|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tack, Clivia. Den står alltså nu utan tillskottsbelysning. Ska jag ha den kvar där eller sätta den i övervintringsrummet nu ?
Mvh Tepa
nilssontherese
16-11-2008, 14:57
CITAT (clivia @ 16-11-2008, 00:31)  Jag har letat lite på Internet och har beställt den begagnad för cca 200 kronor (vilken fantastisk julpresent  ) på den här sidan: http://www.cactusshop.co.uk/index1.htmlBoken finns på den här sidan för 25 euro ny http://www.kakteen-haage.de/shop/oxid.php/...robin-%26-Hunt/eller på amazon.com - begagnad - för nästan 90 usd Ja, ja, information om Schlumbergera är guld värda, tänker kanske någon... Hoppas det hjälper lite men kanske kommer du att hitta någon som är billigare... Håller tummarna MVH/clivia miljoner tack för länken Clivia!! Nu ska jag avbeställa den jag köpte av amazon uk hihi!
tack för fråga:om vi fråga mera , vi blir mera starkare.
jag tycker att din blomma fattas näring som kallas BOR KORTARE BR , så du kan ge din blomma näring som har BR. H:Bassam
CITAT (Bassam @ 16-11-2008, 15:07)  tack för fråga:om vi fråga mera , vi blir mera starkare.
jag tycker att din blomma fattas näring som kallas BOR KORTARE BR , så du kan ge din blomma näring som har BR. H:Bassam Är det BOR eller BROM du har i åtanke, Bassam? MVH/clivia
CITAT (tepa @ 16-11-2008, 07:54)  Tack, Clivia. Den står alltså nu utan tillskottsbelysning. Ska jag ha den kvar där eller sätta den i övervintringsrummet nu ?
Mvh Tepa Min erfarenhet är att novemberkaktusarna inte gillar att byta plats. Jag har dem placerad på en och samma ställe hela året runt utan att röra på dem särskilt mycket. Därmed inte sagt att det är den enda behandlingen som de trivs med, men den funkar utmärkt hos mig. MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 16-11-2008, 14:57)  miljoner tack för länken Clivia!! Nu ska jag avbeställa den jag köpte av amazon uk hihi!  Varsågod... MVH/clivia
Aha, Clivia. Men jag uppfattar det som att dom vill vara ute på sommarn och i 10-12 graders värme efter att den blommat på vintern. De fick iaf en massa knoppar nu i höst när jag hade den under tak på altanen. Nätterna var ju kalla, ner mot plus fex sex grader i början på oktober. I fjolsomras var den inne, fick bara två blommor då i november !
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 16-11-2008, 16:39)  Aha, Clivia. Men jag uppfattar det som att dom vill vara ute på sommarn och i 10-12 graders värme efter att den blommat på vintern. De fick iaf en massa knoppar nu i höst när jag hade den under tak på altanen. Nätterna var ju kalla, ner mot plus fex sex grader i början på oktober. I fjolsomras var den inne, fick bara två blommor då i november !
Hälsn Tepa Tepa, om du är säker på att det funkar hos dig, varför inte forstsätta?...Jag vet faktiskt inte vad de vill ha i förväg, jag bara gissar varje gång jag tittar på dem... försöker att känna till vad det är som saknas just i detta ögonblick... jag vet inte om du förstår vad jag menar...det har någonting med känslan att göra...Om mina växter trivs, brukar jag inte byta behandligen (även om böcker och experter i hela världen skulle påstå något annat), mina växter gillar lugn och ro, inte byta plats hela tiden...det känns så för mig. Jag läser allt som är intressant, Tepa...men vad som är rätt eller fel i mitt agerande avgör bara det verkliga livet med växter, viljan och tålamod att "lyssna" på just dem... Mina äldre kaktusar just nu: [attachment=27357:Mina_tv_...nov.2008.jpg] Den gula (ännu inte i full blom) och den rosa med knoppar: [attachment=27359:November...ov._2008.jpg][attachment=27358:Min_rosa...nov.2008. jpg] MVH/clivia
Jättefina, Clivia. Den vita kommer säkert att bli helfin när den börjar blomma. Skulle vilja se bild sedan. Nej, jag vågar inte annat än att sätta ut min igen nästa sommar, eller MINA, för jag ska absolut köpa flera.
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 16-11-2008, 19:49)  Jättefina, Clivia. Den vita kommer säkert att bli helfin när den börjar blomma. Skulle vilja se bild sedan. Nej, jag vågar inte annat än att sätta ut min igen nästa sommar, eller MINA, för jag ska absolut köpa flera.
Hälsn Tepa Den är verkligen inte vit, Tepa... Den har bara vita knoppar från början, sen kommer rosa... Här ser man det lite: [attachment=27361:Knoppar_...nov.2008.jpg] Jag kommer att lägga en bild till när den är i full blom, jag lovar... MVH/clivia
nilssontherese
16-11-2008, 20:19
åhhhh clivia vilka urfina bilder! tack! Jag beställde boken idag! Gud så kul det ska bli att få hem den! *drömmer*
Monarda
16-11-2008, 21:51
Jag har testat olika "behandlingar" med både utevistelse och att låta dom stå inne året om. Någon tåligare blomma än novemberkaktusen får man väl leta efter. Här är mina rosa exemplar, men har även vita och orange. P1010326.JPG
Dina kaktusar "säger" allt, Monarda, det behövs ingen kommentar... Grattis till dem! MVH/clivia
nilssontherese
17-11-2008, 10:28
jag är mållös!
nilssontherese
17-11-2008, 17:23
Här kommer en bild på min nyinköpa gula helplantebild och så närbild som önskades.Den har blivit samma gul som din nu clivia rent ljusgul [attachment=27389:gul_novkaktus.jpg] [attachment=27390:schlumbe...gul_2008.jpg]
Nilssontherese, nu blir JAG mållös !
Mvh Tepa
nilssontherese
17-11-2008, 17:49
CITAT (tepa @ 17-11-2008, 17:47)  Nilssontherese, nu blir JAG mållös !
Mvh Tepa hihi vad kul
--tack för fråga - jag menar att de har ( Bor ) brist. det tag på översatt version NUMMER 35 och kallas på bokstäver ( BR ): H: Bassam
CITAT (Bassam @ 17-11-2008, 18:29)  --tack för fråga - jag menar att de har ( Bor ) brist. det tag på översatt version NUMMER 35 och kallas på bokstäver ( BR ): H: Bassam BOR har förkortningen B och BROM har förkortningen Br, jag vet inte vad du menar med nummer 35, men i periodiska systemet betyder 35 antalet nukleoner i atomens kärna hos BROM (Men jag är inte säker att jag har förstått rätt vad du vill säga med NUMMER 35). Jag skulle gärna vilja veta på vilken information du grundar ditt påstående om att växten har brist på bor....  MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 17-11-2008, 17:23)  Här kommer en bild på min nyinköpa gula helplantebild och så närbild som önskades.Den har blivit samma gul som din nu clivia rent ljusgul [attachment=27389:gul_novkaktus.jpg] [attachment=27390:schlumbe...gul_2008.jpg] Den blommar fantastiskt , Therese...  ... och lyser som solen...  Grattis!!! Min är inte rent ljusgul, Therese, titta på mina närbilder: [attachment=27391:Gul_nove...nov.2008.jpg][attachment=27392:Gul_nove...v.2008_2. jpg] Har din blivit rent ljusgul? Kanske temperaturen har påverkat färgen? MVH/clivia
nilssontherese
18-11-2008, 13:00
CITAT (clivia @ 17-11-2008, 19:45)  Den blommar fantastiskt , Therese...  ... och lyser som solen...  Grattis!!! Min är inte rent ljusgul, Therese, titta på mina närbilder: [attachment=27391:Gul_nove...nov.2008.jpg][attachment=27392:Gul_nove...v.2008_2. jpg] Har din blivit rent ljusgul? Kanske temperaturen har påverkat färgen? MVH/clivia Hihi, ja se minnet det sviker mig ibland *skrattar* tänkte att din var rent ljusgul vart jag nu fick det ifrån haha! Jag tror med stor sannolikhet att temperaturen ändrat färgen.Den fick stå varmare här än vad den gjorde i mataffären
CITAT (nilssontherese @ 18-11-2008, 13:00)  Hihi, ja se minnet det sviker mig ibland *skrattar* tänkte att din var rent ljusgul vart jag nu fick det ifrån haha! Jag tror med stor sannolikhet att temperaturen ändrat färgen.Den fick stå varmare här än vad den gjorde i mataffären  Titta här vilka fina färger... http://schlumbergera.de/main.php?g2_itemId=122MVH/clivia
nilssontherese
19-11-2008, 13:24
vilka underbara bilder det var på den hemsidan! tack för länken!
CITAT (clivia @ 17-11-2008, 19:13)  BOR har förkortningen B och BROM har förkortningen Br, jag vet inte vad du menar med nummer 35, men i periodiska systemet betyder 35 antalet nukleoner i atomens kärna hos BROM (Men jag är inte säker att jag har förstått rätt vad du vill säga med NUMMER 35). Jag skulle gärna vilja veta på vilken information du grundar ditt påstående om att växten har brist på bor....  MVH/clivia Tack för fråga men information kommer från min studerat ( HORTONOM ) utbildning i hög skola. Ursäkta jag råkade se fel självklart menar jag atom nummer 5 som är B= Bor H:Bassam
Hej
Jag skrev tidigare i denna tråd att jag bara har en Novemberkaktus. Men nu har jag tre ! Nyförvärvet kom hem idag. Den ena är den där lila jag ville ha. Den andra tror jag (hoppas iaf) att inte är Red Flame, för det är en sådan jag har sedan tidigare. Någon som vet vad dessa två heter ? Hoppas ni vet fastän blommorna inte riktigt slagit ut ännu.
Mvh Tepa
nilssontherese
20-11-2008, 17:01
underbart fina nykomlingar Tepa! Tyvärr vet jag inte vilka de är
Tack, Nilssontherese. Dom är så gulliga. Inte slagit ut ännu, men snart. Inte vet matbutiken vilka sorter det är, där jag köpte dom, inte odlaren heller ! Går bara som "novemberkaktus". Hoppas på Clivia, då, om inte du vet.
Hälsn Tepa
nilssontherese
27-11-2008, 14:54
Här kommer en uppdatering på Enigma i olika stadier! Nu är det inte långt kvar! [attachment=27691:enigma2.jpg] [attachment=27692:enigma3.jpg] [attachment=27693:enigma4.jpg] [attachment=27694:enigma5.jpg] [attachment=27695:enigma_planta.jpg]
CITAT (nilssontherese @ 27-11-2008, 14:54)  Här kommer en uppdatering på Enigma i olika stadier! Nu är det inte långt kvar! [attachment=27691:enigma2.jpg] [attachment=27692:enigma3.jpg] [attachment=27693:enigma4.jpg] [attachment=27694:enigma5.jpg] [attachment=27695:enigma_planta.jpg] Det är verkligen spännande att se hela utvecklingen!!! Nu är jag myyycket nyfiken på blomman  och absolut inte avundsjuk ...men jag har fått boken och kan njuta och läsa när det regnar ute Odla.nu går "lite" trögt nu för mig då laddar jag inga bilder för att undvika fula ord... MVH/clivia
nilssontherese
28-11-2008, 16:08
CITAT (clivia @ 27-11-2008, 23:07)  Ja, nu är jag så spänd på blomman!! Hoppas att den blir sådär rolig i formen! Med alla ståndare heter det va? Jag har med fått boken! Underbart att läsa i nu när det blåser och regnar! Ser fram emot bilder Clivia när odla går lättare *fniss*
några bilder till Schlumbergera älskare Min rosa (ja, rättare sagt gulrosa) blommar nu..., tror att färgen är beroende på omständigheterna, om det är varmt men mörkt är den mer gul än rosa...man ser på bilden med de tre blommorna att den är åt det rosa hållet... Nu äger ja också en liten rödblommande skönhet, den kommer att ha 4-5 blommor till...och en med som heter "Cyber Dancer" med mörkrosa blommor... [attachment=27910:Schlumbe...dec.2008.jpg][attachment=27918:gulrosa_...c.2008_2. jpg][attachment=27913:blomman__dec.2008.jpg] [attachment=27911:gulrosa_...dec.2008.jpg][attachment=27912:gulrosa_...dec.2008. jpg] [attachment=27914:Schlumbe...c.2008_2.jpg][attachment=27917:Cyber_Da...dec.2008. jpg] Schlumbergera x exoticas knopparna växer mycket långsamt... [attachment=27915:Schlumbe...dec.2008.jpg][attachment=27916:Schlumbe...c.2008_2. jpg] Therese, Har "Enigma" börjat blomma? Tepa, jag kan inte bestämma vilken sort du har bara genom att titta på knopparna...  och även om de blommar måste du räkna med en viss felmarginal...Det är dåligt gjort av marknaden om man inte sätter namn på vilka schlumbergeror som säljs i affären enligt min åsikt...men...ja...å andra sidan inte alla är intresserade av det...det är färgen som lockar köpsugna... Har du bilder på blommorna? MVH/clivia
Hej Clivia
Jo, den lila blommar nu, den lilla med röda knoppar var en Red Lion, iaf likadana blommor som min äldre Julkaktus har (hade). Ska ta en bild ikväll och skicka.
Hälsn Tepa
nilssontherese
03-12-2008, 18:27
CITAT (clivia @ 02-12-2008, 19:16)  några bilder till Schlumbergera älskare Min rosa (ja, rättare sagt gulrosa) blommar nu..., tror att färgen är beroende på omständigheterna, om det är varmt men mörkt är den mer gul än rosa...man ser på bilden med de tre blommorna att den är åt det rosa hållet... Nu äger ja också en liten rödblommande skönhet, den kommer att ha 4-5 blommor till...och en med som heter "Cyber Dancer" med mörkrosa blommor... [attachment=27910:Schlumbe...dec.2008.jpg][attachment=27918:gulrosa_...c.2008_2. jpg][attachment=27913:blomman__dec.2008.jpg] [attachment=27911:gulrosa_...dec.2008.jpg][attachment=27912:gulrosa_...dec.2008. jpg] [attachment=27914:Schlumbe...c.2008_2.jpg][attachment=27917:Cyber_Da...dec.2008. jpg] Schlumbergera x exoticas knopparna växer mycket långsamt... [attachment=27915:Schlumbe...dec.2008.jpg][attachment=27916:Schlumbe...c.2008_2. jpg] Therese, Har "Enigma" börjat blomma? Tepa, jag kan inte bestämma vilken sort du har bara genom att titta på knopparna...  och även om de blommar måste du räkna med en viss felmarginal...Det är dåligt gjort av marknaden om man inte sätter namn på vilka schlumbergeror som säljs i affären enligt min åsikt...men...ja...å andra sidan inte alla är intresserade av det...det är färgen som lockar köpsugna... Har du bilder på blommorna? MVH/clivia WOW vilka mästerbilder clivia! tack för dem! Enigma blommar nu men vilken besvikelse!! Eller jag menar  att den är ju snygg ändå men inte sådär udda....vissa blommor blir ju någorlunda "normala" den har en knopp kvar men frågan är om den orkar i år....här kommer bilder! Den är liksom lite "deformerad krusig" i blomman. [attachment=27967:enigma7.jpg] [attachment=27968:Enigma8.jpg] [attachment=27969:enigma_planta1.jpg]
Hej Clivia
Här är min lila Julkaktus. Kanske svårt att se vad det är, blommorna håller på att vissna. Ser nog mera cerise ut nu.
Hälsn Tepa
CITAT (nilssontherese @ 03-12-2008, 18:27)  WOW vilka mästerbilder clivia! tack för dem! Enigma blommar nu men vilken besvikelse!! Eller jag menar  att den är ju snygg ändå men inte sådär udda....vissa blommor blir ju någorlunda "normala" den har en knopp kvar men frågan är om den orkar i år....här kommer bilder! Den är liksom lite "deformerad krusig" i blomman. [attachment=27967:enigma7.jpg] [attachment=27968:Enigma8.jpg] [attachment=27969:enigma_planta1.jpg] Jag är också lite överraskad, Therese...Trodde att den skulle bli lite mer åt den "udda" sidan...men det beror kanske på att det är en mutation och blommorna på den kan variera en del, det kan finnas både "missbildade" och "nästan vanliga" blommor på den...Det här är bara den första blomman på den och den skiljer sig en del från de andra schlumbergerorna trots allt... Blommorna kan variera en del på de vanliga schlumbergerorna också, titta på den här... normalt formad gul blomma hos Schlumbergera [attachment=28008:gul_schl...dec.2008.jpg] den här ser lite annorlunda ut... [attachment=28009:lite_udd...dec.2008.jpg][attachment=28010:lite_udd...dec.2008. jpg] Kommer att experimentera lite med den... Tack för bilderna, Therese, ´Enigma` är mycket spännande och intressant Schlumbergera enligt mig... MVH/clivia
CITAT (tepa @ 03-12-2008, 19:19)  Hej Clivia
Här är min lila Julkaktus. Kanske svårt att se vad det är, blommorna håller på att vissna. Ser nog mera cerise ut nu.
Hälsn Tepa Tepa, det är svårt, jag måste se hela blomman när den slagit ut... det går inte att se den på bilden ovan, tyvärr... MVH/clivia
Suck, Clivia, men den är ju lite vissen...I färgen liknar den ju precis din "Enigma" ? Om det slår ut fler blommor på den, så ska jag fotografera.
Hälsn Tepa
DragonLady
05-12-2008, 14:40
Måste visa mammas dryga 30åring Tyvärr har jag tagit med mobilen så det blev inte så bra foto...
CITAT (DragonLady @ 05-12-2008, 14:40)  Måste visa mammas dryga 30åring Tyvärr har jag tagit med mobilen så det blev inte så bra foto... Tack för din bild, Dragon Lady. Snällt av dig att du delar din och din mammas glädje med oss...jag skulle önska dig och din mamma att den lever och värmer själet i dessa mörka tider minst 30 år till  ...för att sådana här växter är verkligen mer än bara växter... jag tror att du förstår vad jag menar... Fantastiskt exemplar!!! MVH/clivia
nilssontherese
01-02-2009, 17:14
Är det fler som fått knoppar i schlumbergera nu? Min exotica har äntligen fått för sig att blomma!! JIPEE!! och så har 'Engima' knoppar igen nu hoppas jag att de blir mer udda!
CITAT (nilssontherese @ 01-02-2009, 17:14)  Är det fler som fått knoppar i schlumbergera nu? Min exotica har äntligen fått för sig att blomma!! JIPEE!! och så har 'Engima' knoppar igen nu hoppas jag att de blir mer udda!  Grattis, Therese!!!!! Har tittat just nu på min exotica, det är några på väg men de är små ännu. Den är mycket känsligare än vanlig novemberkaktus vad gäller temperatur. När det är för varmt, tappar den knopparna. Min "Enigma" är liten men kanske kommer den att blomma till Påsken. Första blommor på min S. exotica, dec. förra året: [attachment=30267:f_rsta_b...dec.2008.jpg] Lycka till med dina småttingar, hoppas på bilder nu när allt är så vit omkring...  MVH/clivia
Jo, förra veckan såg jag en knopp på min äldsta Novemberkaktus. Men bara en enda. Inte tillstymmelse till knoppbörjan någon annanstans på växten ! Vågar inte vända på krukan, lika bra det.
Hälsn Tepa
nilssontherese
02-02-2009, 12:20
Clivia: tack! Jaf hoppas att det ska bli lite bilder framöver bra att veta att exotica är känsligare.Den verkar ju uppenbarligen vara senare än de vanliga schlumbergerorna. Tepa: kul med knoppar hoppas att de klarar sig!
Hej ! Også jeg odlar Schlumbergera x exotica. Ny plante oktober 2007 :  Den fikk masser av blomknoppar i desember 2007 :  Men bara 3 av disse knoppar "made it" og ble til blomst. De andre falt av. ........................................................................ Den kom med nye knoppar i desember 2008 , den her gangen ble det ca. 20 blomster :  Også nå falt de fleste knoppene av ... Utmaningen er å få denne planten til å behålla knoppene ... Jeg har fått 2 råd ; duscha planten og se til at den ikke torkar ut , og gje extra ljus. Det siste gjorde jeg ikke ... Nærbilder :    Schlumbergera x exotica + Schlumbergera truncata hybrid ( en novemberkaktus ) :  Schlumbergera x exotica + Schlumbergera x buckleyii ( äkta julkaktus ) :
nilssontherese
03-02-2009, 19:50
WOW WOW WOW!! Sunny!! så snygga bilder! och vilken oherhört vacker planta du har! Jag hoppas att min behåller några knoppar  .Den har ju så snygga blommor!
CITAT (nilssontherese @ 03-02-2009, 19:50)  WOW WOW WOW!! Sunny!! så snygga bilder! och vilken oherhört vacker planta du har! Jag hoppas att min behåller några knoppar  .Den har ju så snygga blommor! TAKK , TAKK , TAKK , Therese , for din trevliga respons !
CITAT (Sunny @ 03-02-2009, 19:42)  Hej ! Også jeg odlar Schlumbergera x exotica. Ny plante oktober 2007 :  Den fikk masser av blomknoppar i desember 2007 :  Men bara 3 av disse knoppar "made it" og ble til blomst. De andre falt av. ........................................................................ Den kom med nye knoppar i desember 2008 , den her gangen ble det ca. 20 blomster :  Også nå falt de fleste knoppene av ... Utmaningen er å få denne planten til å behålla knoppene ... Jeg har fått 2 råd ; duscha planten og se til at den ikke torkar ut , og gje extra ljus. Det siste gjorde jeg ikke ... Nærbilder :    Schlumbergera x exotica + Schlumbergera truncata hybrid ( en novemberkaktus ) :  Schlumbergera x exotica + Schlumbergera x buckleyii ( äkta julkaktus ) :  Jag blir genast förälskad i dina bilder!!! Vilket fantastiskt job!!! Inte bara bilder men din välmående exotica också! Problemet med knoppar är tyvärr återkommande hos mig (jag har haft den i fyra år - pytteliten planta har vuxit ganska fort, inget problem där... men blomningen har visat sig lite svårare att uppnå än hos vanliga Sch.)och jag misstänker temperatur, enligt mig behöver den lägre temperatur än 22 gr och lite fuktigare än min lägenhet kan erbjuda. Kanske var jag lite slarvigt med omsorg i december också (du vet, det finns många andra saker att göra...) och min som var full med blomknoppar förra året orkade öppna kanske tio...jag tror att de har tillräckligt med ljus, i alla fall måste de ha korta dagar enligt mig... Tack, Sunny, man lär sig bäst när man byter erfarenheter... Mina knoppar och första blomman i december 2008: [attachment=30347:S.exotic...oppar....jpg][attachment=30348:S.exotic...omman.... jpg] Din exotica ser lite annorlunda ut...Tyvärr har jag gjort för lite bilder på mitt exemplar... MVH/clivia
CITAT (clivia @ 03-02-2009, 20:59)  Takk og takk !  Det er så sköna människor på dette forum ... CITAT (clivia @ 03-02-2009, 20:59)  Tack, Sunny, man lär sig bäst när man byter erfarenheter... Din exotica ser lite annorlunda ut...Tyvärr har jag gjort för lite bilder på mitt exemplar...  Min exotica ble plantet opp til større krukke våren -08 og så til den gule keramikkrukken ( hol i botnen og ca. 2 cm lecakulor nederst i krukken ) tidlig på høsten -08. Jeg tenkte at med en relativt stor krukke var det lettere å holde jämn fukt ... Min plante stod ved 12 - 16 grader og fikk en liten dusch nesten varje dag. Ja , ja , 20 blomster er jo betre enn 3 ... Ja , den er annorlunda enn din , producenten er Rhodes i Danmark , der følgde med et litet häfte med namnet på planten og der sa de at den selges som en "skulpturell interiør-plante" , men den kan blomstre om "omgivningen" er ideell ... Ja , ja , det er kul med en sådan utmaning , la oss utveksle erfarenhet i fortsättningen , jeg upptäckte noen røde prickar i enden av noen ende-ledd i dag. - Nye knoppar er på väg ...
Her kommer en liten "utvecklings-historia" , der vi følger en plante från "stickling-nivået" til blommande plante ... Dette er en gammal novemberkaktus-hybrid. Bladene er lange og "annorlunda" jämföra med de hybridene man kjøper nå. De gamle hybridene har sin spesielle charm , tycker jeg ...   Knoppene var lange og slanke , blomstene "annorlunda" ... 
nilssontherese
14-02-2009, 20:52
FANTASTISKA BILDER!!  Och vilken fin historia!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|