|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Meriona
03-05-2009, 11:03
Jag såg att du sänt en blänkare till Pelargonsällskapet om Växtmarknaden, Ulrica! Jag kan verifiera att infon gick ut till alla medlemmar här i vår avdelning, jag fick nämligen ett mail just. Jättebra!
Jag kan ta med mig mynta, kardvädd, lungört, låga astrar tex. även blå kongo sättpotatis. Tror ni det är någon ide att plocka med sådant halvt onamnat?
*Ulrica*
04-05-2009, 10:18
CITAT (Wilmer @ 04-05-2009, 00:13)  Tror ni det är någon ide att plocka med sådant halvt onamnat? Hur menar du med halvt onamnat? Att du inte vet exakt sort? Isåfall är det inga problem bara du säger/skriver det. Jag har tex. med mej en massa cerise hösflox som har stått här i många år men jag har inte den blekaste aning om vad sorten heter. Inte tänker jag skriva Phlox paniculata på den heller, sånt finlir spar jag till andra växter. Om du inte vet vilken sorts mynta det är så får du väl skriva "Överrraskningsmynta" eller ha en Gissa-myntan-tävling!
Lars-Olof Arvids
04-05-2009, 10:20
Det går säkert bra! Jag har inte fullständigt namn på allt heller, utan säljer t ex hostorna som "ljusgrön hosta" och "brokbladig hosta". Var inte rädd för att ta med mycket, för jag har ingen ensamrätt till växter i bilen.  Olle
*Ulrica*
04-05-2009, 10:40
Ni får väl lasta Olle och hans växter på ett släp annars! Det kunde bli ett jippo i sig!
Vira in i presenning och binda på taket  . Ja, precis, jag menar att jag inte vet något exakt latinskt namn och så, har fått och det stog här osv. Mynta har ju en förmåga att bre ut sig, så det har jag lite av. Men den är härlig!!
*Ulrica*
04-05-2009, 16:04
Nu är det mindre än två veckor kvar!Jag skulle vilja att vi bestämde vem som ska göra vad den 16:e så att det är klart. De som ska sälja kanske kan ha lite svårt att stå i informationshörnan men kan kanske hjälpa till lite innan och kanske kan bemanna frågehörnan mellan 12 och 13. Jag vet att flera av er har sagt att ni vill hjälpa till men vi har ju inte sagt vem som ska göra vad ännu (och har ni gjort det och jag har glömt så ber jag om ursäkt). Nedan ser ni vad vi behöver folk till, skicka ett PM till mej ifall ni kan tänka er att göra något av det så fyller jag i era namn efterhand. Vissa uppgifter är redan klara. Innan marknaden:1. Fixa tipspromenad. = MariaS 2. Fixa lotter, vinstlista samt samla ihop vinsterna innan kl. 11 den 16:e. = 1 person.3. Fixa föreningsinformation på anslagstavlor. = Ulrica 4. Fixa vinster till lotteri och tipspromenad. = Det hjälps vi åt med, förslag har framkommit i tråden. Mellan 10 och 11:1. Ställa i ordning informationshörnan med "anslagstavlor", lotteristånd samt tipspromenadens start/mål. = Ulrica, Simon och Ulricas mamma. 2. Ta emot säljare, visa dem till en plats och ta betalt 40:- per bil. = Solstorm Mellan 11 och 15:1. Stå/sitta i informationshörnan. Sälja lotter, lämna ut och ta emot tipspromenadkuponger. = Meriona (1h) 1 person (flera kan dela upp tiden mellan sig).Mellan 12 och 13:1. Bemanna "frågestunden" och svara på frågor om trädgård, växter etc. så gott man kan. = MariaS, Ulrica, CillaM Sedan skulle jag vilja be de som ska sälja att helst stanna till 15 när det slutar. Förra året droppade en del av försäljarna av lite efterhand så i slutet såg det lite tomt ut. Om det blir för segt så får ni be grannen passa era plantor så att ni kan ta en våffelpaus! Jag ser jättemycket fram emot detta, det ska bli jättekul!
Mellan 12 och 13:1. Bemanna "frågestunden" och svara på frågor om trädgård, växter etc. så gott man kan. = MariaS, Ulrica + 1-2 personer (beroende på behov).Sedan skulle jag vilja be de som ska sälja att helst stanna till 15 när det slutar. Förra året droppade en del av försäljarna av lite efterhand så i slutet såg det lite tomt ut. Om det blir för segt så får ni be grannen passa era plantor så att ni kan ta en våffelpaus! Jag ser jättemycket fram emot detta, det ska bli jättekul!  [/quote] Sätt upp mig på frågestunden mellan 12 och 13 Ulrica!
*Ulrica*
05-05-2009, 08:34
CITAT (CillaM @ 04-05-2009, 21:26)  Sätt upp mig på frågestunden mellan 12 och 13 Ulrica! Klart! Det räcker nog med oss tre. Folk får väl ställa sig i kö annars...
Förstår att ni ser fram emot detta! Jag gjorde det med.. men tyvärr var jag tvungen att ändra mina planer. Jag får sikta in mig på nästa år istället! Lycka till med allt!
*Ulrica*
05-05-2009, 09:59
Du är välkommen nästa år! Nu har jag bestället en rulle (1000 st) med etiketter från Meyer/Öspab så till helgen blir det etikettskrivning av! Det lär bli massor över så jag tar med till marknaden om någon vill vara med och dela. 50 stycken för 20:- är väl helt ok med tanke på vad etiketter kostar i affären? De ser ut såhär.
Jag har nog läst lite slarvigt, jag tar med lotterivinst, behövs det många?
*Ulrica*
05-05-2009, 18:18
CITAT (Wilmer @ 05-05-2009, 16:42)  Jag har nog läst lite slarvigt, jag tar med lotterivinst, behövs det många? Än har vi ingen som fixar ett lotteri så jag vet inte. MariaS får berätta hur många vinster som behövs till tipspromenaden.
Jag har ett gäng frågor till tipspromenaden, men jag begränsar den nog till 12 för vuxna och 12 för barn. Vet inte hur många tipslappar jag behöver göra bara. Vad tror ni? 100 vuxna och 30 barn, eller...
Vinster tycker jag det räcker med 3 till vuxna och kanske fem till barn. Men kom gärna med förslag. Vi ska ju ha vinster till lotterier också...
Jag har i alla fall med mig ett tiotal vinster totalt. Några till barn.
Meriona
05-05-2009, 19:06
Jag tycker att det blivit rörigt med lotteriet, ska jag ta med golfbollarna eller är de inte trädgårdsrelaterade?
Jag kan allt sitta i utlämningen av startkuponger en stund, men inte mer än en timme.
CITAT (*Ulrica* @ 05-05-2009, 10:59)  Nu har jag bestället en rulle (1000 st) med etiketter från Meyer/Öspab så till helgen blir det etikettskrivning av! Det lär bli massor över så jag tar med till marknaden om någon vill vara med och dela. 50 stycken för 20:- är väl helt ok med tanke på vad etiketter kostar i affären? De ser ut såhär.Vad smarta! Men ett tips är att klippa sönder persienner om man inte vill/kan lägga pengar på att köpa stickor. Det är hur bra som helst och alldeles gratis :-). Dessutom återvinning juh...
ingrid fuxwall
05-05-2009, 21:45
CITAT (ABCiV @ 05-05-2009, 22:03)  Vad smarta! Men ett tips är att klippa sönder persienner om man inte vill/kan lägga pengar på att köpa stickor. Det är hur bra som helst och alldeles gratis :-). Dessutom återvinning juh... Tycker att du tänker helt rätt - önskar att jag hade några gamla persienner
Solstorm
06-05-2009, 09:06
Jag kan ta emot säljare och visa plats.
Funderar på tipspromenaden. Det är ju lätt med priser om alla får olika resultat, hur gör man om det kommer 10 personer på delad andraplats?
Meriona
06-05-2009, 09:12
Utslagsfråga brukar man ju ha? Ärtor i burk eller vikten på ett äpple?
Självklart ingår det en utslagsfråga. Där tänkte jag göra det enkelt och använda samma..... för både vuxna och barn.
Solstorm
06-05-2009, 10:02
Jag funderar på att ta med mig volgasvamp/kambucha/rysk svamp och sälja. Fast jag funderar på om det är så många som känner till den. http://sv.wikipedia.org/wiki/KombuchaKombucha har börjat säljas komersiellt som typ läsk tror jag. De som har smakat säger att den man gör själv är mycket godare. Den har i alla fall massa nyttigheter i sig bl a nyttiga mjölksyrabakterier. Det är ju också ett bra sätt att få i sig det nyttiga gröna téet. Vad tror ni? Är det någon idé att släpa den med sig?
*Ulrica*
06-05-2009, 11:45
CITAT (ABCiV @ 05-05-2009, 22:03)  Men ett tips är att klippa sönder persienner om man inte vill/kan lägga pengar på att köpa stickor. CITAT (ingrid fuxwall @ 05-05-2009, 22:45)  Tycker att du tänker helt rätt - önskar att jag hade några gamla persienner Ingrid! Du kan få mina persienner! Jag köpte persienner på rea för att prova detta med persiennettiketter men jag skär mej på de vassa kanterna som blir när man klipper dem i kortare bitar. Går man ihop och köper en rulle på 1000 stycken blir det ju inte så dyrt med "riktiga" etiketter. Samma sak med krukor. Jag säljer ju inte dessa saker för att tjäna pengar utan för att jag köper stora kvantiteter för att få ner priset. Då kan jag sälja vidare till de som inte vill/kan köpa direkt från fabriken/Öspab som jag gör. Men givetvis kan alla som vill få telefonnumret till krukfabriken och köpa själv, precis som Ingrid har gjort. CITAT (Solstorm @ 06-05-2009, 10:06)  Jag kan ta emot säljare och visa plats. Toppen! CITAT (Solstorm @ 06-05-2009, 11:02)  Vad tror ni? Är det någon idé att släpa den med sig? Det låter spännande men lite läskigt...  Kan du inte ta med dej "smakprov" så man får testa?
*Ulrica*
06-05-2009, 12:05
Nu är det inte så mycket kvar som vi behöver folk till!
Innan marknaden: 1. Fixa tipspromenad. = MariaS 2. Fixa lotter, vinstlista samt samla ihop vinsterna innan kl. 11 den 16:e. = 1 person. 3. Fixa föreningsinformation på anslagstavlor. = Ulrica 4. Fixa vinster till lotteri och tipspromenad. = Det hjälps vi åt med, förslag har framkommit i tråden.
Mellan 10 och 11: 1. Ställa i ordning informationshörnan med "anslagstavlor", lotteristånd samt tipspromenadens start/mål. = Ulrica, Simon och Ulricas mamma. 2. Ta emot säljare, visa dem till en plats och ta betalt 40:- per bil. = Solstorm
Mellan 11 och 15: 1. Stå/sitta i informationshörnan. Sälja lotter, lämna ut och ta emot tipspromenadkuponger. = Meriona (1h) + 1 person
Mellan 12 och 13: 1. Bemanna "frågestunden" och svara på frågor om trädgård, växter etc. så gott man kan. = MariaS, Ulrica, CillaM
Lars-Olof Arvids
06-05-2009, 13:13
Jag är intresserad av etiketter! De jag gör av tjockt papper är väldigt amatörmässiga och håller inte så länge.
Olle
*Ulrica*
06-05-2009, 14:26
Olle - jag skriver ditt namn på en påse!
Olle - jag skriver ditt namn på en påse!
Jag har också etiketter från Herman Meyer. Vita, gula, röda, orange 18mm breda och blå och lila 25mm breda. Kan ta med rullarna om ni är intresserade.
*Ulrica*
06-05-2009, 17:19
CITAT (MariaS @ 06-05-2009, 17:39)  Jag har också etiketter från Herman Meyer. Vita, gula, röda, orange 18mm breda och blå och lila 25mm breda. Kan ta med rullarna om ni är intresserade. åh! att jag inte visste det, då hade jag ju sluppit köpa! Fast jag behöver dem ju i och för sig innan marknaden...
ingrid fuxwall
06-05-2009, 19:07
CITAT (*Ulrica* @ 06-05-2009, 12:45)  Ingrid! Du kan få mina persienner! Jag köpte persienner på rea för att prova detta med persiennettiketter men jag skär mej på de vassa kanterna som blir när man klipper dem i kortare bitar.
Går man ihop och köper en rulle på 1000 stycken blir det ju inte så dyrt med "riktiga" etiketter. Tack snälla för erbjudandet! men jag avstår Riktiga etiketter vore kanske inte så dumt, men jag får vänta några år - slyngeln (hunden) älskar att sno dem så jag kör med klisterettiketter direkt på krukan - det har hon inte lärt sig än Ett annat tips är att göra egna stick etteketter av locket till godislådor, av kesoburkar och allt annat man kan få gratis - det fungerar för mig i alla fall, men är kanske inte lika snyggt om man har för avsikt att sälja. ingrid CITAT (MariaS @ 06-05-2009, 17:39)  Jag har också etiketter från Herman Meyer. Vita, gula, röda, orange 18mm breda och blå och lila 25mm breda. Kan ta med rullarna om ni är intresserade. Hur mycket tar du för dessa? ingrid
Klister etiketter låter inte dumt, men svårt ute i landen
lillvilda
07-05-2009, 15:08
 Hej jag tittar förbi och vill bara säga att det är toppen att ni lägger ner allt detta arbete och fixar en trädgårdsmarknad. Jag och min man köpte hus i alafors förra sommaren och fick då upp ögonen för er bakluckeloppis. Vilka fynd vi gjorde! Så i år är trädgårdsmarknaden ett måste. Jag ringde till min trädgårdsintresserade mamma som skulle komma ner på besök och berättade om marknaden. Hon kommer bila ner från norrland lagomt till den 16 maj. Vi ser verkligen framemot att få hitta lite nya växter till våra trädgårdar. Vi kommer springa många många varv å kika och fynda. Jag la in lite reklam i min blogg. om trädgårdsmarkanden i bloggen.Jag lägger in en efterlysning på vallmo. Om någon har nån vallmo som ligger å skrotar där hemma
*Ulrica*
07-05-2009, 15:24
CITAT (lillvilda @ 07-05-2009, 16:08)  Jag lägger in en efterlysning på vallmo. Om någon har nån vallmo som ligger å skrotar där hemma  Kul! Välkomna! Jag är en av de i gänget som bor i Ale, men längre norrut än dej. Jag har vanlig gammeldags röd vallmo som har stått här på gården i alla tider. Jag tar med några krukor av den till dej om du vill ha. De är görsvåra att kruka för de har jättedjupa pålrötter men jag tror jag har lyckats i år. Ska genast kolla in din blogg!
lillvilda
07-05-2009, 16:26
 åh toppen då ska jag leta upp dig på marknaden å se om du fick med dig nån vallmo.
*Ulrica*
07-05-2009, 16:55
Jag har räknat ihop de som har anmält sig som säljare hittils. (Snälla, snälla förlåt mej om jag har glömt någon.) Dito Verde + 2 vänner Solstorm MariaS Olle Wilmer CillaM EKLO jag min mamma + 7 personer som inte är med på Odla Allt som allt 18 personer redan!
Lars-Olof Arvids
07-05-2009, 17:39
CITAT (lillvilda @ 07-05-2009, 16:08)  Jag lägger in en efterlysning på vallmo. Om någon har nån vallmo som ligger å skrotar där hemma  Jag har försökt kruka in fyra jättevallmo. De har sett ganska dåliga ut i några veckor, men nu kommer de faktiskt med nya blad. Ska jag reservera dem åt dig om de ser någorlunda ut i slutet av nästa vecka? Olle
lillvilda
07-05-2009, 18:02
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-05-2009, 18:39)  Jag har försökt kruka in fyra jättevallmo. De har sett ganska dåliga ut i några veckor, men nu kommer de faktiskt med nya blad. Ska jag reservera dem åt dig om de ser någorlunda ut i slutet av nästa vecka?
Olle ja men det låter ju toppen. Ja jag bokar dom gärna. Jag får helt enkelt fråga efter er när jag kommer fram å se om ni har några vallmo med er. Vilken färg är de?
Lars-Olof Arvids
07-05-2009, 19:33
De är röda.
Olle
ingrid fuxwall
07-05-2009, 19:43
Jag ska inte och sälja men kommer kanske dit i alla fall, om jag klarar av att köra och jag har oranga vallmo - sådana som jag måste gräva upp ur "hundlek" rabatten, om du vill ha.
Xera och hennes kompis Dundra har valt ut en rabatt som sin gräv/sandlåda och det måste jag tyvärr acceptera så allt där ger jag bort.
ingrid
lillvilda
08-05-2009, 08:40
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-05-2009, 20:33)  De är röda.
Olle jätte fint. dom slår jag till på. ingrid fuxwall låter fint. Dom är jag absolut intresserade av. Bor du långt från Alafors? kanske jag skulle kunna titta förbi och köpa några plant av dig ifall du inte ska på marknaden. Ja hundar är underbara men har ju sina påhitt. Här hemma är det gräsmattan som grävs upp, vi har massor av fina små hål som vår jack russel skapar fortare än jag hinner gräva igen dom. Funderar på att ge upp och plantera ner blommor i hålen istället
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-05-2009, 20:07)  Tack snälla för erbjudandet! men jag avstår Riktiga etiketter vore kanske inte så dumt, men jag får vänta några år - slyngeln (hunden) älskar att sno dem så jag kör med klisterettiketter direkt på krukan - det har hon inte lärt sig än Ett annat tips är att göra egna stick etteketter av locket till godislådor, av kesoburkar och allt annat man kan få gratis - det fungerar för mig i alla fall, men är kanske inte lika snyggt om man har för avsikt att sälja. ingrid Hur mycket tar du för dessa? ingrid Samma som Ulrika
Solstorm
08-05-2009, 09:54
Då har du väl Xera med dig Ingrid så vi får se när hon får glädjefnatt när hon får syn på Olle!
Vad sägs om ett minilotteri för odlaiter? Alla som vill vara med skänker en växt, lottdragning efter kl 15. Jag fixar lotterna. Vad sägs om det?
*Ulrica*
08-05-2009, 13:52
CITAT (ingrid fuxwall @ 07-05-2009, 20:43)  Jag ska inte och sälja men kommer kanske dit i alla fall, om jag klarar av att köra Har du blivit av med gipset nu Ingrid? Annars är kanske någon av dina snälla grannar också trädgårdsintresserad? Det vore kul att se dej och Xera igen! CITAT (Solstorm @ 08-05-2009, 10:54)  Vad sägs om ett minilotteri för odlaiter? Alla som vill vara med skänker en växt, lottdragning efter kl 15. Jag fixar lotterna. Vad sägs om det? Det är jag med på! Fast kan inte övriga säljare som vill vara med också få delta?
Solstorm
08-05-2009, 20:07
CITAT (*Ulrica* @ 08-05-2009, 14:52)  Fast kan inte övriga säljare som vill vara med också få delta? Självklart får de vara med. En lott kostar en kruka med någon växt i. Ta med smakprov på volgasvampen? Där gav du mig lite huvudbry Ulrica. Jag har precis satt några nya burkar med svamp ifall någon vill köpa. Då är där dels lite drickfärdigt, dels lite startvätska och svamp till köparen. Om jag ska ta med smakprov så blir det inte så mycket drickfärdigt att köpa. Jag vägrar att avstå från min egen dricka hemma  Den påminner i smaken nästan lite om en blandning mellan äpplejuice och cider. Den jäser och det blir faktiskt lite alkohol i den, men mindre än 1% så den räknas ändå som alkoholfri. Jag får väl ha snapsglas och bjuda några på lite i skymundan så där, det blir ju nästan lite svartkrog över det hela.
Volgasvamp ... nu blev jag nostalgisk. Det hade jag och alla kompisar i början av 80-talet, är det på gång igen?
CITAT (*Ulrica* @ 07-05-2009, 17:55)  Jag har räknat ihop de som har anmält sig som säljare hittils. (Snälla, snälla förlåt mej om jag har glömt någon.) Dito Verde + 2 vänner Solstorm MariaS Olle Wilmer CillaM EKLO (?) jag min mamma + 4 personer som inte är med på Odla Allt som allt 14 personer redan!  Jo då, det går fint att ta bort frågetecknet efter EKLO, men som sagt - det blir en liten låda på magen och några små frön och så bara, inget storslaget alls.
*Ulrica*
09-05-2009, 08:48
Solstorm - jag köper en sån där Volgasvamp av dej. Jag vet någon som kommer bli jätteglad för den och då kan jag få smaka lite av henne!
EKLO - Jag har ändrat på säljarlistan! Du är så välkommen med en låda på magen!
*Ulrica*
09-05-2009, 09:03
Viktigt meddelande!Eftersom ingen verkar ha möjlighet att fixa lotteriet och vi bara har bemanning i informationshörnan under 1 timme så har jag ett förslag om hur vi kan göra:Vi skippar lotteriet (sista dagen för att be Göran skicka vinster från Odla är måndag). Vi skippar också bemanningen i informationshörnan utom mellan 12 och 13 då det är frågehörna. Utlämning/inlämning av tipspromenadlappar flyttas i stället till MariaS eller någon annan säljare. Meriona kan kanske lösa av MariaS mellan 12 och 13 ifall det blir MariaS som har tipspromenaden vid sitt bord. Har någon ett annat förslag så är ni välkomna med det. Nästa år bör vi nog bestämma vem som ska göra vad redan när vi planerar marknaden. Bara en vecka kvar nu! På tisdag kommer det annons och kanske något mer i Alekuriren och redaktionen har lovat att komma den 16:e och göra ett reportage om marknaden!
Solstorm
09-05-2009, 10:39
Meriona
09-05-2009, 15:02
CITAT (*Ulrica* @ 09-05-2009, 10:03)  Viktigt meddelande!Eftersom ingen verkar ha möjlighet att fixa lotteriet och vi bara har bemanning i informationshörnan under 1 timme så har jag ett förslag om hur vi kan göra:Vi skippar lotteriet (sista dagen för att be Göran skicka vinster från Odla är måndag). Vi skippar också bemanningen i informationshörnan utom mellan 12 och 13 då det är frågehörna. Utlämning/inlämning av tipspromenadlappar flyttas i stället till MariaS eller någon annan säljare. Meriona kan kanske lösa av MariaS mellan 12 och 13 ifall det blir MariaS som har tipspromenaden vid sitt bord. Har någon ett annat förslag så är ni välkomna med det. Nästa år bör vi nog bestämma vem som ska göra vad redan när vi planerar marknaden. Bara en vecka kvar nu! På tisdag kommer det annons och kanske något mer i Alekuriren och redaktionen har lovat att komma den 16:e och göra ett reportage om marknaden!  Dela ut lappar kan jag göra men inte sälja andras växter, den som köper förväntar sig få råd.
CITAT (Meriona @ 09-05-2009, 16:02)  Dela ut lappar kan jag göra men inte sälja andras växter, den som köper förväntar sig få råd.  De få växter som jag kommer ha med mig, är förhoppningsvis redan sålda till 13,00
*Ulrica*
10-05-2009, 20:22
Nu är vi 18 säljare totalt.
Men jag undrar fortfarande om vad ni säger om mitt förslag ovan. Eller ska jag tolka tystnaden som ett ja?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|