|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Jeg har mange novemberkaktus , båda nye og eldre hybrider , og både planter jeg har kjøpt og planter jeg har odlat från sticklingar , og alle blommer fantastisk på høsten , noen av dem blommer også på våren ... Hur man får blommor på plantene : Blommorna kommer om planten får temperaturer under 17 grader og i tillegg långa netter ( altså inget tillegsljus från elektriska lamper ). Kommer temperaturen ned i 12 - 13 grader bildas knopper oavhengig av nattens lengde. Dette er sitat från en av mina krukväkstbøker , og det forteller på en kortfattat måte hva jeg har lest i långa og mer vitenskaplige artikler. Og det stemmer øverens med min erfarenhet ... Det er aldeles ikke nödvändig å ha plantene ute i temperaturer som kommer ned mot frost for å få blomknoppar på dem !!! Jeg tycker hva MariaS skriver om hur man skal/kan odla dessa plantor ( lätt frost, värme och torka ) kommer inn under hva jeg skrev tidligare om dessa "mantra" som upprepas om hur plantene skal/kan odlas ... Det er kanskje ikke hövlig å sitere seg selv , men likevel : CITAT (Sunny @ 15-02-2009, 16:51)  Det upprepas at de skal "må illa" ; torka ut , stå i små krukker , ikke få gödning ... Disse "mantra" er skuld i at mange Schlumbergera-planter ikke når sitt fulle potensiale. Min erfarenhet er at de ikke skal torka helt ut. Som unge planter skal de ha større krukke varje vår. De gillar å bli dusjet ( de elskar å komme ut i sommar-regnet ). Og naturligtvis skal de ha gödning. Det her lærer man seg spesielt når man odlar från sticklingar , men også planter från butiken skal man "være snill med".  Om man vil ha sköna planter som ikke bare har blommor , men som også er godt forgrenade og har en vacker grønfarge , så skal man "være snill" med dem !!!
CITAT (flaxss @ 15-07-2009, 20:36)  vilka enastående och underbara och vackra kaktusar du har  Takk til deg , flaxss ! Og blommor til deg : 
CITAT (Fny @ 16-07-2009, 08:42)  jag har också haft mycket problem med avramlade knoppar... och inte bara knoppar utan även utslagna blommor och hela grenar som ser normala och friska ut.  Det är så jäääkla tråkigt! Har inte lyckats få den stackarn att blomma på flera år på grund av detta, allt bara ramlar av... Den går numera under namnet "självmordskaktusen". Den står stadigt på samma ställe, vi flyttar inte runt den eller vrider på den. Jag trooor inte att den vattnas för mycket... den har inte heller ohyra så vitt jag kan se... Jag förstår det inte... Vad tror ni, behöver den planteras om i nån specialjord? Kanskje du skulle prøve med en radikal beskäraing ; at du skär eller klipper bort de "øverste delene" på planten og låter den førnya seg nesten fra grunnen av. Om røttene på planten er delvis ruttna , og det kan være problemet her , så kan planten kanskje läka seg om den får mindre bladmasse å "försörja". Annars fins alltid den möjlighet å setta sticklingar ...
CITAT (Fny @ 16-07-2009, 08:42)  Vad tror ni, behöver den planteras om i nån specialjord? Det kan nok være bra og plantera om din novemberkaktus ( til en større krukke , kanskje ). Bruk kaktusjord eller en bra krukväxt-jord med lite extra leca-kulor.
Alexander-VG-zon3
16-07-2009, 13:29
CITAT (Sunny @ 16-07-2009, 13:51)  Takk til deg , flaxss ! Og blommor til deg : tack för titten, igen väldigt vackra.
Alexander-VG-zon3
16-07-2009, 13:42
CITAT (Sunny @ 16-07-2009, 13:46)  Jeg har mange novemberkaktus , båda nye og eldre hybrider , og både planter jeg har kjøpt og planter jeg har odlat från sticklingar , og alle blommer fantastisk på høsten , noen av dem blommer også på våren ... Hur man får blommor på plantene : Blommorna kommer om planten får temperaturer under 17 grader og i tillegg långa netter ( altså inget tillegsljus från elektriska lamper ). Kommer temperaturen ned i 12 - 13 grader bildas knopper oavhengig av nattens lengde. Dette er sitat från en av mina krukväkstbøker , og det forteller på en kortfattat måte hva jeg har lest i långa og mer vitenskaplige artikler. Og det stemmer øverens med min erfarenhet ... Det er aldeles ikke nödvändig å ha plantene ute i temperaturer som kommer ned mot frost for å få blomknoppar på dem !!! Jeg tycker hva MariaS skriver om hur man skal/kan odla dessa plantor ( lätt frost, värme och torka ) kommer inn under hva jeg skrev tidligare om dessa "mantra" som upprepas om hur plantene skal/kan odlas ... Det er kanskje ikke hövlig å sitere seg selv , men likevel : Om man vil ha sköna planter som ikke bare har blommor , men som også er godt forgrenade og har en vacker grønfarge , så skal man "være snill" med dem !!! håller med, jag sköter mina nästan som du skriver, men ska sköta mina ännu bättre nu så hoppas jag får mer blomning. inte min kaktus på bilden men jag sköter den delvis. har dock en massa sticklingar på tillväxt som jag hoppas en dag blir vackra och fina. vet du föresten vilken kaktus det är ? den får vit/rosa blommor på hösten-vintern. http://www.pixbox.se/pic_show_id27347967.html
Pote2illa
16-07-2009, 13:59
[size="4"][/size] Kaktusar och karlar ska sättas på svältkur ibland. Då blommar de som allra vackrast. Har jag hört sägas.
CITAT (flaxss @ 16-07-2009, 14:42)  vet du föresten vilken kaktus det är ? den får vit/rosa blommor på hösten-vintern. Når jeg først så ditt bilde tyckte jeg det var en Schlumbergera x buckleyii ; en äkta julkaktus !!! Så kikket jeg på bildet en gang til og er ikke 100% sikker ... Noen gamle novemberkaktus har led som liknar ... Om blommene er hengande og såg såher ut så er det en julkaktus :   Julkaktusen blommer etter at novemberkaktusene er ferdige. Hos meg blommer novemberkaktusene i oktober , november og øver i desember. Julkaktusen blommer i desember og så vidt øver i januar. CITAT (Pote2illa @ 16-07-2009, 14:59)  Kaktusar och karlar ska sättas på svältkur ibland. Då blommar de som allra vackrast. Har jag hört sägas.  Når det gjelder novemberkaktus og julkaktus så er det "mantraet" som er der igjen ...
Får väl bidra med en bild på min "gamling" då. Den som utsätts för ytterligheterna [attachment=38437:Schlumbe...uncata_3.jpg]
Alexander-VG-zon3
16-07-2009, 15:30
CITAT (Sunny @ 16-07-2009, 15:05)  Når jeg først så ditt bilde tyckte jeg det var en Schlumbergera x buckleyii ; en äkta julkaktus !!! Så kikket jeg på bildet en gang til og er ikke 100% sikker ... Noen gamle novemberkaktus har led som liknar ... Om blommene er hengande og såg såher ut så er det en julkaktus :   Julkaktusen blommer etter at novemberkaktusene er ferdige. Hos meg blommer novemberkaktusene i oktober , november og øver i desember. Julkaktusen blommer i desember og så vidt øver i januar. Når det gjelder novemberkaktus og julkaktus så er det "mantraet" som er der igjen ...  just det som det är att jag själv har trott det varit julkaktus men så sa mormor till mig att hon trodde att det var novemberkaktus. så jag har inte varit riktigt säkert över vår kaktus vad den är för nåt. tog kort på blommorna någon gång men hittar inte bilderna nu, men dom liknar dom som du visar på bild i blommorna fast det känns som att det var mer rosa eller kommer jag ihåg fel från vinteras.
CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 16:18)  Får väl bidra med en bild på min "gamling" då. Den som utsätts för ytterligheterna  Den planten var mycket vacker ! Leden er blanke og mørk grønne , det tyder at planten mår bra ... Hva du gjør med den er tydligen bra for den. Den ser ikke ut som den har hatt "lätt frost, värme och torka". Min erfarenhet er at planter som har "upplevd ett eller flere av dessa ytterligheter" ser mer eller mindre såhär ut , båda kyla og torka gjer røda led , bilder från Flickr : http://www.flickr.com/photos/fotomie2009/3494076051/http://www.flickr.com/photos/spkrs/3503173146/http://www.flickr.com/photos/clage/3614922559/Din plante har spesielle led , de er ikke som på de moderne hybridene. Spännande !!! Er dette en mycket gammal hybrid , en arv-plante , kanskje ?
Alexander-VG-zon3
16-07-2009, 17:45
jag hade en sådan kaktus, och den dog när den var ute i en lätt frostnatt. den var placerad torrt under en skyddande trappa i söderläge. dagen hade varit varm så jag hade den ute än och trodde inte det skulle bli frost den natten.
morgonen där på var den inte glad - alla gröna toppskott var mjuka och geggiga. längre in i plantan var några ''leder'' fortfarande gröna och fasta men dom hade istället trillat av. men dom äldre delarna verkade leva så jag tog in den men den kom inte igång.
dom sticklingarna och yngre plantor och den äldre jag har här nu har jag iför sig ute så mycket jag kan men är det risk för frost eller under +5c tas dom in.
CITAT (Sunny @ 16-07-2009, 17:50)  Den planten var mycket vacker ! Leden er blanke og mørk grønne , det tyder at planten mår bra ... Hva du gjør med den er tydligen bra for den. Den ser ikke ut som den har hatt "lätt frost, värme och torka". Min erfarenhet er at planter som har "upplevd ett eller flere av dessa ytterligheter" ser mer eller mindre såhär ut , båda kyla og torka gjer røda led , bilder från Flickr : http://www.flickr.com/photos/fotomie2009/3494076051/http://www.flickr.com/photos/spkrs/3503173146/http://www.flickr.com/photos/clage/3614922559/Din plante har spesielle led , de er ikke som på de moderne hybridene. Spännande !!! Er dette en mycket gammal hybrid , en arv-plante , kanskje ? Jag har fått den från början av en bekant, för mååånga år sedan. Men den brukar blomma snällt, från november till mitten av juli. Den har nyss tappat sina sista två blommor, så imorgon ska den få flytta ut på glasverandan på avhärdning igen. Den är vääääldigt lätt att ta skott på också....  Skulle ju kunna dela med mig...
Alexander-VG-zon3
16-07-2009, 20:32
CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 21:19)  Jag har fått den från början av en bekant, för mååånga år sedan. Men den brukar blomma snällt, från november till mitten av juli. Den har nyss tappat sina sista två blommor, så imorgon ska den få flytta ut på glasverandan på avhärdning igen. Den är vääääldigt lätt att ta skott på också....  Skulle ju kunna dela med mig... jag förstår inte varför du utsätter den för frost ? och jag förstår inte att du skriver det att dom tål det ? när min inte ens klarade strax under 0c och när det inte behövs för att få vackra blommade ex ( av att jag har sett clivias och sunny och andras). visst dina kanske klara det med mycket tur i behåll men vem säger att växten mår bra av det och vem säger att allas tål det ? sedan beror köldtåligheten också beroende art/hybrid och andra flera faktorer. och att du visar bild på en med blommor menas ju inte att dom tål lätt frost det kan ju vara nåt du bara säger vad vet jag och sedan visar du bild på en som antagligen inte haft nämnvärt med frost.  . så det är ju inget man ska chansa på.
CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 21:19)  Jag har fått den från början av en bekant, för mååånga år sedan. Kan du fortfarande kontakta din bekanta for å fråga om bakgrunden til denne planten ? Jeg tror det er ganska sällsynt med hvite blommor på en Schlumbergera med sådanna led ! Mycket spännande ! Fins det andre som vet noe om dette ?
CITAT (Sunny @ 16-07-2009, 22:11)  Kan du fortfarande kontakta din bekanta for å fråga om bakgrunden til denne planten ? Jeg tror det er ganska sällsynt med hvite blommor på en Schlumbergera med sådanna led ! Mycket spännande ! Fins det andre som vet noe om dette ? Jag tror inte ens att personen finns i livet idag... Sist jag träffade honom (13 år sedan) mådde han inte så bra... På den tiden var jag inte heller så intresserad av ursprung, sorter och historik. Så jag var nog mest nöjd att den över huvud taget var vänlig nog att blomma varje år. CITAT (flaxss @ 16-07-2009, 21:32)  jag förstår inte varför du utsätter den för frost ? och jag förstår inte att du skriver det att dom tål det ? när min inte ens klarade strax under 0c och när det inte behövs för att få vackra blommade ex ( av att jag har sett clivias och sunny och andras). visst dina kanske klara det med mycket tur i behåll men vem säger att växten mår bra av det och vem säger att allas tål det ? sedan beror köldtåligheten också beroende art/hybrid och andra flera faktorer. och att du visar bild på en med blommor menas ju inte att dom tål lätt frost det kan ju vara nåt du bara säger vad vet jag och sedan visar du bild på en som antagligen inte haft nämnvärt med frost.  . så det är ju inget man ska chansa på. Vi har en gemensam bekant som sett blomman live, upplevt hur den behandlats och följt blomningen. Fråga henne om du inte tror mig!
CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 23:04)  Jag tror inte ens att personen finns i livet idag... Sist jag träffade honom (13 år sedan) mådde han inte så bra... Då tolkar jeg det som at dette var en gammal mann den gongen , så han den gong , for 13 år sen , hadde haft planten i lång tid ... Synd at du ikke kan finne ut noe mer ... Men fins det andre som kjenner til just denne hybriden ?
Alexander-VG-zon3
16-07-2009, 22:31
CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 23:04)  Jag tror inte ens att personen finns i livet idag... Sist jag träffade honom (13 år sedan) mådde han inte så bra... På den tiden var jag inte heller så intresserad av ursprung, sorter och historik. Så jag var nog mest nöjd att den över huvud taget var vänlig nog att blomma varje år. Vi har en gemensam bekant som sett blomman live, upplevt hur den behandlats och följt blomningen. Fråga henne om du inte tror mig! det är kanske som med paradisträdet. den tål ju också frost lika bra som dessa kaktusar bassam HAR rätt är dessa fulla med knopp och har blommor så tappar dom knopparna om det blir FÖR kallt. man ska vara försiktig att skriva att dom tål lätt frost när det inte behövs och när det finns folk som det har gått riktigt illa för när dom råkat utsätta dom för frost (inte bara mig själv). bara för du lyckas med att utsätta dom för lätt frost och sedan får dom till att överleva detta menas ju inte att det är nåt bra att göra eller att det är nåt man ska skriva på ett forum rätt ut utan att förklara mer detaljerat. bara som en som sak att dom är i svenskt klimat gör dom känsligare för frost. ja jag har läst på nätet där det står att dom tål ner till -6c men knappast här (kanske om man har tur). och sedan bara för det står så på nätet så vet man ju inte om det är sant då man inte vet övriga faktorer. ska jag tro dig ska jag se en bild där den är täckt med frost och därefter ska jag se en bild av att den överlevt det (du ska visa en bild efter! ). när du ändå håller på varför inte utsätta ett paradisträd för frost också som jag skrev innan du har säkert fått en jul/november kaktus att överleva en frostnatt ( eller va det nära noll kanske och inte riktig ''frostnatt''). men det är ingen som säger att den säkert gör det alltid eller att det är bra. det är därför man ska vara försiktig. jag vet ju att min inte klarade det och jag vet att jag läst på nätet folks kaktusar som har klarat det men igen man bör vara försiktigt. nu tänker jag inte skriva mer här för jag har sagt mitt, och dom som läser i denna tråd är nog väldigt rädda om sina kaktusar och skulle nog inte få för sig att ha dom ute i ''lätta frostnätter''.
CITAT Den är vääääldigt lätt att ta skott på också.... whistling.gif Skulle ju kunna dela med mig... Jaaaaaaa jag vill ha!!!
Det er kanskje ikke hövlig å sitere seg selv , men nu gjør jeg det igjen ... CITAT (Sunny @ 16-07-2009, 13:46)  Hur man får blommor på plantene : Blommorna kommer om planten får temperaturer under 17 grader og i tillegg långa netter ( altså inget tillegsljus från elektriska lamper ). Kommer temperaturen ned i 12 - 13 grader bildas knopper oavhengig av nattens lengde. Dette er sitat från en av mina krukväkstbøker , og det forteller på en kortfattat måte hva jeg har lest i långa og mer vitenskaplige artikler. Og det stemmer øverens med min erfarenhet ...  Mine planter får massor av sol ( i østfønster ) og vatten om sommeren , og også gødning då og då ... Så de får verkligen "känna på kroppen" at det er sommer ... Når høsten kommer står de kvar i dette østfønster , der er ingen varmeovner eller elektrisk ljus før man kommer langt ut i november. I denne porioden kommer temperaturen ned til rundt 15 grader , og plantene har "känt på kroppen" at det er høst , og de danner massor av knoppar. Men det fins et annat sätt at få plantene til å sette knopper : Man gjer plantene 15 - 16 timar i dygnet med fullstendig mørke , det er hva profesjonelle odlare gjør. Da kommer knoppar også under høg temperatur.Man kan lese om det her : http://www.umass.edu/umext/floriculture/fa...rops/cacti.htmlunder "Controlled Flowering". Dette er kanskje ikke så aktuelt for oss amatører , det var vel derfor jeg ikke komm ihåg det sist jeg skrev. ................................... Ps. 1 Jeg har lært mycket om Schlumbergera-odling från den artikelen. ................................... Ps. 2 Hoppas andre også kan förtälja hur de gör for å få blommor på sine planter. ................................... Og så en blomme ( en moderne orange novemberkaktushybrid ; en av mine favoriter ) , det behövs etter "all denne skrift" ... [attachment=38510:orange_form.__08.JPG]
CITAT (Sunny @ 17-07-2009, 20:47)  Det er kanskje ikke hövlig å sitere seg selv , men nu gjør jeg det igjen ... Mine planter får massor av sol ( i østfønster ) og vatten om sommeren , og også gødning då og då ... Så de får verkligen "känna på kroppen" at det er sommer ... Når høsten kommer står de kvar i dette østfønster , der er ingen varmeovner eller elektrisk ljus før man kommer langt ut i november. I denne porioden kommer temperaturen ned til rundt 15 grader , og plantene har "känt på kroppen" at det er høst , og de danner massor av knoppar. Men det fins et annat sätt at få plantene til å sette knopper : Man gjer plantene 15 - 16 timar i dygnet med fullstendig mørke , det er hva profesjonelle odlare gjør. Da kommer knoppar også under høg temperatur.Man kan lese om det her : http://www.umass.edu/umext/floriculture/fa...rops/cacti.htmlunder "Controlled Flowering". Dette er kanskje ikke så aktuelt for oss amatører , det var vel derfor jeg ikke komm ihåg det sist jeg skrev. ................................... Ps. 1 Jeg har lært mycket om Schlumbergera-odling från den artikelen. ................................... Ps. 2 Hoppas andre også kan förtälja hur de gör for å få blommor på sine planter. ................................... Og så en blomme ( en moderne orange novemberkaktushybrid ; en av mine favoriter ) , det behövs etter "all denne skrift" ... [attachment=38510:orange_form.__08.JPG] Tack för länken, Sunny... Din favoritschlumbergera liknar ganska min Thor-Bella även om jag inte är helt säkert om det är samma färg, på bilden ser de ibland lite annorlunda... En blommande Thor-Bella... nov.2008 (utan blixt, med blixt och blomma) [attachment=38538:Thor_Bel..._blom....jpg][attachment=38540:Thor_Bel...lom..._3. jpg][attachment=38539:Thor_Bel...ov._2008.jpg] Jag gillar den här färgen... MVH/clivia
Min har mera hvitt i blommorna , tycker jeg : [attachment=38546:orange__08_form..JPG] Jeg har odlat den från 2 led som jeg fikk av en mail-vän , hon sa det var en rød hybrid , så blomman var en mycket trevlig överraskning.  Jeg vet ikke namn på den. Vet du säkert namn på dine hybrider , har du kjøpt / fått dem med namn ?
Hva jeg også kan si om den planten er at jeg fikk sticklingarne våren -06. På bildet ovan blommer den for første gong i høsten -08. Bildet under er samme planten lite tidligare høsten -08 , med knoppar : [attachment=38553:form.__15.11.08_a.JPG] Den blir mer "överhängande" när den blommer , så er det for de fleste av mine Schlumbergeraer ... Er det vikten av blommorna som gjør det , eller er de "hormonella" ...
CITAT (Sunny @ 18-07-2009, 13:56)  Hva jeg også kan si om den planten er at jeg fikk sticklingarne våren -06. På bildet ovan blommer den for første gong i høsten -08. Bildet under er samme planten lite tidligare høsten -08 , med knoppar : [attachment=38553:form.__15.11.08_a.JPG] Den blir mer "överhängande" när den blommer , så er det for de fleste av mine Schlumbergeraer ... Er det vikten av blommorna som gjør det , eller er de "hormonella" ...  Kanske hjälper "V-i-a-g-r-a" som gödning... Vad gäller min Thor-Bella, den var köpt under detta namnet förra året då är jag ganska säkert att det är just den... Nu ser den ut så här: [attachment=38559:Schlumbe...18.72009.jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 18-07-2009, 14:26)  Kanske hjälper "V-i-a-g-r-a" som gödning...  CITAT (clivia @ 18-07-2009, 14:26)  Vad gäller min Thor-Bella, den var köpt under detta namnet förra året då är jag ganska säkert att det är just den... Du har tur som finner planter med "nametags" i butiken ... Har aldrig sett det her ... Din Thor-Bella har vuxit mycket bra på den tiden du har haft den, og kommer til å bli fantastisk med blommor til høsten ! Den har en mycket vakker blomme , det glømde jeg å si tidligere.
CITAT (Sunny @ 18-07-2009, 15:01)  Du har tur som finner planter med "nametags" i butiken ... Har aldrig sett det her ... Din Thor-Bella har vuxit mycket bra på den tiden du har haft den, og kommer til å bli fantastisk med blommor til høsten ! Den har en mycket vakker blomme , det glømde jeg å si tidligere.  Det var på Plantagen, jag köpte den, Sunny... (men det var färgen som lockade inte namnet  ) och det var första gången jag såg namnet på Schlumbergera... Undrar  varför finns det så många hybrider med namn när man ändå i slutänden väljer att sälja novemberkaktusar i butiker utan namn... MVH/clivia
lite off topic men ändå... vill schlumbergera-sticklingar stå i vatten innan de planteras? Eller är det såna som vill bli planterade direkt?
Du er aldeles ikke "off topic" , Fny ! - Plantera dem direkt , om lag 1/3 av ledet under jorden ( om din stickling har flera led ; så 1/3 til häften av det nedsta ledet under jorden ). Du kan få røter på din stickling med å sette den i vatten , man kan gjøra det om man ikke har anledning til å plantera direkt , eller om man vet at man skal gje bort sticklingen , men det er ingen spesiell fördel med å gjøre det på det sättet.
tackar!
CITAT (Sunny @ 20-07-2009, 15:31)  - Plantera dem direkt , om lag 1/3 av ledet under jorden ( om din stickling har flera led ; så 1/3 til häften av det nedsta ledet under jorden ). En annan sak jeg nok borde nämna er at det oftast avlöner seg å plantera 1 og 1 led ... Så om man får en stickling bestående av til exempel 4 led , så delar man opp den til 4 "enskild-led" og planterar då 4 stilcklingar i krukan.
aaaa smart då ska jag göra det! fick en stickling nämligen av Marias jääättefina planta, så nu väntar jag spänt på att den ska rota sig!
Jeg har mange Schlumbergera truncata ( novemberkaktus-hybrider ) i olika storlekar. Faktisk så mange at når de blommar ungefär på samma tid , så blir det "nästan för mycket" ... De flesta av mine S. står i et rum utan element om sommaren og høsten , de får knoppar når det er mørkt nok og kaldt nok. Og de har knoppar nu !!!  ( Min store vita har som vanlig de største knoppene. Den er alltid "först". ) I fjor , og alla tidigare år , har alla mine S. varit i det rummet om sommaren og høsten. Men i år gjør jeg et experiment : Några av mine S. har stått i vardagsrummet ( ca. 22 grader dag og natt ) inntil i går , då ble de flyttet til et rum utan element. Några står kvar i vardagsrummet fortfarande , og skal få stå der än en tid. På det her sättet hoppas jeg at få en längre Schlumbergera blom-säsong. Kanskje kan några novemberkaktus blomma i julen til sammans med äkta julkaktus ... Fins det andre som "experimenterar" ?
CITAT (Sunny @ 19-09-2009, 17:41)  Jeg har mange Schlumbergera truncata ( novemberkaktus-hybrider ) i olika storlekar. Faktisk så mange at når de blommar nästan på samma tid , så blir det "nästan för mycket" ... De flesta av mine S. står i et rum utan element om sommaren og høsten , de får knoppar når det er mørkt nok og kaldt nok. Og de har knoppar nu !!!  ( Min store vita har som vanlig de største knoppene. Den er alltid "först". ) I fjor , og alla tidigare år , har alla mine S. varit i det rummet om sommaren og høsten. Men i år gjør jeg et experiment : Några av mine S. har stått i vardagsrummet ( ca. 22 grader dag og natt ) inntil i går , då ble de flyttet til et rum utan element. Några står kvar i vardagsrummet fortfarande , og skal få stå der än en tid. På det her sättet hoppas jeg at få en längre Schlumbergera blom-säsong. Kanskje kan några novemberkaktus blomma i julen til sammans med äkta julkaktus ... Fins det andre som "experimenterar" ?  Ja, Sunny, du har mycket blomvilliga Schlumbergeror  ....  jag längtar efter dina bilder... Titta på några av dina bebisar... de här har inte vuxit mycket ännu men de kommer i alla fall visa blommor redan i år... på andra bilden med Rhipsalisbebisar som börjat växa... [attachment=42202:Schlumbe...9.9.2009.jpg][attachment=42203:bebisar....9.9.2009. jpg] Alla dina sticklingar växer väldigt bra i mitt kök även om jag inte har tagit kort på alla ännu.... Tack ännu en gång för dem... MVH/clivia
CITAT (clivia @ 19-09-2009, 18:37)  Alla dina sticklingar växer väldigt bra i mitt kök även om jag inte har tagit kort på alla ännu.... - Så kul at det går bra med dom alla ! Jeg kan bekräfta at S. truncata på kortet er "rosa & vit från 80-talet" , jeg ser du har skrivit "troligen" på etiketten ... Jeg tycker just den S. truncata har så fina led ! Du får ikke bli för besviken om knoppene faller av , hos meg gjør de i alla fall det på så unge sticklingar ... Her er den rosa & vita , bildet er fra høsten -08 :  Og her sommaren -09 , solljuset var alltför skarpt og ödelägger grønfärgen , men man ser formen på leden :  Denna planten er av en enda stickling ( 1 led / blad ).
En annan sak ; dine Rhripsalidopsis rosea sticklingar växer mycket bra , ser jeg , bättre än min sticklingplante som jeg startade på samme tid som jeg sendte sticklingar til deg ... Jeg ser du har "juvenile growth" ( ungdomlig växt , om man översätter direkt ) , det er helt naturlig og du kan läsa om det här : http://cactus.biology.dal.ca/paulC/roseEaster/rose.html
Sunny, ordet "troligen" kom till mig med sticklingarna... Dina bilder är som vanligt helt fantastiska... Vad gäller knoppar hoppas att de inte faller av, jag har en sådan liten stickling hos min stora clivia och den blommade med en stor röd-vit blomma på våren... men ja du har rätt de brukar falla... Länken om Rhipsalidopsisar är mycket intressant, den har tvingat mig att titta lite närmare på mina... men de har inte en sådan juvenil tillväxt  ... Jag skulle vilja veta vad som startar sådan tillväxt för att mina (dina) plantor har helt normala blad som ser ut precis som den första du har skickat (jag ska ta en foto imorgon, slut på bateri), de har bara "lite yngre glansigare utseende" om du förstår vad jag menar... (tack för beröm, hoppas bara att jag inte tar livet av dem, de är så söta...  ) MVH/clivia
CITAT (clivia @ 19-09-2009, 20:51)  Länken om Rhipsalidopsisar är mycket intressant, den har tvingat mig att titta lite närmare på mina... men de har inte en sådan juvenil tillväxt  ... Jag skulle vilja veta vad som startar sådan tillväxt för att mina (dina) plantor har helt normala blad som ser ut precis som den första du har skickat (jag ska ta en foto imorgon, slut på bateri), de har bara "lite yngre glansigare utseende" om du förstår vad jag menar... (tack för beröm, hoppas bara att jag inte tar livet av dem, de är så söta...  ) Jeg trodde jeg fann j.g. på ditt foto , men när jeg tittar igjen , ser jeg at det ikke var så ... De normale leden er reknat som de mest attraktiva , men i en period brukar j.g. at komma , om man vill eller ikke ... Det er i alla fall så hos meg , og jeg gillar dom ikke ... Ja , ja , om jeg tok fel , så fikk ni åtminstone se linken ...
Hej
10,8 Jag tycker att jorden fattas ( BORE B ) , den står på nummer 5 på Periodiska systemet . 5
Obs man kan ge jorden bore om man ger naturliga gödsel under våren , eller man kan ger väter lössa näring som inhåller BORE,
H : Bassam
CITAT (Sunny @ 19-09-2009, 21:34)  De normale leden er reknat som de mest attraktiva , men i en period brukar j.g. at komma , om man vill eller ikke ... ... men vad är orsaken??? Jag tror att det måste vara någon mekanism bakom det...  ... Varför startas den just i visa perioder? Är det inte mest på vintern när ljuset är en bristvara? Här kommer lite mer bilder på Rhipsalidopsisar... och på andra bilden S. x buckleyi :-) [attachment=42246:Rhipsali...0.9.2009.jpg][attachment=42247:S.x_buck...0.9.2009. jpg] S. x exotica har också "vaknat" och börjar växa... [attachment=42248:S._x_exo...0.9.2009.jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 20-09-2009, 10:41)  ... men vad är orsaken??? Jag tror att det måste vara någon mekanism bakom det...  ... Varför startas den just i visa perioder? Är det inte mest på vintern när ljuset är en bristvara? Hmm ... "juvenile growth" ( eller ungdomlig tilväxt ) ... hos meg kommer den lika gjerna om våren , sommaren eller høsten , det verkar at vara en tid planten skal igjennom , en "teenager-period". Men jeg har aldri hatt så mycket j.g. på mine R. rosea som det man ser på bildet i linken. På ditt siste R. rosea bildet tycker jeg det ser ut som sticklingen mellerst har j.g. , det ser ut som der växer fler-kantade led ut av den , eller ser jeg fel også nu ? Dina sticklingar växer jättebra , du skal ikke vänta noe mer på den korte tiden sedan du fikk sticklingarne , kom i håg , de har også brukt tid på å sette rötter ! Din S. x b. ; 4 led ut av 1 , jättebra förgrening !
Jeg skulle egentligen ut og gå en promenad i eftermiddag , men oj , som det regnar , så ble det fram med kameraet för å ta Schlumbergera-bilder i stället .............................................Først min enda nya sticklingsplante i 2009. Av snälla MariaS her på Odla fikk jeg sticklingar av hennes fantastiska vita med "oldfashioned" led ( blad ). Jeg blev så glad for dem !!!  Jeg tycker leden er lika interessante som blommorna på dessa plantene , så om jeg egentligen ikke har plats til flera S. , så gjør jeg alltid ett undantag når jeg har sjansen til å få en sort "oldfashioned" Schlumbergera som jeg ikke redan har ...  MariaS sticklingar til sammans med en stor plante :  Mitt "Schlumbergera-träd" , en 1-sticklings-plante som ville bli , ja , just ett träd :  Detta skottet kom i sommar , min første tanke var at ta det bort , men i stället behåller jeg det , og leder det opp i trädets krona. Hoppas det kommer ett tilsvarande skott på andra sidan senare , för symmetriens skuld ... Men annars så elskar jeg kul förgrening !!! :  Detta er den enda Schlumbergera som jeg startade från sticklingar i 2008. Det er också en "oldfashioned" sort. ( De er mine favoritter ! ) Det var väl i mars/april jeg fikk sticklingarne , så de hadde lång växt-sesong också i 2008 :  Den planten står fortfarande i vardagsrummet. Den består av 5 sticklingar. 4 av dem förgenade seg från början i 2008. Den 5te produserade "kul förgrening" nu i sommar/höst , så planten skal få stå i vardagsrummet til jeg er seker på at skottet som den röda pilen peker emot er stort nok til å tåle kyligare temperatur. ....................................................................................Den siste planten påminner mycket om en jeg redan har. Jeg skulle gjerne ha dem til sammans i ett kyligare rum for å få dem at blomma på samma tid så jeg kan få komparera blommorna på de två. Men det får bli ett annat år. Her er den som planten ovan liknar på ( bilde från -08 ) :
CITAT (Sunny @ 20-09-2009, 16:54)  Jeg skulle egentligen ut og gå en promenad i eftermiddag , men oj , som det regnar , så ble det fram med kameraet för å ta Schlumbergera-bilder i stället .............................................Først min enda nya sticklingsplante i 2009. Av snälla MariaS her på Odla fikk jeg sticklingar av hennes fantastiska vita med "oldfashioned" led ( blad ). Jeg blev så glad for dem !!!  Jeg tycker leden er lika interessante som blommorna på dessa plantene , så om jeg egentligen ikke har plats til flera S. , så gjør jeg alltid ett undantag når jeg har sjansen til å få en sort "oldfashioned" Schlumbergera som jeg ikke redan har ...  MariaS sticklingar til sammans med en stor plante :  Mitt "Schlumbergera-träd" , en 1-sticklings-plante som ville bli , ja , just ett träd :  Detta skottet kom i sommar , min første tanke var at ta det bort , men i stället behåller jeg det , og leder det opp i trädets krona. Hoppas det kommer ett tilsvarande skott på andra sidan senare , för symmetriens skuld ... Men annars så elskar jeg kul förgrening !!! :  Detta er den enda Schlumbergera som jeg startade från sticklingar i 2008. Det er också en "oldfashioned" sort. ( De er mine favoritter ! ) Det var väl i mars/april jeg fikk sticklingarne , så de hadde lång växt-sesong också i 2008 :  Den planten står fortfarande i vardagsrummet. Den består av 5 sticklingar. 4 av dem förgenade seg från början i 2008. Den 5te produserade "kul förgrening" nu i sommar/höst , så planten skal få stå i vardagsrummet til jeg er seker på at skottet som den röda pilen peker emot er stort nok til å tåle kyligare temperatur. ....................................................................................Den siste planten påminner mycket om en jeg redan har. Jeg skulle gjerne ha dem til sammans i ett kyligare rum for å få dem at blomma på samma tid så jeg kan få komparera blommorna på de två. Men det får bli ett annat år. Her er den som planten ovan liknar på ( bilde från -08 ) :  Alltid intressant, lärorikt och inspirerande att läsa inlägg från dig... MVH/clivia
Sticklingen ser ju ut att ha tagit sig fint Sunny. Hoppas nu att den berikar dig med samma blom som "mamma" ger mig. Jag har redan börjat ana två knoppar på den, nu när den fick komma in från "sommarbetet". Tidigt, men det har ju varit en sval sommar också. Fast sista utslagna blomman visade sig den 17 juli!? Ingen lång vila här inte
Jonas_G
20-09-2009, 22:43
Oj, efter den här tråden blir man intresserad av novemberkaktusar  Jag är nybörjare, fick skott av en gammal dam, en mycket gammal moderplanta. Tror den är vanligt rosa iaf... Satte 4 sticklingar i en liten kruka, nu är det cirka 3 leder på varje. 2 sticklingar har 3 leder från grunden, och de andra har två. Känns som att det är bra om de börjar med 3  Längre upp är det antingen två eller en led. Sunny, ska jag klippa av överallt där det bara är en led? Jag vill ha lika fina plantor som dig! [attachment=42284:P9200241.JPG] För övrigt så antar jag att inte min kommer att blomma i år... Mvh Jonas
CITAT (Jonas_G @ 20-09-2009, 23:43)  Sunny, ska jag klippa av överallt där det bara är en led? Hmmm ... Står planten i høg temperatur og växer fortfarande ? - I så fall ville jeg dröja til växten stoppar up , og så ta bort der det fins en led og den har liten storlek og "er omogen". Jeg er väl ikke "så hårdhänt" at jeg vil ta bort stora , välformade , mogna led på en så liten plante , even om det blir "två på rad" ... Om det då står kvar två led på rad nu i höst , så kan du tvinga planten til förgrening til våren med å ta bort den tredje leden på rad som helt sekert kommer då. Om man duschar planten på våren og sommaren , så blir det mer förgrening , det er i alla fall jeg övertygad om. Hva jeg kaller "kul förgrening" på bildene i inlägget ovan , er resultat av dusching ... ( Men ikke gjør det nu , då kan planten ruttna. Start med det når växten er väl startad til våren ! ) Om du setter planten kyligare nu , så ta i alla fall bort den pyttesmå leden oppe til höger ... Leden som den växer ut av er stor og mogen og kan produsere blom i höst / vinter eller til våren. ( Til påsk brukar Schlumbergera at blomma for meg. ) Det er annars ikke så godt å vurdere ut fra ett bilde ... Välkommen som Schlumbergera-entusiast ! Det måste bli flera Schlums på deg , du har gjort ett godt arbete med din stickling-plante ! ..........................................Hej , MariaS ! Sticklingen har tagit seg fint , ja ! Jeg er övertygad om at det blir en flott plante med tiden , og i bästa fall får jeg se dens blommor nästa höst.
Jeg såg novemberkaktus i plantehyllene på matbutikken i går. Så om du skal kjøpe , er det dags å begynne å titta ... Selv har jeg har redan så mange , at jeg kan tyvärr ikke kjøpe ...
Amaryllis
07-10-2009, 14:08
Snart är det november! Gissa om jag ska köpa när de kommer ut i butik då!  . Bara jag hade pláts så skulle jag verkligen tänka mig o köpa jätte jättemånga! För de är så lättskötta, tåliga och vackra!
Alexander-VG-zon3
07-10-2009, 14:23
här knoppas det i massor ( julkaktus tror jag det var) svårt att se på bilden men där är en massa massa små små knoppar plus några som kommit längre
[attachment=42897:PICT0019.JPG]
försökte ta kort på en knopp med , men mörkt rum och gammal kamera var det inte lätt
[attachment=42898:PICT0018.JPG]
CITAT (flaxss @ 07-10-2009, 15:23)  här knoppas det i massor ( julkaktus tror jag det var) Hej , flaxss ! Jeg kommer ihåg din "mystiske Schlumbergera" , først trodde jeg det var en Schlumbergera x buckleyii ( en äkta julkaktus ) , men så kom jeg i tvivel ... Ditt förre bilde ( et annet sted i denne tråden ) var ikke helt tydlig , jeg såg på det flere gonger , men hadde svårt for å konkludera helt sekert ... Når jeg nå ser ditt nye bilde , konkluderer jeg at dette er en eldre Schlumbergera truncata hybrid ( en novemberkaktus ). # 1 Nå ser jeg "vinklar" på leden/bladene ( julkaktus har ingen vinklar med bare runde former ). # 2 Den har redan knoppar. Alla mine novemberkaktus , som har hatt det kyligt , har nu knoppar. Mina två stora julkaktus , som også har hatt det kyligt , har ingen tekn til knoppar. De blommer ju en månad senare enn novemberkaktus. Men altså ; formen på leden er mitt viktigaste "spor" i den her identifiseringen. Nu er jeg mycket nyfiken på blommorna , du måste , måste , MÅSTE , MÅSTE visa oss bilde av den når den blommer !
Alexander-VG-zon3
07-10-2009, 16:04
CITAT (Sunny @ 07-10-2009, 16:08)  Hej , flaxss ! Jeg kommer ihåg din "mystiske Schlumbergera" , først trodde jeg det var en Schlumbergera x buckleyii ( en äkta julkaktus ) , men så kom jeg i tvivel ... Ditt förre bilde ( et annet sted i denne tråden ) var ikke helt tydlig , jeg såg på det flere gonger , men hadde svårt for å konkludera helt sekert ... Når jeg nå ser ditt nye bilde , konkluderer jeg at dette er en eldre Schlumbergera truncata hybrid ( en novemberkaktus ). # 1 Nå ser jeg "vinklar" på leden/bladene ( julkaktus har ingen vinklar med bare runde former ). # 2 Den har redan knoppar. Alla mine novemberkaktus , som har hatt det kyligt , har nu knoppar. Mina två stora julkaktus , som også har hatt det kyligt , har ingen tekn til knoppar. De blommer ju en månad senare enn novemberkaktus. Men altså ; formen på leden er mitt viktigaste "spor" i den her identifiseringen. Nu er jeg mycket nyfiken på blommorna , du måste , måste , MÅSTE , MÅSTE visa oss bilde av den når den blommer !  hej hej tack för svaret, då får den vara en Novemberkaktus (tillsvidare kanske?  ). för mig kvittar det egentligen vad det är det är, men det är ändå roligt att veta vad man har. mormor har en hel del sådana här kaktusar och även hon har berättat för mig om formen på lederna att det är olika och det är så man ev kan se va det är man har. den har varit innan nu sedan mitten av sept och den verkar må bra i sitt ''vinterbo'' har växt lite i lederna. i sitt vinterbo har den extra ljus och sval rumstemp så där tror jag den ska må bra i vinter. jag ska följa den med bilder och så lovar jag att visa när blommorna slagit ut. hoppas många av knopparna utvecklas väl nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|