|
jenniepennie
30-03-2008, 22:01
CITAT (Knytt @ 14-03-2008, 11:50)  Idag har en liten grodd av solrosen "Firecracker" visat sig  (Också den sådd den 7/3) Den hade jag i somras, direktsådd dock. Så här fin var den: [attachment=16019:firecracker.jpg]
Förutom: Jätteverbena Höstvädd Digitalis 'chocolat' Digitalis 'Grekisk' Purpurvinda Lejongap Daggsalvia Stockros Fjäderborstgräs Echinacea 'Starlight' Echinacea 'White swan' Har äntligen(!!!) Penstemon digitalis & Blå bolltistel grott!!!! Yes! Yes! Yes! Men väntar fortfarande på Ridarsporre 'Astolat', Acanthus, Blodtopp, Silvermartorn, Akleja, Kardvädd, Mariatistel och Parasollsäv...endel står ju ute så det dröjer nog ett litet tag till innan det är tillräckligt varmt... Hoppas fortfarande på Riddarsporren dock...har aldrig lyckats med dem
CITAT (jenniepennie @ 30-03-2008, 23:01)  Den hade jag i somras, direktsådd dock. Så här fin var den: [attachment=16019:firecracker.jpg] Underbar!
Elinzon1-2
01-04-2008, 08:55
I brist på växthus så får jag hoppas på att detta skall gå vägen. Sådde 1/3, en vecka senare hade alla grott! Silverekblad Luktärt "Patio mix", "Apple blossom", "Bijou mix" och "Sugar and Spice" Svartöga "Susie mix" och "African sunset" Riddarsporre Rosenskära Tomater "Moneymaker" och ampeltomat "Totem F1" Luktärtor, tomater och svartöga har fått egna krukor från bredsådd eller pluggboxar, de andra får växa till sig lite mer. Trädgården skall totalrenoveras med omgrävning, häckplantering och total omformning från "gräsmatta i mitten, rabatter på kanterna" så perenner är liksom kört. Konstant halvskugga och blåsigt gör inte saken bättre. Kunde jag bara riva grannarnas hus vore allt bättre Elin
Irene_L
04-04-2008, 16:22
 mina känguruäpplen har grott!! Att ställa sådden på golvvärmen gjorde susen!!
Lady Hamilton
04-04-2008, 16:26
Vad kul!  och Grattis!
Äntligen har en hibiscus tileaceus grott!  Fjärde försöket... Den första blev uppäten, den andra tippade jag ut på källargolvet, den tredje väntar jag ff på... Men så fick jag ett tips om att skära bort skalet på den trubbiga änden med en steril skalpell och sedan blötlägga i ljummet vatten i 2 dygn så de tre sista fröna fick sådan behandling, och nu har en tittat upp
skogstroll
05-04-2008, 13:13
En lilja Electric Orange har poppat upp i krukan, jättehäftig rosa o orange med stänk det ska bli kul! Idag har jag sått iris, gladiolus, tagetes (mammas frön), rosenskära (från egen planta) och strandveronika (från egen planta). Jag är novis på sådd men det är skoj att prova!  Ställde ut dem (utom iris o gladiolus) i växthuset och hoppas de trivs med det!
Maggan H
06-04-2008, 14:02
Känguruäpplena gror! Parasollsäv, bomull, crazy daisy med!
nu spirar det för fullt här  Pueraria lobata Argyreia nervosa Geranium maderense och tre av fyra bauhinior:) (purpurea, tomentosa och natalensis)
Sen senast jag skrev här har en del nytt grott  Basilika Citronbasilika Slätbladig persilja Tagetes 'Newton' Dahlia 'redskin' Tomat Moneymaker Tomat Meiwei Broksalvia Aster 'Big Boy' Solros 'Firecracker' (Gör ett försök i år och sår dem tidigt för tidig blomning)
Stevieboy
13-04-2008, 15:30
Idag har den första blomman för dagen slagit ut! Det kommer en till bredvid. HAr ju klipopt bort lite knoppar för att de ska växa kraftigare, men lät dessa två vara kvar! mvh Steven
Canarina canariensis, Solanum quitoense och Strophanthus speciosus har grott
Stevieboy
13-04-2008, 23:06
Så här ser det ut i fönstren just nu... Normalt?
mvh
Steven och Gustav
Krolliljan
14-04-2008, 06:38
Denna tråden tycker jag är så trevlig. Jag har inte möjlighet att så inne men för två veckor sedan sådde jag i ett litet miniväxthus ute. . Nysått 1:a omgången :Vita flox, vit purpurklätt, vit malva, vit riddarsporre, mörkröd stockros, blåklint, jungfrun i det gröna, vit rosenskära, blomman för dagen. mörk buskkrasse, violer Återkommer när det gror
Äntligen, äntligen har min första datura tittat upp. Sådd 13/3 så inte var den ju jättesnabb direkt...
Jag har fått tre datura bebisar jag också, la fleur. De tog 10 dagar på sig. Men de vita jag sådde samtidigt ser jag inget liv i.
Dessutom har chilin razzamatazz grott och minipaprika (sen sådd, men de är ju små så jag hoppas på underverk.)
Titta in på mina albumbilder, så kan ni se hur det ser ut i dag
skogstroll
15-04-2008, 15:00
hos mig har grott Gladiolus som jag aldrig odlat förr... får väl sätta ut dem sen å se va som händer
Lars-Olof Arvids
16-04-2008, 07:53
Här är mina sådder ute i vårsolen igår: kungsmynta, smyrnamejram, isop, nepeta, pipört mm. I natt fick de bo inomhus på grund av frosten.
[attachment=16844:Sa__778_dder.JPG]
Olle
Idag tittade vingbenved och luddvedel upp.
Kajsa i Arvika
22-04-2008, 13:57
Igår började jag "vattna igång" mina fröer som har stått på balkongen i vinter.. Idag drog jag plasten över miniväxthuset där och kikade runt.. Blev glatt överraskad av att hitta grönt redan.. Kirgislök, ulltistel och en kruka med blandad androsace blev först ut! Gissa vem som kommer stå med näsan därute i morron bitti!!
Idag har det tittat upp 2 datura metis och 1 datura fastuosa  Började nästan ge upp...
Krolliljan
22-04-2008, 20:18
Så nu har jag sått i ett miniväxthus till. I det första har bara rosenskäran kommit upp än , men med denna värmen så tittar nog en hel del upp i veckan.  Sådd nr 2: Clematis, Styvklematis, Kungsljus, Höstvädd, Vit borstnejlika, Svart stockros, aklejor, Slingerhjärtan, Buskpion
CITAT (Krolliljan @ 22-04-2008, 21:18)  Så nu har jag sått i ett miniväxthus till.
I det första har bara rosenskäran kommit upp än , men med denna värmen så tittar nog en hel del upp i veckan. Sådd nr 2: Clematis, Styvklematis, Kungsljus, Höstvädd, Vit borstnejlika, Svart stockros, aklejor, Slingerhjärtan, Buskpion Hej, Slinker in och passar på att fråga Är lite nyfiken på vilken zon du bor i? Har du odlat i ett sånt växthus förut? I så fall vad ? Jag har ett liknande, därför jag undrar... Rosenskära och blomman för dagen skulle vara kanon för mig att kunna förodla därinne... Rosenskäran har grott skriver du...  Som sagt vilken Zon???
Kajsa i Arvika
24-04-2008, 14:39
Var tvungen in och googla.. tänkte vad 17 har jag sått eg? Seseli gummiferum.. ?  Visade sej vara "Månmorot" såklart... självklart... borde jag ju ha fattat....  Den har iaf grott....
CITAT (Kajsa i Arvika @ 24-04-2008, 15:39)  Var tvungen in och googla.. tänkte vad 17 har jag sått eg? Seseli gummiferum.. ?  Visade sej vara "Månmorot" såklart... självklart... borde jag ju ha fattat....  Den har iaf grott.... Hihi det låter lite som jag... Jag skrev de vetenskapliga namnen på krukorna, för att lära mig dem, vilket fick till följd att så fort nånting grott fick jag leta igen fröpåsen för att se vad det var
Kajsa i Arvika
25-04-2008, 13:29
 Ja du Tosan, nån gång vi också lär oss.... Hinner knappt in genom dörren innan jag e ute på balkongen och drar upp plasten... Idag har Rosenblågull, ullfibbla och röda lupiner sett dagens ljus..
CITAT (Kajsa i Arvika @ 25-04-2008, 14:29)   Ja du Tosan, nån gång vi också lär oss.... Hinner knappt in genom dörren innan jag e ute på balkongen och drar upp plasten... Idag har Rosenblågull, ullfibbla och röda lupiner sett dagens ljus.. Ja, kanske... Fast i år har jag iaf märkt ordentligt, om än inte på svenska..
Kajsa i Arvika
26-04-2008, 08:47
Vit bolltistel och variegerad akleja, Woodside gold tror jag..
Krolliljan
26-04-2008, 09:21
CITAT (Rihane @ 22-04-2008, 22:17)  Hej, Slinker in och passar på att fråga Är lite nyfiken på vilken zon du bor i? Har du odlat i ett sånt växthus förut? I så fall vad ? Jag har ett liknande, därför jag undrar... Rosenskära och blomman för dagen skulle vara kanon för mig att kunna förodla därinne... Rosenskäran har grott skriver du...  Som sagt vilken Zon???  Jag bor i zon 1. Nu har även borstnejlikan och pupurklätten tittat upp. Jag brukar sätta frön i sådana här "växthus". Aklejor, blåklint, rosenskäror, stockros, purpurklätt, borstnejlikor, malva,violer är exempel på sådant jag sått förut. Jag har inte satt blomman för dagen innan.
CITAT (Krolliljan @ 26-04-2008, 10:21)  Jag bor i zon 1. Nu har även borstnejlikan och pupurklätten tittat upp. Jag brukar sätta frön i sådana här "växthus". Aklejor, blåklint, rosenskäror, stockros, purpurklätt, borstnejlikor, malva,violer är exempel på sådant jag sått förut. Jag har inte satt blomman för dagen innan.  Jaha då lägger jag väl på några veckor nästa år och ser vad som händer. Malva och violer låter intressant, och akleja. Fast akleja har grott för mig utomhus i krukor, numera har jag skolat om och fröna som fanns kvar i krukan har grott i "växthuset". Hittade en påse med en vit perenn viol "emperor white" igår på Weibulls. Eftersom jag ändå skulle skola om en massa plantor igår så passande jag på att förgro påsen, i krukväxtjord.  För såjorden var slut.  Idag 18 timmar senare har gröna vinröda blad stuckit upp, några fler är på gång att gro... Hade tänkt att köra ut dom i växthuset men vågar inte mxtra med ett vinnande koncept  Äntligen har min vanliga lila lavendel börjat gro  ....efter 5 månader! Den vita grodde på några dagar....tror inte riktigt att jag fattat det här med odling Liknar mest lotteri
Maggan H
29-04-2008, 19:41
Minsann, har inte Campanula Stella White börjat gro i kylen!  Har tagit fram krukan, visst kan de stå framme nu?
Krolliljan
29-04-2008, 19:49
Idag har jag skolat om rosenskära, purpurklätt och krasse. Stockros och violer tittar upp.
Nu tittar narrbuske upp.
Kajsa i Arvika
05-05-2008, 08:58
Oj Boxer! Den såg häftig ut!! Gjorde en liten miniinventering i växthuset idag, de senaste dagarna har Geranium aristatum, lavendel Provence blue, 6 sorters akleja, Fritillaria pallidiflora, vit hängpimpinell, Aconitum kusnezofii, Digitalis lanata, Allium christophii, Campanula pyramidalis, Viola sororia, vitt humleblomster, Androsace salicifilia och Crepis aurea kikat upp.. Var hos systerdottern igår på fika.. där grävdes ju en del ner i fjol när kolonilotten avvecklades + att jag hävde ut en del plantor när jag rensade balkongen i slutet av förra sommaren.. Där finns en del som kommer att blomma för första gången i år med andra ord.. E så spännade!! Skulle vilja sitta där 24timmar om dygnet och glo men då skulle hon nog tröttna på mej som äger trädgården...
Krolliljan
09-05-2008, 18:41
Ny omskolning då. Blomman för dagen, mer krasse, höstvädd, små söta minipenséer jag sådde i höstas. Nu tittar malva, franskt kungsljus och riddarsporre upp.
nu har det grott ett par till här  Cissus quadrangularis och Cissus bainesii har tittat upp och likaså Chlorophytum orchidastrum. Sen tycker jag mig ana en vit nacke eller två i Cubanola domingensis-krukan  omskolat är Canarina canariensis, Solanum quitoense, tre sorters Bauhinia, Geranium maderense och min enda överlevande Welwitschia mirabilis. mvh zazu
Kajsa i Arvika
13-05-2008, 08:34
Ny inventering.. Desmodium canadense, Rådjurstungegräs, Argemone platyceras, Acaena microphylla, Swertia kingii, Meconopsis Lingholm, Meconopsis alba, violruta album, Aconitum hemsleyanum, Spansk körvel, Astrantia major, Aklejorna Green apples, Chocolate soldier, glandulosa, och atrata.. hmmm får nog googla lite och kolla vad det e som e i krukorna eg..
Maggan H
25-05-2008, 19:10
Jag har äntligen lyckas få några enstaka plantor av Spanska jungfrun att gro, men jösses vilken dålig grobarhet! Sådde på friland i fjol och hittade en ynka planta ca 1 dm hög på sensommaren. Så i år sådde jag både på friland och i växthuset, och det är i växthuset som några plantor tittar upp. Köpte frö från två olika företag och lika dåligt hos bägge. Har ni erfarenhet av denna?
har ingen aning om när jag har sått. Men jag har sått kaffe, eukalyptus, kaktus, basilika, chili, gräslök. Allt utom kaffet har börjat gro
3 st passiflora Edulis har plötsligt dykt upp. Sådd 4/3
Krolliljan
27-05-2008, 17:38
[attachment=18810:IMG_0001_103.JPG]  Är detta clematis? Små ynkliga blad? Kan det bli ngt?
Hej
Har klagat tidigare på att inget av det jag sått har kommit upp. Men visst har det det. Här kommer bla Vallmo, Nejlika, Akleja, Nattljus, Lupin, Kornett. Det ovanför Aklejan är väl ogräs ?
Häln Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|