Full version: Vad har grott? 2008
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Ciczi
hos mig har dessa grott (och så lång tid tog det)

Trachycarpus fortunei 2 mån
Eucalypthus citriodora 7 dgr
Catalpa bignoides 14 dgr
Eschscholzia californica 'Goldilocks' 6dgr
Dianthus chinensis ‘Gaiety’ 4 dgr
Impatiens balsamina ‘Tom Thumb Scarlet’ 4dgr

OCh dessa har inte grott...

Akleja 3 olika sorter
Anemone pulsatilla Heliers hybrid
Tagetes patula 'Tiger Eyes'

Dessa sorter har jag nästan givit upp nu...
Brachychiton acerifolia
Coffea arabica
Murraya paniculata

Både aklejorna och anemonen har fått kylbehandling men änså länge tittar inget upp. Det är 7 dagar sedan jag tog dem ur kylen... Borde de inte gro nu?

Ciczi

edit; sedan har jag en massa som ska ut direkt på friland, ca 40 sorter.
Tosan
Här har det kommit 1 dahlia, av 8 frön...
Mauretansk rödmalva
atlasblomma,
och en ny omgång petunior.
Knytt
Idag har tomaten yellow pear visat sig i ett par av krukorna smile.gif - 8 dagar
skogstroll
För mig har tomaterna Hillbilly Potato Leaf & Oxheart kommit upp, 1 vecka! bravo.gif

Edit: ops nu har chilin Yellow Bumpy kommit upp på en ynka vecka oxå vilken skillnad det kan va, en del tar ju flera månader smile.gif
Irene_L
[attachment=15048:leopard.JPG]
yahoo.gif Nu har Belamcanda chinensis, Leopardblomma grott. Dom ska visst ta lång tid på sig att gro men min grodde snabbt tycker jag. Jag sådde 2 feb och den grodde den 14 mars!! tummenupp.gif
Lillja
Glad att aster har grott, första gången jag sår dem, hoppas de är lika snygga
i verkligheten som på bild. yahoo.gif
Lady Hamilton
blomma.gif Grattis till era lyckade sådder
Kajsa i Arvika
ZaraP, Inget krångel alls med sådden, normalsådd med lite gladpack ovanpå lådan, har stått på fönsterbrädan i vardagsrummet med lite elementvärme under ibland, grodde på ca en vecka, kanske lite mindre..

Försök igen vetja, tycker de e jättevackra både de röda och variegerade varianterna.. wub.gif
CillaM
Såg idag att äppelros, daggros och glansros har börjat titta upp. Sådde dom i höstas med mängder av andra fröer, vilket också är på väg. Glad att de inte grodde under vintern, fast risken var inte särskilt stor då de stått i ett växthus utan uppvärmning.
Ciczi
Idag såg jag att chilin och paprikan jag sådde igår tittar upp idag... ohmy.gif himmel!

Ciczi
johannea
Så här ser det ut hos mej nu...

DSC00203.jpg

odlingsrummet

skogstroll
diverse tomatsorter tittar upp smile.gif
*Humlan*
Fingerborgshatt (ett frö!) har grott!! yahoo.gif
Blomstertobaken "Avalon White"
Broccoli
Tomat "Moneymaker"
Tomat "Brandywine"
Tomat "Outdoor girl"
Sommarcypress
Lavendel
Persilja
Blomman för Dagen "Scarlet O´Hara"
Blomman för Dagen "Break of Day"
Månvinda
Ricin (vilka bjässar!!!)

Jag är som ett barn på julafton!!!
Anki V
CITAT (*Humlan* @ 18-03-2008, 09:47) *
Fingerborgshatt (ett frö!) har grott!! yahoo.gif

För mig också (et frö).... I fjol grodde den i massor.
Jag har gjort några nya rabatter där den skulle passa så därför sådde jag fler i år. Jag är ytterst tveksam om det tänker gro mer i den byttan för den har stått ensam runt en månad nu.

/Anki
ingrid fuxwall
Försökte gå igenom alla mina brickor i går och skriva upp vad som grott - 53 sorter och totalt nästan 1 200 plantor.

Snart bör jag väl ta in det som står ute under snön och så finns det lite brickor under lysrör i värme med sådant som än inte kommit upp.

ingrid
elsosk186
Jag har även sått en massa fröer,men bor i zon 8,så det dröjer innan jag får plantera ut dom,nu har vi strålande sol och nästan 1 meter snö,men det blir vår även här.
Ciczi
Äntligen har mina aklejor grott... yahoo.gif Trodde allra minst att jag tagit död på dem med hjälp av mitt kylskåp eftersom allt jag läste här sa att det tog ett par dagar efter att de kommit ut ur kylan för dem att gro. Men nu gror de alltså.

Ciczi
jahi
yahoo.gif Mitt kjesarträd har grott!!!
Magdis
Här gror stockrosor och myskmalva. Jag sådde för 5 dagar sen. smile.gif
Maggan H
Klematis Korean Beauty har tittat upp, fler är förväntat. Ska man omskola mer än en planta i samma kruka?
Lady Hamilton
Jag skulle skola den 'en å en' tummenupp.gif
Fru Frö
Hos mig tittar hänglobelia upp pytte lite och rosenskära Cosmos Candy Stripe ca 0,5 cm,
- speciellt glad är jag för rosenskäran, då jag tog vara på frökapslarna i höstas - köpte en fröpåse i våras.....
så nu är det billigare än billigt tummenupp.gif

Dessa sådde jag 16/3
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 21-03-2008, 15:57) *
Jag skulle skola den 'en å en' tummenupp.gif

OkiDoki, det dröjer dock ett tag! flirting.gif
Dilara
CITAT (Dilara @ 01-03-2008, 19:14) *
Här har följande grott hittills...

Pelargon Raspberry Ripple - sådd 1/2, grodd 5/2
Anisisop - sådd 1/2, grodd 24/2
Backsippa - sådd 1/2, grodd 15/2
Blå Vaxblomma - sådd 1/2, grodd 9/2
Fingerört - sådd 1/2, grodd 11/2

Och jag som slängde alla mina sådder! duh.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Dilara @ 21-03-2008, 22:08) *
Och jag som slängde alla mina sådder! duh.gif

Varför gjorde du det?
Lemonne

Min Dicentra Spectabilis 'Alba' har grott! Jag är löjligt stolt rolleyes.gif Men det ska ju vara så svårt när fröerna inte är färska... Jag köpte dem på Impcecta och plockade fram dem ur kallstratifieringen för två dagar sen. Och nu har det grott yahoo.gif

Dilara
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-03-2008, 22:28) *
Varför gjorde du det?

SORGMYGGOR! -cry-.gif
Det kommer bara bli direktsådd i rabbaterna för min del i år.
Anna i Tönsen
Det som har grott och blivit omskolat är; tomat 4 sorter, chili 2 sorter, bladpersilja, backtimjan, basilika, vaniljbasilika, majs, melon, svartöga, tagetes, sommaraster,dahlior, karamelllilja och tobak g.gif börjar bli fullt i alla rum nu.. har massor kvar att plantera..och allt har inte grott ännu..jag tror vi får bygga ut snart...lite för kallt än att stoppa in allt i växthuset, det skulle behövas flera värmeaggregat för det..
skogstroll
Vissa av mina tomatplantor har dragit iväg nåt enormt i höjden (inte alla). Får försöka plantera om dem i morrn
Monarda
Inte så mycket ännu, men vis av tidigare års misstag ska jag inte sätta igång för tidigt detta år. Aklejorna har kommit fint och kronärtskockorna har nyss tittat upp, ampelsmultron, chilin växer bra. Chokladblommorna är väldigt gängliga, få se vad det blir av dom. Har aldrig provat tidigare.

P3220048c.jpg

Tosan
Passiflora coerulea har grott, sådd 4/3
Dicentra scandens 1 grodd åxå, såddes 6/2, kyla 1 månad och sedan värme.
Och så en hoper av solrosor och dahlior
Maggan H
Klockviolbusken har grott i massor crazy.gif , inga som helst problem med groningen där! Zinnia, trumpetblomma, fjärilsblomster, physalis, verbena.... yahoo.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 23-03-2008, 15:14) *
Klockviolbusken har grott i massor crazy.gif

Vilken färg??? w00t.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 23-03-2008, 16:17) *
Vilken färg??? w00t.gif

Min blå! En vit har grott! whistling.gif
Lady Hamilton
Vad kul! bravo.gif För mig har 2 blå o 2 vita grott Sedan om de överlever får jag se angel_not.gif tänkte testa nogåt "nytt" i år och skola dem i enbart sand devil.gif testa du också Maggan giggle.gif
Dilara
Är det någon som har sått Blå Nemesia? Ska börja så allt imorron. Och nu behöver jag inget extraljus! w00t.gif
Hoppas att jag lyckas driva upp något denna gång! blush.gif
Stevieboy
26 mars 2008
Kajsa i Arvika
Vad e det för nåt kul som växer i krukorna Stevieboy?
Stevieboy
CITAT (Kajsa i Arvika @ 26-03-2008, 13:41) *
Vad e det för nåt kul som växer i krukorna Stevieboy?

Hej Kajsa!
Ja jag skulle skriva det men hann skicka iväg dem utan text.
Bild 1 är Lavendel, Chilli och Citrongräs till höger, nr 2 är Palettblad i de blå pytsarna från frön jag fått från "Eva-Helene" samt luktärt, nr 3 är Paprika och Lavendel, nr 4 är Luktärt och Buskkrasse som jag experimenterade med att förodla och bild 5 är Tagetes Erecta och Busktagetes samt, vilket syns dåligt, Blomstertobak!

mvh

Stevieboy
Zazu
trallala yahoo.gif äntligen börjar det gro här biggrin.gif först ut är tre Pelargonium dasyphyllum, men det börjar röra på sig i Argyreian crazy.gif
Alexander-VG-zon3
hos mig växer/har grott

Puya,tomat,chili och paprika olika sorter,cistus,afrikanskt tulpanträd,påfågelsträd,flamträd,luktärt,ipomea,klätt(lila,rosa,mörkrosa,vit),so
mmarmalva mix,olika malvor,granatäpple,dadlar,olika citrus,longan,olika hibiskus,okra,nerium mix,djungel gurka,citron basilika,salvia,rosmarin,timjan,solanum aethiopicum,hosta m.f ,,, sedan har jag en himla massa där ute som inte grott än .
Tosan
Äntligen har den första guldaklejan grott!
Men inte utav den första sådden som jag kylde...
jenniepennie
CITAT (Tosan @ 10-02-2008, 15:30) *
Persilja sådda för några dagar sen, och vallmo, från SantaMariaburk, sådda igår!

Vad blir det för vallmo av sådana frön? Vi har nämligen 25 kilos-säckar på jobbet naughty.gif
Tosan
CITAT (jenniepennie @ 29-03-2008, 23:31) *
Vad blir det för vallmo av sådana frön? Vi har nämligen 25 kilos-säckar på jobbet naughty.gif

Det visar sig... Plantorna har iaf blivit riktigt fina nu. Ska bli spännande att se resultatet.
De var ju iaf roliga att så biggrin.gif
Eva-Helene
[attachment=15989:Palettbl...ådd_2008.JPG]
Årets Palettblads-frö-plantor. Ungefär en månad efter sådd, omskolade för några dagar sedan. När dom börjar trängas stannar dom bara upp tills dom är omskolade, sedan sätter dom fart och växer!
skogstroll
Här har grott Lilja Electric Orange. Ska bli kul att se hur den blir! smile.gif
Zazu
nu har det grott lite mer biggrin.gif
Pelargonium vitifolium, P. quinquelobatum, Geranium maderense har börjat visa sig och Bauhiniorna (Bauhinia tomentosa, B. galpinii, B. purpurea) börjar röra på sig så smått smile.gif
DragonLady
Mina chili blommar nu wub.gif
o tomaterna är bra stabbiga..
övrigt växer också så det knakar help.gif
*Humlan*
Få se...

*Sommarrudbeckia "Goldilocks"
*Blomstertobak "Avalon White"
*Flera av mina luktärter, bla "Mars", "Nimbus", "Mollie Rilestone" och "Beaujolais".
*Ananastistel "Pineapple Sangria"
*Praktklätt (höstsådd)
*Prydnadsfrukter
*Stor Doroteablomma "Mix"
*Näva "Jester´s Jacket"

Nu när man börjat med sommarblommorna på allvar så händer det saker i byttorna varje dag! Härligt! yahoo.gif

Salvia "Rose Rahapsody"

Ute i växthuset ser det ut så här, just nu är det rätt "luftigt" mellan plantorna... Allt ska in nattetid så den stora flytten har inte börjat riktigt än..

Maggan H
Nu har blomman för dagen grott, lobelia 4 olika, husarknapp, ricin, lejonöra. Däremot lyser känguruäpplena med sin frånvaro, där fick jag för mitt stora ego innan! rtfm.gif Ska ta in dom i värmen, tror det är för kallt i boden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon