Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
blomkronan
CITAT (MariaS @ 21-12-2008, 19:36) *
Gud va du är duktig tummenupp.gif bravo.gif

thanks.gif tongue.gif
flinga100
CITAT (blomkronan @ 21-12-2008, 00:04) *
Underbart... vilken växt wub.gif Hoppas min ser ut som din om 10 år...

blush.gif Du lyckas nog beskära din något bättre... giggle.gif

CITAT (blomkronan @ 21-12-2008, 19:25) *
Här har det byggits i helgen smile.gif Nu kan jag få plats med mera sådder... yahoo.gif
Andra hyllor på marknaden är ju inte tillräckligt breda!!! så jag fick bygga en som hade måttet 120 i bred.
(Underbevattningsplattorna och armaraturerna är 120 cm)
[attachment=28584:DSC00853.JPG]
Jag fyndade gavlarna på fyndhörnan på ikea, 19:- st smile.gif
Hyllplanen hade jag i garaget från en gammal hylla. 5 st armaraturer hittade jag på blocket för 150:-
Så för ca 200:- fick jag ihop en hylla i 5 plan 120 cm bred så jag fick in underbevattningsplattorna smile.gif
Jag känner mig såååå duktig... 000.gif och blev hel nöjd biggrin.gif

WOW - vilken anordning! Jag är djupt imponerad!
mogge92
Hejsan allihopa! Tänkte fråga lite om råd angående min bananplanta. Nu i höst så har den nästan dött... den hade 2blad kvar, och efter riktigt mycket omsorg och vattnande med pyrex(blomflugor i jorden som tusan!) Och lite eftraljus så har den börjat tagit sig och den har nu 5st fina och friska blad. Men den har börjat skjuta en massa skott. Ska jag ta bort dessa eftersom den haft en tuff period? Det kanske blir lite för mycket att livnära en massa skott i vinter?
Tack för all tänkbar support!
MVH Mogge

EDIT: toppenfin anordning blomkrukan! Blev nästan sugen på att göra någon sådan själv.... när man får tid rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gröna växtdelar tar inte energi de samlar in energi till växten via fotosyntes, så nej du behöver inte ta bort skotten.
mogge92
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-12-2008, 19:24) *
Gröna växtdelar tar inte energi de samlar in energi till växten via fotosyntes, så nej du behöver inte ta bort skotten.

Det där lät väldigt logiskt iallafall! Okey då vet jag smile.gif
blomkronan
CITAT (mogge92 @ 30-12-2008, 19:16) *
EDIT: toppenfin anordning blomkrukan! Blev nästan sugen på att göra någon sådan själv.... när man får tid rolleyes.gif

giggle.gif alla gör stavfel... a0a.gif men ingen har kallat mig blomkrukan innan rotfl.gif

Tack... smile.gif jag fick jobba sweatingbullets.gif en dag sen var den klar... jag är jätte nöjd med min hylla smile.gif
eftersom den står i "tvättstugan" (tvättstugan= där tvättar vi kläderna och oss själva wink.gif) kan jag se till mina små varje morgon och kväll då jag borstar tänderna tummenupp.gif
mogge92
CITAT (blomkronan @ 31-12-2008, 00:54) *
giggle.gif alla gör stavfel... a0a.gif men ingen har kallat mig blomkrukan innan rotfl.gif

Tack... smile.gif jag fick jobba sweatingbullets.gif en dag sen var den klar... jag är jätte nöjd med min hylla smile.gif
eftersom den står i "tvättstugan" (tvättstugan= där tvättar vi kläderna och oss själva wink.gif) kan jag se till mina små varje morgon och kväll då jag borstar tänderna tummenupp.gif

Hehe förlåt... skyller på en blackout! happy.gif crazy.gif Låter ju toppen det där! Lite trångt blir det kanske... men växterna har ju alltid första prioritet giggle.gif tihi
blomkronan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-12-2008, 19:24) *

Hej Åsa har du lust att utveckla ditt svar... jag har oxå en banan planta som skutit skott. Den mår bra... men jag vill lära mig mera... jag är sååå kunskaps-turstig!

Jag har i en annan tråd fått veta att det inte är någon fara att bananen får skott, den dör inte av det! Men du verkar veta "varför" har du lust att dela med dig av kundskapen du har och förklara hur det går till??
På en nivå som man begriper blush.gif det är så många konstiga ord... " fotosyntes" ???vad betyder det???

Alexander-VG-zon3
Bananer har jordstammar (rhizomer) som delar sig och bildar fler skott (som Canna,Ingefära,Vass som har likande stammar som banan). så det är samma planta därför är det inte skadligt att ha skotten kvar. fler blad som Åsa skriver ger mer energi ''fotosyntes'' kan du söka om. jag är förtrött för att förklara om fotosyntes.

tar man veck skottet vid fel tillfälle så att det inte har rötter så kan det dö. ska man ta skott så ska det vara rötter på skottens rhizom. och banan dör inte av att ha skotten kvar vilka många ibland säger.
Piccante
CITAT (blomkronan @ 31-12-2008, 01:05) *
Hej Åsa har du lust att utveckla ditt svar... jag har oxå en banan planta som skutit skott. Den mår bra... men jag vill lära mig mera... jag är sååå kunskaps-turstig!

Jag har i en annan tråd fått veta att det inte är någon fara att bananen får skott, den dör inte av det! Men du verkar veta "varför" har du lust att dela med dig av kundskapen du har och förklara hur det går till??
På en nivå som man begriper blush.gif det är så många konstiga ord... " fotosyntes" ???vad betyder det???

Växter äter inte med fötterna förutom att de tar upp lite mineralämnen (som kväve, järn, kalcium, fosfor etc) genom rötterna men kol tar de upp genom bladen. Precis som vi behöver kolhydrater (pasta, ris, knäckebröd) så tar växterna sina byggstenar (kol) från luftens koldioxid. Växter tar upp koldioxid genom bladens klyvöppningar och får energi från solljus för att driva de processer som omvandlar koldioxid och vatten till socker och syre i bladen. Denna process kallas fotosyntes och kan enkelt sammanfattas CO2 + vatten + energi från solen = socker + syrgas.
mogge92
Hehe, lite kul att vi fick in lite fotosyntes här också... flirting.gif
En fråga bara... ungefär hur stora bör skotten vara innan man tar bort dem ifrån modersplantan? Hur vet man när de har ordentliga rötter?
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 12:06) *
En fråga bara... ungefär hur stora bör skotten vara innan man tar bort dem ifrån modersplantan? Hur vet man när de har ordentliga rötter?

när dom börjar få några rejäla blad , sedan kan du ju gräva försiktigt ner i jorden och kolla om där är rötter. det kan ibland funka utan rötter på skottet men det är en chansnings.
blomkronan
CITAT (Markus_H @ 31-12-2008, 01:26) *
Växter äter inte med fötterna förutom att de tar upp lite mineralämnen (som kväve, järn, kalcium, fosfor etc) genom rötterna men kol tar de upp genom bladen. Precis som vi behöver kolhydrater (pasta, ris, knäckebröd) så tar växterna sina byggstenar (kol) från luftens koldioxid. Växter tar upp koldioxid genom bladens klyvöppningar och får energi från solljus för att driva de processer som omvandlar koldioxid och vatten till socker och syre i bladen. Denna process kallas fotosyntes och kan enkelt sammanfattas CO2 + vatten + energi från solen = socker + syrgas.

tummenupp.gif tack sååååå jätte mycke för dit svar det där förstog ju en "nybörjare" som jag tongue.gif
När man söker info på nätet om sådan här fakta får man för mycket info! så man inte förstår... tack det här var aldeles lagom smile.gif

GOTT NYTT ÅR på dig yaay.gif
MariaS
CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 12:06) *

När du ändå ska plantera om plantan nu i vår, så skakar du ju försiktigt av den gamla jorden. Då ser du vilka skott som har rötter och vilka som inte har det. Svårare än så är det faktiskt inte.
mogge92
CITAT (MariaS @ 31-12-2008, 16:50) *
När du ändå ska plantera om plantan nu i vår, så skakar du ju försiktigt av den gamla jorden. Då ser du vilka skott som har rötter och vilka som inte har det. Svårare än så är det faktiskt inte.

Det låter ju faktiskt väldigt enkelt... ja antar att det inte är svårare än så. Förut har jag alltid tagit bort skotten men nu ska jag låta dem vara kvar och se om jag kanske kan få en till liten bananplanta senare....eller flera rolleyes.gif
MariaS
CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 18:06) *
Det låter ju faktiskt väldigt enkelt... ja antar att det inte är svårare än så. Förut har jag alltid tagit bort skotten men nu ska jag låta dem vara kvar och se om jag kanske kan få en till liten bananplanta senare....eller flera rolleyes.gif

Det blir snart ganska trångt bara, om du sparar alla skott.. giggle.gif
mogge92
CITAT (MariaS @ 31-12-2008, 18:08) *
Det blir snart ganska trångt bara, om du sparar alla skott.. giggle.gif

Hehe, så sant så.... sweatingbullets.gif
Scout
Jag var på "Nerins frukt & grönt" i Uppsala idag och köpte pommerans och chayote och sharonfrukter. De hade massa andra exotiska frukter också, t.ex. tamarind, kaktusfikon, lichi och sånt.

Sharonfrukterna har verkligen pyttesmå platta kärnor, är det någon som har lyckats få upp sådana plantor? Vad är tricket? jag har misslyckats med dem flera gånger...

Är det någon som har provat att så chayotefrön? grön, hård och konstig frukt.
Scout
Ingen?
MariaS
CITAT (Scout @ 14-01-2009, 22:03) *
Ingen?

Nope. Men eftersom den tillhör squashfamiljen, ska du inte vara säker på att den är fröäkta.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 08-01-2009, 21:56) *
Jag var på "Nerins frukt & grönt" i Uppsala idag och köpte pommerans och chayote och sharonfrukter. De hade massa andra exotiska frukter också, t.ex. tamarind, kaktusfikon, lichi och sånt.

Sharonfrukterna har verkligen pyttesmå platta kärnor, är det någon som har lyckats få upp sådana plantor? Vad är tricket? jag har misslyckats med dem flera gånger...

Är det någon som har provat att så chayotefrön? grön, hård och konstig frukt.

Sharon sår du varmt,soligt och fuktigt. gror dom inte så kan en köldperiod göra så dom gror. tyvärr är dessa frön inte alltid utvecklade för att gro.

pommerans så du varmt,soligt och ljust.
Örtagården
Halloj!
Jag satte Avokado och Passionsört den 12/1. Min fråga är hur lång tid det tar innan de gror? Jag går o kikar titt som tätt, kan inte låta bli trots att det är omöjligt att det ska synas nått rolleyes.gif

Tacksam för svar
Alexander-VG-zon3
Avokado kan ta från 4veckor till 4månader

Passiflora kan ta från 2 veckor till 1-4månader

Avokado kan ta från 4veckor till 4månader

Passiflora kan ta från 2 veckor till 1-4månader
MariaS
Japp, nu börjar det hända saker i växthuset...
[attachment=33773:Ficus_carica.jpg]
Ficonet i växthuset, har startat upp riktigt bra tycker jag. Däremot det på friland, ser inget vidare ut ännu... men det kommer.
[attachment=33774:Guajava.jpg]
Guavan ser lika emlig ut denna tiden på året, som vanligt. Men den blir magnifik om några veckor. Hoppas den tänker blomma i år... Den är ju ändå fem år nu.

Citrusarna har jag lagt in under citrustråden.
Zembra
Hej.

Inspirerad av denna härliga tråd petade jag och barnen förra sommaren ner diverse kärnor från olika frukter. Har nu massor av frågor till er. Det som trotsat det norrländska vintermörkret, och fortfarande lever är två citrusplantor, (antingen mandarin eller citron eller en av varje, tyvärr har lapparna vi satte dit farit all världens väg. Kan man se på bladen vilken citrus man har?), två avokado, ett granatäpple, två trädtomater, en passionsfrukt och något som jag totalt glömt bort vad det var.

Nu undrar dels om någon kan hjälpa mig identifiera den okända samt tala om ifall och i så fall hur jag skall klippa för att det inte bara skall bli en lång pinne, och dels om det är någon av dem som inte bör spendera sommaren i vårt lilla växthus, utan bör stanna kvar inne på fönsterbrädan? Växthuset är ett inte alltför tätt hemmabygge och inte uppvärmt alls (brukar dock har dock ett element som slår på om det kryper ner för mycket) så vissa nätter kan bli lite kalla även på sommaren (tomater, gurka och physalis brukar dock klara sig bra). Vi bor i zon 6. Gärna lite allmänna sköselråd för dessa också. Har försökt läsa på genom att söka här och googla, men man känner sig ju lite osäker på hur ”telingarna” vill ha det….

Okändingen
[attachment=34686:000_0026.jpg]
Zembra
Puffar lite för min okända växt, hoppas det är OK? smile.gif

Tyvärr är bilden dålig så det är troligen svårt att se, men jag undrar om någon har någon gissning. Har försökt komma ihåg vad för frön vi egentligen satte. Jag har verlkigen lyckats vimsa till det med de som överlevt vintern. blush.gif

Mangokärnan kom tillslut upp, men svartnade och dog, så den går bort. Försökte även med fikon, men där kom inget upp har jag bestämt för mig, och fikon har ju flikiga blad, så den går bort. Papaya satte vi också och flera kom snällt upp, men jag har för mig att alla dog. Kiwi satte vi också, men jag har för mig att inget kom upp. Är dock inte riktigt säker, kan det vara kiwi? Tycker inte riktigt det stämmer med bilder. Satte också Feijoa, vilket jag tror att det kanske kan vara. Vet att jag fick upp några, men minns inte riktigt hur det gick för dom. Har försökt googla på bilder, men det är lite svårt att se tycker jag. Kan det vara feijoa?
Maackan
Har lyckats driva upp Lanzones från frön i frukter jag hade med mig hem från Filippinerna nu i vinter....
Hur sköter man dem bäst samt longan?

Det som jag lyckats driva upp från fröer:
Kumquat
Litchi
Mango
Mangostan
Sötcitron
Cherimoya

Så ös på med tips på hur man sköter dessa bäst

har ca 25 grader i rummet på dagen, 20 på natten
sprutar ibland med spray för att fukta samt att dem står under lampa 12 timmar om dygnet.....
RitRat
Jag har en del tropiska frön att erbjuda. Se annan tråd:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1207355
greenzone
Hur lång tid tar det för apelsinfrön att gro?
Alexander-VG-zon3
det kan ta allt från 1 vecka till någon månad innan en apelsinkärna gror, mycket beror på hur varmt den har det och hur färsk kärnan va.
Hellmark
Halloj! Jag har nu provat att så frön av en passionfrukt från en affär, det har snart gått två månadet och inget har hänt, jag lade dom i odlingsbriketter med en Daylight-lampa, har inhandlat perlit, skall jag försöka igen och om fallet är sådant, skall jag behandla fröna på något vis?
rosita
CITAT (Hellmark @ 11-02-2012, 19:13) *
Halloj! Jag har nu provat att så frön av en passionfrukt från en affär, det har snart gått två månadet och inget har hänt, jag lade dom i odlingsbriketter med en Daylight-lampa, har inhandlat perlit, skall jag försöka igen och om fallet är sådant, skall jag behandla fröna på något vis?

Det brukar nog gå fortare än 2 månader för fröet att gro, så börja du om med nya frön. flirting.gif

Kom ihåg att skölja av allt fruktkött från fröna, om det finns kvar kan det hindra fröet/kärnan att gro. Och prova gärna att så i såjord i stället. Lycka till!
EdSe1991
När jag rensade lite ogräs i början av sommaren lät jag en växt vara för jag tyckte den liknade nektarinplantan vi haft tidigare. I sommar har den stått kvar i tunnan tillsammans med några majsplantor men idag grävde jag upp den för att se var det var egentligen.

[attachment=78217:WP_000623.jpg]

Tydligen har en nektarinkärna följt med från komposten och grott ca 25-30 cm nere i jorden.

Så nu har jag planterat om den i en kruka och hoppas den överlever vintern. Den förra nektarinplantan blev en liten 5-årig buske som klarade en vinter ute men som I vintras blev barkad av några sorkar.
EdSe1991
Hej smile.gif

Jag lyckades hitta kvitten i en butik och efter att ha identifierat den som äkta kvitten, Cydonia oblonga, och kokat underbar marmelad på den har jag nu några frön att ta hand om. Jag har tänkt så dem efter lite vanlig stratifiering men undrar lite om äkta kvittens tålighet. Jag har läst att de kan klara sig i södersta Sverige (zon 1-2), hur förhåller sig det till finsk zon 1a (Åland)?

Finns det någon som har kvitten själv och som kan dela med sig lite erfarenheter?
strandskatan
För att översätta finsk zon till svensk lägger man till en eller ett par zoner. Finsk zon 1 blir svensk zon 2 eller 3, jag vet inte om zon 1a är varmare än 1b, i så fall motsvarar din zon svensk zon 2. Jag bor i zon 1, men utsatt och blåsigt och med mycket barfrost på blöt jord, och mina frösådda äkta kvitten har aldrig frusit ner, växer dock långsamt och har efter 5 år (tror jag det är) ännu inte blommat. Jag har aldrig täckt eller vinterskyddat mina på något sätt, det skulle förvåna mig om inte äkta kvitten klarar sig hos dig, du har kanske skyddande snö dessutom, vilket jag ytterst sällan har. Jag önskar dig lycka till!
winjarra
CITAT (flaxss @ 30-03-2008, 16:45) *
jag kan i alla fall berätta om varje växt hur dom trivs bäst .

Papaya - övervintras ljust och +15c +20c ,kan stå ute om det är över +15c . vill ha ljust och fuktigt och varmt åretrunt . kan inte beskäras .

Hej, jag måste säger, Papayan KAN faktisk beskäras, man toppar den precis ovanför ett blad par, efter man har gjort det kommer det nya sidoskott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon