|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Ooooops ... Her gjorde jeg en fel ... Og så går det ikke å ta meldingen helt bort ...  Sorry ...
Gott Nytt År, Sunny....och stor tack för alla fina bilder i den här tråden
[attachment=45708:Gott_Nyt....12.2009.jpg]
MVH/clivia
Hej
Knoppar ramlar på grund av : 1 låg ljus . 2 låg fukt på luften. 3 om de fick mycket vatten.
Obs: man kan lägga kruka i faten som har sten. H:Bassam
CITAT (Bassam @ 01-01-2010, 00:32)  Hej
Knoppar ramlar på grund av : 1 låg ljus . 2 låg fukt på luften. 3 om de fick mycket vatten.
Obs: man kan lägga kruka i faten som har sten. H:Bassam Tyvärr är det inte så enkelt, Bassam... [attachment=45737:Schlumbe...1.1.2010.jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 01-01-2010, 13:43)  Tyvärr är det inte så enkelt, Bassam... Jeg samtycker med deg , clivia ! Bassams svar er så onyanserat at det blir helt fel. Jeg kunne ha skivit et laaaangt svar om hva mine Schlumbergeror , og artiklar jeg har lest , har lært meg om den saken ... Men jeg tycker at på denne tiden av året er dette problemet ikke så aktuelt , man får heller ta det når Schlumbergeror får knoppar til våren ( helften av mine S. brukar å få knoppar rundt påsktider ) , eller til hösten igjen. JUST NU skal man se til at julkaktusar og novemberkaktusar som har gjort ferdigt sin blomstring ikke får for mycket vatten , men heller ikke torkar helt ut ! De skal ikke bli så torra at leden ( bladene ) er merket av det ! Og så , når ny växt startar , kanskje i mai , planterar man om til större krukke og gjer gradvis mer vatten. Min teori er at om man då også duschar , så mjukar man opp ( eller stimulerar ) växtpunkt så at man får betre förgrening.
CITAT (Sunny @ 02-01-2010, 17:14)  Min teori er at om man då også duschar , så mjukar man opp ( eller stimulerar ) växtpunkt så at man får betre förgrening. Jeg menar då at man duschar flera gångar i veckan i den mest intensive växttiden tidigt på sommaren.
Hej Som jag sa att knoppar ramla på grund av om de fick mycket vatten eller lite fukt också årstiden spelar rul på grund av lite ljus , ibland bror på sjukdom.
Obs för att lösa problem med fukt , man kan ¨ställa kruk i fatet som har grus, H:Bassam
CITAT (Bassam @ 02-01-2010, 19:44)  Hej Som jag sa att knoppar ramla på grund av om de fick mycket vatten eller lite fukt också årstiden spelar rul på grund av lite ljus , ibland bror på sjukdom.
Obs för att lösa problem med fukt , man kan ¨ställa kruk i fatet som har grus, H:Bassam Bassam, är det dina egna erfarenheter du skriver om? Frågan är verkligen inte så enkel. Det är större fara att knoppar faller på grund av för lite vatten än för mycket men det beror på en rad andra faktorer också. Årstiden spelar sin roll för att Schlumbergeror behöver inte så mycket ljus för att blomma, de är vinterblommande och vårblommande, det är korta dagar som gäller för att trigga blomningen. Knopparna faller verkligen inte på grund av för lite ljus... Här är en bild på en av mina Schlumbergeror som fortfarande blommar, jag använder inte något tillskottljus de måste nöja sig med det som fönstret och den här årstiden erbjuder... [attachment=45844:Schlumbe...2.1.2010.jpg] Fuktigheten behöver man inte lösa om man har egna Schlumbergeror som redan är anpassade för den miljön de befinner sig i. Problemet med nyinköpta blommande Schlumbergeror kommer ganska ofta pga byte av odlingsförhållanden i den blommande fasen som är ganska ansträngande för alla växter inte bara Schlumbergeror. MVH/clivia
Hej clivia
Jag skrev vad jag läste och prova , och jag tycker om hitta bra svar med varandra ,
H:Bassam
CITAT (Bassam @ 03-01-2010, 19:36)  Hej clivia
Jag skrev vad jag läste och prova , och jag tycker om hitta bra svar med varandra , H:Bassam Får jag fråga dig, Bassam, vad du själv har provat och kommit fram till... jag är lite osäker på att vi kan hitta bra svar med varandra om vi har så fundamentalt olika syn på saken... MVH/clivia
Hej
Vem sa att vi har olika syn, men det är svårt att man bestämma genom Internet, vi är som läkare när patient kommer , om vi ska göra en förslag , vi ska gå genom olika plant skola och mina prover och sen vi kan diskutera och ger bästta försla som vi tillsamma hitta, varje dag kommer nya förslag med nya provning , så vi kan inte fasta på gammla tänker. Obs vad skilnad mellan duktiga människor och andra.
CITAT (Bassam @ 04-01-2010, 19:01)  Hej
Vem sa att vi har olika syn, men det är svårt att man bestämma genom Internet, vi är som läkare när patient kommer , om vi ska göra en förslag , vi ska gå genom olika plant skola och mina prover och sen vi kan diskutera och ger bästta försla som vi tillsamma hitta, varje dag kommer nya förslag med nya provning , så vi kan inte fasta på gammla tänker. Obs vad skilnad mellan duktiga människor och andra.
H:Bassam Nu förstod jag verkligen inte, Bassam, vad du ville ha sagt med detta...  Den här tråden är helt konkret, vi pratar om Schlumbergeror och varför de tappar sina knoppar ibland, ja, och lite om hur man bäst kan ta hand om dem för att se de blomma och må bra... Du har gett konkreta korta förslag lite högre upp som är diametralt olika med allt vad jag har läst och upplevt,... då är min fråga helt spontan... Har du verkligen egna erfarenheter med det vad du skriver om hos dina novemberkaktusar eller är det bara några tankar från böcker och Internet... PS: Vad menar du med sista frågan? MVH/clivia
Kan novemberkaktusen få frökapslar? Min har på två blommor fått en "svullen" blomled, om ni förstår!? Själva blombladen har nu vissnat och jag vågar inte röra dem av risk att få allt i handen.
Jeg holder med clivia i alt hva hun skriver om hur man best odlar Schlumbergera ! CITAT (mbn @ 15-01-2010, 16:25)  Kan novemberkaktusen få frökapslar? Min har på två blommor fått en "svullen" blomled, om ni förstår!? Själva blombladen har nu vissnat och jag vågar inte röra dem av risk att få allt i handen. Hoppas denne linken fungerer , slik ser mogne Schlumbergera-frö ut : http://www.flickr.com/search/?s=rec&w=...pod+&m=textMan sår frøene direkte og lar dem stå varmt ( 20 grader eller litt mer ). ...............................................................Nu blommar min minste äkta julkaktus : 8. januar : [attachment=46295:julek._f...08.01.10.JPG] 12. januar : [attachment=46296:julek._f...12.01.10.JPG] Denne stod kyligt langt utover høsten og knoppene kom senare enn på den største äkta julkaktusen.
Du har verkligen gröna fingrar och en stor känsla för växter, Sunny.... Äkta julkaktusar är mycket fina och svårare att få i blom.... men du har lyckats ändå...om jag minns rätt det är andra blomningen i rad du visar här i den här tråden... grattis!!! och tack för bilder...
MVH/clivia
De fleste Schlumbergeraer er fortfarande i vila etter blomstrings-perioden. Men den på bildet nedanför , som har stått i vardagsrummet i hele höst og vinter , begynner å växa. Jeg vil at mine Schlums skal være kompakte, godt förgrenade, "täta". Her förgrenar det seg ikke, bara 1 led växer ut av det förra ... [attachment=46503:23.01.10_002.jpg] Så da ble det litt beskärning på den. De 2 mini-leden med ring rundt får bli kvar en liten stund til, så tar jeg dem bort om de blir "ståande ensam" ... De 2 pilene peker mot ställen hvor jeg har tagit bort led nu i dag. [attachment=46504:23.01.10_003.jpg] ............................................... Når man odlar från sticklingar er det så kult å kunne se tilbake på hur det hele startade. Så jeg tar hva jeg kaller "registreringsbilder" av sticklingsplanter som jeg reknar med å ha i lang tid. Her er noen jeg fikk i höst. De har ikke begynt å gro nye led ( blad ) , men flere ( mellom dem S. exotica ) kommer med blom-knoppar. Det blir nok ikke blomster av dem, men roligt er det ! [attachment=46505:januar__...besk_ret.JPG]
Alexander-VG-zon3
26-10-2010, 20:00
nu har våran novemberkaktus börjat att blomma, den började att knoppas redan i sept men första blommorna slog ut förra veckan. den fick en återblomning i våras-försommars när den togs ut vilket var trevligt det är första gången jag har sett det.
bilder tagna igår [attachment=55856:novemberkaktus1.jpg]
[attachment=55857:DSC_2786.JPG]
Alexander-VG-zon3
26-10-2010, 20:05
CITAT (Sunny @ 16-01-2010, 18:08)  8. januar : [attachment=46295:julek._f...08.01.10.JPG]
12. januar : [attachment=46296:julek._f...12.01.10.JPG] underbart vackra
härliga bilder! Mina har inte ens fått knopp än tyvärr... Ni vet MariaS vackra vita novemberkaktus som hon visade bild på här (s.8), jag fick en stickling av den då som är mångdubbelt större nu, och jag hoppas hoppas att den vill blomma!
Måste säga att man blir väldigt intresserad och inspirerad av att läsa den här tråden! Det är kul att läsa vilken erfarenhet alla har, när man själv är helt ny på det här. köpte min novemberkaktus utan blommor och har nu fått se den blomma för första gången. det visade sig att jag hade den vita sorten. den blommade bara en vecka o nu har jag bara en stackars blomma kvar. I tråden skrivs det om hybrider och icke-hybrider och att icke-hybrider blommar kortare än hybrider... var kan man läsa sådan information? skulle gärna vilja lära mig mer om vilka olika sorters novemberkaktus det finns och vad de heter  ber om ursäkt om detta tagits upp tidigare i tråden, läste en sida men när jag såg att det var fyra till så insåg jag att tiden inte skulle räcka till!  ni får gärna hänvisa om detta tas upp tidigare så vet jag var jag ska läsa
 Fyra sidor till? Snarare 16!  Ja det är en lååång tråd att ta sig igenom!
CITAT (Fny @ 27-10-2010, 10:25)   Fyra sidor till? Snarare 16!  Ja det är en lååång tråd att ta sig igenom! Hmm på min internet sida står det 4 men det kanske är skillnad på olika datorer, det är dock inget jag kan diskutera eftersom ja inte kan så mycket om datorer, tur att det här är ett forum om växter
CITAT (Amaryllis @ 29-10-2009, 00:17)  Vissa nya jag har köpt... skrumpnar. De blir liksom mjuka och skrynkliga. Beror det på för mycket eller för lite vatten? Hjälp!  Jag har haft samma problem med min novemberkaktus som jag köpte i våras, jag har försökt att både vattna den mer och mindre och haft den ute på balkongen under sommaren. bladen som var mjuka o skrynkliga då är fortfarande det nu, men de verkar fungera lika bra som de hårda, fasta bladen. den har fått lika mycket nya blad och fått blommor så jag börjar fundera om de bara är så...
Weeeee! Det har kommit en knopp på den jag fick av MariaS för ett år sedan!  Ska bli fantastiskt kul att se hur blomman ser ut...
CITAT (Fny @ 03-11-2010, 22:30)  Weeeee! Det har kommit en knopp på den jag fick av MariaS för ett år sedan!  Ska bli fantastiskt kul att se hur blomman ser ut...
CITAT (Fny @ 03-11-2010, 22:30)  Weeeee! Det har kommit en knopp på den jag fick av MariaS för ett år sedan!  Ska bli fantastiskt kul att se hur blomman ser ut... Min MariaS-novemberkatus har også knoppar ! Den står fortfarande kyligt ( 13 grader just nu ) , jeg vågar ikke å flytte den til vardagsrummet før knoppene er blivit noe større ! Hoppas vi får se bilde av din kaktus Fny !
Bara en knopp på min. Förstår inte varför, men våra novemberkaktusar får alltid bara en eller två blommor per år....  De verkar må bra i övrigt, men det hade ju varit kul med en riktigt stor blomning, jag blir så avis när jag ser alla andras underbara kaktusar som är helt översållade av blommor! Kan det vara för att våra står inne i 21-22 grader C året runt? Vi har inte vinterträdgård eller något annat svalt utrymme tyvärr...
CITAT (Fny @ 14-11-2010, 10:56)  Bara en knopp på min. Förstår inte varför, men våra novemberkaktusar får alltid bara en eller två blommor per år.......... Kan det vara för att våra står inne i 21-22 grader C året runt? Temperaturen er nok grunnen... Om du vil ha mer blommor må du finne et sätt å gi dem en kyligare periode på hösten ( från august og vidare tills knoppene viser seg ).
Hej
Om du har fattiga jorden , jorden som har lite P K och mera kväv så de ska får lite blommor också om du har lite ljus..
Jeg fikk sticklingar av Maria på sen-sommaren 2009. TACK MARIA !!! Her er min MariaS-novemberkaktus ... Först 21. november 2009 : [attachment=56304:Marias_h...9._nr._2.JPG] Og i dag , 14. november 2010 : [attachment=56305:14.11.10__5.JPG] Den står fortfarande i den samme lille krukkan. ....................................................En større novemberkaktus i mitt vardagsrum i dag : [attachment=56306:14.11.10__6.JPG]
Nå har jeg bladet litt i denne tråden, kul å se igjen bilder og lese hva vi skrev ... Fny , om du vil lese mer om hvordan du kan få knopper på novemberkaktus ; se s. 9 i tråden , melding #170 , der skriver jeg mer noga om dette.
CITAT (Sunny @ 17-07-2009, 19:47)  Det er kanskje ikke hövlig å sitere seg selv , men nu gjør jeg det igjen ... Mine planter får massor av sol ( i østfønster ) og vatten om sommeren , og også gødning då og då ... Så de får verkligen "känna på kroppen" at det er sommer ... Når høsten kommer står de kvar i dette østfønster , der er ingen varmeovner eller elektrisk ljus før man kommer langt ut i november. I denne porioden kommer temperaturen ned til rundt 15 grader , og plantene har "känt på kroppen" at det er høst , og de danner massor av knoppar. Men det fins et annat sätt at få plantene til å sette knopper : Man gjer plantene 15 - 16 timar i dygnet med fullstendig mørke , det er hva profesjonelle odlare gjør. Da kommer knoppar også under høg temperatur.Man kan lese om det her : http://www.umass.edu/umext/floriculture/fa...rops/cacti.htmlunder "Controlled Flowering". Dette er kanskje ikke så aktuelt for oss amatører , det var vel derfor jeg ikke komm ihåg det sist jeg skrev. ................................... Ps. 1 Jeg har lært mycket om Schlumbergera-odling från den artikelen. ................................... Ps. 2 Hoppas andre også kan förtälja hur de gör for å få blommor på sine planter. ................................... Og så en blomme ( en moderne orange novemberkaktushybrid ; en av mine favoriter ) , det behövs etter "all denne skrift" ... [attachment=38510:orange_form.__08.JPG] Tack Sunny för att du hänvisade tillbaka till sidan 9! Eftersom jag inte har något svalt rum att sätta krukväxter i så kanske det vore en idé att testa med en liten mörkerperiod...  För som sagt, det är inte så att mina plantor mår dåligt, nej de frodas och mår bra i övrigt, det är bara det att endast en eller två blommor per år dyker upp... Nån här som har prövat den här metoden?
Eva Hedström
16-11-2010, 00:44
Jag tycker denna tråd är underbar och jag har djupaste respekt och tacksamhet för alla som delat med sig av tips och erfarenheter här, liksom otroliga bilder och länkar till mer kunskap. Sunny: stort tack för identifieringen i en annan tråd (http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=103904) av min gamla novemberkaktus, inte visste jag att den var ovanlig. Den blommar just nu.   Större bild här http://www.flickr.com/photos/50029293@N05/5178897426/  Kul att få vara med i Schlumbergera-gänget!
Det är en jäääättevacker novemberkaktus du har! Fantastiskt roligt är det när man kan ta hand om tidigare generationers plantor - tänk, det är ju egentligen helt fantastiskt att samma planta kan leva så länge! För även om den lever vidare genom sticklingar så är det ju samma individ, om man säger så!  Just med den tanken har jag nyligen bett om och fått sticklingar från min mans mormors gamla novemberkaktus, som bor hemma hos svärmor. Den är visserligen väldigt lik den vi redan har (eller kanske tillochmed identisk) men det känns så bra att föra vidare en riktig gammal dam, om man säger så... För övrigt har nu den enda blomman på min MariaS slagit ut!  Den är jääääättevacker!  Återkommer senare idag med en bild....
CITAT (Eva Hedström @ 16-11-2010, 00:44)  Sunny: stort tack för identifieringen i en annan tråd (http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=103904) av min gamla novemberkaktus, inte visste jag att den var ovanlig. Hei igjen Eva ! Visst er din plante ovanlig , og da på grunn av leden ( bladene ) som ikke har "spetsar" langs bladkanten , det er ovanlig kombinert med vita blommor !!! - Så nu vil du vel ta extra godt hand om den ... Det var kul å se bilde av den også i denne tråden , her fins ikke bilde av just en slik ...  CITAT (Eva Hedström @ 16-11-2010, 00:44)  Kul att få vara med i Schlumbergera-gänget! I det gänget er du hjertelig velkommen !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|