|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
blomkronan
04-12-2008, 21:59
CITAT (jonatan @ 01-12-2008, 18:53)  hahaha... ja så kan det ju bli... förhoppningsvis...  vi köpte 21 olika frön från en tjej här på nätet... Din fuling...  Tipsa mig Men... det blev bara 10 sorter Var ska jag och min familj flytta i vår??? vi kommer inte få plats...
jonatan
06-12-2008, 17:28
CITAT (blomkronan @ 04-12-2008, 21:59)  Din fuling...  Tipsa mig Men... det blev bara 10 sorter Var ska jag och min familj flytta i vår??? vi kommer inte få plats... sorry, det var verkligen inte meningen att tipsa dig... jag vet inte vad som flög i mig... som du vet men inte dom andra så kom jag just hem från sjukhuset som jag blev akut inlaggd på i torsdagskväll för en dum blindtarm som ville bort så nu när jag kom hem idag så hade det kommit upp 13st olika sorter av chilin... men tankte på att jag planterade dom den 29'e så är det ganska så snabbt tycker jag... dom här sorterna har tittat fram: Aji (blanco) cristal Apache Aurora Bolivian rainbow Golden cayenne Heatwave orange Lemon drops Mini bonnet Piment d' esppelette Sivri biber Yellow thai spansk peppar + 1st no name'are...  kul att komma hem och se allt det...
blomkronan
07-12-2008, 20:06
CITAT (jonatan @ 06-12-2008, 17:28)  jag planterade dom den 29'e så är det ganska så snabbt tycker jag...  Oj har du planterat dina redan... dom kommer växa fint i och runt dit växthus i sommar. Jag måste vänta med att plantera mera... det får bli i januari/februari efter min resa. Nu har jag vänt på mangon, och det har vuxit fram en pyttepytte liten grodd. Men vad jag hitta i morse var att min avacado hade kommit upp  Äntligen... FÖRSTA gången som jag har fått en att få grodd, har satt avacados hur många som helst under åren och ALDRIG luckats. Det var den kärna som jag la i en påse med mossa som har kommit upp, TACK till den meddlem som skrev det tipset i en annan tråd, minns inte vem det var bara... och en blå spikklubba har tittat fram Krya på dig Jonatan
jonatan
07-12-2008, 21:37
CITAT (blomkronan @ 07-12-2008, 20:06)  Oj har du planterat dina redan... dom kommer växa fint i och runt dit växthus i sommar. Jag måste vänta med att plantera mera... det får bli i januari/februari efter min resa. Nu har jag vänt på mangon, och det har vuxit fram en pyttepytte liten grodd. Men vad jag hitta i morse var att min avacado hade kommit upp  Äntligen... FÖRSTA gången som jag har fått en att få grodd, har satt avacados hur många som helst under åren och ALDRIG luckats. Det var den kärna som jag la i en påse med mossa som har kommit upp, TACK till den meddlem som skrev det tipset i en annan tråd, minns inte vem det var bara... och en blå spikklubba har tittat fram Krya på dig Jonatan jajjamensan, jag kan väl inte vnäta... jag kan ju inte ens stava till det...  har kommit upp mer idag tom... har inte kollat vilka ännu bara... kul att du fick "rätsida" på mangon till slut... men det där med avacado fattar jag inte, jag har nog alltid fått dom att gro... hur det har gått efter det har däremot varit lite olika... kul att du äntligen har lyckats iaf... när dom väl har grott brukar dom växa på som sjutton... grattis till spikklubba oxå förresten... den kommer nog få en jäkla fart nu med när den väl har tittat fram... tack... jag ska krya på mig så gott jag kan...
CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 21:37)  ... men det där med avacado fattar jag inte, jag har nog alltid fått dom att gro... hur det har gått efter det har däremot varit lite olika... kul att du äntligen har lyckats iaf... när dom väl har grott brukar dom växa på som sjutton... Jag har ALDRIG misslyckats med att få en avocado att gro. Enklast är att sätta knölen i en annan kruka som det redan växer i. Avocadon tar tid på sig att gro.
jonatan
08-12-2008, 13:46
CITAT (MariaS @ 08-12-2008, 12:52)  Jag har ALDRIG misslyckats med att få en avocado att gro. Enklast är att sätta knölen i en annan kruka som det redan växer i. Avocadon tar tid på sig att gro. ... och jag brukar först låta dom torka några dagar sen trycker jag ner dom i vanlig jord till ca 2/3 delar och jag lyckas nästan jämt jag med så mari du har nog bara haft otur när du försökt innan...
blomkronan
08-12-2008, 22:23
Jag har aldrig haft gröna fingrar...  eller kanske det har varit tålamodet som saknades... Jag har oxå satt avacado i andras krukor, men problemet har nog varit den att jag inte haft kundskapen och intresset att sköta rumsväxter tidigare så Huvudplantan i krukan har väll dött och jag slängt den Antingen har jag vattnat ihjäl dom eller glömt dom i månader... Nu är det andra bullar... NI mina nya vänner på odla, har ju lärt mig hur man ska göra
mogge92
09-12-2008, 07:29
Avocado... En ondskefull sak enligt mig! Försökt få avocado att gro hur många gånger som helst utan att lyckas  Nu har jag iallafall satt några kärnor, så hoppas att det kommer upp något snart....
jonatan
09-12-2008, 09:10
CITAT (blomkronan @ 08-12-2008, 22:23)  Jag har aldrig haft gröna fingrar...  eller kanske det har varit tålamodet som saknades... Jag har oxå satt avacado i andras krukor, men problemet har nog varit den att jag inte haft kundskapen och intresset att sköta rumsväxter tidigare så Huvudplantan i krukan har väll dött och jag slängt den Antingen har jag vattnat ihjäl dom eller glömt dom i månader... Nu är det andra bullar... NI mina nya vänner på odla, har ju lärt mig hur man ska göra  jag tror visst att du har gröna fingrar... men otur kan man ju ha ändå...  och man kan ju inte lyckas med allt... mogge: håller tummarna för dig med...
blomkronan
09-12-2008, 22:54
CITAT (mogge92 @ 09-12-2008, 07:29)  Avocado... En ondskefull sak enligt mig! Försökt få avocado att gro hur många gånger som helst utan att lyckas  Nu har jag iallafall satt några kärnor, så hoppas att det kommer upp något snart....  Å va skönt att höra... en till som inte lyckats Så här gjorde jag... tog den färska tjärnan och la den i en påse med vitmossa, tipset jag läste var att även ha den med undervärme, men det hade jag inte...då. Jag lufta påsen i bland, efter några veckor kunde jag se att tjärnan sprukit isär, och en rotgrodd kunde jag se nere i sprikan, jag lätt den ligga kvar i påsen tills rotgrodden hade vuxit ur sprikan, då planterade jag den, och nu kom det upp en "växtgrodd". Va svårt det vart vad heter det... först kommer en grodd och sen kommer det en grodd???? Heter det rotgrodd och växtgrodd  hur säger man?? förstår ni vad jag menar...
jonatan
10-12-2008, 11:37
här kommer en liten uppdatering... på paprikan har första blomman slått ut nu... [attachment=28187:DSCF9055b.jpg] pitahayan fortsätter att växa bra... [attachment=28188:DSCF9059b.jpg] sen kommer vi till det här kapitlet chili... och jag måste säga att det är ett kul kapitel... snacka om växtkraft och snabb sådan oxå... av mina 24 olika sorter jag planterade den 29/11 så har 20 olika sorter kommit fram... och inte bara en... jag har nog planterat lite för mycket verkar det som... detta är vad som har kommit upp redan: Aji (blanco) cristal 3st Apache 4st Aurora 4st Bolivian rainbow 3st Cap 455 1st Czechoslovakian black 1st Fireworks 4st Golden cayenne 2st Grekisk Paprika 2st Habanero röd 6st Heatwave orange 2st Hot Paper Lantern 1st Lemon drops 4st Mini bonnet 3st Monkey face, gul 1st Piment d' espelette 4st Sivri biber 2st Yellow thai 4st spansk peppar 4st no name'aren (orange lång frukt) 3st alltså 58 st... [attachment=28189:DSCF9057.jpg] [attachment=28190:DSCF9056.jpg]
jonatan
10-12-2008, 11:42
CITAT (flaxss @ 26-11-2008, 00:38)  det är inga dadlar , likanr mer fikon . bara jag tycker inte att fröna/kärnorna stämmer . fikon har ju små runda som är svarta eller ljusbrun/gulbruna .
du får ta kort på dom igen när dom visar mer blad . tjena flaxss här är en ny bild på min ena "dadel"  kan du se vad det är nu tro ? [attachment=28191:DSCF9058b.jpg]
blomkronan
10-12-2008, 11:59
OJ vad det växer hos dig Vad har du för ljus ovanför dom??????? Jag vill oxå ha... Mina växer så dårligt
jonatan
10-12-2008, 12:14
CITAT (blomkronan @ 10-12-2008, 11:59)  OJ vad det växer hos dig Vad har du för ljus ovanför dom??????? Jag vill oxå ha... Mina växer så dårligt  jag har faktiskt bara en dubbelarmatur ovanför dom... har tänkt att antingen lyfta upp plantorna lite närmare ljuset eller montera upp en dubbelarmatur till... så kanske det växer ÄNNU bättre...  i den armaturen jag har nu så har jag 1 philips tld super80 840 och 1 osram fluora77 växtlysrör kan ju säga att växterna står där det inte finns ett enda fönster så allt växer enbart av det ljuset...
blomkronan
10-12-2008, 12:17
CITAT (jonatan @ 10-12-2008, 12:14)  jag har faktiskt bara en dubbelarmatur ovanför dom... har tänkt att antingen lyfta upp plantorna lite närmare ljuset eller montera upp en dubbelarmatur till... så kanske det växer ÄNNU bättre...  i den armaturen jag har nu så har jag 1 philips tld super80 840 och 1 osram fluora77 växtlysrör kan ju säga att växterna står där det inte finns ett enda fönster så allt växer enbart av det ljuset... Måste skaffa en... 1 philips tld super80 840. Har ju bara en 1 osram fluora77 ovan nu... Är det ett "vanligt" rör? var kan man köpa den??? (1 philips tld super80 840)
Sussie F-Flower
10-12-2008, 12:34
CITAT (jonatan @ 10-12-2008, 11:42)  tjena flaxss här är en ny bild på min ena "dadel"  kan du se vad det är nu tro ? [attachment=28191:DSCF9058b.jpg] Hej, hej...! Å nu kommer jag och spånar... Du har möjligtvis inte hållit på att sätta fröer av Karlbergare? Jag tycker att den påminner om någon av dessa. En palm lär det ju inte bli, i alla fall.. (stackars dig...  Jag kan trösta dig med att jag satt själv en massa dadelkärnor den 31 okt. Ingen har tittat upp ännu. Fast jag har ju inga lysrör och grejer...)
blomkronan
10-12-2008, 12:38
CITAT (Sussie F-Flower @ 10-12-2008, 12:34)  Hej, hej...! Å nu kommer jag och spånar... Du har möjligtvis inte hållit på att sätta fröer av Karlbergare? Jag tycker att den påminner om någon av dessa. En palm lär det ju inte bli, i alla fall.. (stackars dig...  Jag kan trösta dig med att jag satt själv en massa dadelkärnor den 31 okt. Ingen har tittat upp ännu. Fast jag har ju inga lysrör och grejer...) jag spånar vidare... kan det vara citronmelis...
Alexander-VG-zon3
10-12-2008, 13:27
CITAT (jonatan @ 10-12-2008, 11:42)  tjena flaxss här är en ny bild på min ena "dadel"  kan du se vad det är nu tro ? kanske in närmre bild på bladen ? eller vänta tills karaktärs bladen kommer. det liknar mer fikon än dadel. jag gissar på fikon så som det är nu.
Avokado var det ja. Så här stor är min som jag satte i våras. [attachment=28193:avokado.jpg] Den vilar nu i växthuset ihop med citrusarna, med extra blysning och +8 grader. Skickar med lite bilder på: Fikon på friland [attachment=28194:fikon.jpg] Ett år gammalt mammutträd. Nu i kruka i kallväxthuset [attachment=28195:mammuttr_d.jpg] samt en frösådd opuntia på friland [attachment=28196:opuntia.jpg]
jonatan
10-12-2008, 14:27
CITAT (blomkronan @ 10-12-2008, 12:17)  Måste skaffa en... 1 philips tld super80 840. Har ju bara en 1 osram fluora77 ovan nu... Är det ett "vanligt" rör? var kan man köpa den??? (1 philips tld super80 840) japp, det är en jättevanligt rör och finns typ överallt... och det är MÅNGA gånger billigare än fluora77... såg när jag var på plantagen sist att det har just dom rören över sina växter... CITAT (Sussie F-Flower @ 10-12-2008, 12:34)  Hej, hej...! Å nu kommer jag och spånar... Du har möjligtvis inte hållit på att sätta fröer av Karlbergare? Jag tycker att den påminner om någon av dessa. En palm lär det ju inte bli, i alla fall.. (stackars dig...  Jag kan trösta dig med att jag satt själv en massa dadelkärnor den 31 okt. Ingen har tittat upp ännu. Fast jag har ju inga lysrör och grejer...) håller med dig, dom är lika men det har jag inte planterat...  CITAT (blomkronan @ 10-12-2008, 12:38)  jag spånar vidare... kan det vara citronmelis...  nope, inte det heller... CITAT (flaxss @ 10-12-2008, 13:27)  kanske in närmre bild på bladen ? eller vänta tills karaktärs bladen kommer.
det liknar mer fikon än dadel. jag gissar på fikon så som det är nu. mm... det lutar nog åt att det är fikon jag planterade ändå... det var ju i grönsaksavdelningen i affären jag var och shoppade...  men jag tar ny bild när "dadelfikonet" har vuxit lite till...
mackaru
12-12-2008, 23:03
CITAT (juddan @ 30-03-2008, 15:00)  Hallå, ursäkta att jag startar en ny tråd, men dom trådar som fanns hade blivit så gamla, så jag tänkte sätta igång en ny!
Jag tycker att det är roligt med exotiska spännande växter som ger frukt, och har börjat med att dra upp massor nya grejer i år. Har ni några spännande plantor ni vill rekomendera eller berätta om? Kanske någon konstig frukt ni har blivit expert på genom åren? Berätta! I mitt fönster står i alla fall:
Sen tidigare:
Passionsfruktplantor, 5-6 och 3-4 år gamla. Apelsin Physalis Tomatillo, två meter högt träd Oliv Granatäpple Kaffe (döende) Avokado
Årets sådd: Papaya Större gul passionsfrukt sort Vattenmelon Honungsmelon Jordnöt Ananas (stickling från frukt) Vinddruva (stickling från vinddruvsklase) Feioja
Grejer som inte kommer upp men förhoppningsvis kommer: Guava tamarind (skum brun frukt från asien, smakar som om den är torkad, skit god) Indisk banan Kiwi Mandel Fikon Mango Stjärnfrukt
Är det nåt av det här ni vill ha tips om så är det bara att fråga, och vill ni hjälpa mig med det jag redan har så är det bara att skriva om det också! /Judit
mackaru
12-12-2008, 23:14
Hej
kul att det finns intresse för sånt här uppe i Sverige...jag är för när varan det på besök här i Sverige men bor för det mesta nere på Sri Lanka.alla dessa frukter ni nämner här i tråden har jag tillgång till färska frön om det är någon som är intresserad så kan ni ju höra av er till mig......
mackaru@gmail.com
blomkronan
13-12-2008, 00:55
CITAT (MariaS @ 10-12-2008, 14:16)  Avokado var det ja. Så här stor är min som jag satte i våras. [attachment=28193:avokado.jpg] Den vilar nu i växthuset ihop med citrusarna, med extra blysning och +8 grader. Skickar med lite bilder på: Fikon på friland [attachment=28194:fikon.jpg] Ett år gammalt mammutträd. Nu i kruka i kallväxthuset [attachment=28195:mammuttr_d.jpg] samt en frösådd opuntia på friland [attachment=28196:opuntia.jpg] Bra och kul att du delar med dig... Maria. Jag har ingen erfarenhet av vinterförvaring.
CITAT (blomkronan @ 13-12-2008, 00:55)  Bra och kul att du delar med dig... Maria. Jag har ingen erfarenhet av vinterförvaring.  Ja, det har väl strykit med ett och annat exemplar innan man fått kläm på vilka växter som vill ha vad  Men det är ju när man lyckas, som det är såååååå himla kul att odla mer exotiska växter. Att man dessutom lyckas dra upp dem från frö är bara en extra bonus
blomkronan
13-12-2008, 18:33
[attachment=28279:DSC00820.JPG] Så här mycke har avacadon kommit upp Min kamra har blivigt så konstig... det blir så dåliga bilder Hoppas ni kan se hur den har kommit. Inga blad...  det är bara en "pinne" ska det vaara så??? [attachment=28280:DSC00821.JPG] Väderkvarns palmen har kommit en bit  [attachment=28281:DSC00784.JPG] Här kommer det bli en paprika av blomman jag visa sist  [attachment=28282:DSC00796.JPG] Den här lilla fick jag som ett litet skott. Bladen ramla av och jag var rädd att den inte skulle ta sig. Jag skötte om min lilla "pinne" läääänge. tillslut har den rottat sig och nya blad har kommit  edit: glömde säga att det är en Fikon...
Lugn! Det kommer blad på avokadon, förr än du anar... Kanonfin palm! Fikon hade du inte behövt säga. Det syns ju... men paprikan? är det inte ngn chilivariant?
blomkronan
13-12-2008, 20:52
CITAT (MariaS @ 13-12-2008, 18:51)  Lugn! Det kommer blad på avokadon, förr än du anar... Kanonfin palm! Fikon hade du inte behövt säga. Det syns ju... men paprikan? är det inte ngn chilivariant? [attachment=28285:DSC00740.JPG] Ärligt talat så vet jag inte om det är en paprika eller chili Jag köpte den med tron att det var en chili, men när jag smaka på den smakade den paprika... Så jag bara antog att jag hade en paprika  Jag köpte den sent i höstast på en plantskola från rea bordet jag tänkte att det vore kul att se om jag skulle klara övervintra den... den ser förjävlig ut just nu, så jag trodde den vad döende, då kom blomman  Så den trivs väll ändå [attachment=28286:DSC00706.JPG][attachment=28287:DSC00784.JPG] Blomman och sen frukt... Vad tror du är min paprika en chili... Jag har låttit den gamla frukten sitta kvar... för annars ser den inge kul ut alls. Tar växten skada av att frukten sitter kvar??
Det är en capsicum annum. Det är de alla, sen är det sorterna som skiljer dem åt, från söt paprika till het chili. Men det finns även mildare chilivarianter som jalapeno och liknande. Annars vet du väl hur en paprikafrukt ser ut, ja jag vet. Jag har väl märkt ord...  (sorry) Visst ser plantan roligare ut med frukterna på. Mina capsicum har aldrig mått dåligt av att frukterna suttit kvar, däremot har jag märkt att de gärna blommar lite mer om man skördar dem mer regelbundet.
blomkronan
14-12-2008, 17:05
CITAT (MariaS @ 14-12-2008, 10:38)  Annars vet du väl hur en paprikafrukt ser ut, ja jag vet. Jag har väl märkt ord...  (sorry) Jag har aldrig haft någon värken paprika eller chilli tidigare... "nybörjare" så jag kan inte se skillnaden...än (jag lär mig) Det gör inget att du märkt ord... jag tar inte illa upp jag är ju nybörjare och lär mig fortfarande  tack vare er Menar du att det är en chilli???  som smakar paprika, då blir jag glad för jag har letat efter en mild chilli  Alla chilli är för starka tycker jag  Nu ska jag vårda denna extra mycke så den klarar vintern...
Alexander-VG-zon3
14-12-2008, 17:42
lite av mina ''vinter'' odlingar frösådder,sticklingar och små plantor
[attachment=28320:odlingar_001.JPG]
CITAT (blomkronan @ 14-12-2008, 17:05)  Jag har aldrig haft någon värken paprika eller chilli tidigare... "nybörjare" så jag kan inte se skillnaden...än (jag lär mig) Det gör inget att du märkt ord... jag tar inte illa upp jag är ju nybörjare och lär mig fortfarande  tack vare er Menar du att det är en chilli???  som smakar paprika, då blir jag glad för jag har letat efter en mild chilli  Alla chilli är för starka tycker jag  Nu ska jag vårda denna extra mycke så den klarar vintern... Paprika på planta ser ut som paprikan i affären, svårare än så är det inte Många chilifrukter ÄR milda till smaken. Det är när man äter den vita strängen och fröna som det blir starkt!
blomkronan
14-12-2008, 22:51
CITAT (flaxss @ 14-12-2008, 17:42)  lite av mina ''vinter'' odlingar frösådder,sticklingar och små plantor
[attachment=28320:odlingar_001.JPG] OJ, va kul att se dina såder... Berätta vad har du sått... JAG VILL VETA  CITAT (MariaS @ 14-12-2008, 17:46)  Paprika på planta ser ut som paprikan i affären, svårare än så är det inte
Många chilifrukter ÄR milda till smaken. Det är när man äter den vita strängen och fröna som det blir starkt! KUL... då har jag en mild chilli.... Och paprika har jag oxå....  som jag satt från köpe paprika. jag ska ta och jämföra lite så kanske jag kan lära mig skillnaden.. Det är bara det att min paprika är så liten ÄN... så jag har inte så mycke att gemföra med....
Alexander-VG-zon3
14-12-2008, 23:07
CITAT (blomkronan @ 14-12-2008, 22:51)  OJ, va kul att se dina såder... Berätta vad har du sått... JAG VILL VETA  lättare hade varit att du frågar om vad växterna heter ! då jag själv knappt vet vad allt är utan att titta på namnen. men sått och sticklingar är änglatrumpet fikon diverse palmer brokbladigt paradisträd passiflora flera inne hibiscus hybrider plus arter och brokbladig jakaranda Caesalpinia pulcherrima Delonix regia brokbladig nerium ( 3st) trädtomat citrus mango (som är Markus) diverse banan sorter söderhavsljus novemberljus kalbergera brokbladig trädmalva m.f plantor ( som jag placerat där för att övervintra eller placerat där efter vintervila för att komma igång snabbare ) palmer fikon ( fått av dito verde) lantana brokbladig trädmalva bladkaktusar guava ( som sattes dit där för att få nya blad efter vintervilan och komma igång tidigt) cistusros ( stenros,klippros) passiflora trädtomat rörmigej avokado (markus avokado) m.f har många fler än så men dessa är dom jag komemr på nu CITAT (blomkronan @ 14-12-2008, 22:51)  KUL... då har jag en mild chilli.... Och paprika har jag oxå....  som jag satt från köpe paprika. jag ska ta och jämföra lite så kanske jag kan lära mig skillnaden.. Det är bara det att min paprika är så liten ÄN... så jag har inte så mycke att gemföra med....  det finns ju ''paprikor'' som ser ut som chili. som snacksparikor som ser ut som förstorade chilisar jätte goda och lätta att så från köpe frukt.
blomkronan
15-12-2008, 00:56
CITAT (flaxss @ 14-12-2008, 23:07)  lättare hade varit att du frågar om vad växterna heter ! då jag själv knappt vet vad allt är utan att titta på namnen. men sått och sticklingar är änglatrumpet fikon Har jag en pyttte liten...diverse palmer Kul ...vilka?brokbladigt paradisträd ?passiflora flera inne hibiscus hybrider plus arter och brokbladig jakaranda ?? har jag oxå sått.. april 08... har inte kommit änn... fröna plockade jag från ett jacaranda träd i spanien i februariCaesalpinia pulcherrima ?Delonix regia ?brokbladig nerium ( 3st) ?trädtomat ? låter intressantcitrus mango (som är Markus) diverse banan sorter har dom kommit upp!! det har inte mina  söderhavsljus novemberljus ?kalbergera ?brokbladig trädmalva ?m.f plantor ( som jag placerat där för att övervintra eller placerat där efter vintervila för att komma igång snabbare ) palmer fikon ( fått av dito verde) lantana brokbladig trädmalva bladkaktusar guava ( som sattes dit där för att få nya blad efter vintervilan och komma igång tidigt) cistusros ( stenros,klippros) passiflora trädtomat rörmigej avokado (markus avokado) m.f har många fler än så men dessa är dom jag komemr på nu Härligt med sådder  men det var några jag inte kände namnet på... jag googlar så vet jag... sen Men berätta jakaranda, hur ska man så dom? som jag sa jag tog fröna från ett träd i spanien... sonen fick klättra  ska dom ha kyla? jag satte fröna ihopp med min stora änglatumpet, som nu är på vintervila, fröna har legat i krukan sedan mars... trädtomat vad är det... lätt intressant. Frön av "rörmigej" har jag men vet inte hur dom ska sås... ska dom har kallt??? Härligt att se att du har fått upp en hel del  sovgott dax för natti natti
blomkronan
15-12-2008, 01:08
Din lilla luring... Trädtomat = Tamarillo  Det visste jag!!!!  inte att den hette på svenska! Du satte dit mig Caesalpinia pulcherrima = Mycket fin Delonix regia =samma som ovan lika fin brokbladig nerium = fick ingen träff! ????? brokbladigt paradisträd = ingen träff! ? novemberljus = menar du Elisabetblomma? Berätta gärna lite om dom det är du så bra på Nä NU ska jag sova... Sov gott...
Alexander-VG-zon3
15-12-2008, 01:10
CITAT (blomkronan @ 15-12-2008, 00:56)  Härligt med sådder  men det var några jag inte kände namnet på... jag googlar så vet jag... sen Men berätta jakaranda, hur ska man så dom? som jag sa jag tog fröna från ett träd i spanien... sonen fick klättra  ska dom ha kyla? jag satte fröna ihopp med min stora änglatumpet, som nu är på vintervila, fröna har legat i krukan sedan mars... trädtomat vad är det... lätt intressant. Frön av "rörmigej" har jag men vet inte hur dom ska sås... ska dom har kallt??? Härligt att se att du har fått upp en hel del  sovgott dax för natti natti  trädtomat ser ut så här hittade en gammal bild från i somras, den är mycket större nu!växer lika snabbt som en banan , tror min är 100cm eller 150cm nu. blir förvedad med tiden och får trädform. bara på en sommar kan den växa 1m http://www.pixbox.se/pic_show_id21870527.htmlheter på latin Cyphomandra betacea blommar redan första eller andra året efter sådd och får ätbara frukter av god kvalité även under en vanlig svensk sommar. den trivs i en temp på +15c +25c vilket är samma temp som här så den trivs VÄLDIGT bra här. tas in innan frosten och övervintras inne i rumstemp eller svalt. lätt att frö så bara köp frukter och så fröna varmt och ljust i feb-mars och placera sedan ut den varmt och soligt efter frosten är förbi kräver mycket vatten och näring! jakaranda sår du varmt och soligt i en temp på ca +25c +30c. gror snabbt samma för rörmigej. jakaranda övervintras svalt och mörkt ( den är lövfällande) medan rörmigej övervintras ljust och varmt.
mackaru
15-12-2008, 01:18
Här står det lite om hur man sår "rör mig ej"(mimosa pudica) http://www.bio.miami.edu/mimosa/mimosa.html
Alexander-VG-zon3
15-12-2008, 01:21
men sått och sticklingar är änglatrumpet sick.gif fikon Har jag en pyttte liten... diverse palmer Kul ...vilka? nästan alla trachycarpus arter i världen brokbladigt paradisträd ? Crassula ovata 'Variegata' passiflora tummenupp.gif flera inne hibiscus hybrider plus arter och brokbladig tummenupp.gif jakaranda ?? har jag oxå sått.. april 08... har inte kommit änn... fröna plockade jag från ett jacaranda träd i spanien i februari Caesalpinia pulcherrima ? Delonix regia ? brokbladig nerium ( 3st) ? - Nerium oleander 'Variegata' trädtomat ? låter intressant citrus tummenupp.gif mango (som är Markus) tummenupp.gif tummenupp.gif diverse banan sorter har dom kommit upp!! det har inte mina sad.gifsöderhavsljus - har inte grott än novemberljus ? kalbergera - Plectranthus arter (har dom flesta arter nu) brokbladig trädmalva - Lavatera arborea variegata m.f
har lagt till lite ''grön'' text
blomkronan
15-12-2008, 01:24
 fortfarnde vaken... Men jag måste berätta att jag har 10 plantor av tamarillo-tomatträd, jag tror nog att jag ska ge bort en och annan till vänner...  kommer inte få plats med alla då jag ska fylla trädgården med änglar och trumpeter... Min jakaranda kanske inte vill gro då... det var ju så länge sedan jag sådde den... rörmig ej ska visst sås varmt... vad vet du om ljus? fröna är stora... som knappnålshuven... dom ska väll ner i jorden då?? och inte ovan i ljus...
Alexander-VG-zon3
15-12-2008, 01:30
CITAT (blomkronan @ 15-12-2008, 01:08)  Din lilla luring... Trädtomat = Tamarillo  Det visste jag!!!!  inte att den hette på svenska! Du satte dit mig Caesalpinia pulcherrima = Mycket fin Delonix regia =samma som ovan lika fin brokbladig nerium = fick ingen träff! ????? brokbladigt paradisträd = ingen träff! ? novemberljus = menar du Elisabetblomma? Berätta gärna lite om dom det är du så bra på Nä NU ska jag sova... Sov gott... har lagt till lite grön text så du kan söka på dom. dessa Caesalpinia pulcherrima och Delonix regia är mycket fina! både blad och blommor och växtsätt tyvärr svåra att få i blom. novemberljus tillhör dessa arter har dessa nu Plectranthus verticillatus Plectranthus amboinicus Plectranthus argentatus Plectranthus hilliardiae Plectranthus ernstii Plectranthus forsteri Plectranthus forsteri 'Marginatus' Plectranthus 'Mona Lavender' CITAT (blomkronan @ 15-12-2008, 01:24)   fortfarnde vaken... Men jag måste berätta att jag har 10 plantor av tamarillo-tomatträd, jag tror nog att jag ska ge bort en och annan till vänner...  kommer inte få plats med alla då jag ska fylla trädgården med änglar och trumpeter... Min jakaranda kanske inte vill gro då... det var ju så länge sedan jag sådde den... rörmig ej ska visst sås varmt... vad vet du om ljus? fröna är stora... som knappnålshuven... dom ska väll ner i jorden då?? och inte ovan i ljus... rörmigej sås ljust
blomkronan
15-12-2008, 01:33
Såg allt grönt...  söker...
blomkronan
15-12-2008, 01:45
CITAT (flaxss @ 15-12-2008, 01:30)  har lagt till lite grön text så du kan söka på dom. dessa Caesalpinia pulcherrima och Delonix regia är mycket fina! både blad och blommor och växtsätt tyvärr svåra att få i blom.
novemberljus tillhör dessa arter
har dessa nu Plectranthus verticillatus Plectranthus amboinicus Plectranthus argentatus Plectranthus hilliardiae Plectranthus ernstii Plectranthus forsteri Plectranthus forsteri 'Marginatus' Plectranthus 'Mona Lavender' rörmigej sås ljust Plectranthus ernstii -sött kan man få till boonsaiträd:) Plectranthus forsteri 'Marginatus' - härliga lila blommor Dom andra var ganska lika varandra... men mycket fina har du frösått dom??? Dom är väll lätta att ta sticklingar på... NU GÅR JAG OCH LÄGGER MIG...  (  )
Alexander-VG-zon3
15-12-2008, 01:58
CITAT (blomkronan @ 15-12-2008, 01:45)  Plectranthus ernstii -sött kan man få till boonsaiträd:) Plectranthus forsteri 'Marginatus' - härliga lila blommor Dom andra var ganska lika varandra... men mycket fina har du frösått dom??? Dom är väll lätta att ta sticklingar på... NU GÅR JAG OCH LÄGGER MIG...  (  ) har både frösått som inte grott och köpta plantor och sticklingar som rotat sig.
flinga100
15-12-2008, 07:44
Hej! Jag har för första gången tagit ned min frösådda apelsin (cirka tio år gammal och 1,5 meter hög) till vintervila 5-10 grader och några energilampor. Jag har aldrig beskurit den, så den ser inte ut som ett träd, snarare en vildvuxen buske...  (visste inte att man skulle göra det...) Jag tänkte beskära den i vår - när är bästa tiden att göra det? Och ska man vara försiktig med att beskära den så att det inte blir för mycket? Min apelsin
Alexander-VG-zon3
15-12-2008, 13:29
CITAT (flinga100 @ 15-12-2008, 07:44)  Hej! Jag har för första gången tagit ned min frösådda apelsin (cirka tio år gammal och 1,5 meter hög) till vintervila 5-10 grader och några energilampor. Jag har aldrig beskurit den, så den ser inte ut som ett träd, snarare en vildvuxen buske...  (visste inte att man skulle göra det...) Jag tänkte beskära den i vår - när är bästa tiden att göra det? Och ska man vara försiktig med att beskära den så att det inte blir för mycket? Så här hade jag klippt den, först klippt veck alla grenar på stammen (som jag visat vid det röda). Så får du en mer trädform sedan hade jag toppat in det långa skottet ( klippt en halv cm ovanför ett bladpar)som jag visat med ett rött streck. Sedan är det bara att klippa in långa skott till 2-4bladpar så att du håller en fin form på kronan. [attachment=28342:gallery_...46_50409.jpg] du kan klippa den i feb-maj den blommar på ettårigaskott.
flinga100
15-12-2008, 22:15
Tack!
Den har aldrig blommat... jag hoppas att vintervilan ska sätta sprätt på den.
blomkronan
20-12-2008, 23:51
CITAT (mackaru @ 15-12-2008, 01:18)  Här står det lite om hur man sår "rör mig ej"(mimosa pudica) http://www.bio.miami.edu/mimosa/mimosa.htmlBättre sent än aldrig... nu svarar jag  Tack för tipset...
blomkronan
21-12-2008, 00:04
CITAT (flinga100 @ 15-12-2008, 07:44)  Hej! Jag har för första gången tagit ned min frösådda apelsin (cirka tio år gammal och 1,5 meter hög) till vintervila 5-10 grader och några energilampor. Jag har aldrig beskurit den, så den ser inte ut som ett träd, snarare en vildvuxen buske...  (visste inte att man skulle göra det...) Jag tänkte beskära den i vår - när är bästa tiden att göra det? Och ska man vara försiktig med att beskära den så att det inte blir för mycket? Min apelsinUnderbart... vilken växt  Hoppas min ser ut som din om 10 år...
blomkronan
21-12-2008, 19:25
Här har det byggits i helgen  Nu kan jag få plats med mera sådder... Andra hyllor på marknaden är ju inte tillräckligt breda!!! så jag fick bygga en som hade måttet 120 i bred. (Underbevattningsplattorna och armaraturerna är 120 cm) [attachment=28584:DSC00853.JPG] Jag fyndade gavlarna på fyndhörnan på ikea, 19:- st  Hyllplanen hade jag i garaget från en gammal hylla. 5 st armaraturer hittade jag på blocket för 150:- Så för ca 200:- fick jag ihop en hylla i 5 plan 120 cm bred så jag fick in underbevattningsplattorna  Jag känner mig såååå duktig...  och blev hel nöjd
CITAT (blomkronan @ 21-12-2008, 19:25)  Här har det byggits i helgen  Nu kan jag få plats med mera sådder... Andra hyllor på marknaden är ju inte tillräckligt breda!!! så jag fick bygga en som hade måttet 120 i bred. (Underbevattningsplattorna och armaraturerna är 120 cm) [attachment=28584:DSC00853.JPG] Jag fyndade gavlarna på fyndhörnan på ikea, 19:- st  Hyllplanen hade jag i garaget från en gammal hylla. 5 st armaraturer hittade jag på blocket för 150:- Så för ca 200:- fick jag ihop en hylla i 5 plan 120 cm bred så jag fick in underbevattningsplattorna  Jag känner mig såååå duktig...  och blev hel nöjd  Gud va du är duktig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|