|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Meriona
10-05-2009, 20:33
Ett lotteri hade varit jättekul, men eftersom ingen vill hjälpa till, så får vi skippa det verkar det som.
Ulrica, jag säger JA.
Volgasvamp, ja, det hade jag glömt. ´Vi kallade den något annat, men det måste vara samma sak.
Lars-Olof Arvids
10-05-2009, 22:16
För min del kan vi gärna skippa lotteriet. Det hade varit kul, men jag vill inte hålla i det utan koncentrera mig på att sälja växter så mycket som möjligt. Fast om det skulle bli sådan rusning att växterna tar slut, ställer jag förstås upp där det behövs. Hur var det - finns det ett bord till mina växter?
Olle
*Ulrica*
11-05-2009, 07:30
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-05-2009, 23:16)  Hur var det - finns det ett bord till mina växter? Ja, Olle jag har ju lovat dej att fixa ett bord.
Lars-Olof Arvids
11-05-2009, 07:56
Jättebra!!! Olle
Österläge
11-05-2009, 08:29
Hej allihop, jag har ju inte skrivit så mycket eftersom jag tyvärr inte kan vara med själv, men ett alternativ till lotteriet är ju att köpa en lottring o sälja från, och bestämma i förväg vilka lotter som är vinster! Typ alla som slutar på 0, alla som slutar på 0 eller 5, ja ni fattar... Det gör det lite smidigare och mindre jobb, man behöver inte hålla i nån dragning iaf... Fast nån måste ju ändå vara ansvarig förstås... Hm, kanske inte hjälper ändå...
*Ulrica*
11-05-2009, 11:55
CITAT (Österläge @ 11-05-2009, 09:29)  Hej allihop, jag har ju inte skrivit så mycket eftersom jag tyvärr inte kan vara med själv, men ett alternativ till lotteriet är ju att köpa en lottring o sälja från, och bestämma i förväg vilka lotter som är vinster! Typ alla som slutar på 0, alla som slutar på 0 eller 5, ja ni fattar...  Det var just så jag hade tänkt det och har beskrivit det tidigare i tråden, jag har även tipsat om att de säljer lottringar för 39:- på Clas Olsson (utlägg ersätts naturligtvis). Men är det ingen som har möjlighet så är det så. Nästa år kanske...
*Ulrica*
11-05-2009, 17:50
Funderar...  tror ni någon skulle vara intresserad av att köpa färska nässelskott?
Okej, efter en viss inventering, kan jag meddela att härifrån kommer följande: Änglatrumpeter Kalamondiner Eukalyptusar Jakaranda diverse tomatsorter samt en massa: ljuslyktor krukor i guld och silver blomvaser
Har inte glömt trottoarpratere (Storlek A1) och tipspromenaden. Släpar väl med ett lämpligt bord för härligheten också... föresten, tar två, så kan tipspromenaden bo på eget bord!
Det här med lotteriet tycker jag vi skippar, om jag ska vara ärlig.... Jag känner att det blir lite överkurs och tar bort det roliga i vår växtförsäljning. Jag kanske är den enda som tycker så men jag står för det.
Och nu gör jag som Maria, skriver vad jag kommer ha med mig:
Liguster
Trädchili, 'Atomic Starfish'
Druvor, frösådda, utmärkta att plantera utmed en husvägg i sol och göra vindolmar av bladen. Frukterna (druvorna blir sura och griniga)
Palettblad
Hibiskusar
Passiflorafröer
Änglavinge
Agastache rugosa, 'Alabaster' vit
Aubretia
Lars-Olof Arvids
11-05-2009, 20:10
Hur mycket jag får med mig beror på plats i bilen, men här är några sorter jag har:
Kinesisk kärleksört Bergklint Röd astilbe Praktbetonika Blå strandiris Lila trädgårdsiris Gul svärdslilja Ljusgrön, blågrön och brokbladig hosta Löjtnantshjärta Fänrikshjärta Daglilja Fingerborgsblomma Storklocka Fjädernejlika Lila spikklubba Kardvädd Vitblära Alunrot Isop Citrontemynta Kungsmynta Pelargoner
Olle
*Ulrica*
11-05-2009, 21:18
Ja, då kommer min lista också då (bara på svenska):
x Rödmalva 'Zebrina' x Rosenmalva 'Fastigiata' x Vit Myskmalva Liljekonvalj x Fänrikshjärta x Cerise Höstflox Mörklila Violkungsljus x Murreva Rosenkrage - blandade rosa
Tror det var allt... kanske tillkommer det något. De med x framför har jag MASSOR av!
Är det någon som ska ha med sig humle?
*Ulrica*
12-05-2009, 07:51
CITAT (Kvirre @ 11-05-2009, 23:50)  Är det någon som ska ha med sig humle? I så fall köper jag också gärna! Skulle nog vara mysigt för hönsen att ha växande på nätet runt deras utegård.
Meriona
12-05-2009, 08:36
Nu är det inte många dagar kvar!
Jag har hittills; Mynta, hög, lilablommor krusiga blad (fjärilsmagnet) Låg lila aster Randgräs Praktlysing Luftlök Borstnejlika Kardvädd Krukväxter; Liten annanasliknande randig sak Pengaträd Funderar på att ta med Corogi, är någon intresserad? Har mandelsättpotatis - finns intresse? Jag har massor av kardvädd, men du kanske har så det räcker Olle? Annars kan du få fler av mig  . Är gullris något att ta med?
Lars-Olof Arvids
12-05-2009, 12:39
Ta med dig dina kardvädd, det finns säkert folk som är intresserade av dem. Jag har inte så många inkrukade kvar och kan säkert sälja de sista på kommande marknader. Gullris är jag inte intresserad av, men "fjärilsmagneter" är magneter även på mig.  Olle
 Då tar jag med lite extra magnet åt dig  . Och kardvädd åt övriga befolkningen!
Meriona
12-05-2009, 13:40
Vi kommer inte att få plats med kaffekorg i bilen, det finns väl fik där hoppas jag?????
Lars-Olof Arvids
12-05-2009, 14:01
Ingen fara, muséet har ett café där vi kan köpa kaffe och våfflor.  Olle
Meriona
12-05-2009, 14:45
MUMS! Ni glömmer väl inte era fina ODLA-knappar? Nu har jag ju en också...
CITAT (Meriona @ 12-05-2009, 14:40)  Vi kommer inte att få plats med kaffekorg i bilen, det finns väl fik där hoppas jag?????  Ska jag plocka upp dig eller Wilmer på vägen kanske? Jag kompletterar min växtlista med: humle (hona) dagliljor kardemumma kaffe passionsblommor 3 arter
ingrid fuxwall
12-05-2009, 19:17
Inser att jag måste nog komma och handla av Er fast så tänker jag - var ska jag plantera de växterna och vem ska passa husse under tiden?
Så vi får väl se, men Ni har mycket att erbjuda - lycka till och hoppas allt blir så toppenbra som man kan önska
ingrid
Meriona
12-05-2009, 19:25
Maria: Jag ska ju köra själv, jag ska hämta Olle. Men tack ändå! Ingrid! Såklart ska du komma om du bara kan, gubben han klarar sig nog den stunden.
Dito Verde
12-05-2009, 19:26
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-05-2009, 20:17)  Inser att jag måste nog komma och handla av Er fast så tänker jag - var ska jag plantera de växterna och vem ska passa husse under tiden?
Så vi får väl se, men Ni har mycket att erbjuda - lycka till och hoppas allt blir så toppenbra som man kan önska
ingrid Är det omöjligt för husse att följa med?
ingrid fuxwall
12-05-2009, 19:48
CITAT (Dito Verde @ 12-05-2009, 20:26)  Är det omöjligt för husse att följa med? Tyvärr är det nog det men har jag tur kan kanske hemtjänsten komma och umgås med honom
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-05-2009, 20:48)  Tyvärr är det nog det men har jag tur kan kanske hemtjänsten komma och umgås med honom En liiiiiten stund kan du ju i alla fall komma. Om inte annat bara för att säga hej!
CITAT (MariaS @ 12-05-2009, 16:52)  humle (hona) Å, vad bra.
Solstorm
13-05-2009, 00:13
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-05-2009, 20:17)  Inser att jag måste nog komma och handla av Er fast så tänker jag - var ska jag plantera de växterna och vem ska passa husse under tiden?
ingrid Det är ju ett utmärkt tillfälle att visa att du behöver avlastning. De måste ju inse att du inte kan vara vårdare 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Plats för plantor? Om du har gräsmatta så kanske den är onödigt stor, det går säkert att få plats med någon planta någonstans.
Solstorm
13-05-2009, 09:36
Hur är det hemma hos er nu inför marknaden? Jag är nog lite stirrig. Ställde i ordning en del krukor för ett tag sedan när det var så varmt. Satte dem lite i halvskugga i lådor för att de inte skulle steka/torka bort i värmen. För ett par dagar sedan så fick jag flytta fram dem så att de kan få lite mer sol och inte bli dränkta i lådorna.
Jag har mängder med växter bakom glas som väntar på att frostrisken ska vara över. Utrymmet är så fullt att jag knappt kan ta mig fram, där finns växter för marknaden också. Jag har sått en del som kommer att vara för smått för att ta med så vissa sorter får jag för mycket av till mig själv.
I vanliga fall har jag alltid några stora burkar volgasvamp som står plus ett par burkar i badrummet som jag har i badvattnet. Nu har jag ställt fram småburkar lite varstans här. Jag har ju fortfarande krukor med sådder inne. En del är nysått, en del är sådant som jag sått tidigare men inte grott som står kvar i fall det skulle komma upp något.
Några sorter går jag och funderar på hur jag ska göra med. Egentligen så har jag inte mer av dem än att jag behöver dem själv, men det är ju så roligt att sälja så risken är stor att de åker med till marknaden ändå.
Det tar på mina egna jordblandningar och jag behöver egentligen köpa mer jord. Hur ska jag få plats med växterna i bilen utan att halshugga dem? Det är ju inte så enkelt att stapla på höjden. Många funderingar och många timmars arbete har det varit, är det egentligen värt allt arbet? Tänk om man inte säljer något!
Men det är ju så himla roligt! Härmed anmäler jag mig som säljare till nästa års marknad! Hoppas att Ulrica vill hålla i det då också.
Är ni snurriga eller kolugna inför marknaden?
CITAT (Solstorm @ 13-05-2009, 10:36)  Hur är det hemma hos er nu inför marknaden? Jag är nog lite stirrig. Ställde i ordning en del krukor för ett tag sedan när det var så varmt. Satte dem lite i halvskugga i lådor för att de inte skulle steka/torka bort i värmen. För ett par dagar sedan så fick jag flytta fram dem så att de kan få lite mer sol och inte bli dränkta i lådorna.
Jag har mängder med växter bakom glas som väntar på att frostrisken ska vara över. Utrymmet är så fullt att jag knappt kan ta mig fram, där finns växter för marknaden också. Jag har sått en del som kommer att vara för smått för att ta med så vissa sorter får jag för mycket av till mig själv.
I vanliga fall har jag alltid några stora burkar volgasvamp som står plus ett par burkar i badrummet som jag har i badvattnet. Nu har jag ställt fram småburkar lite varstans här. Jag har ju fortfarande krukor med sådder inne. En del är nysått, en del är sådant som jag sått tidigare men inte grott som står kvar i fall det skulle komma upp något.
Några sorter går jag och funderar på hur jag ska göra med. Egentligen så har jag inte mer av dem än att jag behöver dem själv, men det är ju så roligt att sälja så risken är stor att de åker med till marknaden ändå.
Det tar på mina egna jordblandningar och jag behöver egentligen köpa mer jord. Hur ska jag få plats med växterna i bilen utan att halshugga dem? Det är ju inte så enkelt att stapla på höjden. Många funderingar och många timmars arbete har det varit, är det egentligen värt allt arbet? Tänk om man inte säljer något!
Men det är ju så himla roligt! Härmed anmäler jag mig som säljare till nästa års marknad! Hoppas att Ulrica vill hålla i det då också.
Är ni snurriga eller kolugna inför marknaden? Jodå, visst är det ett fasligt bärande, staplande och planerande just nu! Försöker just komma överens med sambon om var jag ska stapla allt...
Lars-Olof Arvids
13-05-2009, 12:06
Här är det lugnt!  Jag har alla växterna stående på min uteplats, och har tröttnat på att släpa in och ut dem när det är risk för frost. I stället ställer jag spannar med varmvatten mellan krukorna innan jag går och lägger mig, så håller det sig frostfritt omkring dem över natten. Det fungerar alldeles utmärkt. För övrigt är allt klart, sånär som på att en del etiketter behöver skrivas. Jag ser verkligen fram emot marknaden! Olle
Meriona
13-05-2009, 14:18
Har vi någon "dress-code" för lördagen?
*Ulrica*
13-05-2009, 14:57
Här är det också ganska lugnt. Jag vet att jag kommer att ha mycket höga kortisol och adrenalinnivåer om lördag därför har jag sett till att vara klar i god tid innan. I förrgår ställde jag i växterna i jättebra stapelbara plantbackar som jag har fått låna på jobbet. Tyvärr är ändå växterna för höga att staplas. Avhärdning är klar sedan länge och allt står ute. Etiketter satte jag i samtidigt som jag ställde växterna i backar. Idag ska jag skriva ut den sista föreningsinformationen och häfta fast på lådorna som ska vara anslagstavlor samt packa lite krukor. Mitt hisp och snurr blir på lördag istället. Tala lugnt och tydligt till mej då... Dresscode är självklart blommig klänning och stråhatt med blomdekor:  Olle ska såklart ha en blommig frack! För övrigt är vi nu 20 säljare, vi får finbesök av Pelargonsällskapet och ett bord från STA Halland! Självklart blir det en marknad nästa år men då får vi ha en arbetsgrupp för min sambo har förbjudit mej att ta på mej såhär mycket arbete ensam igen!
Meriona
13-05-2009, 15:12
Det där var ju inte snällt - att bjuda in Pelargonsällskapet när jag bestämt mig för att inget köpa! Han har helt rätt din sambo. Han är invald!  Nej så klart är det bättre med många, men det är knöligt när vi bor så långt bort och inte känner till platsen så väl (eller knappt alls). Men det blir förhoppningsvis bättre ordning på detta nästa år!
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2009, 15:57)  Självklart blir det en marknad nästa år men då får vi ha en arbetsgrupp för min sambo har förbjudit mej att ta på mej såhär mycket arbete ensam igen! Om vi tar oss an lite planering och framförhållning på de träffar vi har, är det lätt att arbeta som grupp. Så mitt förslag är att vi håller någon form av "framtidsmöte" på de träffar vi befinner oss på. Ingen ska behöva slita mer än nödvändigt. Vi är ju ändå bara vanliga människor, som tycker om att träffas, prata blommor och dela med oss av vad vi har. Fast lite roligt är det ju ändå... Hur länge har vi hållit på? 2år eller.... Tittar man på trenden, så ser man i alla fall att vi smittar av oss! Det har väl åtminstone "grott" 3 eller fyra nya gäng runt om bara i år!
Meriona
13-05-2009, 19:46
Ja det är trevligare att smittas på det viset än med influensan !
Lars-Olof Arvids
13-05-2009, 21:09
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2009, 15:57)  Olle ska såklart ha en blommig frack! Jag är rädd att jag inte äger någon sådan. Ni får hålla till godo med att jag kommer i odla-T-shirten om det är sådant väder.  Olle
Meriona
14-05-2009, 07:34
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 13-05-2009, 22:09)  Jag är rädd att jag inte äger någon sådan. Ni får hålla till godo med att jag kommer i odla-T-shirten om det är sådant väder.  Olle Bra idé, ni som har!
Lars-Olof Arvids
14-05-2009, 08:27
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-05-2009, 18:39)  Jag har försökt kruka in fyra jättevallmo. De har sett ganska dåliga ut i några veckor, men nu kommer de faktiskt med nya blad. Ska jag reservera dem åt dig om de ser någorlunda ut i slutet av nästa vecka? Lillvilda, tyvärr är det bara en jättevallmoplanta som verkar ta sig. Men jag tar med den åt dig. Olle
Solstorm
14-05-2009, 13:09
Detta kommer jag att ha med mig
Stormhatt, starkt blå färg, fin som snittblomma Jordgubbe sengana Månadssmultron Pink Panda, rosablommande jordgubbe som börjar blomma tidigt och håller på långt fram på hösten. Fin som låg marktäckare. Daglilja, gammal sort vet inte namnet Akeleja, korsningar av nora barlow och japansk akeleja. En del är heldubbla, en del halvdubbla. Färgerna är vinrött, rosa, lime och gult Citronmeliss Liljekonvalj Morgonstjärna "in the green" Några stora lökar och många "bäbislökar" Carex pseudocyperus, dammväxt , mycket vackra ljusgröna blommor. Kan planteras i korg med grus eller i en bit torvblock som man sänker ner i dammen. Hornsäv, flytväxt för damm eller akvarium Slanggurka för friland vinbergssnäckor kombucha/volgasvamp eventuellt humlerötter (svårt att gräva upp snygga plantor) eventuellt flaskkurbits,kalebass, (har inte så många) eventuellt purpurvinda (de kanske är för små)
Meriona
14-05-2009, 18:47
Nu har Jessica gjort reklam på PS (Pelargonsällskapets) Forum också, så nu kan vi förvänta oss ÄNNU fler besökare!
Lars-Olof Arvids
14-05-2009, 20:41
Det låter jättebra!  Kanske kan jag då få veta vad det är för pelagoner jag tar med mig. Bortsett från de små P. inodorum har jag inga namn på dem, men några har precis börjat blomma. Olle
På ett ungefär, hur mycket brukar ni ta för plantorna? Behöver ju veta hur mycket jag ska ladda plånboken med.
Solstorm
14-05-2009, 22:39
Olika priser på olika plantor såklart, men det mesta är billigare än ute i handeln. Har du tur kanske du hittar någon raritet som du inte hittar annars. Lika bra att ta med stora plånboken för tänk så grämigt om du hittar massa bra saker billigt och pengarna inte räcker! Jag vet att även om jag inte skulle sälja så mycket så kommer jag att göra fynd så det är helt enkelt vinna-vinnasituation hela vägen.
Lars-Olof Arvids
15-05-2009, 05:26
Jag tar 20 kr för de flesta små växter (t ex isop, kungsmynta och fjädernejlika) och 30-40 kr för större (irisar, dagliljor, astilbe m fl).
Olle
blomkronan
15-05-2009, 07:34
Hej allihopa... Hoppas ni får en underbar helg tillsamans med bra väder och mycket folk  Jag kommer inte att komma ner Jag fick ingen som ville åka ner med mig och jag har gjort slut på alla pengarna Bygget av växthuset har dragit över min budget Till nästa år ska jag inte bygga växthus... då ska jag försöka komma ner. För det blir väll nästa år igen...? LYCKA TILL OCH HA DET SÅ MYSIGT
lillvilda
15-05-2009, 08:26
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-05-2009, 09:27)  Lillvilda, tyvärr är det bara en jättevallmoplanta som verkar ta sig. Men jag tar med den åt dig.
Olle ja det låter bra.  Jag ska försöka leta upp dig. Jag får fråga mig fram! Jisses vad bra att jag nu fick lite "insider information" över vad ni ska ha med. Nu skriver jag ner lite här på min lista så vet jag vad jag ska spana efter. Jag får nog gräva en ny rabatt
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-05-2009, 06:26)  Jag tar 20 kr för de flesta små växter (t ex isop, kungsmynta och fjädernejlika) och 30-40 kr för större (irisar, dagliljor, astilbe m fl).
Olle Tack, då har jag ett hum.
Meriona
15-05-2009, 13:15
CITAT (blomkronan @ 15-05-2009, 08:34)  Hej allihopa... Hoppas ni får en underbar helg tillsamans med bra väder och mycket folk  Jag kommer inte att komma ner Jag fick ingen som ville åka ner med mig och jag har gjort slut på alla pengarna Bygget av växthuset har dragit över min budget Till nästa år ska jag inte bygga växthus... då ska jag försöka komma ner. För det blir väll nästa år igen...? LYCKA TILL OCH HA DET SÅ MYSIGT  Det får vi hoppas att det blir, och då kan du inte smita undan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|