - av nån anledning klarade den inte förra vintern.

Adelaide Hoodless
Anki V
Morden Fireglow, bara blommar och blommar men drabbades tyvärr av svartfläckssjuka i september. En annan nackdel är att rosorna inte vissnar speciellt snyggt, den vägrar att tappa kronbladen.

De här rosorna är hjärtevännens "egna". De står i en väldigt central rabatt och är de enda växter han intresserar sig för. M Fireglow är en "favis" bara därför och förhoppningen är att dessa ska gå bra och att Hjärtevännens "rosintresse" ska sprida sig till de övriga rosorna och trädgården i stort. crazy.gif

/Anki
aanderss
Jag gillar nyponrosen.

renate
CITAT (Kajsa @ 06-03-2007, 22:22) *
RENATE, varför det är två rostrådar " Dagens Favorit " jag var lite för snabb när jag skrev här, på Rosforum har vi kört dessa trådar hela vintern och där har vi inte så här modernt Forum, utan tråden försvinner för varje dag och kan inte plockas upp, jag satt i tankarna på Rosforum, därför blev det två trådar. Spelar ingen roll vilken vi tar no.gif

Nej du har rätt Kajsa,det gör inget med två favoritrostråder.Undrade bara.
renate
Här kommer en honungsros till, den växer i mitt andra päronträd som är större.Rosen försvinner nästan i den,den klipper jag inte riktigt lika hårt som nr1 jag når inte upp.Den andra rosen måste jag klipperför att jag vill ha lite form på den.Den näcker väl snart det lilla päronträdet.
Anki V
Ytterligare en favorit är Hansaland.
Tyvärr så blev den lätt svartfläckig framåt höstsidan. Annars gillar jag den "hallonröda" färgen och den lite lösa uppbyggnaden. Förhoppningsvis så berodde svartfläckarna på att rosen var nyplanterad. I år ska jag försöka "mota Olle i grind" med lite Atamondusch.

/Anki
Kajsa
aanderss, cyklar till mitt jobb och på vägen cyklar jag förbi två vackra nyponbuskar, när dom blommar är dom förtjusande.
Lite Elsa Beskow sagor över buskarna.
renate, vilken imponerande Honungsros, hur klarar päronträdet sig ? Blir det en kamp för överlevnad ? Eller blir det rent av päron i trädet ?
Anki, jag impulshandlade en Hansaland här hos Växtmästaren i sommar, färgen ja vet inte om jag sett något rödare, så glad över den, den blev ganska låg första året, men ser fram emot en större flammande buske.

Idag får det bli en klättterros Leverkusen från 1954, namnet är fult men kommer av en tysk stad.
Knoppar går åt orange, blir ca 3 m hög beroende på var man bor i landet, svag doft. Kordes ros.

Här två år och den börjar fylla stödet maken gjort. Har inte frusit ner
inga svarta grenar ens i år, står rakt i nordanvinden i kanten av grönsakslandet.
Enligt Rosboken LÅG en zon 5 ros och skuggtålig. Min står i väster.
Varit frisk med blanka blad och blommar om, men inte lika mycket då.

kerstin z5-6
LOL ..jag tycker det är kul Kajsa när du tycker att rosnamn är fula smile.gif
Gråsten ? Leverkusen , Surbrunnsgatan ?Guna,Kakwa,Ruga tillhör väl inte rosnamn som direkt ligger bra i munnen smile.gif
Betty
På tal om rosor med konstiga namn... Här är en lite suddig bild på min vackra och tåliga Quadra.
Kajsa
Nej visst finns det hemska rosnamn Kerstin, som Surbrunnsgatan ?? Leverkusen får mig att tänka på lever luncher i skolan, äckligt. sick.gif Men i boken " Rosor " av Gudrun Manell står att läsa att tyska staden Leverkusen är känd för sina stora färgindustrier och då blir namnet inte lika fult.

Quadra, kan det vara en stad i Kanada, har inte den rosen. Kerstin, visst var det din favorit.
Varför det namnet ? Låter också lite mysko, kvack, kvack.
kerstin z5-6

Quadra Island, British Columbia, Canada.? kanske -jag tycker det är ett fint namn på en underbar ros smile.gif
Ja den är en favorit
Anki V
Jag blir alldeles sjuk av att se alla vackra rosor sick.gif . Fruberglunds Amber Queen är så vacker att den nästan inte ser äkta ut wub.gif.

Det värsta är att jag redan planterat rosor på i stort sett alla tänkbara platser på sommarstugetomten.

Men inför sommaren hade jag bestämt mig för William Baffin, valet stod mellan den och John Cabot men läget är en ganska så ”utsatt” z 5 även om det är sol i stort sett hela dagen. Jag tror att det krävs något superhärdigt och då har jag tolkat det som om William är tuffast. g.gif

Men nu är jag lika tvekande igen! Jag kan mycket väl tänka mig en Quadra, ja det är nästan så att jag måste ha Qadran. unsure.gif
Vad tror ni? Rosorna ska stå i groparna nedan. Jag tänkte ha M Snowbeauty vid de stora rosornas fötter. Varje grop är dryga metern i diameter och lika djupa.

Ska jag ha två William/Quadra och två Snowbeauty i varje grop eller……. Jag tänkte ha lite azurriddarsporrar också som sällskap till rosorna.

Kajsas ”rosburar” av armeringsnät är jag också intresserad av. Det tog ett tag innan jag såg den fiffiga hopsättningen rolleyes.gif

Många frågor blev det!

[attachment=335:grop1.jpg][attachment=336:grop2.jpg]

/Anki
kerstin z5-6
devil.gif Jag har Quadra och Baffin i sällskap på ett ställe och jag tycker inte de tar ut varandra , tvärtom -Två av varje Anki smile.gif yaay.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-03-2007, 17:41) *
Två av varje Anki smile.gif yaay.gif

Menar du en Wiliam och en Quadra i samma grop ohmy.gif eller menar du att jag ska ha en grop med två Quadra och en med två William? g.gif

/Anki
kerstin z5-6
De kanske ska få var sina uppdelade gropar smile.gif men mina står alltså nära varandra och "färgen " skär "sig inte

eller så är jag färgblind pga roskärlek ...

en stor grop med två Quadra och en lika stor med två William
Sensommar Quadra

Anki V
sweatingbullets.gif Puh, Det var faktiskt mycket snyggare än jag trodde wub.gif
Det kanske kan blir 4 Quadra och ta en "rövare" och sätta någon/några William ännu lite tuffare till? Vad tror ni om det?

Gaven på gäststugan är ett riktigt blåshål (nordvästvind) men om man bygger en slags "vindsil" som inte symmer utsikten mot havet.....

Jag grävde en ordentlig grop där i höstas för att se hur det dränerade och bevattningen är löst via kedjan från hängrännan. Skulle det kunna gå? Sol ca 8 timmar och stenen borde väl göra lite nytta?

Oooops nu var den här favorittråden förstörd.....vilken tur att vi har en till yahoo.gif

/Anki
kerstin z5-6
Anki .. du blir fattig här -å andra sidan har du ju lyckade frösådder .. du får ställa dej på torget o nasa
tummenupp.gif ihop till dina rosor med överskottet smile.gif
Ja det går ! Rosgropen alltså-nord sydlig riktning och inget som skyddar riktigt bra mot vind står de på bilden i ..
700 m öppen åker bakåt mot norr
Anki V
Då blir det så då thanks.gif

och finansieringen är fixad. Varje kväll töms plånboken på mynt och det kan bli några tusen/år till rosor utan att man märker av det. whist.gif

/Anki
Margith
Fy skäms Anki V, komma här och kidnappa trådar rtfm.gif

Ja, jag tycker alltså att det bara är trevligt när trådarna "spårar iväg" och leder till djupare samtal kram1.gif

För att försöka att "rätta till" tråden igen, bidrar jag med en bild av en favorit som jag vet står högt på Ankis önskelista.

[attachment=340:Jans_Wed...__060815.jpg]

Anki V
Åhhh.......Jans wedding. Det var den som fick hela "rostokeriet" att starta. Kerstins foto satt som "skrivbord" på min skärm länge wub.gif wub.gif

Tack Margith, dig kan man lita på! thumbsup.gif

/Anki
Kajsa
Jans Wedding får jag också försöka hitta, mycket läcker. Ser härligt ut ditt ställe Anki och ligger vid havet.

Här får du en bild på min William Baffin, den växte snabbt

Min växer blåsigt i nordan, vilket inte bekommer den, ville ha en tuff ros
här som aldrig fryser ner, det gör den inte.

Quadra får jag sätta upp på önskelistan biggrin.gif
Betty

En tålig Bourbonros 'Zigeunerknabe'. (Syn. 'Gipsy Boy')
Planterad för ett par år sen, växer snabbt och ganska upprätt, klaseblommande. Sägs ska tåla att stå lite skuggigt.
Kajsa
Åh Betty, yahoo.gif habegäret går i topp, den är bara för grann.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon