|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Jolijoli
29-04-2008, 18:37
Jag har en citrusplanta som är 12 år och aldrig blommat och 2 som är 8-10 år. De har aldrig övervintrat svalt, men jag tänkte försöka med det till nästa vinter och se om de blommar.
Jag har även planterat granatäpple, men bara behållt ett. De övriga ville knappt ge nya knopp när de beskars men det jag har behållt ger nya blad vart jag än beskär det. Det får ju göras ganska ofta så att det inte blir rangligt. De bär verkligen på olika gener :-), inte bara vi människor.
åh, det vore skit skysst Christer. Men vad häfftigt att du får så mycket frukt på din! Hur gamal är den för att ge så mycket? Jag har fått upp en feijoa eller vad dom heter, och dom är väl rätt lika guava? Är det nån som vet nåt om dom?
Chivvie
01-05-2008, 16:01
Hoppar in här med en fråga: Hur ser kiwi ut när den gror? Jag tror att jag har petat ner lite kiwikärnor och det som kommer upp är trådsmalt. Det har inte kommit mer än en liten "böj" ännu. Hur skall jag förvalta denna för att ge den bästa möjliga miljö om det nu är en kiwi?
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2008, 18:18
Ett tips ifall man vill odla exotiskt är att kolla in de asiatiska butikerna kunchi/krachi blir en fin krukväxt så även taroknölarna som får vackra lite philodendronlika blad.
Christer i Falköping
01-05-2008, 21:50
CITAT (juddan @ 01-05-2008, 11:06)  åh, det vore skit skysst Christer. Men vad häfftigt att du får så mycket frukt på din! Hur gamal är den för att ge så mycket? Jag har fått upp en feijoa eller vad dom heter, och dom är väl rätt lika guava? Är det nån som vet nåt om dom? Min är fem år gammal nu, men den ger rätt bra med frukt tidigt. Nu är Lemonguavans frukter mindre än den vanligas, men ljuvligt goda. Hade en vanlig, sådd fråån köpt frukt, den stod i söderfönster inne året runt och gav åtminstone 5-6frukter varje år, trots liten kruka och bristfällig vattning. Christer.
CITAT Hoppar in här med en fråga: Hur ser kiwi ut när den gror? [attachment=17668:kiwi_27_april.JPG] såhär såg mina ut. Alla har dött över vintern, men jag gav bort några till släktingar med mycket tid och omsorg och de har överlevt Angående guava tog jag med ett gäng frön från Indien. Satte några i november och ingen grodde. Sådde resten nu i våras och jag tror jag fick upp fler plantor än jag satte frön, mist 20 småplantor! Det grodde som bara den! Utan att jag vet med mig att jag gjorde något annorlunda... sådde i fuktig jord, satte plastpåse över, ställde varmt och väntade....
Christer i Falköping
03-05-2008, 10:42
Är det bara jag som har Babbaco? (har inte läst alla inlägg i tråden) Har bilder på min övervintrade i mitt album "Diverse" nu. Det hänger några frukter kvar sedan förra året, eftersom de inte hann utveckla sig speciellt mycket. Hoppas att de kommer igång i år. Bild på hur den ser ut med blad kommer senare i år. Christer. Länk till bilderna: http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=25485
CITAT (Christer i Falköping @ 03-05-2008, 11:42)  Är det bara jag som har Babbaco? (har inte läst alla inlägg i tråden) Har bilder på min övervintrade i mitt album "Diverse" nu. Det hänger några frukter kvar sedan förra året, eftersom de inte hann utveckla sig speciellt mycket. Hoppas att de kommer igång i år. Bild på hur den ser ut med blad kommer senare i år. Christer. Oj! Vilken häftig! Googlade lite och lästa att frukterna är kärnlösa och därför måste förökas med stickling. Hur fick du tag på den? Jättenyfiken!
Christer i Falköping
03-05-2008, 15:08
Köpte från Åke Truedsson. Christer.
mogge92
03-05-2008, 15:21
Måste säga att jag tycker att du verkar ha många trevliga exoter crister, Babbaco är *I-N-T-E* lätt att få tag på. Eller kanske man inte vet var man ska söka.
Christer i Falköping
03-05-2008, 19:01
Att jag har en var ren tur och inget annat. Men jag funderar på när man skall beskära den. Gör man det nu på våren försenas antagligen blomningen rejält. Så jag borde nog göra det till hösten när frukten skall vara klar och övervintra den så. Den börjar redan bli för stor för min källare nämligen. Men när jag beskurit den kommer jag ju att kunna rota sticklingar och skicka runt till folk. Har redan en liten väntekö för det. Christer.
Alexander-VG-zon3
03-05-2008, 19:23
CITAT (Christer i Falköping @ 03-05-2008, 19:01)  Att jag har en var ren tur och inget annat. Men jag funderar på när man skall beskära den. Gör man det nu på våren försenas antagligen blomningen rejält. Så jag borde nog göra det till hösten när frukten skall vara klar och övervintra den så. Den börjar redan bli för stor för min källare nämligen. Men när jag beskurit den kommer jag ju att kunna rota sticklingar och skicka runt till folk. Har redan en liten väntekö för det. Christer. jag är väldigt intresserad av en stickling , om du får över någon ??!!,kan betala eller byta med nåt om du vill . hur gick det för din Ziziphus ?? ,, trivs den bättre eller blev det sämre ??
Christer i Falköping
03-05-2008, 19:27
Du är uppsatt på listan Linus. Ziziphusen ser i alla fall inte sämre ut än, så det ser jag som ett gott tecken. Står ute på norrsidan huset nu och verkar trivas bra med det. Bara till att hålla tummarna. Christer.
mogge92
03-05-2008, 19:36
Får du någon stickling över så betalar jag gärna en slant
Christer i Falköping
04-05-2008, 06:34
Blir det såpass med sticklingar liger du också på listan. Men ingen betalning. Påminn mig bara till hösten så får vi se hur det går. Det ligger en lång sommar framför oss, som jag mycket väl kan ha ihjäl trädet genom att glömma av det med vatten eller så Christer.
mogge92
04-05-2008, 13:27
haha, sant christer
vad är babacco för en frukt? jag har aldrig sätt den i affären men växten verkar riktigt häfftig. vart kommer trädet ifrån?
Christer i Falköping
08-05-2008, 17:42
Vet faktiskt inte sådär jättemycket om den, men frukten skall vara god. Kommer från sydamerika. Kan övervintra i ned till +6grader på vintern. Christer.
jag undrar lite om citrusväxter. jag har två stycken, den ena ser jätte pigg ut på utsidan, men inne mot kvistarna tappar den blad hela tiden och har spinn. Jag vet inte vad som är felet, de undre bladen ramlar av, jag vet inte vad jag gör för fel. den har väldigt kompakt jord så det är svårt att veta när den är torr och inte, ska den verkligen ha så kompakt jord. vad händer om man planterar citrusar i vanlig jord? min andra fråga är angående den andra plantan som blommar, hur gör man för att få frukt? ska man gå på med en pensel eller? tacksam som vanligt för svar! /Judit Mandarin
Förresten, jag har fått en fråga till att ställa. Det är en kompis som kommer upp till mig från Gotland och han har massvis med fruktträd där nere som han gärna skulle vilja dela med sig av till mig som inte ens kan köpa såna träd, (allra minst odla dom, hehe) vet ni om några av dessa träd går att rota från kvistar: körsbär, valnöt, mandel, granatäpple eller päron? tack för svar!
CITAT (juddan @ 20-05-2008, 16:34)  jag undrar lite om citrusväxter. jag har två stycken, den ena ser jätte pigg ut på utsidan, men inne mot kvistarna tappar den blad hela tiden och har spinn. Jag vet inte vad som är felet, de undre bladen ramlar av, jag vet inte vad jag gör för fel. den har väldigt kompakt jord så det är svårt att veta när den är torr och inte, ska den verkligen ha så kompakt jord. vad händer om man planterar citrusar i vanlig jord? min andra fråga är angående den andra plantan som blommar, hur gör man för att få frukt? ska man gå på med en pensel eller? tacksam som vanligt för svar! /Judit MandarinDet är spinnet som gör att din citrus tappar bladen. Börja med att ducha den med svalt vatten från undersidan och uppåt. Ducha den länge. Sen byter du jord på den. Det ska vara citrusjord. Ta sedan för vana att ge den lite vatten varje dag istället. Mina citrusar får ca 2msk vatten/dag och så här års får de dessutom vatten med citrusnäring eller blomstra med extra järn i. Har du möjlighet så ställ ut den utomhus också, helst lite skyddat i skuggan, så ska du se att den hämtar sig snart. Frukten bildas där blomman varit, vare sig du pollinerar eller inte. Men om du tar en pensel och penslar lite försiktigt, så blir frukterna större och finare.
Okej, vad skönt med lite tips, nu känns det lite mindre hopplöst. Att det blir frukt av blommorna hur man än gör hade jag ingen aning om, det var ju faktiskt riktigt intressant. Blir dom alltså större om man penslar? Halvskumt asså. Tack för hjälpen, nu känns det som att jag kan lyckas med den. Jag tycker jätte mycket om den, den är som så stor.
CITAT (juddan @ 22-05-2008, 18:14)  Okej, vad skönt med lite tips, nu känns det lite mindre hopplöst. Att det blir frukt av blommorna hur man än gör hade jag ingen aning om, det var ju faktiskt riktigt intressant. Blir dom alltså större om man penslar? Halvskumt asså. Tack för hjälpen, nu känns det som att jag kan lyckas med den. Jag tycker jätte mycket om den, den är som så stor. Frukter som blivit pollinerade får kärnor och blir större. Frukter som bildas ändå, blir då mindre och saknar kärnor
Jaha, men oj vad konstigt. Att det blir frukter ändå. Alltså blir dom jätte små eller är det bara en liten skillnad?
CITAT (juddan @ 22-05-2008, 22:02)  Jaha, men oj vad konstigt. Att det blir frukter ändå. Alltså blir dom jätte små eller är det bara en liten skillnad? Mellan halva och en tredjedel mindre.
Idag har mina grapekärnor grott! Två av tre kärnor har grott, sådda från köpefrukt, det tog ca 6 veckor i varmt söderfönster
Idag åker mina citrusar ut på "sommarbete". Det är tillräckligt varmt på nätterna nu.
Mina citrusar åkte ut för länge sen. Jag är så deppig över att jag bor i Umeå! ÅÅh, jag vill VERKLIGEN ha ett enormt apelsinträd på gården.  Sen blir jag så arg på att dom inte klarar lite kyla så jag sätter alltid ut dom i aggretion och sen får dom klara sig bäst fan dom vill. Det var minusgrader i natt, jag får se hur min passiflora edulis mår. Haha.  Jag läste på forumet igår att ett avokadoträd blir stort nog för att få frukt efter tio år, jag blev imponerad. Sen gick jag ut i trädgården och tittade på mina enorma äppelträd och tänkte, hm, hur gamla är dom? Jo, tio år. Sen tänkte jag, var inte det samma år som jag sådde avokadon? Jo, och den är typ en meter hög. PISS att växterna inte vill växa lika bra i Umeå som i bajs medelhavet.
Hej!
Jag har lite citrusar som jag planterat från frö. Dessa är ju ganska små än så länge (de är bara dryga 2 år) Min fråga är, bör man ha dem en och en i kruka eller kan man samplantera flera av samma art i en kruka?
En fråga till, Passionsblommor, kan man ställa ut dem på sommarbete nu? Har nio st som tar mycket plats inne.
Christer i Falköping
25-05-2008, 15:27
De skall planteras en och en, det blir alldleles för trångt annars. Ja du kan ställa ut dina passionsblommor nu. Finns risken för frost kan du alltid lägga en duk över. Christer.
Det där med citrusarna vet jag inte, jag kan inte tänka mig att det spelar så stor roll, dom blir nog större om du planterar dom ensamma, får mer chans till näring och sånt, men det kanske är fint att ha några ihop. någon annan kanske ger ett bättre svar. Passiflora däremot kanske jag kan svara på. Jag vet inte vart du bor eller hur rädd du är om dina passifloror, men jag har mina ute i umeå nu, och det var två grader i natt. Hur kallt de klarar beror på vilken sort det är, passiflora edulis som är passionsfrukt ska enligt källor jag läst inte klara mindre än fem grader, men jag har haft dem ute på flera frost nätter, säkert minus fem. Allt de fick var några vita blad.  Sånna här passifloror som man ofta kan hitta i affärerna, det kanske är sånna du har, de brukar vara vita eller blå, dom tror jag ska klara -5 grader. De mest köldtåliga passiflororna jag känner till klarar -10, de minst köldtåliga jag känner till klarar inte mindre än 10 grader, men det beror som på vilken sort du har. Men jag tror att det ska gå bra. /Judit
CITAT (Christer i Falköping @ 25-05-2008, 16:27)  De skall planteras en och en, det blir alldleles för trångt annars. Ja du kan ställa ut dina passionsblommor nu. Finns risken för frost kan du alltid lägga en duk över. Christer. Tack Christer! Då får citrusarna stå kvar som de gör och Passionen åker ut i morrn (blommorna alltså  !)
Alexander-VG-zon3
25-05-2008, 15:36
CITAT (juddan @ 25-05-2008, 09:02)  Mina citrusar åkte ut för länge sen. Jag är så deppig över att jag bor i Umeå! ÅÅh, jag vill VERKLIGEN ha ett enormt apelsinträd på gården.  Sen blir jag så arg på att dom inte klarar lite kyla så jag sätter alltid ut dom i aggretion och sen får dom klara sig bäst fan dom vill. Det var minusgrader i natt, jag får se hur min passiflora edulis mår. Haha.  Jag läste på forumet igår att ett avokadoträd blir stort nog för att få frukt efter tio år, jag blev imponerad. Sen gick jag ut i trädgården och tittade på mina enorma äppelträd och tänkte, hm, hur gamla är dom? Jo, tio år. Sen tänkte jag, var inte det samma år som jag sådde avokadon? Jo, och den är typ en meter hög. PISS att växterna inte vill växa lika bra i Umeå som i bajs medelhavet. en del citrus arter tål frost men blommorna tål det inte . mina ( som du kanske såg på bild i tråden ) tar jag ut tidigt och där har dom klarat att det går neråt 0c . att en citrus tappar blad är att den har ohyra eller att den står för blött eller för torrt även om den står varmt och mörkt under vintern tappar den bladen ( citrus växter är städse gröna alltså ska behålla bladen hela året runt ) dock ibland byter dom blad men då fälls inte alla . för att dom ska må bra som möjligt ska dom vara ute när det är runt +10c +5c ( beroende hur svalt dom stått innan ) och tas in i ett svalt utrymme om det skulle bli frost . sedan väl ute så låter man bara ytan torka upp och så ger man dom citrusnäring fram till Juli och då varannan vecka . första tiden ute så ställ dom i hlavskugga så dom vänjer sig sedan sätts dom soligare . även om dom tål frost bör man inte utsätta dom för det då dom inte behöver det och man vill ju inte riskera frukten och blommorna så tas dom in innan frosten kommer ev kan dom få komma ut igen på dagen i skåne kan dom stå ute in i nov hos dig vet jag inte när du måste ta in dom . väll inne under vintern sätts dom svalt +1c +15c och extra ljuse om vintern ,, vattna efter temp alltså är det +10c om vintern ska du vattna den 10gånger och försök att hålla bladen fuktiga under vintern . sedan i feb planteras dom om i nyjord då i citrusjord och tas sedan ut när det är runt +5c +10c . sköter man dom så här så kommer dom trivas jätte bra och ge frukt ( mognar på ca 5 till 9månader ) och blommar rikligt en gång på våren och en på hösten och sedan några blommor under hela sommaren ,, men deras huvud blomning infaller under vår eller försommar . citrus växter är ju dom ända växterna som kan blomma och ha frukt samtidigt . passiflora edulis tål frost när den är i vila ,,och då är den oftast bladlös . har den börjat växa så tål den inte frost och kommer frysa ner rejält . så det beror lite var växten befinner sig huruvida den tål frost . däremot den blåa passionsblomman går att ha ute med täckning i zon 0-1(2) i ett skyddat söderläge . passiflora edulis sköter man som en citrus också och kan vara ute under samma tid och övervintras inne i en temp på +5c +15c . min har jag haft ute sedan början av april och den växer sig finare för var dag ,, dock tropiska passiflora är känsligare och trivs inte om det går under +10c +5c om dom är i tillväxt perioden . min ena tropiska passiflora satte jag ut i går men den fick jag ta in igen då den började må dåligt och vissna i bladen så den får vara inne lite till .
Christer i Falköping
25-05-2008, 15:36
Jo, det spelar väldigt stor roll med citrusarna. De kommer att få det så trångt att de inte skulle kunna utvecklas ordentligt. Konkurrensen i krukan skulle göra dem taniga och fula om man jämför med hur de skulle se ut om de fick platsen för sig själva. Christer.
Oj, jag tror jag skickade mitt svar nästan samtidigt som dig Christer, jag hann inte se det. Tack för alla tips Flaxss, jag hoppas att jag ska få nån balans på mina citrusväxter. (jag har faktiskt två, och båda är lite halvers) Jag loggade in för att jag måste få tipsa om en grej, jag upptäckte just en frö försäljare på tradera, säljaren erbjuder helt otroliga fröer, jag gillar allihop i alla fall, grejen är bara att försäljningarna går ut om två timmar. Det finns passifloror som jag aldrig ens sätt! jag kan tänka mig att någon är intresserad. Jag måste bara tipsa, det vore synd om någon som är intresserad missar chansen. Bjud inte på mina bara, jag heter kobrarax.  här är sidan: http://www.tradera.com/category/category.a...&listtype=0 hoppas dom som är intresserade hinner!
Tur för dig att det fanns två av växten flaxss, annars hade jag tyckt att det där var ett jävligt pissigt beteende.
Alexander-VG-zon3
25-05-2008, 18:40
CITAT (juddan @ 25-05-2008, 18:21)  Tur för dig att det fanns två av växten flaxss, annars hade jag tyckt att det där var ett jävligt pissigt beteende. vadå ?? ursäkta mig för det första hade jag inte läst att ''just'' du hade skrivit om detta här inne ,, plus så hade jag lagt alla dessa som bokmärke dagen innan ,, som du ser har jag redan lagt till ( under plantim nätbutik ) plus hade jag fler än passiflora fröerna av samma säljare som du också kan se bland annat tulpanträdet . så ett pissigt beteende vet jag inte om jag har plus har han ju en butik om man nu missade nåt eller länkar till ett forum med risk för att någon lägger bud ,, det man vill ha ska man inte visa bild [attachment=18698:tradera.jpg]
Oj, förlåt, i så fall ber jag så mycket om ursäkt! Eftersom att du brukar besöka den här tråden så ofta + att du gillar passifloror har jag för mig så tänkte jag att du skulle besöka den, och eftersom att jag bara hade lagt bud på tre grejer så kändes det skumt att du la bud på den jag lagt på när jag snackat om den, dessutom så fanns det ju en annan att lägga bud på så det kändes konstigt. Ah, sorry, hoppas att du förstår min reaktion. Skumt att jag skrev det här också, jag trodde att man kunde ta bort inlägg men det kan man tydligen inte. Ursäkta mig flaxss! /Judit
Jag sådde papaya förra våren, många av dem grodde men dom blev inte stora utan dog snabbt. Dom ville nog ha mer vatten än jag gav dem och fuktigare. Banan har jag också 6-7år gammal är den, den är inte från frö. Kaffe sådde jag nyligen men det har inte börjat gro än. Vattenmelon hade mamma sått ett år, den fick bo i växthuset på sommaren och två små söta vattenmeloner kom det till hösten, de blev ungefär stora som tennisbollar, men de var SÅ söta och goda  . Du verkar ju ha många spännande växter på gång  . Mina fönster är tyvärr redan fulla
Alexander-VG-zon3
26-05-2008, 10:37
CITAT (Sofiia @ 26-05-2008, 09:30)  Jag sådde papaya förra våren, många av dem grodde men dom blev inte stora utan dog snabbt. Dom ville nog ha mer vatten än jag gav dem och fuktigare. Banan har jag också 6-7år gammal är den, den är inte från frö. Kaffe sådde jag nyligen men det har inte börjat gro än. Vattenmelon hade mamma sått ett år, den fick bo i växthuset på sommaren och två små söta vattenmeloner kom det till hösten, de blev ungefär stora som tennisbollar, men de var SÅ söta och goda  . Du verkar ju ha många spännande växter på gång  . Mina fönster är tyvärr redan fulla  papaya är känsligt för röta vid stammen då den lätt ruttnar om man vattnar för mycket . du kanske gav dom för mycket ? dom vill ju helst torka upp på ytan och sedan vattnar man under ifrån . CITAT (juddan @ 25-05-2008, 18:53)  Oj, förlåt, i så fall ber jag så mycket om ursäkt! Eftersom att du brukar besöka den här tråden så ofta + att du gillar passifloror har jag för mig så tänkte jag att du skulle besöka den, och eftersom att jag bara hade lagt bud på tre grejer så kändes det skumt att du la bud på den jag lagt på när jag snackat om den, dessutom så fanns det ju en annan att lägga bud på så det kändes konstigt. Ah, sorry, hoppas att du förstår min reaktion. Skumt att jag skrev det här också, jag trodde att man kunde ta bort inlägg men det kan man tydligen inte. Ursäkta mig flaxss! /Judit gör inget ,, visste inte heller att du lagt bud på just dom 3sakerna ,, annars hade jag kunnat lagt på den andre ,, jag tog ju efter tiden istället för jag hade öppnat alla så att dom stämde efter tid alltså tog den första som gick ut tidigaste och tog alla sorterna efter så tiden löpte ut i den ordningen . jag hade kanske känt lika dant ,, en kram
flaxss--> nej jag kan absolut inte ha vattnat för mycket. Jag misshandlade den nämligen ganska rejält
Vad skönt att höra flaxss, köpte du något roligt då?
Sofiia, jag har haft typ samma problem. jag har varit jätte sugen på papaya, köpte fröer och sådde i mars, en planta kom upp, två blad stack ut, sen började bladen bli gula. efter ett tag så vissnade den bara ner. allting gick fort. jag hann inte fatta någonting och förstår fortfarande inte vad som hände. jag har hört att många får problem med papaya, är det en omöjlig frukt eller? Det verkar ju roligt med papaya, på impecta står det att plantan dom säljer ska få mogen frukt tio månader efter sådd, så det är ju tråkigt när man inte ens får upp dom till ytan.
Alexander-VG-zon3
26-05-2008, 14:23
papaya kräver ju också tropiskt förhållanden för att trivas bra . redan som liten .
på tradera köpte jag ginseng plus en hel del passiflora .
CITAT (juddan @ 26-05-2008, 13:57)  Vad skönt att höra flaxss, köpte du något roligt då?
Sofiia, jag har haft typ samma problem. jag har varit jätte sugen på papaya, köpte fröer och sådde i mars, en planta kom upp, två blad stack ut, sen började bladen bli gula. efter ett tag så vissnade den bara ner. allting gick fort. jag hann inte fatta någonting och förstår fortfarande inte vad som hände. jag har hört att många får problem med papaya, är det en omöjlig frukt eller? Det verkar ju roligt med papaya, på impecta står det att plantan dom säljer ska få mogen frukt tio månader efter sådd, så det är ju tråkigt när man inte ens får upp dom till ytan. Jo vad jag läste så är papayan inte så lätt. Du kan ju söka här på forumet, vill minnas att jag lade in bilder på mina papayor då dom ännu var vid liv. Dom behöver fuktigt, varmt och ljust. Mina var i ett kallt mörkt fönster + att jag glömde vattna dem, så förutsättningarna var inte goda för dem inte. Ja men lycka till och hoppas det går bättre för dig!
Christer i Falköping
26-05-2008, 18:17
Papaya klara ingen kyla överhuvudtaget, lite tuffare blir de när de är större dock. Dessutom dödar drag dem genast. Hade en papaya som var närmare metern och över året, men inte tillstymmelse till frukt (eller blommor)trots att den levde sitt liv i växthus med god värme året runt. Den är inte lätt på något sätt. Christer.
Jag har en fråga till ang. citrusarna. Förgrenar de sig själva eller behöver de hjälp?
Christer i Falköping
27-05-2008, 16:30
Brukar grena sig själva, men vill du kan du alltid toppa dem där du känner för att stammen skall sluta och greningen börja. Christer.
Appropå det så undrar jag hur man gör för att få stora träd som inte grenar sig för tidigt. Jag var på en blomaffär i italien och där hade de 2meter höga olivträd för 100 spänn, hur gör man för att få ungträd att bli så långa? är det klimatets fel att mina växter slutar växa efter ett tag eller mer blir buskar? eller är det för att de står i krukor? jag undrar om det angående mina granatäppelträd också, för de är så taniga att de knappt orkar med vinden, och de blir buskar istället för träd. finns det inget trick om man vill ha stora medelhavsträd? /Judit
Christer i Falköping
29-05-2008, 17:08
Man låter helt enkelt en gren växa upp så högt som man vill att stammen skall vara, sedan toppar man den där. De nya skotten i toppen låter du vara, men de som kommer längs stammen måste bort. De i toppen måste toppas ganska så ofta så att du sakta men säkrt bygger upp en krona. De brukar inte börja bli fina förrän efter sisådär fyra år och under hela den tiden måste du toppa de nya skotten så att de grenar sig. Christer.
Vill bara meddela att nu har Alla mina tropiker fått komma ut på gränbete. Vad trångt det blev. Två undervattningsbrätt räckte inte långt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|