Full version: Vad har grott? 2008
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
MariaS
Jaha där ser man. Hinner knappt ta in utesådderna förrän de gror. Aklejor och nunneört.
Maggan H
Lejongapsranka och en massa hängpetunior tongue.gif
Gerillapudel
Helenium har grott! "Pineapple"

Tjohooooo! bravo.gif

Annars ser det mörkt ut, men jag bäddade ju ner fröna förra helgen, så det är lite tidigt än.

Dilara
Här har följande grott hittills...

Pelargon Raspberry Ripple - sådd 1/2, grodd 5/2
Anisisop - sådd 1/2, grodd 24/2
Backsippa - sådd 1/2, grodd 15/2
Blå Vaxblomma - sådd 1/2, grodd 9/2
Fingerört - sådd 1/2, grodd 11/2
Kajsa i Arvika
Varit bortrest nån dag.. Cortusa matthioli alba, Double decker, primula chungensis, primula florindae, vit drakmynta, aubretia purple cascade, agastache fragrance delight, scabiosa caucasica, blå isop, anchusa azurea, citrontemynta, stachys coccinea chinook, Penstemon huskers red..
Lady Hamilton
yahoo.gif Känguruäpple (14 dagar) och Acnistus Australis Bleu (9 dagar)
Anki V
CITAT (Kajsa i Arvika @ 02-03-2008, 03:29) *
Varit bortrest nån dag.. Cortusa matthioli alba, Double decker, primula chungensis, primula florindae, vit drakmynta, aubretia purple cascade, agastache fragrance delight, scabiosa caucasica, blå isop, anchusa azurea, citrontemynta, stachys coccinea chinook, Penstemon huskers red..

Kajsa: Med drakmynta visst menar du då Physostegia virginiana?

Hur gjorde du?
I Tom Clothier sådatabas står det att den ska kylas i 12 veckor på andra ställen så har jag läst att den kan gro ändå. Jag sådde mina den 1/2 och tog in dem i värmen i går.....som en ren chansning.

/Anki
Dilara
Sommaraster - sådd 1/3, grodd 2/3 smile.gif
Gerillapudel
...Och idag hade vallmon "Single Lilac" kommit upp.

Helenium "pineapple" sådd 23/2 grodd 2/3

Papaver somniferum "Single lilac" sådd 23/2 grodd 2/3
Kajsa i Arvika
Javisst Anki, visst menar jag den! har sått den flera gånger inomhus, inga konstigheter... har grott snällt varenda gång... den här gången tror jag den grodde på ca 7dagar.. tummenupp.gif
Anki V
Tack Kajsa thanks.gif

Då kan jag börja "stirrandet" om en knapp vecka då. Tills idag har jag lyckats "stirrat upp" en ynka Eryngium.

/Anki
Kajsa i Arvika
hahaha... alla vet ju att stirrandet höjjer temperaturen ett par grader extra... så det e bara bra.. whist.gif
Kajsa i Arvika
Nu har jag stirrat fram Näva vision Pink, Delphinium cashmerianum, Porslinsveronika, Mertensia, Phytolacca acinosa, Akleja Silver Queen och fläckflockel.. tummenupp.gif
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 02-03-2008, 13:20) *
Tills idag har jag lyckats "stirrat upp" en ynka Eryngium.
/Anki

g.gif Jag undrar jag.............Det där stirrandet? fungerar de även om man inte har Röntgen syn? Inbillar mig att Rötgen syn lixom "tar" lite mera laugh.gif
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 04-03-2008, 19:06) *
g.gif Jag undrar jag.............Det där stirrandet? fungerar de även om man inte har Röntgen syn? Inbillar mig att Rötgen syn lixom "tar" lite mera laugh.gif

Nä, nä man är väl ingen stålmannen (strålkvinnan) heller giggle.gif . Inget fusk här....Enl Kajsa så höjer stirrandet temperaturen i sålådan och på så sätt stimuleras groningen.....allt enl.vetenskap och beprövad erfarenhet. yes.gif

/Anki
Kajsa i Arvika
Mmmmmm sleep.gif
mamamaggan
Här har iaf stirranet gett resultat !

Den blå bergvallmon har grott , knappt synlig litet grönt strå men iaf ! yahoo.gif
Kajsa i Arvika
Grattis mamamaggan!!!!! tummenupp.gif

Här har mitt gamla nick Morina Longifolia sett dagens ljus! yes.gif
Lady Hamilton
I dag ser jag att Gentiana gracilipes har grott yahoo.gif fröna har jag fått av en snäll Odlait blush.gif
Irene_L
CITAT (Lady Hamilton @ 05-03-2008, 15:26) *
I dag ser jag att Gentiana gracilipes har grott yahoo.gif fröna har jag fått av en snäll Odlait blush.gif

Jag fick också såna frön från samma odlait och mina har också grott...för några dagar sen.
yahoo.gif
Maggan H
En ringblomma har grott, och jag har inte ens sått den! Alltså, det har jag väl men inte med vilje, den dök upp bland mina stockrosor! coolgleam.gif
Birgitta Wågby Molander
Hej
Jag blev förvånad, vad tidigt ni börjar så era frön.
Är det för att ni vill ha blommorna stora redan när ni sätter ut dom?
Men tröttnar dom inte innan hösten då?
Jag satt tomater,chili, paprika och zienna och nejlikor i början på Februari
Hur gör man med Björnbär?
MariaS
Så, då har även rosenstaven visat sig.
Kajsa i Arvika
Grönliljan har visat sej, dessutom Primula heucherifolia, Primula pubescens, stockrosor, 4 varianter, platycodon grandiflorus, Lavandula stoechas, Gaillardia burgundy red, agastache rupestris Apache sunset, grekisk oregano
Lemonne

g.gif *Går ut och stirrar igen*

Jag förstår inte vad som är fel med mina sådder... de gror ju aldrig!! Sådde ju igår... sad.gif
Kajsa i Arvika
På dem igen Lemonne!! tummenupp.gif bravo.gif
Stevieboy
Här växer det under lysrören så det knakar, det har gått en månad nu och vi har redan börjat toppa en del växter.

Blomman för dagen, Luktärt, tagetes (busk och vanlig), paprika, chilli, lavendel, citrongräs, blomstertobak. Lägger snart in en bild om nån vill se rolleyes.gif

mvh

Steven
mamamaggan
Tvättnöt har visat sig här , sådde 14/1 och den tittade upp i går.
skogstroll
Chili, akleja, kronärtskocka! smile.gif
Gerillapudel
Eryngium, Gräs Cortadera, riddarsporre, och

Crambe cordifolia (stäppkål)!!!! En knubbig en. (ca 2.5-3 veckor)

och sommarmalva.

yahoo.gif
Orkidétjuven
Följande frön sådda 2008 den 16/1 av mig är

Yucca sp från Pink coral desert en endemisk art.
Bombull, ( dock åt mina slamkrypare upp den)
Sassafras
Ginkgo
Pinjetall
Pinus sp från florida
okänt svart frö med en orange peruksamt ngt annat okänd baljväxt från Fl.

6/3
opuntia indica
Magnolia grandiflora

Anki V
CITAT (Anki V @ 02-03-2008, 11:53) *
Kajsa: Med drakmynta visst menar du då Physostegia virginiana?

Hur gjorde du?
I Tom Clothier sådatabas står det att den ska kylas i 12 veckor på andra ställen så har jag läst att den kan gro ändå. Jag sådde mina den 1/2 och tog in dem i värmen i går.....som en ren chansning.
/Anki

CITAT (Kajsa i Arvika @ 02-03-2008, 13:10) *
Javisst Anki, visst menar jag den! har sått den flera gånger inomhus, inga konstigheter... har grott snällt varenda gång... den här gången tror jag den grodde på ca 7dagar.. tummenupp.gif

8 dagar tog den på sig...I går tittade de första groddarna upp laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Anki
Kajsa i Arvika
bravo.gif Där ser man!!
*Humlan*
Och mina blå Bergvallmo-frö jag fick av Anki har grott! På 14 dagar! Hurra!! Minst 10 stycken!!!
Anki V
CITAT (*Humlan* @ 10-03-2008, 21:17) *
Och mina blå Bergvallmo-frö jag fick av Anki har grott! På 14 dagar! Hurra!! Minst 10 stycken!!!

tummenupp.gif

/Anki
Rihane
Är färsk på forumet och ger upp ett glädjetjut
Jippie!
Luktviolerna har grott yaay.gif yahoo.gif
wacko.gif Fösökte mig på dom förra året men missade att sådden skulle in i kylskåpet rtfm.gif.
idea.gifg.gif Chansade på att jag kunde så ute samtidigt som perennerna i höstas. Och nu gror dom yes.gif

Få se nu då har följande grott.
Aubretia
Näva.
Penseer
Blodalun
Akleja. biggrin.gif

Var tvungen och springa ut och kolla:
Lewisian sticker också upp biggrin.gif Den såddes inomhus över element i tvåveckor och sedan ut på balkongen.

Har sått frangipani som kommit upp

Dom jag sådde i helgen har inte hunnit upp sleeping.gif

ohmy.gif men vad är det för smått som sticker upp i lördagssådden???? bravo.gif
Blomman för dagen har grott...... tongue.gif ....... flera stycken.
duh.gif Låg blåvinda också.
tummenupp.gif

Heda
Man blir helt "frösjuk" när man läser!! Nu vill jag fröså ännu mer!! Men jag måste hejda mig, för jag vet ju att jag kommer att köpa en massa plantor innan frösådderna är tillräckligt stora att plantera...och jag vet ju att jag tappar tålamodet och köper några plantor av de sorter jag har frösått bara för att jag inte kan vänta till nästa år med att få se dom vuxna...

Nu vill jag så Alunrot och fler Echinacea och Franska kungsljus och vita lejongap och Aqilegia rockii och daggros och Stjärnflocka och och och det tar ju liksom aldrig slut!! Först känner man sig alldeles överväldigad av alla fröpåsar och sen när de är nere i jorden vill man bara ha mer mer mer yahoo.gif

Jag har sått massvis!! Å då väntar minst 10 påsar på direktsådd!!

Måste ut och gräva snart så att jag hinner få rabatterna klara innan allt ska ut!! sweatingbullets.gif
Tosan
Sparrisar, pumpor, melon och majs... Undrar om jag inte har rejäla pumpaplantor när de är dags att sätta ut g.gif
mamamaggan
Här gror det som sjutton just nu . Chili, aklejor, kardinallobelia, pelargoner, höstvädd, tomater , paprika , kronärtskocka, portlak , amaryllis, freezia m fl tittar upp så snällt.

Mina cliviafrön , de gula , har börjat sticka upp stänglar och de vita har börjat skicka ut en liten grodd. yahoo.gif
Heda
Nu har det äntligen börjat spira ordentligt i lådorna!

Lejongap och Daggsalvia grodde på tre dagar! (weibulls resp Raraväxter)
Stockros på två dygn!! Har aldrig varit med om så snabb groning på Stockros!! (raraväxter)
Satte några Purpurvinda som jag tagit från egen planta och sparat i tre-fyra år...100% groning på 4 dygn!
Trädgårds Nejlikan några har grott, 3 dygn (Impecta)

Nu väntar jag på:
Höstvädd (impecta)
Riddarsporre (raraväxter)
Monarda (Odla)
Blodtopp (Raraväxter)
Bolltistel (Weibulls)
Echinacea vit och röd (Weibulls)

Håll tummarna! rolleyes.gif

Gillan
CITAT (*Humlan* @ 10-03-2008, 21:17) *

Allt jag fick av Anki har grott............till och med färgväpplingen ( som jag gjorde helfel med och inte vågat erkänt ) Lewisian och Hässelklockan sweatingbullets.gif ......... yahoo.gif yahoo.gif .............måste vara himla bra fröer, de som kommer från Höga Kusten............Ladyn´s fröer har också grott giggle.gif
Anki V
Skönt att veta att ens "ungar" sköter sig och verkar välartade laugh.gif

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 13-03-2008, 09:20) *
Skönt att veta att ens "ungar" sköter sig och verkar välartade laugh.gif

/Anki

Ja det käns bra kompiskram.gif
Knytt
Sått den 7/3
Gurkan crystal apple (12/3)
Tomaten striped cavern (13/3)
Knytt
Idag har en liten grodd av solrosen "Firecracker" visat sig biggrin.gif (Också den sådd den 7/3)
Christina i Småland
Nu har några fler sorter sett dagens ljus:
Anomatheca laxa
Anomatheca laxa 'Rubra'
Campanula pulla
Cortusa matthioli
Dicentra scandens
Dianthus chin heddewegii
Dianthus plumaris
Dodecatheon meadia
Eucomis bicolor
Eucomis (liten lila)
Fritillaria meleagris
Fritillariia michailovskyi
Heuchera pulchella
Iris chrysographes 'Black form'
Lychnis Flos-jovis 'Nana'
Lychnis viscaria 'Snowstar'
Physochlaina orientalis
Prunella grandiflora

Var ska jag ha allt, när det är dags att skola om????
Helen i Piteå Zon 5
Då jag får fullt både inne och i växthuset så använder jag mig av frigolitlådor biggrin.gif
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=9...en&pid=6808
nattetid så staplar jag dom på varandra, sedan på med värmande mattor eller dyligt, lådorna står på altan under tak.... varmt och gott yes.gif
resultatet blir knubbiga och fina växter.....
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=9...n&pid=27676
Christina i Småland
Var kan man få tag i frigolitlådor?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Christina i Småland @ 14-03-2008, 19:13) *
Var kan man få tag i frigolitlådor?

Jag brukar få dom då affären säljer färsk fisk smile.gif
ZaraP
Hej allehopa! Jag ligger i startgroparna men tar det toy då vi ska till
Teneriffa på söndag en vecka, törs inte be grannen passa mer än en
40-tal småsådder för annars får jag väl aldrig hjälp igen blush.gif
Chili Czechoslovakian Black och Hot Lemon
Petunia 'Lavender Storm'
Paradisblomster rosa och lila
Physalis
.... sen har jag sått en hel del så om en vecka har jag kanske lite mer
att rapportera cool.gif

Kajsa! Måste få fråga... hur lyckades du med groblad?! ohmy.gif Jag har provat
två år i rad med den variegerade, både ute och innesådder men inte lyckats! no.gif
Den rödbladiga är ju också fin.... så nu är jag nyfiken!! Hur gjorde du? shy.gif
Mvh ZaraP
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon