Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
clivia
CITAT (Sunny @ 14-02-2009, 20:43) *
Her kommer en liten "utvecklings-historia" ,
der vi følger en plante från "stickling-nivået" til blommande plante ...

Dette er en gammal novemberkaktus-hybrid.
Bladene er lange og "annorlunda" jämföra med de hybridene man kjøper nå.
De gamle hybridene har sin spesielle charm , tycker jeg ...

Knoppene var lange og slanke , blomstene "annorlunda" ...

jag gillar ditt sätt att beskriva vad du har gjort 000.gif ... det känns att du tycker om dina växter inte bara denna kvällen, dina Schlumbergeror på bilderna pratar om dig, Sunny...det är säkert åtskilliga timmar och dagar av arbete och kärleksfulla omsorg du ägnar åt dem...men sen när Schlumbergeror "betalar" allt tillbaka med sina fantastiska kaskader av blommor blir man så varm i själen... blush.gif...ja, och ju äldre växten blir desto mer "värme" skänker den... Gammaldags växter har en del att säga till oss...de har inte sagt det sista ordet... whist.gif

Stor tack att du delar med oss, Sunny....

En blomma till dig, hoppas att plantan kommer att bli minst lika stor och gammal som dina plantor...

[attachment=30814:en_till_dig....jpg]

kompiskram.gif

MVH/clivia
Sunny
Takk for blomman , clivia !

Sitatet nedenfor kommer fra en annen tråd , og du skriver der om Clivia-planter :
CITAT (clivia @ 15-02-2009, 10:57) *
... Ibland är det intressant att höra om plantornas "vilja" från människor som inte ens har odlat några växter i mer än kanske några enstaka år med varierande resultat men så duktiga att upprepa för andra "mantra" de har läst i böckerna som många gånger bara skriver om som andra tidigare utgivna böcker redan har skrivit...Och nu har vi Internet till...Nej, Lissa, med åren har jag blivit ödmjuk gentemot naturen och tar avstånd från att påstå någonting utan att prova och tänka själv...

Jeg tycker vad du skriver om disse "mantra" som upprepas okritisk passer 100 % på Schlumbergera ...

Det upprepas at de skal "må illa" ; torka ut , stå i små krukker , ikke få gödning ...
Disse "mantra" er skuld i at mange Schlumbergera-planter ikke når sitt fulle potensiale. mad.gif

Min erfarenhet er at de ikke skal torka helt ut.
Som unge planter skal de ha større krukke varje vår.
De gillar å bli dusjet ( de elskar å komme ut i sommar-regnet ).
Og naturligtvis skal de ha gödning. yes.gif

Det her lærer man seg spesielt når man odlar från sticklingar ,
men også planter från butiken skal man "være snill med". yes.gif

I min bilde-serie følger vi samme plante i ca. 2 1/2 år
från sticklingar til mogen blommande plante.
( Bare på siste bilde er en moderne novemberkaktus med for å sammenligne blommor med den gammeldagse. )

Jeg vet ikke om dette kom tydelig fram i hva jeg skrev. shy.gif
Sunny
Noen av mine nye eller kanskje er det rett og si moderne novemberkaktus-hybrider :

- En regnskog er det , ja ... shy.gif giggle.gif
nilssontherese
WOW WOW WOW igen!!! Åhhh vad många fina stooooooooora plantor du har!!
clivia
CITAT (Sunny @ 15-02-2009, 16:12) *
Noen av mine nye eller kanskje er det rett og si moderne novemberkaktus-hybrider :

- En regnskog er det , ja ... shy.gif giggle.gif

Mycket fina och välmående plantor du har... tummenupp.gif bravo.gif Hur länge har du ägnat dig åt Schlumbergeror, Sunny? Ja, jag har förstått dina bilder men kanske har jag varit lite otydligt när jag skrev mitt inlägg... g.gif Du bevisar att alla Schlumergeror kan bli vackra med omsorg och en smula kärleksfulla hantering...Inte bara de moderna sorterna men också de äldre som vi ännu idag kan hitta hos äldre människor...Det är vi som måste lära oss att förstå de och leva med växterna om vi skaffar dem... Leva med växterna, inte bredvid...Jag är i alla fall glad att det fortfarande existerar människor som kan denna konsten och har förmåga att föra den vidare....Tack, Sunny

blomma.gif

Din "regnskog" skulle jag ha i mitt kök, Sunny.... shy.gif

MVH/clivia
Sunny
CITAT (nilssontherese @ 15-02-2009, 18:37) *
WOW WOW WOW igen!!! Åhhh vad många fina stooooooooora plantor du har!!

Ja , stora blir dom !!!
Den hvite er nå 95 cm bred og 45 cm hög ...
Man får velge om mine bilder skal være til inspirasjon eller til varning ... whistling.gif giggle.gif
Du sier også "fina" , og TAKK for det , jeg elsker jo disse plantene , og blir glad for "fina ord" om dom ! thanks.gif smiley_small_hug.gif

CITAT (clivia @ 15-02-2009, 19:07) *
Hur länge har du ägnat dig åt Schlumbergeror, Sunny? ...
Du bevisar att alla Schlumergeror kan bli vackra med omsorg och en smula kärleksfulla hantering...
Inte bara de moderna sorterna men också de äldre som vi ännu idag kan hitta hos äldre människor...
Din "regnskog" skulle jag ha i mitt kök, Sunny.... shy.gif

Mine 2 eldste novemberkaktus ; den hvite på bildet ovan og en rosenrød
( som ikke er bilde av her ) ble kjøpt i 2003.
Båda var ordinære små planter kjøpt på matbutiken ...
Sen har det blitt lite flere ...

Jeg har også noen gamle hybrider som jeg har odlat från sticklingar.
Jeg tycker kanskje det er de mest värdfulla , dem får man ikke kjøpe ...

Og så har jeg äkta julkaktus = Schlumbergera x buckleyii.
( Novemberkaktus = Schlumbergera truncata hybrider ).

Her er bilder av min äkta julkaktus :

Ps. - clivia og Therese , det er ingen problem å skicka sticklingar til våren ,
så kan ni få en del av min regnskog ( i köket eller andre rum giggle.gif ) ... kram2.gif
clivia
CITAT (Sunny @ 15-02-2009, 21:08) *
Ja , stora blir dom !!!
Den hvite er nå 95 cm bred og 45 cm hög ...
Man får velge om mine bilder skal være til inspirasjon eller til varning ... whistling.gif giggle.gif
Du sier også "fina" , og TAKK for det , jeg elsker jo disse plantene , og blir glad for "fina ord" om dom ! thanks.gif smiley_small_hug.gif
Mine 2 eldste novemberkaktus ; den hvite på bildet ovan og en rosenrød
( som ikke er bilde av her ) ble kjøpt i 2003.
Båda var ordinære små planter kjøpt på matbutiken ...
Sen har det blitt lite flere ...

Jeg har også noen gamle hybrider som jeg har odlat från sticklingar.
Jeg tycker kanskje det er de mest värdfulla , dem får man ikke kjøpe ...

Og så har jeg äkta julkaktus = Schlumbergera x buckleyii.
( Novemberkaktus = Schlumbergera truncata hybrider ).

Her er bilder av min äkta julkaktus :

Ps. - clivia og Therese , det er ingen problem å skicka sticklingar til våren ,
så kan ni få en del av min regnskog ( i köket eller andre rum giggle.gif ) ... kram2.gif

Nu hittar jag verkligen inga ord, Sunny,....du är en mästare...... blink.gif blink.gif blink.gif tummenupp.gif tummenupp.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif

Det är inte så ofta man ser sådana här bilder här på forumet....

kram2.gif

MVH/clivia

PS: Vi kan byta sticklingar om du vill... shy.gif Jag har inte så stora plantor ännu men du ger mig inspiration...
nilssontherese
Sunny! Vad go´du är! tack vi kan kanske byta du och jag med! Himmel säger jag bara så vackra plantor!
Bassam
Tack för frågan:

knoppar ramlar också om:
1- om växter fick mycket kväv.
2 om de fick mycket vatten före knoppar kommer.
3 om växter blir mycket törstiga och sen fick mycket vatten.
4 eller om de fick ohyra.

H: Bassam

Sunny
CITAT (clivia @ 16-02-2009, 07:22) *
PS: Vi kan byta sticklingar om du vill... shy.gif Jag har inte så stora plantor ännu men du ger mig inspiration...

Så bra om mine bilder gir inspirasjon ! shy.gif
Hva jeg viser med min "bilde-serie" er at det går ganske raskt å odla fram en bra stor plante om man er "snäll" med den og glömmer bort "mantraet" om Schlumbergera , om man nu har lyssnat til det ... wacko.gif
- Og så hoppas jeg alle ber om sticklingar när de besöker människor med gamla "annorlunda" Schlumbergera-planter. giggle.gif

CITAT (nilssontherese @ 16-02-2009, 13:50) *
Sunny! Vad go´du är! tack vi kan kanske byta du och jag med! Himmel säger jag bara så vackra plantor!

Visst kan vi byta , clivia og Therese , just nu riskerar man at sticklingar fryser i post-containerar som står ute ved omlastning ,
men i april eller mai kan vi "talas". yes.gif
clivia
CITAT (Sunny @ 16-02-2009, 17:18) *
Så bra om mine bilder gir inspirasjon ! shy.gif
Hva jeg viser med min "bilde-serie" er at det går ganske raskt å odla fram en bra stor plante om man er "snäll" med den og glömmer bort "mantraet" om Schlumbergera , om man nu har lyssnat til det ... wacko.gif
- Og så hoppas jeg alle ber om sticklingar när de besöker människor med gamla "annorlunda" Schlumbergera-planter. giggle.gif
Visst kan vi byta , clivia og Therese , just nu riskerar man at sticklingar fryser i post-containerar som står ute ved omlastning ,
men i april eller mai kan vi "talas". yes.gif

Tack för din vänlighet, Sunny, jag kommer säkert att kontakta dig angående sticklingar i april eller maj, jag kan absolut inte motstå dem (du är "farlig" naughty.gif )

kompiskram.gif

MVH/clivia
tepa
Hej

Det närmar sig Påsk, och min äldsta av Julkaktusarna har uppbringat en knopp. Men bara en enda. Inte menar ni att era julkaktusar ser ut som på bilderna NU ! De som är helt översållade av blommor. Hur har ni det på knoppfronten? Som sagt, det närmar sig Påsk, om dom ska väl blomma då med. Påskkaktusen har också några pytte pytte knoppar.

Hälsn Tepa
Sunny
CITAT (tepa @ 18-02-2009, 21:00) *
Inte menar ni att era julkaktusar ser ut som på bilderna NU ! De som är helt översållade av blommor.
Hur har ni det på knoppfronten?

Hei , tepa ! smile.gif

Mine bilder av blommande novemberkaktus og julkaktus er fra november og desember. shy.gif

Just nu har jeg små knoppar på julkaktusen og en liten novemberkaktus.

tepa
Hej Sunny

Det var väl det jag trodde. Dina kaktusar är något så otroliga, man blir andlös och alldeles grön av avund. Dom är ju himmelska ! Otroliga ! Du måste älska sådana.

Hälsn Tepa
Sunny
CITAT (tepa @ 18-02-2009, 21:21) *
Du måste älska sådana.

Yes , I do ! yahoo.gif

Og thanks.gif for dine trevliga ord -
extra kul när de kommer fra den som har startat den her tråden ... kram2.gif

Jeg må også få si ; din plante er ju grøn og frisk ,
det ser ut som den mår bra , og "storleken" kommer med tiden ... biggrin.gif

nilssontherese
Nu blommar min Exotica! Inte så många blommor men ändå! Bättre än inga giggle.gif
[attachment=31367:exotica_2009.jpg]
[attachment=31368:exotica_...nta_2009.jpg]
clivia
CITAT (nilssontherese @ 01-03-2009, 12:33) *
Nu blommar min Exotica! Inte så många blommor men ändå! Bättre än inga giggle.gif
[attachment=31367:exotica_2009.jpg]
[attachment=31368:exotica_...nta_2009.jpg]

De är fina, Therese,... antalet spelar inte så stor roll, den blommar och det glädjer... bravo.gif happy.gif

Grattis till dem!!!

Jag måste vänta ännu, min har bara knoppar på väg och man vet aldrig hur många knoppar kommer att stå i blom hos denna sorten...

[attachment=31372:knoppar_...1.3.2009.jpg][attachment=31373:knoppar_...3.2009_2.
jpg]

MVH/clivia

nilssontherese
oj, så många knoppanlag din har!! hoppas hoppas att det blir ett riktigt fyrverkeri! shy.gif biggrin.gif
Sunny
Min finaste påskblomma i år er min gule novemberkaktus ( Schlumbergera truncata hybrid ).

God påske til alle Schlumbergera-venner ! smiley_small_hug.gif

...............

Ps. Er det flere som har Schlumbergera-blomstring nå ?
clivia
CITAT (Sunny @ 09-04-2009, 20:57) *
Min finaste påskblomma i år er min gule novemberkaktus ( Schlumbergera truncata hybrid ).

God påske til alle Schlumbergera-venner ! smiley_small_hug.gif

...............

Ps. Er det flere som har Schlumbergera-blomstring nå ?

Tack, Sunny, det samma till dig... rose.gif Vilken fantastisk blomning hos dig!!!! blink.gif 000.gif Mina blommar inte alls så rikligt!!!

Två schlumbergeror blommar hos mig för tillfället... den gula och S. exotica (på den andra bilden hennes första vårblomman från 31.3.2009) Ja, den har några knoppar till men ganska snål med blommor är den...

[attachment=33088:Schlumbe...0.4.2009.jpg][attachment=33091:S.exotic...1.1.2009.
jpg]

[attachment=33090:S.exotic...mman.....jpg][attachment=33101:Schlumbe...0.4.2009.
jpg]

MVH/clivia

Sunny
På den her tiden tycker jeg S. exotica er mycket vakker med sin ny-växt :

I varmt väder duschar jeg den daglig.
nilssontherese
ljuvlig Sunny!! Min är inte fullt så stor ännu ser fram emot när min blir lika vacker som din! bravo.gif
clivia
CITAT (Sunny @ 08-07-2009, 18:22) *
På den her tiden tycker jeg S. exotica er mycket vakker med sin ny-växt :

I varmt väder duschar jeg den daglig.

Tack för bilderna, Sunny, jag saknar ord varje gång jag tittar på dina Schlumbergeror... levande konst... happy.gif happy.gif happy.gif

Några av mina småttingar delar plats med en stor clivia och idag ska jag bättra mig och ge dem egna krukor...

[attachment=37780:schlumbe...9.7.2009.jpg]

En av de är Schlumbergera ´Enigma`, jag tror att Therese har den och hon har visat blommor på den redan...

[attachment=37781:Schlumbe...9.7.2009.jpg]

Thor-Bella har kommit med ett intressant skott...

[attachment=37782:Thor_Bel...9.7.2009.jpg]

Min S. exotica inte alls så stor som din, den växer mycket långsammare...

[attachment=37784:Schlumbe...9.7.2009.jpg]

Schlumbergera "dagis" högre rad från vänster

[attachment=37786:Schlumbe...9.7.2009.jpg]

Melissa, Thor-Bella, Lindy-Loo, Samba Brasil...

Jag ser fram emot november och deras magnifika blommor...

MVH/clivia

Sunny
Takk for hyggelige ord om min exotica , Therese. biggrin.gif

clivia , så kul å se at også andre er interessert i "detaljer" når det gjelder disse plantene ,
jeg tenker da på skottet på din Thor-Bella , som nok kommer fra en areol helt nede på et av de nederste leddene. Om planten mår bra , så kan den "gjöra sådär". bravo.gif

Og jeg ser at mange av dine novemberkaktus har storlek til at blomma denne høsten ,
dom av mine som har slik storlek får mycket omsorg av meg.
Jeg dusjer dem og plukker bort ledd for at de skal forgrene seg.

Mitt ideal er at ut av ett ledd ( blad ) skal komme minst 2 nye ledd ...
De skal forgrene seg , forgrene seg , forgrene seg ...
Jeg vet av erfarenhet at dette blir mycket store planter med tiden ,
og jeg vil ha dem så kompakta som möjlig ...

Den her ville växa uppåt som et träd ( der er bara en stickling i krukkan ) , så det fikk den det i starten , og den fikk etter hvert stöd for å ikke falla över , men nå plukker jeg bort ledd på den som på de andre for at den skal forgrene seg.

Bilde fra juni -09 :

Blommor på samme plante i april-09. Det er en mycket gammal hybrid.
Se hvor annorlunda leddene er jämföra med leddene på moderne hybrider :

I mai -09 hende noe som aldri har hendt meg förut !!!
Julkaktus ( Schlumbergera x buckleyii ) , novemberkaktus ( S. truncata hybrid ) , påskkaktus ( Rhipsalidopsis gartnerii ) og rosenkaktus ( R. rosea ) blommade på samme tid !!!!! yahoo.gif
Så jeg måtte sette dem sammen og ta dette bildet :

Noen dager etter var novemberkaktusen finere , her sammen med 2 påskkaktuser :

Og her et bilde av rosenkaktus og hvit påskkaktus
( even om tråden omhandler novemberkaktus egentligen shy.gif ) :

Sussie F-Flower
Sunny: smiley_small_hug.gif
-Vilka oerhört fina påsk-jul-kaktusar du har!!! yaay.gif
Så fantastiskt otroligt underbara att det finns inte ord.... tummenupp.gif
Jag har till och med fått torkat tårarna emellan inläggen, för jag förstår ju naturligtvis att det ligger mycket skötsel, omtanke och en stor portion med kärlek bakom all denna blomprakt.... och skulle jag ha så enormt vackra Schlumbergior som du har, så skulle jag gråta av glädje kram2.gif . Faktiskt. Precis som nu! Bara av att se bilderna och att läsa din text...

Hur kan du se på bladen vad som är vad? Är det skillnad på hur man ska sköta om dom beroende på vilken sort det är?
Jag övertog flera kaktusar efter min X-svärmor när hon flyttade till demensboende tidigt i våras. Har funderat om jag ska ha dessa kvar eller inte... Dom är ju inte sååå speciellt vackra när dom bara är gröna men att vänta in en stor skörd av blommor är kanske värt besväret.. blush.gif så kanske jag ska ha dom kvar i alla fall...?

Ni är ju flera som har lagt in helt otroliga bilder på olika kaktusar och jag känner att NU fick jag nog inspiration till att behålla dom.... laugh.gif
clivia
CITAT (Sunny @ 11-07-2009, 21:05) *

clivia , så kul å se at også andre er interessert i "detaljer" når det gjelder disse plantene ,
jeg tenker da på skottet på din Thor-Bella , som nok kommer fra en areol helt nede på et av de nederste leddene. Om planten mår bra , så kan den "gjöra sådär". bravo.gif

Og jeg ser at mange av dine novemberkaktus har storlek til at blomma denne høsten ,

Den her ville växa uppåt som et träd ( der er bara en stickling i krukkan ) , så det fikk den det i starten , og den fikk etter hvert stöd for å ikke falla över , men nå plukker jeg bort ledd på den som på de andre for at den skal forgrene seg.

Bilde fra juni -09 :

Julkaktus ( Schlumbergera x buckleyii ) , novemberkaktus ( S. truncata hybrid ) , påskkaktus ( Rhipsalidopsis gartnerii ) og rosenkaktus ( R. rosea ) blommade på samme tid !!!!! yahoo.gif

Jag vet faktiskt inte vad ska jag skriva, Sunny,... I nästan en halvtimme har jag tittat på dina bilder... och just nu bestämmt mig att spara dem... och visa upp för mina små gröna småttingar vad vi måste sträva efter... Det är inte vanligt att se sådana fantastiska exemplar... tummenupp.gif Jag gillar dessa plantor ännu mer efter att ha sett dina otroliga skapelser...

Det här med förgreningen...ja, du har rätt och dina plantor visar att det är nödvändigt att forma dem om vi vill skapa kompakta och rikligt blommande växter... Jag ska forma lite mina imorgon...

Här finns en bild på min S. exotica som blommade i april:

[attachment=38017:Schlumbe...ril_2009.jpg]

Nu på söndagsmorgonen har jag tagit två bilder...
Samba Brasil i detalj med sina rosa kanter... och dennes spel i morgonsolen...

[attachment=38020:Samba_Br...uli_2009.jpg][attachment=38021:Samba_Br...uli_2009.
jpg]

Thor-Bella med 6 "fingrar" på ett "led"...

[attachment=38022:Thor_Bel...uli_2009.jpg]

och lite blommor till, påskkaktusen blommar fortfarande...

[attachment=38024:P_skkakt...uli_2009.jpg]

[attachment=38026:p_skkakt...2.7.2009.jpg]

PS: Jag är mycket nyfiken hur din Schlumbergera-bonsai kommer att utvecklas...Den ser riktigt bra ut i mina ögon... 000.gif

Dina erfarenheter är guld värda, Sunny...

MVH/clivia
nilssontherese
jag blir helt stum! vilka makalöst vackra plantor du har Sunny och clivia med för den delen!! Man tappar ju andan!!WOW!
clivia
Tack, Therese...

jag blir helt stum när jag tittar på din hemsida... shy.gif

MVH/clivia
nilssontherese
CITAT (clivia @ 12-07-2009, 11:50) *
Tack, Therese...

jag blir helt stum när jag tittar på din hemsida... shy.gif

MVH/clivia

åh tack blush.gif
Biggan_
CITAT (Sunny @ 11-07-2009, 21:05) *

Bilde fra juni -09 :

Vilka fantastiskt fina kaktusar! wub.gif
Sunny
TAKK til dere alle for vänliga ord om mine planter !!! smiley_small_hug.gif

clivia , førgreneingen av din Thor-Bella er just sådanna "detaljer" som jeg legger merke til på mine planter , - skal se om jeg kan ta bilder av flere "detaljer" etter hvert , så hoppas jeg at du og andre inspiserer deres planter etter "fantastisk forgrening" eller annat ...

Sussie , jeg skal forsøke å svare på dine spørsmål :

CITAT (Sussie F-Flower @ 11-07-2009, 22:51) *
Hur kan du se på bladen vad som är vad?
Är det skillnad på hur man ska sköta om dom beroende på vilken sort det är?

Denne linker forklarer om de olika bladkakutsene :
http://cactus.biology.dal.ca/paulS/christmas/christmas.html

Når de har blommor er det lett å se skillnad ,
Rhipsalidopsis ( påskkaktus og rosenkaktus ) har runde blommor.
Ledd ( blad ) og blommor på rosenkaktus er pyttesmå.

Om du nu også lær deg hva som er julkaktus , så er de øvriga novemberkaktus.
"Problemet" med novemberkaktus er at det fins så mange hybrider , og at eldre hybrider har ledd ( blad ) som er mycket olika leddene på moderne novemberkaktus.

Man sköter dem ganska likt , ja. De skal hvile om høsten og vinteren.
Jeg tycker selv best om slekten Schlumbergera derfor at de blommer både høst og vår og derfor at de plantene er penere når de ikke har blommor ( enn slekten Rhipsalidopsis ).

Jag övertog flera kaktusar efter min X-svärmor när hon flyttade till demensboende tidigt i våras. Har funderat om jag ska ha dessa kvar eller inte... Dom är ju inte sååå speciellt vackra när dom bara är gröna men att vänta in en stor skörd av blommor är kanske värt besväret.. blush.gif så kanske jag ska ha dom kvar i alla fall...?

Jeg ser 3 alternativ :
1. Plantera om dem til større krukker.
2. Klippa dem ned og så plantera om dem til større krukker.
3. Ta sticklingar og starte nye planter , om de er fruktansvärd fula så er vel det beste alternativ.

Jeg tycker disse plantene skal være vackra også når de ikke blommer ... shy.gif whist.gif yes.gif

Ni är ju flera som har lagt in helt otroliga bilder på olika kaktusar och jag känner att NU fick jag nog inspiration till att behålla dom.... laugh.gif

Behålla dom måste du !!! Anten "som de er" eller i form av sticklingar ...
Det kan jo være mycket sällsynta gamla hybrider , hvem vet ...
Se s. 6 ( første melding ) i denne tråden , det tar ikke så lang tid å skapa en ny plante från sticklingar ...
Sunny
Så har jeg vært på jakt etter detaljer ... shy.gif

Forgrening ... Rød pil viser hvor jeg har tatt bort skott ...
Lilla kryss viser nye skott som kom ...

Her har planten klarat av forgrening selv , skottet med kryss på ble jeg glad for ...

Og her er hele planten , det er den som har sin utviklingshistoria i tråden ( øverst s. 6 ), det er en mycket gammal hybrid , og en av mine absolutte favoritter ( Impatiens / Flitiga Lisa er med på noen bilder for å vise storlek , den har "vanlig storlek" og er i 12 cm krukke. ) :

Denne planten ser ganske ordinær ut :

Når man ser den fra denne vinkelen ser man at hele planten kommer fra ett skott
( dette er nok det nærmeste jeg kommer til en bonsai i min plantesamling giggle.gif ) :

Her er "sticklings-skottet" ...

Så et bilde av min eldste røde novemberkaktus , som den ser ut i dag ( etter en skön dusj , de største plantene er så tunge , så det blir ikke så ofte de upplever slik "lyx" numera ... ) :

nilssontherese
vilka plantor!! WOW!
clivia
CITAT (Sunny @ 13-07-2009, 17:39) *
Så har jeg vært på jakt etter detaljer ... shy.gif

Forgrening ... Rød pil viser hvor jeg har tatt bort skott ...
Lilla kryss viser nye skott som kom ...

Her har planten klarat av forgrening selv , skottet med kryss på ble jeg glad for ...

Og her er hele planten , det er den som har sin utviklingshistoria i tråden ( øverst s. 6 ), det er en mycket gammal hybrid , og en av mine absolutte favoritter ( Impatiens / Flitiga Lisa er med på noen bilder for å vise storlek , den har "vanlig storlek" og er i 12 cm krukke. ) :

Denne planten ser ganske ordinær ut :

Når man ser den fra denne vinkelen ser man at hele planten kommer fra ett skott
( dette er nok det nærmeste jeg kommer til en bonsai i min plantesamling giggle.gif ) :

Her er "sticklings-skottet" ...

Så et bilde av min eldste røde novemberkaktus , som den ser ut i dag ( etter en skön dusj , de største plantene er så tunge , så det blir ikke så ofte de upplever slik "lyx" numera ... ) :

Tack, Sunny, för din förklaring... ja, om man vill ha fina växter som lever länge måste man tänka från början att kaktusarna växer ganska fort och de måste ha tillräckligt stark "stomme" för att orka bära så många blad (led) som förvedar sig med tiden... och det kan man uppnå med att se till att de förgrenar sig tillräckligt när de är unga... Ibland är de benägna att förgrena sig i efterhand som i det här fallet:

[attachment=38200:Schlumbe...3.7.2009.jpg][attachment=38201:Schlumbe...7.2009_2.
jpg]

Men inte alltid är plantorna benägna att göra det har jag upplevt. Som du påpekar är det bättre att "hjälpa" plantorna för att när grenarna förvedar sig är det redan för sent...Plantan har inte tilräckligt stark "stam" att bära tunga blad och ser inte så bra ut längre...

[attachment=38202:Schlumbe...3.7.2009.jpg]

Nu har jag plockat bort några "led" på en av mina plantor enligt dina anvisningar... yes.gif

[attachment=38203:Schlumbe...3.7.2009.jpg][attachment=38204:Schlumbe...7.2009_2.
jpg]

Det ska bli spännande att observera hur och när kommer den att reagera...

Ja, och mina småttingar har fått egna krukor... tack vare denna tråd

[attachment=38206:sm_tting...3.7.2009.jpg]

Tack, Sunny, för ditt engagemang... och dina sagolika bilder...

MVH/clivia
nilssontherese
Sunny antingen är jag dum eller så fattar jag inte riktigt med förgreningen.....skulle du vilja förklarar för mig? Vill gärna lära mig! Vilket skott är det du avlägsnat?(led)
Sunny
CITAT (nilssontherese @ 14-07-2009, 10:03) *
Sunny antingen är jag dum eller så fattar jag inte riktigt med förgreningen.....skulle du vilja förklarar för mig? Vill gärna lära mig! Vilket skott är det du avlägsnat?(led)

Hei , Therese !

Den røde pilen peker mot det stellet hvor det FØRUT VAR et led som jeg har tatt bort
( jeg tror det var i mai jeg gjorde det ).

Sunny
CITAT (clivia @ 13-07-2009, 21:40) *
Nu har jag plockat bort några "led" på en av mina plantor enligt dina anvisningar... yes.gif
.......................
Det ska bli spännande att observera hur och när kommer den att reagera...

biggrin.gif Du har gjort akkurat hva jeg ville gjøre om det var min plante.
Jeg tror nok det vil gi betre forgrening !

CITAT (clivia @ 13-07-2009, 21:40) *
Tack, Sunny, för ditt engagemang... och dina sagolika bilder...

Hva som er kul her er er jo at vi er flere som poster bilder ... smiley_small_hug.gif blomma.gif yes.gif
clivia
Jag är inte Sunny, hoppas att det inte spelar någon roll vem förklarar... shy.gif

Det är mycket viktigt att se till att plantan grenar sig tillräckligt redan från början för att bygga stammen som ger en bra grund för växten. Varje led bör ha minst två nya blad. Om det växer mer nya blad på ett led är det bara bra. På den andra bilden ser du att det bara växer ett nytt blad på det ena ledet. Ibland brukar det komma ett till i efterhand men om det inte kommer måste jag ta bort den ena senare för att försöka "tvinga" växten göra mer än bara ett blad... Det brukar funka som du ser på Sunnys bilder lite högre upp...

[attachment=38250:Schlumbe...4.7.2009.jpg][attachment=38253:Schlumbe...4.7.2009.
jpg]

MVH/clivia

P.S:

Sunny var ändå snabbare att svara... yes.gif

clivia
CITAT (Sunny @ 14-07-2009, 14:45) *
biggrin.gif Du har gjort akkurat hva jeg ville gjøre om det var min plante.
Jeg tror nok det vil gi betre forgrening !
Hva som er kul her er er jo at vi er flere som poster bilder ... smiley_small_hug.gif blomma.gif yes.gif

Ja, Sunny, det skulle vara bara bra om det finns ännu fler som skickar bilder och berättar lite om sina erfarenheter... Man lär sig mycket på det här sättet...

MVH/clivia
Amaryllis
Jag säger som alla andra - Gud vilka fantastiska schlumbergeror Sunny och clivia! Själv har jag bara en 'Malissa'. Tänk så många jag tänker köpa nu i höst, *har inte plats som vanligt crazy.gif *
Sunny
En annan sak når det gjelder forgrening ... shy.gif

Planter er ikke matematikk ( 1 + 1 = 2 ) ...

Det er ikke slik at man kan "tvinga" fram just den forgrening som man ønsker ...
Olika hybrider reagerer olikt ...

Jeg har en hybrid ,
min store hvite som man ser bilde av tilsammans med påskkaktusar ,
den er så envis ... Jeg kan ta bort ledd ,
og den fortsätter med at växa ledd i rad utan forgrening ,
som om ingenting hadde hendt ...

Den er så envis , ENVIS , ENVIS ...

I går fikk den komme ut i sommerregnet :
[attachment=38263:dusjing_...besk_ret.JPG]
clivia
CITAT (Sunny @ 14-07-2009, 16:29) *
En annan sak når det gjelder forgrening ... shy.gif

Planter er ikke matematikk ( 1 + 1 = 2 ) ...

Det er ikke slik at man kan "tvinga" fram just den forgrening som man ønsker ...
Olika hybrider reagerer olikt ...

Jeg har en hybrid ,
min store hvite som man ser bilde av tilsammans med påskkaktusar ,
den er så envis ... Jeg kan ta bort ledd ,
og den fortsätter med at växa ledd i rad utan forgrening ,
som om ingenting hadde hendt ...

Den er så envis , ENVIS , ENVIS ...

I går fikk den komme ut i sommerregnet :
[attachment=38263:dusjing_...besk_ret.JPG]

Ja, ibland går det inte att "räkna ut" hur växterna kommer att reagera men det är just det som är intressant... att observera och försöka hitta vägarna som leder till framgång, att "tänka lite i deras banor", lyssna på de minsta signalerna och försöka en gång till och sedan en gång till och en gång till..., ja, ibland dröjer det lite tills någon framgång kommer ... men är det inte därför vi gillar och beundrar dem ännu mer?... smile.gif

Menar du att kaktusen på din bild är ENVIS? unsure.gif blink.gif ... Neej, det tror jag inte... HAN ser absolut inte så... dunno.gif flirting.gif

Ibland räcker det bara att tänka på bortagning av ledena... naughty.gif snart växer nya där du vill...

[attachment=38293:Schlumbe...4.7.2009.jpg][attachment=38294:Schlumbe...4.7.2009.
jpg]

MVH/clivia

nilssontherese
supertack för er förklaring både clivia och Sunny! Nu har jag ansat på mina med tongue.gif
Bassam
Hej ,

ofta ramla knoppar på grund att de sätter på fel miljö liksom mera eller mindre vattn eller mycket varm eller de haft fryser, så ska man läsa skötsel råd först före köpa växter.

H:Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 15-07-2009, 20:14) *
Hej ,

ofta ramla knoppar på grund att de sätter på fel miljö liksom mera eller mindre vattn eller mycket varm eller de haft fryser, så ska man läsa skötsel råd först före köpa växter.

H:Bassam

Blomman som omtalas är en mycket poppulär presentväxt! Man får den alltså från vänner och bekanta! Då är det inte lätt att läsa på innan! När det gäller novemberkaktus, så är nog den största orsaken till knoppfall övervattning! Annars tål den både lätt frost, värme och torka utmärkt!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 15-07-2009, 20:26) *
Annars tål den både lätt frost

det gör inte min....

CITAT (Sunny @ 14-07-2009, 16:29) *
Planter

vilka enastående och underbara och vackra kaktusar du har wub.gif
MariaS
Jag har haft ett flertal som utsatts för frost, men då har de varit ganska torra i krukorna samtidigt...
Fny
jag har också haft mycket problem med avramlade knoppar... och inte bara knoppar utan även utslagna blommor och hela grenar som ser normala och friska ut. sad.gif Det är så jäääkla tråkigt! Har inte lyckats få den stackarn att blomma på flera år på grund av detta, allt bara ramlar av... Den går numera under namnet "självmordskaktusen". Den står stadigt på samma ställe, vi flyttar inte runt den eller vrider på den. Jag trooor inte att den vattnas för mycket... den har inte heller ohyra så vitt jag kan se... Jag förstår det inte... Vad tror ni, behöver den planteras om i nån specialjord?
Fny
måste bara tillägga... efter att ha spanat in den här låånga tråden med vackra bilder blev jag jääättesugen på en ny novemberkaktus, men trots googlande hittar jag inte något på nätet. =( Nån som kan tipsa om en bra nätbutik som säljer sticklingar? Annars... ähm... ingen som känner för att skicka mig en stickling av någon vacker sort? whistling.gif Jag skulle självklart betala portot... ähum...
MariaS
Det är faktiskt den där lilla köldknäppen och bristen på ljus som får novemberkaktusen att blomma. Mina får först stå ute till mitten av september ungefär, sen hamnar de i ett östfönster där de står och vilar mot fönsterglaset. När sen blomningen börjar, vrider jag blomman så hela blomman kommer mot glaset. Annars blommar bara den delen som vilar mot glaset.

Sen har jag mina i Hasselfors P-jord och pyttelite vatten får de ca 2ggr/månad vintertid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon