Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
blomkronan
g.gif Bara ETT klick då... jag sa ju inte vilket Nyår...
efter förra nyår är ju NU crazy.gif

Vilken tur att jag INTE kan Tyska... Men en sak förstog jag... dom ville ha 18 euro för en änglatrumpet!!!!
Men mycke fina bilder, jag ska nog titta runt där i en stund yes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 23-11-2008, 19:55) *
FLAXSS jag vet inte om jag ska yahoo.gif eller -cry-.gif ...
Det kryper i hela kroppen... men jag SKA inte klicka på länkarna crazy.gif dom var ju inte till mig!!!

Efter nyår... då kanske jag kan klicka lite... whist.gif

kolla igenom alla och -cry-.gif eller yahoo.gif .

CITAT (blomkronan @ 23-11-2008, 20:45) *
g.gif Bara ETT klick då... jag sa ju inte vilket Nyår...
efter förra nyår är ju NU crazy.gif

Vilken tur att jag INTE kan Tyska... Men en sak förstog jag... dom ville ha 18 euro för en änglatrumpet!!!!
Men mycke fina bilder, jag ska nog titta runt där i en stund yes.gif

vilken tur att google översätt finns ! den översätter ju en hel sida , bara skriva in adressen . tummenupp.gif
mogge92
På den sidan fanns det så grymt med växter...mango, kaki, avocado, en massa citrus...kommer inte ihåg allt.
ja verkligen det mesta från min önske lista! Men det blir ju en kostnad på runt omkring 6-800 kronor i träd... Tror jag måste skaffa mig ett jobb så jag kanske kan köpa i sommar.. whist.gif
blomkronan
CITAT
vilken tur att google översätt finns ! den översätter ju en hel sida , bara skriva in adressen .

Ja jag vet... jag kan Tyska via goggel giggle.gif

Väldigt bra sidor du tipsa om tummenupp.gif men som tur va så var det inget för min plånbok! -cry-.gif inte just nu spar allt jag kan till thailandsresan coolgleam.gif

Jag var just upp på vinden och leta efter lampor... och hitta en "guldgruva"
ca 40 st AoT yahoo.gif från 1997-2002. I dec-2001 skrev dom om att så papaja...

Dom kan bli 2-10 meter höga, och kan bära frukt bara efter 10 månader... Dax att så NU om man ska hinna få frukt till nästa höst.

Gör så här... det stog:
* Skrapa ur fröna ur en mogen frukt
* Så direkt i såjord
* Ställ varmt och ljust håll jämn fukt.
* gror på 2-10 veckor
* Plantera om i götslad blomjord med smålecakulor eller grovgrus när dom kommit upp en bit, Mycket viktigt...Man måste hålla samma nivå på jorden runt papajans rothals i den nya krukan som i den gamla
* Topa inte plantan
* Sedan vill den stå soligt och varmt i näringsrik väldrenerad jord.

Jag får köpa en papaja i morgon... Men jag satte faktist papaja idag!!! wacko.gif
men mina frön hade torkat i några veckor och legat i blöt under natten. Måste prova färska samtidigt och se vilka som gror lättast...

Natti natti //Mari
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 24-11-2008, 00:54) *
Ja jag vet... jag kan Tyska via goggel giggle.gif

Väldigt bra sidor du tipsa om tummenupp.gif men som tur va så var det inget för min plånbok! -cry-.gif inte just nu spar allt jag kan till thailandsresan coolgleam.gif

Jag var just upp på vinden och leta efter lampor... och hitta en "guldgruva"
ca 40 st AoT yahoo.gif från 1997-2002. I dec-2001 skrev dom om att så papaja...

Dom kan bli 2-10 meter höga, och kan bära frukt bara efter 10 månader... Dax att så NU om man ska hinna få frukt till nästa höst.

Gör så här... det stog:
* Skrapa ur fröna ur en mogen frukt
* Så direkt i såjord
* Ställ varmt och ljust håll jämn fukt.
* gror på 2-10 veckor
* Plantera om i götslad blomjord med smålecakulor eller grovgrus när dom kommit upp en bit, Mycket viktigt...Man måste hålla samma nivå på jorden runt papajans rothals i den nya krukan som i den gamla
* Topa inte plantan
* Sedan vill den stå soligt och varmt i näringsrik väldrenerad jord.

Jag får köpa en papaja i morgon... Men jag satte faktist papaja idag!!! wacko.gif
men mina frön hade torkat i några veckor och legat i blöt under natten. Måste prova färska samtidigt och se vilka som gror lättast...

Natti natti //Mari

Papaja är ju en typ av ört , den blommar inte som krukväxt . den måste ha tropiska förhållanden för att blomma . men lätt att så och växer snabbt ( trivs som banan samma näring och vill inte torka ut för mycket ) . plus måste den ha en ålder innan den blommar , den blommar inte efter 10månader efter sådd .

trädtomat däremot blommar redan första eller andra år .
blomkronan
g.gif luras dom i artikeln -cry-.gif Jag som blev så glad, en snabbväxade (som banan) och även skulle ge frukt vid rätt skötsel efter redan 10-månader sad.gif Kanske om man har den i växthus då... men växthuset blir bara 180 i takhöjd!! den kommer inte räcka till...

OK, om den inte får frukt så har man en snabbväxt-växt
Länk till blomande papaja
Hoppas man kan få en och annan blomma iallafall...
jonatan
CITAT (blomkronan @ 23-11-2008, 10:15) *
Jonatan vi får se om några dagar när dina dadel-fikon... har kommit upp en bit. Vad det är naughty.gif

hahaha... så går det när man har för många saker på gång samtidigt... men vem vet, det kanske är dadelfikon ändå... g.gif

CITAT (Maggan H @ 23-11-2008, 10:20) *
Men jösses vilken rolig planta! Så kul att du lyckats driva upp dem Jonatan! tummenupp.gif Blir det ett träd så småningom? Känner inte till denna alls.

hej...
jag har inte drivit upp den själv utan köpte den som en stickling. vet inte heller så mycket om den men jag har sett att den kallas oxå för rött blåregn (vilket j*vla namn förresten smile.gif ) sen har jag sett att den oxå kallas för spanish gold

här står det att den blir ett litet träd på 1,2-2,5m och den tål temp ner till -5
kolla här själv får du se...
http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/pr...roducts_id=2679

CITAT (mogge92 @ 23-11-2008, 12:09) *
Hejsan allihopa! Tänkte bara kika in och säga hej. Måste säga att det är väldigt fina växter ni har dragit upp! smile.gif
Sedan i somras, då jag tog alla mina sparade pengar och beställde hem en massa exotiskt fint från sydamerika, som sedan fastnade i tullen pga av att det var LITE jord i paketet/lådan, så har jag haft en riktigt lång paus från odla och växter i allmänhet. Men nu när jag för första gången på länge loggade in här på odla och läste denna fina tråd, och såg alla fina växter, så fick jag inspiration på nytt smile.gif Så nu tror jag att jag ska inhandla lite extraljus och försöka mig på att odla lite exotiska grejjor igen, fast lite mer seriöst. Det första blir väl mango, för jag råkar ha en mangofrukt här som ligger och väntar.... rolleyes.gif

Sen så tänkte jag försöka få min fina banan, som nu har blivit 1m(!)hög att överleva vintern, kanske någon erfaren har något tips till mig? smile.gif
Många kramar till alla glada odlaiter från mig!

tackar... hoppas du kommer igång snart igen du med då... wink.gif
tråkigt med tullen som förstörde för dig... borde dom inte ha vettigare saker att jaga än lite jord... jaja... bara att ta nya tag...

CITAT (flaxss @ 23-11-2008, 14:34) *
här är några sidor !

mycket intressanta länkar flaxss... finns mycket där jag vill/måste ha... wink.gif

mari: hittar du nått kul bland flaxss alla länkar eller...wink.gif
du får väl köpa växter för dina lunchpengar... det har du väl gjort förr... hahaha... yes.gif
mogge92
Ursäkta blomkrukan, vill inte komma och vara negativ eller något, men det är enligt mig en GROV myt att man skall kunna få frukt efter 10 månader... Det stämmer möjligtvis om du bor i tropikerna. Sen så tvekar jag på att man här kan få den så mycket längre än 1m, kanske 1,50 på sin höjd.
Tänkte försöka prova med papaya nu snart igen... Det är inte så lätt, tycker de är så känsliga för allting. sad.gif
Skulle vilja veta om någon på forumet fått upp en papaya över 50 cm ens....tvivlar på det.
Men tänkte faktiskt prova det nu snart, men då måste man nog ha extraljus nu när det är så här mörkt( iallafall för mig som bor i norrland..). Du får berätta om du provar på det, och hur det går! PS, glöm inte att du måste ha en hon och en han planta för att få frukt... om du inte har så tur att din papaya är hermafrodit.
MariaS
Christer i Flköping har haft flera stycken papaya på ca metern, vad jag vet. Om de sen har blommat och givit frukt vet jag inte. Men han kikar nog in snart och berättar...
mogge92
Väntar spänt på att han skall kika in och ge oss lite tips smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 24-11-2008, 08:44) *
g.gif luras dom i artikeln -cry-.gif Jag som blev så glad, en snabbväxade (som banan) och även skulle ge frukt vid rätt skötsel efter redan 10-månader sad.gif Kanske om man har den i växthus då... men växthuset blir bara 180 i takhöjd!! den kommer inte räcka till...

OK, om den inte får frukt så har man en snabbväxt-växt
Länk till blomande papaja
Hoppas man kan få en och annan blomma iallafall...

dom är snabbväxandes och det är takhöjden eller växthus storleken som sätter stopp .

du måste som sagt ha tropiska förhållanden åretom för att den ska blomma plus ska den nå en blombar ålder . mycket näring under sommaren .
Christer i Falköping
Papayor är allt annat än lätta att dra upp från frö. De klarar absolut ingen kyla (då menar jag under tjugo grader laugh.gif ) när de är små. Dessutom tror jag det räcker att tänka drag, så dör de laugh.gif .

Skall man så dem bör man göra det på senvåren, när temperaturen börjar bli hög. Enklast är att ha ett miniväxthus och undervärme, men tänk på att överdriven fukt också dödar dem. Men sedan skall jag ju nämna en bekant som årligen gräver upp papayaplantor ur sin kompost. De plantorna får då värme från komposten, som då även värmer upp luften runt dem. Har de bara klarat det första tre-fyra månaderna är de betydligt tåligare. Fast drag får dem att ge upp fort.

Mina största blev närmare 1,5 meter höga. Det fanns knoppar på en av dem, men då lade jag ned handelsträdgården och stängde av värmen i växthusen, så var dess saga all, för det var på vintern (extraljus hade jag också förstås fram tills dess). De måste varit närmare två år gamla då.
Det är en otroligt vacker planta om man bara lyckas få den att klara de första månaderna.
Christer.
(Tack för att du PM:ade mig MariaS)
mogge92
Vad trevligt Crister! Jo, jag har märkt att de är extremt känsliga, har alltid misslyckats när de fortfarande vart relativt små. Men om man drog upp dem i ett akvarium(tomt såklart! tongue.gif) Så kanske de skulle klara de första månaderna. Ska prova så fort jag får tid att sätta i ordning akvariet.
blomkronan
tummenupp.gif mitt akvarium är tomt... på fiskar giggle.gif
Jag ska ställa ner fröna där.

g.gif men varför skriver AoT en artikel om att papaja är lätt att odla... och sätter in en bild på en papaja som blommar och säkert var 2,5 meter hög confused.gif
Dom skrev inget om odlingzon förstås... dom kanske var i mallaga!!

Tack Christer för du titta in här och dela med dig av dina erfarenheter smiley_small_hug.gif

Fikon... giggle.gif
jonatan
CITAT (flaxss @ 22-11-2008, 11:50) *
frukterna såg inte ut så här då ?

http://www.foodgardens.org.au/plantsfoto/F...euil_fruit4.jpg

på nätet visade du en bild på dadlar , men det som du tog bild på var inte dadelplantor .

fröplantor ska se ut så här

http://ksjtracker.mit.edu/wp-content/uploa...uselah-palm.jpg

nu har jag fotat mina dadelfikon... eller vad det nu är... ???

[attachment=27669:DSCF8952.jpg]

[attachment=27670:DSCF8953.jpg]
jonatan
CITAT (blomkronan @ 16-11-2008, 21:55) *
Dina Änglarna har kommit på en månad... mina satte jag för två månader sedan och inget har kommit ranting.gif

mari... tog en bild på varje av änglatrumpeterna som har kommit upp bara för din skull... wink.gif
det har hänt en del med dom sen dom förra bilderna jag tog som du ser...

[attachment=27671:DSCF8954.jpg]

[attachment=27672:DSCF8955.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 26-11-2008, 00:03) *
nu har jag fotat mina dadelfikon... eller vad det nu är... ???

[attachment=27669:DSCF8952.jpg]

[attachment=27670:DSCF8953.jpg]

det är inga dadlar , likanr mer fikon . bara jag tycker inte att fröna/kärnorna stämmer . fikon har ju små runda som är svarta eller ljusbrun/gulbruna .

du får ta kort på dom igen när dom visar mer blad .
blomkronan
CITAT (jonatan @ 26-11-2008, 00:10) *
mari... tog en bild på varje av änglatrumpeterna som har kommit upp bara för din skull... wink.gif
det har hänt en del med dom sen dom förra bilderna jag tog som du ser...

[attachment=27671:DSCF8954.jpg]

[attachment=27672:DSCF8955.jpg]

Tack!!!! sick.gif
jonatan
CITAT (blomkronan @ 26-11-2008, 08:51) *
Tack!!!! sick.gif

det var sååå lite så... innocent.gif
blomkronan
Vänta du bara... i sommar växer mina OM!!!! naughty.gif
jonatan
CITAT (blomkronan @ 26-11-2008, 19:46) *
Vänta du bara... i sommar växer mina OM!!!! naughty.gif

ja antagligen så blir det så... håller självklart tummarna för att dina oxå ska komma igång... wink.gif
jonatan
blev lite förvånad här nu ikväll...

min paprika har ju vuxit som sjutton den senaste tiden och dig när jag planterade om den så fick jag se att det hade börjat komma blommknoppar... REDAN !!!
jag blev iaf glad och bytte genast ut det ena lysröret den växer under mot ett med mera rött färgspektrum... så nu är det bara att hoppas på lite tur oxå... smile.gif

[attachment=27681:DSCF8961...4_x_768_.jpg]
MariaS
CITAT (jonatan @ 26-11-2008, 21:57) *
blev lite förvånad här nu ikväll...

min paprika har ju vuxit som sjutton den senaste tiden och dig när jag planterade om den så fick jag se att det hade börjat komma blommknoppar... REDAN !!!
jag blev iaf glad och bytte genast ut det ena lysröret den växer under mot ett med mera rött färgspektrum... så nu är det bara att hoppas på lite tur oxå... smile.gif

[attachment=27681:DSCF8961...4_x_768_.jpg]

Grattis!

Med lite kärlek och omvårdnad och massor av tur, kan du ha glädje av din planta lääääääng. Jag lyckades faktisk hålla liv i en jalapeno i 4 år och skörda den under samma tid (sen glömde jag bort den i källaren en vinter...) whistling.gif
mogge92
Hejsan allihopa! Nu har jag börjat gör i ordning min nya odlingshörna(120l akvarium), där jag tänkte dra upp mina småväxter. Då undrar jag, hur många W jag bör ha på mina/mitt lysrör för att det ska lysa upp tillräckligt?
Vänliga hälsningar Mogge =)
blomkronan
Hej på er...
Jag lovade tidigare lite bilder på mina väderkvarnar...

[attachment=27753:DSC00655.JPG]
Här när den dök upp för några dagar sedan...

[attachment=27754:DSC00691.JPG]
Så här ser den ut idag...

[attachment=27756:DSC00693.JPG]
Här är plantan som har kommit från min egen mandarinplanta

[attachment=27758:DSC00694.JPG]
Så här mycke har grapefrukten kommit...
Vad ska jag göra nu?? Ska jag sätta om dom i citrusjord? och hur stora krukor bör jag välja????

Jonatan
Det är så kul att se hur dina änglar växer smiley_small_hug.gif
Paprikan... va kul... håller tummarna, hoppas dom ger frukt redan nu!!! yes.gif
[attachment=27759:DSC00662.JPG]
Så här ser mina ut...Tripp, trall och trull
Dom är sådda samtidigt fast på olika platser i rummet och olika förhållanden...
Jag ska nog plantera om mina nu så jag får så fin som du...
Har du planterat om dina någon gång?

jonatan
CITAT (blomkronan @ 29-11-2008, 20:37) *
Hej på er...
Jag lovade tidigare lite bilder på mina väderkvarnar...

Jonatan
Det är så kul att se hur dina änglar växer smiley_small_hug.gif
Paprikan... va kul... håller tummarna, hoppas dom ger frukt redan nu!!! yes.gif

Så här ser mina ut...Tripp, trall och trull
Dom är sådda samtidigt fast på olika platser i rummet och olika förhållanden...
Jag ska nog plantera om mina nu så jag får så fin som du...
Har du planterat om dina någon gång?

visst är det kul när det växer så bra den här årstiden... tummenupp.gif

ja änglarna växer på bra, måste plantera om dom nu...

din paprika är högre än min men min har störreblad och ser lite kompaktare ut... men det beror nog på att vi inte har riktigt lika med belysningen... jag fläskar ju på med JÄTTE mycket ljus till mina ca 14 timmar/dygn och ganska så nära växten... steker skulle man kunna kalla det nästan... coolgleam.gif

jag har bara planterat om den stora paprikan som har börjat få blommknoppar, det var då jag upptäckte det...

har även planterat om tamarillon, några av dom hade verkligen vuxit ur krukorna...

nu har jag planterat lite mer här faktiskt... 24st olika sorters chili... så nu j*vlar... devil.gif

CITAT (mogge92 @ 29-11-2008, 20:21) *
Hejsan allihopa! Nu har jag börjat gör i ordning min nya odlingshörna(120l akvarium), där jag tänkte dra upp mina småväxter. Då undrar jag, hur många W jag bör ha på mina/mitt lysrör för att det ska lysa upp tillräckligt?
Vänliga hälsningar Mogge =)

tjena...

hur långt är är akvariet ?

//jonatan
mogge92
tjena Jonatan! Akvariet är c:a 1 meter långt.
jonatan
CITAT (mogge92 @ 30-11-2008, 11:13) *
tjena Jonatan! Akvariet är c:a 1 meter långt.

då blir det bra med 36w lysrör... armaturerna till dom är ca 120cm långa. ta bort själva kåpan framför lysrören bara... sen får du försöka få till det på nått sätt så att det inte är själva rören dom ligger på mot akvariekanten...
du kan ju kanske göra nån upphängningsanordning till armaturerna och helst då så du kan höja och sänka dom på ett smidigt sätt, själv kör jag med kedjeupphängning så jag kan höja ca 2-3cm åt gången om jag så vill...

jag hade valt två stycken dubbelrörs armaturer, och kört med två olika rör i för att få så bra färgspektrum som möjligt...
jag har några såna uppsättningar hemma med två dubbel-armaturer bredvid varandra och där kör jag med 2st "Master TL-D Super 80, Philips" och 2st "Fluora77" och det verkar ju växa på bra här så det är nog en helt ok uppsättning jag har fått till...

jag har rören tända ca 14 timmar om dan...
men i ett akvarium så får du ju ha lite koll på värmen oxå... men där får du testa dig fram, skulle det bli för varmt får du placera en bordsfläkt eller nått som blåser bort värmen...

//jonatan
mogge92
Okey, tack för svaret Jonatan! Det verkar som om du har en del lysrör.... whistling.gif SÅ alltså... 4x36W i 2 dubbelarmaturer. Vart kan jag köpa sådana för hyffsat pris?
MariaS
CITAT (blomkronan @ 29-11-2008, 20:37) *
[attachment=27756:DSC00693.JPG]

[attachment=27758:DSC00694.JPG]
Så här mycke har grapefrukten kommit...
Vad ska jag göra nu?? Ska jag sätta om dom i citrusjord? och hur stora krukor bör jag välja????

hej Blomkronan. De av dina citrusfrön som kommit upp dubbla ur frön, är troligast fröäkta och bör ge det du satt. De övriga fröna kan bli vad som helst.
När jag kommer hem, kan jag skicka över en fil till dig om hur du identifierar dina plantor lite senare.

Lycka till
mogge92
CITAT (mogge92 @ 30-11-2008, 12:21) *
Okey, tack för svaret Jonatan! Det verkar som om du har en del lysrör.... whistling.gif SÅ alltså... 4x36W i 2 dubbelarmaturer. Vart kan jag köpa sådana för hyffsat pris?

Ville tillägga en sak. Grejjen är den att jag har möjlighet att få tag på lite 400w HPS lampor komplett med armatur ballast mm för ca 6-700kr/st. Men det verkar som att alla gnäller på hps, så jag vet inte vad jag ska tro. Men 4x36w inkl armatur kommer ju att kosta ungefär lika mycket, så det känns som att jag skulle tjäna på att köpa HPS, och kanske kunna lysa upp en större yta då också.
SKulle gärna vilja ha lite åsikter och synpunkter. smile.gif
MVH morgan
blomkronan
CITAT (MariaS @ 30-11-2008, 12:57) *
hej Blomkronan. De av dina citrusfrön som kommit upp dubbla ur frön, är troligast fröäkta och bör ge det du satt. De övriga fröna kan bli vad som helst.
När jag kommer hem, kan jag skicka över en fil till dig om hur du identifierar dina plantor lite senare.

Lycka till

Jag tänkte plantera om dom nu och gick ut här för att se hur jag skulle göra...
Men nu vågar jag inte göra något förens du har berättat mera...

kompiskram.gif jag väntar på dig yes.gif

glömde fråga, ska jag använda citrusjord nu när jag planterar om dom??
MariaS
CITAT (blomkronan @ 30-11-2008, 17:30) *
Jag tänkte plantera om dom nu och gick ut här för att se hur jag skulle göra...
Men nu vågar jag inte göra något förens du har berättat mera...

kompiskram.gif jag väntar på dig yes.gif

glömde fråga, ska jag använda citrusjord nu när jag planterar om dom??

Jodå, plantera om dem försiktigt i citrusjord nu. Märk framför allt de som är dubbla nu! Sen vattnar du så jorden är fuktig (ngt fuktigare än det är i säcken) vänta tills det nästan är torrt och vattna försiktigt igen. Dessa småttingar kan du ha varmt och under extra belysning.

Ja, det är helt enkelt dom vanligt. Ut med dem så fort du kan sen o.s.v.

Här är föresten ID-filen jag talade om..
[attachment=27804:CitrusID.doc]
blomkronan
Tack Maria för så snabbt svar...
Märk dom som är dubbla... menar du att jag ska dela på dom??? jag hade tänkt nypa av den som var minst... Kan jag få båda att växa vidare unsure.gif

och Tack för citrusID bravo.gif

Glömde fråga om krukstorleken... vill dom stå trångt? jag har 4 cm, 6 cm och 8 cm krukor vilka kan vara bra att börja med??
MariaS
CITAT (blomkronan @ 30-11-2008, 17:53) *
Tack Maria för så snabbt svar...
Märk dom som är dubbla... menar du att jag ska dela på dom??? jag hade tänkt nypa av den som var minst... Kan jag få båda att växa vidare unsure.gif

och Tack för citrusID bravo.gif

Glömde fråga om krukstorleken... vill dom stå trångt? jag har 4 cm, 6 cm och 8 cm krukor vilka kan vara bra att börja med??

Du kan sätta de dubbla i samma 8cm kruka i citrusjord. Märk nu bara vilken som kommer från vilket frö (citron, mandarin...)

Däremot är 8cm kruka i minsta laget, så du kommer behöva byta kruka igen innan utplanteringen i vår.
jonatan
CITAT (mogge92 @ 30-11-2008, 12:21) *

japp, jag har ganska så mycket rör... allt för att få så högt kelvin som möjligt samt att få så bra färgspektrum som möjligt...
du kan hitta armaturer till bra pris på t.ex harald nyborg... rusta och öb kan oxå ha tror jag...

CITAT (mogge92 @ 30-11-2008, 15:28) *
Ville tillägga en sak. Grejjen är den att jag har möjlighet att få tag på lite 400w HPS lampor komplett med armatur ballast mm för ca 6-700kr/st. Men det verkar som att alla gnäller på hps, så jag vet inte vad jag ska tro. Men 4x36w inkl armatur kommer ju att kosta ungefär lika mycket, så det känns som att jag skulle tjäna på att köpa HPS, och kanske kunna lysa upp en större yta då också.
SKulle gärna vilja ha lite åsikter och synpunkter. smile.gif
MVH morgan

hps är kanon... MEN dom drar mycket ström + att det blir VÄLDIGT varmt av dom... vi hade såna förr när vi hade saltvattensakvarium bara för att korallerna krävde så starkt ljus... jag fick ha två st fläktar igång hela tiden då för att få bort värmen från dom...

det finns en mycket bra tråd här på odla som handlar just om detta med ljuset, ska se om jag kan hitta den...

//jonatan
blomkronan
CITAT (MariaS @ 30-11-2008, 18:03) *
Du kan sätta de dubbla i samma 8cm kruka i citrusjord. Märk nu bara vilken som kommer från vilket frö (citron, mandarin...)

Däremot är 8cm kruka i minsta laget, så du kommer behöva byta kruka igen innan utplanteringen i vår.

Jag börjar få dåligt med plats... giggle.gif Jag tar 8 cm nu... och planterar om dom sen (typ januari) i större yes.gif. När mitt växthus är klart... ska dom få stora krukor, och flytta ut dit.

Nu har jag kommit till mina fikon... vilken typ av jord ska dom ha? Jag har blomjord med leka och citrusjord...

ps.
Jonatan hur går det med dina dadel-fikon?? har du kommit på vad det är??
jonatan
mogge: här hittade jag tråden jag tänkte på... läs det som "shimasonti" har skrivit en liten bit ner i tråden... det är mycket bra och intressant läsning om man är intresserad av ljus...

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=77001&hl=

//jonatan

CITAT (blomkronan @ 30-11-2008, 18:33) *
Jag börjar få dåligt med plats... giggle.gif Jag tar 8 cm nu... och planterar om dom sen (typ januari) i större yes.gif. När mitt växthus är klart... ska dom få stora krukor, och flytta ut dit.

Nu har jag kommit till mina fikon... vilken typ av jord ska dom ha? Jag har blomjord med leka och citrusjord...

ps.
Jonatan hur går det med dina dadel-fikon?? har du kommit på vad det är??

haha... nää, jag ska skicka upp en ny bild när det kommit lite nya blad så får vi se om flaxss eller nån annan kan klura ut vad det är jag har pysslat med här hemma... smile.gif
blomkronan
CITAT (jonatan @ 30-11-2008, 00:34) *
nu har jag planterat lite mer här faktiskt... 24st olika sorters chili... så nu j*vlar... devil.gif
tjena...

Oj, NU har du kommit igång naughty.gif 24 olika sorter... hur har du fått tag på så många olika... confused.gif
Det ska bli kul och se om ni kommer få plast i vår... -Hallå älskling var är du... -bakom spanska pepparn... crazy.gif
MariaS
Det är möjligt att flaxss rättar mig här, men mina fikon står i vanlig P-jord och verkar trivas aldeles utmärkt med det.
jonatan
CITAT (blomkronan @ 30-11-2008, 18:45) *
Oj, NU har du kommit igång naughty.gif 24 olika sorter... hur har du fått tag på så många olika... confused.gif
Det ska bli kul och se om ni kommer få plast i vår... -Hallå älskling var är du... -bakom spanska pepparn... crazy.gif

hahaha... ja så kan det ju bli... förhoppningsvis... smile.gif

vi köpte 21 olika frön från en tjej här på nätet...
blomkronan
Hjälp..
Har jag satt min mango UPP OCH NER ????? giggle.gif

Grodden som jag trodde var "Växten" verkar vara "roten" den drar sig ner i jorden...
Här är en bild på den.
[attachment=27880:DSC00724.JPG]

Sen har min halvdöda-Paprika fått en blomma ???
Det har bara kommit en... hur kan man pollinera EN!!!
[attachment=27881:DSC00706.JPG]
[attachment=27882:DSC00708.JPG]

giggle.gif någon som vet... det gör inte jag slap.gif
Piccante
Paprika brukar kunna självpollinera med bra resultat men vill du vara alldeles säker så ta en pensel (eller fingret) och flytta lite pollen från ståndarknapparna till pistillen i mitten.
blomkronan
CITAT (blomkronan @ 01-12-2008, 21:43) *
Hjälp..
Har jag satt min mango UPP OCH NER ????? giggle.gif

Grodden som jag trodde var "Växten" verkar vara "roten" den drar sig ner i jorden...
Här är en bild på den.
[attachment=27880:DSC00724.JPG]

HJÄLP!!!! Någon som vet... har jag satt den "upp och ner" ???????

Om jag gjort det, kan jag bara "vända på den"
jonatan
CITAT (blomkronan @ 02-12-2008, 23:36) *

kan tyvärr inte svara på din fråga...

men jag ville bara säga att dina inlägg får mig att le... biggrin.gif

... så fortsätt gärna så som du gör... wink.gif

kul med paprikan förresten...
Sussie F-Flower
Det är lite svårt att se, Mari, åt vilket håll du har ställt kärnan ef.s. den är ju i krukan MED jord...
Jag fotade när jag planterade mina kärnor, mest för att jag skulle kunna kolla själv om jag glömde bort... blush.gif (glömmer ju allt, känns det som...)

Så här kommer en bild på en av mina. På bilden så har jag bara ställt den på jorden för att kunna se åt vilket håll den ska vara nere i krukan.
MariaS

OJ! Pilla försiktigt bort jorden runt kärnan, så kommer den förmodligen att vända sig rätt själv (skulle i alla fall själv göra så)
Alexander-VG-zon3

ingen fara låt den vara som den är , den hittar själv rätt .
blomkronan
Mogge var snäll och pm:a mig efter mitt desperata rop på hjälp!!! giggle.gif
han tipsa mig att lägga den på sidan... Tack till er andra oxå. Så här vart det...

När jag tog fram krukan... upptäckte jag att på "baksidan" som var vänt ifrån mig på hyllan.
Kommer det ut en liten tillstymmelse till växt... yahoo.gif

Jag blev lite full i skratt när jag skulle ta bilderna, det ser faktist lite snuskiga ut giggle.gif

Här är "framsidan" hur den stog på hyllan.
[attachment=27991:DSC00729.JPG]

Här är "baksidan" ser ni... giggle.gif
[attachment=27992:DSC00732.JPG]

Jag grävde upp den och den såg jätte fin ut, fast och go...
[attachment=27993:DSC00736.JPG]

Efter lite funderande bestämde jag mig för att den nog skulle "stå" i krukan så här...[attachment=27994:DSC00737.JPG]

Då kommer grodden att peka neråt och "stammen" uppåt
Här innan jag fyllde på jord ända upp.
[attachment=27995:DSC00738.JPG]

Jag har en till kärna som jag ska plantera efter mogges tips "liggande"
Jag tror båda sätten kommer fungera yahoo.gif

CITAT
Markus_H Skickat den 01-12-2008, 21:55
Paprika brukar kunna självpollinera med bra resultat men vill du vara alldeles säker så ta en pensel (eller fingret) och flytta lite pollen från ståndarknapparna till pistillen i mitten.

Tack Markus för tipset Jag blev helt confused.gif efter som det bara kom en blomma jag trodde man måste flytta pollen från blomma till blomma. jag stoppa in fingret, efter en dag vissna blomman!!!
Den har väll gjort sig klar för att växa g.gif till en frukt.

MariaS
Det tar bara några dagar nu Blomkronan, så kommer du se att det börjar svälla bakom den vissna blomman. = paprika på G

Tämk nu på ljus och att inte vattna för myckke eller för lite. Känn i botten av krukan när det är dags att vattna igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon