Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sunny

CITAT (clivia @ 10-11-2009, 21:05) *
Första blomman på "Lindy-Loo"....

MVH/clivia

Den var mycket vakker bravo.gif , er det en helt ny sort ?

Har du kjøpt planten , eller odlat fra sticklingar ?

clivia
CITAT (Sunny @ 17-11-2009, 17:49) *
Den var mycket vakker bravo.gif , er det en helt ny sort ?

Har du kjøpt planten , eller odlat fra sticklingar ?

Tack, Sunny..., om det är en helt ny sort har jag ingen aning om, jag gillar färgen och formen hos den... smile.gif
Jag köpte en rotad stickling av en engelsk odlare tillsammans med boken om Schlumbergeror förra året...

Nu har jag ännu inte tittat tillbaka i tråden men jag tror att jag skickade någon bild på sticklingen utan blommor före...

MVH/clivia
mbn
[attachment=44457:005_1.jpg]

Även hos mig blommar det.. tummenupp.gif
clivia
CITAT (mbn @ 17-11-2009, 19:11) *
[attachment=44457:005_1.jpg]

Välkommen hit, mbn !!!! rose.gif

Grattis till blommorna... bravo.gif

Är det en köpt planta eller har du odlat den från en liten stickling? shy.gif Du har en vacker planta... Nu ser jag också den andra bilden yes.gif Det är lite underligt när jag skriver ser jag inte den men när jag skickar inlägg finns den där... wacko.gif

MVH/clivia
Sunny
CITAT (mbn @ 17-11-2009, 19:11) *

Hei , mbn !

Vakre blommor og en fin form på din plante ! bravo.gif
MariaS
Sunny, du som har koll. Jag har nyss fått tag på ett skott med röda blad och mörkröda blommor, kan du veta vad det är för sort?

Sen har jag kommit över skott på en med ljusrosa blommor. Plantan var enorm! och bodde hos en äldre dam som i sin tur fått den från sin mormor. Plantan är alltså över 50 år gammal! Inte skott, utan mammaplantan! Den kommer det bli kul att följa. Skottet har redan börjat bilda ett nytt blad yahoo.gif så nu gäller det att vårda den lika ömt wub.gif
Sunny

CITAT (MariaS @ 18-11-2009, 17:09) *
Jag har nyss fått tag på ett skott med röda blad och mörkröda blommor, kan du veta vad det är för sort?

Kan det helt enkelt vara at planten har stått kyligt ? confused.gif
Noen sorter får mycket røda blad ( led ) av det ...

CITAT (MariaS @ 18-11-2009, 17:09) *
Sen har jag kommit över skott på en med ljusrosa blommor. Plantan var enorm! och bodde hos en äldre dam som i sin tur fått den från sin mormor. Plantan är alltså över 50 år gammal! Inte skott, utan mammaplantan! Den kommer det bli kul att följa.

Wow grattis !!! yaay.gif

Får vi se bilder av båda sorterna ?

MariaS
Den rödbladiga är nog rödbladig. Har haft skottet i nästan en månad nu och det är ju fortfarande rött...
[attachment=44491:Dsc00694.jpg]
Skottet från gamlingen är ganska ljus grön i stället och inte mycke till flikar på bladen
[attachment=44492:Dsc00696.jpg]
Passar på att slänga med en bild på min egen, som snart börjar blomma
[attachment=44493:Dsc00697.jpg]
clivia
CITAT (Sunny @ 18-11-2009, 17:21) *
Kan det helt enkelt vara at planten har stått kyligt ? confused.gif
Noen sorter får mycket røda blad ( led ) av det ...

Sunny,

du har rätt i om schlumbergera står kyligt kan den få röda blad. Ananaser reagerar också på det sättet.

jag har observerat att Schlumbergeror med djupt röda blommor eller deras hybrider brukar ha röd färg mer eller mindre inblandad i deras blad utan att det har någonting med temperatur att göra, ja, inte alltid... Är inte säker men tror att färgmängden i bladen hos dessa växter är beroende av ljuset... Förra året skaffade jag en röd hybrid från EPRIC just för den här röda färgen i bladen, den kallas "Samba Brasil"... Här kan du se dennes blad:

[attachment=44494:Samba_Br....11.2009.jpg]

Det här är lite OT men intressant det finns ananaser med röda blad också...(altså inte påverkade av temperatur), bilden är tagen från internet, inte min...

[attachment=44495:variegat...ineapple.jpg]

MVH/clivia

MariaS
Jag tittade noga på plantan som skottet kommer ifrån och ringde nyss och frågade även ägaren. Men just denna planta har visst aldrig visat tendenser till grönt i bladen. Plantan är visst inhandlad i England, just för de röda bladens skull.
Sunny
CITAT (MariaS @ 18-11-2009, 19:40) *
Plantan är visst inhandlad i England, just för de röda bladens skull.

Spännande !
Jeg hoppas du vil berätta for oss hur det går med färgen på de nya leden som kommer til våren.
MariaS
CITAT (Sunny @ 18-11-2009, 20:17) *
Spännande !
Jeg hoppas du vil berätta for oss hur det går med färgen på de nya leden som kommer til våren.

Jag är faktiskt lika nyfiken jag giggle.gif Den andra sticklingen har ju redan börjat få nytt blad, så jag hoppas den här röda börjar snart med.
mbn
CITAT (clivia @ 17-11-2009, 23:02) *
Välkommen hit, mbn !!!! rose.gif

Grattis till blommorna... bravo.gif

Är det en köpt planta eller har du odlat den från en liten stickling? shy.gif Du har en vacker planta... Nu ser jag också den andra bilden yes.gif Det är lite underligt när jag skriver ser jag inte den men när jag skickar inlägg finns den där... wacko.gif

MVH/clivia

Tack! Denna plantan köpte jag "färdig" i livsmedelsaffären hösten 2007. Finare i år än förra året. Kan ju bero på att jag läst och lärt! coolgleam.gif
Har en gammal planta också som jag fått som stickling för länge sen. Sorgligt liten (för sin ålder) men den är inte skött utan har fått överleva på det lilla den fått! Ska bli andra ordningar med den också fr o m nu! Bilder kommer när det börjar blomma där med. Där finns det endast antydan till knoppar just nu.
clivia
CITAT (mbn @ 18-11-2009, 22:22) *
Tack! Denna plantan köpte jag "färdig" i livsmedelsaffären hösten 2007. Finare i år än förra året. Kan ju bero på att jag läst och lärt! coolgleam.gif
Har en gammal planta också som jag fått som stickling för länge sen. Sorgligt liten (för sin ålder) men den är inte skött utan har fått överleva på det lilla den fått! Ska bli andra ordningar med den också fr o m nu! Bilder kommer när det börjar blomma där med. Där finns det endast antydan till knoppar just nu.

Håller tummarna att du lyckas, mbn.... yes.gif tummenupp.gif

Mina "Malissa" och "Thor-bella" är också "färdiga" schlumbergeror köpta förra året. Malissa på väg att slå ut den första blomman och "Thor-bella" har bara små knoppar ännu så länge. Det är ganska kul att observera hur mycket de har vuxit från förra året... Thor-bella planterade jag om i våras, Malissa är i samma kruka...

[attachment=44515:Malissa_....11.2009.jpg][attachment=44516:Thor_Bel..._blom....
jpg]

[attachment=44518:Malissa_....11.2009.jpg][attachment=44517:Malissa__nov._2008.j
pg]

Ja, och min liten stickling "Thor-Olga" efter två stora blommor utvecklar eller har antydan till flera blommor... yahoo.gif , ja, man blir glad när plantorna trivs hos en...

[attachment=44521:Thor_Olg....11.2009.jpg]

MVH/clivia

Sunny

Takk for fine bilder , clivia ! smile.gif

CITAT (clivia @ 19-11-2009, 23:09) *
Mina "Malissa" och "Thor-bella" är också "färdiga" schlumbergeror köpta förra året.

Dette er vel plantene på bilde # 1 ?

Hvilken sort er på bilde # 2 ?

- Annars så viser dine bilder at omplantering til større krukke gir mer växt ,
just hva som er min erfarenhet ... yes.gif

- Skal se om jeg får tatt noen bilder , jeg også ,
på lørdag eller søndag når man er hjemme i dagsljus ... shy.gif

Fny
sticklingen som jag fick av Maria S har tyvärr inte fått några knoppar än, det kanske dröjer till nästa år... Däremot växer den bra och har fått massor av nya fina blad! Så till nästa år hoppas jag att den lilla älsklingen vill blomma! wub.gif
clivia
CITAT (Sunny @ 20-11-2009, 17:24) *
Takk for fine bilder , clivia ! smile.gif
Dette er vel plantene på bilde # 1 ?

Hvilken sort er på bilde # 2 ?

- Annars så viser dine bilder at omplantering til større krukke gir mer växt ,
just hva som er min erfarenhet ... yes.gif

- Skal se om jeg får tatt noen bilder , jeg også ,
på lørdag eller søndag når man er hjemme i dagsljus ... shy.gif

På den första bilden finns vita "Malissa" och laxorangea "Thor-Bella" (den blommar inte ännu)
På den andra bilden finns nyköpt blommande "Thor-Bella" (bild nov.2008)
På den tredje bilden finns "Malissa" , "Thor-Olga" (minsta) och "Thor-Bella".
På den fjärde bilden finns "Malissa" som nyköpt nov. 2008.

Idag har "Malissa" äntligen slagit ut sin första blomma...

[attachment=44530:Hybrid_M....11.2009.jpg][attachment=44531:Hybrid_M....11.2009.
jpg]

Och sådan här etikett hade den...så ibland går det att köpa Schlumbergeror med namnet på... yes.gif

[attachment=44529:Malissa_etikett....jpg]

Ja, de behöver mer plats att växa tillräckligt...Den här har det lite trångt nu... g.gif Men det kommer att ändras på i början av nästa år... slap.gif

Småttingar... shy.gif

[attachment=44532:sm_tting....11.2009.jpg]

MVH/clivia

Sunny

CITAT (clivia @ 20-11-2009, 20:24) *
Småttingar... shy.gif

Dine småttingar gjør det mycket bra ! Kul å få se dem ! shy.gif

..............................

Noen bilder , alla ( förutan 2 ) er tatt i dag ...

Min gamle hybrid , som redan fins bilder av på side 13 i denne tråden :

[attachment=44560:21._nov...._form._1.JPG]

Min store hvite har mycket rosa färg fordi den har stått kyligt :

[attachment=44562:21._nov...._form._2.JPG]

[attachment=44563:21._nov...._form._3.JPG]

[attachment=44564:21._nov...._form._4.JPG]

Slik så den samme planten ut da den blommade til sammans med påskkaktusar i vår :

Også min gule har stått kyligt og har mycket rosa :

[attachment=44565:21._nov...._form._5.JPG]

En rosa hybrid kjøpt i 2005 , den har blivit mycket stor ...

[attachment=44566:21._nov...._form._6.JPG]

Mitt "träd" , en gammal hybrid , min stickling ble planterat i 2006 , jeg hoppas den blommar til jul :

[attachment=44568:21._nov...._form._8.JPG]

[attachment=44567:21._nov...._form._7.JPG]

En ny hybrid planterat fra sticklingar i 2006 :

[attachment=44569:21._nov...._form._9.JPG]

Blommen på den , bilde fra 2008 :

[attachment=44576:orange_form.__08.JPG]

Äkta julkaktus , hoppas den også blommar til jul :

[attachment=44571:21._nov....form._11.JPG]

[attachment=44570:21._nov....form._12.JPG]

clivia
Vilka romantiska bilder, Sunny.... blink.gif ohmy.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif 000.gif

Tack att du delar din glädje med oss!!! blomma.gif

Det är intressant hur mycket rosa färgen kan kylan tillföra...

MVH/clivia

Alexander-VG-zon3
Sunny - vilka underbara och vackra kaktusar bravo.gif bravo.gif
johannaelisabeth
Instämmer i hyllningskören - vilka fantastiska kaktusar, Sunny! bravo.gif Jag har aldrig varit något stort fan av dem, men nu blir jag ju jättesugen jag med! giggle.gif
Fny
Jag måste bara instämma, Sunny, de är helt fantastiska!

Måste bara få tillägga, host host... Satt igårkväll med ett glas vin i handen och pratade intimiteter (hrmm... ja, precis vad ni tänker er!) med min underbara karl, med laptopen bredvid. När jag plötsligt flämtade till och såg väldigt upprymd ut blev min karl hemskt nyfiken på vad jag hade sett på datorn egentligen... innocent.gif Snacka om att han blev förvånad när han vred på min laptop och fick se dina härliga schlumbergerabilder! tongue.gif Han trodde det var nåt helt annat som givit mig ett sånt uttryck i ansiktet! Multitasking, försökte jag förklara, multitasking! laugh.gif
johannaelisabeth
CITAT (Fny @ 22-11-2009, 09:29) *
Måste bara få tillägga, host host... Satt igårkväll med ett glas vin i handen och pratade intimiteter (hrmm... ja, precis vad ni tänker er!) med min underbara karl, med laptopen bredvid. När jag plötsligt flämtade till och såg väldigt upprymd ut blev min karl hemskt nyfiken på vad jag hade sett på datorn egentligen... innocent.gif Snacka om att han blev förvånad när han vred på min laptop och fick se dina härliga schlumbergerabilder! tongue.gif Han trodde det var nåt helt annat som givit mig ett sånt uttryck i ansiktet! Multitasking, försökte jag förklara, multitasking! laugh.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Haha, underbart!!! rotfl.gif
sqrulan
slap.gif Men oj oj oj så fina Sunny, jag blir alldeles knäsvag då jag ser dina vackra vita påskkaktusar och jag undrar hur du odlar dom, vilken jord och hur kyligt har du haft dom?
Sunny

CITAT (johannaelisabeth @ 21-11-2009, 21:36) *
Jag har aldrig varit något stort fan av dem, men nu blir jag ju jättesugen jag med! giggle.gif

Så bra ! smiley_small_hug.gif

Disse plantene er ofta ikke så "frestande" i butiken ,
det kan vi enas om ,
man må se dem som en investering ,
derför at de blir finare og finare for varje år ,
om man er snäll med dem.

SNÄLL = plantera om til større krukke + aldri låta dem bli snustorra + gje lite gjödning + observera dem og handtera dem som en "älskad plante" , helt enkelt ... giggle.gif

CITAT (sqrulan @ 22-11-2009, 12:52) *
... , jag blir alldeles knäsvag då jag ser dina vackra vita påskkaktusar och jag undrar hur du odlar dom, vilken jord och hur kyligt har du haft dom?

Mine påskkaktusar står ved 10 til 15 grader om vinteren.

Men det er absolutt Schlumbergera ( novemberkaktus og julkaktus ) som jeg tycker best om ...
De er fina hela året , de har så vackra led , og de blommer båda vår og høst ...

.........................................

johannaelisabeth , clivia og flaxss , takk for trevliga ord ! smile.gif

Fny ... a0a.gif whist.gif

Fny
fortfarande bara knoppar på mina...
johannaelisabeth
CITAT (Sunny @ 22-11-2009, 14:24) *
Så bra ! smiley_small_hug.gif

Disse plantene er ofta ikke så "frestande" i butiken ,
det kan vi enas om ,
man må se dem som en investering ,
derför at de blir finare og finare for varje år ,
om man er snäll med dem.

SNÄLL = plantera om til større krukke + aldri låta dem bli snustorra + gje lite gjödning + observera dem og handtera dem som en "älskad plante" , helt enkelt ... giggle.gif
Mine påskkaktusar står ved 10 til 15 grader om vinteren.

Men det er absolutt Schlumbergera ( novemberkaktus og julkaktus ) som jeg tycker best om ...
De er fina hela året , de har så vackra led , og de blommer båda vår og høst ...

Ja bevisligen blir de bara vackrare och vackrare! Jätteinspirerande!!! bravo.gif Det blir nog till att ta en tur förbi växtcentret när jag är hemma igen!
Sunny

Min rosa novemberkaktus , kjøpt som liten plante på Plantagen i 2005 , har jeg redan postat bilde av i tråden her. Men jeg ser ju nu at det bildet tok jeg för tidigt. shy.gif

Her er den i dag :

Färgen på blommorna blev "mest rätt" på det siste bildet.

sqrulan
rolleyes.gif WOW sååå fin och jag gillar dina gardiner. flirting.gif
Fny
underbart!
clivia
du har flyttat Brasilien till dina rum, Sunny, och behöver inte åka någonstans på semester,... flirting.gif tummenupp.gif
Tack för dina bilder!!!

Mina är små ännu i jämförelse med dina men jag ska sträva efter att de mår bra och växer sig stora, det är väl meningen med växter som vi skaffar till våra hem....

Jag har bara två blommor på hybriden "Samba Brasil" men jag fick bara två orotade led av den i november förra året och på sommaren övervattnade jag den... sad.gif Ja, att den kom tillbaka är jag mycket tacksam för... fantastiska blommor i mina ögon...

[attachment=44871:Samba_Br....12.2009.jpg][attachment=44872:Samba_Br....12.2009.
jpg]

Thor-Bella, Malissa och Samba Brasil... idag

[attachment=44873:Thor_Bel...a_Brasil.jpg]

MVH/clivia

Sunny

CITAT (clivia @ 02-12-2009, 11:25) *
du har flyttat Brasilien till dina rum, Sunny, och behöver inte åka någonstans på semester,... flirting.gif tummenupp.gif
Tack för dina bilder!!!

Takk for dine trevliga ord ! shy.gif

CITAT (clivia @ 02-12-2009, 11:25) *
Jag har bara två blommor på hybriden "Samba Brasil" men jag fick bara två orotade led av den i november förra året och på sommaren övervattnade jag den... sad.gif Ja, att den kom tillbaka är jag mycket tacksam för... fantastiska blommor i mina ögon...

Wow ! De er mycket vackre og spesielle ! Så kult å få se dem ! flirting.gif

Fny
Weeee nu har de två första blommorna slagit ut på min största kaktus - men tyvärr är de in mot fönstret där de inte alls syns, och jag vågar inte vrida på krukan. Förra året släppte ju kaktusen ALLA grenar som börjat blomma - tänkte försöka undvika det i år... Så foto får vänta tills nåt börjar blomma på utsidan. =)
clivia
St. Nicholas har kommit med två utslagna blommor på Thor-Bella.... yahoo.gif

[attachment=45066:Thor_Bel....12.2009.jpg][attachment=45067:thor_bel....12.2009.
jpg]

En underbar andra advent

önskar

clivia

[attachment=45068:andra_ad....12.2009.jpg]

Fny
woho! Det verkar som om gamla novemberkaktusen klarar av att blomma i år utan att tappa grenarna direkt! yahoo.gif

Här är två bilder.... den utan blixt är mer lik verkligheten, men den med blixt blev så vacker att jag bara måste visa den också... Är det förresten nån som har en kvalificerad gissning om vilken sorts novemberkaktus det är?
Sunny

På side 5 i denne tråden delar vi erfarenhet om Schlumbergera x exotica som er en slektning til novemberkaktus. ( Novemberkaktus heter Schlumbergera truncata ( hybrider ) ).

I år er min S. x e. finare enn tidigare år.
En del knoppar har falt av , men i år har til sammen 57 blommor växt til full storlek.

Jeg har ikke dusjet den utover hösten , som förra året , og ikke vannet så ofte heller.
Den har i det hele fått mindre uppmärksamhet enn i fjor ... giggle.gif
Sunny

I år har jeg eksperimentert med å beholde noen novemberkaktus i det varme vardagsrummet utover høsten for å få dem lite senare i blom. ( Först i september satte jeg dem i kaldt rum. )

Tack vara dette har jeg nå novemberkaktus som julblommor til sammans med den äkta julkaktusen.

Äkta julkaktus til höger og mitt "träd" ( en novemberkaktus med höga ambisjoner giggle.gif ) til vänster , bilde tatt i dag :

Mitt "träd" i lampljus utan blixt , bilde tatt i dag :

Bilder fra förra weekend , den røde er en moderne hybrid , den rosa en mycket gammal hybrid :

Sunny

Den rosa på det siste bildet er en gammal hybrid ,
men min plante er sticklingar planterat våren 2006. shy.gif

flaxss , om du leser dette ;
denne planten er ganske lik din gamle novemberkaktushybrid , eller hur ?

...................................

Mitt "träd" er også en sticklingsplante fra våren 2006 ,
det burde jeg vel si ... blush.gif
Manne på Soltorpet
Nu har jag fått svar på varför min kaktus tappade både blommor och alla knoppar.
Jag gjorde ungefär alla fel som har framkommit här. blush.gif
Det får bli annan hantering nästa år.
Den stod lite undanskymd och jag ville titta på den när jag sitter i min favoritfåtölj i allrummet.
Nu är den tillbaka på sin fönsterbänk, som tydligen är helt enligt reglerna.
Härlig webbplats det här.
Jag hittar alltid mina svar.
clivia
Välkommen hit, Manne på Soltorpet... rose.gif

hoppas att du kommer att hitta här allt du behöver för att göra dina växter nöjda... shy.gif

Sunny, dina bilder är som vanligt helt fantastiska... tummenupp.gif bravo.gif men var finns snö på dina bilder, har ni verkligen ingen snö ???? Vi har fått massor igår...jag tror knappt mina ögon när jag ser på dina bilder...
Titta hur det såg ut igår i Botaniska trädgården här i Lund...

[attachment=45456:Botanisk....12.2009.jpg][attachment=45457:Botanisk....12.2009.
jpg]

Ja, ja det var lite OT men jag bara måste kommentera... shy.gif Sådan vinter har jag ännu inte upplevt här i Lund, jag gillar vita vintrar...

Du har lyckats med din exotica, jag har däremot inga blommor på min... no.gif att byta plats för den lönar sig inte, den protesterar kraftigt...tappar led också, nu måste jag vänta...

Det finns några Schlumbergeror hos mig som blommar fortfarande...

den ganska upprätt växande röda Schlumbergeran och den rosa Schlumbergeran med största blommor jag har...

[attachment=45458:den_r_da....12.2009.jpg][attachment=45459:den_rosa....12.2009.
jpg]

[attachment=45460:Schlumbe...ommor....jpg][attachment=45461:den_rosa...an__.....
jpg]

MVH/clivia

Fny
clivia, vilka underbara blommor! Önskar att mina också blev så stora...

Min gammelkaktus har nu börjat tappa grenar igen. Nästan ingenting kvar av den... sad.gif Tror inte att den mår så bra... Och vi som har duttat så med den och pysslat om den! Lilla sjuklingen...
Sunny

CITAT (clivia @ 22-12-2009, 01:00) *
... men var finns snö på dina bilder, har ni verkligen ingen snö ???? Vi har fått massor igår...jag tror knappt mina ögon när jag ser på dina bilder...
Titta hur det såg ut igår i Botaniska trädgården här i Lund...
...
Ja, ja det var lite OT men jag bara måste kommentera... shy.gif

Din kommentar om snö var så rolig , så jeg fick ta fram kameraet og svare slik :

giggle.gif

Schlumbergeraen i snöen er sticklingsplante av MariaS sin fantastiska vita.
Den var ute 2 sekund som fotomodell for dette bildet blink.gif , det går nog bra. shy.gif

På de to bildene av mitt "träd" fra 20. desember kan man se snö i bakgrunnen i fjellene ( men det er ikke så tydelig , man må se noga ... ) , de to siste bildene er fra 13. desember , var her ikke snö.

CITAT (clivia @ 22-12-2009, 01:00) *
... och den rosa Schlumbergeran med största blommor jag har...

Ja , de er virkelig spesielt store ! bravo.gif

Og takk for alle dine interessante bilder ! smile.gif

..........................................

CITAT (Fny @ 22-12-2009, 08:18) *
Min gammelkaktus har nu börjat tappa grenar igen. Nästan ingenting kvar av den...

Ta sticklingar så du har en back-up-kopi ! flirting.gif
clivia
CITAT (Fny @ 22-12-2009, 08:18) *
clivia, vilka underbara blommor! Önskar att mina också blev så stora...

Min gammelkaktus har nu börjat tappa grenar igen. Nästan ingenting kvar av den... sad.gif Tror inte att den mår så bra... Och vi som har duttat så med den och pysslat om den! Lilla sjuklingen...

Tack, Fny...

Du är inte ensam vad gäller tappade grenar.... Jag vet precis hur det ser ut och hur det känns. Min S.exotica är tillbaka på ruta ett med bara två led i krukan, ja, i köket igen efter min kapitulering. Som Sunny skriver tappade grenar rotar sig ganska snabbt, de kan vara på den nya platsen men inte den ursprungliga växten. Den bara gillar att vara glömt på sin gamla plats... Jag tror inte att din Schlumbergera är sjuk... ge den tid att anpassa sig, rör inte den på lång tid, bara vattna om det är nödvändigt... när den "känner sig trygg" på sin plats kommer den att blomma... Växter gillar inte ständigt ompysslande, de behöver tid för sig själv att utvecklas precis som våra barn... shy.gif

Lycka till, Fny...

MVH/clivia

clivia
CITAT (Sunny @ 22-12-2009, 18:26) *
Din kommentar om snö var så rolig , så jeg fick ta fram kameraet og svare slik :

giggle.gif

Schlumbergeraen i snöen er sticklingsplante av MariaS sin fantastiska vita.
Den var ute 2 sekund som fotomodell for dette bildet blink.gif , det går nog bra. shy.gif

På de to bildene av mitt "träd" fra 20. desember kan man se snö i bakgrunnen i fjellene ( men det er ikke så tydelig , man må se noga ... ) , de to siste bildene er fra 13. desember , var her ikke snö.
Ja , de er virkelig spesielt store ! bravo.gif

Og takk for alle dine interessante bilder ! smile.gif

..........................................
Ta sticklingar så du har en back-up-kopi ! flirting.gif

Den var ute 2 sekund, stackare... blink.gif hoppas att inga virus fanns i närheten, du vet de muterar ganska snabbt... flirting.gif Det är i alla fall mitt fel crying.gif , att den står som fotomodell på bilden, jag kommer verkligen att bättra mig och inte begära bevis på snön i framtiden... slap.gif

Jag skämtar bara.... Tack för bilden! Du har övertygat mig att det finns snö även hos dig!!! smile.gif

MVH/clivia
Sunny

CITAT (clivia @ 22-12-2009, 23:35) *
... hoppas att inga virus fanns i närheten, du vet de muterar ganska snabbt... flirting.gif

Wow ... kanskje har jeg skapat en super-Schlum eller en monster-Schlum ...

Nu tror jeg at jeg kommer til å få den förste Schlum med blå blommor ... crazy.gif
Sunny

Äkta julkaktus 25. december :

clivia
CITAT (Sunny @ 27-12-2009, 16:54) *
Äkta julkaktus 25. december :

Sagolika blommor, Sunny... 000.gif bravo.gif

Tack för dina bilder thanks.gif

Angående ditt föregående inlägg har jag redan börjat läsa lite om antocyaner.... g.gif Det är inte så tokig ide det här med färgerna, du har inspirerat mig... naughty.gif ... blå blommor... happy.gif happy.gif

MVH/clivia
sqrulan
duh.gif Åh, åh, åh så många fina bilder, jag måste försöka att skaffa mej en vitblommande till våren för den är så vacker.
Bassam
Hej

Knoppar ramlar på grund av varm.

H Bassam
Sunny

Jeg vet ikke riktig hur gammal min äkta julkaktus ( som jeg redan har vist bilder av her i tråden ) er.

Men sommaren 2004 tok jeg sticklingar av den.
Og den nye "unge" julkaktusen har jeg fulgt med kameraet.
Her er noen av bildene :

December -05 :
[attachment=45675:Julen_05_1.jpg]

Juni -06 :
[attachment=45676:Primo_juni__06_003.jpg]

December -07 :
[attachment=45677:14.12.07_007.jpg]

December -09 :
[attachment=45678:26.12.09_form.JPG]

Denne "unge" ( nu 5 1/2 år ) äkta julkaktusen har stått kyligare enn den "gamla" for at den skulle blomstre senare.

En enda blomme er helt öppen nu , så den var verd et eget bilde ... :
[attachment=45682:26.12.09_form_2.JPG]

Jeg vet at her er flere på forumet som odlar novemberkaktus og julkaktus från sticklingar just nu , så kanskje kan en slik bild-serie vise at det tar ikke så lang tid å odla fram en "vuxen" blommande plante , egentligen ... yes.gif
............................................

Jeg tyckte clivia sin "snö-digresjon" her i tråden var så rolig ... giggle.gif

Her er litt mer snø shy.gif , idrottsföreningen her gjør skidspår rundt et vatten , så med den fine snöen har det blitt bra med motion den siste tiden ...

[attachment=45679:29.12.09_008_form.JPG]

[attachment=45680:29.12.09_007_form.JPG]

[attachment=45681:29.12.09_010_form.JPG]

Jeg burde jo hatt med Schlumbergeras på bildene ,
men så tokig er jeg altså ikke ... w00t.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon