Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
*Ulrica*
På Clas Ohlsson kostar en lottring 39:- och det är 100 lotter, det räcker!

Vad vi ska ta per lott vet jag inte, inte för mycket kanske? rolleyes.gif

Vinster = trädgårdsrelaterat såklart! Jag kan skänka en påse krukor och någon växt, mamma kan nog fås att skänka ett blomstöd i keramik.
Lars-Olof Arvids
Jag skänker gärna ett par växter till lotteriet! smile.gif

Olle
*Ulrica*
Nu är det en till anmäld som säljare! Lena som var med på krukväxtträffen i år kommer! bravo.gif
Meriona
CITAT (*Ulrica* @ 11-04-2009, 08:42) *
Nu är det en till anmäld som säljare! Lena som var med på krukväxtträffen i år kommer! bravo.gif

Men, det var ju jättebra! bravo.gif
CillaM
Jag har också precis anmält mig hos Ulrica som försäljare den 16/5. smile.gif
*Ulrica*
CITAT (CillaM @ 11-04-2009, 11:12) *
Jag har också precis anmält mig hos Ulrica som försäljare den 16/5. smile.gif
smiley_small_hug.gif kompiskram.gif tummenupp.gif bravo.gif yahoo.gif 000.gif
Meriona
Toppen! Nu kommer det nog igång ska ni se! yahoo.gif
Ciczi
Synd att det är så långt i väg. Det är minst 4 timmar enkel resa...

Ciczi
*Ulrica*
CITAT (Ciczi @ 12-04-2009, 11:02) *
Synd att det är så långt i väg. Det är minst 4 timmar enkel resa...
Ciczi
Du får anordna en resa med andra Odlaiter! Det finns förslag på mer aktiviteter och erbjudande om gratis boende i den här tråden.
ninnisky
Skänker gärna tre vinster till lotteriet. Blir nog lavendelpåsar (igen) och några broderade handdukar!

Själv kan jag nog tyvärr varken komma som säljare eller köpare - familjen har beordrat mig till "coach" i Göteborgvarvet som går samma dag! g.gif
*Ulrica*
CITAT (ninnisky @ 12-04-2009, 18:56) *
Skänker gärna tre vinster till lotteriet. Blir nog lavendelpåsar (igen) och några broderade handdukar!
Så snällt! Det blir ju högvinsterna! kompiskram.gif
Lars-Olof Arvids
Nu är det precis en månad kvar! smile.gif
Jag satte upp mina första affischer igår, och fler ska det bli. I dagarna har jag också krukat in bl a strandiris, kinesisk kärleksört, bergklint, fingerborgsblomma och hosta, som hinner rota sig fint innan det blir dags. Jag ser verkligen fram emot marknaden! smile.gif

Olle
Meriona
Toppen Olle! Jag ska också försöka hinna få upp åtminstone en affisch i helgen!
*Ulrica*
Jättebra att ni sätter upp affischer. Jag har också satt upp en del idag.

Men nyss fick jag ett telefonsamtal som gjorde mej så trött...
Som ni kommer ihåg har det varit massa turer fram och tillbaka med SV och ABF. Sista beskedet jag fick från ABF var att vi kunde få 100:- i bidrag för"kulturarrangemang" utan att ha ett "samarbetsavtal" med dem men att de undrade om vi kanske ville ha ett samarbetsavtal vilket skulle innebära cirklar etc. Det tackade vi ju nej till.

Men nu ringde hon och sa att vi kan inte få de där 100:- för kulturarrangemang för att vi inte vill ha några cirklar... confused.gif Jag fattar ingenting...

Det bidde en tumme.... känner jag just nu. Först "några hundra" från SV till "etthundra" från ABF till ingenting.... suck...

Visserligen bidrar de till annonsen (jag vet ej hur mycket) men det är ju till Bruksongar.

Jag orkar inte bråka, jag tar bara bort ABF som medarrangör från vår hemsida. wacko.gif
Österläge
Mäh, dåligt av ABF! Men tyvärr verkar det vara lite så där med studieförbunden, antingen har de inte koll eller så ändrar de sig, jag vet inte vilket... Har oxå fått rätt motstridiga uppgifter när jag varit i kontakt med dem!

Men men, huvudsaken är ju att annonsen blir betald, och det blir den väl? Vi klarar oss utan de där hundringarna!! Tråkgit när du lagt ner så mycket jobb på det men tänk inte mer på det, det är deras förlust!! smile.gif
Meriona
Och en hundralapp kan ju kvitta, det får vi väl knota ihop på annat sätt om det behövs..... smile.gif

Är golfbollar trädgårdsrelaterat? Jag skulle kunna donera en kartong golfbollar med vårt företags namn på till lotteriet, jag tror det är 6 st i, eller 10 inte vet jag som inte spelar. Inte som högvinst, men som utfyllnad, man SKULLE ju kunna spela golf i sin trädgård om den bara är tillräckligt stor. laugh.gif
MariaS
Har hittat mycke smått och gott till både tips och lotterier här. Även barnpriser!

sitter för övrigt och knåpar på tipsfrågorna som bäst... crazy.gif wacko.gif
*Ulrica*
CITAT (MariaS @ 17-04-2009, 21:39) *
Har hittat mycke smått och gott till både tips och lotterier här. Även barnpriser!
sitter för övrigt och knåpar på tipsfrågorna som bäst... crazy.gif wacko.gif
smiley_small_hug.gif Jättebra med barnpriser! Spännande att se tipsfrågorna sedan!
Det känns tryggt att vi har dej med i gänget!
Eva i Höga
Jag träffade av en händelse Olle idag och då tog vi en fika och pratade lite. Han hade med sig en hel bunt lappar som han skulle sätta upp och hade även delat ut en hel del. Jag fick en del av honom för att sprida ut. Jag vill så gärna komma med - det är ju en sån stor glädje med våra träffar och växtmarknad - men vågar ännu inte säga något bestämt. Ja, du vet Ulrica ...
Dito Verde
I dag har jag skolat om Auberginer. Det är frö från Ingdrid Fuxvall och aldrig har jag varit med om sådan grobarhet. 12 plantor kan jag ta med mig till marknaden, + 11 plantor gullboll, 7 lavendel, 5 rosenmynta, 5 krusmynta, ev pepparmynta, någon/några humle, massor med dahlior, vitkål, tomater, gurka, citronmeliss, prästkragar, fackellilja och förmodligen mycket mer.
Kanske blir det även fjolårssticklingar av vindruva och mullbär.
Lars-Olof Arvids
Det var trevligt att träffas Eva! smile.gif
Innan jag kom till Mimers hus gick jag bl a förbi Kungälvs kommunhus, där det pågick något evenemang som mycket folk var och tittade på - perfekt att smita in och "råka se att det finns en anslagstavla för allmänheten" alltså. Nu sitter lappar på Mimers hus också, och när jag sedan skulle iväg till Rångedala fick naturligtvis alla som var med varsin lapp. I torsdags, när jag var på akvariemöte i Uddevalla, åkte ett par lappar upp utanför lokalen där. Det är ett bra tips att skriva ut en bunt lappar att ha med när man åker på olika evenemang. Inte så sällan hittar man lämpliga ställen att sätta upp dem.

Olle
Lars-Olof Arvids
Nu sitter lappar uppe i Ödsmål, Svenshögen och Ucklum också. Jag har också värvat ett par säljare, nämligen Åke och Ting Wikström som odlar fina ekologiska grönsaker och driver en trevlig gårdsbutik här i Svenshögen. På deras hemsida kan ni läsa om deras filosofi kring hälsa, livsstil och odling: http://www.hallbarhalsa.nu/

Olle
*Ulrica*
Underbart Olle! Vilket jobb du gör! Vi kan verkligen skatta oss lyckliga för att ha en sådan resurs med i klubben!

Angående paret Wikström är det toppen att du har värvat dem men (usch, nu är jag tråkig) det enda undantaget vi gör för företagare är för hantverkare som har ett litet enmansföretag samt den blomsteraffär som Bruksongar ska ha som gäster inne på museiegården. Nästa år kanske vi kan bjuda in företag (med en högre säljaravgift) också men då måste detta vara bestämt från början så att alla har chansen att vara med.

Alternativet för Wikströms (eftersom du redan har bjudit in dem) är att de kommer som privatpersoner, alltså utan reklam eller information om sitt företag och att de endast säljer sådant som är trädgårdsrelaterat, alltså inte kosttillskott etc. Om detta är ok för alla andra?

Förlåt att jag påminner om detta men det vore trist ifall någon blir sur för att ett företag får vara med men inte andra.
Text från hemsidan:
"Det är privatpersoner som säljer på trädgårdsmarknaden men vi gör undantag för slöjdare/konsthantverkare så länge det handlar om små enmansföretag."
Lars-Olof Arvids
Nu har jag mailat dem om att det är en marknad för privatpersoner som säljer växter och trädgårdsgrejer. Självklart ska samma regler gälla för alla, så nu får folk ta ställning till om de ska få vara med som privatpersoner utan reklam.

Olle
Meriona
Men vad det inte någon annan växtbutik som skulle vara med, eller kommer jag ihåg fel? Någon från orten? Eller skulle ha köra sitt vid sidan om bara kanske? confused.gif
Lars-Olof Arvids
Nu har jag varit ute på "lapprunda" här i Stenungsund och satt upp på Kullens handelsträdgård, idrottshallen, gymnasiet och kulturhuset Fregatten. smile.gif

Olle
*Ulrica*
CITAT (Meriona @ 20-04-2009, 12:01) *
Men vad det inte någon annan växtbutik som skulle vara med, eller kommer jag ihåg fel? Någon från orten? Eller skulle ha köra sitt vid sidan om bara kanske? confused.gif

Det företaget är Bruksongars gäster, de tillhör inte Surte Trägårdsmarknad som är ute på parkeringen.
CITAT (*Ulrica* @ 19-04-2009, 18:37) *
det enda undantaget vi gör för företagare är för hantverkare som har ett litet enmansföretag samt den blomsteraffär som Bruksongar ska ha som gäster inne på museiegården.
Meriona
Ulrica, jag läste inte ditt inlägg tillräckligt noga, slarviga jag! blush.gif

Olle - du är ju helvild med lapparna! wub.gif Jag försökte sätta upp på vår konsumbutiks anslagstavla, men där var fullt och då får man inte sätta fler. Typiskt! Men jag ska bevaka om det blir ledigt, något måste ju ha utgångsdatum snart.....
Lars-Olof Arvids
I kväll har den helvilde varit i Göteborg och "lappat" trädgårdsamatörerna på ett trevligt möte om vildrosor. Fast först var han i Botaniska trädgården och lade en bunt i butikens broschyrställ. rolleyes.gif

Olle
Meriona
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-04-2009, 22:44) *
I kväll har den helvilde varit i Göteborg och "lappat" trädgårdsamatörerna på ett trevligt möte om vildrosor. Fast först var han i Botaniska trädgården och lade en bunt i butikens broschyrställ. rolleyes.gif

Olle

bravo.gif Du kanske blir portad snart... giggle.gif

*Ulrica*
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-04-2009, 22:44) *

Olle
Bra! Jag försökte få en affisch uppsatt i butikens affischtavla men de tog bara emot den för vidarebefordran. Jag skulle inte frågat, bara satt upp den... naughty.gif
Lars-Olof Arvids
Det är frestande att göra det ibland. När jag frågade på Gamlestadens medborgarhus före trädgårdsamatörernas möte där, var det också vidarebefordran som gällde. Men annars har jag märkt att det sällan är några problem när man frågar någon ansvarig där man vill sätta upp. Jag var t ex rädd att Kullens handelsträdgård skulle se vår försäljning som konkurrens, men hon som jag pratade med där blev riktigt glad och ville gärna ha upp lappen på deras anslagstavla.

Olle
Lars-Olof Arvids
Den ser jättebra ut! bravo.gif

Olle
MariaS
Oj! blink.gif Har vi stackar "gladodlare" blivit sååååå stora laugh.gif
CillaM
Vad kul! Ett bra sätt att fiska jobb på också. Vem vet, någon proffsodlare kanske vill anställa? smile.gif
Österläge
Åååh jag vill oxå gå!! Varför, varför bokade vi en resa just den helgen? slap.gif

(För att det var mycket billigare o annars skulle det ha krockat med Lisebergs trädgårdsdagar, jag vet... men ändå... -cry-.gif)
*Ulrica*
CITAT (MariaS @ 22-04-2009, 19:30) *
Oj! blink.gif Har vi stackar "gladodlare" blivit sååååå stora laugh.gif
He he, det är nog snarare en desperat Vårmarknadsarrangör som var otroligt tacksam över att vi ville "ställa upp" och därför belönade oss genom att göra reklam för oss (precis som jag bad om)... naughty.gif
Det bevisar kanske också att det inte duggar tätt med trädgårdsföreningar i Ale (ingen)... no.gif
Eva i Höga
Så sant som det är sagt! tummenupp.gif
*Ulrica*
Jag har fått ett mail (jag tog bort namnet) till trädgårdsmarknaden:

"Hej!

Jag heter x och går 3:e året på Marks Gymnasium. Där har jag
tillsammans med några kompisar startat ett så kallat Uf-företag, ett
företag som man startar och driver under ett år i skolan.

Vi säljer en bevattningssvamp för växter som vattnar och luftar växterna
under en längre tid. Ni kan läsa mer om oss och produkten på vår hemsida
www.aquasemperuf.se

Vi skulle jättegärna vilja delta under marknaden."

Vad säger ni? Räknas de som riktigt företag eller kan de få vara med? Dom har ju gjort en jätteproffsig hemsida fast jag ska skriva tillbaka att de borde ha en bild på sin produkt! giggle.gif
Österläge
Jag tycker de får vara med! smile.gif Det är ju inte ett vanligt företag... Smart produkt, kanske man skulle testa!
Dito Verde
Jag håller med Österläge. Innovativa ungdomar ska uppmuntras. Man blir ju dessutom nyfiken på produkten.
CillaM
Helt OK tycker jag, gillar uppfinningar själv tummenupp.gif
Meriona
Jag tycker också att ungdomarna ska få vara med, vi kan behöva lite blanding av åldrar. yahoo.gif
*Ulrica*
Nu har jag och Solstorm varit på Ale Torg och gjort reklam för marknaden och raggat lite fler säljare. Jag sålde inte så mycket men Solstorm sålde lite mer. Jag har desto mer över till den 16:e!

[attachment=33851:aletorg.jpg]
Österläge
Vad bra Ulrica! Var det många som verkade intresserade? Ni hade ju bra väder iaf!! biggrin.gif
Solstorm
Jag sålde en del men det blev allt väldigt mycket att bära hem igen. Vi pratade med en del om marknaden i Surte och det lät som flera var intresserade av att komma. Jag blev glatt förvånad över att en del redan hade sett annonser och kände till den.

Den damen som höll i marknaden berättade att detta var första året och att det troligen kommer fler besökare nästa år. Eftersom det fanns begränsad plats för forumets deltagare så tror jag att det till nästa år ät bättre om var och en som vill sälja själva tar kontakt med ICA/Kvantum om det.

Där fanns en dam som sålde mängder med olika sorters tomatplantor. Fina plantor hade hon, jag hoppas att hon kommer till Surte och säljer. Jag köpte en Ildi av henne. Jag har hört så många lovprisa smaken på den men aldrig haft den själv förut.

(OT Jag kände lite brandrök när vi stog där och nu är där jättebränder i området, flera brandkårer +hemvärnet är där)
*Ulrica*
CITAT (Solstorm @ 26-04-2009, 09:59) *
Där fanns en dam som sålde mängder med olika sorters tomatplantor. Fina plantor hade hon, jag hoppas att hon kommer till Surte och säljer. Jag köpte en Ildi av henne. Jag har hört så många lovprisa smaken på den men aldrig haft den själv förut.
Jodå, hon anmälde sig allt! Samma kvinna som hade bilen proppfull med sommarblommor förra året! Jag köpte också en 'Ildi' och en 'Brown Berries'.
Meriona
Kul! Nu verkar det ju som om det blir en hel del kommers den 16:e! wub.gif
Lars-Olof Arvids
Den som vill kan nu gå in på odlas "köp och sälj" och kolla min annons "Diverse växter säljes vid besök". Växterna på listan där ska jag försöka få med mig till Surte.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon