Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sunny
CITAT (flaxss @ 07-10-2009, 17:04) *
... , då får den vara en Novemberkaktus (tillsvidare kanske? flirting.gif ).

Nu er jeg faktisk säker !!! giggle.gif

Amaryllis
Nu har mina två fått massor med knopp, de har varit ute i lätt frost hittils (hade inte plats att ta in dem tidigare), ska jag ta in dem nu tycker ni? Behöver dem värme nu när de har knopp?
Sunny

Planter som har stått kyligt , det vara seg inne eller ute , skal ikke inn i hög temperatur før knoppene er store ; nestan klare til å åpne seg. Det er hva jeg har hört og praktiserer.

Mine planter står inne hele året , men de står i et rum utan radiator til knoppene er store , da flyttes de til vardagsrummet.

Egentligen borde noen som har sine planter ute svare deg ... g.gif shy.gif

tepa
CITAT (Amaryllis @ 12-10-2009, 20:51) *
Nu har mina två fått massor med knopp, de har varit ute i lätt frost hittils (hade inte plats att ta in dem tidigare), ska jag ta in dem nu tycker ni? Behöver dem värme nu när de har knopp?

Amaryllis, jag tog in mina för en och en halv vecka sen. Direkt i rumstemp. Inga knoppar har fallit av. Påskkaktusen var i full blom och är det ännu!

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Väntar ivrigt på att dessa knoppar ska slå ut.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 18-10-2009, 11:14) *
Hej

Väntar ivrigt på att dessa knoppar ska slå ut.

Hälsn Tepa

vad långt din har kommit tummenupp.gif

ska bli kul att se när den slår ut.

så här långt har det kommit här ( flyttade kaktusen till en hedersplats, så den kan stå själv och visa upp sig).

[attachment=43387:PICT0001.JPG]

[attachment=43388:PICT0007.JPG]
Sunny

tepa ,
på ditt første bilde ; ser man en stor eller flere små planter ?

Frisk og fin er den/de i alla fall ! bravo.gif

flaxss ,
din novemberkaktus flirting.gif har et fint skulpturelt eller bonsaiaktig utseende. bravo.gif
Jeg ser , som du vet , mycket fram til å få se blommorna på den !

....................................

Nå har jeg selv flyttet min første novemberkaktus til vardagsrummet ,
lite tidigare enn planlagt , faktisk , på grunn av det jeg har lest her ...
Så får vi se ... Kanskje lærer jeg noe nytt ... flirting.gif

tepa
Sunny och Flaxss, det är faktiskt två plantor.
Flaxss VIT Novemberkaktus, ooohh. Vill också se den blomma! Jag har fått tre små sticklingar av vit, kommer inte att blomma iår. Men de har vuxit bra. Dom hade alla två "våningar" när jag fick dom, nu har dom fjärde våningen på gång.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 18-10-2009, 19:40) *
Sunny och Flaxss, det är faktiskt två plantor.
Flaxss VIT Novemberkaktus, ooohh. Vill också se den blomma! Jag har fått tre små sticklingar av vit, kommer inte att blomma iår. Men de har vuxit bra. Dom hade alla två "våningar" när jag fick dom, nu har dom fjärde våningen på gång.

Hälsn Tepa

den är nog inte helt vit, jag får se vad den blir har inte riktigt koll på dens färg. tror det var rosa i den förra året. men minnet är svagt. vi får se vad det visar sig för färg.

vad roligt att dom växer, kanske blir blommor nästa år ?

CITAT (Sunny @ 18-10-2009, 17:09) *
flaxss ,
din novemberkaktus flirting.gif har et fint skulpturelt eller bonsaiaktig utseende. bravo.gif
Jeg ser , som du vet , mycket fram til å få se blommorna på den !

....................................

Nå har jeg selv flyttet min første novemberkaktus til vardagsrummet ,
lite tidigare enn planlagt , faktisk , på grunn av det jeg har lest her ...
Så får vi se ... Kanskje lærer jeg noe nytt ... flirting.gif

TACK thanks.gif det fina utseendet kanske den har fått av att den har blåst ner 3-5gånger i somras.
Fny
fortfarande inga knoppar på mina novemberkaktusar.... Och jag hoppas att åtminstone en blomma hinner slå ut i år innan kaktusen bestämmer sig för att amputera grenen den sitter på!
tepa
CITAT (Fny @ 18-10-2009, 21:15) *
fortfarande inga knoppar på mina novemberkaktusar.... Och jag hoppas att åtminstone en blomma hinner slå ut i år innan kaktusen bestämmer sig för att amputera grenen den sitter på!

Vad tråkigt, Fny ! Har du inte haft dom ute i sommar?

Hälsn Tepa
Fny
unsure.gif uhm nä...
mbn
Nu har även jag anslutit mig till alla bladkaktusvänner här! coolgleam.gif Jag har i min ägo två plantor där den ena (novemberkaktus? inköpt förra året) kommer med knoppar nu, den står i ett söderfönster med solskydd. Den andra (julkaktus? gammal) har inga knoppar än, den står på en pidestal strax innanför fönstret.
Har lärt mig massor genom att läsa denna tråden och även jag kommer med bilder, om ett tag, på mina! happy.gif
abbbe
Jag har också en, men jag kallar min för oktoberkaktus för den blommar alltid under mitten av oktober, och just nu sjunger den på sista versen. Eftersom de blommar så tidigt, kan man göra något för att få den att få en ytterligare blomning? T.ex att ställa ut den i balkongen dagtid? Skulle det hjälpa? Eller att ställa den svalt inomhus hela tiden? Vad tror ni?
DragonLady
Min vita blommar nu..en hittills happy.gif men det e som du säger flaxss, den e inte helt vit.

Amaryllis
Vissa nya jag har köpt... skrumpnar. De blir liksom mjuka och skrynkliga. Beror det på för mycket eller för lite vatten? Hjälp! help.gif
tepa
Hej

Nu blommar två av mina, en röd och en mera lila-aktig. Den röda torde vara Red Lion, den lila, ja, vet faktiskt inte...

Hälsn Tepa
Sunny
CITAT (Amaryllis @ 28-10-2009, 23:17) *
Vissa nya jag har köpt... skrumpnar. De blir liksom mjuka och skrynkliga. Beror det på för mycket eller för lite vatten? Hjälp! help.gif

Det kan være båda ( altså för mycket eller för lite vatten ).
Novemberkaktus skal ikke bli helt torra og de skal heller ikke ha för mycket vatten.

Det kan også være at din plante brukar så mycket energi på å utvikle blommor , at bladene er "merket av det" just i blomperioden.

Det kan du se på min plante her. Til vanlig er bladene helt glatta og blanke , nå under blomperioden ser man bladnerven og bladene er lite skrynkliga og ser ikke så friska ut. De blir helt glatta og fina igjen når blomperioden er över. yes.gif

[attachment=43794:28._okt.__09_003.jpg]

Her ser man hele planten.
Den lille til vänster er sticklingarne som jeg fikk fra MariaS. smile.gif

[attachment=43795:29._okt._09.JPG]

tepa
Sunny, hur länge har du haft sticklingarna och hur många var det du fick och hur många "våningar" hade dom då ? Den ser ut att ha vuxit bra.

Hälsn Tepa
Sunny

Hei , tepa ! smile.gif

Sticklingplanten ble til av 3 "enskild-led" som jeg fikk i juli nu i år.
Det er altså den lille planten i fönsteret til vänster jeg då talar om ...

.........................................

Planten med röda blommor ble kjöpt som liten plante i 2005.

MariaS
"Mamma" har satt ordentligt med knoppar nu, men det är inte riktigt dags för den att blomma ännu, men snart så....
tepa
CITAT (Sunny @ 29-10-2009, 21:39) *
Hei , tepa ! :)

Sticklingplanten ble til av 3 "enskild-led" som jeg fikk i juli nu i år.
Det er altså den lille planten i fönsteret til vänster jeg då talar om ...

.........................................

Planten med röda blommor ble kjöpt som liten plante i 2005.

HA HA HA ! Sunny, jag trodde du menade att det var den stora blommande plantan du fått av MariaS som sticklingar... :rotfl: Isåfall har du dunderkrut i jorden eller så är det MÅÅNGA år sen du fick den, kanske när MariaS var liten flicka... :rotfl:

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 29-10-2009, 21:01) *
HA HA HA ! Sunny, jag trodde du menade att det var den stora blommande plantan du fått av MariaS som sticklingar... rotfl.gif Isåfall har du dunderkrut i jorden eller så är det MÅÅNGA år sen du fick den, kanske när MariaS var liten flicka... rotfl.gif

Hälsn Tepa

Ånä nono.gif fullt så snäll är jag inte no.gif
tepa
CITAT (MariaS @ 29-10-2009, 22:03) *
Ånä :nono: fullt så snäll är jag inte :no:

Förlåt Maria ! Kom på när jag skickat inlägget att du kan ta illa upp när jag skrev att det är MÅÅNGA år sen du var liten flicka ! Det var inte alls så att jag menade att du är GAMMAL ! Det är du ju inte, du är bara en par år äldre än jag och JAG är ju inte gammal... :rotfl:

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 29-10-2009, 21:09) *
Förlåt Maria ! Kom på när jag skickat inlägget att du kan ta illa upp när jag skrev att det är MÅÅNGA år sen du var liten flicka ! Det var inte alls så att jag menade att du är GAMMAL ! Det är du ju inte, du är bara en par år äldre än jag och JAG är ju inte gammal... rotfl.gif

Hälsn Tepa

rotfl.gif det var inte åldern jag syftade på! (Är ju bara tjugofem giggle.gif ) det var mer storleken på "sticklingen" rotfl.gif
tepa
CITAT (MariaS @ 29-10-2009, 22:19) *
rotfl.gif det var inte åldern jag syftade på! (Är ju bara tjugofem giggle.gif ) det var mer storleken på "sticklingen" rotfl.gif

Jag vet det... giggle.gif Så du är också en sån där evig tjugofemåring...Då är nog jag tjugotre!

Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 29-10-2009, 21:27) *
Jag vet det... giggle.gif Så du är också en sån där evig tjugofemåring...Då är nog jag tjugotre!

Tepa

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Sunny

CITAT (tepa @ 29-10-2009, 21:01) *
rotfl.gif Isåfall har du dunderkrut i jorden ...

Nææææææ , det har jeg ikke , men kanskje skulle man forsøke ... a0a.gif rotfl.gif a0a.gif

Bassam
Hej
på grund att :
1 Mycket vatten .
2 Lite ljus .
3 lite fuktighet.
H: Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 29-10-2009, 22:28) *
Hej
på grund att :
1 Mycket vatten .
2 Lite ljus .
3 lite fuktighet.
H: Bassam

att vi är gamla och har för stora sticklingar? rotfl.gif
tepa
CITAT (MariaS @ 29-10-2009, 23:29) *
att vi är gamla och har för stora sticklingar? rotfl.gif

rotfl.gif

Tepa
Alexander-VG-zon3
snart slår dom ut hoppas jag

[attachment=43844:PICT0004.JPG]
tepa
Men hur kan DU ha en så där stor "stickling", Flaxss ?? Du är ju inte gammal ! :rotfl:

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 30-10-2009, 12:34) *
Men hur kan DU ha en så där stor "stickling", Flaxss ?? Du är ju inte gammal ! rotfl.gif

Hälsn Tepa

rotfl.gif men Markus_H är.... det är hans som jag sköter (eller om det är vår vet inte riktigt).
tepa
Han är väl inte heller så värst gammal! Men är du riktigt säker på att det inte är din Mormors planta??
Storleken skulle nog kunna vara rätt! :giggle:

Hälsn Tepa
tepa
CITAT (tepa @ 29-10-2009, 18:15) *
Hej

Nu blommar två av mina, en röd och en mera lila-aktig. Den röda torde vara Red Lion, den lila, ja, vet faktiskt inte...

Hälsn Tepa

Hej

Jag är inte alls säker på att detta är min röda Red Lion. Har för mig att Red Lion var mera rosa. Min röda Red Lion är kanske den som inte har fått knoppar! Denna verkar lite mer orange. Någon som vet vilken sort detta är ? Jag har ju sju stycken dylika kaktusar, av vilka jag vet vilka två som är Påskkaktusar.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Ingen som vet vad min lila Novemberkaktus heter ?

Hälsn Tepa
Dilara
CITAT (tepa @ 31-10-2009, 17:30) *
Hej

Jag är inte alls säker på att detta är min röda Red Lion. Har för mig att Red Lion var mera rosa. Min röda Red Lion är kanske den som inte har fått knoppar! Denna verkar lite mer orange. Någon som vet vilken sort detta är ? Jag har ju sju stycken dylika kaktusar, av vilka jag vet vilka två som är Påskkaktusar.

Hälsn Tepa

Nja... Red Lion? Menar du inte Red Flame?

CITAT (tepa @ 31-10-2009, 17:39) *
Hej

Ingen som vet vad min lila Novemberkaktus heter ?

Hälsn Tepa

Jag har också en sådan men vet inte vad den heter. Ska försöka leta på nätet lite.
tepa
CITAT (Dilara @ 31-10-2009, 19:03) *
Nja... Red Lion? Menar du inte Red Flame?
Jag har också en sådan men vet inte vad den heter. Ska försöka leta på nätet lite.

Gör du det, snälla Dilara. Tack.

Hälsn Tepa
silverräv
Vi har en novemberkaktus som har fått konstiga vanor de två senaste åren.
Ena halvan av blomman blommar nu och i fjol så kom andra halvan i blom till jul, vilket förhoppningsvis sker i år oxå.
Alexander-VG-zon3
nu har äntligen några slagit ut

http://www.pixbox.se/pic_show_id29809812.html

det var ändå inte så dåligt pinkat.

hur går det för er andra?
Gudrun i Göteborg
Hejhej,
Jag har inte varit med här tidigare men nu läst och lärt. Och fått lite samvetskval för hur jag sköter mina. Men en av dom är snäll ändå så den får vara med här.

[attachment=44126:IMG_1783.JPG]
clivia
Den är ganska lik min `Melissa` ( den har ännu inte slagit ut), Gudrun i Göteborg, mycket fint vit exemplar... shy.gif

Mina har bara knoppar, men en gul har redan blommat... har inte hunnit ta bättre bilder på den det här året, tyvärr...

[attachment=44129:bougainv...aktus....jpg]

MVH/clivia

Gudrun i Göteborg
Aha - "Melissa". Tack Clivia.
Sunny

Min største røde :

[attachment=44132:8._nov.__09_form..JPG]

Sticklingar fra 2006 :

[attachment=44133:form._nov.__09.JPG]

Min "bonsai" ; en plante gjort av en enda stickling planterat i 2006 :

[attachment=44134:forminsk.__nov._09.JPG]

Nu er vi verkligen på veg inn i Schlumbergera-sesongen ! yahoo.gif yes.gif bravo.gif

Fny
nu har det äntligen dykt upp några knoppar på min största, yay! Hoppas att dom faktiskt slår ut i år också! =)
clivia
Första blomman på "Lindy-Loo"....

[attachment=44182:Schlumbe....11.2009.jpg][attachment=44183:Schlumbe....11.2009.
jpg]

MVH/clivia
Wilmer
Mina fick knopp ute i trädgården och blommade klart för flera veckor sedan... Men de kommer igen, det vet jag rose.gif
Sunny

Og Schlumbergera-sesongen fortsätter ...

Min gule , kjøpt som liten plante i 2005.
Den har mycket rosafärga i år fordi den har stått ganske kaldt medan knoppene vokste fram :

Mine sticklingplanter fra våren 2006 :

Den første er en litt gammel sort , kanskje fra 1980-tallet ,
det er bare en stickling i krukkan , min "bonsai" : smile.gif

Den her andre er troligen en mycket gammal sort , leden ( bladene ) er mycket olika de på moderne sorter :

I år har jeg tatt plantene til vardagsrummet tidigare enn andre år.
Det har gått helt fint , de har ikke tappat knoppar.
TAKK til dem her i tråden som fikk meg til å gjøre så ... smiley_small_hug.gif
clivia
fina bilder med ännu finare Schlumbergeror som alltid, Sunny.... tummenupp.gif bravo.gif blomma.gif

Min gula novemberkaktus fortsätter att blomma... ja, det finns en vit bakom den som jag glömde plantera om...Den lilla är Thor-Olga som var en liten stickling förra året...

[attachment=44383:Schlumbe....11.2009.jpg][attachment=44384:Thor_Olg....11.2009.
jpg]

[attachment=44385:den_gula....11.2009.jpg][attachment=44386:den_vita....11.2009.
jpg]

Nu har Thor-Olga slagit ut...

[attachment=44451:Thor_Olg....11.2009.jpg]

[attachment=44449:Thor_Olg....11.2009.jpg][attachment=44450:Thor_Olg....11.2009.
jpg]

Det kommer nya knoppar....

[attachment=44387:knoppar_....11.2009.jpg]

MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon