Full version: Vad har grott? 2008
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
MariaS
Stockrosorna jag sådde i tisdags och som skulle ta 14-28 dagar på sig att gro.... De har grott!
Ciczi
Mina Eucalyptus citriodora gror. smile.gif

Ciczi
Christina i Småland
Hos mig är det många sorter som inte kommit upp ännu, men dessa har tittat fram:

Alcea rosea 'Appleblossom'
Alcea rosea 'Blackcurrant Whirl'
Catalpa
Digitalis purpurea
Gentiana asclepiadea
Frilandshibiskus
Primula capitata
Ramonda myconi

Christina
Tosan
En plommonkärna har grott! yahoo.gif
Knäckte och planterade den 16/12 och ställde den i kylen, tog ut den 18/1..
Anki V
Det gror som sjutton i lådan med Rohdeodendron brachycarpum, fujirododendron smile.gif . Fröna kommer från konnässörsklubben.

/Anki
Tosan
Petunia Purple pirouette. Sådd 31/1
Och så börjar en till brugmansia titta upp...
ängsvädd
Vildpelargon börjar titta upp smile.gif Sådd 2/2. Från frön jag fått av Olle.
Irene_L
Här har prakbinka, Erigon "Rosa Juwul" grott. Jag sådde den 2 feb och den grodde redan den 6 feb. Så snabbt trodde jag inte dom skulle gro eftersom jag läst att dom gror sakta. unsure.gif
Blodtopp, Sanguisorba officinalis har också grott. Sådde den 2 feb....grodde den 8 feb.
smile.gif
tettan
jag tror att jag ska sluta läsa denna tråd crying.gif
Stella-Polaris
Sådde libsticka från egen skörd. tog till i överkant vad gällande fröer men det visade sig att grobarheten var minst 140% sweatingbullets.gif Nu har jag ett par hundra libstickor om någon vill ha....
tettan
till vad använder man libsticka?
Tosan
Ett indiankrassefrö har börjat visa sig biggrin.gif Sådde i torsdags...

CITAT (Tosan @ 08-02-2008, 21:56) *
En plommonkärna har grott! yahoo.gif
Knäckte och planterade den 16/12 och ställde den i kylen, tog ut den 18/1..

Det var tom 31/1 den fick komma ur kylen
rosita
CITAT (tettan @ 09-02-2008, 21:17) *

Libsticka = buljongkrydda. Jag använder libsticka i soppa och gryta.
Tosan
Persilja sådda för några dagar sen, och vallmo, från SantaMariaburk, sådda igår!
malin72
ja får se nu...
en liten ostronört yahoo.gif jätteprästkragar crazy daizy yahoo.gif lavendel 2 sorter,rävsvansar
rosita
Här har grott: tomat, aubergine, kronärtskocka
Omskolats: ormpeppar, physalis och pensé

flirting.gif flirting.gif
Christer i Falköping
Jag har inte så mycket sådder inne i år. Men Junkerlilja och skvattram (tack för fröerna Marita!) har börjat gro, plus mina Mackiafröer också. Sedan var det tänkt att jag inte skulle ha mer. Men inte skam kunde jag hålla mig. Så nu är det två olika rhododendronsorter på väg hem, plus lite trädgårdsaurikelfröer och ett par olika irissorters fröer också laugh.gif . Fast irisarna skall ut i kylan direkt.
Christer.
Floppy
CITAT (Lady Hamilton @ 07-02-2008, 19:12) *
Grattis! blomma.gif Den har jag aldrig lyckats med blush.gif

Ladyn...du kan få av mig senare ivår...jag fick nämligen full pott jag också på min sådd av Njurvinda...8 av 8 frön...

Jag har sett att fler av er har sått tomat redan...kan jag så mina två sorter redan nu?...jag brukar få skörda i början på hösten nästan...sorterna är...ampeltomat 'Gnom' och 'Totem'...

Sen såg jag att det var nån som hade sått sallat tidigt också...kan jag även så den nu?..det är 'Baby Leaf'...
Tosan
Tomat (iaf de sorter jag har) ska sås 8-10 veckor före utplantering, och till dess räknar jag med att kunna ha dem i växthuset, åtminstone dagtid.
Sallad låter ju lite tidigt, men har du lyse åt dem så borde du ju kunna så och ha i kruka.
cia73
Här hos mej har har äntligen Lunddockan grott. yahoo.gif Efter flera år av misslyckade frö så beställde jag efter GA3 och efter den behandlingen av fröna så tog det 2 veckor för dem att gro. smile.gif Ni övriga odlariter förstår säkert min glädje bättre än min sambo. giggle.gif
Övrigt som har grott är Rhododendron, kronärtskocka, bladkaktus och nån klöver. smile.gif
anima
Södra Norrlands Kustland
Sådd inomhus av Kon. klubb. frö
Pusatilla pratensis ssp nigrans Svartsippa 31/1 upp 9/2. Ett tjugotal.

Cia 73
Vart köpte du Gibbelinsyra?
sqrulan
tummenupp.gif Nu har klockviolbuske och stockrosorna grott,fast någon har smaskat på bladen till min svarta stockros. ranting.gif
Har kollat genom jorden men hittar inte den skyldige. confused.gif
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 10-02-2008, 18:34) *
Ladyn...du kan få av mig senare ivår...jag fick nämligen full pott jag också på min sådd av Njurvinda...8 av 8 frön...

Tack! kompiskram.gif Ja det tar jag gärna emot. giggle.gif inte är det så att du vill ha Blå Bergvallmo av mig i stället? Har "några" över i så fall
Floppy
Tackar som frågar...men när jag är klar med mina sådder så har jag nog inte plats för mig själv längre... giggle.gif
...men kardemumman är jag ju intresserad av...har inte tagit ut sådden från kylen än...kom inte ihåg riktigt när jag ställde in den men tänkte vänta tills nästa helg och sen se om de vill gro...
...jag hoppas att jag lyckas med all njurvinda...men som det ser ut nu så mår de alldeles förträffligt...*peppar, peppar*
Lillja
yes, perenn solros helianthus maximiliani har grott yahoo.gif
plus en del annat som står under lysrören surfina petunia
nu väntar jag på att honungsmyntan ska gro.
Lady Hamilton
I går och i dag har mina Celosia grott "Look" [attachment=13218:515.jpg] och
"Prince of Wales" [attachment=13219:7055.jpg]
Irene_L
Men nu händer det konstiga saker!!!! Nu har Drakmyntan grott. Den som står ute. Kan den stå kvar ute eller ska jag ta in den nu??? confused.gif

Här ser ni den lilla fröplantan:
http://blomster.tradgardsblogg.se/13298/
Lady Hamilton
Jag skulle ha tagit in den och placerat den svalt OM det nu blir kallt Tror inte att en sådan liten "bebis" klarar av minugrader ute
Irene_L
Men jag har ju inget svalt ställe!! -cry-.gif
Lady Hamilton
Ok då får det bli lite pyssel då g.gif ..........hm.......har du frigolit? i så fall placera krukan ovan på det å så får det bli extra lager med fiberduk på natten
Irene_L
Jag ska ta och fixa till det lite för den lilla!! thanks.gif för all hjälp ladyn!!
Maggan H
Yeees, yahoo.gif nu gror Klockranka, lupin och Polemonium borale! Och Kärleksliljan är på god väg upp, liksom amaryllisen! Det är så kul!
Lady Hamilton
Grattis! yaay.gif till Lupinen........den kommer du att få plantera ut blommande blomma.gif de brukat växa ooootroligt fort
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 11-02-2008, 20:21) *
Grattis! yaay.gif till Lupinen........den kommer du att få plantera ut blommande blomma.gif de brukat växa ooootroligt fort

Det gör inte ett smack, bara den gror! biggrin.gif Tänker avhärda den ganska så snabbt så då lugnar det nog ner sig lite i växthastigheten. Vi har ju ganska varmt i Skåne! I helgen som gick 13 grader drygt, så härligt!
pusillus
Första groddarna visat sig hos mig idag.
Mertensia...nåt, ostronört och codonopsis ovata.

Båda efter bara 7 dgr!!

.....hoppas på fler sorter i veckan
ingrid fuxwall
CITAT (tettan @ 09-02-2008, 21:17) *

Suverän köttbulle krydda
Tosan
Några tomater och en chili De Cayenne
skogstroll
idag ska jag så lite frön på jobbet... ja menar sitter man här 8 timmar om dan måste man ju ha NÅT kul å se på giggle.gif
Maggan H
CITAT (skogstroll @ 12-02-2008, 10:27) *
idag ska jag så lite frön på jobbet... ja menar sitter man här 8 timmar om dan måste man ju ha NÅT kul å se på giggle.gif

Den som ändå hade ett sånt jobb!! tongue.gif

Idag har även Lisianthus grott! Åtminstone en...

[attachment=13279:cinderel...ianthus1.jpg]

Visst är den läcker?
Lillja
Jag undrar om jag gjorde fel då jag klippte av spröten på
klockrankan.Jag vet att det går bra att ansa den, men när
börjar ni?
skogstroll
Haha min lycka är fullkomlig en Chocolate Scotch Bonnet-chili har grott tummenupp.gif
Tosan
Chilisar , luktärt och klockranka
Lillin
CITAT (MariaS @ 14-01-2008, 12:09) *
Här har jag sått den 2/1. De som grott är
Glim 7/1
vattenkrasse 7/1
blandade basilika 7/1
babysallat 7/1

Nästa sådd så snart fröna från Odla kommer, annars är det 3/2 som är markerat i kalendern.

Hej!

Har själv sått babysallat inomhus under lysrör nyligen, har du kunnat skörda än?
Ciczi
Verkar faktiskt som om Catalpan faktiskt gror ohmy.gif smile.gif

Ciczi
*Humlan*
Faktiskt så har ett av alla mina riddarsporrefrö jag sått grott! Fler frö av mina vita Bergvallmo har grott under rören! Inte de blå, där e det helt dött så byttan åker till helgen.... Få se, just det min klematis "Sunstar" har oxå grott. Och några av mina nävor.
MariaS
CITAT (Lillin @ 13-02-2008, 20:57) *
Hej!

Har själv sått babysallat inomhus under lysrör nyligen, har du kunnat skörda än?

Massor. Dags att så en omgång till nu!
Eleanor
CITAT (skogstroll @ 13-02-2008, 18:31) *
Haha min lycka är fullkomlig en Chocolate Scotch Bonnet-chili har grott tummenupp.gif

Grattis!
Ifjol var grobarheten på Chocolate nästan noll, klagade lite hos Örtagården när vi var till Älvsjö...& de hade aldrig varit med om så låg grobarhet.
skogstroll
ja det var fjolårets frön också så jag blev ju lite deppig när jag läste 2007 års chilitråd, men skam den som ger sig. bara en av ca 5 frön jag satte i mitten av januari har kommit upp och det tog en månad, så nån vidare grobarhet verkar det ju inte vara. thumbdown.gif hoppas på att resten av fröna tar sig
Floppy
CITAT (Lady Hamilton @ 11-02-2008, 16:42) *
I går och i dag har mina Celosia grott "Look" och
"Prince of Wales"

Idag fick jag min påse med "Prince of Wales" och har precis sått dem...hur lång tid tog det för dina att gro?
skogstroll
ikväll ska jag ut o äta med mamma och syrror så det växer nog på fint därhemma ikväll, det gör det ju alltid när man inte är i närheten smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon