Full version: Vad har grott? 2008
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Lady Hamilton
Här hos mig har följande nu grott
*Penseér (sådd 15/12-07 började gro 24/12)
*Pelargon 'earli bird' (sådd 4/1 började gro 7/1)
*Diascia 'tvilling sporre' (sådd 4/1 började gro 9/1)
*Smultron 'Månads smultron' (sådd 4/1 började gro 13/1)
*Blå Bergvallmo 'Alba' (sådd 4/1 en hade grott 13/1)
*Blå Bergvallmo 'Sheldoni' (sådd 4/1 en har grott 14/1)
*Röllika (sådd 4/1 började gro 7/1)
*Lewisia 'Pygmea' (sådd 4/1 började gro 13/1)

*Verbena 'Imagination' (sådd 4/1 började gro 14/1)
MariaS
Här har jag sått den 2/1. De som grott är
Glim 7/1
vattenkrasse 7/1
blandade basilika 7/1
babysallat 7/1

Nästa sådd så snart fröna från Odla kommer, annars är det 3/2 som är markerat i kalendern.
kerstin z5-6
Rosor bla en aicha hybrid -lär det bli smile.gif
amaria
Sådd 7/1

*Temynta 12/1
*Stor blåklocka 13/1
*Fingerborgsblomma ´Apricot´ 12/1
Ludvig Johansson
Har inte några datum i minnet, men dessa fröer sådde jag i höstas/vintras bla (och har grott, ursäkta det dåliga latinet):
Agave parryi
Opuntia basilaris
Amorphophallus k..(kusianus?)
Cautleya spicata
Thalia dealbata
Musa sikkimensis Daj Giant
Gleditsia
Gymnocladius
Ensete ventricosum
Canna turkhmeeni
Agapanthus 'Callys hardy'
Mimosa 'Ernest Wilson'
Maclura pomifiera
Feijoa
Papaya

Oops här tog tid och minne slut. Får fortsätta en annan dag.

/Ludvig
Tosan
En äppelkärna som togs ur kylen 23/12 grodde för ett par dar sen.
Penseer sådd 30/12 grodde efter ca 1v
Några surfinafrön sådda 2/1 grodde igår.
Men rosfröna har inte grott, och inte klematisen, änglatrumpeten och hibiskusen. crying.gif
Rosfröna har ju stått framme nu i 3 veckor, funderar på om jag ska vänta längre eller stoppa tillbaks dem i kylen...
*Humlan*
Här har det grott;
  • Pelargoner, lite olika sorter som jag fick i julklapp. Sådd; 30/12. De flesta grodde på dryga veckan. Doftpelargonen tog längst tid 10 dgr.
  • Pensé "Kir Royale" Sådd 29/12, Började gro den 6/1
  • Stäppsalvia "Caradonna" Sådd 3/1, Började gro den 7/1.
  • Lyrsalvia "Purple Vulcano" Sådd 3/1, Började gro den 10/1
  • Pelargonnäva "Sweetheart" Sådd 3/1, Började gro den 6/1
  • Salvia "Rose Rhapsody" Sådd 3/1, Började gro den 8/1
  • Blånepeta "Dawn to Dusk" Sådd 3/1, Började gro den 8/1

Däremot har inte mina Bergvallmo behagat att gro än och ändå sådde jag dom den 3/1 men det är väl bara att vänta antar jag.... Jätteverbenan är i kylen och ska fram i värmen om några dagar, då hoppas jag kunna komplettera listan. Dessutom har jag måånga perenner ute i kylan.... Och jag är inte färdig än, snart kommer ju fler anueller och varmgroende perenner som oxå ska i jorden... Underbar hobby detta!!
Lady Hamilton
*Blomster smultron sådd 13/1 grodde 22/1
Anki V
Amsonia tabernemontana som jag tog in från kylan 17/1 har visat 1:a två groddarna idag.

/Anki
*Humlan*
*Jätteverbena "Purple Top", sådd 4/1, 6/1 åkte den in i kylen i ca två veckor, 19/1 tog jag ut den i värmen, och idag 23/1 hade många fröer grott!
ingrid fuxwall
Chili och en tomatsort.
Resten tålde nog inte värmen i tvättstugan så det får jag göra ett nytt försök med.

ingrid
Tosan
Brugmansia Lemon Dreams 1 grodd imorse... sådd 1/1
HelenN
Hos mig har följande grott:

-Jättevallmo Coral Reef: sådd 19/1 grodde 25/1
-Jättevallmo "Checkers": sådd 19/1 grodde 25/1
-Jättevallmo "Princes Victoria Louise: sådd 19/1 grodde 25/1
-Trädgårdsjättevallmo "Scarlet": sådd 19/1 grodde 25/1
-Petunia vit: sådd 19/1 grodde 25/1
-Hjälmböna: sådd 19/1 grodde 24/1

marjan
Hos mej har följande kommit upp: alla såddes 19/-08
Varigerad Nattviol
Varigerad Digitalis
Clitoria Ternata
Törnrosas kjortel
Riddarsporre Green Twist
Rudbeckia ny vit perenn

marianne i arvika
Mica548
Hej,

Hos mig har följande grott (datum inom parentes är sådd resp. grodd):

Washington Filifera - Trådpalm (080114, 080126).
Tobaksblomster (från okänd planta förra året) (080118, 080123) - hur många som helst och toksmå!
Aubretia 'Red Cascade' (080121, 080126).
Körsbärstomat 'Gardener's Delight' (080121, 080125).
Sommarflox 'Phox of Sheeps' (080118, 080123)

Väntar med spänning på irisar, banan, chile och palmer ... rose.gif
Alexander-VG-zon3
som grott

Puya alpestris
Tomater
stenros cistus
afrikanskt tulpanträd
fler dadlar
bönor
Solanum aethiopicum
chili
paprika
longan
Hibiscus radiatus
hostor

som jag kommer på

resten väntar jag på
Åberg
Jag har sått lite och följande har grott
bergvallmo
taggig bergvallmo
Pelargonnäva
rosa och vit isop
klematisaklja
Akleja Nora Barlow och Christa barlow
Två sorters riddarsporrar
fem olika penséer
violer, svart och gul
Några sorters chili
Incarvillea
Lavendel
två sorters drakblomma
buskfingerborgsblomma

Maggan H
5 sorter sådda 27 jan, 3 grodda den 30! rose.gif Stockros och 2 olika sorters kungsljus. Yes, nu äntligen börjar det! yahoo.gif
Lady Hamilton
Grattis! yaay.gif till alla era lyckade sådder Här har nu Petunia o Flitiga Lisa grott
Maggan H
Ah, har du redan sått Petunia? fear.gif Sådde hängpetunia 5 feb i fjol, och de 'vanliga' i mars, så jag väntar nog lite, jösses jag hade verkligen problem med platsen för hängpetunorna pga av den varma våren då! Så jag väntar nog lite till....i alla fall en dag eller två.... whist.gif
Lady Hamilton
g.gif Funderar på att slå ut väggen i köket ut till Vinterträdgården..........då får jag YTTERLIGGARE 30m2 ................
tror du att familjen skulle gå med på det? Alltså att göra en "Anki V"........... 000.gif
Tosan
Ja du får väl testa att slå ut väggen och se vad de tycker. Gillar de det inte så kan vi byta hus tongue.gif
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 30-01-2008, 19:01) *
g.gif Funderar på att slå ut väggen i köket ut till Vinterträdgården..........då får jag YTTERLIGGARE 30m2 ................
tror du att familjen skulle gå med på det? Alltså att göra en "Anki V"........... 000.gif

Skillnaden mellan oss två är att jag hade en ”utflyttad” familj när jag gjorde om köket till växthus. rolleyes.gif

Fast vem vet……slår du ut väggen så kanske du får en utflyttad familj för än du anar....... och då gör du som du vill naughty.gif

/Anki

Ciczi
Hos mig har änså länge bara Trachycarpus fortunei grott. Sattes 24/10 och grodde 20/12.

De andra fröerna ska jag starta i veckan.

Ciczi
Gillan
Oj,oj, nu börjar det dra ihop sig här också sweatingbullets.gif

Dessa har grott för mig:

Riddarsporre-Delphinium- sex olika sorter, sådda 15 jan, grodde på 10-12 dagar

Blå bergvallmo-Meconopsis betonicifolia, sådde 15 jan, grodde på 15 dagar

Japansk ostronört-Mertensia maritima-, sådde 15 jan, grodde på 10 dagar

Annanastistel-Pineapple Sangria-"Centratherum intermedium"?, sådde 15 jan, grodde på 8dagar

Mauretansk malva, sådde 15 jan, grodde påp 10 dagar

Vitpytta,The pearl-Achillea ptarmica- sådde 15 jan, grodde på 15 dagar.

Och som alltid så är det en hel skog av var sort som kommer upp, vallmobyttan är knökafull och riddarnabyttorna likaså sweatingbullets.gif . Det är lika bra att inse, man lär sig aldrig blush.gif

Lady Hamilton
Grattis! Gillan då är det bara att börja...........'pille' 'pill'......men vallmosarna kan du som sagt var skola 2 å 2 nu ibörjan (eller 4 å 4 beroende på kruk storlek)
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 31-01-2008, 12:48) *
Grattis! Gillan då är det bara att börja...........'pille' 'pill'......men vallmosarna kan du som sagt var skola 2 å 2 nu ibörjan (eller 4 å 4 beroende på kruk storlek)

ahaa, bra att du påminner om saker ibland tummenupp.gif , det blir ju nååågra färre krukor i alla fall -fear-.gif giggle.gif
Lillja
Mina penseer har grott ,små är de ju men de har väl
tid att växa till sig.
Lady Hamilton
Lilja Du kommer att se nu hur de börjar växa i o med att du skolat om! tummenupp.gif
*Humlan*
* Stjärnflockan som jag sådde i höstas och tog in i värmen (mest av nyfikenhet) har grott. Det tog fyra dagar inne i värmen så tittade dom upp!

Bettis
slap.gif glömde att denna tråd fanns blush.gif sorry

yahoo.gif mina Layia platyglossa som jag fick på Odlaträffen har kommit upp någon mm yahoo.gif
sqrulan
Mina KALLA fröer har grott.Fick tag på dom av en forum vän,vet bara att det är KALLA.Jag har aldrig sått den tidigare så jag undrar om man ska skola ut en och en i var sin kruka?
Maggan H
CITAT (sqrulan @ 31-01-2008, 15:59) *
Mina KALLA fröer har grott.Fick tag på dom av en forum vän,vet bara att det är KALLA.Jag har aldrig sått den tidigare så jag undrar om man ska skola ut en och en i var sin kruka?

Jösses, jag trodde du fått dåndimpen sqrulan, fear.gif läste ditt inlägg som om 'mina kalla fötter har grott!' rotfl.gif Skola ut tårna, tänkte jag eller kanske fotsvamp?? slap.gif Som man kan få till det, jag måste nog skaffa glasögon verkar det som.... cool.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 30-01-2008, 19:01) *

Nej, absolut inte! nono.gif De går aldrig i livet med på det så det är inte lönt du ens tänker tanken! laugh.gif
sqrulan
CITAT (Maggan H @ 31-01-2008, 18:06) *
Jösses, jag trodde du fått dåndimpen sqrulan, fear.gif läste ditt inlägg som om 'mina kalla fötter har grott!' rotfl.gif Skola ut tårna, tänkte jag eller kanske fotsvamp?? slap.gif Som man kan få till det, jag måste nog skaffa glasögon verkar det som.... cool.gif

rotfl.gif Ja nog är dom kalla alltid,ha,ha.Jag lovar att tala om om dom börjar att gro. rotfl.gif Därför skrev jag KALLA med stora bokstäver så att ingen skulle missförstå.
Ciczi
Så här ser min lilla Trachycarpus fortunei ut just nu, cirka 3 månader gammal.

Lite svårt att tro att det ska bli en väderkvarnspalm när den blir stor...

Ciczi
Maggan H
Jamen att du bara fått den till att gro, Ciczi, är ju kanonbra! Alla har vi varit små! blush.gif

CITAT (sqrulan @ 31-01-2008, 19:10) *
rotfl.gif Ja nog är dom kalla alltid,ha,ha.Jag lovar att tala om om dom börjar att gro. rotfl.gif Därför skrev jag KALLA med stora bokstäver så att ingen skulle missförstå.

Men ändå hände det.... blush.gif blink.gif Jag trodde dina fötter var jätteKALLA ju....
sqrulan
giggle.gif Men jag fick inget svar på min fråga!Ska jag skola ut en och en KALLA i var sin kruka eller ska jag ha flera i samma????
skogstroll
Tjoho mina pxxxs pepper (Peter Pepper) har kommit upp bravo.gif
Litenkikka
här har vi sott dagsliljor igår iof så tvivlar på att man ser något under den närmsta veckan. Vit/röd Akleja kan man så den nu den ska ju stå kallt i 5 veckor menar jag så de borde väll vara okej.. trivs den blomman i kruka eller måste plantera ut i trädgården?
Cathis
Oj vad det börjat gro redan. Än så länge

Penséer, lite olika sorter
Hedvigsnejlika
Malva
Kungljus
Eleanor
Här har grott:
Nicotiana sylvestris
Pulsatilla vulgaris
Pulsatilla vulgaris alba
Viola black bowles

Sedan har ett 15-tal byttor med perennsådder åkt ut i snön.
Väntar ivrigt på mera frön...!
laluna
Äntligen får jag oxå skriva här smile.gif
Pelargon
Häng petunia 1 av 10 sad.gif
Njurvinda full pott smile.gif
MariaS
Har just konstaterat att de 20 apelsintimjansticklingarna jag satte, har snällt börjat rota sig. Sen har fröna på trumpetblomma, som jag fick från Uteplatsen grott. Sådda den 3/2!
Lady Hamilton
CITAT (laluna @ 07-02-2008, 13:48) *
Njurvinda full pott smile.gif

Grattis! blomma.gif Den har jag aldrig lyckats med blush.gif
Anki V
...och hos mig har Asclepias incarnata grott yahoo.gif Jag tog i den i värmen den 27 januari och idag så såg jag 1.a grodden. Jag provade i fjol också men då ville det sig inte.

/Anki
katah
påfågelblomman och de första tomater ska skolas om nästa vecka.
Chili av olika sorter samt några olika paprikor gror också.

Jag ska så 15 tal olika fröer nästa vecka och sedan vänta med resten (vågar inte räkna hur många sorter... kanske 50 whistling.gif troligtvis mer sorter i slutet av mars efter fjällresan.)
Jag vågar inte lämna 1-2veckors sådder 5 dagar till grannen , inte flera sorter med olika behov i alla fall.
Omskolade och lite uppväxta tomater, chili, paprika vågar jag släppa 5 -6 dagar till en snäll grannes vård.
Tosan
Dill och Prins Gustavs öga `penny black´ har grott idag, sådda den 4/2
laluna
CITAT (Lady Hamilton @ 07-02-2008, 19:12) *
Grattis! blomma.gif Den har jag aldrig lyckats med blush.gif

Då hade jag nog tur då smile.gif men jag behövde det efter det fruktasvärd dåliga resultatet på petunia sådden men jag är lite gladare idag nu är det 2 där som har grott smile.gif
anx
Jag gjorde dumheten att bara så "jobbiga frön" för över en månad sedan....såna som tar jättelänge att gro smile.gif och så förra helgen såna som är lite snabbare. Dumhet kallar jag det för nu kommer gloriosan samtidigt och då blir inte glädjen (eller euforin om ni vill) riktigt lika stor. Jag hade ju utrustat mig med minst 4 månaders tålamod biggrin.gif

Så nu har dessa grott: jordnötter, bomull, tomater, gurka, spagettipumpa, basilika, kikärter och gloriosa superba
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon