Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
blomkronan
CITAT (jonatan @ 03-11-2008, 23:14) *
det växer så det knakar verkligen... tummenupp.gif
//jonatan

sick.gif
Här händer inte mycke... va mycke din mango hade kommit på så kort tid. Hur har du gjort med den?
Hur hög luftfuktighet har du? temperatur? hur vattnar du?

Träd: en Katalpa
[attachment=26839:DSC01057.JPG]
Mitt träd är jag förstås väldigt stålt över men allt det andra... crying.gif

Paprikan har kommit en bit.
[attachment=26840:DSC01086.JPG]
Men den kommer väll/nog inte klara vintern inne...

Jag vill se citrusfrukterna... änglarna... mangon... bananern... dunno.gif
Jag får väll hålla mig till tåls... sad.gif
jonatan
CITAT (blomkronan @ 03-11-2008, 23:40) *
sick.gif
Här händer inte mycke... va mycke din mango hade kommit på så kort tid. Hur har du gjort med den?
Hur hög luftfuktighet har du? temperatur? hur vattnar du?

Träd: en Katalpa
[attachment=26839:DSC01057.JPG]
Mitt träd är jag förstås väldigt stålt över men allt det andra... crying.gif

Paprikan har kommit en bit.
[attachment=26840:DSC01086.JPG]
Men den kommer väll/nog inte klara vintern inne...

Jag vill se citrusfrukterna... änglarna... mangon... bananern... dunno.gif
Jag får väll hålla mig till tåls... sad.gif

tjena...

ja, jag är oxå lite överaskad hur snabbt mangon har tagit sig...
det jag har gjort är att jag först skar ut kärnan ur kärnan om man säger så (den hade ju typ som en kärna som själva kärnan låg i)
sen så planterade jag den i vanlig krukväxtjord och ställde den VÄLDIGT ljust... typ 20cm under lysrören som lyser 14 timmar/dygn. nån undervärme hade jag inte eftersom värmen från rören gjorde att det blev en temp på ca 26-28 grader där den stod. på natten går tempen ner till ca 16-18 grader hos samtliga plantor...(har även ett tredje ställe där jag har småttingar men där går tempen inte under 20 grader)
sen direkt när jag såg att den började komma upp så flyttade jag den till mitt andra ställe där det är lite högre till rören och det är där den fortfarande står och tempen är densamma...
fuktigheten går ner till 45% ibland men jag försöker hålla den på runt 50-70% men det är inte så lätt men jag siktar på det iaf...
för övrigt så gör jag ingenting... bara står och tittar när det växer typ... hehe...

jag har ju oxå planterat paprika men dom är inte alls så stora som din... ännu...

du är inte ensam... jag vill oxå att mina änglatrumpeter, citron, bananer, mm mm ska komma upp men jag får oxå ge mig till tåls... ;-)
den ena änglatrumpeten tycker jag mig kunna se att nått på på gång på och även citronen ser jag nått pyttelitet grön på väg upp men det går VÄLDIGT sakta...

kul att din katalpa har börjat ta sig iaf...

förresten så har det nog ploppat upp ca 10st tamarillo här nu oxå... och i pitahaya krukorna har det nog kommit upp ännu mer...

//jonatan

spralle88
Häftigt!

Hur har du gjort för att få avokadon att förgrena sig så fint? smile.gif

Mvh
jonatan
CITAT (spralle88 @ 06-11-2008, 14:28) *
Häftigt!

Hur har du gjort för att få avokadon att förgrena sig så fint? smile.gif

Mvh

tjena...

jag har bara toppat den en gång när den var ca 30cm. efter toppningen var den hur ful som helst tills det började komma blad igen.
jag har tänkt att toppa den igen när dom nya grenarna har blivit ca 20-30cm.

sen så vattnar jag den lagom och duschar den med blomspruta ofta (nästan varje dag)

//jonatan
blomkronan
Hej på er...
Jag har fått en citron att gro yahoo.gif jag blev så paff, plötligt var den där??? jag har gått och tittat flera ggr om dagen och plötsligt stog den där...
[attachment=26935:DSC01104.JPG]
Äntligen Då kommer väll dom andra snart oxå tummenupp.gif
jonatan
CITAT (blomkronan @ 06-11-2008, 23:46) *
Hej på er...
Jag har fått en citron att gro yahoo.gif jag blev så paff, plötligt var den där??? jag har gått och tittat flera ggr om dagen och plötsligt stog den där...
[attachment=26935:DSC01104.JPG]
Äntligen Då kommer väll dom andra snart oxå tummenupp.gif

kul... väntar oxå på att mina citroner ska "ploppa" upp...

//jonatan
Digger
CITAT (flaxss @ 20-04-2008, 11:44) *
eller tappar dom bladen undervintern vilket är ett tecken på att dom mår dåligt .

Jag har en minst 10 år gammal apelsin satt på kärna som nu står i växthuset där jag tänkte övervintra den. Nu har vissa blad börjat anta en gulare ton och det är främst bladen högre upp. Vad kan det bero på? I somras åkte den ut i växthuset för första gången och den växte enormt, det kom massor av nya blad. Jag ger den fortfarande lite näring vid vattningen en gång per vecka.
blomkronan
CITAT (Digger @ 09-11-2008, 10:10) *
Jag har en minst 10 år gammal apelsin satt på kärna som nu står i växthuset där jag tänkte övervintra den. Nu har vissa blad börjat anta en gulare ton och det är främst bladen högre upp. Vad kan det bero på? I somras åkte den ut i växthuset för första gången och den växte enormt, det kom massor av nya blad. Jag ger den fortfarande lite näring vid vattningen en gång per vecka.

10 år gamal självuppdragen bravo.gif har du en bild att visa vore kul och se hur dom blir efter 10 år.

Du ska sluta ge den näring nu den vill gå i vintervila och mindre med vatten. Hur kalt har din citrus?
Piccante
inget
Alexander-VG-zon3
CITAT (Digger @ 09-11-2008, 10:10) *

dom får sådana blad under vintern lite spygrön gulgrön färg om det är det du menar ? oftast på dom nya bladen som kom ut under sommaren .

är det att den mår dåligt och det är en klar gulfärg och tappar bladen eller tappar bladen helt gröna . så är det nåt annat ( för torrt, för kallt, fått en chock,för lite ljus m.m)

är det gula blad med gröna nerver så är det järnbrist . då ger du dom lite mer järn ( en dålig jord som dränerar dåligt eller är för torr kan ge liknande blad också ) . till våren planterar du om den i citrusjord ( ev blandar i leca ) och sedan ger du den näring med extra järn i . så får du mökrgröna blad och en bra tillväxt .

du ska inte ge den näring nu alls ! , och så ska du ge den mindre och mindre med vatten . under vintern låter du den torka upp helt nästan sedan ger du lite vatten . ge den svalt under vintern ca +1c +10c och ljust om det går .
Digger
Aha, tack! Jag ska undersöka närmare om vad det kan bero på efer dina tips. Ok, då får jag dra ner på näringen då. Ska försöka minska vattnandet också. Himla mörkt det varit idag, det är ju så himla mulet ute nu. Kanske ska man fixa extra belysning? Apelsinträdet står ju i växthuset bakom bubbelplast men det blir mörkt ändå pga mulna vädret.
Alexander-VG-zon3
beror på hur tempen är är det under +10c den mesta av tiden så behöver du ingen extra belysning . går det över +10c flera dagar eller håller en konstant temp över så kan det vara bra med extra ljus .
blomkronan
ÄNTLIGEN nu har det börja hända grejer...

[attachment=27116:DSC00339.JPG]
En liten, liten fikon... den tycker jag var jätte söt giggle.gif

[attachment=27117:DSC00337.JPG]
Tamarillo (bilden hamna på sidan unsure.gif )
Den här ska ju vara släkt med tomaten, så den tror jag inte att jag kommer att klara till nästa år, men jag ville ju bara prova.

[attachment=27118:DSC00335.JPG]
Så här långt har citronen kommit på bara några dagar ? vá fort citroner växer biggrin.gif

[attachment=27119:DSC00334.JPG]
En grape har tittat fram oxå.

Vad ska jag göra nu? ska jag plantera om dom i större krukor???
Det gäller ju när man planterar perenner gäller det för dessa frön oxå. Nu har det ju bara kommit upp en i varje kruka... men jag har ju satt flera frön som inte kommit upp i samma... ska jag vänta och se om dom andra kommer upp kanske, och plantera om dom då? så jag inte stör dom andra fröerna.
Citronfröna har jag planterat en och en.

yahoo.gif det här är såååå kul
jonatan
jäklar vad det har börjat växa hos dig mari... visst är det kul när det väl börjar hända saker...

MEN !!! jag kollade datumet du hade skrivit på fikonet... jag planterade fikon för ca 1 vecka sen och den har kommit upp här oxå...
fast du kanske hade tryckt ner ditt frö till botten av krukan... flirting.gif

citronen kan jag däremot inte hålla med dig att den växer snabbt, jag har sett en grön "plutt" i krukan LÄNGE nu men inte växer den nått inte...

men däremot så har blåregn, röd och vit änglatrumpet kommit igång bra här nu oxå... och tamarillo och pitahaya dyker det upp fler och fler här hela tiden... pitahaya bäbisarna har redan fått små miniatyr-taggar... smile.gif

... glömde nästan bort... det har börjat dyka upp nått från kaktusmixen som jag planterade oxå...

tror inte du behöver att plantera om förrän du misstänker att det har blivit för mycket rötter eller när du misstänker att näringen är helt slut i jorden... men jag KAN ju ha fel...

//jonatan
blomkronan
CITAT (jonatan @ 12-11-2008, 00:27) *
MEN !!! jag kollade datumet du hade skrivit på fikonet... jag planterade fikon för ca 1 vecka sen och den har kommit upp här oxå...
fast du kanske hade tryckt ner ditt frö till botten av krukan... flirting.gif

Ja... den var bottenlös giggle.gif

eller så gjorde jag alla fel man kan göra... När jag öppnade fikonet (första gången som jag nånsin set ett färskt fikon!) Blev jag trött på att plocka fröna en och en så jag bara dela frukten på mitten och smeta ut lite frön på ett papper. Den fick torka i kanske tre veckor. Efter tre veckor gick det inte att få loss fröna från pappret giggle.gif jag hade sparat en halva av frukten så jag nöp av en bit inne i frukten och putta ner fröna i jorden.

Hur gjorde du?? Jag vill så flera... men inte vänta som jag har fått göra nu crying.gif

Just det glömde säga jag har Flora 77 36w med kåpan kvar på armaraturen... över citronen.
Läste tråden om lysrör, så nu åker kåpan bort...
jonatan
CITAT (blomkronan @ 12-11-2008, 00:45) *
Ja... den var bottenlös giggle.gif

eller så gjorde jag alla fel man kan göra... När jag öppnade fikonet (första gången som jag nånsin set ett färskt fikon!) Blev jag trött på att plocka fröna en och en så jag bara dela frukten på mitten och smeta ut lite frön på ett papper. Den fick torka i kanske tre veckor. Efter tre veckor gick det inte att få loss fröna från pappret giggle.gif jag hade sparat en halva av frukten så jag nöp av en bit inne i frukten och putta ner fröna i jorden.

Hur gjorde du?? Jag vill så flera... men inte vänta som jag har fått göra nu crying.gif
Just det glömde säga jag har Flora 77 36w med kåpan kvar på armaraturen... över citronen.
Läste tråden om lysrör, så nu åker kåpan bort...

sorry !!! glöm det jag skrev... jag har inte ens planterat några fikon... jag har snurrat till det i huvudet lite vara... crazy.gif

det var dadlar jag blandade ihop det med... DEN (dadeln) är det som kom upp snabbt...

//jonatan
blomkronan
CITAT (jonatan @ 13-11-2008, 01:21) *
sorry !!! glöm det jag skrev... jag har inte ens planterat några fikon... jag har snurrat till det i huvudet lite vara... crazy.gif

det var dadlar jag blandade ihop det med... DEN (dadeln) är det som kom upp snabbt...

//jonatan

Det är inte så konstigt om man blir lite crazy.gif av allt odlande giggle.gif

Men.. vad jag är nyfiken på... är hur går det för dina änglar? kan du inte sätta ut en bild blush.gif
Mina jag satte vill inte komma... jag har inte satt alla frön så jag ska sätta några till i helgen.
har du undervärme på dina?

Jag fixa äntligen en glas skiva till min värmeplatta för reptiler, jag tog glasskivan från kylskåpet. Jag har inte provat den än med frösådd på, i helgen blir det av...
jonatan
CITAT (blomkronan @ 14-11-2008, 00:54) *
Det är inte så konstigt om man blir lite crazy.gif av allt odlande giggle.gif

Men.. vad jag är nyfiken på... är hur går det för dina änglar? kan du inte sätta ut en bild blush.gif
Mina jag satte vill inte komma... jag har inte satt alla frön så jag ska sätta några till i helgen.
har du undervärme på dina?

Jag fixa äntligen en glas skiva till min värmeplatta för reptiler, jag tog glasskivan från kylskåpet. Jag har inte provat den än med frösådd på, i helgen blir det av...

haha... nä det är verkligen inte konstigt... har ju planterat hur mycket som helst här (fast inte fikon då) smile.gif

det går sådär med änglarna, jag ska ta kort på dom i morgon så får du se...

ang din värmematta... tänk på att det kan bli väldigt varmt så jag rekomenderar dig att börja med att ha en luftspalt emellan till en början... antagligen kommer det att bli bra då, skulle det inte det så gör luftspalten lite mindre...
jag har nämligen erfarenhet av att värmemattor blir så varma att glaset spricker när det ligger alldeles emot...

jag kör inte men nån undervärme till nått här, jag har ju upp mot 28 grader från lysrören så jag tycker att det räcker...

natti natti...
//jonatan
blomkronan
CITAT (jonatan @ 14-11-2008, 01:01) *
haha... nä det är verkligen inte konstigt... har ju planterat hur mycket som helst här (fast inte fikon då) smile.gif

det går sådär med änglarna, jag ska ta kort på dom i morgon så får du se...

ang din värmematta... tänk på att det kan bli väldigt varmt så jag rekomenderar dig att börja med att ha en luftspalt emellan till en början... antagligen kommer det att bli bra då, skulle det inte det så gör luftspalten lite mindre...
jag har nämligen erfarenhet av att värmemattor blir så varma att glaset spricker när det ligger alldeles emot...

jag kör inte men nån undervärme till nått här, jag har ju upp mot 28 grader från lysrören så jag tycker att det räcker...

natti natti...
//jonatan

Hej Jonatan
Värmemattan var av en sådan sort att man skulle klistra fast den på undersidan av terarium, men drog bort en skyddsfilm och så var det redan förklistrat. Så att jag tror och hoppas att glasskivan inte kommer att sprika. Nu har jag ju inte en vanlig glasskiva, när vi bytte kylskåp i veckan sparade jag glasskivorna från gamla kylskåpet och dom är härdade. Jag satte på värmen utan att ha växter på och det blev bara ljumet, i helgen får vi se vad för temp jag får i jorden... Men tack för tipset jag ska tänka på att göra mellanrum om det blir för varmt.

//Mari
jonatan
CITAT (blomkronan @ 14-11-2008, 00:54) *

nu har jag fått tummen ur och fotat lite... först några bilder på några av trumpeterna...

och här är lite bilder på lite annat som håller på och växer här...

avokado (igen)

citron (äntligen)

mango

pitahaya

melon

paprika

fortsättning följer... gick visst inte att skriva hur mycket som helst i ett inlägg... sad.gif
jonatan
dadlar

tamarillo (kolla i jorden, där händer det grejer)

här kommer lite bilder på andra fröer som har tagit sig...

blåregn

kaktusmixen har det börjat hända lite i oxå, syns lite dåligt på bilden tyvärr...

rör mig ej

sen lite bilder på lite sticklingar som jag har samlat på mig både här och där och härifrån några snälla medlemar på odla.se...

här en del av alla crassula som jag satte efter att ha klippt ner en större jag hade som hade blivit ful...

en bit av en doftperargon hade gått av men den har nu tagit sig och börjat växa lite smått...

hibiskus "texas red star"

ett gäng hoyor

jonatan
några kaktusar som ramlat av en större här hemma... och dom har verkligen exploderar för när jag satt dom i jorden så syntes dom knappt...

kryddkarlbergare (från en snäll kvinna här på odla)

en av monstreorna här hemma hade blivit tokful så jag klippte av den och den har fått två grenar redan som börjat växa...

och här några olika palettblad från en annan snäll kvinna här på odla...
den ena har redan börjat utveckla blommor... syns inte på nån av dom här bilderna men så är det...

sesbania

här är en sprätt i väg som jag köpte som en liten stickling på tradera... den har börjat växa så det knakar oxå...

moses stentavlor som jag har tagit från en större planta här hemma...

jonatan
testade det här med att sätta ner några st.paulior och dom har börjat ta sig...

en liten strandkastanjs gren gick av för mig för ett tag sen och självklart så satte jag ner den i jord oxå och den har rotat sig och kommit igång den oxå...

och sist men inte minst... en gul oleander...

det var lite av det som växer så det knakar här hemma... jag är ganska så nöjd och även lite förvånad att det växer som det gör med tanke på årstiden...

fattar inte varför jag blir nekad att skicka upp inläggen allt i ett... jag har ju inte lagt bilderna här utan på photobucket så dom tar ju inte upp odlas utrymme... grrrrr... nono.gif

//jonatan
blomkronan
Jätte kul att se alla bilder... va mycke du hade som hade grott. Melon kul, vi får se om du får dom att överleva i vinter, det finns dom som säger att det inte går...

S:t Paulan, kommer du ihåg hur lång tid det tog innan det kom nya blad? Bra att få se att det kommer från skaftet, jag har satt mina ner till bladet.

Dina Änglarna har kommit på en månad... mina satte jag för två månader sedan och inget har kommit ranting.gif

Gul oleander vad är det för växt, var fick du tag på fröna?

Lycka till nu med allt, vi får väll se mera bilder framöver bravo.gif
jonatan
CITAT (blomkronan @ 16-11-2008, 21:55) *
Jätte kul att se alla bilder... va mycke du hade som hade grott. Melon kul, vi får se om du får dom att överleva i vinter, det finns dom som säger att det inte går...

S:t Paulan, kommer du ihåg hur lång tid det tog innan det kom nya blad? Bra att få se att det kommer från skaftet, jag har satt mina ner till bladet.

Dina Änglarna har kommit på en månad... mina satte jag för två månader sedan och inget har kommit ranting.gif

kul att du tyckte om alla bilderna... odla.se verkade ju inte gilla dom iaf för gud vad krångligt det var att bifoga många bilder...

ja, jag vet att melonen är planterad fel tid men det kostade ju inget att plantera den och just nu är det ju kul för den växer bra...

st paulan bladen tryckte jag ner i jorden för 1½ månad sen och det tog LÅNG tid innan det hände nått... tänkte faktisk slänga dom för ett tag sen men då såg jag nått pyttelitet i den ena så jag lät dom vara kvar och nu när dom väl börjat komma fram så växer dom så man ser det från dag till dag...

samma sak med änglarna tycker jag... en månad är ju ganska lång tid för en som inte vill vänta... men dina kommer nog så småningom... du måste ha tålamod bara... giggle.gif

gul oleander, sesbania & hibiskusen köpte jag på tradera... alla tre var rotade...
så här kommer förhoppningsvis den gula oleandern bli efter ett LÅNGT tag....
http://www.nzenzeflowerspauwels.be/ThevPeru3.jpg
http://lh4.ggpht.com/_ui-a6-PJLqs/R6PgHrMq...0E/DSC02201.JPG
oleander blir som en buske eller så kan den bli som ett träd upp till 8 meter och hela växten är giftig...

klart det kommer mer bilder... och lycka till du med...

//jonatan

CITAT (blomkronan @ 16-11-2008, 21:55) *

kul att du tyckte om alla bilderna... odla.se verkade ju inte gilla dom iaf för gud vad krångligt det var att bifoga många bilder...

ja, jag vet att melonen är planterad fel tid men det kostade ju inget att plantera den och just nu är det ju kul för den växer bra...

st paulan bladen tryckte jag ner i jorden för 1½ månad sen och det tog LÅNG tid innan det hände nått... tänkte faktisk slänga dom för ett tag sen men då såg jag nått pyttelitet i den ena så jag lät dom vara kvar och nu när dom väl börjat komma fram så växer dom så man ser det från dag till dag...

samma sak med änglarna tycker jag... en månad är ju ganska lång tid för en som inte vill vänta... men dina kommer nog så småningom... du måste ha tålamod bara... giggle.gif

gul oleander, sesbania & hibiskusen köpte jag på tradera... alla tre var rotade...
så här kommer förhoppningsvis den gula oleandern bli efter ett LÅNGT tag....
http://www.nzenzeflowerspauwels.be/ThevPeru3.jpg
http://lh4.ggpht.com/_ui-a6-PJLqs/R6PgHrMq...0E/DSC02201.JPG
oleander blir som en buske eller så kan den bli som ett träd upp till 8 meter och hela växten är giftig...

klart det kommer mer bilder... och lycka till du med...

//jonatan
blomkronan
Hur lyckas du? giggle.gif texten kom två ggr! eller inte lyckas... med bilderna giggle.gif

Jag var tvungen att gräva upp en av mina s:t paula blad jag satte för typ två veckor sedan, bara för att se. Den hade fått rötter så dom är på väg...

Jag tror faktist att du kan lyckas med dina meloner, dom var så kraftiga och fina det ska bli kul att se.

Gul oleander den var vacker, synd bara att den är giftig... på vilket sätt? vid beröring eller om man skulle råka få i munnen? Bara inte katterna kan bli sjuka av den, om dom skulle gå och stryka sig mot den.
//Mari
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 16-11-2008, 18:42) *
dadlar

det du har där är inga Dadlar . fina fröplantor du har , lycka till med dom .

CITAT (blomkronan @ 18-11-2008, 23:50) *
Gul oleander den var vacker, synd bara att den är giftig... på vilket sätt? vid beröring eller om man skulle råka få i munnen? Bara inte katterna kan bli sjuka av den, om dom skulle gå och stryka sig mot den.
//Mari

Gul oleande är ju ingen nerium oleander , men samma familj så den är ju giftig . lätt sköt vill gärna vila svalt på vintern ca +5c +15c och ljust och gärna ute i växthus eller ute under den frostfria delen blir ca 3m i höjd och 1m i bredd vill ha mycket vatten under sommaren och näring ca en gång i veckan under vintern vattnar man efter temp .

den är giftig om du får den i dig . inte av att du tar på den eller får växtsaft på dig .
jonatan
CITAT (flaxss @ 19-11-2008, 00:10) *
det du har där är inga Dadlar . fina fröplantor du har , lycka till med dom .

nu hängde jag inte med... menar du att det inte är dadlar jag har planterat ???
Dava
Vilka fina växter ni har drivit upp!

Tänkte bidra med något:
Detta är en citrusväxt som fått härdas genom att stå ute på altanen i ur och skur:
[attachment=27472:IMG_5481.jpg]

Detta är en gren från en fikus som stod utanför vårt hotell i malaga, där vi var på semester!
[attachment=27471:IMG_9415.JPG]
Och så säger de att man inte kan ta sticklingar från vedartade växter!
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 19-11-2008, 19:46) *
nu hängde jag inte med... menar du att det inte är dadlar jag har planterat ???

vad du sått vet jag inte , men det är inte dadlar som kommer upp .

dom är en hjärtsbladiga växter , är det dadlar så ska det se ut som ett brett och stort grässtrån .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dava @ 19-11-2008, 20:41) *
Och så säger de att man inte kan ta sticklingar från vedartade växter!

vem har sagt det ?

klart det går ta sticklingar på vedartade växter .
jonatan
CITAT (flaxss @ 19-11-2008, 20:43) *
vad du sått vet jag inte , men det är inte dadlar som kommer upp .

dom är en hjärtsbladiga växter , är det dadlar så ska det se ut som ett brett och stort grässtrån .

hmm... undra vad det är då jag har planterat... för det var dadlar vi köpte... får kolla upp detta lite då... hahaha

blomkronan
CITAT (jonatan @ 19-11-2008, 20:57) *
hmm... undra vad det är då jag har planterat... för det var dadlar vi köpte... får kolla upp detta lite då... hahaha

Dina dadlar påminner om mina fikon... crazy.gif kanske du hade sått fikon iallafall giggle.gif

CITAT
Vilka fina växter ni har drivit upp!

Tack Dava, och välkommen till Odla yes.gif
Din citrus... har du haft den från frö? //Mari
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 19-11-2008, 20:57) *

hur ser frukten ut ? som du tog frön/kärnor ifrån och planterade där i ? .

ta kort på dom när dom har fått sina första blad .

jonatan
CITAT (flaxss @ 19-11-2008, 23:47) *
hur ser frukten ut ? som du tog frön/kärnor ifrån och planterade där i ? .

ta kort på dom när dom har fått sina första blad .

det är ju just det... dom såg ut så här...

http://www.ekofrukter.se/files/dadel0.jpg

men jag ska ta bild på dom snart igen så får vi se vad det är jag har rört ihop... unsure.gif
jonatan
förresten...

här ska ni få se en kul egenskap som sesbania'n har...

så här ser den ut på dagen när det är ljust...

[attachment=27562:dag.jpg]

och så här ser den ut ca 30 minuter efter att ljuset har slocknat... då har den gått och lagt sig... smile.gif

[attachment=27563:natt.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 22-11-2008, 10:55) *
det är ju just det... dom såg ut så här...

http://www.ekofrukter.se/files/dadel0.jpg

men jag ska ta bild på dom snart igen så får vi se vad det är jag har rört ihop... unsure.gif

frukterna såg inte ut så här då ?

http://www.foodgardens.org.au/plantsfoto/F...euil_fruit4.jpg

på nätet visade du en bild på dadlar , men det som du tog bild på var inte dadelplantor .

fröplantor ska se ut så här

http://ksjtracker.mit.edu/wp-content/uploa...uselah-palm.jpg
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 22-11-2008, 11:42) *
förresten...

och så här ser den ut ca 30 minuter efter att ljuset har slocknat... då har den gått och lagt sig... smile.gif

vackert träd , vet du vilken exakt art du har ?

jag tycker dom med röda och orange blommor är vackrast . och det är väldigt vanligt bland Ärtväxter och Oxsalisväxter att dom fäller ihop bladen och det gör dom dels när det är för torrt och dels när det är mulet eller natt och dels om det är för kallt eller för varmt .
jonatan
CITAT (flaxss @ 22-11-2008, 11:50) *
frukterna såg inte ut så här då ?

http://www.foodgardens.org.au/plantsfoto/F...euil_fruit4.jpg

på nätet visade du en bild på dadlar , men det som du tog bild på var inte dadelplantor .

fröplantor ska se ut så här

http://ksjtracker.mit.edu/wp-content/uploa...uselah-palm.jpg

som du förstår så är jag riktigt osäker just nu...smile.gif men jag ska ta en bild på dom snart igen så får vi se om du kan lista ut vad det kan vara...

CITAT (flaxss @ 22-11-2008, 11:58) *
vackert träd , vet du vilken exakt art du har ?

jag tycker dom med röda och orange blommor är vackrast . och det är väldigt vanligt bland Ärtväxter och Oxsalisväxter att dom fäller ihop bladen och det gör dom dels när det är för torrt och dels när det är mulet eller natt och dels om det är för kallt eller för varmt .

japp, det är en sesbania punicea med röda blommor.

bilderna jag la in på den här tog jag igår kväll inom samma timma... så denna gör det nog just pga att lampan slockant...
blomkronan
Jonatan vi får se om några dagar när dina dadel-fikon... har kommit upp en bit. Vad det är naughty.gif

[attachment=27581:DSC00584.JPG]
Här ser ni.. en mango som redan hade grott i frukten? den såg ut så när jag öppna den..
Om jag har förstått detta rätt så är det därifrån växten kommer ut, det är väll inte rotten?
Bara så jag vet åt vilket håll jag ska stätta ner den, jag har satt den i vitmossa så länge för den andra jag har trivs med det...

Mer som har kommit här är...
* Mandarin har grott, jag tog fröet från min växt yahoo.gif
* Väderkvarnspalm 2 st har kommit upp, efter 3 månaders väntan sweatingbullets.gif

Kommer med bilder senare...

CITAT (blomkronan @ 23-11-2008, 10:13) *
Här ser ni..

OJ vilken dårlig bild jag fick in... det syns ju inte!!!
[attachment=27582:DSC00586.JPG]
Syns det bättre på denna??
Maggan H
CITAT (jonatan @ 22-11-2008, 11:42) *
förresten...

Men jösses vilken rolig planta! Så kul att du lyckats driva upp dem Jonatan! tummenupp.gif Blir det ett träd så småningom? Känner inte till denna alls.

CITAT (blomkronan @ 23-11-2008, 10:15) *
Jonatan vi får se om några dagar när dina dadel-fikon... har kommit upp en bit. Vad det är naughty.gif

Här ser ni.. en mango som redan hade grott i frukten? den såg ut så när jag öppna den..
Om jag har förstått detta rätt så är det därifrån växten kommer ut, det är väll inte rotten?
Bara så jag vet åt vilket håll jag ska stätta ner den, jag har satt den i vitmossa så länge för den andra jag har trivs med det...

Mer som har kommit här är...
* Mandarin har grott, jag tog fröet från min växt yahoo.gif
* Väderkvarnspalm 2 st har kommit upp, efter 3 månaders väntan sweatingbullets.gif

Kommer med bilder senare...
OJ vilken dårlig bild jag fick in... det syns ju inte!!!
[attachment=27582:DSC00586.JPG]
Syns det bättre på denna??

Och denna bilden liknar mer en aliensnigel, Mari! a0a.gif Konstigt att den har grott inuti frukten, mörkare kan det knappast bli... laugh.gif Man kan ju undra hur handeln har hanterat frukten, behöver de inte värme för att gro? Obruten kylkedja? Nja.... g.gif
mogge92
Hejsan allihopa! Tänkte bara kika in och säga hej. Måste säga att det är väldigt fina växter ni har dragit upp! smile.gif
Sedan i somras, då jag tog alla mina sparade pengar och beställde hem en massa exotiskt fint från sydamerika, som sedan fastnade i tullen pga av att det var LITE jord i paketet/lådan, så har jag haft en riktigt lång paus från odla och växter i allmänhet. Men nu när jag för första gången på länge loggade in här på odla och läste denna fina tråd, och såg alla fina växter, så fick jag inspiration på nytt smile.gif Så nu tror jag att jag ska inhandla lite extraljus och försöka mig på att odla lite exotiska grejjor igen, fast lite mer seriöst. Det första blir väl mango, för jag råkar ha en mangofrukt här som ligger och väntar.... rolleyes.gif

Sen så tänkte jag försöka få min fina banan, som nu har blivit 1m(!)hög att överleva vintern, kanske någon erfaren har något tips till mig? smile.gif
Många kramar till alla glada odlaiter från mig!
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 23-11-2008, 12:09) *
Hejsan allihopa! Tänkte bara kika in och säga hej. Måste säga att det är väldigt fina växter ni har dragit upp! smile.gif
Sedan i somras, då jag tog alla mina sparade pengar och beställde hem en massa exotiskt fint från sydamerika, som sedan fastnade i tullen pga av att det var LITE jord i paketet/lådan, så har jag haft en riktigt lång paus från odla och växter i allmänhet. Men nu när jag för första gången på länge loggade in här på odla och läste denna fina tråd, och såg alla fina växter, så fick jag inspiration på nytt smile.gif Så nu tror jag att jag ska inhandla lite extraljus och försöka mig på att odla lite exotiska grejjor igen, fast lite mer seriöst. Det första blir väl mango, för jag råkar ha en mangofrukt här som ligger och väntar.... rolleyes.gif

Sen så tänkte jag försöka få min fina banan, som nu har blivit 1m(!)hög att överleva vintern, kanske någon erfaren har något tips till mig? smile.gif
Många kramar till alla glada odlaiter från mig!

tråkigt att det fastande i tullen , du får handla inom EU istället . då får du hem det även med jord och frakten blir billigare .

men det är roligt att du har fått tillbaka glöden !!

bananen övervintrar du enklast igenom att ge den extra belysning och ha den i en temp på +15c +20c och duscha så mycket du kan . och inte låt den torka ut helt . om det är en tropisk art du har då ?

har du MUsa basjoo eller någon mer art som vill ha svalt så ska du istället övervintra den torrt och mörkt och svalt ca +5c +10c .
mogge92
Hejsan, och tack för svar! Det är en "dwarf cavendish", så tror jag att den heter iallafall, så jag antar att det är en tropisk sort?
Just nu står den i cirka 22 grader, dock utan extra ljus, men kommer att fixa det, behöver bara kolla upp vad som finns och vad som passar min inte alltför tjocka plånbok.
Inte för att det är särskilt aktuellt just nu, men har du något tips på butiker inom EU med lite trevligt exotiskt sortiment? Det kan ju vara kul att kolla lite, iallafall smile.gif

Nu har tankarna börjat snurra omkring ordentligt... kom på att jag har ett gammalt akvarium, visst skulle det kunna fungera utmärkt för att driva upp lite saker från frön, tex mango och andra frukter? Sen så ett lysrör då också ovanför. Borde bli varmt och gott inuti. smile.gif
Alexander-VG-zon3
ja den är tropisk den vill på vintern ha runt +15c +20c .

banan klarar sig med vanliga lågenergilampor .

vad för växter vill du ha ? träd eller buskar eller palmer eller fröer ?

kan skicka en lista här när jag plockat ihop dom .
mogge92
Ja,det är väl mest fruktträd/buskar som jag är intresserad av, inte för att sannolikheten är stor för att få frukt, men tycker det är lite spännande och ofta ser de väldigt dekorativa ut ocksåsmile.gif Palmer är inte heller ointressant, helt klart läckert med palmer! smile.gif Speciellt om det är några palmer som man kan ställa ut på sommaren. Fröer till ovanliga frukter osv är också intressant smile.gif Antar att jag gjorde det lite svårt för dig, är intresserad av allt du sa ju... rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
http://www.florentsia.com/2shopda.html - dansk sida som säljer Plantor och fröer

http://www.palmcentre.co.uk/Category.aspx - säljer diverse exotiska växter

http://www.jungleseeds.co.uk/ - säljer plantor,frön,lök och knöl växter , dock fraktar dom inte alla produkterna till Sverige .

http://www.rareplants.de/shop/default.asp? - vet inte om dom säljer till Sverige ? , men dom har plantor och fröer tror jag det va . eller var det bara frön !!

http://www.davespalmpages.co.uk/ - säljer palmer,cycas,bananer,exotiska träd/buskar och fröer . funkar bra jag är mycket nöjd med dom . dock ligger dom lite lågt inför vintern .

http://www.tropengarten.de/ - palmer,suckulenter,exotiska växter

http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/index.php - stort utbud ( vet inte om dom fraktar hit )

http://www.europalms.be/plants_start.htm - säljer fröer och plantor ( palmer och exotiska växter )

http://www.mulu.co.uk/ - exotiska växter och palmer och suckulenter säljer dom .

http://www.egnersvaxter.com/ - svensk sida som säljer mycket småplantor .

http://www.palmeprinsen.dk/webshop/ - tråkig sida , har inte handlat där och vet knappt vad dom har till salu . kanske man hittar nåt klipp där ?

http://www.palmeperpaket.de/cgi-local/load...amp;file=fs.htm - har en del roliga växter , vet inte om dom säljer till sverige .

http://drakenius.se/ - drakenius en svenks sida .

http://www.banana-tree.com/ - en sida från USA , tror dom fraktar hit . kanske blir knepigt ? , annars stort utbud .

här är några sidor !

mogge92
Tack flaxss, du är en ängel! wub.gif
blomkronan
FLAXSS jag vet inte om jag ska yahoo.gif eller -cry-.gif ...
Det kryper i hela kroppen... men jag SKA inte klicka på länkarna crazy.gif dom var ju inte till mig!!!

Efter nyår... då kanske jag kan klicka lite... whist.gif
mogge92
CITAT (blomkronan @ 23-11-2008, 19:55) *
FLAXSS jag vet inte om jag ska yahoo.gif eller -cry-.gif ...
Det kryper i hela kroppen... men jag SKA inte klicka på länkarna crazy.gif dom var ju inte till mig!!!

Efter nyår... då kanske jag kan klicka lite... whist.gif

Du ska då absolut inte kolla http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/index.php tongue.gif Oerhört trevlig sida, synd att man inte har råd att beställa då.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon