Full version: Vad har grott? 2008
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 15-02-2008, 16:14) *
Idag fick jag min påse med "Prince of Wales" och har precis sått dem...hur lång tid tog det för dina att gro?

4 Dagar i rumstemp tummenupp.gif

CITAT (Maggan H @ 12-02-2008, 16:05) *
....Idag har även Lisianthus grott! Åtminstone en...
Visst är den läcker?

JA! crazy.gif vill ha!
Floppy
Tackar för svaret Ladyn thanks.gif
Christina i Småland
Nu har några fler fröer grott:

Abutilon vitifolium var. Album
Agapanthus blå
Iberis gibraltarica
Lathyrus vernus lila
Lilium martagon vit
Meconopsis naupaulensis
Pulsatillal sp.
Pusatilla vulgaris
Silene tomentosa
Swertia kingii
Zigadenus elegans

/Christina

Tosan
CITAT (Christina i Småland @ 15-02-2008, 21:21) *
Nu har några fler fröer grott:

Abutilon vitifolium var. Album
Agapanthus blå
Iberis gibraltarica
Lathyrus vernus lila
Lilium martagon vit
Meconopsis naupaulensis
Pulsatillal sp.
Pusatilla vulgaris
Silene tomentosa
Swertia kingii
Zigadenus elegans

/Christina

Har du sått Lilium Martagon i år??? Hur har du burit dig åt isf...?
Tosan
Paprika, fackelranka, Clematis sunstar smile.gif
skogstroll
Hos mig har chili grott och idag har jag sått akleja och tagit lite pelargonsticklingar smile.gif Kan man stressa frön av att stirra på dem för mycket? giggle.gif
MariaS
CITAT (skogstroll @ 16-02-2008, 13:19) *
Hos mig har chili grott och idag har jag sått akleja och tagit lite pelargonsticklingar smile.gif Kan man stressa frön av att stirra på dem för mycket? giggle.gif

yes.gif De jag stirrar på, gror inte alls! Däremot har blodgrapen grott med dubbelgrodd från kärnan. Då ska den visst vara "fröäkta" enligt vissa experter. Nu väntar sådd av tomater imorgon.
Floppy
Hos mig har det grott...

Oregano
Basilika
Timjan
Rudbeckia
Tagetes
Kruksolros
Petunia (Fantasy Chrystal Red...den som jag sådde två påsar av och bara fick 3 plantor...den har dykt upp i ca 20 plantor nu)

Väntar på att Gerberan, Browallian, Flitiga Lisa, Plymört och Gurka ska komma...
Christina i Småland
Tosan!
Jag sådde fröer från en egen krollilja. Dom har legat svalt i garaget. Nu står krukan i ett förråd med ca 15 graders värme och dom har börjat titta upp.
/Christina
Tosan
CITAT (Christina i Småland @ 16-02-2008, 19:28) *
Tosan!
Jag sådde fröer från en egen krollilja. Dom har legat svalt i garaget. Nu står krukan i ett förråd med ca 15 graders värme och dom har börjat titta upp.
/Christina

Aha, där ser man smile.gif
Själv testar jag tre olika metoder nu. Några krukor står kvar under lysrören, och grävs ner ute i höst. Några krukor fick flytta till 3 månaders vistelse i kylskåp efter drygt två veckor under lysrör, medan några krukor grävdes ner under snön. Det ska verkligen bli spännande att se om nåt tittar upp i sommar eller ej smile.gif
ingrid fuxwall
Börjar drabbas av en smula panik - det gror och jag har sått något mer än jag har möjlighet att förvara men på något sätt löser det sig säkert.

ingrid
Tosan
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-02-2008, 21:44) *
Börjar drabbas av en smula panik - det gror och jag har sått något mer än jag har möjlighet att förvara men på något sätt löser det sig säkert.

ingrid

Mhm... Jag har inte ens sått färdigt, men fått börja skola om lite smått och det är knökfullt! Hoppas verkligen solen orkar värma växthuset snart crazy.gif
Marina i Hällekis
Sådde ganska mycket i januari och det mesta har nu grott. Mest glad är jag att Yucca fröna jag sådde 25/1 började titta upp idag smile.gif , trodde det skulle ta längre tid för dem att gro.
Sambon hjälpte mig att flytta ut allt utom tomater, basilika och chiliplantorna, i växthuset idag, så nu gäller det att det inte slår om och blir vargavinter (peppar, peppar......)
Tosan
Hibiskusar sådda 14/2 smile.gif
Och en pytteliten grodd av törnrosas kjortel
Hannifer
Här har det kommit upp basilika och eukalyptus!
MariaS
Här tittade en fikonkaktus upp idag, sådd den 29/1
skogstroll
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-02-2008, 21:44) *

ingrid

hmm känns bekant på nåt vis whistling.gif
johannea
Hej hej! Nu har jag äntligen registrerat mej så jag oxå får va me! Har bara läst å inspirerats av er andra... smiley_small_hug.gif

Här har jag iaf lyckats gro
2 sorters paprika
varggap
taklök
silvernjurvinda
blågull
luktärt "frolic"
purjolök

Mycket mer är sått mej har ej tittat fram... Såg att flera har fått kronärtskockan att gro, har ni nåt tips, sådde den för 3 veckor sen men inga livstecken än....
Lars-Olof Arvids
Välkommen Johannea! smile.gif
I min källare gror isop och kungsmynta, som jag som vanligt har sått alldeles för tätt. Dags för omskolning så fort jag hinner alltså...

Olle
johannea
Tack Olle! Ja tänk att man aldrig lär sej.... whistling.gif Mini fröer är så trist på det sättet... de är så svåra att så, tacka vet ja avokado, hehe!
skogstroll
Tjihoo!!! Mina Chili Blondie har grott, 3 st sen i morse! De är de enda som grott och Penis Pepper (underligt samband?) giggle.gif
MariaS
Nu börjar mina tomater titta upp. Sådda i söndags 17/2
skogstroll
Oj... och inte nog med det, det ploppar upp kronärtskocka "violett" oxå bravo.gif
Tosan
Idag fick jag syn på två små yttepyttiga blå bergvallmogroddar biggrin.gif yahoo.gif
Sådde 6/2
skogstroll
tänk att nåt så litet kan göra en så glad smile.gif
Tosan
Ja, de är ju nästan osynliga smile.gif
Å så har jag ju fått lära mig att de är lite knepiga så man ska så precis hela påsen. Men det tordes jag inte, så jag skickade hälften till mamma. Det vore väl fan om vi skulle misslyckas totalt bägge två giggle.gif
MariaS
Nu har ingefäran börjat titta upp, som jag satte den 2/2.
skogstroll
Nu kommer Habanero Aji Umba upp smile.gif vad nu det innebär...

Kajsa i Arvika
Här har de första inomhussådda bebbarna sett dagens ljus! Pelargonnäva Sweetheart, sådd 19/2 wub.gif bomull i magen.....
sqrulan
CITAT (Tosan @ 18-02-2008, 19:55) *
Hibiskusar sådda 14/2 smile.gif
Och en pytteliten grodd av törnrosas kjortel

Vad är det för spännande hibiskusar du har sått Tosan?
Tosan
CITAT (sqrulan @ 22-02-2008, 10:30) *
Vad är det för spännande hibiskusar du har sått Tosan?

Hibiscus Moscheutos `southern belle` 3 av 4 har grott smile.gif Sen har jag sått hibiscus Tiliaceus (3 ggr) men ingen vill gro -cry-.gif Var det Flaxss som påstod att de var busenkla att så, jag skickar snart tiliaceusarna till honom devil.gif
laluna
Idag såg jag nått grönt skymta i krukan med änglatrumpet smile.gif 2 av fyra har grott smile.gif
mamamaggan
En av mina mimosor har grott , sådde 14/2 så jag tycker det har gått fort. Ska bli spännande att se hur det går.
*Humlan*
Se på katten! En av alla mina riddarsporrar jag har sått har grott!

Frö som från en blå riddarsporre som jag fick av en vän. Det ska bli spännande och se hur avkomman blir...
sqrulan
CITAT (Tosan @ 22-02-2008, 11:42) *
Hibiscus Moscheutos `southern belle` 3 av 4 har grott smile.gif Sen har jag sått hibiscus Tiliaceus (3 ggr) men ingen vill gro -cry-.gif Var det Flaxss som påstod att de var busenkla att så, jag skickar snart tiliaceusarna till honom devil.gif

Vilka snyggingar,hoppas att du lyckas till slut med tiliaceusarna.Gula hibiskusar är ju lite mer ovanligt.
skogstroll
Här är en bild på mina chili 'Blondie'. I morse såg jag att även cayennepepparn har tittat upp wub.gif

[attachment=13838:Blondie.jpg]
Anki V
Riktigt glad blev jag idag när jag kikade i Dodecatheon meadia alba-sådden yahoo.gif

Den har grott i kylskåpet så nu blir det lysrör under dagen och den får göra sällskap med bergvallmon i kylen på natten.

Den här så-säsongen är lika konstig som vintern har varit..... confused.gif
Det jag trott var buslätt och som jag sått tidigare med bra resultat t.ex Riddarsporrar, Eryngium och Malvor har grott dåligt, en del inte alls. Men sån´t som jag trodde var "överkurs" som Mose brinnande buske, Rhododendron, Ljung och Pulsatilla med rätt gamla frön har grott långt över förväntan.

/Anki
Lady Hamilton
Här har Lewisia 'Rockery' grott 3st smile.gif
............ -cry-.gif men tyvärr verkar det som den Röda bergvallmon inte trivdes hos mig När jag kom hem syntes den knappt och inga fler har grott
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 23-02-2008, 10:23) *
............ -cry-.gif men tyvärr verkar det som den Röda bergvallmon inte trivdes hos mig När jag kom hem syntes den knappt och inga fler har grott

PM:a adressen så skickar jag lite ny frön...jag sådde ju inte hela påsen.

På´n igen....Brukar man ju säga......Skam den som ger sig.

/Anki
Lena zon 5
Hej hej!

Jag har bara sått penseer och orientalisk vallmo och de har kommit upp, sen en allium som ska ta himla lång tid på sig att gro och vara 4 veckor i kylen också enligt förpackningen. Ska bli spännande att se om det blir något i slutändan smile.gif

Funderar på alla er som sått så många sorter, en del redan i januari, har ni alla lysrör eller funkar det ändå?

Mvh Lena
Lady Hamilton
De allra flesta av oss som sår tidigt använder oss av tilläggsbelysning annars är det lätt att det det bara blir några gängliga och taniga plantor av resultatet
MariaÖrebro
Hos mig har jag sått följande:

Kiwano (080110) grodde direkt och är nu ca 35 cm hög!
Pepino och klockmalva Bella såddes också samma dag och har kommit upp.

Utav 21 olika citrusfrukter som planterades i slutet av januari har 7 grott:
Ponderosa lemon
Sweet lemon
Key lime
Mandarinquat
Blodgrape
Vit grape
Kaffir lime

Nya kommer nästan varje dag! Det är så himla kul att se att trots att alla är citrusfrukter så ser de olika ut!

Jag har haft smörboll på balkongen sen 10/1 eftersom den skulle ha "riktig" vinter. Nåja, den har i alla fall fått liiite snö och regn på sig, den lilla krukan. Nu tog jag in den så får vi se om det händer nåt. Har också haft Ginkgo Biloba i både kylen och frysen i flera månader, och nu har skalet blivit mjukt och öppnat sig. Nu åkte de ner i jorden i en liten kruka. Jag har trät en plastpåse över och ställt dem ljust i köksfönstret, så får vi se vad som händer!
Kajsa i Arvika
Nya bebbar har sett dagens ljus! Salvia sclarea Euphoria, Dahlia coccinea palmeri + 2 andra dahlior, Potentilla Etna, Dianthus Musical score, Salvia Rose Rhapsody, Rosa isop, Dianthus Yellow harmony och groblad (rödbladigt tror jag)..

Det blir mycket i år vilket e totalt vansinne, men ville "göra slut" på äldre fröpåsar som blivit liggandes.. vart man ska göra av allt blir ett senare problem... whist.gif Nån som ser nåt som ni e intresserade av får ni gärna höra av er.. e ju så förbenat svårt att kasta överflödet.. bättre om man kan dela med sej av galenskaperna...
Tosan
Några små groddar av egenplockade frön från en liten vit/blå akleja.
Kajsa i Arvika
Nepeta Dusk to Dawn och Rudbeckia (?) Green wizzard
skogstroll
Ruccola smile.gif
Wilmer

frösådd08.jpg

Å. så kul tomaterna och prydnadskålen kikar upp!!
Kajsa i Arvika
Sedan jag kikade senast har Heuchera sanguinea, Heuchera Metallica, Potentilla Gardeners store, Echium russicum och Salvia sclarea Turkestanica sett dagens ljus..

red.. ytterligare två.. Oenothera Pink petticoats och Polemonium Purple rain..
Kajsa i Arvika
Sprintade hem från jobbet idag och stoppade näsan omedelbart ner i krukorna... e man tokig eller? yes.gif

Purpursalvia,hedysarum hedysaroides, vit purpurklätt, Digitalis silver Fox, Rumex sanguineus, Verbascum 2 sorter, sandmalört och variegerat groblad e det som dykt upp..
johannea
Nu har även prydnadskål och höstvädd grott, 3 dar i jorden räckte för dem... ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon