Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Solstorm
Oj en sådan jättefin hemsida! bravo.gif

Till lotteriet så hoppas jag att alla kan skänka ett par plantor. Om man ska ha med fröer i lotteriet så kanske man ska tänka på när de ska sås. Tex är det ju för sent att så tomater och mycket annat i maj. Det är ju heller inte så roligt med fröer som inte ska sås förrän till vintern. Det är nog roligare med fröer som man kan så i maj-juni.

Har vi riktigt många vinster så kanske alla kan vinna något. Då kanske de tänker positivt om oss och kommer ihåg oss och vill komma tillbaka nästa år.

Kanske har Maria S något riktigt fint till lotteriet som vi kan betala när lotterna är sålda.

Vad ska överskottet av lotteriet gå till? Marknadsföring av nästa års bakluckeloppis kanske? Är det ett allmännyttigt ändamål? Ja, varför inte.

Jag kan eventuellt svara på frågor om täckodling, dvs kontinuerlig täckodling där man inte krattar bort täcket. Jag tror väl inte att det är så många som frågar om det att jag behöver stå med i en frågehörna, men jag kan sätta upp en skylt hos mig där det står "Fråga mig om täckodling".

(Jag kan en del om dammar också men är så hjärtinnerligt trött att svara på sådana frågor. Det går nästan aldrig att ge ett rakt svar, det är så många faktorer som spelar in så man får alltid börja svaren med det beror på.... och så räknar man upp massa olika faktorer som spelar in och det tar en evighet)

Eva i Höga
Ja, se här vilken entusiasm det finns för vårt loppis! En frågehörna är ett måste, kommer säkerligen att uppskattas av kunderna och man kan få folk ännu mer intresserade av växter. Kan vi förmedla vår passion för allt som växer och gror osv blir detta en kanongrej. Och inte behöver man vara expert för att stå i en frågehörna, man tar med sig litteratur för att slå upp i och det är ju jättebra att kunna hänvisa till bra böcker eller hemsidor (t ex Odla). Längtar redan till 16 maj!!!
MariaS
CITAT (Eva i Höga @ 06-02-2009, 14:17) *
Ja, se här vilken entusiasm det finns för vårt loppis! En frågehörna är ett måste, kommer säkerligen att uppskattas av kunderna och man kan få folk ännu mer intresserade av växter. Kan vi förmedla vår passion för allt som växer och gror osv blir detta en kanongrej. Och inte behöver man vara expert för att stå i en frågehörna, man tar med sig litteratur för att slå upp i och det är ju jättebra att kunna hänvisa till bra böcker eller hemsidor (t ex Odla). Längtar redan till 16 maj!!!

Jag har listor på det mesta om vedartade, rosor och perenner. Där står skrivet: Blomningstid, Växtzon, jordmån, förökningssätt, beskärningstid et.c. Dessa listor är lätta att slå i och att skriva av. Jag kan bidra med anteckningslappar och pennor för dem som vill veta. Listorna finns utskrivna i två ex. Så de pärmarna följer ju naturligtvis med. Sen har jag ett välanvänt exemplar av Botanica, samt jättebra böcker om dammar, Feng shui, beskärning och lite sånt. Så även om man inte har kunskapen själv, så finns i alla fall kunskapen om var man hämtar den...

CITAT (Solstorm @ 06-02-2009, 11:28) *
Oj en sådan jättefin hemsida! bravo.gif

Till lotteriet så hoppas jag att alla kan skänka ett par plantor. Om man ska ha med fröer i lotteriet så kanske man ska tänka på när de ska sås. Tex är det ju för sent att så tomater och mycket annat i maj. Det är ju heller inte så roligt med fröer som inte ska sås förrän till vintern. Det är nog roligare med fröer som man kan så i maj-juni.

Har vi riktigt många vinster så kanske alla kan vinna något. Då kanske de tänker positivt om oss och kommer ihåg oss och vill komma tillbaka nästa år.

Kanske har Maria S något riktigt fint till lotteriet som vi kan betala när lotterna är sålda.

Vad ska överskottet av lotteriet gå till? Marknadsföring av nästa års bakluckeloppis kanske? Är det ett allmännyttigt ändamål? Ja, varför inte.

Jag kan eventuellt svara på frågor om täckodling, dvs kontinuerlig täckodling där man inte krattar bort täcket. Jag tror väl inte att det är så många som frågar om det att jag behöver stå med i en frågehörna, men jag kan sätta upp en skylt hos mig där det står "Fråga mig om täckodling".

(Jag kan en del om dammar också men är så hjärtinnerligt trött att svara på sådana frågor. Det går nästan aldrig att ge ett rakt svar, det är så många faktorer som spelar in så man får alltid börja svaren med det beror på.... och så räknar man upp massa olika faktorer som spelar in och det tar en evighet)

Frön till gurka och sockermajs, finns det ju alltid mer än man behöver själv och mitten av maj är ju perfekt för att så dessa!

Sen har jag krukor, ljusstakar och lite prydnadsgrejor som jag SKÄNKER till lotteriet. En del av överskottet tycker jag ska gå till Ulrika, som gör ett enormt arbete för att administrera hela härligheten.

Sen kanske vi kan ha ett bakluckeloppis fram på höstkanten med. Eventuellt med lite sticklingskola, perennfröförökning eller liknande... Ja, jag spånar bara vidare lite på framtiden...
Kvirre
Det låter jättetrevligt! smile.gif Jag kommer absolut ta med man och barn (och plånbok) på en utflykt till Surte. smile.gif
*Ulrica*
Ni är välkomna! Jag garanterar att ni kommer göra fina fynd!
Meriona

Görfin hemsida! Det kommer att vimla av både säljare och köpare! Jämra skrutt att det är antikloppis här samma dag, jag har lovat en kompis hjälpa henne där. angry.gif
Österläge
Ulrica, vi har ju glömt att lägga in det i Odlas egen trädgårdskalender! ohmy.gif odla.nu/kalender. Jag tänkte göra det men så kände jag att det var bättre om du gör det, som har bäst koll. Men om du inte hinner så säg till så fixar jag det! yes.gif
Lars-Olof Arvids
Ulrica, det är jättebra att du har skrivit om detta på Allt om trädgård och Trädgårdsriket också! tummenupp.gif Här är några andra ställen där det går bra att göra lite reklam:

http://tradgard.ifokus.se/
http://www.tradgardsblogg.se/smf/
http://blombebisar.se/

De två sistnämnda forumen är visserligen inte så aktiva, men det innebär ju också att trådarna inte behöver puttas upp så ofta där. smile.gif

Olle
*Ulrica*
Jag har lagt in info på Odlas kalaender samt AoT´s evenemangskalender.

Olle - om du vill så får du hemskt gärna hjälpa till med att lägga in information om Surte Trädgårdsmarknad på de forumen som du nämner. Jag är inte medlem på något av dem. Det viktigaste att få med är hemsidesadressen men du kan ju kopiera mitt inlägg härifrån eller på AoT. All information du behöver finns på hemsidan. Om man kan lägga in en bild så använd gärna denna:

[attachment=30732:colorcar.gif]
Solstorm
Så himla fin bil. Jag kan byta bort min mot den på direkten.
*Ulrica*
Tack! Jag har använt dessa bilder:
[attachment=30733:bilbild.gif]
[attachment=30734:Flowers_02.jpg] [attachment=30735:Flowers_03.jpg]
Det är perfekt att använda så kallade "coloring pages" som egentligen är till för barn att skriva ut och färglägga. Jag har gjort på samma sätt med bilderna i menyn.
Lars-Olof Arvids
Nu har jag skrivit i de ovannämnda forumen. Hoppas att det viktigaste kom med. smile.gif

Olle
Lars-Olof Arvids
Nu har jag skrivit i ett forum till: http://www.tradgardsamatorerna.nu/forum/default.asp

Olle
Österläge
CITAT (Solstorm @ 13-02-2009, 11:15) *
Så himla fin bil. Jag kan byta bort min mot den på direkten.

Jag vill oxå ha en sån bil! Ingår blommorna? tongue.gif
*Ulrica*
Nu har jag mailat en inbjudan till alla västsvenska lokalföreningar i Riksförbundet Svensk Trädgård samt Sällskapet Trädgårdsamatörerna. Är ni med i någon av dessa lokalföreningar får ni gärna hjälpa till att stöta på så att det sprids till alla medlemmar.
*Ulrica*
Hej på er kära vänner!

Idag har jag varit på möte med Kulturföreningen Bruksongar. Det var drygt 50 glada pensionärer och så jag. Jag informerade dem om Surte Trädgårdsmarknad och sedan hade jag ett möte med den arbetsgrupp som håller i Bruksongars Dag som också är den 16/5 och som har trädgårdstema. Vi lade upp en gemensam marknadsföringsstrategi och pratade om lite andra praktiska saker. Detta är vad vi kom fram till:

1. Vi ska dela på en annons i Alekuriren - den lokala tidningen. Vårt bidrag från SV borde täcka vår halva av kostnaden.
2. Vi ska göra en gemensam affisch i A3 som kopieras upp på Bruksongars kopiator. Denna får sedan alla hjälpa till med att sätta upp i sitt närområde.
3. Vi ska även skicka in en gemensam pressrelease till Alekuriren. Förra året såg det ut såhär.
4. De har ordnat fler parkeringsplatser för besökare vid kyrkan samt ska tala med de som har fabriksområdet intill om man kan parkera där.
5. De informerade om att de kommer att ha en fotoutställning om Glasbrukets handelsträdgård, kallad Storeträdgården som lades ned i början av 50-talet.
6. Vi pratade också om att vi nästa år slår ihop våra två evenemang och gör en gemensam trädgårdsdag.

Sedan hade de en fråga som jag vidarebefordrar till er: Skulle det vara ok för er om de frågar den lokala blomsterhandeln i Surte om de vill sälja blommor under dagen? De skulle i så fall stå inne på gården medan vi skulle hålla till ute på parkeringen.

Det var ett mycket positivt gäng som är väldigt glada över detta samarbetet och jag känner stor tillförsikt att detta kommer att bli en mycket trevlig dag.
Dito Verde
KUL Ulrica!

Detta kommer att bli mer än bra. Det kommer att bli bäst!
Jag ser verkligen fram emot denna dagen.
Personligen har jag inget emot att Sven Blomma (den lokala blomsterhandlaren) finns på plats. En loppis vinner på sina priser så inte är det ett hot mot oss inte. Ju större desto bättre tycker jag.

Bra jobbat.
/p
*Ulrica*
CITAT (Dito Verde @ 10-03-2009, 14:00) *
En loppis vinner på sina priser så inte är det ett hot mot oss inte. Ju större desto bättre tycker jag.
Ja, det var precis så jag också resonerade.
Meriona
Jag håller med, de kan gå till honom om de inte hittar något på loppis, han blir ett bra komplement!
*Ulrica*
Fler åsikter?
Österläge
Jag håller med, låt honom vara med!!

Tyvärr missar jag det i år... -cry-.gif Vi ska åka till Marseille och det var just den veckan det fanns billiga resor och funkade med jobbet... Känns så himla trist att missa loppisen, men jag kunde inte låta det styra - maken är ju helt ointresserad av växter så det var liksom inget argument... snyft. Jag ser förstås jättemycket fram emot Marseille (finns massa fina trädgårdar, bla... naughty.gif) men man vill ju gärna både äta kakan och ha den kvar! Men men...
Meriona
CITAT (Österläge @ 11-03-2009, 19:59) *

Tyvärr missar jag det i år... -cry-.gif Vi ska åka till Marseille och det var just den veckan det fanns billiga resor och funkade med jobbet... Känns så himla trist att missa loppisen, men jag kunde inte låta det styra - maken är ju helt ointresserad av växter så det var liksom inget argument... snyft. Jag ser förstås jättemycket fram emot Marseille (finns massa fina trädgårdar, bla... naughty.gif) men man vill ju gärna både äta kakan och ha den kvar! Men men...

Jag kan offra mig och ta en sväng med din make till värmen istället, inte ska väl DU behöva..... naughty.gif

MariaS
CITAT (Österläge @ 11-03-2009, 19:59) *

Eller varför inte... Jag skickar med min gubbe istället. Då kan vi gotta oss riktigt giggle.gif
ninnisky
Här kommer ett bortfall till..... de är ju Göteborgsvarvet samma dag och flera av oss "måste" springa/eller körar/gubbarna och dessutom ha tjuss in till stan
Men räknar trots med att jag kommer med lite broderade blommor (labevdelpåsaro s v) Dagen innan. Barnbarnet är med i brukdsongar

Vi hörs längre fram Ulrica - jag vill gärna bidraga så mycket jag kan!

Gonatt med ER
Österläge
CITAT (Meriona @ 11-03-2009, 20:52) *
Jag kan offra mig och ta en sväng med din make till värmen istället, inte ska väl DU behöva..... naughty.gif

Åh vad snällt, men inte ska väl du behöva offra dig... Men du kanske kan vara stand-in på nån hockeymatch nån gång istället? giggle.gif
anne-li i olofstorp
hihii! så hjälpsamma alla var helt plötsligt.... tummenupp.gif
Det låter jättebra alltihop _utom vissa resor då förstås. Låt oss använda det som finns -JÄTTEBRA blomma.gif Du är så himla duktig *Ulrica*!!! yahoo.gif
Anne-Li
*Ulrica*
Ni som ska åka bort kan hjälpa till ändå genom att sätta upp affischer! naughty.gif
I början av april kan jag skicka ut affischer till de som har PM:at sin adress till mej.
Österläge
Ulrica, klart jag hjälper till att sätta upp affischer! smile.gif PM:ar dig min adress.
ingrid fuxwall
Orkar inte springa så långt och tänker inte åka längre än Surte så jag kommer och Xera följer med - hon är liksom inkörd på västmarknader - Vi ses
*Ulrica*
Nu har jag en fråga till er igen!

Jag har fått ett mail till Surte Trädgårdsmarknad från en som jobbar på Ale Torg i Nödinge. Det är Ales köpcentrum. Så här skriver hon:

"Hej!
Jag jobbar på Ale Torg och vi skall ha en vårmarknad där den 25/4 kl 12-15. Jag undrar om det finns möjlighet för er att ställa upp. Man står gratis och vi kommer att annonsera. Andra aktiviteter är bl.a tivoli, ponnyridning m.m."

Jag tänker såhär: Det är ett utmärkt tillfälle att göra reklam för trädgårdsmarknaden. Det brukar vara fullt med folk på Ale Torg. Men vi kan ju inte bara stå där och göra reklam... tror ni att vi skulle kunna skrapa ihop lite växter tills dess? Är det någon som kan tänka sej att stå där en stund med mej? Jag kan ju även fråga om det är någon i Bruksongar, Trädgårdsälskare i Ale eller Kungälvs Trädgårdsförening som vill vara med på ett hörn. Eventuellt kanske det finns lite utplanteringsväxter klara för försäljning på mitt jobb som jag skulle kunna ta med.

Eller ska vi tacka nej? Det kanske inte är lönt? Vad tycker/tror ni?
Lars-Olof Arvids
Jag är gärna med om jag kan ta mig dit! Växter har jag alltid att sälja. Ulrica, har du sett mitt PM om att det är klart att jag kommer till trädgårdsmarknaden i Surte och vill sälja växter? Finns det ett bord jag kan få låna då? Annars får jag väl breda ut mina växter på marken. Hur som helst ska det bli riktigt roligt!

Olle
Eva i Höga
Just nu känns det som om våren skulle bli sen, kanske vi inte har så mycket växter, måste ju samla ihop både till Kungälvs trädgårdsförening den 9 maj och till Surte den 16:e. Dessutom vet jag inte om jag har möjlighet att åka dit, jobbar alldeles för mycket nu. Men tanken är god, om det finns någon som har tid.
Meriona
25 april krockar med stor pellisträff i Åmål (som jag kanske i o f s inte ska gå på, men det kanske är många andra här som är engagerade?)
ingrid fuxwall
Antar att det är helg? Då har jag det lite svårt men nog skulle jag kunna gräva upp och placera i några krukor och komma. Vilken tid?

ingrid
*Ulrica*
Den 25 april är en lördag och det är mellan 12 och 15. Vi behöver nog inte vara så många som står där - max 3 personer men det är lite växter som behövs...

Jag vill gärna ha fler åsikter!

Eva - har ni någon pelargonmänniska hos er?

Olle - ja, jag har läst ditt PM. Kul att du vill vara med den 16/5. Du är den enda som har anmält sig hittills.
Eva i Höga
CITAT (*Ulrica* @ 21-03-2009, 10:27) *
Eva - har ni någon pelargonmänniska hos er?

Inte som jag kan komma på nu. Hinner inte träffa dem så mycket nu för jag har alldeles för stor arbetsbelastning men jag ska fråga mig för vid tillfälle. Av vilken anledning undrar du?
*Ulrica*
Eva - ja, alltså till den 25 april, det är väl typ dags för pelargoner då?
ingrid fuxwall
Har mängder av krukor med pelargon sticklingar men är väldigt osäker på sort - lapparna har jag slarvat bort
Meriona
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-03-2009, 18:19) *
Har mängder av krukor med pelargon sticklingar men är väldigt osäker på sort - lapparna har jag slarvat bort

AHA! Surprise surprise? Kanske är jättepoppis, vem vet? Att driva upp dem och sen klura ut vad det är för sorter? Hade JAG åtminstone kunnat gilla! smiley_small_hug.gif
Lars-Olof Arvids
Samma här, jag har också massor av pelargoner utan sortnamn. Och även en hel del småplantor av vildarten inodorum.

Olle
Meriona
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-03-2009, 20:36) *
Samma här, jag har också massor av pelargoner utan sortnamn. Och även en hel del småplantor av vildarten inodorum.

Olle

Ja men en eller två ska jag köpa av dig, så de får du spara. angel_not.gif
Lars-Olof Arvids
Det blir garanterat plantor över, både av små och stora, vilda och tama pelargoner! biggrin.gif

Olle
Meriona
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-03-2009, 21:21) *
Det blir garanterat plantor över, både av små och stora, vilda och tama pelargoner! biggrin.gif

Olle

Ujdå detta kan bli spännande! Men blir du inte förskräckt när Ulrica säger att du är först/enda anmälda? Hur ska vi få fart på folk??? Jag har bara en av var sort, dem säljer jag ju inte! trostar.gif
Lars-Olof Arvids
"De första ska bli de sista" står det visst någonstans. rolleyes.gif Det var ju ett väldigt intresse i början, då var jag nog den enda tveksamma eftersom jag inte viste hur jag skulle ta mig dit. Vi får hoppas att folk fortsätter vara lika entusiastiska. Det är ju inte i morgon marknaden ska vara, utan folk har ganska gott om tid för att odla upp eller kruka in växter att sälja. Jag tror i alla fall inte att jag blir ensam!

Olle
*Ulrica*
Nu har jag funderat och funderat och funderat och sovit på saken. Jag tror att det blir bäst om vi koncentrerar oss på den 16/5 och tackar nej till den 25/4.

Angående anmälningar. Ni som vet med er redan nu att ni ska komma och sälja eller hjälpa till kan väl göra en "formell" anmälan via hemsidans mail: surtemarknad(snabela)gmail.com - byt ut (snabela) mot ett @. Även om ni har skrivit här på forumet. Så att jag vet säkert.

Förutom att sälja växter kan ni hjälpa till med följande:

a - lotsa bilar till rätt plats mellan 10 och 11 (2 pers.)
b - ställa i ordning "frågehörnan mellan 10 och 11 (2 pers)
c - sälja lotter och informera samt sköta start/mål i tipspromenaden i "frågehörnan" mellan 11 och 15 (1-2 pers)
d - svara på trädgårdsfrågor i "frågehörnan" mellan 12 och 13 (3-4 pers)
e - få affischer hemskickade och sätta upp dem på er förening, i er affär, på koloniträdgården etc.

Utöver detta hoppas jag att alla sprider hemsidesadressen till alla ni känner och berättar för alla trädgårdsmänniskor att de ska komma och sälja växter.
ingrid fuxwall
Självfallet kommer jag den 16:e maj, har inte detta framkommit????
*Ulrica*
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-03-2009, 20:48) *
Självfallet kommer jag den 16:e maj, har inte detta framkommit????
Förlåt att jag är så besvärlig Ingrid, jag har inte skrivit upp er efterhand och är inte säker på vilka som "bara" visat intresse överhuvudtaget, vilka som kommer för att titta/köpa och vilka som bestämt kommer för att sälja växter eller hjälpa till på annat sätt... blush.gif
*Ulrica*
Nu pratade jag med kvinnan från Vårmarknaden på Ale Torg. Hon vart så besviken när jag tackade nej... sedan ringde hon upp igen och frågade när hon måste fråga om vi kan vara med nästa år. Vi pratade lite fram och tillbaka och kom fram till att vi inte måste sälja växter utan kan göra reklam för vår marknad, kanske ha ett lotteri, och lite annat liknande. Jag tänker själv att många av oss har ju frön att sälja, jag har ju massa plastkrukor osv.

Det räcker ju att jag och en annan person står där. Kanske någon av pensionärerna från Bruksongar kan hjälpa mej och ännu har jag inte lyckats få kontakt med Trädgårdsälskare i Ale.

Vad tror/tycker ni? Ska vi vara med på Vårmarknaden på Ale Torg den 25/4 kl. 12-15 ändå? Jag har fått till fredag på mej att svara.
Solstorm
Jag kan komma dit om du kommer Ulrica. Det är ju bara 3 timmar, jag kan ha med mig lite växter i alla fall. (Hoppas nu att det inte snöar) Tror att kanske reklamtillfället ska tas tillvara på.
*Ulrica*
Åh! TACK Solstorm! smiley_small_hug.gif Jättekul! bravo.gif

Kan du inte ta med lite snäckor, om så bara för "visning"? Det kommer att vara en del barnaktiviteter och dina snäckor var fascinerande tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon